Dunasziget Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete
Dunasziget Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 12/2014. (VIII.28.) önkormányzati rendelete a tanyagondnoki szolgálatról
Hatályos: 2014. 08. 29- 2015. 07. 12
Dunasziget Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete
2014.08.29.
Dunasziget község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) a) pontja és 32. cikk (2) bekezdése, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXVIII. Törvény 8. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a szociális igazgatásról szóló és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. tv. 60. § (4) bekezdésében foglaltakra a tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapellátási feladatok körét, valamint a tanyagondnok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatokat és azok mértékét a következők szerint rendeli el:
Az önkormányzati rendelet célja, hatálya
1. § (1) Az önkormányzati rendelet célja, hogy a tanyagondnoki szolgálat szabályozott keretek között:
a) A település egyéb belterületein (különösen Doborgazszigeten, Nagyszigetben és Galambosban) élő lakók számára intézmény hiányból eredő hátrány enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása
b) Az egyéb belterületen élő, arra rászorult személyek szállítási problémáját megoldja,
c) Az egyéb belterületen élő lakosságot érintő információk összegyűjtése, és továbbításának biztosítása
d) A szociális alapellátások, a települési funkciók bővítése,
e) Közösség fejlesztése, jobb életminőség biztosítása az egyéb belterületen élőknek.
(2) Az önkormányzati rendelet hatálya kiterjed Dunasziget község közigazgatási területén életvitelszerűen tartózkodó:
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándorlókra, letelepedéssel rendelkező személyekre,
c) hontalanokra, a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok
Közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatnak minősülő feladatok
2. § (1) Közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatnak minősülő feladatok
a) közreműködés az étkeztetésben, a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,
b) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása,
c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így az óvodába, iskolába szállítás, az egyéb gyermekszállítás.
Étkezésben való közreműködés
3. § Az önkormányzati feladatellátás esetén a szociális étkeztetésben való közreműködés a tanyagondnoki szolgálat számára kötelezően ellátandó feladat.
A közösségi és szociális információk szolgáltatásában való közreműködés
4. § (1) A tanyagondnok a közösségi és szociális információk szolgáltatásában való közreműködés során a tanyagondnoki szolgálatról az ellátott kérésére tájékoztatást nyújt
a) a szociális és gyermekvédelmi törvényben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal és szolgáltatásokkal, valamint az egészségügyi ellátással kapcsolatban,
b) a helyben igénybe vehető pénzbeli és természetbeni ellátások, ill. a személyes gondoskodást nyújtó alap- és szakellátások köréről, feltételeiről.
(2) A közösségi és szociális információk szolgáltatáshoz kapcsolódó tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentes.
Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása
5. § (1) Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása során a tanyagondnoki szolgálat ellátja
a) a háziorvosi rendelésre szállítását,
b) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítását,
c) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosításának feladatait.
(2) A betegek háziorvosi rendelőbe, ill. egyéb egészségügyi intézményekbe szállítása az érintett személy településről intézményig, ill. onnan lakóhelyre szállítását jelenti.
(3) A szállítás engedélyezésekor figyelembe kell venni az igénylő egészségi állapotát, a kezelés jellegét(szükséges, ajánlott),az igénylő és családja szociális helyzetét.
(4) A szállítási szolgáltatás térítésmentes.
(5) A gyógyszerkiváltást és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása a rászoruló személy számára a gyógyszer kiváltásával a gyógyászati segédeszközök beszerzésének intézésével, ill. azok házhoz szállításával történik.
A gyógyszerkiváltás történhet vény átadásával a tanyagondnoknak ill. az orvosi rendelés alkalmával az orvosnál hagyott vények alapján.
A gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközök beszerzésének intézése és szállítása térítésmentes.
(6) Az
(1)-(5) bekezdésben foglalt szállítási feladatokat a tanyagondnok az érintett egészségügyi szolgálatok ( háziorvos, védőnő, család- és gyermekvédelmi szolgálat) írásbeli javaslatára a polgármestertől kapott felhatalmazás alapján teljesítheti.
Az óvodáskorú, iskoláskorú gyerekek szállítása
6. § (1) A tanyagondnoki szolgálat egyéb szállítási feladatot az intézményvezető írásbeli javaslata és a polgármester intézkedése alapján végezhet.
Közvetlen, személyes szolgáltatások közül kiegészítő feladatnak minősülnek
7. § (1) A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatás kiegészítő feladatai:
a) a közösségi, művelődési, sport és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése,
c) az egyéb lakossági szolgáltatásokban való közreműködés, ill. az alapfeladatokban meghatározottakon kívül egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
A közösségi, művelődési, sport és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése
8. § (1) A tanyagondnoki szolgálat feladata az önkormányzati rendezvények (közösségi, művelődési, sport és szabadidős tevékenységek) szervezésében, lebonyolításában való részvétel. A szervezésben, lebonyolításban való részvétel konkrét feladatait a polgármester irányításának megfelelően kell ellátni.
(2) Önkormányzati rendezvénynek, összejövetelnek számít többek között:
a) képviselő-testületi ülés,
c) egyéb lakossági fórum,
d) Önkormányzat által szervezett egyéb rendezvények:
(3) Az Önkormányzat által szervezett rendezvények szervezésében, lebonyolításában való
részvétel a tanyagondnok számára a következő feladatokat jelentheti:
a) a rendezvény helyszínének berendezésével kapcsolatos feladatok ellátása,
b) rendezvényekhez kapcsolódó szállítási feladatok (eszközök, személyek szállítása),
c) a rendezvény meghívottjainak szállítása,
d) a felmerült problémák kezelése, hárítása,
e) a rendezvény utáni takarítási feladatokban való részvétel stb.,
f) Sport tevékenységen belüli feladata a tanyagondnoknak a helyi labdarúgó csapat szállítása.
(4) Az önkormányzati rendelet
6-8. §-ban meghatározott feladatokat az érintett intézmények, illetve civil szervezetek írásbeli kérelme alapján a polgármestertől kapott felhatalmazás alapján végezheti. Az intézkedés alapján ellátott szolgáltatás kötelező, és térítés nélküli.
Az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása
9. § (1) A tanyagondnoki szolgálat feladata segítséget nyújtani a rászorulóknak hivatalos ügyeik intézésében, így
- az Önkormányzathoz benyújtott kérelmekkel kapcsolatban,
- a különböző ellátások igényléséhez szükséges iratok beszerzésében, stb.
(2) A tanyagondnoki szolgálat meghallgatja a lakosság igényeit, majd az információkat továbbítja az Önkormányzat felé.
(3) A feladatellátás a polgármester intézkedése alapján hajtható végre.
(4) A feladatellátás kötelező, térítés nélküli szolgáltatás.
Az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az alapfeladatokban meghatározottakon
kívül egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés
10. § (1) A tanyagondnoki szolgálat biztosítja az Önkormányzat szociális rendelete alapján megállapított egyéb alapellátások biztosításában való közreműködést.
(2) A feladatellátás a polgármester intézkedése alapján hajtható végre.
(3) A feladatellátás kötelező, térítés nélküli szolgáltatás.
A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó
az önkormányzati feladatokat segítő, közvetett szolgáltatások
11. § A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó az önkormányzati feladatokat segítő, közvetett szolgáltatások
a) Önkormányzati feladatellátás esetén ételszállítás önkormányzati intézménybe,
b) az Önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
c) a tanyagondnoki szolgáltatás működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
Ételszállítás az önkormányzati intézménybe
12. § (1) Ebédkihordás, az önkormányzati feladatellátás esetén, az általa fenntartott nevelési és oktatási intézménybe.
Az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére
13. § (1) A tanyagondnoki szolgálat önkormányzati információkat szolgáltat a lakosság részére. Így tájékoztatást nyújt különösen
- az Önkormányzat által szervezett programokról,
- az önkormányzati gyűlés időpontjáról,
- a lakosságot érintő információkról.
(2) Az
(1) bekezdés alapján leírt általános, valamint az általános feladat alapján konkretizált feladat ellátása a tanyagondnok számára kötelező.
(3) A feladatellátásért a tanyagondnoki szolgálatnak térítés nem jár.
