Nyúl község képviselő testületének 5/2013 (V.2..) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 10. 01- 2020. 10. 28Nyúl község képviselő testületének 5/2013 (V.2..) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2020-10-01-tól 2020-10-28-ig
Nyúl Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
Általános rendelkezések
Az önkormányzat neve, jelképei
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Nyúl Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), székhelye: 9082 Nyúl, Kossuth Lajos utca 46.
Működési területe: Nyúl község
(2) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testülete
(3) Az Önkormányzat hivatalának elnevezése: Nyúli Polgármesteri Hivatal
Székhelye: 9082 Nyúl, Kossuth Lajos utca 46.
2. §
- Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló.
(2) A község címerének és zászlójának leírását és használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
(3) Az önkormányzat, a polgármester és a Polgármesteri Hivatal bélyegzőjén Magyarország hivatalos címerét kell használni.
3. §
(1) A helyi önkormányzat kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
4. §
(1) Az önkormányzat hivatalos lapja: Nyúli Hír-Vivő.
(2) Az önkormányzat hivatalos lapja évente 4 alkalommal jelenik meg, külön szabályozás sze rint.
(3) Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosultak:
a község lakói függetlenül attól, hogy ott állandó bejelentett lakosok, vagy nem.
(4) Az önkormányzat hivatalos lapjának tartalmaznia kell különösen:
a) a képviselő-testület döntéseit, melyek az egész települést érintik;
b) közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat;
c) a fontosabb társadalmi eseményeket;
d) közlésre érdemes helyi, térségi irodalmi alkotásokat, verseket, prózai mű részleteket;
f) intézmények eseményeit tartalmazó közérdekű tájékoztatókat;
g) szakmai tájékoztatást (egészségügyi-, mezőgazdasági-, környezetvédelmi- tájékoztatást, sporteseményeket);
(5) Az önkormányzat hivatalos lapját évfolyamonként kell lefűzni és 5 évenként beköttetni, ezzel is biztosítva a település történetének tudományos kutathatóságát.
5. §
Az önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket. A kötelező és önként vállalt feladatok felsorolását a 1. számú melléklet tartalmazza.
II. fejezet
A képviselő-testület megalakulása
Az alakuló ülés
6. §
A Képviselő-testület alakuló ülését a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv) 43.§ (1)-(2) bekezdésében meghatározottak szerint kell összehívni.
7. §
A polgármester és az önkormányzati képviselők esküjének szövegét a jegyző olvassa elő.
Az alakuló ülést követő ülés
8. §
(1) A polgármester az alakuló ülést követő ülésen előterjesztést nyújt be:
a) illetmények, tiszteletdíjak megállapításáról;
b) a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálatáról;
c) a bizottságok tagjainak, megválasztásáról, illetményéről,
(2) Az alpolgármesteri választás eredményét az ideiglenes Szavazatszámláló Bizottság Elnöke hirdeti ki.
(3) Az alpolgármester és a nem képviselő bizottsági tagok esküjének szövegét a polgármester olvassa elő.
III. fejezet
A képviselő-testület tagjai
9. §
Nyúl Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a polgármesterrel együtt 7 főből áll. A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.
10. §
Az önkormányzati képviselő jogszabályban meghatározott módon gyakorolja jogait és teljesíti kötelességeit. Az önkormányzati képviselő köteles előzetesen telefonon vagy e-mail-en bejelenteni a polgármesternek, ha az ülésen való megjelenésben akadályozva van.
11. §
A képviselők és a bizottsági tagok juttatásait külön rendelet szabályozza.
12.§
(1) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül a Pénzügyi Bizottság elé terjeszti kivizsgálásra, amely 8 napon belül javaslatot tesz a Képviselő-testület számára.
(2) A vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos szabályokat külön rendelet szabályozza.
(3) A vagyonnyilatkozat tételre kötelezettek körét az 5. számú melléklet tartalmazza.
IV. fejezet
A képviselő-testület működése
A képviselő-testület munkaterve
13. §
(1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.
