Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelete
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
Hatályos: 2016. 05. 01- 2017. 04. 30Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelete
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
2016-05-01-tól 2017-04-30-ig
Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: Szt.) 92. § (1) és (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról az alábbi rendeletet (a továbbiakban: rendelet) alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya - a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint - kiterjed a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) és a Sopron és Környéke Szociális - Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (továbbiakban: Társulás) tagjainak közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel vagy települési szintű lakcímmel (továbbiakban: bejelentett lakóhely) rendelkező:
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) A rendelet hatálya kiterjed
a) a 2. § (2) bekezdés a)-b) pontja, 2. § (3) bekezdés a)-b) pontja, valamint a 2. § (4) bekezdés aa)-ab) alpontja, bc) alpontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre, akik Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,
b) a 2. § (2) bekezdés c), e) pontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt azon személyekre, akik az Önkormányzat, vagy a Társulás szociális feladatellátást vállalt településeinek közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,
c) a 2. § (2) bekezdés ab) alpontja, f) pontja, a 2. § (3) bekezdés d) alpontja valamint a (4) bekezdés ba) és bb) alpontja esetén az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre,
d) a 2. § (2) bekezdés d) pontja, valamint (3) bekezdés c) pontja esetén megállapodás szerint Sopron Járás közigazgatási területe.
(3) A rendelet hatálya kiterjed az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az 1. § (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is.
(4) A rendelet hatálya kiterjed a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
2. Szociális szolgáltatások
2. § (1) Az Önkormányzat a Soproni Szociális Intézmény (továbbiakban: SOSZI) szakmai egységei útján, a Társulás pedig a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete (továbbiakban: Gyermekjóléti Intézet) által a kérelmező igényének megfelelően, a személyes gondoskodás keretén belül biztosítja a szociális alapszolgáltatásokat, valamint a szociális szakosított ellátásokat.
(2) Az Önkormányzat - a 2. § (2) bekezdés c), e) pontjában szereplő szolgáltatásokat a Gyermekjóléti Intézet által - a személyes gondoskodást igénylők számára a következő szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:
a) étkeztetés
aa) szociálisan rászorultaknak
ab) népkonyha
b) házi segítségnyújtás
c) családsegítés
d) pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás
e) támogató szolgálat
f) utcai szociális munka.
(3) nappali ellátási formák:
a) idősek klubja
b) fogyatékos személyek nappali ellátása
c) pszichiátriai betegek nappali ellátása
d) nappali melegedő.
(4) személyes gondoskodást nyújtó szakosított ellátások:
a) ápolást, gondozást nyújtó intézmények
aa) idősek otthona
ab) idősek otthona emelt szintű elhelyezéssel
b) átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények
ba) éjjeli menedékhely
bb) hajléktalan személyek átmeneti szállása
bc) időskorúak gondozóháza
3. Az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módja
3. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére történik.
(2) Az étkezés iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni, kivéve a népkonyhát, ahol külön eljárás nélkül történik az igénybevétel. Az étkezés igénybevétele tekintetében szociálisan rászorultnak kell tekinteni:
a) életkora miatt rászoruló az a személy, aki 65. életévét betöltötte,
b) egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról –részben vagy teljesen – nem tud gondoskodni,
c) fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül, vagy aki fogyatékossága miatt saját jogon emelt összegű családi pótlékban részesül,
d) pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel,
e) hajléktalan személyeket,
f) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5. § o) pontja szerinti, válsághelyzetben lévő várandós anyát,
g) az a)-f) bekezdésben meghatározott rászorulók közül elsősorban azt a személyt kell étkeztetésben részesíteni, aki egyedülálló és havi jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum kétszeresét, illetve aki családban él, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum másfélszeresét.
(3) Étkeztetés iránti kérelem esetén, a nem nyugdíjas korú kérelmező életkörülményeinek, szociális helyzetének feltárása céljából részletes környezettanulmányt kell készíteni. A részletes környezettanulmány kiterjed a kérelmező és családja életkörülményeinek, valamint vagyoni és jövedelmi helyzetének vizsgálatára. Az ellátást igénylő továbbá az ellátásban részesülő köteles a környezettanulmányt készítő személlyel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsátásával.
(4) A házi segítségnyújtás iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni. A kérelemhez mellékelni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet) 1. melléklete I., II. pontja szerinti nyomtatványokat, valamint a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet szerinti igazolásokat. A házi segítségnyújtás ellátás iránti kérelem benyújtását követően, minden esetben gondozási szükséglet-vizsgálatot kell végezni.
(5) Családsegítő szolgáltatás igénybevétele külön eljárást nem igényel.
(6) A pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás iránti kérelmet a SOSZI Szociális Alapellátások Intézete vezetőjéhez kell benyújtani. Az igénybevételéhez mellékelni kell az illetékes szakorvos szakvéleményét. Amennyiben az igénylő nem rendelkezik a szükséges szakvéleménnyel, a szolgáltatás részére a kérelem benyújtásától számított legfeljebb három hónapig átmeneti jelleggel biztosítható.
