Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelete

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról

Hatályos: 2015. 05. 01- 2016. 04. 30
Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: Szt.) 92. § (1) és (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról az alábbi rendeletet (a továbbiakban: rendelet) alkotja:


1. A rendelet hatálya


1. § (1) A rendelet hatálya – a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint – kiterjed a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) és a Sopron és Környéke Szociális - Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (továbbiakban: Társulás) tagjainak közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel vagy települési szintű lakcímmel (továbbiakban: bejelentett lakóhely) rendelkező:

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.

(2) A rendelet hatálya kiterjed

a) a 2. § (2) bekezdés a)-b) pontja, 2. § (3) bekezdés a)-b) pontja, valamint a 2. § (4) bekezdés aa)-ab) alpontja, bc) alpontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre, akik Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,

b) a 2. § (2) bekezdés c), e) pontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt azon személyekre, akik az Önkormányzat, vagy a Társulás szociális feladatellátást vállalt településeinek közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,

c) a 2. § (2) bekezdés ab) alpontja, f) pontja, a 2. § (3) bekezdés d) alpontja valamint a (4) bekezdés ba) és bb) alpontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre,

d) a 2. § (2) bekezdés d) pontja, valamint (3) bekezdés c) pontja esetén megállapodás szerint Sopron Járás közigazgatási területe.

(3) A rendelet hatálya kiterjed az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az 1. § (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is.

(4) A rendelet hatálya kiterjed a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.


2. Szociális szolgáltatások


2. § (1) Az Önkormányzat a Soproni Szociális Intézmény (továbbiakban: SOSZI) szakmai egységei útján, a Társulás pedig a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete (továbbiakban: Gyermekjóléti Intézet) által a kérelmező igényének megfelelően, a személyes gondoskodás keretén belül biztosítja a szociális alapszolgáltatásokat, valamint a szociális szakosított ellátásokat.

(2) Az Önkormányzat – a 2. § (2) bekezdés c), e) pontjában szereplő szolgáltatásokat a Gyermekjóléti Intézet által – a személyes gondoskodást igénylők számára a következő szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:

a) étkeztetés

aa) szociálisan rászorultaknak

ab) népkonyha

b) házi segítségnyújtás

c) családsegítés

d) pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás

e) támogató szolgálat

f) utcai szociális munka.

(3) nappali ellátási formák:

a) idősek klubja

b) fogyatékos személyek nappali ellátása

c) pszichiátriai betegek nappali ellátása

d) nappali melegedő.

(4) személyes gondoskodást nyújtó szakosított ellátások:

a) ápolást, gondozást nyújtó intézmények

aa) idősek otthona

ab) idősek otthona emelt szintű elhelyezéssel

b) átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények

ba) éjjeli menedékhely

bb) hajléktalan személyek átmeneti szállása

bc) időskorúak gondozóháza.


3. Az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módja


3. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére történik. Az étkezés iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni, kivéve a népkonyhát, ahol külön eljárás nélkül történik az igénybevétel. Az étkezés igénybevétele tekintetében szociálisan rászorultnak kell tekinteni:

a) életkora miatt rászoruló az a személy, aki 65. életévét betöltötte,

b) egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról –részben vagy teljesen – nem tud gondoskodni,

c) fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül, vagy aki fogyatékossága miatt saját jogon emelt összegű családi pótlékban részesül,

d) pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel,

e) hajléktalan személyeket,

f) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5. § o) pontja szerinti, válsághelyzetben lévő várandós anyát,

g) az a)-f) bekezdésben meghatározott rászorulók közül elsősorban azt a személyt kell étkeztetésben részesíteni, aki egyedülálló és havi jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum kétszeresét, illetve aki családban él, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum másfélszeresét.

(2) A házi segítségnyújtás iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni.  A kérelemhez mellékelni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet) 1. melléklete szerinti nyomtatványokat. A házi segítségnyújtás ellátás iránti kérelem benyújtását követően, minden esetben egyszerűsített előgondozást kell végezni.

(3) Családsegítő szolgáltatás igénybevétele külön eljárást nem igényel.