(2) A tervezet elkészítése a polgármester feladata, amelyről a jegyző útján gondoskodik. A tervezetet a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv előkészítésénél javaslatot kell kérni:
a) a bizottsági elnököktől;
b) a képviselőktől;
c) a jegyzőtől
A munkaterv előkészítésénél javaslatot lehet kérni:
a) a társadalmi szervezetektől (pártok, egyesületek, érdekképviseleti szervek, egyházak képviselőitől, a lakossági önszerveződési közösségeitől);
b) az önkormányzati intézmények vezetőitől;
c) a közszolgáltatást nyújtó szervezetek vezetőitől.
(4) A munkaterv tartalmazza:
a) az ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b) az egyes napirendi pontok előadóit;
c) az egyes napirendek előkészítésében résztvevőket;
d) a jelentések, előterjesztések elkészítésének határidejét;
(5) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet a község honlapján közzé kell tenni.
A képviselő-testület ülésének összehívása
14. §
(1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester – mint az ülés elnöke – hívja össze. Akadályoztatása esetén a testület ülésének összehívására az alpolgármester jogosult. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének összehívására a Pénzügyi Bizottság Elnöke jogosult.
(2) A Képviselő-testület munkatervben tervezett üléseit a polgármester az ülés előtt legalább 5 nappal korábban kiküldött meghívóval hívja össze.
Az alakuló ülés kivételével a képviselő-testületi ülés meghívóját és tárgyalandó előterjesztéseket az ülés előtt, amennyiben az lehetséges, legalább 5 nappal korábban – írásban vagy elektronikus formában – ki kell küldeni. A testületi ülés meghívóját Nyúl község honlapján, valamint az önkormányzat hirdetőtábláin közzé kell tenni legkésőbb a képviselő-testületi ülés előtti munkanapon.
A kiküldés után aktuálissá váló napirendeket, illetve a sürgősségi indítványt az ülést megelőző nap 12.00 óráig írásban kell eljuttatni a polgármesternek.
A havi gyakoriságnál rövidebb időn belül összehívott képviselő-testületi ülés esetében a kiküldési idő legkésőbb az ülést megelőző nap.
(3) A polgármester által aláírt meghívó tartalmazza:
- az ülés helyét és kezdési időpontját;
- a javasolt napirendeket;
- a javasolt napirendi pontok előterjesztőit;
- szóbeli előterjesztés esetén az erre való utalást;
- kötelezően zárt ülés esetén az erre való utalást.
(4) A Képviselő-testület ülésére a szavazati joggal rendelkező képviselők mellett meg kell hívni
a.) állandó jelleggel tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a jegyzőt,
- a napirendi pontok előadóit;
- az országgyűlési képviselőt;
- akiket a polgármester indokoltnak tart,
b.) az ülésre állandó jelleggel a meghívó megküldésével meg kell hívni:
- az önkormányzati intézmények vezetőit,
- akinek az ülésen való jelenlétét a polgármester indokoltnak tartja.
c.) akinek részvétele a napirend tárgyalásához szükséges, illetve Nyúl községben működő társadalmi szervezetek közül azokat, amelyek tevékenységi köre a tárgyalt napirendhez kapcsolódik.
(5) A szavazati joggal meghívottak részére, valamint a jegyző, a Polgármesteri Hivatal dolgozói részére a meghívót és az írásbeli előterjesztéseket és a határozati javaslatokat írásban vagy a hivatal belső elektronikus rendszerén elektronikus formában mellékelni kell.
Az esetenként meghívottak részére a meghívóhoz csak az őket érintő előterjesztéseket és határozati javaslatokat kell mellékelni írásban vagy elektronikus formában (e-mail-en, vagy más elektronikus adathordozón)
(6) Zárt ülés előterjesztését kizárólag a következő személyeknek kell megküldeni:
- a képviselő-testület tagjainak;
- a napirendi pontot tárgyaló bizottsági tagoknak;
- a polgármester döntése szerint az előterjesztés tárgyalására meghívott személyeknek;
- a napirendi pontot előkészítő, valamint végrehajtó köztisztviselőknek;
Az elektronikus formában megküldött zárt ülési anyagokat a zárt ülést követően az adathordozóról törölni kell oly módon, hogy az adattartalom visszaállítására ne legyen mód.
