Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelete
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
Hatályos: 2013. 10. 01- 2014. 06. 01Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelete
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
2013-10-01-tól 2014-06-01-ig
Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: Szt.) 92. § (1) és (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról az alábbi rendeletet (a továbbiakban: rendelet) alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya - a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint - kiterjed a Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező:
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) A rendelet hatálya kiterjed
a) a 2. § (3) bekezdés a)-c) pontja, valamint a 2. § (4) bekezdés aa)-ab) alpontja, bc) alpontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre, akik Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,
b) a 2. § (2) bekezdés b)-e) pontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt azon személyekre, akik Sopron Megyei Jogú Város, vagy Sopron és Környéke Mikrotérségi Társulás szociális feladatellátást vállalt településeinek közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,
c) a 2. § (2) bekezdés ab) alpontja, a 2. § (3) bekezdés d) alpontja valamint a (4) bekezdés ba) és bb) alpontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre,
d) a 2. § (2) bekezdés d) pontja, valamint (3) bekezdés c) pontja esetén megállapodás szerint Sopron-Fertőd Kistérség Többcélú Társulása közigazgatási területe.
(3) A rendelet hatálya kiterjed az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdés a)-d) pontjában foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. tv. rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is.
(4) A rendelet hatálya kiterjed a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
2. Szociális szolgáltatások
2. § (1) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységei útján, a kérelmező igényének megfelelően, a személyes gondoskodás keretén belül biztosítja a szociális alapszolgáltatásokat, valamint a szociális szakosított ellátásokat.
(2) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata – a 2. § (2) bekezdés c), e) pontjában szereplő szolgáltatásokat a Sopron és Környéke Szociális - Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás útján – a személyes gondoskodást igénylők számára a következő szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:
a) étkeztetés
aa) szociálisan rászorultaknak
ab) népkonyha
b) házi segítségnyújtás
c) családsegítés
d) pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás
e) támogató szolgálat
f) utcai szociális munka.
(3) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata által biztosított nappali ellátási formák:
a) idősek klubja
b) fogyatékos személyek nappali ellátása
c) pszichiátriai betegek nappali ellátása
d) nappali melegedő.
(4) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott, e rendelet hatálya alá tartozó személyes gondoskodást nyújtó szakosított ellátások:
a) ápolást, gondozást nyújtó intézmények
aa) idősek otthona
ab) idősek otthona emelt szintű elhelyezéssel
ac)-ad)
b) átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények
ba) éjjeli menedékhely
bb) hajléktalan személyek átmeneti szállása
bc) időskorúak gondozóháza
bd)
3. Az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módja
3. § (1) Az étkezés iránti kérelmet a Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni, kivéve a népkonyhát, ahol külön eljárás nélkül történik az igénybevétel. Az étkezés igénybevétele tekintetében szociálisan rászorultnak kell tekinteni:
a) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki 65. életévét betöltötte.
b) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról -részben vagy teljesen - nem tud gondoskodni.
c) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.
d) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.
e) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.
f) gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5. § o) pontja szerinti, válsághelyzetben lévő várandós anya,
g) Az a)-f) bekezdésben meghatározott rászorulók közül elsősorban azt a személyt kell étkeztetésben részesíteni, aki egyedülálló és havi jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum kétszeresét, illetve aki családban él, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum másfélszeresét.
(2) A házi segítségnyújtás iránti kérelmet a Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni. A kérelemhez mellékelni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet) 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.
(3) Családsegítő szolgáltatás igénybevétele külön eljárást nem igényel, a családsegítő szolgálat kapcsolatfelvételének dokumentálása, a szolgálatnyújtás nyújtása forgalmi naplóban történik.
(4) A pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás iránti kérelmet Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete vezetőjéhez kell benyújtani. Az igénybevételéhez mellékelni kell az illetékes szakorvos szakvéleményét. Amennyiben az igénylő nem rendelkezik a szükséges szakvéleménnyel, a szolgáltatás részére a kérelem benyújtásától számított legfeljebb három hónapig átmeneti jelleggel biztosítható.
(5) Az utcai szociális munka igénybevétele külön eljárást nem igényel, a kapcsolatfelvétel, az ellátás dokumentálása gondozási lapon történik.