(4) A pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézete vezetőjéhez kell benyújtani. Az igénybevételéhez mellékelni kell az illetékes szakorvos szakvéleményét. Amennyiben az igénylő nem rendelkezik a szükséges szakvéleménnyel, a szolgáltatás részére a kérelem benyújtásától számított legfeljebb három hónapig átmeneti jelleggel biztosítható.

(5) Az utcai szociális munka igénybevétele, szóbeli kérelem alapján, külön eljárás nélkül történik.

(6) A támogató szolgáltatás iránti kérelmet a Gyermekjóléti Intézet keretein belül működő támogató szolgálat vezetőjéhez kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.

(7) Étkeztetés iránti kérelem esetén, a nem nyugdíjas korú kérelmező életkörülményeinek, szociális helyzetének feltárása céljából részletes környezettanulmányt kell készíteni. A részletes környezettanulmány kiterjed a kérelmező és családja életkörülményeinek, valamint vagyoni és jövedelmi helyzetének vizsgálatára. Az ellátást igénylő továbbá az ellátásban részesülő köteles a környezettanulmányt, vagy az egyszerűsített előgondozást készítő személlyel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsátásával.

(8) A (7) bekezdésben foglalt személyes gondoskodást nyújtó ellátást igénylő továbbá az ellátásban részesülő köteles a környezettanulmányt készítővel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsátásával.

(9) Az ellátásban részesülő köteles a jogosultság feltételeit érintő lényeges tényekben, családi körülményeiben, jövedelmi és vagyoni viszonyaiban bekövetkezett változást 15 napon belül az intézmény vezetőjének bejelenteni.

4. § (1) Ha az életkoruk, egészségi állapotuk, valamint szociális helyzetük miatt rászorult személyekről az alapszolgáltatás keretében nem lehet gondoskodni, a megfelelő szakosított ellátási formában kell őket ellátni. Idősek otthonában az átlagos, vagy emelt szintű ellátás iránti kérelmet írásban a SOSZI Idősek Otthona vezetőjéhez kell benyújtani, aki intézkedik annak nyilvántartásba vételéről, az előgondozás, és a felvételi eljárás előírásoknak megfelelő lebonyolításáról. A felvétel iránti kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.

(2)

(3) Az idősek otthonában, és az emelt szintű otthonban ellátás nyújtható annak a személynek, aki rendelkezik napi 4 órát meghaladó, illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükséglettel, rendszeres fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel, valamint a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte. Ellátás nyújtható továbbá azon napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglettel rendelkező személynek is, aki a 18. életévét betöltötte, azonban betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, és ellátása más típusú ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható. Négy órás gondozási szükséglet hiányában felvehető, aki legalább egy éve együtt él a fenti feltételeknek megfelelő igénylővel (házastárs, élettárs, fogyatékos hozzátartozó).

(4) Időskorúak gondozóházába azok az időskorúak, valamint azok a 18. életévüket betöltött beteg személyek vehetők fel, akik önmagukról betegségük miatt vagy más okból otthonukban időlegesen nem képesek gondoskodni. Az elhelyezés időtartama legfeljebb egy év lehet, mely időtartam az intézmény orvosának szakvéleménye alapján különösen indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb egy évvel meghosszabbítható.

(5) Az (1) bekezdésben jelzett felvétel iránti kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.

5. § (1) Az idősek klubja, a fogyatékosok nappali intézménye, a pszichiátriai betegek nappali intézménye iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni. A kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat. A fogyatékos, demens és pszichiátriai beteg személyek nappali ellátásának igénybevétele iránti kérelemhez mellékelni kell a fogyatékosság, a demencia kórkép, illetve a pszichiátriai betegség fennállását igazoló szakorvosi szakvéleményt.

(2) A hajléktalan személyek átmeneti szállásának igénybevétele írásbeli kérelem alapján vehető igénybe, mely kérelmet az intézetvezetőhöz kell benyújtani, és a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat kell mellékelni. A nappali melegedő, éjjeli menedékhely igénybevétele külön eljárás nélkül a SOSZI Hajléktalanokat Ellátó Intézetében történik.