(7) A zárt ülés dokumentumaival rendelkezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy azokba illetéktelen személyek ne tekinthessenek be. A zárt ülést követően a zárt ülés előterjesztései, illetve az azokhoz kapcsolódó egyéb dokumentumok visszaszolgáltatását a polgármester kezdeményezi és a visszaszolgáltatás után gondoskodik azok megsemmisítéséről.
Zárt ülésen a Mötv. 46. §(3) bekezdésben meghatározottak lehetnek jelen.
(8) A választópolgárok - az adatvédelmi szabályok betartásával - a Polgármesteri Hivatalban az ülés előterjesztéseibe betekinthetnek és térítési díj ellenében azokról másolatot kaphatnak, a zárt ülés napirendi pontjainak kivételével
(9) A Képviselő-testület üléseit általában a hónap utolsó keddi napján, 1800 órai kezdettel tartja.
15. §
(1) A rendes ülést általában a munkatervben rögzített időpontra kell összehívni, de ettől a polgármester indokolt esetben eltérhet.
(2) A képviselő-testület a szabadságolások miatt az alábbi időszakokban ülésszünetet rendel el:
1. tárgyév június 1. napjától - július 31. napjáig,
2. tárgyév december 1. napjától - december 31. napjáig.
(3) A polgármester önállóan is jogosult rendkívüli ülés összehívására.
(4) A rendkívüli ülésre meg kell hívni a képviselő-testületi tagokat, a jegyzőt, a napirendi pontok előterjesztőit, valamint a polgármester által szakértőként megjelölt személyeket.
Az ülés vezetése
16. §
(1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester – mint az ülés elnöke – vezeti. Akadályoztatása esetén a testület ülésének vezetésére az alpolgármester jogosult. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének vezetésére a Pénzügyi Bizottság Elnöke jogosult.
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületi ülést 5 napon belül újra össze kell hívni.
(3) A polgármester a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról az első napirendi pontban írásban, az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről pedig szóban vagy írásban tájékoztatást ad, és ismerteti az átruházott hatáskörben hozott döntéseket, valamint a képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő és egyéb fontosabb jogszabályokat.
17. §
(1) Napirend előtti megtárgyalásra írásban sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, alpolgármester, a választott bizottságok elnökei, bármelyik képviselő és a jegyző.
(2) A sürgősségi indítvány a sürgősség tényének indokolásával legkésőbb az ülést megelőző munkanapon 1200 óráig nyújtható be a polgármesternél írásban.
(3) Az indítványozónak a sürgősség tényét röviden indokolni kell.
(4) A sürgősség tárgyában a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(5) Ha a sürgősségi indítvány tárgya valamely döntésre jogosult bizottság hatáskörébe tartozik, akkor a Képviselő-testületnek döntenie kell, hogy magához vonja-e az ügyet.
(6) Ha a Képviselő-testület a sürgősségi indítványt elfogadja, akkor az indítványt első napirendi pontként tárgyalja.
(7) Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni, hányadik napirendként kerül megtárgyalásra.
18. §
(1) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.
(2) Új napirendi pont felvételét – a 14.§ (2) bekezdésben foglalt feltételekkel -, illetve törlését bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(3) Az összefüggő napirendi pontok együttes tárgyalását bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(4) A Képviselő-testület az interpellációkat, kérdéseket külön napirendi pontként a testületi ülés nyilvános részének végén tárgyalja.
(5) A Képviselő-testület zárt ülésen hozott határozatát a zárt ülés bezárását követően, továbbá a következő képviselő-testületi ülésen, napirend előtt ismertetni kell.
19. §
(1) A polgármester biztosítja a tanácskozás rendjének fenntartását:
a) Gondoskodik a képviselők jogainak biztosításáról.
b) Figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása.
c) Rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent választópolgárok a részükre kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének zavarása esetén a polgármester rendre utasítja a megjelenteket. Ismétlődő rendzavarásnál kötelezheti az érintetteket a terem elhagyására. Erre az időre az ülést felfüggesztheti.
Az előterjesztések megtárgyalása
20. §
(1) A napirendi pont előterjesztője az írásbeli előterjesztést szóban kiegészítheti.
