Győrzámoly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelete

Győrzámoly Községi Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről és annak végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2014. 02. 28- 2015. 05. 26

Győrzámoly Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény  (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, figyelemmel a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvényben megfogalmazott feltételekre, továbbá Magyarország gazdasági stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) előírásaira, valamint Győrzámoly Község Önkormányzat Képviselő–testületének 2014. évi költségvetési koncepcióját megfogalmazó 107/2013. (XII. 3.) számú határozatában foglaltak figyelembevételével az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Győrzámolyi Közös Önkormányzati Hivatalra és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre, a Tündérrózsa Óvoda és Bölcsőde nevű intézményre terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. §


(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi összesített költségvetését az alábbiak szerint fogadja el:

a) költségvetési bevételét                                                   243 594 E Ft-ban

   aa) működési költségvetési bevételét                                 238 321  E Ft-ban

   ab) felhalmozási költségvetési bevételét                               5 273  E Ft-ban

b) költségvetési kiadását                                                  360 086 E Ft-ban

   ba) működési költségvetési kiadását                                 250 159 E Ft-ban

            ebből:

- személyi jellegű kiadások                                          111 045 E Ft-ban

- munkaadókat terhelő járulékok

  és szociális hozzájárulási adó                                        29 187 E Ft-ban

- dologi kiadások                                                             87 241 E Ft-ban

- ellátottak pénzbeli juttatása                                            4 144 E Ft-ban

- egyéb működési célú kiadások                                       9 752 E Ft-ban

  ebből:

- működési célú pénzeszköz átadás ÁH-n kívülre         1 900 E Ft-ban

- működési célú támogatásértékű kiadás                       7 852 E Ft-ban

   bb) felhalmozási költségvetési kiadását                           109 927 E Ft-ban

           ebből:

         - a beruházások előirányzatát                                         39 147 E Ft-ban

           - a felújítások előirányzatát                                           70 780 E Ft-ban 

          - az egyéb kiadások, támogatások előirányzatát                        E Ft-ban


c) költségvetési egyenlegének összegét:                            - 116 492 E Ft-ban

ebből: működési célú egyenleg:                                            -  11 838 E Ft

            felhalmozási célú egyenleg                                      - 104 654 E Ft


d) a költségvetési hiány belső finanszírozását szolgáló előző évek pénzmaradványának igénybevétele (beleértve a lekötött betét visszavonását is)       91 455 E Ft-ban


ebből:

da)       működés célra                                                                11 838 E Ft-ban

db)      felhalmozási célra                                                            79 617 E Ft-ban


e) a további költségvetési hiány finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét                                                                          25 037 E Ft-ban


ebből:

-ea) a működést szolgáló finanszírozási célú

 műveletek bevételét                                                                0 E Ft-ban

-eb) a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú

műveletek bevételét                                                              25 037 E Ft-ban

állapítja meg


f) A Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. sz. melléklet,


g) A Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja alapján meghatározott saját bevételeket a 4. számú melléklet szerint, az adósságot keletkeztető fejlesztési célokat az 5. számú melléklet hagyja jóvá.


h) Az általános tartalék összegét                                                          8 790   E Ft-ban


j) Az Önkormányzat összesített éves létszám előirányzatát                          39 főben,

             a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát                             6 főben

            kötelező feladatok                                                                               36+6 fő

            önként vállalt feladatok                                                                           3 fő

            állami (államigazgatási)feladatok                                                              9 fő


l) Az Önkormányzati Hivatal dolgozóinak cafetéria-keretét                            200 E Ft/fő/év összegben                                                   

határozza meg.

(2)  Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)  A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5)   A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának az igénybevételét rendeli el.


A költségvetés részletezése

                       3. §


(1) a) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. számú tájékoztató,

b) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve a 2. számú tájékoztató,

c) a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket –  a 3. számú tájékoztató,

d) az előirányzat felhasználási tervet a 4. számú tájékoztató szerint,

e) a költségvetési hozzájárulásokat az 5. számú tájékoztató szerint,

f) a céljellegű támogatásokat részletező kimutatást a 6. számú tájékoztató szerint,

g) az Önkormányzat beruházási kiadásainak feladatonkénti részletezését a 6. számú melléklet szerint,

h) az Önkormányzat felújítási kiadásainak célonkénti részletezését a 7. számú melléklet szerint,

i) az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulását a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(2) A Képviselő-testület a kiadások között 8 790 E Ft általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.