(4) A feladatellátás a polgármester intézkedése alapján kötelező, térítés nélküli szolgáltatás.
A tanyagondnok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok
14. § (1) A tanyagondnok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok közé az alábbi feladatok tartoznak:
a) személyszállítási feladatok,
b) önkormányzati feladathoz tartozó egyéb szállítási feladatok,
c) egyéb, nem részletezett, szolgáltatás jellegű feladatok.
(2) A feladatellátás a polgármester intézkedése alapján hajtható végre.
(3) A feladatellátás kötelező, térítés nélküli szolgáltatás.
Személyszállítási feladatok
15. § (1) A tanyagondnoki szolgálat a személyszállítási feladatai között ellátja:
a) a nappali ellátások igénybevételéhez kapcsolódó szállítási feladatokat a szociális gondozó javaslata alapján,
b) kórházba történő szállítást háziorvos javaslata alapján,
c) önkormányzati, illetve egyéb, települési rendezvényre történő szállítást,
(2) Az (a)-(c) bekezdésben foglalt szállítási feladatokat a tanyagondnok az érintett egészségügyi szolgálatok (háziorvos, védőnő, fogorvos) írásbeli javaslatára a polgármestertől kapott felhatalmazás alapján teljesítheti.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyszállítási feladatok a tanyagondnok polgármesteri intézkedés alapján kötelező feladata.
Családsegítő szolgálat igénybevételéhez kapcsolódó személyszállítás
16. § (1) A családsegítésben való közreműködés során a tanyagondnoki szolgálat biztosítja az Önkormányzat szociális ellátásról megállapított ellátást:
- a családgondozó ellátotthoz való szállításával, és/vagy
- az ellátott, illetve családja Családsegítő Szolgálatba, majd onnan településre történő szállításával.
(2) Az
(1) bekezdésben foglalt szállítási feladatokat a tanyagondnok az érintett szolgálatok (család- és gyermekvédelmi szolgálat) írásbeli javaslatára a polgármestertől kapott felhatalmazás alapján teljesítheti.
(3) A családsegítéshez kapcsolódó tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentes.
(4) Az
(1) bekezdésben meghatározott személyszállítási feladatok a tanyagondnok polgármesteri intézkedés alapján kötelező feladatai.
Önkormányzati, illetve egyéb települési rendezvényre szállítás
17. § (1) Az önkormányzati, illetve egyéb települési rendezvényre szállítás az Önkormányzat által olyan közzétett és meghirdetett rendezvényekre vonatkozó szállítási feladatot jelent, ahol a közzététel tartalmazza a személyszállítási feladat a tanyagondnoki szolgálat keretében való megoldását is.
A személyszállítás történhet:
- meghatározott gyülekezőhelyről a rendezvényre, és/vagy
- rendezvényről meghatározott településrészre, lakóházhoz.
(2) A szállítás térítésmentes, alanyi jogon jár.
(3) A feladat ellátása az
(1) bekezdésben fennálló feltételek teljesülése esetében, polgármesteri intézkedés alapján, a tanyagondnoki szolgálat számára kötelező jellegű.
Egyéb nem részletezett, szolgáltatás jellegű feladatok
18. § (1) A tanyagondnoki szolgálat köteles ellátni az egyéb, a 2-18. §-ba nem tartozó feladatokat, ha azok ellátására a polgármester intézkedése kötelezi, és az nem ellentétes az e rendelet 1. §-ában meghatározott céllal.
(2) Az (1) bekezdés szerint ellátott feladatok a tanyagondnoki szolgálat számára kötelezőek és térítésmentesek.
A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok
19. § A tanyagondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia.
A többi kötelező feladatot úgy kell ellátnia, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön.
Az egyéb - nem kötelező - szolgáltatási feladatokat csak akkor láthatja el, ha azok a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztetik.
20. § A kötelezően ellátandó feladatok rangsorolását a tanyagondnok végzi a polgármester intézkedése alapján, míg a többi feladat esetében a polgármester dönt.
A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételi rendszere
21. § (1) A lakosok a szolgáltatás iránti igényeiket a tanyagondnoknál személyesen vagy telefonon illetve írásban jelezhetik.
(2) Tanyagondnok az igénybejelentést követően kikéri annak tárgya szerint a szakszolgálat (orvos, szakorvos, szociális gondozó, intézményvezető, családgondozó, stb. írásbeli javaslatát).
(3) A tanyagondnok, a polgármester intézkedése alapján, nyilvántartásba veszi az új igénybe vevőt. Ezután írásos megállapodást köt a rendszeres igénybe vevővel az igényelt szolgáltatások minőségétől függően határozott vagy határozatlan időre. A megállapodás kötelező tartalmi elmeit az 1993. évi III. tv. 94/B §-a tartalmazza.
(4) A tanyagondnoki szolgáltatás igénybe vétele, minden esetben, ingyenes.
22. § A tanyagondok a szolgáltatással kapcsolatos készpénzforgalmat (üzemanyag, kenőolaj és más 100.000,- forintot meg nem haladó értékű önkormányzati beszerzés) a pénzkezelési szabályzatnak megfelelően bonyolítja le.
A tanyagondnoki szolgálat ellátása
23. § (1) A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a tanyagondnok - a szolgálat rendelkezésre álló gépjármű segítségével - látja el. A tanyagondnoknak a feladatait a munkaköri leírásában, a szabályzatokban valamint a polgármester utasításának megfelelően kell ellátnia.
(2) A tanyagondnok a feladatokat a munkaköri leírásban meghatározott munkarend
szerinti időben köteles ellátni.
(3) A tanyagondnoki szolgálatot a tanyagondnok szabadsága, betegsége, egyéb törvényes
távolmaradása esetében a munkaköri leírásában megjelölt személy helyettesíti.
(4) A tanyagondnok az elvégzett munkáról évente beszámol a Képviselő-testületnek.
Vegyes és záró rendelkezések
24. § Ezen önkormányzati rendelet alkalmazása során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szerint – a rendeletben meghatározott kiegészítésékkel együtt kell eljárni.
25. § (1) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) A tanyagondnoki szolgáltatás szakmai programját e rendelet melléklete tartalmazza.
.
Cseh Benjamin Dr. Odonics Alíz
polgármester jegyző
Kihirdetve:
Dr. Odonics Alíz
Jegyző
Melléklet:
A Dunaszigeti Önkormányzat
tanyagondnoki szolgálatának szakmai programja
Dunasziget Község Önkormányzatának Képviselő-testülete – a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működési feltételeiről szóló
1/2000. (I.7.) SzCsM rendelete alapján – a település tanyagondnoki szolgáltatásának szakmai programját az alábbiak szerint határozza meg:
A szakmai program a Dunasziget Önkormányzat közigazgatási területén működő tanyagondnoki szolgáltatásra terjed ki.
I.
A falugondnoki szolgáltatás célja, feladata
A falugondnoki szolgáltatás célja a Dunaszigeten Doborgazsziget és Nagysziget egyéb belterületen élők életfeltételeinek javítása, a közszolgáltatásokhoz való hozzájutás és a szociális alapellátások kiépítésének elősegítése, a település szolgáltatási funkcióinak bővítése, közösségfejlesztés, valamint a jobb életminőség elérése.
- közvetlen , személyes szolgáltatásokat ( ezen belül alap- és kiegészítő feladatokat) , valamint
- az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásokat végez.
A szolgáltatás igénybevételére jogosultak köre: a településen életvitelszerűen tartózkodó lakosság, amely szociális körülményei, ezen belül kora, egészségi állapota és egyéb aktuális élethelyzete alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válik a tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételére.
A tanyagondnoki szolgáltatás valamennyi eleme térítésmentes.
II.
A települési, lakossági szükségletek bemutatása
A trianoni békeszerződés következtében az anyaközségeiktől elszakított kisközségeket, Doborgazszigetet, Sérfenyőszigetet és Cikolaszigetet 1927-ben egyesítették Dunasziget néven, ám Doborgazsziget (180 lakosú) és Nagysziget (80 lakosú) a mai napig különálló lakott belterület a község központi belterületétől.