(6) A támogató szolgáltatás iránti kérelmet a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete keretein belül működő támogató szolgálat vezetőjéhez kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. számú melléklete szerinti nyomtatványokat.
(7) Étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek klubja ellátás iránti kérelem esetén a nem nyugdíjas korú kérelmező életkörülményeinek, szociális helyzetének feltárása céljából részletes környezettanulmányt kell készíteni és azt az ellátás megállapítását követően szükség szerint meg kell ismételni. A részletes környezettanulmány kiterjed a kérelmező és családja életkörülményeinek, valamint vagyoni és jövedelmi helyzetének vizsgálatára.
(8) A (7) bekezdésben foglalt személyes gondoskodást nyújtó ellátást igénylő továbbá az ellátásban részesülő köteles a környezettanulmányt készítővel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsátásával.
(9) Az ellátásban részesülő köteles a jogosultság feltételeit érintő lényeges tényekben, családi körülményeiben, jövedelmi és vagyoni viszonyaiban bekövetkezett változást 15 napon belül az intézmény vezetőjének bejelenteni.
4. § (1) Idősek otthonában az átlagos, vagy emelt szintű ellátás iránti kérelmet a Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona vezetőjéhez kell benyújtani, aki intézkedik annak nyilvántartásba vételéről, az előgondozás, és a felvételi eljárás előírásoknak megfelelő lebonyolításáról.
(2)
(3) Az idősek otthonában, és emelt szintű otthonában ellátás nyújtható annak a személynek, aki rendelkezik napi 4 órát meghaladó, illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükséglettel, rendszeres fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel, valamint a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte. Ellátás nyújtható továbbá azon napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglettel rendelkező személynek is, aki a 18. életévét betöltötte, azonban betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, és ellátása más típusú ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható.
(4)
(5) Az (1) bekezdésben jelzett felvétel iránti kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.
5. § (1) Az idősek klubja, a fogyatékosok nappali intézménye, a pszichiátriai betegek nappali intézménye iránti kérelmet a Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni. A kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat. A fogyatékos és demens személyek nappali ellátásának igénybe vétele iránti kérelemhez mellékelni kell a fogyatékosság, illetve demencia kórkép fennállását igazoló orvosi dokumentációt.
(2) A nappali melegedő, éjjeli menedékhely és hajléktalan személyek átmeneti szállásának igénybe vétele, külön eljárás nélkül a Soproni Szociális Intézmény, Hajléktalanokat Ellátó Intézetben történik.
4. Az ellátás igénybevétele
6. § (1) A szociális alapszolgáltatások, köztük a nappali ellátás igénybevételéről a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek vezetői a vonatkozó és hatályos jogszabályok figyelembe vételével döntenek.
(2) Az idősek otthonába történő felvételről a Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthonának vezetője a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendeletben foglaltak alapján dönt. Az intézményi ellátás igénybevételének időpontjában a Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthonának vezetője az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program tartalmazza.
(3) Az emelt szintű idősek otthonába a megüresedő lakrészekbe való elhelyezés, a jelentkezés sorrendjében történik. Az igénybevétel lehetőségéről szóló értesítésben a Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthonának vezetője tájékoztatja a soron következő jogosultat az ellátás megkezdésének legkorábbi időpontjáról, az annak elmulasztása esetén követendő eljárásról, a fizetendő egyszeri hozzájárulás összegéről, a befizetés módjáról, idejéről, egyéb tudnivalókról. Az intézményi ellátás igénybevételének időpontjában a Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthonának vezetője az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével az ellátásról megállapodást, az ingatlan használatáról szerződést köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program tartalmazza.
(4)
(5) Ha az igénybe vevő, vagy törvényes képviselője a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységei vezetőinek, a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás szolgálat vezetőinek az ellátás igénybevételéről szóló döntéseit vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának Polgármesteréhez fordulhat, aki határozatban dönt a beutalás kérdéséről.
(6) A rendelet 1. § (2) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott személyeken túlmenően ápolást-gondozást nyújtó intézménybe ellátás csak abban az esetben biztosítható, ha az intézmény kihasználtsági mutatói ezt lehetővé teszik, az ellátott vagy annak törvényes képviselője nyilatkozatban vállalja, hogy megfizeti a teljes intézményi térítési díjat. A felvételhez a polgármester engedélye szükséges.
