Bőny Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 16.) önkormányzati rendelete
a településrendezési szerződések megkötésének szabályairól
Hatályos: 2025. 10. 17Bőny Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 16.) önkormányzati rendelete
a településrendezési szerződések megkötésének szabályairól
[1] A településrendezési szerződések megkötésének szabályairól szóló önkormányzati rendelet megalkotásának célja, hogy a településfejlesztési és településrendezési célok megvalósítása érdekében Bőny Község Önkormányzat Képviselő-testülete és a cél megvalósítója között létrejövő közigazgatási szerződés a jogszabályi keretek között, a helyi közügyek intézéséhez kapcsolódóan, a közérdek érvényesülése mellett jöhessen létre.
[2] Bőny Község Önkormányzat Képviselő-testülete a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (8) bekezdés 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § [ A rendelet célja]
(1) A rendelet célja, hogy meghatározza a településrendezési szerződések (a továbbiakban: TRSZ) megkötésének szabályait, biztosítva, hogy azok a településfejlesztési és településrendezési célok megvalósítását szolgálják.
(2) A rendelet szabályozza a TRSZ megkötésének feltételeit, a felek jogait és kötelezettségeit, valamint a településfejlesztési hozzájárulás alkalmazásának körét.
2. § [A rendelet hatálya]
(1) A rendelet hatálya kiterjed Bőny Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) és az érintett telek tulajdonosa vagy a telken beruházást megvalósító (a továbbiakban együtt: Fejlesztő) között létrejövő közigazgatási szerződésre.
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a közforgalom számára megnyitott magánutak létesítésére, kivéve, ha az a közúti közlekedési övezetben (KÖu) kerül kialakításra.
3. § [Fogalom-meghatározások]
E rendelet alkalmazásában:
1. fejlesztési terület: Olyan terület, ahol a fejlesztés a rendezési terv keretei között, a szükséges műszaki infrastruktúra biztosítása mellett megvalósítható.
2. településfejlesztési hozzájárulás: Olyan pénzügyi hozzájárulás, amelyet a Fejlesztő az Önkormányzat rendelkezésére bocsát a kiszolgáló intézmény- vagy infrastruktúra-fejlesztések megvalósítása érdekében.
3. a helyi építési szabályzat jelentős módosítása: Olyan módosítás, amely az alábbi változások valamelyikét vonja maga után:
a) intenzívebb beépítést tesz lehetővé,
b) új telek kialakulását eredményezi,
c) övezeti átsorolást von maga után.
4. kialakult állapot: A kialakult állapot az a helyzet, amely egy adott területen vagy ingatlanon ténylegesen – legalább 10 éve – fennáll, beleértve különösen:
a) a meglévő beépítettséget (pl. beépítési mód, építménymagasság, szintterület-mutató),
b) a meglévő közműellátottságot,
c) a közterületekhez való kapcsolódást,
d) a telekalakítás tényleges jellemzőit (pl. telekszélesség, telekterület),
e) valamint az ingatlan tényleges használati módját.
4. § [A településrendezési szerződés megkötésének esetei]
(1) A TRSZ megkötése kötelező, ha:
a) a helyi építési szabályzat jelentős módosítása szükséges,
b) a helyi építési szabályzat módosítása közműfejlesztési kötelezettséget keletkeztet, vagy
c) az Önkormányzat számára jelentős közérdekű kötelezettségek keletkeznek intézmény ellátottság vonatkozásában.
(2) A TRSZ megkötése nem szükséges, ha:
a) a helyi építési szabályzat módosítása nem jelentős,
b) a helyi építési szabályzat módosítása kizárólag a kialakult állapottal való összhangot biztosítja.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület álláspontja szerint a fejlesztés nincs összhangban az Önkormányzat településfejlesztési stratégiájával, településrendezési célokkal, vagy a településképpel, az Önkormányzat a szerződést nem köteles megkötni.
(4) A TRSZ megkötésének kötelezettsége alól a polgármester felmentést adhat különösen akkor, ha a fejlesztési területen lévő műszaki infrastruktúra alkalmas arra, hogy biztosítsa az építmény rendeltetésszerű és biztonságos használhatóságát.
5. § [A Fejlesztő kötelezettségei]
(1) A TRSZ megkötésével a Fejlesztő vállalja a településfejlesztési terv és a településrendezési terv kidolgozásának finanszírozását és a közérdekű fejlesztések megvalósítását.