4. Az ellátás igénybevétele


6. § (1) A szociális alapszolgáltatások, köztük a nappali ellátás igénybevételéről a SOSZI, családsegítés és a támogató szolgáltatás igénybevételéről a Gyermekjóléti Intézet szakmai egységeinek vezetői és igazgatója a vonatkozó és hatályos jogszabályok figyelembe vételével döntenek. Az Intézetvezető az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program melléklete tartalmazza.

(2) Az idősek otthonába történő felvételről a SOSZI Idősek Otthonának vezetője a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendeletben foglaltak alapján dönt. Az intézményi ellátás igénybevételének időpontjában a SOSZI Idősek Otthonának vezetője az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program tartalmazza.

(3) Az emelt szintű idősek otthonába a megüresedő lakrészekbe való elhelyezés, a jelentkezés, illetve a sürgősség sorrendjében történik. Az igénybevétel lehetőségéről szóló értesítésben a SOSZI Idősek Otthonának vezetője tájékoztatja a soron következő jogosultat az ellátás megkezdésének legkorábbi időpontjáról, az annak elmulasztása esetén követendő eljárásról, a fizetendő egyszeri hozzájárulás összegéről, a befizetés módjáról, idejéről, egyéb tudnivalókról. Az intézményi ellátás igénybevételének időpontjában a SOSZI Idősek Otthonának vezetője az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével az ellátásról megállapodást, az ingatlan használatáról szerződést köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program tartalmazza.

(4) A hajléktalanok átmeneti szállásán az Intézetvezető az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program melléklete tartalmazza.

(5) Az Intézetvezető a döntésről értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét. Elutasítás esetén az értesítés írásban történik. Ha az igénybe vevő, vagy törvényes képviselője a SOSZI szakmai egységei vezetőinek, a Gyermekjóléti Intézet vezetőjének vagy szolgálatvezetőinek az ellátás igénybevételéről szóló döntéseit vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez vagy a Társulás Társulási Tanácsának elnökéhez (továbbiakban: Társulási Tanács elnöke) fordulhat, aki határozatban dönt az ellátás igénybevételének kérdéséről.

(6) A rendelet 1. § (2) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott személyeken túlmenően ápolást-gondozást nyújtó intézménybe ellátás csak abban az esetben biztosítható, ha az intézmény kihasználtsági mutatói ezt lehetővé teszik, az ellátott vagy annak törvényes képviselője nyilatkozatban vállalja, hogy megfizeti a teljes intézményi térítési díjat. A felvételhez a polgármester engedélye szükséges.

7. § (1) A rendelet 2. § (4) bekezdése szerinti szociális ellátások igénylése esetén soron kívüli ellátást kell biztosítani abban az esetben ha a kérelmező:

a) önmaga ellátására teljesen képtelen, és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna, illetve ellátása más szociális szolgáltatás biztosításával sem oldható meg,

b) háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint soron kívüli elhelyezése indokolt,

c) szociális helyzetében, egészségügyi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely miatt soron kívüli elhelyezése vált szükségessé.

(2) A soron kívüli elhelyezés iránti igény sorrendben megelőzi a többi kérelmet. A soron kívüli felvételről a SOSZI Intézetvezetői döntenek. A döntést nyilvántartásban rögzítik.

(3) Több, egy időben nem teljesíthető, soron kívüli elhelyezési kérelem esetén az előgondozás elvégzése után a SOSZI Intézetvezetői döntenek a jogosultak elhelyezési sorrendjéről. Soron kívüli elhelyezést csak az intézményben rendelkezésre álló üres férőhelyekre lehet biztosítani. Nem teljesíthető ilyen igény azon igénybe vevő férőhelyére, aki a férőhely elfoglalásának időpontjáról már értesítést kapott.



5. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás megszűnése


8. § (1) Az intézményi jogviszony a Szt. 100. §-ában fogalt esetekben szűnik meg.

(2) A SOSZI szakmai egységeinek vezetői az intézményi jogviszonyt – írásban – megszüntethetik, ha

a) az ellátást igénybe vevő vagy törvényes képviselője írásban lemondja a szolgáltatást,

b) az ellátott súlyosan megszegi a házirendben megfogalmazott szabályokat,

c) a térítési díj megfizetése a fizetésre kötelezettnek felróható okból három hónapon keresztül felszólítás ellenére elmarad,

d) az ellátott másik intézményben történő elhelyezése indokolt vagy további intézményi elhelyezése nem indokolt.