7. § (1) A rendelet 2. § (4) bekezdése szerinti szociális ellátások igénylése esetén soron kívüli ellátást kell biztosítani abban az esetben ha a kérelmező:
a) önmaga ellátására teljesen képtelen, és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna, illetve ellátása más szociális szolgáltatás biztosításával sem oldható meg,
b) háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint soron kívüli elhelyezése indokolt,
c) szociális helyzetében, egészségügyi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely miatt soron kívüli elhelyezése vált szükségessé.
(2) A soron kívüli elhelyezés iránti igény sorrendben megelőzi a többi kérelmet. A soron kívüli felvételről a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek vezetői, Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete szolgálat vezetői döntenek. Döntését nyilvántartásban rögzíti.
(3) Több, nem teljesíthető, soron kívüli elhelyezési kérelem esetén az előgondozás elvégzése után a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek vezetői döntenek a jogosultak elhelyezési sorrendjéről. Soron kívüli elhelyezést csak az intézményben rendelkezésre álló üres férőhelyekre lehet biztosítani. Nem teljesíthető ilyen igény azon igénybe vevő férőhelyére, aki a férőhely elfoglalásának időpontjáról már értesítést kapott.
5. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás megszűnése
8. § (1) Az intézményi jogviszony a Szt. 100. §-ában fogalt esetekben szűnik meg.
(2) A Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek vezetői, Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete szolgálat vezetői az intézményi jogviszonyt megszüntethetik, ha
a) az ellátás igénybevevő vagy törvényes képviselője írásban lemondja a szolgáltatást,
b) az ellátott súlyosan megszegi a házirendben megfogalmazott szabályokat,
c) a térítési díj megfizetése a fizetésre kötelezettnek felróható okból három hónapon keresztül felszólítás ellenére elmarad,
d) az ellátás igénybevétele 3 hónapon túl szünetel,
e) az elhelyezés nem indokolt.
(3) Az intézményi jogviszony megszüntetése esetén a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek vezetői, Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete szolgálat vezetői írásban értesítik az igénybe vevőt, és törvényes képviselőjét:
a) az intézmény elhagyásának időpontjáról,
b) a személyes használati tárgyak elvitelének határidejéről,
c) a be nem fizetett térítési díj és egyéb tartozás összegéről, valamint a befizetés határidejéről és módjáról.
(4) Az ellátott az intézményi jogviszony megszüntetéséről szóló döntés ellen annak kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat.
6. A térítési díj
9. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért az Szt. 114. § (2) bekezdés a) pontja alapján az igénybe vevőnek, vagy a (2) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott személyeknek kell a megállapított személyi térítési díjat megfizetni.
(2) A szociális alapellátások térítési díj megállapítására vonatkozó szabályokat, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet) tartalmazza.
(3) Nem kell térítési díjat fizetni:
a) családsegítés,
b) közösségi ellátások - közösségi pszichiátriai ellátás,
c) utcai szociális munka,
d) népkonyha,
e) nappali melegedő,
f) éjjeli menedékhely
igénybe vételekor.
(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapellátások önköltség alapon számított intézményi térítési díjait a rendelet 1. melléklete tartalmazza. A térítési díj megállapítását a 29/1993. (II. 17.) Korm rendelet 3. §-a, 9-13. §-a, 14/A-15. §-ában foglalt rendelkezések alapozzák meg.
(5) A Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata által a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően megállapított, a személyi térítési díj megállapításának alapját képező intézményi térítési díjakat a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
10. § (1) A szociális szakellátások térítési díj megállapítására vonatkozó szabályokat, a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 3. §-a és a 16-28. §-a tartalmazza. A bentlakásos intézményi ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete. Az önköltség alapon számított intézményi térítési díj megállapítását a szolgáltatásonként és ellátási helyenként a szolgáltató állapítja meg és dokumentálja. A megállapított önköltség alapon számított intézményi térítési díjakat a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata által a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően megállapított a személyi térítési díj megállapításának alapját képező intézményi térítési díjakat a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
11. § (1) A személyi térítési díjakat a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek vezetői, Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete szolgálat vezetői a jogszabályokban és e rendeletben foglaltak alapján állapítják meg. A személyi térítési díj megállapításának alapja az intézményi térítési díj. A megállapításkor az Szt. 116. és a 117. §-ban foglaltakat is figyelembe kell venni.