Doborgazszigeten és Nagyszigetben nincsenek intézményi közszolgáltatások, a központi belterület gyalogosjárdán nem megközelíthető, az itt lévő a közszolgáltatások így nagy nehézséggel vehetők igénybe, különösen az idős, beteg és kisgyermekes községi polgárok részére.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (továbbiakban: Szoctv.) 60. § (1) bekezdése szerint a tanyagondnoki szolgáltatás célja a külterületi vagy egyéb belterületi helyek intézményhiányból eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
Önkormányzatunk képviselő-testülete felismerve a község peremterületeinek hátrányos helyzetét egyéb belterületnek minősítette Doborgazszigetet és Nagyszigetet annak érdekében, hogy létrehozhassa ezen helyek tanyagondnoki szolgáltatását, melyet a KSH 2012. június 6.-án regisztrált.
A tanyagondnoki szolgáltatás legalább hetven és legfeljebb négyszáz lakosságszámú – külön jogszabályban meghatározott – külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyen működtethető.
A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a falugondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül alapfeladatnak minősül a közreműködés az étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, a közösségi és szociális információk szolgáltatásában. Alapfeladat továbbá az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így a háziorvosi rendelésre szállítás, az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás, a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása.További alapfeladat az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így az óvodába, iskolába szállítás, az egyéb gyermekszállítás.A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül kiegészítő feladatnak minősülnek a lakossági szolgáltatások, így a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése, az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása, az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül az ételszállítás önkormányzati intézménybe, az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére, a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
III.
A tanyagondnoki szolgálat közvetlen,
személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatai
1. Közreműködés az étkeztetésben
A feladatellátás tartalma, módja:
A tanyagondnok kiemelt feladata az igénybevevők részére a napi egyszeri meleg étel éthordóban történő házhozszállítása. A tanyagondnok ezt a feladatot írásban jelzett igények alapján látja el oly módon, hogy a kérelmek benyújtását követően a jogosultság megállapítására az önkormányzat szociális és egészségügyi bizottsága jogosult. Az étkeztetéshez kapcsolód feladata a szolgáltatást igénybe vevőkkel való beszélgetés során a további szolgáltatásokra vonatkozó igények írásbeli rögzítése és ezek eljuttatása a fenntartó önkormányzat részére.
Az ellátottak köre:
Mindazon személyek jogosultak az ellátásra, akik szociálisan rászorultak, illetve koruk vagy egészségi állapotuk miatt nem képesek gondoskodni a legalább napi egyszeri meleg étkezésről valamint az alapvető élelmiszerek beszerzéséről.
Közreműködés az étkeztetésben napi rendszerességgel |
„X”-szel jelölni |
1-10 fő ellátott személy |
|
11-20 fő ellátott személy |
X |
20 fő felett ellátott személy |
|
2. Közreműködés a házi segítségnyújtásban
A feladatellátás tartalma, módja:
A házi segítségnyújtás keretében a tanyagondnok azon feladatokat látja el, melyek kívül esnek– képesített gondozó – által végezhető feladatok körén.
A tanyagondnok segítséget nyújt a rászorultak fizikai erejét , mozgásképességét meghaladó feladatok megoldásában:
- ház körüli, szakképesítést nem igénylő feladatok,
- kisebb, speciális szakértelmet nem igénylő javítások,
- nehezebb tárgyak mozgatása, hó-eltakarítás, fűnyírás,
- napi életvitel fenntartásához szükséges alapvető élelmiszerek, vegyi áruk, fogyasztási cikkek beszerzése,
A tanyagondnok a bevásárlási kérelmeket írásban rögzíti, a vásárlás igénylőjétől előleget vesz át és a kért árucikkeket helyben vagy az útja során érintett más településen vásárolja meg. A vásárlásról köteles nyugtát kérni és a vásárolt árucikkekre az igénybevevőtől kapott készpénzzel a bizonylat átadásával, - a beszerzett áru átadásával egyidejűleg – elszámolni.
Az ellátottak köre:
Koruk, egészségi állapotuk miatt rászoruló azon személyek, akik önmaguk ellátásra saját erőből nem képesek, és mások – különösen hozzátartozók - róluk nem gondoskodnak.
Közreműködés a házi segítségnyújtásban |
„X”-szel jelölni |
1-5 fő ellátott személy |
|
6-10 fő ellátott személy |
X |
10 fő felett ellátott személy |
|
3. Közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában
A feladatellátás tartalma:
A szociális biztonság megteremtéséhez és a helyi közösségi életbe való bekapcsolódáshoz szükséges információk eljuttatása a település lakói számára. A tanyagondnok feladata: a helyben vagy a legközelebbi település(ek)en elérhető szolgáltatások igénybevételének lehetőségeire vonatkozó információforrások és információk felkutatása, és a lakosság ezek alapján történő tájékoztatása.
A feladatellátás módja:
A személyes kapcsolattartás folyamatos, személyes, közvetlen, ezért a közösségi szociális információkról , - mely a rászorulók szociális helyzetének javítását szolgálhatja - , a falugondnok köteles a hivatali munkaidejében tájékoztatni.
A feladatellátás rendszeressége:
Folyamatos tevékenység.
Az ellátottak köre:
Dunasziget központi belterülete és Doborgazsziget és Nagysziget egyéb belterületén élő és közösségi és szociális ellátásokra vonatkozó információkat igénylők.
Közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában |
„X”-szel jelölni |
1-30 fő ellátott személy |
|
31-70 fő ellátott személy |
|
70 fő felett ellátott személy |
X |
4. Közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben
A feladatellátás tartalma, módja:
A tanyagondnok fontos feladata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló
1993. évi III. törvényben meghatározott szociális alapszolgáltatások, valamint a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat, munkaügyi központ igénybevételéhez nyújtott segítség, az ezen intézményekkel, szakembereikkel való folyamatos kapcsolattartás elősegítése, igény esetén e szakemberek szállítása, az aprófalvak és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint a tanyai lakott helyek intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz , közszolgáltatásokhoz valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni , közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
A tanyagondnok munkája során folyamatosan figyelemmel kíséri a lakosság és különösen a veszélyeztetett családok életkörülményeit. Észlelnie és jeleznie kell a veszélyhelyzeteket, a különböző szenvedélybetegségeket . Különös figyelmet kell fordítania a gyermekek helyzetére, az esetleges gyermekbántalmazásra, a családon belüli erőszakra. Amennyiben ilyen esetek tudomására jutnak, azonnal köteles tájékoztatni a fenntartó önkormányzatot, az intézkedésre jogosult hatóságot, szakembert annak érdekében, hogy a szükséges intézkedésekre (megelőzés, kríziskezelés) sor kerülhessen.
A tanyagondnok részt vesz a veszélyhelyzetek elhárítását célzó intézkedésekben (otthonba szállítás, gyermekjóléti és családsegítő szolgálattal való együttműködés , a krízishelyzetben lévő családok szakemberekkel történő látogatása).
A jelzőrendszer elemeként figyelemmel kíséri a magányosan élőket, esetleges egészségromlásukról tájékoztatja a háziorvost. Amennyiben azt tapasztalja, hogy önmagukról saját háztartásukban már segítséggel sem képesek gondoskodni, jelzi az ellátás szükségességét a fenntartó önkormányzat, illetveközös önkormányzati hivatal, valamint a szociális intézményhálózat munkatársainak. A magatehetetlen személyek esetében gondoskodik a hozzátartozók értesítéséről, a kórházba vagy otthonba került egyedülálló falusi lakosokat látogatja.
A szállítási szolgáltatás a rászorult lakosok, hozzátartozóik jelzése vagy a falugondnok bejelentése alapján vehető igénybe.
Az ellátottak köre:
A településen élő szociális, egészségügyi és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett illetve krízishelyzetbe került személyek, családok.
Közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Eseti |
|
Havonta legalább két alkalommal |
X |
Hetente legalább két alkalommal |
|
5. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése
A feladatellátás tartalma, módja:
A feladat három fő területet érint: a betegek háziorvoshoz és egyéb egészségügyi intézménybe szállítását valamint a gyógyszerek kiváltását, illetve a gyógyászati segédeszközök beszerzését.