(3) Az intézményi jogviszony megszüntetése esetén a SOSZI szakmai egységeinek vezetői írásban értesítik az igénybe vevőt, és törvényes képviselőjét:

a) az intézmény elhagyásának időpontjáról,

b) a személyes használati tárgyak elvitelének határidejéről,

c) a be nem fizetett térítési díj és egyéb tartozás összegéről, valamint a befizetés határidejéről és módjáról.

(4) Az ellátott az intézményi jogviszony megszüntetéséről szóló döntés ellen annak kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez fordulhat, aki határozattal dönt az intézményi jogviszonyt érintő kérdésben.


6. A térítési díj


9. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért az Szt. 114. § (2) bekezdés a) pontja alapján az igénybe vevőnek, vagy a (2) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott személyeknek kell a megállapított személyi térítési díjat megfizetni.

(2) A szociális alapellátások térítési díj megállapítására vonatkozó szabályokat, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet) tartalmazza.

(3) Nem kell térítési díjat fizetni:

a) családsegítés,

b) pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás,

c) utcai szociális munka,

d) népkonyha,

e) nappali melegedő,

f) éjjeli menedékhely

igénybe vételekor.

(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapellátások önköltség alapon számított intézményi térítési díjait a rendelet 1. melléklete tartalmazza. A térítési díj megállapítását a 29/1993. (II. 17.) Korm rendelet 3. §-a, 9-13. §-a, 14/A-15. §-ában foglalt rendelkezések alapozzák meg.

(5) Az Önkormányzat által a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően megállapított, a személyi térítési díj megállapításának alapját képező intézményi térítési díjakat a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

10. § (1) A szociális szakellátások térítési díjának megállapítására vonatkozó szabályokat, a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 3. §-a és a 16-28. §-a tartalmazza. Az önköltség alapon számított intézményi térítési díj megállapítását szolgáltatásonként és ellátási helyenként a szolgáltató állapítja meg és dokumentálja. A megállapított önköltség alapon számított intézményi térítési díjakat a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat által a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően megállapított a személyi térítési díj megállapításának alapját képező intézményi térítési díjakat a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

11. § (1) A személyi térítési díjakat a SOSZI szakmai egységeinek vezetői és a Gyermekjóléti Intézet szolgálatvezetői a jogszabályokban és e rendeletben foglaltak alapján állapítják meg. A személyi térítési díj megállapításának alapja az intézményi térítési díj. A megállapításkor az Szt. vonatkozó rendelkezéseit kell figyelembe venni.

(2) A személyi térítési díj mérsékelhető, illetve elengedhető a kérelmező és családja egyedi szociális helyzetének mérlegelésével.

(3) A szociális alapszolgáltatások vonatkozásában különösen méltányosság gyakorlására okot adó körülmény a 90 év feletti életkor, a családot sújtó elemi kár, létfenntartást veszélyeztető élethelyzet.

(4) Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a személyi térítési díj fizetésére a tartását szerződésben vállaló, vagy a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj mérséklésének, vagy elengedésének nincs helye.

(5) Az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésére kötelezett más személy, ha a személyi térítési díj összegét vagy annak megállapítását vitatja, a térítési díj megállapításáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel a polgármesterhez vagy a Társulási Tanács elnökéhez fordulhat, aki az ügyben határozattal dönt.

(6) Amennyiben az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésére kötelezett más személy a személyi térítési díj csökkentését, vagy elengedését kéri, a fizetési kötelezettségről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel a polgármesterhez vagy a Társulási Tanács elnökéhez fordulhat. A kérelemről a Közgyűlés vagy a Társulás Társulási Tanácsa dönt.


7. Az emelt színvonalú bentlakásos ellátásra vonatkozó külön rendelkezések


12. § (1) Az emelt szintű idősek otthonába történő beutalás határozatlan időre kérhető.

(2) Az emelt szintű férőhelyet és szolgáltatást biztosító idősek otthonát a SOSZI Idősek Otthona szakmai egysége működteti.