(2) Az előadói kiegészítés után a polgármester az előterjesztés felett megnyitja a vitát. Először a bizottsági elnököknek majd a képviselőknek adja meg a szót. A felszólalásokra a jelentkezések sorrendjében kerülhet sor.
(3) Az előadóhoz először a képviselők, utána a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a kérdezett köteles röviden válaszolni.
Az előterjesztéssel kapcsolatban az ülésen megjelent állampolgárok maximum két percben hozzászólhatnak, illetve kérdést intézhetnek az előadóhoz. A megjelent állampolgár felszólalásáról a képviselőtestület vita nélkül dönt.
(4) A képviselő-testületi ülés során a képviselők rövid, lényegre törő hozzászólásaikat 4 percben tehetik meg. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama sem haladhatja meg a 2 percet. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(5) A vita lezárására a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. E javaslatokról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig bármikor visszavonhatja.
(6) A hozzászólások elhangzása után a polgármester a vitát lezárja.
(7) Ügyrendi kérdésben a képviselőknek soron kívül legfeljebb egy percben hozzászólási lehetőséget kell biztosítani.
(8) Bármelyik képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
A szavazás
21. §
(1) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni, a jegyző a jogszabálysértést köteles jelezni.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti határozati javaslatról dönt a testület.
(3) A képviselők kézfelemeléssel szavaznak. Támogató szavazatokkal vagy ellenszavazatokkal vesznek részt a szavazásban, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
(4) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46.§ (2) bekezdésében foglalt ügyekben.
(5)
(6) Név szerinti szavazást kell elrendelni a Mötv. 48.§ (3) bekezdésében meghatározott esetben, valamint
a) a polgármester indítványára
b) a település jogi státuszát érintő ügyeknél.
(7) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól. A név szerinti szavazást a képviselői névsoron rögzíteni kell. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
22. §
Minősített többség szükséges a Mötv. 50.§-ában meghatározott eseteken kívül az alábbi esetekben:
a) fegyelmi eljárás során hozott határozat
b) 10 millió forintot meghaladó hitelfelvétel
c) 15 millió Ft feletti bekerülési költségű beruházások esetén;
d) az önkormányzat tulajdonában álló 20 millió forintot meghaladó vagyontárgy feletti rendelkezés esetén
e) kitüntetés adományozása
f) polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak elrendelése
g) helyi népszavazás
23. §
(1) A Képviselő köteles a Mötv.-ben meghatározott személyes érintettségét a polgármesternek a napirend tárgyalása előtt bejelenteni.
(2) A személyes érintettség bejelentési kötelezettségének elmulasztása esetén a mulasztó képviselő tiszteletdíjának 10%-át, mulasztó polgármester az illetménye 10%-ának megfelelő összeg fizetésére köteles.
Kérdés, interpelláció
24. §
(1) Kérdés: Az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A kérdésre a Képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett, kivéve, ha az, akihez a kérdést intézik, úgy ítéli meg, hogy a válaszadáshoz vizsgálat, illetve bővebb információszerzés, tájékozódás szükséges. Ez esetben a következő képviselő-testületi ülésen kell választ adni.
(3) Interpelláció: Az SZMSZ-ben meghatározott személyek magyarázatadási kötelezettsége a feladatkörükbe tartozó valamennyi ügyben.
(4) Az önkormányzati képviselő a községi önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérése céljából a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz és az állandó bizottságok elnökeihez, intézményvezetőkhöz interpellációt intézhet. Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12 órájáig a polgármesternél kell benyújtani. E határidő elmulasztása esetén a benyújtó képviselő választása szerint vagy kérdésként nyújtható be vagy interpellációként olyan képviselő-testületi ülésen adható elő, amellyel kapcsolatban a benyújtási határidő teljesült.
(5) Az önkormányzati képviselők által írásban beterjesztett interpelláció másolatát a polgármester legkésőbb a képviselő-testületi ülés megkezdéséig köteles eljuttatni valamennyi önkormányzati képviselőhöz.
(6) A polgármester a Képviselő-testület nyílt ülésének végén bejelenti a beterjesztett interpellációkat.
(7) Ha az interpelláló képviselő az ülésen nincs jelen, az interpellációt elnapoltnak kell tekinteni.