A tanyagondnoki szolgálat alapfeladata, hogy a településen élő betegek minél gyorsabban jussanak el a megfelelő orvoshoz, jussanak gyógyszereikhez. A szállítási feladatot igény szerint kell ellátni, indokolt esetben településen belül is. A településen kívüli betegszállítás esetén alkalmazkodni kell a rendelési időkhöz és a betegek számára előírt időpontokhoz. A fertőző betegek szállításánál különösen körültekintően kell eljárni. A tanyagondnok a betegszállítás tekintetében kompetenciáját nem lépheti át, a sürgősségi betegszállítást nem helyettesítheti. A tanyagondnok kizárólag járóbeteg-szállítást végezhet, kivéve, ha mentő kihívására vagy megérkezésére nincs lehetőség.
A betegszállítás biztonságos megoldása érdekében a tanyagondnoknak rendelkeznie kell az alapvető elsősegély-nyújtási ismeretekkel.
A tanyagondnok munkájával hozzájárul a lakosok egészségi állapotának megőrzéséhez azáltal, hogy aktívan részt vesz a betegségmegelőző tevékenységek, akciók szervezésében, tájékozódik és tájékoztatja a lakosságot a szűrővizsgálatok lehetőségéről, helyszínéről, időpontjáról.
A településen kívüli betegszállítási feladatok ellátása a fenntartóval egyeztetett, a tanyagondnok heti munkatervéhez igazodó - ugyanakkor az igénybevevő szükségletéhez igazodó időpontokban történhet. A receptek kiváltására heti két alkalommal történik, amikor is a falugondnok a vásárlást nyugtával igazolja és a az igénybevevővel ez alapján pontosan elszámol.
Amennyiben igény merül fel eseti vagy hétvégi orvosi ügyeletre történő szállítás tekintetében,- ha az ügyeletes orvos várhatóan nem tud időben helyszínre érkezni – adott helyzetben elvárható módon kell megoldani a feladatellátást. Mindezeken túlmenően a falugondnok évente a mosonmagyaróvári tüdőgondozó által meghatározott napon a kötelező tüdőszűrésre szállítja a település polgárait.
Az ellátottak köre:
Betegek, mozgáskorlátozottak, kismamák, kisgyermekes családok, idősek, akik számára a közlekedés elsősorban egészségi állapotuk, életkoruk, egyéni élethelyzetük és szociális helyzetük miatt nehézséget okoz.
Háziorvosi rendelésre szállítás |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Hetente egyszer |
X |
Hetente többször |
|
Naponta |
|
Egyéb egészségügyi intézménybe szállítás |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Havonta vagy ritkábban |
|
Kéthetente egyszer |
X |
Hetente egyszer |
|
Gyógyszerkiváltás és gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása (havi átlagban) |
„X”-szel jelölni |
1-10 fő |
|
11-20 fő |
X |
20 fő felett |
|
6. Gyermekszállítás, óvodások, iskolások, fiatalok szállítása
A feladatellátás tartalma:
A tömegközlekedés hiányosságai miatt és a gyermekek biztonságos közlekedésének elősegítése érdekében a tanyagondnoki gépjármű esetenként részt vesz a gyermekek szállításban segítve ezzel a tankötelezettség teljesítését. E mellett a gyermekek esélyegyenlőségét biztosító szolgáltatásokhoz való hozzájutást segíti elő. A tanyagondnok feladatkörébe tartozik tehát a gyermekek iskolai rendezvényekre, versenyekre, ünnepségekre való szállítása.
Az ellátottak köre a tankötelezettségi korba tartozó óvodás, iskolás gyermekek, fiatalok.
Gyermekszállítás : óvodába, iskolába |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Legalább egy forduló |
X |
Egyéb gyermekszállítás |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Esetenként |
|
Hetente |
X |
Naponta |
|
A tanyagondnoki szolgálat közvetlen,
személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő feladatai
1. A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős rendezvények szervezése, segítése
A feladatellátás tartalma:
A tanyagondnoki szolgálat kiemelkedően fontos feladata a településen élők életminőségének javítása, ezért a helyi közéletben szerepet játszó civil és egyéb helyi szervezetekkel történő együttműködés a falugondnok feladata. E feladat elvégzésében azért van nagy szerepe van a tanyagondnoknak, mert ismeri a település lakóit és szükségleteit, élvezi bizalmukat és könnyen aktivizálható kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Emiatt egyben a közélet motorja, illetve a közéleti események szervezője is többségében. E körben feladatát képezik egyrészt gépjárművel történő szállítás másrészt a rendezvények szervezésével, népszerűsítésével kapcsolatos teendők ellátása. Szállítja a helyi zene, dal és tánc-együttest a településen kívüli fellépéseire, beszerzi a helyi rendezvényekhez szükséges anyagokat, eszközöket, szállítja a szükséges berendezéseket.
A tanyagondnok feladata továbbá e tevékenységi kör kapcsán – a településen kívüli közösségi, kulturális események látogatásának megszervezése : színházlátogatás, kirándulás, egyházi eseményekre történő szállítás.
Az ellátottak köre:
A település lakosai, közösségei.
Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Esetenként |
X |
Rendszeresen |
|
2. Egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása
A feladatellátás tartalma:
A tanyagondnok segítséget nyújt a lakosság hivatalos ügyeinek intézésében, szállítja az igénylőket az adott hivatalokba, intézményekbe illetve a nem személyhez kötött ügyintézést igénylő ügyeket mag elintézheti.
A tanyagondnok munkája során köteles a lakosságot érintő gondokat az önkormányzat felé tolmácsolni, valamint az önkormányzat intézkedéseit a lakossággal megismertetni és a visszajelzéseket továbbítani. Feladatellátása során rendszeres kapcsolatban van a lakossággal, tájékoztatást nyújt arról, hogy milyen ügyben hova kell fordulni, hol, milyen dokumentumokat kell beszerezni, azokat hova kell benyújtani.
Segíti az önkormányzati munkát a hivatal leveleinek, szórólapjainak kézbesítésével, a hirdetmények hirdetőtáblára történő kihelyezésével.
Az ellátottak köre:
A település lakosai, közösségei.
Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Esetenként |
|
Hetente legalább kétszer |
X |
Napi rendszerességgel |
|
3. Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés
A feladatellátás tartalma:
A tanyagondnok feladatai közé tartoznak továbbá olyan - korábbiakban nem szereplő - feladatok mint :
- a mindennapi megélhetéshez szükséges áruk napi beszerzése , házhoz szállítása,
- az igénybevevők bevásárlóközpontokba való eljuttatásával vagy megbízásuk alapján , közreműködés a nagybevásárlásban a falugondnok által történő nagyobb tételben történő egyidejű beszerzések,
- a saját fogyasztás céljára háziállatot tartó lakosok számára táp, állatgyógyszerek és az állattartáshoz szükséges egyéb eszközök, gépek beszerzése és házhoz szállítása,
- tartós fogyasztási cikkek, háztartási és mezőgazdasági kisgépek szervizbe szállítása.
E szolgáltatások tekintetében szem előtt kell tartani, hogy a tanyagondnoki szolgálat egyik legfontosabb célcsoportja az idősek köre, a számukra nyújtott szolgáltatások elsőbbséget élveznek. Cél, hogy megkapják azon segítő szolgáltatásokat, amelyek révén minél hosszabb ideig otthonukban, megszokott lakókörnyezetükben élhetnek és – egészségi állapotuk függvényében – legyen lehetőségük a helyi köz- és kulturális életben, programokban is – aktívan részt venni.
Az ellátottak köre:
Azok a rászorultak, akik a fenti szolgáltatásokat igénylik, s azok teljesítéséről más módon nem tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalan terhet jelentene.
Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Esetenként |
|
Hetente legalább kétszer |
X |
Napi rendszerességgel |
|
Nyugdíjaskorúak szállítása |
„X”-szel jelölni |
Nincs |
|
Esetenként |
|
Hetente legalább kétszer |
X |
Napi rendszerességgel |
|
A tanyagondnoki szolgálat által nyújtott közvetett
– az önkormányzati feladatok megoldását segítő – szolgáltatások
A tanyagondnok közreműködik azon önkormányzati feladatok megoldásában is amelyeknek ugyancsak célja a falu lakosságának minél jobb ellátása, tájékoztatása, de amely feladatokat nem személyesen és közvetlenül az egyes rászorulók, igénybevevők számára végzi. Ilyen feladatok lehetnek
----
- Önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére (írásos anyagok, szórólapok terjesztése, a helyi hirdetőtáblákon való elhelyezés, stb.)