(3) A férőhely elfoglalásakor érvényben levő egyszeri hozzájárulást a beköltözésig köteles a beutalt személy megfizetni.

(4) Egy lakóegységben élő személyek egyikének elhalálozása esetén a túlélő – változatlan térítési díjfizetési kötelezettség mellett – jogosult az egyszemélyes szobahasználatra legfeljebb a halálesetet követő hónap utolsó napjáig. Az ezen idő alatt az egyszemélyes szoba használatára előterjesztett kérelméről az Idősek Otthonának intézetvezetője dönt. Amennyiben az egyszemélyes lakrész iránti kérelem nem teljesíthető, vagy kérelem hiányában az ellátott az intézményi ellátásra változatlan feltételekkel igényt tart, akkor a kétszemélyes lakrészt az egyszemélyes lakrész térítési díja ellenében használhatja, mindaddig, amíg az intézet egyszemélyes elhelyezést biztosítani nem tud.

(5) Ha a gondozás öt éven belül - az ellátást igénybe vevő elhalálozása kivételével - megszűnik, az egyszeri hozzájárulásának a fennmaradó napokra jutó időarányos részét vissza kell fizetni.

(6) A befizetett egyszeri hozzájárulás összegének 10%-át Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése költségvetési elszámolási számlájának e célra nyitott alszámláján kell kezelni.


8. A jogosultak érdekvédelme


13. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátás keretében ellátottak érdekeit az ellátottjogi képviselő, szociális szakellátások esetén – kivéve az átmeneti ellátások – az Érdekképviseleti Fórum és az ellátottjogi képviselő biztosítja. Az ellátottjogi képviselő elérhetősége a SOSZI és a Gyermekjóléti Intézet szakmai egységeiben kifüggesztésre kerül.

(2) A SOSZI szakmai egységeit fenntartó Önkormányzatot a Népjóléti Bizottság választott tagja képviseli. Az Érdekképviseleti Fórum önkormányzatot képviselő tagját a Népjóléti Bizottság választja meg.

(3) Az Érdekképviseleti Fórumban való tagság megszűnése esetén 30 napon belül gondoskodni kell az új tag választásáról.

(4) Az Érdekképviseleti Fórum működésének részletes szabályait a SOSZI Idősek Otthona szakmai egysége házirendje tartalmazza.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó SOSZI szakmai egységeiben az ellátottak és a szociális szolgáltatást végzők jogait az Szt. 94/E-99/A. §-a szerint biztosítani szükséges.

(6)


9. A fenntartó feladat és jogköre


14. § (1) Az Önkormányzat biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó SOSZI szakmai egységeinek tárgyi, személyi és folyamatos működésének feltételeit.

(2) A Közgyűlés

a) meghatározza az intézményi térítési díjat, valamint az emelt szintű elhelyezéskor fizetendő egyszeri hozzájárulás összegét.

b) dönt a SOSZI alapító okiratának elfogadásáról, gazdálkodási köréről, átszervezéséről, megszüntetéséről, tevékenységi körének módosításáról, nevének megállapításáról.

c) a SOSZI vezetője tekintetében gyakorolja az alapvető munkáltatói jogokat.

d) ellenőrzi a SOSZI szakmai egységeinek működését, az intézményvezetői hatáskör gyakorlását, a felvételi eljárás ügyviteli rendjét, az intézményvezető adatszolgáltatási kötelezettségét.

e) gondoskodik a szakemberek képzéséről, továbbképzéséről.

f) kikéri az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területi illetékes szervének véleményét az intézmények működését érintő lényeges döntések meghozatala előtt.

(3) A Népjóléti Bizottság

a) véleményezi és a Közgyűlés elé terjeszti az Szt. által előírt szolgáltatástervezési koncepciót,

b) jóváhagyja a szociális és gyermekvédelmi intézmények szakmai programját, Szervezeti és Működési Szabályzatát, Házirendjét és benne az Érdekképviseleti Fórum megalakításának és működésének szabályait,

c) ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét. [Szt. 92/B. § (1) bekezdés c) és d) pontja]

(4) A Közgyűlés a (2) bekezdésben meghatározott feladatait a Humánszolgáltatási Osztály közreműködésével látja el.

