Győrzámoly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelete
Győrzámoly Községi Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről és annak végrehajtásának rendjéről
Hatályos: 2014. 02. 28- 2015. 05. 26Győrzámoly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelete
Győrzámoly Községi Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről és annak végrehajtásának rendjéről
2014-02-28-tól 2015-05-27-ig
Győrzámoly Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, figyelemmel a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvényben megfogalmazott feltételekre, továbbá Magyarország gazdasági stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) előírásaira, valamint Győrzámoly Község Önkormányzat Képviselő–testületének 2014. évi költségvetési koncepcióját megfogalmazó 107/2013. (XII. 3.) számú határozatában foglaltak figyelembevételével az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Győrzámolyi Közös Önkormányzati Hivatalra és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre, a Tündérrózsa Óvoda és Bölcsőde nevű intézményre terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi összesített költségvetését az alábbiak szerint fogadja el:
a) költségvetési bevételét 243 594 E Ft-ban
aa) működési költségvetési bevételét 238 321 E Ft-ban
ab) felhalmozási költségvetési bevételét 5 273 E Ft-ban
b) költségvetési kiadását 360 086 E Ft-ban
ba) működési költségvetési kiadását 250 159 E Ft-ban
ebből:
- személyi jellegű kiadások 111 045 E Ft-ban
- munkaadókat terhelő járulékok
és szociális hozzájárulási adó 29 187 E Ft-ban
- dologi kiadások 87 241 E Ft-ban
- ellátottak pénzbeli juttatása 4 144 E Ft-ban
- egyéb működési célú kiadások 9 752 E Ft-ban
ebből:
- működési célú pénzeszköz átadás ÁH-n kívülre 1 900 E Ft-ban
- működési célú támogatásértékű kiadás 7 852 E Ft-ban
bb) felhalmozási költségvetési kiadását 109 927 E Ft-ban
ebből:
- a beruházások előirányzatát 39 147 E Ft-ban
- a felújítások előirányzatát 70 780 E Ft-ban
- az egyéb kiadások, támogatások előirányzatát E Ft-ban
c) költségvetési egyenlegének összegét: - 116 492 E Ft-ban
ebből: működési célú egyenleg: - 11 838 E Ft
felhalmozási célú egyenleg - 104 654 E Ft
d) a költségvetési hiány belső finanszírozását szolgáló előző évek pénzmaradványának igénybevétele (beleértve a lekötött betét visszavonását is) 91 455 E Ft-ban
ebből:
da) működés célra 11 838 E Ft-ban
db) felhalmozási célra 79 617 E Ft-ban
e) a további költségvetési hiány finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét 25 037 E Ft-ban
ebből:
-ea) a működést szolgáló finanszírozási célú
műveletek bevételét 0 E Ft-ban
-eb) a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú
műveletek bevételét 25 037 E Ft-ban
állapítja meg
f) A Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. sz. melléklet,
g) A Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja alapján meghatározott saját bevételeket a 4. számú melléklet szerint, az adósságot keletkeztető fejlesztési célokat az 5. számú melléklet hagyja jóvá.
h) Az általános tartalék összegét 8 790 E Ft-ban
j) Az Önkormányzat összesített éves létszám előirányzatát 39 főben,
a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 6 főben
kötelező feladatok 36+6 fő
önként vállalt feladatok 3 fő
állami (államigazgatási)feladatok 9 fő
l) Az Önkormányzati Hivatal dolgozóinak cafetéria-keretét 200 E Ft/fő/év összegben
határozza meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának az igénybevételét rendeli el.
A költségvetés részletezése
3. §
(1) a) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. számú tájékoztató,
b) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve a 2. számú tájékoztató,
c) a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – a 3. számú tájékoztató,
d) az előirányzat felhasználási tervet a 4. számú tájékoztató szerint,
e) a költségvetési hozzájárulásokat az 5. számú tájékoztató szerint,
f) a céljellegű támogatásokat részletező kimutatást a 6. számú tájékoztató szerint,
g) az Önkormányzat beruházási kiadásainak feladatonkénti részletezését a 6. számú melléklet szerint,
h) az Önkormányzat felújítási kiadásainak célonkénti részletezését a 7. számú melléklet szerint,
i) az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulását a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
(2) A Képviselő-testület a kiadások között 8 790 E Ft általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.