Az Önkormányzat és az irányított intézmények költségvetése

4. §


(1)   A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös önkormányzati hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.-9.3. mellékletek szerint határozza meg.


(2) A Képviselő–testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat, az Önkormányzati Hivatal, valamint a költségvetési szervei összeállított, tartalmi és formai szempontból ellenőrzött költségvetését az önkormányzati rendelet-tervezet Képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő 30 napon belül a Kincstár területi szervéhez nyújtsa be.

A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatáskörök

5. §


(1) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket:

az Áht. 73. §

aa) pontja szerinti értékpapír kibocsátását, vásárlását, valamint

ab) pontja szerinti hitel, kölcsön felvételét, törlesztését a Képviselő-testület fenntartja magának, az;

ac) szerinti szabad pénzeszközök hasznosításáról

                        a.) elkülönített betétként történő elhelyezéséről, vagy

                        b.) abból államilag garantált értékpapír vásárlásáról

a jegyző javaslatára a polgármester dönt.


(2) A szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületnek a féléves és az éves beszámoló, illetve a gazdálkodás háromnegyedéves helyzetéről szóló tájékoztatás keretében a polgármester beszámol.


A 2014. évi költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök


6. §


(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.


7. §

(1)   A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(2)   Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki

(3)   A költségvetési szerv vezetője az e rendelet 10. számú mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(4)  Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

8. §


(1) A Képviselő-testület az év közben engedélyezett központi támogatások (pótelőirányzatok) felhasználásáról, a jegyző által történő előkészítés után, a polgármester előterjesztése alapján, az első negyedév kivételével negyedévente, de legkésőbb a költségvetési évet követő év február 28-áig - december 31-i hatállyal - módosítja a költségvetési rendeletét.

(2) Amennyiben év közben az Országgyűlés az Önkormányzatot érintő hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően, a jegyző haladéktalanul a Képviselő-testület elé terjeszti a költségvetési rendelet módosítását.

(3) A polgármester az állampolgárok élet- és vagyon biztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) az Önkormányzat költségvetése terhére intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni.

(4) A Képviselő-testület a nem költségvetési szervei útján végeztetett lakossági és közösségi szolgáltatások vonatkozásában támogatást nem nyújt.  

9. §

(1)   Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2)  A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3)   A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 9. § (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6)  Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(7)   A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. 

A gazdálkodás szabályai

10. §


(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(4)   Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

11. §


(1) Az Önkormányzati Hivatal vezeti az önkormányzati szintű összesített, azon belül a Hivatalra, valamint a Tündérrózsa Óvoda és Bölcsőde nevű intézményre vonatkozóan ­- a jegyző által meghatározott formában -­ az évközi előirányzat-módosítás nyilvántartást.


A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

12. §


(1) Az Önkormányzat a költségvetés végrehajtását belső ellenőrzés keretében ellenőrzi. A belső ellenőrzési feladatokat a Győri Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő ellenőrzési társulás végzi az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet-tervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) A jegyző köteles olyan kontrolltevékenységeket kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok kezelését, hozzájárulnak a célok eléréséhez. Minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést (FEUVE). A költségvetési szervek vezetői kötelesek a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét.


Átmeneti gazdálkodás

13. §


(1) Az Áht. 25. § (3) alapján – mivel az Önkormányzat 2014. január 1-jéig a költségvetési rendeletét nem alkotta meg – a polgármester jogosult az Önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére, és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.


(2) A polgármester a 2014. évi költségvetés elfogadásakor – az (1) bekezdésben foglaltak alapján – a Képviselő-testületnek beszámol, a Képviselő-testület a beszedett bevételeket és a teljesített kiadásokat e rendeletbe beépítve fogadja el.


Záró rendelkezések

14. §


(1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


Győrzámoly, 2014. február 27.




      Horváth Gábor                                                                       dr. Torma Viktória

      polgármester                                                                                   jegyző





Záradék

A rendelet kihirdetve:

Győrzámoly, 2014. február 27.




                                                                                                       dr. Torma Viktória

                                                                                                                 jegyző

Mellékletek