(5) A Közgyűlés

a) az Szt. 92/B. § (1) bekezdés h) pontja alapján a SOSZI szakmai egységeinek működését érintő lényeges döntés meghozatala előtt az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területileg illetékes szerve véleményének kikérésével kapcsolatos,

b) az Szt. 94/A. § (3) bekezdésben foglalt, valamint a területi hatály alá nem tartozó személyek szakellátásának nyújtása tekintetében az Szt. 94/A. § (1) bekezdés c) pontja alapján, a beutalást érintő döntéssel kapcsolatos, az Szt. 94/A. § (3) bekezdésben foglalt, a beutalást érintő döntéssel kapcsolatos,

c) az Szt. 17. § (5) bekezdése alapján a szociális ellátás megtérítése összegének, illetve pénzegyenértékének, és a kamat összegének méltányosságból való elengedésével, illetve csökkentésével kapcsolatos,

d) az Szt. 115. § (4) bekezdése alapján a SOSZI szakmai egység vezetői által megállapított személyi térítési díj mértéke ellen benyújtott észrevétel elbírálásával kapcsolatos,

e) az Szt. 117. § (3) bekezdésében foglalt személyi térítési díj megállapításával kapcsolatos,

f) a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 31. § (3) bekezdése alapján a térítési díj hátralékának a közadók módjára történő behajtásával, a behajthatatlan követelés törlésével kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza.

(6) A Közgyűlés

a) az Szt. 99. § (1) bekezdésében meghatározott érdekvédelmi fórum megalakításának és tevékenysége szabályainak meghatározásával,

b) a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 16. § (1) bekezdése alapján a fenntartó képviselőjének kijelölésével kapcsolatos hatáskörét a Népjóléti Bizottságra ruházza.

(7) A Népjóléti Bizottság megbízatásának lejárta és az újonnan megválasztott Népjóléti Bizottság megalakulása közötti időszakban, illetve ha működésük szünetel, a Bizottság e rendeletben meghatározott hatásköreit a polgármester gyakorolja.


10. Szociálpolitikai Kerekasztal


15. § (1) Az Önkormányzat a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának figyelemmel kísérése céljából Szociálpolitikai Kerekasztalt (a továbbiakban: Kerekasztal) működtet.

(2) A Kerekasztal résztvevői, tagjai:

a) az Önkormányzat részéről:

aa) szociális ügyekért felelős alpolgármester, aki egyben a Kerekasztal elnöke,

ab) A Népjóléti Bizottság elnöke,

b) Intézmények részéről:

ba) egészségügyi intézmények, szolgáltatók által delegált személy,

bb) egyházi fenntartók által delegált két személy,

bc) a SOSZI és az Egyesített Bölcsődék által delegált személy.

c) Civil szervezetek részéről:

ca) önkéntes segítő szervezetek által delegált személy,

cb) egészségkárosodottakat képviselő szervezetek által delegált személy,

cc) rétegképviseletek által delegált személy.

d) Foglalkoztatást elősegítő és biztosító szervezetek részéről:

da) Munkaügyi Kirendeltség által delegált személy,

db) FORENO Foglalkoztatási és Rehabilitációs Nonprofit Kft. által delegált személy,

dc) Helyi Érdekegyeztető Tanács által delegált személy.

(3) Több szervezet együttes képviseletét ellátó delegáltak megbízatása 2 évre szól, mely a szervezetek döntésének megfelelően többször ismételhető. A delegáltak személyének kiválasztása az önkormányzat által kezdeményezett egyeztetésen történik, melyről jegyzőkönyvet kell felvenni. A delegált személy lemondása, illetve visszahívása esetén a képviseletről a küldő szervezet gondoskodik.

(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal feladatai:

a) Véleményezi:

aa) a Szociális Szolgáltatástervezési Koncepciót, módosítását és végrehajtásáról rendelkező előterjesztéseket,

ab) az Önkormányzat által fenntartott SOSZI és Egyesített Bölcsődék szakmai beszámolóit,

ac) az Önkormányzat szociális és gyermekvédelmi területet érintő hosszú távú programjait, koncepcióit.

b) Javaslatot tehet:

ba) feladatát érintően a Közgyűlés és a Népjóléti Bizottság napirendjére.

c) Dönt:

ca) saját ügyrendjének elfogadásáról,

cb) munkatervének, tárgyalt napirendjeinek összeállításáról.

