Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2021. (VI. 1.) önkormányzati rendeletének indokolása
Az egészségügyi alapellátások körzeteinek megállapításáról és kialakításáról szóló 6/2017. (IV.3.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 06. 02Az egészségügyi alapellátások körzeteinek megállapításáról és kialakításáról szóló 6/2017. (IV.3.) önkormányzati rendelet módosításáról
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz és az 1–3. melléklethez
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdése értelmében a települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik a védőnői ellátásról. A törvény 6. § (1) bekezdése szerint a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben állapítja meg és alakítja ki az egészségügyi alapellátások körzeteit. Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2017. március 30. napi ülésén megalkotta az egészségügyi alapellátások körzeteinek megállapításáról és kialakításáról szóló 6/2017. (IV.3.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: önkormányzati rendelet).
Az elmúlt években a település igen népszerű lett a fiatal, gyermekvállalás előtt állók és a kisgyermekes családok körében is, ennek okán az új beköltözők száma jelentősen megnőtt, az országos átlag felett van a születendő gyermekek száma is.
Velence Város Önkormányzata Védőnői Szolgálata az egészségügyi alapellátás részeként jelenleg kettő körzeti védőnővel és egy iskola védőnővel látja el a feladatát.
Az ESZCSM rendelet 5. § (1) bekezdése szerint „Egy védőnői körzetben a védőnő által ellátható nők (várandós, gyermekágyas anyák), gyermekek (újszülött kortól a tanulói jogviszony megkezdéséig) és az oktatási intézménybe nem járó otthon gondozott tanköteles korú gyermekek száma összesen legfeljebb 250 fő lehet.”
Velencén az 1. körzetben 236 fő, a 2. körzetben 387 fő az ellátott gyermekek száma.
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit.
Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelet-tervezet esetében az alábbiak:
Társadalmi hatásai:
A képviselő-testület a rendelet megalkotásával biztosítja az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5-6. §-ában meghatározott alapellátási kötelezettség megvalósítását.
Gazdasági, költségvetési hatásai:
Költségvetési hatás az OEP finanszírozással kapcsolatban lehet.
Környezeti és egészségi következményei:
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény értelmében a települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik a védőnői ellátásról.
A rendelet által szabályozott alapellátási körzetek biztosítják, hogy a település lakói hozzájuthassanak a háziorvosi, a védőnői és fogorvosi alapellátáshoz.
A kisgyermekek, valamint a nevelési és oktatási intézmények gyermekei és tanulói számára biztosított az iskola-egészségügyi ellátás.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A rendelet végrehajtása jelentős adminisztratív terhet nem eredményez, a végrehajtáshoz szükséges személyi állomány biztosított
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 6. § (1) bekezdése az alábbi felhatalmazó rendelkezést tartalmazza:
„6. § (1) A települési önkormányzat képviselő-testülete – a Kormány által kijelölt praxiskezelő által megadott szempontokat figyelembe véve – rendeletben megállapítja és kialakítja az egészségügyi alapellátások körzeteit…”
A rendeletalkotás elmaradása mulasztásos törvénysértést eredményezne.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Az önkormányzati rendelet-tervezet a feltételek módosításával jár, a meglévő szervezetrendszert át kell tekinteni, a tárgyi, pénzügyi feltételek biztosítása ráfordítást igényel.