Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 19/2003. (VII. 3.) önkormányzati rendelete
a városrehabilitációs program támogatásáról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2025. 03. 02Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 19/2003. (VII. 3.) önkormányzati rendelete
a városrehabilitációs program támogatásáról1
Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezés
1. § (1) E rendeletben foglalt feltételek alapján támogatás vehető igénybe az elhanyagolt, leromlott állapotú - (2) bekezdésben megjelölt - városrészek megújítására, a városkép javítására, az épített környezet rehabilitációjára, a városi lakóépület-tömbök közös tulajdonú részeinek részbeni vagy teljes rehabilitációjára.
(2) E rendelet hatálya kiterjed:
a) a Rákóczi utca, Csatkai utcai átjáró, Pázmány Péter utca, Hátulsó utca folytatásában tervezett közterület által határolt tömbre,
b) az Újteleki utca, Schármár K. utca, Csarnok utca, és a gyalogos átjáró által határolt terület lakóterületre,
c) a Rákosi úti váltólakások területére.
Támogatható célok
2. § (1) Az épület részeinek és berendezéseinek felújításával, illetve korszerűsítésével el kell érni a szerkezeti elemek állékonyságának a biztosítását, - és amennyiben ez biztosítva van - a költséghatékonyabb épületüzemeltetést, és az épületek energiamérlegének javítását. A támogatás a lakóépületek közös tulajdonában álló szerkezeti rendszerek és műszaki berendezések felújítására, pótlására és korszerűsítésére igényelhető, az alábbiak szerint:
Pályázati feltételek
3. § (1) Pályázatot nyújthatnak be: lakásszövetkezetek és társasházi közösségek, magánszemélyek a Belügyminisztérium által kiírt „városrehabilitáció támogatása” megnevezésű, ÁTBP-2003-LA-3 kódszámú pályázati felhívás, valamint jelen rendelet 1. számú mellékletében szereplő részletes pályázati felhívás szerint.
(2) A pályázónak a szükséges saját erő biztosítását, hitelt érdemlő bizonylattal igazolni kell (a társasház közgyűlési határozata, vagy jegyzőkönyve és banki igazolás a saját rész rendelkezésre állásáról). Pályázó saját erejeként készpénz vehető figyelembe, melynek forrása lehet az épület felújítási alapja, a tulajdonosok egyszeri hozzájárulása, valamint bankhitel.
(3) Amennyiben a pályázó társasházközösségben önkormányzati tulajdonú lakás van, az Önkormányzat vállalja a pályázat benyújtásához szükséges 2x1/3 önrész biztosítását a saját tulajdonában lévő lakások után. Pályázat benyújtása előtt már megkezdett beruházáshoz támogatás nem igényelhető.
(4) Támogatási igény lakóépületek közös tulajdonában álló szerkezeti rendszerek, és műszaki berendezések felújítására, pótlására és korszerűsítésére igényelhető. Támogatásból nem fedezhető a lakásokon kívüli, ugyanazon épületben létrehozott nem lakáscélú ingatlanok felújítása, korszerűsítése, de egyéb forrásból a támogatásban részesülőkkel egy időben elvégezhetők.
(5) Támogatás csak teljes épületre, lakóingatlanra igényelhető.
(6) A pályázatban a támogatás szempontjából elismerhető beruházási költség tartalmazhatja a fejlesztések tervezési és engedélyezési költségeit, továbbá a lebonyolítás és beruházás egyéb költségeit, valamint az áfát.
Támogatási feltételek
4. § (1) Az önkormányzati támogatás feltétele, hogy tömbönként legalább a lakások egynegyede nyújtson be támogatási kérelmet, továbbá a tömbrehabilitációt a Belügyminisztérium is támogassa.
(2) Az önkormányzati támogatás egyszer megítélt összeg, ha a pályázatban szereplőtől eltérő, pótlólagos költségek merülnek fel, akkor annak megfizetésére a pályázó köteles, az nem növelheti az állami és az önkormányzati támogatás összegét.
(3) Sikeres pályázat esetén az önkormányzat a pályázóval támogatási szerződést köt. Megkötésének feltétele, hogy a pályázó saját forrásait az önkormányzat által megjelölt, elkülönített számlára utalja át.
(4) Nem nyerhet támogatást az a lakástulajdonos, akinek a helyi önkormányzattal szemben bárminemű fizetési hátraléka van.