(8) Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett szóbeli előterjesztés joga is megilleti, amely
3 percnél hosszabb időtartamú nem lehet. A képviselő-testületi ülésen előterjesztett interpelláció azonban nem tartalmazhat olyan új tényt, amelyet az interpelláció írott szövege nem tartalmazott.
(9) Az interpellációra az azt tárgyaló képviselő-testületi ülésen választ kell adni, kivéve, ha az, akihez az interpellációt intézik, úgy ítéli meg, hogy a válaszadáshoz vizsgálat, illetve bővebb információszerzés, tájékozódás szükséges. Az utóbbi esetben, az interpelláló 15 napon belül írásban kap választ az interpellációra. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni. Ilyenkor a válasz elfogadása tárgyában az interpelláló a következő képviselő-testületi ülésen nyilatkozik.
(10) A képviselő-testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő képviselő nyilatkozik. Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a Képviselő-testület vita nélkül dönt a válasz elfogadásáról.
Ha a képviselő-testületi nem fogadja el az interpellációra adott választ, annak vizsgálatát a tárgy szerint érintett bizottságra bízza. Ha a válaszadás vizsgálatot tesz szükségessé, akkor az interpelláció tárgyának kivizsgálásába be kell vonni az indítványt tevőt is. A vizsgálat lezárása után a Képviselő-testület – a bizottság előterjesztése alapján – vita nélkül dönt az interpellációra adott válasz elfogadásáról.
(11) A Képviselő-testület – az interpelláció tárgyában a bizottsági jelentés alapján – a jelentést követő – rendes ülésen az interpellációt benyújtó képviselő véleményének meghallgatása után – vita nélkül szavaz.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
25. §
(1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni, elkészítéséről a jegyző köteles gondoskodni. A jegyzőkönyv elkészítésének alapjául hangfelvétel szolgál. A képviselőtestület tagjának előzetes kérésére a hozzászólását a jegyzőkönyvben szó szerint kell rögzíteni.
(2) A jegyző gondoskodik a jegyzőkönyvek megőrzéséről és évenkénti beköttetéséről.
(3) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv – a zárt ülésről készített jegyzőkönyv kivételével – Nyúl község honlapján is megtekinthető.
26. §
(1) A Képviselő-testület rendelkezéseinek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(2) A Képviselő-testület határozatait – külön-külön – naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, valamint a határozat meghozatalának időpontjára való utalással és megkülönböztető jelzéssel kell ellátni.
A határozat jelölése:
Nyúl Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
... ..../20….. (………..)önkormányzati határozata
A Képviselő-testület rendelkezéseinek végrehajtása,
a végrehajtás ellenőrzése
27. §
A lejárt határidejű rendelkezések végrehajtásáról a polgármester a legközelebbi képviselő-testületi ülésen ad számot.
V. fejezet
Az önkormányzati rendelet-alkotás
28. §
(1) A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai:
a) a rendeletalkotás kezdeményezése
Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
- a települési képviselők
- az önkormányzati bizottságok elnökei
- a polgármester, az alpolgármester, a jegyző
- a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői
- lakosság erre irányuló népi kezdeményezéssel
- önkormányzati intézmények vezetői
- közüzemi szolgáltatást nyújtó szervezetek vezetői
- mindazok a központi szervek, amelyeknek a törvény értelmében a helyi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai és hatáskörei vannak.
b) a rendelet-tervezet elkészítése
- a Képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg;
- a tervezetet a Polgármesteri Hivatal tárgy szerint érintett munkatársai készítik el, megbízható azonban az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, külső szakértői is;
- szakértő bevonására a jegyző tesz javaslatot;
- a Polgármesteri Hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetőleg szakértő készíti el.
c) a tervezet véleményezése
- Az önkormányzati rendeletek előkészítése során széleskörű elemzésből kell kiindulni.
Az önkormányzati rendelet-tervezeteket a tárgy szerinti önkormányzati bizottságok tárgyalják.