(2) A személyi térítési díj mérsékelhető, illetve elengedhető a kérelmező és családja egyedi szociális helyzetének mérlegelésével.
(3) A szociális alapszolgáltatások vonatkozásában különösen méltányosság gyakorlására okot adó körülmény a 90 év feletti életkor, a családot sújtó elemi kár, létfenntartást veszélyeztető élethelyzet.
(4) Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a személyi térítési díj fizetésére a tartást és gondozást szerződésben vállaló a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj mérséklésének, vagy elengedésének nincs helye.
(5) Az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésére kötelezett más személy, ha a személyi térítési díj összegét vagy annak megállapítását vitatja, a térítési díj megállapításáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának Polgármesteréhez fordulhat, aki az ügyben határozattal dönt.
(6) Amennyiben az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésére kötelezett más személy a személyi térítési díj csökkentését, vagy elengedését kéri, a fizetési kötelezettségről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának Polgármesteréhez fordulhat. A kérelemről a Közgyűlés dönt.
7. Az emelt színvonalú bentlakásos ellátásra vonatkozó külön rendelkezések
12. § (1) Az emelt szintű idősek otthonába történő beutalás határozatlan időre kérhető.
(2) Az emelt szintű férőhelyet és szolgáltatást biztosító idősek otthonát a Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége működteti.
(3) A férőhely elfoglalásakor érvényben levő egyszeri hozzájárulást a beköltözésig köteles a beutalt személy megfizetni.
(4) Egy lakóegységben élő személyek egyikének elhalálozása esetén a túlélő - változatlan térítési díjfizetési kötelezettség mellett - jogosult az egyszemélyes szobahasználatra legfeljebb a halálesetet követő hónap utolsó napjáig. Az ezen idő alatt az egyszemélyes szoba használatára előterjesztett kérelméről a beutaló dönt. Amennyiben az egyszemélyes beutaló iránti kérelem nem teljesíthető, vagy kérelem hiányában az ellátott az intézményi ellátásra változatlan feltételekkel igényt tart, akkor a kétszemélyes lakrészt az egyszemélyes lakrész térítési díja ellenében használhatja.
(5) Ha a gondozás öt éven belül - az ellátást igénybe vevő elhalálozása kivételével - megszűnik, az egyszeri hozzájárulásának a fennmaradó napokra jutó időarányos részét vissza kell fizetni.
(6) A befizetett egyszeri hozzájárulás összegének 10%-át Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése költségvetési elszámolási számlájának e célra nyitott alszámláján kell kezelni.
8. A jogosultak érdekvédelme
13. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás keretében ellátottak érdekeit az Érdekképviseleti Fórum biztosítja, melynek tagjai az Szt. 99. § (2) bekezdésében meghatározottak. A Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeit fenntartó helyi önkormányzatot a Szociális és Egészségügyi Bizottság választott tagja képviseli.
(2) Az Érdekképviseleti Fórum önkormányzatot képviselő tagját a Szociális és Egészségügyi Bizottság választja meg.
(3) Az Érdekképviseleti Fórumban való tagság megszűnése esetén 30 napon belül gondoskodni kell az új tag választásáról.
(4) Az Érdekképviseleti Fórum működésének részletes szabályait a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek házirendje tartalmazza.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeiben az ellátottak jogait az Szt. 94/E-99/A. § szerint biztosítani szükséges.
(6) Az ellátottjogi képviselő elérhetőségét a házirend rögzíti.
9. A fenntartó feladat és jogköre
14. § (1) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek tárgyi, személyi és folyamatos működésének feltételeit.
(2) A Közgyűlés
a) meghatározza az intézményi térítési díjat, valamint az emelt szintű elhelyezéskor fizetendő egyszeri hozzájárulás összegét.
b) dönt a Soproni Szociális Intézmény alapító okiratának elfogadásáról, gazdálkodási köréről, átszervezéséről, megszüntetéséről, tevékenységi körének módosításáról, nevének megállapításáról.
c) a Soproni Szociális Intézmény vezetője tekintetében gyakorolja az alapvető munkáltatói jogokat.
d) ellenőrzi a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek működését, az intézményvezetői hatáskör gyakorlását a felvételi eljárás ügyviteli rendjét, az intézményvezető adatszolgáltatási kötelezettségét.
e) gondoskodik a szakemberek képzéséről, továbbképzéséről.
f) kikéri az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területi illetékes szervének véleményét az intézmények működését érintő lényeges döntések meghozatala előtt.