A feladatellátás során figyelemmel kell lenni arra, hogy e feladatok ellátása nem történhet a személyes segítségnyújtás feladatellátás rovására !
A szolgáltatást igénybe vevők köre:
A települési önkormányzat .
A feladatellátás módja a fenntartó utasítása alapján, összehangolva a tanyagondnoki szolgáltatás személyes szolgáltatást jelentő alapfeladataival.
A tanyagondnoki szolgálat által nyújtott egyéb szolgáltatások
A tanyagondnoki szolgálat a tanyagondnoki gépjárművel a személyes szociális segítségnyújtást végezve egyúttal részét képezi annak a közlekedési rendszernek, amelynek révén a helyi lakosság általános szükségleteinek kielégítését az emberek szállításával segíti. A tanyagondnok – eseti jelleggel - közreműködik a településen élők tömegközlekedéséhez való hozzájutásában. A tanyagondok – eseti jelleggel - szállítja a településen élő, menetrendszerű tömegközlekedési illetve egyéb szállítójármű igénybevételét megoldani nem tudó személyeket a legközelebbi tömegközlekedési eszközökhöz történő hozzájutásban. Különösen indokolt ez abban az esetben, ha a dolgozók éjszakai munkavégzését, illetve reggeli hazajutását szolgálja. Az önkormányzat azonban munkásjáratot nem működtet !
A tanyagondnoki szolgálat a foglalkoztatás elősegítése érdekében szállíthatja a munkanélkülieket a munkaügyi kirendeltségre.
A szolgáltatást igénybe vevők:
A település rászorult lakosai, akik számára a közlekedés más módon történő megoldása aránytalanul nagy terhet jelentene.
A feladatellátás módja:
A fenntartó utasításai alapján, összehangolva az alapellátási feladatokkal.
Közreműködés a tömegközlekedéshez való hozzájutásban |
„X”-szel jelölni |
Nem vesz részt |
|
Esetenként részt vesz |
X |
Rendszeresen részt vesz |
|
Munkásjárat működtetése a foglalkoztatás elősegítése érdekében |
„X”-szel jelölni |
Nem működtet |
X |
Működtet |
|
A tanyagondnoki szolgáltatás összteljesítményét jelző mutatók
A tanyagondnoki tevékenység településen belüli és településen kívüli feladatellátása túlnyomó többségben gépjármű igénybevételével látható el.
Tervezett gépkocsi futás havi szinten |
„X”-szel jelölni |
1000 km alatt |
|
1000- 1500 km |
X |
1500 km felett |
|
Az ellátott lakosság aránya az összes szolgálat tekintetében |
„X”-szel jelölni |
30 % alatt |
|
30 % felett |
X |
IV.
Tájékoztatás, kapcsolattartás, igénybevétel, ellátott-és munkajogi kérdések
A tanyagondnoki szolgáltatások közzétételének módja
A tanyagondnoki szolgáltatásokról szóló tájékoztatást a helyben szokásos módon kell közzétenni:
- hirdetményben, községi honlapon, a település több pontján elhelyezett hirdetőtáblákon,
- szórólapokon, a lakásokba eljuttatva,
- helyi rendezvényeken : közmeghallgatás, fórum,
- személyesen, élőszóban : a tanyagondnok, a polgármester illetve a közös önkormányzati hivatal dolgozói útján.
A szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség
A szolgáltatásokkal és a felmerülő problémákkal kapcsolatban tájékoztatást munkaidőben a tanyagondnok, ügyfélfogadási időben a polgármester illetve a közös önkormányzati hivatal dolgozói adnak.
A tájékoztatás alapja a helyi önkormányzat –tanyagondnoki szolgáltatást is magában foglaló - szociális rendelete, illetve jelen szakmai programja. A tanyagondnoki szolgálat működését szabályozó dokumentumok – szociális rendelet ide vonatkozó rendelkezései, jelen szakmai program, a képviselő-testület egyedi döntései – nyilvánosak illetve az önkormányzat falugondnoki szolgálat működéséről szóló rendelete. A dokumentumok az Önkormányzatnál illetve a Közös Önkormányzati Hivatalnál egyaránt megtekinthetők.nál
A kapcsolattartás lehetséges módjai
Személyesen: a tanyagondnoki szolgálattal való kapcsolattartásra többségében az igénybevétel jelzésekor, teljesítésekor kerül sor. Az igénybevétel dokumentálása az adott szolgáltatás elvégzésének elismerését igazoló szolgáltatásnaplónak az igénybevevő részéről történő aláírásával történik.
Telefonon: A felmerülő igényeket - a polgármesternél és a tanyagondnoknál - a közzétett telefonszámon vagy személyesen lehet bejelenteni.
Írásban: rendszeres ellátási igényt, észrevételt, és esetleges panaszt az ellátottak írásban jelezhetik az önkormányzat – mint fenntartó felé a 9226 Dunasziget, Sérfenyő út 57. levélcímen.
A szolgáltatás igénybevételi szándékának jelzése
Dunasziget, ezen belül az egyéb belterületen lakó Doborgazsziget és Nagysziget lakossága a helyben szokásos tájékoztatási módozatok szerint értesül a lehetőségekről. A lakosok szolgáltatás iránti igényeiket a tanyagondnoknál, polgármesternél személyesen vagy telefonon, a közös önkormányzati hivatalnál személyesen illetve írásban jelezhetik .
A szolgáltatásra igényt tartó személy a településen belüli szolgáltatási igényét minimum 2 munkanappal előbb bejelentheti és egyeztetheti a tanyagondnokkal, a településen kívüli szolgáltatási igényét pedig 3 munkanappal előbb kell bejelenteni és leegyeztetni. A feladatellátás egyrészt a bejelentés sorrendjétől, másrészt a bejelentett probléma fontosságától függ. Azon szolgáltatási, szállítási igényeket, melyek eltérnek a rendszeres tevékenységektől, a fenntartóval kell egyeztetni.
A tanyagondnoki szolgáltatás során az igények teljesítésének mérlegelésekor ügyelni kell arra, hogy az időben is rendszeres, közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok nem sérülhetnek, valamint a gazdaságosság szempontjának figyelembe vételével kell dönteni.
Az ellátottak jogainak biztosítása a falugondnoki szolgálat működése során
A tanyagondnoki szolgáltatást igénybe vevőnek joga van szociális helyzete, egészségi és mentális állapotának megfelelő és a szolgáltatás által nyújtható teljes körű ellátásra, valamint egyéni szükségletei, speciális helyzete vagy állapota alapján az egyéni ellátás, szolgáltatás igénybevételére.
A szociális szolgáltatások biztosítása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani.
A tanyagondnok a szolgálat által biztosított szolgáltatást olyan módon végzi, hogy figyelemmel kell lennie az ellátást igénybe vevőket megillető
Alaptörvényben biztosított alapjogok maradéktalan és teljes körű tiszteletben tartására, - különös figyelemmel az élethez, emberi méltósághoz, a testi épséghez valamint a testi-lelki egészséghez való jogra.
A tanyagondnoki szolgáltatás adott időpontban történő igénybevételének indokoltságát a tanyagondnok ill. a fenntartó az igénylő adott élethelyzete, rászorultsága alapján állapítja meg, függetlenül az igénybe vevő egyéb, az akut élethelyzetet nem feltétlenül befolyásoló körülményeitől . A tanyagondnoki szolgálat az ellátottak élethelyzetéből adódó szükségleteit köteles kielégíteni.
- Az ellátást igénybe vevőnek joga van a szolgáltatás működésével kapcsolatos legfontosabb adatok megismeréséhez.
- Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem, - különös tekintettel az egészségi állapotával , személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival, szociális helyzetével kapcsolatos információkra- .
Panasszal a fenntartó felé írásban beadott kérelemmel lehet fordulni. A panaszt a fenntartó vagy megbízottja 8 munkanapon belül köteles elbírálni és írásban megválaszolni. Amennyiben a szolgáltatást igénylő a választ nem tartja kielégítőnek, az ellátottjogi képviselő útján érvényesítheti jogait.