Az Önkormányzat és az irányított intézmények költségvetése
4. §
(1) A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös önkormányzati hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.-9.3. mellékletek szerint határozza meg.
(2) A Képviselő–testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat, az Önkormányzati Hivatal, valamint a költségvetési szervei összeállított, tartalmi és formai szempontból ellenőrzött költségvetését az önkormányzati rendelet-tervezet Képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő 30 napon belül a Kincstár területi szervéhez nyújtsa be.
A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatáskörök
5. §
(1) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket:
az Áht. 73. §
aa) pontja szerinti értékpapír kibocsátását, vásárlását, valamint
ab) pontja szerinti hitel, kölcsön felvételét, törlesztését a Képviselő-testület fenntartja magának, az;
ac) szerinti szabad pénzeszközök hasznosításáról
a.) elkülönített betétként történő elhelyezéséről, vagy
b.) abból államilag garantált értékpapír vásárlásáról
a jegyző javaslatára a polgármester dönt.
(2) A szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületnek a féléves és az éves beszámoló, illetve a gazdálkodás háromnegyedéves helyzetéről szóló tájékoztatás keretében a polgármester beszámol.
A 2014. évi költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök
6. §
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
7. §
(1) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(2) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki
(3) A költségvetési szerv vezetője az e rendelet 10. számú mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
8. §
(1) A Képviselő-testület az év közben engedélyezett központi támogatások (pótelőirányzatok) felhasználásáról, a jegyző által történő előkészítés után, a polgármester előterjesztése alapján, – az első negyedév kivételével – negyedévente, de legkésőbb a költségvetési évet követő év február 28-áig - december 31-i hatállyal - módosítja a költségvetési rendeletét.
(2) Amennyiben év közben az Országgyűlés az Önkormányzatot érintő hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően, a jegyző haladéktalanul a Képviselő-testület elé terjeszti a költségvetési rendelet módosítását.
(3) A polgármester az állampolgárok élet- és vagyon biztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) az Önkormányzat költségvetése terhére intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni.
(4) A Képviselő-testület a nem költségvetési szervei útján végeztetett lakossági és közösségi szolgáltatások vonatkozásában támogatást nem nyújt.
9. §
(1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 9. § (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(6) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.
A gazdálkodás szabályai
10. §
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.
(4) Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
11. §
(1) Az Önkormányzati Hivatal vezeti az önkormányzati szintű összesített, azon belül a Hivatalra, valamint a Tündérrózsa Óvoda és Bölcsőde nevű intézményre vonatkozóan - a jegyző által meghatározott formában - az évközi előirányzat-módosítás nyilvántartást.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
12. §
(1) Az Önkormányzat a költségvetés végrehajtását belső ellenőrzés keretében ellenőrzi. A belső ellenőrzési feladatokat a Győri Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő ellenőrzési társulás végzi az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet-tervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(2) A jegyző köteles olyan kontrolltevékenységeket kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok kezelését, hozzájárulnak a célok eléréséhez. Minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést (FEUVE). A költségvetési szervek vezetői kötelesek a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét.
Átmeneti gazdálkodás
13. §
(1) Az Áht. 25. § (3) alapján – mivel az Önkormányzat 2014. január 1-jéig a költségvetési rendeletét nem alkotta meg – a polgármester jogosult az Önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére, és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(2) A polgármester a 2014. évi költségvetés elfogadásakor – az (1) bekezdésben foglaltak alapján – a Képviselő-testületnek beszámol, a Képviselő-testület a beszedett bevételeket és a teljesített kiadásokat e rendeletbe beépítve fogadja el.
Záró rendelkezések
14. §
(1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
Győrzámoly, 2014. február 27.
Horváth Gábor dr. Torma Viktória
polgármester jegyző
Záradék
A rendelet kihirdetve:
Győrzámoly, 2014. február 27.
dr. Torma Viktória
jegyző