(3) A Szociális és Egészségügyi Bizottság
a) véleményezi és a Közgyűlés elé terjeszti az Szt. által előírt szolgáltatástervezési koncepciót,
b) jóváhagyja a szociális és gyermekvédelmi intézmények szakmai programját, Szervezeti és Működési Szabályzatát, Házirendjét és benne az Érdekképviseleti Fórum megalakításának és működésének szabályait,
c) ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét. [Szt. 92/B. § (1) bekezdés c) és d) pontja]
(4) A Közgyűlés a (2) bekezdésben meghatározott feladatait a Humánszolgáltatási Osztály közreműködésével látja el.
(5) A Közgyűlés
a) az Szt. 92/B. § (1) bekezdés h) pontja alapján a Soproni Szociális Intézmény szakmai egységeinek működését érintő lényeges döntés meghozatala előtt az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területileg illetékes szervének véleményének kikérésével kapcsolatos,
b) az Szt. 94/A. § (3) bekezdésben foglalt, valamint a területi hatály alá nem tartozó személyek szakellátásának nyújtása tekintetében az Szt. 94/A. § (1) bekezdés c) pontja alapján, a beutalást érintő döntéssel kapcsolatos, az Szt. 94/A. § (3) bekezdésben foglalt, a beutalást érintő döntéssel kapcsolatos,
c) az Szt. 17. § (5) bekezdése alapján a szociális ellátás megtérítése összegének, illetve pénzegyenértékének, és a kamat összegének méltányosságból való elengedésével, illetve csökkentésével kapcsolatos,
d) az Szt. 115. § (4) bekezdése alapján a Soproni Szociális Intézmény szakmai egység vezetői által megállapított személyi térítési díj mértéke ellen benyújtott észrevétel elbírálásával kapcsolatos,
e) az Szt. 117. § (3) bekezdésében foglalt személyi térítési díj megállapításával kapcsolatos,
f) a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 31. § (3) bekezdése alapján a térítési díj hátralékának a közadók módjára történő behajtásával, a behajthatatlan követelés törlésével kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza.
(6) A Közgyűlés
a) az Szt. 99. § (1) bekezdésében meghatározott érdekvédelmi fórum megalakításának és tevékenysége szabályainak meghatározásával,
b) a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 16. § (1) bekezdése alapján a fenntartó képviselőjének kijelölésével kapcsolatos hatáskörét a Szociális és Egészségügyi Bizottságra ruházza.
(7) A Szociális és Egészségügyi Bizottság megbízatásának lejárta és az újonnan megválasztott Szociális és Egészségügyi Bizottság megalakulása közötti időszakban, illetve ha működésük szünetel, a Bizottság e rendeletben meghatározott hatásköreit a polgármester gyakorolja.
10. Szociálpolitikai Kerekasztal
15. § (1) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának figyelemmel kísérése céljából Szociálpolitikai Kerekasztalt (a továbbiakban: Kerekasztal) működtet.
(2) A Kerekasztal résztvevői, tagjai:
a) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata részéről:
aa) szociális ügyekért felelős alpolgármester, aki egyben a Kerekasztal elnöke,
ab) A Szociális és Egészségügyi Bizottság elnöke,
b) Intézmények részéről:
ba) egészségügyi intézmények, szolgáltatók által delegált személy,
bb) egyházi fenntartók által delegált két személy,
bc) Soproni Szociális Intézmény és az Egyesített Bölcsődék által delegált személy.
c) Civil szervezetek részéről:
ca) önkéntes segítő szervezetek által delegált személy,
cb) egészségkárosodottakat képviselő szervezetek által delegált személy,
cc) rétegképviseletek által delegált személy.
d) Foglalkoztatást elősegítő és biztosító szervezetek részéről:
da) Munkaügyi Kirendeltség által delegált személy,
db) FORENO Foglalkoztatási és Rehabilitációs Nonprofit Kft. által delegált személy,
dc) Helyi Érdekegyeztető Tanács által delegált személy.