A területileg illetékes ellátottjogi képviselő neve , elérhetősége a polgármesteri hivatalban és a körjegyzőség épületében kifüggesztve megtalálható.
A tanyagondnoki szolgáltatást végzők jogai
A tanyagondnoki szolgáltatást végző közalkalmazott számára biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapja, emberi méltóságát és személyiségi jogait tiszteletben tartsák, munkáját elismerjék, valamint a fenntartó megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson számára.
A munkavállaló munkakörében történő – esetleges – felelősségre vonása csak a fentiekkel arányosítható.
A tanyagondnok jogosult munkavállalói jogainak érvényesítésére a Munka Törvénykönyvéről valamint a Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján.
A tanyagondnok a tevékenysége során az általa okozott kárért a Közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII törvény, illetőleg a Munka törvénykönyv ide vonatkozó szabályai szerint felelős.
A tanyagondnok a szociális szolgáltatás ellátása során sem az ellátottaktól, sem az ellátottak érdekében más személytől előnyt, szolgáltatást, ellenértéket nem kérhet és nem fogadhat el.
A tanyagondnok helyettesítése
A fenntartó a tanyagondnok távolléte esetén is köteles a feladatot – képzett munkaerővel – ellátni az adott évben előírt munkaórák teljes mennyiségében. A helyettesítés megoldható:
- a földrajzilag elérhető legközelebbi településsel kötött együttműködés alapján az ott dolgozó tanyagondnok igénybevételével vagy
- a tanyagondnoki alapképzésnél magasabb iskolai végzettséggel rendelkező szociális képesítéssel rendelkező személy feladatellátásával.
V.
Egyéb – a szolgáltatás fenntartásával kapcsolatos – előírások
A szolgáltatás megkezdése előtt tett intézkedések
A település lakói – életkörülményeinek javítása, személyes segítségnyújtás érdekében a települési önkormányzat 2013. …1. napjától foglalkoztat hátrányos helyzetű munkavállalót, aki elvégezte az NSZFI által szervezett falu-és tanyagondnoki tanfolyamot.
Személyi feltételek
A tanyagondnok köteles elvégezni a fenntartó által finanszírozott , munkakör betöltéséhez szükséges tanyagondnoki alapképzést, továbbá köteles a munkáltató által támogatott kötelező továbbképzéseken részt venni és a közalkalmazottak számára előírt kreditpontokat megszerezni.
A tanyagondok számára lehetőséget kell biztosítani – a feladatellátáshoz szükséges – közösségi összejöveteleken való részvételre, a szakmai szervezetekkel történő kapcsolattartás érdekében.
A tanyagondnok köteles a szociális szolgáltatást végző munkatársakra vonatkozó etikai szabályokat betartani.
A tanyagondnok köteles minden munkanapon, illetve a munkaidőn túli munkába rendelés esetén az előírt munkaidőben munkára jelentkezni munkavégzésre alkalmas állapotban.
A tanyagondnok esetleges egészségügyi, fiziológiai állapotváltozását köteles munkaadójának mielőbb jelenteni, hogy helyettesítése megoldható legyen. Ez különösen vonatkozik a gépjárművezetés alóli felmentésre, amennyiben esetleg más feladatok ellátásában az említett problémák miatt nem akadályozott.
A tanyagondnok félévente beszámolót tart a képviselő-testület előtt a falugondnoki szolgálat működéséről, javaslatot tesz a szolgáltatások bővítésére, tartalmának megváltoztatására.
Az évente tartott közmeghallgatáson ismerteti a képviselő-testület a tanyagondnoki szolgáltatás elmúlt évi tapasztalatait, ahol lehetőség nyílik arra is, hogy a lakosság tegyen javaslatot a szolgáltatás tartalmának, körülményeinek változtatására.
Tárgyi feltételek
A tanyagondnoki gépjárművet zárt helyen az önkormányzat tulajdonában lévő Dunasziget Sérfenyő út 57. szám alatti. – garázsban kell tárolni, a tanyagondnok köteles a tanyagondnoki gépjárművet használat után minden nap ezen a helyen leállítani.
A tanyagondnok köteles a gépkocsit rendben, tisztán tartani, a szervizigényt figyelemmel kísérni.
A tanyagondnok a feladatai ellátáshoz készpénzellátmány igénybevételére jogosult, ennek összege: 50.000.- Ft.
A tanyagondnok jogosult a szolgáltatással kapcsolatos iratokba betekinteni és a tanyagondnoki gépjármű mellett a feladatellátáshoz szükséges egyéb, a szolgáltatást fenntartó önkormányzat rendelkezésére álló eszközöket is használni így különösen: számítógép, internet, telefon stb.
A fenntartó saját költségén – az ellátottakkal való kapcsolattartás, a megoldandó feladatokról való gyors értesülés és a hasonlóan gyors problémamegoldás érdekében – mobiltelefon használatát biztosítja a falugondok számára.
A tanyagondnok tevékenységének a szolgáltatások igénybevételének dokumentálására
- az igénybevételi napló és elszámolás formanyomtatványt használja.
Záradék:
Dunasziget Község Önkormányzat Képviselő-testülete a tanyagondnoki szolgálat működésére vonatkozó jelen szakmai programot egységes szerkezetben elfogadta.
Dunasziget, 2013…………
Cseh Benjamin
Polgármester
Gépjármű-üzemeltetési Szabályzat
Dunasziget Község Önkormányzat tanyagondnoki szolgálata számára
1. A gépjármű rendeltetése, felhasználhatósága
A tanyagondnoki szolgáltatás céljára használt gépjármű (adatai: MUV081 f.r.sz-ú, Volkswagen Kombi, 9 személyes, 1968 cm+, 103 KW teljesítményű) rendeltetése az 1/2000. (I.7.) SzCsM-rendeletben illetve az önkormányzat helyi rendeletében meghatározott alapellátási feladatok segítése.
A jármű tényleges felhasználását – a szolgáltatás szakmai programjának megfelelően a tanyagondnok által összeállított havi munkaterv alapján – a szolgáltatást fenntartó szervezet vezetője, a polgármester (továbbiakban:vezető) engedélyezi.
A gépjármű napi illetve havi menetteljesítményéről, tüzelő- és kenőanyag
felhasználásáról a következők szerint kell elszámolni.
A személygépjárműre a 2. sz. melléklet szerinti havi menetteljesítmény és üzemanyag-elszámolástkell vezetni.
1.1. Minden esetben a vezető előzetes, írásbeli engedélye szükséges a szolgálat gépjárműve
1.1.1. országhatáron kívüli, illetve
1.1.2. Az engedélyt az elszámoláshoz kell csatolni.
1.2. A felhasználás során különös figyelmet igényel:
1.2.1. a gyermekkorúak szállítása (lásd: a 4. számú mellékletben),
1.2.2. PB-gázpalack szállítása,
1.2.3. üzemanyag edényzetben történő szállítása,
1.2.4. a személygépjármű áruszállításra történő igénybevétele,
1.3.1. A járműben csak a forgalmi engedélyben meghatározott számú személy szállítható.
1.3.2. PB-gázpalack tehergépjármű rakterében, rögzített, álló helyzetben szállítható, az utasoktól elválasztva. Tűzoltó készülék szükséges. Személyszállító gépjárművön legfeljebb 35 kg töltetsúlyt kettő vagy több palackban szabad szállítani.
1.3.3. Üzemanyag szállítása legfeljebb 25 l-es kannákban történhet, az utasoktól elválasztva. Tűzoltó készülék szükséges.
1.3.4. A személygépjármű ülései áruszállítás céljából – a vezetőülés kivételével – ideiglenesen kiszerelhetők, de gondoskodni kell a bent ülők biztonságáról.
1.3.5. A forgalmi engedélyben (illetve a típusbizonyítványban) lévő bármely adat (pl. a szállított személyek száma) végleges megváltoztatásához a Nemzeti Közlekedési Hatóság előzetes engedélye szükséges.
1.3.6. Ételszállítás a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal helyi szerve által előírt feltételek között végezhető.