(5) Nem nyújtható támogatás olyan pályázónak, amelynek a Soproni Ingatlankezelő Kft.-vel (továbbiakban: SIK Kft.) a Sopron és Környéke Víz- és Csatornamű Rt.-vel (a továbbiakban: VÍZMŰ Rt.) a Soproni Városüzemeltetési Kft.-vel (továbbiakban: SVÜ Kft.) szemben szolgáltatásból fennálló tartozása van.
A támogatás formája, mértéke
5. § (1) Az önkormányzati támogatás mértéke a pályázó beruházási költség 1/3-a lehet. Az önkormányzati támogatás vissza nem térítendő támogatás formájában nyújtható.
(2) Az önkormányzati támogatás feltétele, hogy a Belügyminisztérium az önkormányzat pályázatát támogassa és az erre vonatkozó támogatási szerződést megkösse.
(3) A támogatásból nem fedezhető a lakásokon kívüli, ugyanazon épületben létrehozott nem lakáscélú ingatlanok felújítása, korszerűsítése (pl.: földszinten kialakított üzlethelyiség), de egyéb forrásból a támogatásra nem jogosult munkálatok a támogatásban részesülőkkel egyidejűleg elvégezhetők.
(4) Az Önkormányzat fenntartja magának azt a jogot, hogy a pályázati keretek kimerülése esetén a pályázatok befogadását a Polgármester felfüggessze.
(5) A támogatást azonnal és egy összegben, a Ptk.-ban meghatározott késedelmi kamatokkal együtt vissza kell fizetni, ha a támogatás odaítélésétől számított 5 éven belül a Támogató tudomására jut, hogy a Támogatást igénybe vevő a pályázatában, vagy az ahhoz csatolt (ok)iratokban valótlan adatokat közölt.
A pályázat felépítése, benyújtásának határideje, helye
6. § (1) A pályázat felépítése:
a) Összefoglaló adatlap a Belügyminisztérium ÁTBP-2003-LA-3 kódszámú pályázati felhívásának 1. számú melléklete szerint,
b) Állapotfelmérő adatlap a pályázattal érintett épületek tervezett felújításáról épületenként a 2. számú melléklete szerint,
c) a pályázattal érintett épület tulajdonosainak, tulajdoni hányadainak és az általuk vállalt saját erő bemutatása és előzetes hozzájárulásuk a jelzálogjog bejegyzéséhez (a Belügyminisztérium ÁTBP-2003-LA-3 pályázati felhívásának 3. sz. melléklete szerint, épületenként),
d) részletes projektleírás épületenként,
e) rövid programindoklás,
f) építési, vagy rendeltetésmód változási engedély hiteles másolata vagy benyújtásának igazolása, ha a rehabilitációs program során elvégzendő munkák építési engedélykötelesek,
g) építési, vagy rendeltetésmód változási engedély teljes tervdokumentációja, ha a felújítás, korszerűsítés építési engedélyköteles,
h) az épületek pályázattal érintett részeinek felmérési tervrajzai (ha a felújítás, korszerűsítés nem építési engedélyköteles),
i) költségvetési főösszesítő,
j) tételes költségkalkuláció,
k) közműbővítéssel járó épületrehabilitáció esetén előzetes elvi nyilatkozat az érintett szolgáltatótól a többletkapacitás biztosításáról,
l) a beruházás szükségességét alátámasztó egyéb információk és dokumentumok, szakvélemények,
m) a SIK Kft., VÍZMŰ Rt., SVÜ Kft. nyilatkozatát arról, hogy a támogatást igénylő lakásszövetkezetnek vagy társasház-közösségnek nincs szolgáltatásból fennálló tartozása, továbbá a Polgármesteri Hivatal Adóiroda, Polgármesteri Hivatal Költségvetési Iroda nyilatkozatát arról, hogy a lakástulajdonosoknak nincs az Önkormányzattal szemben fennálló tartozása,
n) a pályázó képviseletében eljáró személy képviseleti jogosultságát igazoló 60 napnál nem régebbi okirat (cégkivonat, közgyűlési határozat),
o) a lakástulajdonosok részéről vállalt saját erő biztosításáról és annak elkülönítéséről szóló társasházi közgyűlési határozat,
p) tervezett hitelfelvétel esetén a hitelintézet szándéknyilatkozata a hitelnyújtásról, mely összegszerűen is megjelöli a hitel összegét,
q) nyílászárók cseréje esetén tervezői nyilatkozat a lakások légcseréjének megfelelőségéről,
r) hivatalos helyszínrajz,
s) egyéb a pályázat által fontosnak tartott dokumentumok, amely a pályázat minél teljesebb körű bemutatását teszik lehetővé.