(3) Több szervezet együttes képviseletét ellátó delegáltak megbízatása 2 évre szól, mely a szervezetek döntésének megfelelően többször ismételhető. A delegáltak személyének kiválasztása az önkormányzat által kezdeményezett egyeztetésen történik, melyről jegyzőkönyvet kell felvenni. A delegált személy lemondása, illetve visszahívása esetén a képviseletről a küldő szervezet gondoskodik.
(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal feladatai:
a) Véleményezi:
aa) a Szociális Szolgáltatástervezési Koncepciót, módosítását és végrehajtásáról rendelkező előterjesztéseket,
ab) az önkormányzat által fenntartott Soproni Szociális Intézmény és Egyesített Bölcsődék szakmai beszámolóit,
ac) az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi területet érintő hosszú távú programjait, koncepcióit.
b) Javaslatot tehet:
ba) feladatát érintően a Közgyűlés és a Szociális és Egészségügyi Bizottság napirendjére.
c) Dönt:
ca) saját ügyrendjének elfogadásáról,
cb) munkatervének, tárgyalt napirendjeinek összeállításáról.
(5) A Kerekasztal évente legalább két alkalommal ülést tart, mely ülések nyilvánosak. Működési szabályait ügyrendben határozza meg. A Kerekasztal üléseivel kapcsolatos adminisztratív teendőket a Polgármesteri Hivatal Szociális Csoportja látja el.
(6) A Kerekasztal üléseit az elnök hívja össze, mely akkor határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van. Az ülést össze kell hívni, ha azt a Kerekasztal tagjainak több mint fele írásban kezdeményezi. A kezdeményezésnek a tárgyalandó napirend témáját is tartalmaznia kell.
(7) A Kerekasztal véleményének, illetve javaslatainak, állásfoglalásának elfogadásához egyszerű többség szükséges, mely véleményt a bizottsági, illetve közgyűlési napirend tárgyalása során ismertetni kell.
11. Záró rendelkezések
16. § (1) Jelen rendelet 2011. július 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésének napjával hatályát veszti
a)-d)
17. § Jelen rendeletet a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
1. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
Az Szt. 115. § (1) bekezdése szerint számított önköltség alapú intézményi térítési díjak
A | B | C | |
1 | Alapszolgáltatások | ||
2 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Étkeztetés | 475 | adag |
3 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Házi segítségnyújtás | 1 065 | gondozási óra |
4 | Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete, Támogató szolgálat | ||
5 | Személyi segítés | 1 145 | óra |
6 | Szállítás | 230 | kilométer |
7 | Nappali ellátás | ||
8 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja ebéddel | 1 815 | gondozási nap |
9 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja étkezés nélkül | 1 270 | gondozási nap |
10 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Napközi Otthona étkezéssel | 1 275 | gondozási nap |
11 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Napközi Otthona étkezés nélkül | 490 | gondozási nap |
12 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, pszichiátriai betegek nappali ellátás étkezéssel | 1 390 | gondozási nap |
13 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, pszichiátriai betegek nappali ellátás étkezés nélkül | 845 | gondozási nap |
14 | Ápolást, gondozást nyújtó szolgáltatások | ||
15 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona | 2 950 | gondozási nap |
16 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona | 88 500 | egy hó |
17 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész | 4 530 | gondozási nap |
18 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész | 135 900 | egy hó |
19 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Demens ellátás Balfi út | 2 950 | gondozási nap |
20 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Demens ellátás Balfi út | 88 500 | egy hó |
21 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész | 4 530 | gondozási nap |
22 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész | 135 900 | egy hó |
23 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás | 4 435 | gondozási nap |
24 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás | 133 050 | egy hó |
25 | Átmeneti elhelyezést nyújtó szolgáltatások | ||
26 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Időskorúak Gondozóháza | 2 945 | gondozási nap |
27 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Időskorúak Gondozóháza | 88 350 | egy hó |
28 | Soproni Szociális Intézmény, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl) | 1 260 | gondozási nap |
29 | Soproni Szociális Intézmény, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl) | 37 800 | egy hó |
2. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
Szociális alapszolgáltatások fenntartó által megállapított intézményi térítési díjai
|
| Intézményi térítési díj | |||
B | C | D | E | ||
2 | Étkeztetés a Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége által | ||||
3 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | |||
4 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 170 | |||
5 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 270 | |||
6 | 74 101-85 500 Ft/hó jövedelem | 370 | |||
7 | 85 501 Ft/hó jövedelem felett | 470 | |||
8 | Étel kiszállítás költsége háztartásonként | 115 | |||
9 | Étkeztetés a Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Fogyatékosok Klubjában (napi háromszori étkezés) | ||||
10 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | 50 | ||
11 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 170 | 100 | ||
12 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 270 | 150 | ||
13 | 74 101-85 500 Ft/hó jövedelem | 370 | 200 | ||
14 | 85 501 Ft/hó jövedelem felett | 470 | 250 | ||
15 | Étkeztetés a Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Idősek Klubjában (ebéddel) | ||||
16 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | - | ||
17 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 170 | 50 | ||
18 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 270 | 100 | ||
19 | 74 101-85 500 Ft/hó jövedelem | 370 | 150 | ||
20 | 85 501 Ft/hó jövedelem felett | 470 | 200 | ||
21 | Étkeztetés pszichiátriai betegek nappali ellátásában | ||||
22 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége általi nappali ellátás | 470 | 140 | ||
23 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége általi foglalkoztatási tám. részesülő | 470 | 500 | ||
24 | Házi segítségnyújtás Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége által | ||||
25 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 160 | |||
26 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 320 | |||
27 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 430 | |||
28 | 74 101-96 900 Ft/hó jövedelem | 540 | |||
29 | 96 901-119 700 Ft/hó jövedelem | 650 | |||
30 | 119 700-130 000 Ft/hó jövedelem | 810 | |||
31 | 130 001 Ft/hó jövedelem felett | 1000 | |||
32 | Támogató Szolgálat a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete által | ||||
33 | Személyi segítés (óradíj) | 100 | |||
34 | Szociálisan rászoruló részére szállítási szolgáltatás esetenként (kilométerdíj) | 70 | |||
35 | Szociálisan nem rászoruló részére szállítási szolgáltatás esetenként (kilométerdíj) | 230 | |||
3. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
Átmeneti elhelyezés, valamint szakosított szociális ellátások fenntartó által megállapított intézményi díjai
A | Egész napos ellátás | ||
B | C | ||
1 | Ápolást, gondozást nyújtó intézmények | ||
2 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, Balfi út | ||
3 | Idősek Otthona | 2900 | 87 000 |
4 | Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész | 3200 | 96 000 |
5 | Emelt Szintű Otthon kétszemélyes lakrész | 2900 | 87 000 |
6 | Demens ellátás | 2900 | 87 000 |
7 | Időskorúak Gondozóháza | 2885 | 86 500 |
8 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon | ||
9 | Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész | 4435 | 133 050 |
10 | Emelt szintű Otthon kétszemélyes lakrész | 3500 | 105 000 |
11 | Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás | 4435 | 133 050 |
12 | Emelt szintű Otthon kétszemélyes lakrész demens ellátás | 3500 | 105 000 |
13 | Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények egész napos ellátás | ||
14 | Soproni Szociális Intézmény, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Éjjeli menedékhely | 0 | 0 |
15 | Soproni Szociális Intézmény, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl) | 500 | 15 000 |
4. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
A Soproni Szociális Intézmény Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Idősek Otthona igénybevételekor fizetendő egyszeri hozzájárulás mértéke
Beköltözéskor fizetendő egyszeri hozzájárulás | |
Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége, | |
Egyszemélyes lakrész | 2 165 450 Ft |
Kétszemélyes lakrész | 2 600 000 Ft |
Kétszemélyes lakrész (nem házaspár esetén) | 1 300 000 Ft/fő |
5. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokhoz kapcsolódó élelmezési normák
A | B | C | |
1 | Soproni Szociális Intézmény, Idősek Otthona szakmai egysége egész napos ellátás | 640 | 1 210 |
2 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja, pszichiátriai betegek nappali ellátása ebéd | 288 | 545 |
3 | Soproni Szociális Intézmény, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Nappali Intézménye tízórai, ebéd, uzsonna | 476 | 785 |
4 | Egytálétel | 276 | 351 |