A polgármester – a jegyző véleményének meghallgatása után – egyes rendelet-tervezeteket érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat, valamint a község honlapján véleményezés céljából megjelentethet.
d) a tervezet Képviselő-testület elé terjesztése és elfogadása
- a jegyző az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszti;
- a tervezet megtárgyalása – a testület döntése szerint – lehet egyfordulós és kétfordulós;
e) az önkormányzati rendelet kihirdetése
- Az önkormányzati rendeletet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kell kihirdetni 15 napig tartó kifüggesztéssel. A hirdetményen fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés napja a kifüggesztés első napja. A kifüggesztés megtörténtét rá kell vezetni a rendelet eredeti példányára.
- A rendelet alkalmazása szempontjából érintett szervekhez a rendelet 1 példányát meg kell küldeni.
- A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről.
f) az önkormányzati rendeletek végrehajtása és hatályosulása
- Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek – a polgármester indítványára – tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.
- Az önkormányzati rendeletek jelentős vagy többszöri módosítása esetén a jegyző gondoskodik a rendelet egységes szerkezetbe foglalásáról és közzétételéről.
- A rendelet jelölése:
Nyúl Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
……../20…….. ( ………..) önkormányzati rendelete
VI. fejezet
Közmeghallgatás
29. §
(1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Községi Önkormányzat hirdetőtábláin, a község honlapján és egyéb módon (plakát, szórólap, stb.) kell tájékoztatót közzé tenni a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
(4) A közmeghallgatáson tájékoztatni kell a jelenlevőket a község anyagi helyzetéről, valamint az adóbevételek alakulásáról.
(5) A közmeghallgatás képviselő-testületi ülés keretében is megtartható.
VII. fejezet
Lakossági fórumok
30. §
(1) A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását és a legfontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) Községpolitikai fórumot hívhat össze a polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb önkormányzati döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása és véleményének megismerése céljából.
Fontosabb szabályai:
- A községpolitikai fórum tartásának helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykör(ök)ről a lakosságot a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, a község honlapján legalább 5 nappal a fórum megtartása előtt tájékoztatni kell.
- A fórumra meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt és a Polgármesteri Hivatal tárgyban érintett köztisztviselőit.
- A fórumot a polgármester vezeti, a jegyző gondoskodik jegyzőkönyv készítéséről.
(3) Képviselői fórumot hívhat össze a települési képviselő saját elhatározása szerint, képviselői munkájáról való tájékoztatás és a választók véleményének megismerése céljából. A képviselők képviselői fórumot együtt is összehívhatnak.
(4) Képviselői fogadóórát a Polgármesteri Hivatalban a települési képviselők – előzetes egyeztetést követően - saját belátásuk szerint, hivatali időben bármikor tarthatnak.
(5) A lakossági fórumok előkészítéséhez és lebonyolításához a Polgármesteri Hivatalnak a fórum témájában illetékes köztisztviselői segítséget nyújtanak. A képviselői fórum és fogadóóra esetében azonban csak a meghívók elkészítésében és a helyiség biztosításában kötelesek közreműködni.
VIII. fejezet
A képviselő-testület szervei
A Bizottságok
31. §
(1) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre az alábbi létszámmal:
Pénzügyi Bizottság: 4 fő képviselő + 2 fő nem képviselő taggal
Településfejlesztési Bizottság: 4 fő képviselő + 2 fő nem képviselő taggal
(2) Az alpolgármester tiszteletdíjának emelésére a Pénzügyi Bizottság tesz javaslatot. A képviselők vagyonnyilatkozatával és összeférhetetlenségének vizsgálatával kapcsolatos ügyekben a Pénzügyi Bizottság jár el. A bizottságok tagjainak névsorán a 2. sz. függelék tartalmazza.
(3) A bizottságok működésére a Mötv. 60. § rendelkezései az irányadók. A bizottsági munkában az elnököt az általa felkért bizottsági tag - önkormányzati képviselő - helyettesíti.
A bizottságok feladat és hatáskörét az 4. számú melléklet tartalmazza.
32. §
(1) A bizottságok tagjainak a számát a Képviselő-testület határozza meg.
(2) Bármelyik képviselő tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén.
(3) A képviselő – beleegyezésével – több bizottságba is megválasztható.