(2) A Fejlesztő köteles különösen:
a) a településrendezési elvek és az adott terület beépítési, használati és fenntarthatósági követelményeinek betartására,
b) a fejlesztési terület környezetéhez illeszkedő közparkok, zöldfelületek, közterületi létesítmények kialakítására vagy azokhoz való hozzájárulásra, valamint a közösségi terek fejlesztésére, ha a fejlesztés társadalmi hatása ezt indokolja,
c) oktatási, egészségügyi, kulturális és egyéb közszolgáltatási létesítmények fejlesztéséhez való hozzájárulásra, amennyiben a fejlesztés jelentős lakosságszám-növekedést vagy egyéb közszolgáltatási terhelést eredményez,
d) biztosítani a településfejlesztési hozzájárulás összegét, ha annak alkalmazása indokolt,
e) viselni az infrastruktúra-fejlesztéshez kapcsolódó költségeket, amennyiben azok a 4. § (1) bekezdés szerinti esetekben felmerülnek,
f) településtervezési, illetve településrendezési szakértői jogosultsággal rendelkező személy általi Telepítési Tanulmányterv készítése és költségeinek viselése.
(3) Amennyiben az Önkormányzat előírja a TRSZ-ben, a Fejlesztő köteles a kivitelezés társadalmi és környezeti hatásait csökkenteni, a kivitelezéshez kapcsolódó indokolt egyeztetéseket lefolytatni, valamint a kivitelezéssel az önkormányzati tulajdonban keletkezett károkat megtéríteni.
(4) A Fejlesztő köteles a szerződésben vállalt fejlesztéseket az előírt határidőn belül megvalósítani. A határidők elmulasztása esetén az Önkormányzat jogosult pénzügyi szankciókat, pótlási kötelezettségeket, vagy más biztosítékokat előírni, illetve érvényesíteni a szerződés feltételeinek megfelelően.
(5) A Fejlesztő településrendezési szerződésben vállalt kötelezettségeinek nem teljesítése esetén az Önkormányzat jogosult a szerződésben meghatározott biztosítékokat érvényesíteni, a településfejlesztési hozzájárulás mértékét egyoldalúan növelni.
(6) A településrendezési szerződésben rögzített és a fejlesztő által létrehozott közterületeket, közműveket, valamint egyéb műtárgyakat a fejlesztő külön megállapodás alapján térítésmentesen az önkormányzat tulajdonába adja. A felmerülő közteher-fizetési kötelezettség minden esetben a fejlesztőt terheli.
6. § [ A településfejlesztési hozzájárulás]
(1) A településfejlesztési hozzájárulás fizetésére akkor kerül sor, ha:
a) a fejlesztési cél megvalósításához szükséges kiszolgáló intézmény- vagy infrastruktúra-fejlesztések megvalósítása a Fejlesztőre aránytalanul nagy adminisztrációs és szervezési terhet ró, vagy
b) a fejlesztési területen kívüli, de kapcsolódó infrastrukturális igény merül fel, vagy
c) Fejlesztő és Önkormányzat településfejlesztési hozzájárulás fizetésében állapodnak meg.
(2) A településfejlesztési hozzájárulás mértéke a telepítési tanulmányterv figyelembevételével az Önkormányzat és a Fejlesztő megállapodása alapján kerül meghatározásra.
(3) A területfejlesztési hozzájárulás konkrét összegét és annak megfizetésének feltételeit a területrendezési szerződésben kell rögzíteni.
7. § [A hozzájárulás felhasználása]
(1) A befizetett hozzájárulás elkülönített pénzalapba kerül.
(2) Az alapban elkülönített hozzájárulásokat az Önkormányzat kizárólag településfejlesztési célokra használhatja fel, ideértve a kiszolgáló intézmények létrehozását, fejlesztését, a közműfejlesztéseket és közlekedési infrastruktúrához kapcsolódó beruházások tervezését, megvalósítását, ezekhez kapcsolódó benyújtott pályázatokhoz szükséges saját erő biztosítását.
(3) A megfizetett településfejlesztési hozzájárulás összegét a Fejlesztőnek az Önkormányzat visszatéríti abban az esetben, ha a tervezett módosítás az eljárás során meghiúsul. Különösen ideértendő a hatósági vétó, vagy más fejlesztőtől független elháríthatatlan akadály. Amennyiben a módosítás a fejlesztőnek felróható okból hiúsul meg, az összeg visszatérítésére nem jogosult.
8. § [Záró rendelkezés]
Ez a rendelet 2025. október 17-én lép hatályba.