(2) A pályázatot 6 nyomtatott példányban, valamint elektronikus adathordozón a Polgármesterhez lehet a pályázati hirdetményben előírt határidőn belül benyújtani.
Pályázatok elbírálása
7. § (1) Hiányosan benyújtott pályázatok esetében 8 napon belül hiánypótlási kötelezettséget kell előírni. Hiánypótlási határidő a felszólító levél kézhezvételét követően 15 nap.
(2) A pályázatok értékelését és előkészítését az alábbi összetételű munkacsoport végzi:
A felújítások műszaki ellenőrzése és fedezete
8. § (1) A felújítás szakszerű és jogszerű elvégzése érdekében pályázó köteles az önkormányzattal együttműködni. A pályázat lebonyolítása értékhatártól függően a Közbeszerzési Törvény, illetve a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 22/1999. (XI. 1.) önkormányzati rendelete alapján történhet. A beszerzés bonyolítási költségei a beruházási költségek részét képezik.
(2) A támogatás kifizetésére utólag, a műszaki ellenőr által jóváhagyott számla alapján közvetlenül a kivitelező részére történő átutalással kerül sor.
Vegyes és záró rendelkezések
9. § E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
1. melléklet a 19/2003. (VII. 3.) önkormányzati rendelethez
A Belügyminisztérium városrehabilitációs programjához kapcsolódóan Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata nyilvános pályázatot hirdet
tömbrehabilitáció támogatására
I. A támogatás célja
a) a Rákóczi utca, Csatkai utcai átjáró, Pázmány Péter utca, Hátulsó utca folytatásában tervezett közterület által határolt lakóterület,
b) az Újteleki utca, Schármár K. utca, Csarnok utca, és a gyalogos átjáró által határolt terület lakóterület,
c) a Rákosi úti váltólakások területe.
II. A pályázók köre
III. Pályázati feltételek
1. Támogatás igényelhető épületek szerkezeti elemeinek felújítására, cseréjére az alábbi alrendszerek szerint:
a) Épületek szerkezeti elemeinek felújítása, cseréje az alábbi alrendszerek szerint
b) Épületgépészeti alrendszerek korszerűsítése
c) Épületek energia-megtakarítást eredményező felújítása
2. Nem nyújtható támogatás nem lakás céljára szolgáló ingatlanok felújítására, valamint a pályázat benyújtása előtt megkezdett beruházásra.
IV. A pályázattal elnyerhető támogatások
V. A pályázat felépítése
VI. A pályázat benyújtásának módja, helye és határideje
VII. Az elbírálás szempontrendszere
1. Előnyt élvez az a pályázó, amely magasabb saját erőt tud biztosítani, ezáltal kevesebb állami és önkormányzati támogatást vesz igénybe.
2. Előnyt élvez az a pályázó, amely lakótömb rehabilitációján keresztül egyszerre nagyobb számú lakás felújítását célozza meg.
3. Előnyt élvez az a pályázó, amelyik a városrehabilitáció során nemcsak a lakóépületeket, hanem a lakókörnyezetet is megújítja, egészséges lakáskörülményeket biztosít, korszerűsíti a komfort nélküli lakásokat, energiatakarékos technikai megoldásokat alkalmaz, kialakítja a szabályozási terv szerinti lakókörnyezetet.
4. Előnyt élvez az a pályázó (tömb), amelynél 30%-nál magasabb a komfort nélküli lakások aránya.
5. Előnyt élvez az a pályázó, amely közel azonos technikai paraméterek esetén alacsonyabb fajlagos költséggel végzi a felújítási munkákat.
6. Előnyt élvez az a pályázó (tömb), amelynél az épületekben található lakások legalább 80%-a 1940 előtt épült.
VIII. Döntési mechanizmus
Az önkormányzati rendeletet a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 4/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte 2025. március 3. napjával.