2. A gépjármű üzemeltetése
2.1. A szolgálat gépjárműve jogszerű, rendeltetésszerű, hatékony és gazdaságos üzemeltetéséért, valamint üzem- forgalombiztonsági és a környezetvédelmi követelményeknek megfelelő műszaki állapotáért az üzembentartó a felelős.
2.2. A tanyagondnok felelős:
2.2.1. a gépjármű napi indulás előtti állapotvizsgálatáért,
2.2.2. a járműre előírt (ajánlott) karbantartások elvégzéséért (olajcsere, szemle stb.),
2.2.3. a meghibásodásból, természetes elhasználódásból bekövetkező hibák, hiányosságok kiküszöböléséről,
2.2.4. az előírt, kötelező illetve közlekedésbiztonsági szempontból szükséges anyagok, tartozékok szükség szerinti pótlásáért (eü. csomag, izzók stb.),
2.2.5. a gépjármű állapotáért, rendszeres külső és belső tisztításáért, az ülések kárpitjainak tiszta üléshuzattal történő védelméről,
2.2.6. a kötelezően előírt illetve szabályzattal megállapított nyomtatványok vezetésért, hatósági közúti ellenőrzéskor azok bemutatásáért,
2.2.7. a kötelező hatósági műszaki és környezetvédelmi vizsgálatok elvégzéséért,
2.2.8. az üzemanyag- és kenőanyag-elszámolásért.
3. A gépjármű vagyonvédelme és tárolása
3.1. A szolgálat gépjárműve biztonságos, a vagyonvédelmi követelményeket kielégítő tárolásáért a tanyagondnok felelős.
3.2. A gépjármű tárolási helye a Dunaszigeti Önkormányzat 9226 Dunasziget, Sérfenyő út 57. szám alatti ingatlanán (telephelyén) kialakított gépjárműtároló.
3.3. A gépjármű kivételes tárolási helyéről a vezető dönt (a tárolás történhet a tanyagondnok lakhelyén levő garázsban vagy zárt udvarban is). A gépjármű közterületen csak a működési területen kívüli igénybevétel esetén tárolható.
3.4. A tanyagondnok köteles minden eszközzel megakadályozni a jogellenes járműhasználatot (elsősorban a járműbe épített biztonsági berendezések működtetésével).
4. A gépjárműért és a közlekedésért való felelősség
4.1. A gépjárművet vezető tanyagondnok – a reá irányadó jogszabályok kereti között – felelősséggel tartozik az általa okozott balesetért/kárért. Felelőssége – a más által jogellenes módon történő járműhasználatot kivéve – közalkalmazotti jogviszonya folytán munkáltatója anyagi helytállását vonja maga után, amelyért annak felróhatósága függvényében fegyelmi/kártérítési felelősséggel tartozik.
4.2. A tanyagondnok a szolgálat gépjárművével a közúti forgalomban akkor vehet részt, ha személye és a tanyagondnoki gépjármű valamennyi ehhez szükséges feltételnek megfelel.
4.3. A gépjárművet érintő balesetről a tanyagondnok a vezetőt vagy a kijelölt személyt haladéktalanul tájékoztatni köteles. Ilyen helyzetben köteles megtenni minden olyan intézkedést, amely az üzembetartó érdekeinek megóvása céljából szükséges, ha a felelősségben nem történik megegyezés.
4.4. Személyi sérülést okozó vagy súlyosabb baleset esetén a 4.3 pontban foglaltakat a mentők, a rendőrség és szükség esetén a tűzoltók értesítése, a helyszín indokolt mértékű biztosítása, valamint, ha szükséges, elsősegélynyújtás után kell végrehajtani.
4.5. A balesetről a tanyagondnoknak legkésőbb a jármű telephelyre való beérkezése után vagy a következő munkanapon írásos jelentést kell készítenie.
5. Üzemanyag-felhasználás és - elszámolás
5.1. A tervezett utazási teljesítményre a tanyagondnok részére üzemanyag-előleget vagy üzemanyagkártyát kell biztosítani. Újbóli előlegfelvételre az előzőleg felvett elszámolása után van lehetőség.
5.2. Üzemanyag-előleggel – annak felhasználását követően – mindig hónap végén, előre meghatározott időpontban kell elszámolni.
5.3. Elszámoláskor a gépjárművet teletöltött üzemanyag-tartállyal kell leállítani.
5.4. Az üzem- és kenőanyagköltség elszámolási alapja a 1.3-1.4. pontokban meghatározott, a jármű kilométerórájával alátámasztott tényleges és igazolt teljesítmény, az alapnormából az engedélyezett korrekciós tényezőkkel (2. sz. melléklet) képzett elszámolási norma, és a gépjármű típusára vonatkozó üzemanyag és kenőanyag egységár. (Az elszámolási időszakban érvényes, az NAV által közzétett ár).
A jogszabály lehetővé teszi alapnorma-átalány használatát, melynek mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:
A gázolajüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:
1501-2000 cm3-ig |
6,7 liter/100 kilométer |
Korrekciós tényező ebben az esetben nem használható.
5.5. Az üzem- és kenőanyag felhasználás keretében előforduló rendellenességet, a járművezetőnek fel nem róható túlfogyasztást vagy hiányt az illetékes vezetőnek haladéktalanul jelezni kell. Ezzel egyidejűleg a tényt a elszámoláson is jelezni kell, és a lehetséges megállapításokat jegyzőkönyvbe is, kell foglalni.
5.6. Üzemanyag-vásárlási kártya használata esetén a megtakarítás kifizetéséről a számla beérkezését követően kell gondoskodni. A ténylegesen felhasznált üzemanyag-költség a számlákból állapítható meg.
6. A gépjárművezetés jogosultsága, elismerése
6.1. A tanyagondnoki gépjármű vezetése a tanyagondnoki munkakörhöz kapcsolódó jogosultság (kötelezettség), amelyet a közalkalmazotti munkaköri leírás tartalmaz. A gépjármű-vezetési jogosultság személyi (egészségügyi stb.) korlátozását az érintett köteles a felelős vezető tudomására hozni.
6.2. A legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjármű és a hozzá kapcsolható könnyű pótjármű (750 kg össztömegű) továbbá a személygépjármű vezetésére "B" kategóriás, érvényes vezetői engedély szükséges. Az adott forgalmi rendszámú gépjármű jogszerű vezetését a vezető által kiadott írásos engedéllyel kell igazolni.
6.3. Amennyiben a gépjárművezetésre jogosult (kötelezett) közalkalmazott – munkavégzési kötelezettsége ideje alatt – önhibájából járművezetésre alkalmatlan állapotba kerül, azt a munkavégzési kötelezettség szándékos megtagadásának kell minősíteni.
7. Biztosítás
7.1. A gépjármű kötelező illetve CASCO
7.2. - biztosításáról a szolgáltatást fenntartó szervezet gondoskodik.
8. Sportgépjármű (helyettesítő gépjármű) hivatalos használata
8.1. A szolgálat üzemeltetésében lévő gépjármű üzemképtelensége (javítás, stb.) esetén, előzetes vezetői (polgármesteri) engedéllyel a tanyagondnok a Dunasziget Község Sportegyesület, elnöke: Nagy István, CASCO-biztosítással rendelkező gépjárműjét, adatai: MUV090 f.r.sz-ú, Volkswagen Kombi, 9 személyes, 1968 cm+, 103 KW teljesítményű (továbbiakban: sportgépjármű) használhatja tanyagondnoki munkájához.
8.2. A sportgépjármű hivatalos használatáról kiküldetési rendelvényt kell kiállítani, amely az elszámolás alapbizonylatát képezi. A rendelvénnyel esetenként, legkésőbb a kiküldetés befejezésének hónapja végéig kell elszámolni, a mindenkori jogszabálynak megfelelően.
8.3. A sportgépjármű használata esetén a sportegyesületet az elszámolási normával vagy az alapnorma-átalánnyal kiszámított üzemanyag ára, továbbá km-költségtérítés illeti meg az érvényes jogszabály szerint. A gépjármű üzemeltetésével kapcsolatos egyéb költségeket (autópályadíj, parkolódíj stb.) a havi elszámoláskor kell számla ellenében kiegyenlíteni. A műszakilag alkalmassá tett és jogilag rendezett gépjármű pótjárművet (utánfutót) vontathat.
Gépjármű-üzemeltetési Szabályzat mellékletei:
1 sz. melléklet: Az üzemanyag- és kenőanyag igazolás nélkül elszámolható mértékének megállapítása
2. sz. melléklet: Az elszámolásnál alkalmazható korrekciós tényezőkről
3. sz. melléklet: Autóbusz menetlevél (javasolt minta)
4. sz. melléklet: A gyermekszállításról
Az üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztás igazolás nélkül elszámolható mértékének megállapítása
Az elszámolás havonta kötelező!
A gépjármű elszámolható üzemanyagköltségét az alábbi tényezők szorzata adja:
- az elszámolt és igazolt havi menetteljesítmény (km)
- üzemanyag egységár (Ft/l)
üzemanyagköltség (Ft) = havi kilométer x alapnorma x korr. tényező x üzemanyag egységár
Az elszámolt és igazolt menetteljesítmény a menetlevelekből és az összesítőből vehető a lapnorma meghatározásának lehetőségei:
- vagy jogszabály mellékletében a gyártmány és típus érték megtalálható
- vagy tehergépjárműnél, autóbusznál mellékletben található számítással
- vagy a gyártó adata (kezelési könyvben)
- vagy szakértői intézmény bemérése alapján (szakértő: Közlekedési Hatóság)
Az elszámolásnál alkalmazható korrekciós tényezőkről
Azonos útszakaszon csak egy szorzó vehető figyelembe, kivéve a téli és a légkondicionáló üzemeltetés szorzóját, amely a jelzett naptári időszakban a teljes futásteljesítményre alkalmazható.
Ez az elszámolási mód figyelembe veszi a jármű egyedi jellegzetességét, a használat körülményeit, de ugyanakkor részletesebb nyilvántartást igénylő komplikál megoldás.
Mivel a tevékenység döntő része naponta ismétlődő igénybevételt eredményez alkalmazás szempontjából célszerű egy jól megfigyelt (igazolt és elfogadott) és jól dokumentált havi elszámolásból átlagosított korrekciós tényezőt meghatározni és ezzel az elszámolás egy szorzásra szűkül.
Egy átlagos napi feladat:
iskolások szállítása 15 km (1,2) 18 km
óvodások szállítása 10 km (1,2) 12 km
ebédszállítás 20 km (1,9) 38 km
orvosi rendelésre városba 26 km (1,0) 26 km
városban 6 km (1,15) 6,9 km
külterületre (földúton és nem ebédszállítás) 10 km (1,1) 11 km
átlag: 111,9 km / 87km = 1,28
december 1-től március 1-ig (téli üzem): 1,31
kenőanyag-felhasználásának = elszámolt üzemanyag x 0,7 % x kenőanyag egységár
Üzemanyag-egységárnak az adott elszámolási időszakban közzétett NAV árat kell figyelembe venni.
Az üzemanyag minőségére vonatkozóan a gyártó ill. a kereskedő által meghatározott az irányadó.
Az elszámolási norma a gépjármű-használattal felmerült személyi jövedelemadó mentes üzemanyag felhasználás maximumát jelenti.
Igazolás nélkül elszámolható kenőanyag költség:
Elszámolt üzemanyag mennyiség x 0,7 % x kenőanyag egységár
Kenőanyag egységár: 2.000,-Ft/l
209,6 x 0,7% x 2.000,- = 2.934,- Ft
A hegy és lejtmenet teljes hosszán alkalmazható, ha legmagasabb sebességfokozat az emelkedőszakasz több mint 25 %-ban nem használható. Autópályán, autóúton, továbbá egy számjegyű országos vagy betűvel jelzett főközlekedési közúton nem alkalmazható.
Száraz földút, nem portalanított makadámút
Átmenő forgalom esetén -Budapest kivételével- nem alkalmazható. Lakott területen belüli forgalom esetében a lakott területet jelző táblák közötti területre alkalmazható.
a) Budapesten 35 %
b) megyeszékhelyen és 100 000 feletti lakosú városokban 25 %
c) egyéb városokban 15 %
Erdei út, időszakos közlekedésre használt dűlőút, mezőgazdasági, erdőgazdasági művelés alatt álló területen. 25 %
December 1-je és március 1-je közötti időszak.
Az 1 – 5. pontokban nem említett üzemeltetési körülmények esetében alkalmazható.
Azonos útszakaszon csak egy szorzó vehető figyelembe, kivéve a téli üzemeltetés szorzóját, amely a jelzett naptári időszakban a teljes futásteljesítményre alkalmazható.
Légkondicionáló használatára
június 01 – szeptember 01 –ig
Amennyiben a téli üzemeltetés és a légkondicionáló szorzóját valamely más szorzóval együtt kell figyelembe venni, az alkalmazható szorzó meghatározása úgy történik, hogy a téli üzemeltetés és a légkondicionáló szorzóját a másik szorzóval össze kell adni és az eredménnyel az alapnorma értéke növelhető.
Gázolajüzemű vontatás esetén vontatmánytonnánként és 100 km-enként 0,9 liter.
Benzinüzemű vontatás esetén vontatmánytonnánként és 100 km-enként 1,1 liter.
3. számú melléklet
4. számú melléklet
Új szabályok a gyermekszállításban
Integrált gyermekbiztonsági rendszer:
hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek;
nem integrált gyermekbiztonsági rendszer:
részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermek biztonsági rendszert képez;
A járművek EU-s kategóriabesorolása:
Személyszállításra használt és legalább négy kerékkel, illetve három kerékkel és 1 tonnát meghaladó legnagyobb tömeggel rendelkező járművek.
M1 kategória: Személyszállításra használt járművek, amelyek a vezetőülésen kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel rendelkeznek.
M2 kategória: Személyszállításra használt járművek, amelyek a vezetőülésen kívül nyolcnál több ülőhellyel és 5 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömeggel rendelkeznek.
M3 kategória: Személyszállításra használt járművek, amelyek a vezetőülésen kívül nyolcnál több ülőhellyel és 5 tonnát meghaladó legnagyobb tömeggel rendelkeznek.
Árufuvarozásra használt és legalább négy kerékkel, illetve három kerékkel és 1 tonnát meghaladó legnagyobb tömeggel rendelkező járművek.
N1 kategória: Árufuvarozásra használt, 3,5 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömeggel rendelkező járművek.
N2 kategória: Árufuvarozásra használt, 3,5 tonnát meghaladó, de 12 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömegű járművek.
N3 kategória: Árufuvarozásra használt, 12 tonnát meghaladó legnagyobb tömegű járművek.
Gépjárművel (személygépjárművel, tehergépkocsival, autóbusszal) legfeljebb a jármű hatósági engedélyében feltüntetett számú személyt szabad szállítani. Abban az esetben, ha nem lehet gyermekbiztonsági rendszert a járműbe beszerelni, két 10 éven aluli gyermek egy személynek tekinthető.
A gépjárműben utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben kell szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell. A gépjármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépjármű a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépjárműben a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépjármű hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.”
- 3 év alatti gyermek személygépjárműben csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. Régi típusú személygépjárműben – Trabant, kis Polski stb. – ha nem tudjuk beszerelni a gyermekbiztonsági rendszert (pl. a hátsó biztonsági öv hiánya miatt), nem szállítható 3 év alatti gyermek! Ugyanígy érvényes ez valamennyi tehergépjárműre is. (N1-N2-N3 kategória)
- 3 év felett és 135 cm alatt a hátsó ülésen kötelező a gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben szállítani.
- 135 cm felett a testmérethez igazodó biztonsági övvel is rögzíthető a gyermek, de csak a hátsó ülésen.
- 150 cm alatt az első ülésben csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható a gyermek.
- 3 éves kor alatt akár az első ülésben menetiránnyal ellentétesen (légzsák nélküli vagy kikapcsolható légzsákkal rendelkező járműben), akár a hátsó ülésben csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható gyermek.
- 135 és 150 centiméter közötti gyermek az első ülésen csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. A hátsó üléseken pedig akkor is, ha a biztonsági övvel megfelelően rögzíthetők.