(5) A Kerekasztal évente legalább két alkalommal ülést tart, mely ülések nyilvánosak. Működési szabályait ügyrendben határozza meg. A Kerekasztal üléseivel kapcsolatos adminisztratív teendőket a Polgármesteri Hivatal Szociális Csoportja látja el.

(6) A Kerekasztal üléseit az elnök hívja össze, mely akkor határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van. Az ülést össze kell hívni, ha azt a Kerekasztal tagjainak több mint fele írásban kezdeményezi. A kezdeményezésnek a tárgyalandó napirend témáját is tartalmaznia kell.

(7) A Kerekasztal véleményének, illetve javaslatainak, állásfoglalásának elfogadásához egyszerű többség szükséges, mely véleményt a bizottsági, illetve közgyűlési napirend tárgyalása során ismertetni kell.


11. Záró rendelkezések


16. § (1) Jelen rendelet 2011. július 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésének napjával hatályát veszti

a)-d)

17. § Jelen rendeletet a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.



1. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez


Az Szt. 115. § (1) bekezdése szerint számított önköltség alapú intézményi térítési díjak


A

B

Ft

C

egység

1

Alapszolgáltatások:

2

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Étkeztetés

640

adag

3

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Házi segítségnyújtás

2 105

gondozási óra

4

Gyermekjóléti intézet, Támogató szolgálat



5

Személyi segítés

4 565

óra

6

Szállítás

915

kilométer

7

Nappali ellátás

8

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja

3 080

gondozási nap

9

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Napközi Otthona

3 880

gondozási nap

10

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, pszichiátriai betegek nappali ellátása

2695

gondozási nap

11

Ápolást, gondozást nyújtó szolgáltatások:

12

SOSZI, Idősek Otthona

5 930

gondozási nap

13

SOSZI, Idősek Otthona

177 900

egy hónap

14

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész Balfi út

5 930

gondozási nap

15

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész Balfi út

177 900

egy hónap

16

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Demens ellátás Balfi út

5 930

gondozási nap

17

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Demens ellátás Balfi út

177 900

egy hónap

18

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész

5 930

gondozási nap

19

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész

177 900

egy hónap

20

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás

5 930

gondozási nap

21

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás

177 900

egy hónap

22

Átmeneti elhelyezést nyújtó szolgáltatások:

23

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Időskorúak Gondozóháza

5 930

gondozási nap

24

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Időskorúak Gondozóháza

177 900

egy hónap

25

SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl)

2 835

gondozási nap

26

SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl)

85 050

egy hónap



2. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez


Szociális alapszolgáltatások fenntartó által megállapított intézményi térítési díjai


1

A

Alapszolgáltatások

Intézményi térítési díj

B

Ebéd (Ft/fő/adag)

C

Egész napos ellátás étkezéssel

(Ft/nap)

D

Egész napos ellátás

étkezés nélkül

(Ft/nap)

E

Óradíj (Ft/óra)

F

Kilométer-díj (Ft/km)

2

Étkeztetés a SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége által

3

28 500 Ft/hó jövedelem alatt

100





4

28 501-51 300 Ft/hó jövedelem

150





5

51 301-74 100 Ft/hó jövedelem

200





6

74 101-96 900 Ft/hó jövedelem

300





7

96 901-119 700 Ft/hó jövedelem

450





8

119 701 Ft/hó jövedelem felett

500





9

Étel kiszállítás költsége háztartásonként

115





10

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Fogyatékosok Napközi Otthonában (napi háromszori étkezés)

11

28 500 Ft/hó jövedelem alatt


150

50



12

28 501-51 300 Ft/hó jövedelem


250

100



13

51 301-74 100 Ft/hó jövedelem


400

150



14

74 101-96 900 Ft/hó jövedelem


550

200



15

96 901-119 700 Ft/hó jövedelem


750

250



16

119 701 Ft/hó jövedelem felett


850

300



17

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Idősek Klubjaiban

18

28 500 Ft/hó jövedelem alatt


100

0



19

28 501-51 300 Ft/hó jövedelem


200

50



20

51 301-74 100 Ft/hó jövedelem


300

100



21

74 101-96 900 Ft/hó jövedelem


450

150



22

96 901-119 700 Ft/hó jövedelem


650

200



23

119 701 Ft/hó jövedelem felett


750

250



24

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Pszichiátriai Betegek Nappali Ellátásában