(4) A bizottságok a Polgármesteri Hivatal dolgozóit és külső szakembereket bevonhatják szakértőként. A bevont szakemberek tanácskozási joggal vesznek részt a bizottság ülésén.
34. §
A Képviselő-testület esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságokat hozhat létre, amelyekre az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
34/A.§
Nyúl Községi Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
1.Győri Többcélú Kistérségi Társulás.
Feladatellátás: Belső ellenőrzési feladatok ellátása.
2.Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás.
Feladatellátás: - házi segítségnyújtás
- szociális étkezés
- családgondozás
3. Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
Feladatellátás: Kommunális hulladékgyűjtés és ártalmatlanítás
Az önkormányzat tisztségviselői
35. §
(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester átruházott hatáskörben dönt a 2. számú mellékletben meghatározott ügyekben.
(3) A polgármester az átruházott jogkörben hozott döntéseiről a Képviselő-testületet a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja.
(4) A polgármester átruházott jogkörben hozott döntéseit a jegyző által kijelölt ügyintéző tartja nyilván.
36. §
(1) A Képviselő-testület által választott alpolgármester száma egy. A Képviselő-testület az alpolgármestert tagjai sorából választja.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
(3) Az alpolgármester önállóan dönt a polgármester által meghatározott feladatai ellátása során
37. §
A jegyző átruházott hatáskörben dönt a 3. számú mellékletben meghatározott ügyekben.
IX. fejezet
A Polgármesteri Hivatal
38. §
(1) A Polgármesteri Hivatal elnevezése: Nyúli Polgármesteri Hivatal
székhelye: 9082 Nyúl, Kossuth Lajos utca 46.
(2) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, a Hivatal feladat- és hatásköri jegyzékét a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata (HSZMSZ) tartalmazza.
(3) A jegyző tartós távolléte esetén a helyettesítési feladatokat az igazgatási főmunkatárs látja el.
X. fejezet
Az önkormányzat gazdálkodása, vagyona
39. §
(1) A Mötv. 116.§ (5) bekezdése alapján a képviselő-testület megbízatásának időszakára vonatkozó gazdasági programot, fejlesztési tervet terjeszt a Képviselő-testület elé. A gazdasági program és a fejlesztési terv elkészítésért a polgármester felelős.
(2) Az Önkormányzat tulajdonára és a vagyongazdálkodására vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.
40. §
(1) Ha a Képviselő-testület a költségvetési rendeletet azon év január 1-jéig, amelyre az vonatkozik, nem állapította meg, akkor felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat bevételeit folytatólagosan beszedje és kiadásait fedezze a Képviselő-testület által elfogadott költségvetési koncepció figyelembe-vételével.
A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatályba lépésének napján megszűnik.
(2) Nyúl Község polgármestere a hivatalán keresztül köteles biztosítani az intézmények működéséhez szükséges finanszírozási összegeket a vonatkozó hatályos jogszabályok és a költségvetési koncepció figyelembevételével.
(3) Nyúl Községi Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza az intézmények vezetőit, hogy az intézmények rendelkezésére bocsátott finanszírozási összeg, valamint az általuk beszedett saját bevétel erejéig – az előző évi kiadási szinten – folytathatják gazdálkodásukat az új költségvetési rendelet hatályba lépéséig.
(4) Az átmeneti gazdálkodásról a Képviselő-testület előtt be kell számolni és a beszedett bevételeket és a teljesített kiadásokat a költségvetési rendeletbe be kell illeszteni.
XII. fejezet
Záró rendelkezések
42. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépésével az önkormányzat, valamint szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2011.(III.30.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(2) Az SZMSZ mellékletét képezi:
1. Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak jegyzéke
2. A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök
3. A Képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök
4. A bizottságok feladat és hatáskörei
5. Vagyonnyilatkozat tételére köteles személyek köre
6.1. Alaptevékenységhez kapcsolódó kormányzati funkicók
6.2. Nem alaptevékenységhez kapcsolódó kormányzati funkicók
(3) Függelékek:
- Képviselők névsora
- Bizottsági tagok névsora
- Nyúli Polgármesteri Hivatal vagyonnyilatkozat-tételre kötelezetteik köre
- Nyúl Község Önkormányzat vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre