Jánossomorja Város Önkormányzatának Képviselő-testületének 23/2017 (XII.18.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Hatályos: 2018. 01. 01- 2024. 06. 28Jánossomorja Város Önkormányzatának Képviselő-testületének 23/2017 (XII.18.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Jánossomorja Város Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés a) – h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja, hatálya
1. § E rendelet célja Jánossomorja épített és természeti környezetének megóvása érdekében a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelemmel (a továbbiakban: helyi védelem), településképi követelményekkel, településkép-érvényesítési eszközökkel, településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszerrel kapcsolatos szabályok megállapítása.
2. § A helyi védelem célja Jánossomorja településképe és történelme szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása. A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.
3. § A településképi szempontból meghatározó terület megállapításának célja
a) az értékes, hagyományőrző építészeti arculatú településrészek lehatárolása, a jellegzetes arculat megőrzése
b) a természeti érték, a jellegzetes tájkarakter, a sajátos tájhasználat szempontjából értékes területek természeti állapotának megóvása
4. § A reklámok, reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó szabályok megállapításának célja a kialakult településkép és a természeti környezet reklámhordozókkal történő hátrányos változtatásának megakadályozása.
5. § (1) E rendelet területi hatálya Jánossomorja város teljes közigazgatási területére vonatkozik.
(2) E rendelet személyi hatálya minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre kiterjed.
2. Értelmező rendelkezések
6. § E rendelet alkalmazásában:
a) információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó;
b) közérdekű molinó: olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős eseményéről való közérdekű tájékoztatás tartalmazó, nem merev anyagból készült hordozófelületű hirdetmény, amely falra vagy más felületre, illetve két felület között van kifeszítve olyan módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának tervezett és engedélyezett részét.
c) önkormányzati hirdetőtábla: az önkormányzat által a lakosság tájékoztatása céljából létesített és fenntartott, elsődlegesen a település élete szempontjából jelentős információk, közlemények, tájékoztatások közzétételére szolgáló, közterületen elhelyezett tábla, mely a közérdekű tájékoztatási célt meghaladóan reklámok közzétételére is szolgálhat;
d) információs vitrin: az önkormányzat által létesített és fenntartott, közterületen elhelyezett, olyan hirdetési felület, amely elsősorban lakossági hirdetések elhelyezésére szolgál, de ezt meghaladóan reklámok közzétételére is szolgálhat;
e) útbaigazító hirdetmény: közérdekű információt nyújtó olyan közterületi jelzés, amelynek funkciója idegenforgalmi eligazítás, közösségi közlekedési szolgáltatásról tájékoztatás, vagy egyéb közérdekű tájékoztatás;
7. § E rendelet elválaszthatatlan részét képezik az alábbi mellékletek és függelékek:
a) Településképi szempontból meghatározó területek térképi lehatárolása (1-2. melléklet)
b) Kérelem településképi konzultációhoz/ bejelentéshez (3. melléklet)
c) Országos természeti védettséggel érintett területek (4. melléklet)
d) Jánossomorja város helyi területi és egyedi védelem alatt álló épített és természeti értékeinek listája (1. függelék)
A HELYI VÉDELEM
3. A helyi védelem feladata, általános szabályai
8. § A helyi értékvédelem feladata a településszerkezeti, utcaképi, építészeti, történeti, régészeti, képző- és iparművészeti, műszaki-ipartörténeti szempontból védelemre érdemes területek (területi védelem), épület-együttesek, építmények, épületrészek, köz- és műtárgyak, növények vagy növény-együttesek (egyedi védelem) számbavétele, meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a nyilvánossággal történő megismertetése.
9. § A helyi védettség alá helyezésről, és annak megszüntetéséről a Képviselő-testület határozattal dönt.
10. § (1) A helyi védetté nyilvánításra, vagy annak megszüntetésére hivatalból, vagy bármely természetes vagy jogi személynek, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetnek a polgármesterhez írásban benyújtott kezdeményezése alapján kerülhet sor.
(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a) a helyi védelemre javasolt érték megnevezését, leírását, ismertetését,
b) a kezdeményezés rövid indokolását,
c) védendő érték (pl.: épület, vagy építmény) helyének ingatlan-nyilvántartási azonosítására vonatkozó adatait (utca, házszám, épület -telekrész megjelölését),
d) a védendő terület esetében, annak pontos körülhatárolását tartalmazó adatokat,
e) a védendő érték fényképét,
f) a kezdeményező nevét, címét/székhelyét.
(3) Amennyiben a kezdeményezés hiánypótlásra szorul, és azt a polgármester erre vonatkozó felhívása ellenére 15 napon belül a kezdeményező nem egészíti ki, a javaslatot a polgármester érdemi vizsgálat nélkül elutasíthatja.
11. § (1) A helyi védettség megszüntetése akkor kezdeményezhető, ha a védettséget alátámasztó indokok már nem állnak fenn.
(2) A védettséget megszüntetni akkor lehet, ha
a) az értékvizsgálat ezt támasztja alá,
b) a megszüntetésre műszaki indokok alapján életveszély elhárítása miatt,
c) az elem országos védelmi kategóriába történő beemelése miatt,
d) jelentős települési érdekből
kerül sor.
(3) A védettség megszüntetése előtt a védett elem teljes-körű műszaki felmérését, fényképes dokumentálását el kell végezni.
12. § (1) A helyi védelem alá helyezési, vagy megszüntetési eljárásban érdekeltnek kell tekinteni:
a) a javaslattal érintett földrészlet, ingatlan, ingatlanok tulajdonosait,
b) műalkotás esetén az élő alkotót, vagy a szerzői jog jogosultját,
c) a kezdeményezőket.
13. § (1) A helyi védelem alá helyezés vagy annak megszüntetése iránti eljárás megindításáról az önkormányzat honlapján 15 napon belül tájékoztatást kell közzétenni, továbbá írásban értesíteni kell a 11.§-ban meghatározott érdekelteket.
(2) A kezdeményezéssel kapcsolatban az érdekeltek az értesítés átvételét követő 15 napon belül írásban észrevételt tehetnek.
14. § A helyi védetté nyilvánítás szakmai előkészítését szakértők bevonásával az önkormányzati főépítész (továbbiakban főépítész) végzi.
15. § (1) A helyi védelemmel kapcsolatos képviselő-testületi döntésről írásban értesíteni kell a 12.§-ban meghatározott érdekelteket, és a döntésről az Önkormányzat honlapján a döntés napjától számított 15 napon belül tájékoztatást kell közzétenni.
(2) A helyi egyedi védelem alá helyezést elrendelő önkormányzati döntéstől számított 15 napon belül a jegyző kezdeményezi az ingatlanügyi hatóságnál a védelem jogi jellegként való feljegyzését.
(3) Ha a helyi egyedi védelem alatt álló érték védettsége megszűnik, annak közzétételével egyidejűleg a jegyző kezdeményezi az ingatlanügyi hatóságnál a helyi védelem törlését.
16. § (1) A helyi védelem alá helyezett értékekről az önkormányzat nyilvántartást vezet, amelybe bárki betekinthet.
(2) A nyilvántartás tartalmazza:
a) a védett érték megnevezését,
b) a védett érték védelmi nyilvántartási számát,
c) a védett érték azonosító adatait (alkotó megnevezése),
d) a védelem típusát,
e) a védett érték helymeghatározásának adatait, területi védelem esetén a védett terület lehatárolását, (helyrajzi szám, utca, házszám, helyszínrajz),
f) a védelem rövid indokolását az értékvizsgálat alapján,
g) a védett értékkel kapcsolatos intézkedéseket (tulajdoni lapon jogi jelleg feltüntetése, törlése),
h) fényképet a védetté nyilvánítás idejéből
(3) A nyilvántartás naprakész vezetéséről a főépítész gondoskodik.
4. Helyi területi védelem
17. § Helyi területi védelem alatt áll az 1. sz. függelékben meghatározott településrész.
18. § Helyi területi védelem alatt álló területen meg kell őrizni:
a) a történelmileg kialakult utca- és térszerkezetet,
b) a jellemző beépítési módját,
c) az utca jellegzetes karakterét, térarányait,
d) utca jellegzetes tagolását
e) a jellemző homlokzati- és tömegarányokat, tetőhajlásszöget, anyaghasználatot.
19. § A helyi védett településszerkezetben építendő új épület vagy épületrész esetében az építési, vagy részleges bontási munka, illetve felújítás során az adott tömbre kell vizsgálni a 18.§ (1) bekezdésben meghatározott illeszkedési követelményeket.
20. § (1) A helyi védett területen belül nem alkalmazható az épület tetőfelületén bitumenzsindely, hullámpala, hullámlemez.
(2) A homlokzatok színezésénél pasztellszínek használhatóak. A tetőfedések színét a tömbre jellemző színvilág figyelembevételével kell meghatározni.
(3) Védett területen lévő építmény utcai és közcélra megnyitott magánterületre néző homlokzatán nyílászáró csere esetén csak az eredetivel megegyező méretű, osztású, új nyílászáró építhető be.
(4) A védett területen az épületek közterület felé néző tetőfelületén napelem, napkollektor nem helyezhető el.
21. § (1) A védett területen, a védelemmel érintett ingatlanon, csak olyan építési munka engedélyezhető, amely nem érinti hátrányosan a védett érték megjelenését, karakterét, eszmei (történeti, helytörténeti) értékét, a védett építményhez tartozó földrészlet jellegzetes növényzete egészségét.
(2) A védett területen a közterületeket, azok burkolatát, bútorzatát a kialakult környezeti kép jellegzetességeinek és karakterének megtartásával kell kialakítani.
(3) A helyi területi védelem alá tartozó területen a telkek utcai szélességét, épületek, kerítések tagolását – telekalakítás esetén is – meg kell őrizni. Az utcaképet, az épületek tömeg-, tetőzet- és homlokzati ritmusát, jellegét építési tevékenységgel megváltoztatni csak a rögzített értékek megtartásával, védelmének biztosításával lehet.
5. Helyi egyedi védelem
22. § Helyi egyedi védelem alatt állnak az 1. sz függelék szerinti épített és természeti értékek.
23. § (1) Meg kell őrizni, illetve helyre kell állítani a helyi egyedi védelem tárgyának – a védettség alapját jelentő, az értékvizsgálat szerinti értékét képező:
a) eredeti külső megjelenését, (beleértve az ahhoz csatlakozó tetőfelületet és vízelvezető rendszert);
b) egészének és részleteinek külső geometriai formáit, azok rész- és befoglaló méreteit,
c) eredeti anyaghatását, nyílászárók esetében eredeti anyaghasználatát; nyílásosztását,
d) eredeti épülettartozékait, melléképületeit.
(2) Helyi védettségű építészeti örökség telkén az értékes növényzetet meg kell tartani.
(3) Védett épületet tartalmazó utcaszakaszon (védett épület telkétől számított 120-120 méter) a védelemmel nem érintett telken az új épület formálása, tömegképzése, anyaghasználata, színezése a védett épület értékeinek érvényesülését nem zavarhatja. Új épület építése, vagy meglévő épület átépítése, átalakítása, felújítása esetén az utcai homlokzatmagasság, tetőhajlásszög, tetőgerinc-magasság vonatkozásában az utca-szakaszon álló védett épület kialakítása a meghatározó.
24. § (1) A helyi egyedi védett építmények belső korszerűsítése, belső átalakítása, tetőterének beépítése a védett értékek megőrzését szolgáló elvek és szabályok betartása mellett, az értékek megtartásával, védelmének biztosításával megengedett.
(2) Ha a helyi egyedi védelem tárgyának egy részét, részletét korábban az eredetitől stílusidegen módon eltérő megjelenésűvé alakították át, (pl. felületképzés, tagozatok, nyílászárók mérete, nyílásrendje), és az eredeti (építéskori) állapotára vonatkozó dokumentum nem lelhető fel, akkor azt a homlokzat megfelelő megmaradt eredeti elemeinek, vagy hasonló stílusú épülethomlokzatok analóg formaelemeinek alkalmazásával kell helyreállítani.
(3) A helyi egyedi védelem alatt álló épületek utcai homlokzatán a nyílászárók színének, osztásainak, tok- és profilszélességének megváltoztatása csak a nyílászáró eredeti, építéskori állapot szerinti visszaállítása szerint megengedett.
(4) Utólagos redőny, roló csak úgy helyezhető el, ha az eredeti ablaknyílás méretét nem csökkenti és az utcai homlokzaton a roló tokja nem látható módon van elhelyezve.
(5) A védett épületek színezését a szomszédos épületek színezésének figyelembevételével, azzal harmonizálóan lehet megtervezni. Ha fellelhető, az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Kerülni kell a rikító színeket és a túlzott kontrasztokat.
(6) A helyi védelem alatt álló épületek homlokzati felületeinek részleges felújítása, átszínezése nem megengedett.
(7) Gépészeti berendezéseket, szerelt kéményt, szellőzőt, klímaberendezést, megújuló energia berendezéseit helyi védett értékek esetében utcafronti homlokzatra nem lehet elhelyezni.
25. § (1) Helyi egyedi védelem alatt álló épület bővíthető, korszerűsíthető. Bővíteni oly módon lehet, hogy a bővítésnek a védett épület formájával, szerkezetével, anyagaival összhangban kell lennie.
(2) Helyi védettségű építészeti érték kisebb mértékű bővítése, átalakítása esetén az új hozzátétel homlokzata a korabeli állapot ismétlésével, analógiák alapján is kialakítható, amennyiben az harmonikus összképet eredményez.
(3) Helyi védettségű építészeti érték jelentős bővítése esetén az új hozzátétel homlokzata korunk építészeti eszközeivel alakítható, anyaghasználatban, színben, formai megoldásokban, amennyiben az a helyi védettségű építészeti értékkel összhangban áll.
26. § (1) A helyi egyedi védett építmény bontására csak a védettség megszüntetését követően kerülhet sor.
(2) Helyi egyedi védettségű építmény részlegesen akkor bontható, ha
a) a bontani kívánt építményrész (az építmény egy bizonyos hányada) építészeti értéket nem hordoz,
b) a beavatkozás a helyi védelem alatt álló építmény használata érdekében, a védelem alá helyezését megalapozó építészeti értékek sérelme nélkül megvalósítható.
Szoborra, képzőművészeti alkotásra vonatkozó előírások
27. § Helyi védettségű szobor, képzőművészeti alkotás helyreállítása szakrestaurátor bevonásával, felügyeletével történhet.
28. § Védett növényzet kivágása csak a védelem megszűnését követően, illetve a növényzet kipusztulása esetén, továbbá közvetlen élet- vagy balesetveszélyes helyzet megszüntetése érdekében engedélyezhető. A védett növényzet kipusztulását kertészeti szakvéleménnyel kell igazolni. Kivágás esetén új fával pótolni kell.
6. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
29. § A védett értéknek a védelem céljának megfelelő folyamatos karbantartásáról, rendeltetésének megfelelő használatáról, illetve fenntartásáról az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni.
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
30. § (1) Jánossomorja település településképi szempontból meghatározó területei (1. melléklet):
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
7. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények
31. § A kerítés anyaga fémlemez, hullámlemez, felületkezelés nélküli nyersbeton, zsalukő nem lehet.
8. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények
32. § A kedvező utcakép megtartása és kialakítása érdekében az utcai telekhatárhoz legközelebb álló épületek utcai homlokzatszélessége és utcai homlokzatmagassága a szomszédos telken álló, hasonló helyzetű épülethez képest 25%-kal térhet el.
33. § (1) A településképi illeszkedés érdekében új épület építése vagy meglévő épület átalakítása, bővítése, felújítása esetén a kialakult településszerkezetet, a településre jellemző építészeti karaktert sértő építészeti megoldás nem megengedett.
(2) Az illeszkedés tekintetében különösen vizsgálni kell az alábbi építészeti elemeket:
a) a párkány magasságát, kiülését,
b) a tetőidom formáját, a tető hajlásszögét,
c) a tetőfelépítmények jellegét, arányát,
d) a homlokzatok vonalvezetését, plasztikusságát, architektúráját, színezését
e) a tömegképzés jellegét,
f) a nyílások arányrendszerét, a teljes homlokzatfelülethez való viszonyát,
g) az utcai kerítések és ezek nyílásainak megoldását.
(3) A területen új épület vagy épületrész elhelyezésénél az elő-, oldal és hátsó kert, tetőidom tömegformájának megtervezésénél a környezetében kialakult - utcaszakaszként minimum a szomszédos 5-5 ingatlant – állapotot kell figyelembe venni.
(4) A meglévő tetőidom átépítése, vagy új épület tetőszerkezetének kialakítása során annak dőlésszöge legfeljebb 5 fokkal térhet el a szomszédos épületek jellemző tetőhajlásszögétől.
34. § (1) Az utcafronti kerítés magassága legfeljebb 1,8 m lehet, legfeljebb 0,6 m tömör lábazattal.
(2) Zártsorú beépítés esetén tömör kerítés is létesíthető.
(3) Az oldal és hátsó telekhatáron, valamint a telken belül építendő kerítés magassága nem haladhatja meg az 1,8 m-t.
(4) Zöldterületen épített kerítés legfeljebb 1,0 méteres magassággal építhető.
(5) Tömör kerítés és/vagy kapu csak lakóterületen építhető, abban az esetben, ha a lakóépület az utcai telekhatáron áll és a kerítés hossza a 6 métert nem haladja meg.
35. § (1) Az épületek homlokzatain kizárólag az ott található tevékenységhez szorosan kapcsolódó, tartósan rögzített cégfelirat helyezhető el, cserélhető reklámfelületű reklámtábla elhelyezése az épületek homlokzatain nem lehetséges.
(2) Cégér, cégfelirat tetőzeten, lapostetőn nem helyezhető el.
(3) A cégérek, cégtáblák tartó-, illetve hordozó szerkezeteit, továbbá a cégfeliratokat úgy kell kialakítani, hogy
a) azok mérete, aránya, anyaga szervesen illeszkedjen az érintett épület építészeti megoldásaihoz, a homlokzat meglévő vagy tervezett vízszintes és függőleges tagolásához, a nyílászárók kiosztásához, azok ritmusához,
b) képeket, fotókat, a környezettől és az épület homlokzati színétől idegen, indokolatlanul elütő vagy erős színeket ne tartalmazzon,
c) épületdíszt, díszítő tagozatot ne takarjon el.
(4) Cégtábla, cégfelirat a földszinti portál részeként, a földszinti portál felett, az osztópárkány alatti sávban kialakítható.
(5) Egységes épülethomlokzaton, kerítésen, tűzfalon elhelyezett cégfeliratoknak, reklámhordozóknak egymással és az építménnyel összhangban kell lenniük, a különböző feliratokat össze kell hangolni.
(6) Cégfelirat, egyéb grafikai elem az épületek homlokzatain, az érintett homlokzati felület legfeljebb 10 %-áig helyezhető el.
36. § (1) Magastetős épület esetén táblás napelemeket, napkollektorokat a tető lejtésével párhuzamosan úgy kell elhelyezni, hogy
a) azok a tető szélein, gerincén ne lógjanak túl,
b) vápákat legfeljebb 50 cm-re közelítsék meg,
c) széleik igazodjanak egymáshoz, a tető-felépítményekhez és a tetősík ablakok osztásrendszeréhez,
(2) Lapostető esetén a tető széleihez igazodóan, attól legalább 50 cm-t tartva, a tető teljes területe lefedhető napelemekkel, napkollektorokkal.
(3) Közterülettel határos 5 méteres teleksávon kívül elhelyezett melléképület teljes tetőfelülete táblás napelemmel, napkollektorral lefedhető.
(4) Napelem-cserép a tető teljes felületén alkalmazható.
37. § (1) A település területén építési tevékenység a természeti, tájképi értékek megóvását biztosító módon végezhető:
a) védett fasorok, erdősávok megőrzendők
b) a vízfolyások mentén lévő galéria-növényzet megőrzendő
c) a fasorokba, erdősávokba csak tájhonos, a területre jellemző, lombhullató fafajok telepíthetők.
(2) Az országos védettségű területeken (NATURA 2000, országos ökológiai hálózathoz tartozó területek) a vonatkozó jogszabályban foglalt követelményeket is teljesíteni kell.
9. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére vonatkozó követelmények
38. § Önálló antennatartó szerkezet, torony nem létesíthető településképi szempontból meghatározó védett természeti területeken, illetve lakóterületeken.
39. § (1) Közmű-létesítmények (nyomvonalas létesítmények, elektromos transzformátor, közvilágítási kapcsolószekrény, távközlési elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó stb.) elhelyezésénél figyelemmel kell lenni a településképi megjelenésre. A berendezés a településképet kedvezőtlenül nem befolyásolhatja. A berendezést a technikailag szükséges legkisebb tömeggel, közterületről nem látható módon, takartan kell elhelyezni.
(2) Vezetékes elektronikus hírközlési hálózat föld alatt vagy meglévő oszlopsoron vezethető.
(3) Gépészeti és közmű-csatlakozási berendezések az épületek utcai homlokzatára, előkert nélküli beépítés esetén nem helyezhetők el. A berendezés csak az előkertbe, az udvarra vagy az épület alárendeltebb homlokzatára helyezhető.
(4) Közművezetékek felújítása, cseréje során a megszűnő, feleslegessé vált közművezetéket, közműépítményeket el kell bontani, felhagyott vezeték, műtárgy közterületen nem maradhat sem föld felett, sem föld alatt, kivéve azon eseteket, ahol a közműszolgáltató szakértői véleménnyel azt indokolja.
(5) Az új közművezetékek létesítése, meglévő közművezetékek más nyomvonalra történő áthelyezése, nyomvonalának meghosszabbítása – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – terepszint alatti elhelyezéssel történhet, kivéve az önkormányzati beruházásban megvalósuló közbiztonsági berendezésekhez (térfigyelő kamerákhoz) szükséges vezetékek.
(6) Több közműépítmény csoportos elhelyezése esetén az egységeket összevonva kell tervezni, a takarást egybefüggően kell kialakítani.
(7) Közműépítmény növényzettel történő takarását nyírható örökzöld cserjével szükséges biztosítani.
(8) Közműépítmény tereprendezéssel történő takarás esetén a földrézsűt gyeppel vagy talajtakaró cserjével kell fedni, a vízelvezetését biztosítani kell.
10. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
40. § (1) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.
(2) Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatának legfeljebb 10%-án helyezhető el.
(3) Magántulajdonban lévő ingatlanon elhelyezett reklámhordozó a telekhatárt nem keresztezheti.
(4) Közterületen legfeljebb 1 db reklámhordozó berendezés helyezhető el, a reklámmal érintett ingatlan előtt.
(5) A közérdekű molinó, az építési reklámháló és a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés kivételével molinó, ponyva vagy háló reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként nem alkalmazható.
(6) Jánossomorja város belterületén utasvárón reklám nem helyezhető el.
41. § (1) Jánossomorja város közigazgatási területén 5 db közművelődési célú hirdetőoszlop létesíthető. Közművelődési célú hirdetőoszlop reklám közzétételére igénybe vehető felülete a 12 m2-t nem haladhatja meg.
(2) Információs célú berendezés elsősorban közérdekű információ közlésére létesíthető.
(3) Az információs célú berendezés felületének legfeljebb kétharmada vehető igénybe reklám közzétételére, felületének legalább egyharmada közérdekű információt tartalmazzon.
(4) Más célú berendezés reklám-célra nem használható, kivéve a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés. A közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés egész felülete hasznosítható reklám-célra.
42. § (1) Jánossomorja város közigazgatási területén legfeljebb 60 db reklámhordozó létesíthető.
(2) reklámhordozóként
a) nem rozsdásodó
b) állékony
c) könnyen karbantartható kialakítás alkalmazható.
43. § (1) A hirdetési célú berendezést az elhelyezője kártalanítási igény nélkül köteles haladéktalanul eltávolítani, ha
a) az építési vagy közterület-használati engedélyben, a településképi bejelentés tudomásul vételéről szóló igazolásban meghatározott határidő lejárt, illetőleg a feltétel bekövetkezett,
b) a hirdetési célú berendezéssel érintett üzlet, intézmény, vállalkozás, stb., vagy annak tevékenysége megszűnt, a hirdetési célú berendezés aktualitását vesztette, vagy műszakilag kifogásolható állapotba került,
c) a hirdetési célú berendezés elhelyezését szolgáló közterület városfejlesztési vagy más célú, felhasználása válik szükségessé,
d) egyéb fontos közérdek azt indokolja.
(2) A hirdetési célú berendezés akkor tekinthető leszereltnek, ha nem csak a hirdetőfelület, hanem annak tartószerkezete is (alapozással együtt) elbontásra kerül.
44. § Útbaigazító tábla a létesítmény 500 m-es körzetén belül helyezhető el.
45. § (1) A polgármester jelentősnek minősített eseményről való tájékoztatás érdekében, a jelentősnek minősített esemény időtartamára, legfeljebb azonban valamennyi jelentős esemény esetén, együttesen naptári évente tizenkét hét időtartamra a vonatkozó szabályok szerint településképi bejelentési eljárásban eltérést engedélyezhet a reklám közzétevője számára.
(2) A polgármester döntése nem pótolja, illetve helyettesíti a reklám közzétételéhez szükséges, jogszabályban előírt egyéb hatósági engedélyeket, melyeknek a beszerzése a reklám közzétevőjének feladata.
(3) A reklám közzétevője az eltérést a településképi bejelentési eljárás lefolytatására irányuló írásbeli kérelmével kezdeményezheti.
KÖTELEZŐ SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
46. § (1) A településkép védelme érdekében a főépítész tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.
(2) A településképi szakmai konzultáció kérelmezése legalább egyszer kötelező:
a) a településképi szempontból meghatározó területen lévő ingatlanon történő új lakóépületek egyszerű bejelentéséhez kötött építési tevékenysége esetén.
b) helyi egyedi és területi védelem alatt álló ingatlanon álló épületek bontása, felújítása, korszerűsítése, átalakítása, bővítése, kerítés építése esetén.
(3) A szakmai konzultációhoz kérelmet kell benyújtani: e rendelet 2. sz. melléklet szerinti adatlapot kitöltve, valamint dokumentációt 2 példányban.
(4) Épületek bővítése, átalakítása esetén a csatolandó dokumentáció megegyezik az egyszerű bejelentéssel illetve építési engedéllyel végezhető építési tevékenységekhez beadandó dokumentáció vázlatterv szintű dokumentumaival, melyet az utcakép megítéléséhez szükséges fotómontázzsal vagy látványtervvel kell kiegészíteni.
(5) Épületek felújítása esetén a tervezett tevékenység megítéléséhez szükséges dokumentációt kell beadni.
47. § (1) A szakmai konzultáció során a főépítész javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára.
(2) A konzultációról jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a főépítész nyilvántartásba vesz.
A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
48. § Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni
a) helyi egyedi védelem alatt álló
b) helyi területi védelem alatt álló
ingatlanon álló építmény építési engedély köteles építési tevékenység esetén az engedélyezési eljárást megelőzően.
49. § (1) Az önkormányzat polgármestere az építési engedélyezési, építési vagy fennmaradási eljárást megelőzően, településképi véleményezési eljárásban – a megkeresés beérkezésétől számított 15 napon belül, a településképi követelmények teljesítésével kapcsolatban – véleményt ad az építésügyi hatósági engedélykérelemhez.
(2) A polgármester az (1) bekezdés szerinti véleményének kialakításához az önkormányzat rendeletében meghatározottak szerint kikéri az önkormányzati főépítész vagy a helyi építészeti-műszaki tervtanács szakmai véleményét. Ha a polgármester az (1) bekezdésben foglalt határidőn belül nem nyilvánít véleményt, hozzájárulását megadottnak kell tekinteni.
50. § A településképi követelmények érvényesítésére és a településkép-védelmi feladatok ellátása érdekében a polgármester – az Étv. végrehajtására kiadott kormányrendelet keretei között, e tárgyban hozott önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint – szakmai tanácsadó testületként helyi építészeti-műszaki tervtanácsot működtethet.
TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
51. § Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni
a) reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében
b) helyi egyedi védelem alatt álló ingatlanon és a helyi területi védelem alatt álló ingatlanon álló építmény építési engedélyhez nem kötött
ba) átalakítása, felújítása, helyreállítása, korszerűsítése, homlokzatának megváltoztatása, kivéve zártsorú vagy ikres beépítésű építmény esetén, ha e tevékenységek a csatlakozó építmény alapozását vagy tartószerkezetét is érintik.
bb) Meglévő építmény utólagos hőszigetelése, homlokzati nyílászáró cseréje, a homlokzatfelület színezése, a homlokzat felületképzésének megváltoztatása.
bc) Meglévő építményben új égéstermék-elvezető kémény létesítése.
bd) Új, önálló (homlokzati falhoz rögzített vagy szabadon álló) égéstermék-elvezető kémény építése melynek magassága a 6,0 m-t nem haladja meg.
be) Az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása.
bf) Épületben az önálló rendeltetési egységek számának változtatása.
bg) kerítés építése
52. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott bejelentésre indul, a bejelentési kérelem nyomtatvány jelen rendelet 2. melléklete. A bejelentéshez 2 példány papír alapú dokumentációt kell mellékelni.
(2) A dokumentáció tartalma: a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki terv, műszaki leírás, az utcaképet ábrázoló fotómontázs vagy látványterv
(3) A bejelentési eljárás során vizsgálni kell, hogy a tervezett építési tevékenység
a) illeszkedik‐e a településképbe;
b) megfelel‐e a településképi követelményeknek; valamint
c) megfelel-e a reklámhordozó esetén e rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek.
(4) A dokumentáció tartalmát az önkormányzati főépítész ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg a 50. § (2) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, a polgármester a tervezett tevékenységet megtiltja.
(5) Amennyiben a benyújtott dokumentáció hiánytalan, a polgármester az önkormányzati főépítész szakmai állásfoglalása alapján, a Kormányrendelet szerint, feltétellel vagy anélkül tudomásul veszi a bejelentést, illetve megtiltja, ha az nem felel meg a meghatározott követelményeknek vagy nem illeszkedik a településképbe.
53. § A polgármester a döntését hatósági határozatban hozza meg.
54. § Az 51.§ (1) bekezdés szerinti tevékenység a bejelentés alapján megkezdhető, ha ahhoz más hatósági engedély nem szükséges, és a polgármester a tevékenység végzését a bejelentést követő 15 napon belül nem tiltja meg.
55. § A bejelentéstől számított 1 éven belül kell megkezdeni a tevékenységet, ellenkező esetben ismételten be kell jelenteni.
56. § Amennyiben a településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység közterület-használati hozzájáruláshoz is kötött, a közterület-használati hozzájárulás kiadására csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a megengedő határozat birtokában és az abban meghatározott kikötések figyelembevételével kerülhet sor.
57. § (1) A településképi bejelentési kötelezettség teljesítését és a bejelentett tevékenység folytatását a polgármester ellenőrzi.
(2) Amennyiben a polgármester az 51. § (1) szerinti bejelentés elmulasztását vagy az 53.§ (1) bekezdése szerinti határozatában foglaltak megszegését tapasztalja, a VIII. fejezet szerinti kötelezési eljárást folytathat le.
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉSI ELJÁRÁS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
11. A településképi kötelezési eljárás
58. § (1) A polgármester településképi kötelezési eljárást folytathat le
a) településképi szempontok érvényesítése érdekében, amennyiben az építési tevékenység során az e rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértették,
b) amennyiben az ingatlan tulajdonosa az 51.§-ban szabályozott bejelentési eljárás hatálya alá tartozó tevékenység esetében településképi bejelentési eljárás lefolytatását elmulasztotta,
c) a településképi bejelentési eljárás során hozott döntésben foglaltakat megsértése esetén
d) kötelező településképi konzultáció elmulasztása esetén
e) a helyi építészeti értékvédelem érdekében, amennyiben a településképi elem (egyedi és területi) fenntartása, karbantartása, vagy rendeltetésének megfelelő használata ezen rendeletben meghatározott szabályokkal ellentétes.
(2) A településképi kötelezési eljárás hivatalból, vagy kérelemre folytatható le.
(3) A kérelemnek tartalmaznia kell a bejelentés tárgyát képező ingatlan pontos címét, a jogsértés megjelölését és a bejelentés indoklását, valamint a bejelentő nevét, értesítési címét és egyéb elérhetőségét
59. § A polgármester a településképi kötelezési eljárás során hozott határozatában a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti.
12. Településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke
60. § A településképi követelmények megszegése vagy a településképi kötelezésben foglalt kötelezés végre nem hajtása esetén e magatartás elkövetőjével szemben 50.000 forinttól 1.000.000 forintig terjedő településképi bírság szabható ki.
13. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja
61. § (1) A bírság kiszabására a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester jogosult.
(2) Az eljárás lefolytatására az e rendeletben foglalt eltérésekkel a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) Az önkormányzati településképi bírság kiszabásánál a hatóság mérlegeli különösen:
a) a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,
b) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,
c) a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,
d) a jogsértő állapot időtartamát,
e) a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát,
(4) A településképi kötelezésben foglaltak végre nem hajtása esetén a polgármester a legmagasabb összegű településképi bírságot ismételten mindaddig kiszabhatja, amíg a jogsértő állapot meg nem szűnik.
(5) A közigazgatási bírságot a határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül Jánossomorja Város Önkormányzatának költségvetési elszámolási számlájára banki utalással vagy készpénz-átutalási megbízással kell megfizetni.
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER
62. § (1) A védett érték megóvása, állagának megőrzése érdekében az önkormányzat vissza nem térítendő támogatást nyújthat. A támogatás előirányzatát az Önkormányzat éves költségvetési rendelete tartalmazza.
(2) Az önkormányzati támogatás a védett érték megóvása, állagának megőrzése érdekében végzett munkák költségének legfeljebb 50 %-áig terjedhet.
(3) A támogatási kérelmeket minden év április 30. napjáig lehet benyújtani a Képviselő-testülethez.
(4) A támogatási kérelemhez csatolni kell az ingatlan tulajdoni lap másolatát, az elvégzendő munka leírását, költségvetését, engedélyköteles munka esetén az építési engedélyezési tervet és jogerős építési engedélyt.
(5) A benyújtott támogatási kérelmekről az Önkormányzat Képviselő-testülete a benyújtási határidő leteltét követően a soron következő ülésén dönt.
(6) A támogatási szerződés megkötésére, tartalmára, a pénzügyi támogatás felhasználására, a támogatással történő elszámolásra a külön önkormányzati rendeletben foglaltak az irányadók.
(7) Az önkormányzati támogatással felújított épület védettsége nem törölhető a támogatást követő 10 éven belül.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
63. § (1) E rendelet 2018. január 1-jén lép hatályba.
(2) E rendeletet a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni. (3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az egyes helyi jelentőségű természeti emlékek védetté nyilvánításáról szóló 13/2008. (X. 30.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet
2. melléklet
3. melléklet
3. sz. melléklet a 23/2017. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet
Kérelmező |
Neve: |
|
Értesítési címe: |
||
Telefonszáma |
||
e-mail címe: |
||
Lakcíme: |
||
Felelős tervező |
Neve: |
|
Értesítési címe: |
||
Telefonszáma: |
||
e- mail címe: |
||
Tervezői jogosultsága: |
||
Tevékenység |
Helye: |
|
Tárgya: |
||
Rövid leírása: |
||
Hrsz: |
||
A terv típusa: |
||
Megjegyzés: ÉTDR azonosító, stb. |
1. függelék a 23/2017. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez
1. Helyi területi védelem alatt álló településrész:
2. Helyi egyedi védelem alatt álló épített értékek:
megnevezés |
cím |
hrsz. |
|
---|---|---|---|
1 |
Mosonszentjánosi Körzeti Általános Iskola főépülete |
Szabadság u. 21. |
1156 |
2 |
Mosonszentjánosi Aranykapu Óvoda főépülete |
Óvoda u. 13. |
1115 |
3 |
Városháza főépülete |
Szabadság utca 39. |
1140/1 |
4 |
Könyvtár |
Szabadság utca 2. |
1192 |
5 |
Egykori malom |
Óvári út 3-5. |
723/1 |
6 |
Heidebauer lakóház |
Szabadság u. 50. |
1239/1 |
7 |
Mosonszentjánosi temető kápolnája |
Várbalogi út |
1415/1 |
8 |
Mayer-Ámon féle ház |
Dózsa Gy. u. 16. |
1466 |
9 |
Régi temető kápolna |
Dózsa Gy. u. 1. |
1439 |
10 |
Jánossomorjai Általános Iskola |
Rákóczi u. 51. |
375 |
11 |
Heidebauer lakóház |
Rákóczi u. 61. |
371 |
12 |
Mosonszentpéteri temető kápolnája |
Temető utca |
4302 |
13 |
Szent Mihály kápolna és kálvária |
Liget utca 35. |
219/1 |
14 |
I.sz. általános iskola |
Szent István u. 18. |
2119 |
15 |
Szent Vendel kápolna |
Szent István utca 65. |
1960 |
16 |
Mária szobor |
Szabadság u. 30. |
1228 |
17 |
Fehérkereszt |
Fehérkereszt utca |
4508 |
18 |
Nepomuki Szent János szobra |
Szabadság u. |
1222 |
19 |
Hármas halom |
Szabadság u. 28. |
1222 |
20 |
Munkás paraszt emlékmű |
Óvári út |
841 |
21 |
Világháborús emlékmű |
Rákóczi u. 47. |
379 |
22 |
Kőkereszt |
Újtelep utca |
4361 |
23 |
Pullmann kereszt |
Ady E. u. 17. |
503 |
24 |
Kőkereszt |
Szent István u. |
2139 |
25 |
Kőkereszt |
Dózsa Gy. u. 61. |
1757/2 |
26 |
Szentháromság oszlop |
Tarcsai utca |
2001/11 |
27 |
Mária kép |
Bercsényi u. |
0788/4 |
28 |
Sgrafitto Balassi Bálinról a művelődési ház oldalán |
Óvári u. |
875 |
29 |
Lakóház |
Szabadság u. 49. |
1130 |
30 |
Világháborús sírok |
Temető |
|
31 |
’56-os sírok |
Temető |
3. Helyi egyedi védelem alatt álló természeti értékek:
név |
hrsz |
helye |
fontosabb adat |
|
---|---|---|---|---|
1 |
Juharlevelű platán |
732 |
malomudvar, vasúti oldal kerítése mellett |
kb. 100 éves |
2 |
Fehér eper |
732 |
malomudvar vasút oldali kerítésén belül |
90-100 éves |
3 |
Korai juhar |
657/2 |
vasúti átjáró keleti oldalánál, magántelken |
80-90 éves |
4 |
Vadgesztenye |
732 |
malomi lakóház előtt |
80-100 éves |
5 |
Kislevelű hárs |
725/6 |
vasútállomás épülete mellett |
100 év körül |
6 |
Kislevelű hárs |
1157 |
épületek közt, kerítés mellett |
80-90 éves |
7 |
Kislevelű hárs |
733/9 |
bölcsőde előtti bejáratnál |
kb. 90 éves |
8 |
Vadkörte |
0266 |
kb. 80 éves |
|
9 |
Szürkenyár |
0265 |
„olajkúti út” mellett, a két híd között félúton |
60-70 éves |
10 |
Szürke nyár |
0265 |
„olajkúti út” mellett, a 9. sz. fa közelében |
kb. 60 éves |
11 |
Fekete nyár |
0533 |
Hanságnagyerdőtől Ny-ra lévő kavicsos út menti árokban |
kb. 80 éves |
12 |
Magas kőris |
0627 |
Kendergyár közelében, csatorna-parton |
80-90 éves |
13 |
Kislevelű hárs |
0997 |
a volt Rohrerföld major ÉNy-i, erdőnek nyilvántartott részében, tisztás szélén |
90-100 éves |
14 |
Kislevelű hársfa sor |
682 |
Hársfa utca északi oldalán |
12 db fa, kb. 80 éves |
15 |
Vadgesztenye fasor |
733/10;733/9 |
Rábaközi Takarékszövetkezet parkolójától a Bölcsőde udvarának végéig, a vasút menti oldalon |
11 db fa, köztük 1 kislevelű hárs |
16 |
Somorjai kiserdő |
1891-1928 |
Somorjai városrészen, az Iskola utca-Árpád utca közti kertvégeknél |
Területe: 2 ha körül |