25

28 500 Ft/hó jövedelem alatt


100

0



26

28 501-51 300 Ft/hó jövedelem


200

50



27

51 301-74 100 Ft/hó jövedelem


300

100



28

74 101-96 900 Ft/hó jövedelem


450

150



29

96 901-119 700 Ft/hó jövedelem


650

200



30

119 701 Ft/hó jövedelem felett


750

250



31

Házi segítségnyújtás SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége által

32

28 500 Ft/hó jövedelem alatt




200


33

28 501-51 300 Ft/hó jövedelem




300


34

51 301-74 100 Ft/hó jövedelem




400


35

74 101-96 900 Ft/hó jövedelem




500


36

96 901-119 700 Ft/hó jövedelem




600


37

119 701-140 000 Ft/hó jövedelem




800


38

140 001 Ft/hó jövedelem felett




1 000


39

Támogató Szolgálat a Gyermekjóléti Intézet szakmai egysége által

40

Személyi segítés szociálisan rászorulók (fogy.tám + emelt csp.) számára (óradíj)






41

51 300 Ft/hó jövedelem alatt




100


42

51 301-74 100 Ft/hó jövedelem




200


43

74 101 Ft/hó jövedelem felett




300


44

Személyi segítés szociálisan nem rászorulók számára (óradíj)




600


45

Szociálisan rászoruló részére szállítási szolgáltatás esetenként (kilométerdíj)





80

46

Szociálisan nem rászoruló részére szállítási szolgáltatás esetenként (kilométerdíj)





300



3. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez


Átmeneti elhelyezés, valamint szakosított szociális ellátások fenntartó által megállapított intézményi térítési díjai


A

Egész napos ellátás

B

Ft/nap/fő

C

Havi díj

1

Ápolást, gondozást nyújtó intézmények



2

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Balfi út



3

Idősek Otthona

3 000

90 000

4

Gondozóházi részleg egyszemélyes lakrész

3 300

99 000

5

Gondozóházi részleg kétszemélyes lakrész

3 000

90 000

6

Gondozóházi részleg egyszemélyes lakrész Demens ellátás

3 300

99 000

7

Gondozóházi részleg kétszemélyes lakrész Demens ellátás

3 000

90 000

8

Időskorúak Gondozóháza

3 000

90 000

9

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon



10

Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész

4 600

138 000

11

Emelt szintű Otthon kétszemélyes lakrész

3 600

108 000

12

Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás

4 600

138 000

13

Emelt szintű Otthon kétszemélyes lakrész demens ellátás

3 600

108 000

14

Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények egész napos ellátás

3 000

90 000

15

SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Éjjeli menedékhely



16

SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl)

17

28 500 Ft/hó jövedelem alatt

200

6 000

18

28 501-53 500 Ft/hó jövedelem

300

9 000

19

53 501-78 500 Ft/hó jövedelem

400

12 000

20

78 501 Ft/hó jövedelem felett

500

15 000
































4. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez


A SOSZI Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Idősek Otthona igénybevételekor fizetendő egyszeri hozzájárulás mértéke


Beköltözéskor fizetendő egyszeri hozzájárulás

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Idősek Otthona József A. u.

Egyszemélyes lakrész

2 200 000 Ft

Kétszemélyes lakrész

2 600 000 Ft

Kétszemélyes lakrész (nem házaspár esetén)

1 300 000 Ft/fő



5. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez


A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokhoz kapcsolódó élelmezési normák



A

Ellátási forma

B

Nyersanyagnorma

(Ft/fő/nap)

C

Térítési díj

(norma + rezsi + áfa)

1

SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége egész napos ellátás

640

1 210

2

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja, pszichiátriai betegek nappali ellátása, ebéd

288

545

3

SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Nappali Intézménye tízórai, ebéd, uzsonna

476

785

4

Egytálétel

276

351