(7) A támogató szolgáltatás iránti kérelmet a Gyermekjóléti Intézet keretein belül működő Támogató Szolgálat vezetőjéhez kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete I., II. pontja szerinti nyomtatványokat.
(8) Az utcai szociális munka igénybevétele szóbeli kérelem alapján, külön eljárás nélkül történik.
(9) Nappali ellátás iránti kérelmet – kivéve a nappali melegedő, ahol külön eljárás nélkül történik az igénybevétel – a SOSZI Szociális Alapellátások Intézetének vezetőjénél kell előterjeszteni. A kérelemhez mellékelni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti I., II. pontja nyomtatványokat. A fogyatékos, demens és pszichiátriai beteg személyek nappali ellátásának igénybevétele iránti kérelemhez mellékelni kell a fogyatékosság, a demencia kórkép, illetve a pszichiátriai betegség fennállását igazoló szakorvosi szakvéleményt.
(10) Az ellátásban részesülő köteles a jogosultság feltételeit érintő lényeges tényekben, családi körülményeiben, jövedelmi és vagyoni viszonyaiban bekövetkezett változást 15 napon belül a SOSZI Intézetvezetőinek, Gyermekjóléti Intézet szakmai egység vezetőinek bejelenteni.
4. § (1) Ha az életkoruk, egészségi állapotuk, valamint szociális helyzetük miatt rászorult személyekről az alapszolgáltatás keretében nem lehet gondoskodni, a megfelelő szakosított ellátási formában kell őket ellátni. Idősek otthonában az átlagos, vagy emelt szintű ellátás iránti kérelmet írásban a SOSZI Idősek Otthona vezetőjéhez kell benyújtani, aki intézkedik annak nyilvántartásba vételéről, az előgondozás, és a felvételi eljárás előírásoknak megfelelő lebonyolításáról. A felvétel iránti kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.
(2)
(3) Az idősek otthonában, és az emelt szintű otthonban ellátás nyújtható annak a személynek, aki rendelkezik napi 4 órát meghaladó, illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükséglettel, rendszeres fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel, valamint a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte. Ellátás nyújtható továbbá azon napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglettel rendelkező személynek is, aki a 18. életévét betöltötte, azonban betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, és ellátása más típusú ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható. Négy órás gondozási szükséglet hiányában felvehető, aki legalább egy éve együtt él a fenti feltételeknek megfelelő igénylővel (házastárs, élettárs, fogyatékos hozzátartozó).
(4) Időskorúak gondozóházába azok az időskorúak, valamint azok a 18. életévüket betöltött beteg személyek vehetők fel, akik önmagukról betegségük miatt vagy más okból otthonukban időlegesen nem képesek gondoskodni. Az elhelyezés időtartama legfeljebb egy év lehet, mely időtartam az intézmény orvosának szakvéleménye alapján különösen indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb egy évvel meghosszabbítható.
(5) Az (1) bekezdésben jelzett felvétel iránti kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványokat.
5. § (1) A hajléktalan személyek átmeneti szállásának igénybevétele írásbeli kérelem alapján vehető igénybe, mely kérelmet az Intézetvezetőhöz kell benyújtani, és a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete I., II. pontja szerinti nyomtatványokat kell mellékelni.
(2) Az éjjeli menedékhely igénybevétele külön eljárás nélkül a SOSZI Hajléktalanokat Ellátó Intézetében történik.
4. Az ellátás igénybevétele
6. § (1) A szociális alapszolgáltatások, és a személyes gondoskodást nyújtó szakosított ellátások igénybevételéről a SOSZI Intézetvezetői, családsegítés és a támogató szolgáltatás igénybevételéről a Gyermekjóléti Intézet szakmai egység vezetői illetve igazgatója a vonatkozó és hatályos jogszabályok figyelembe vételével döntenek. Az Intézetvezetők, illetve a szakmai egység vezetői az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást kötnek. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program melléklete tartalmazza.
(2) Az idősek otthonába történő felvételről a SOSZI Idősek Otthonának vezetője a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendeletben foglaltak alapján dönt. Az intézményi ellátás igénybevételének időpontjában a SOSZI Idősek Otthonának vezetője az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program tartalmazza.
(3) Az emelt szintű idősek otthonába a megüresedő lakrészekbe való elhelyezés, a jelentkezés, illetve a sürgősség sorrendjében történik. Az igénybevétel lehetőségéről szóló értesítésben a SOSZI Idősek Otthonának vezetője tájékoztatja a soron következő jogosultat az ellátás megkezdésének legkorábbi időpontjáról, az annak elmulasztása esetén követendő eljárásról, a fizetendő egyszeri hozzájárulás összegéről, a befizetés módjáról, idejéről, egyéb tudnivalókról. Az intézményi ellátás igénybevételének időpontjában a SOSZI Idősek Otthonának vezetője az ellátást igénybe vevővel, illetve törvényes képviselőjével az ellátásról megállapodást, az ingatlan használatáról szerződést köt. A megállapodás tervezetét a fenntartó által jóváhagyott intézményi szakmai program tartalmazza.
(4)
(5) A SOSZI Intézetvezetői, Gyermekjóléti Intézet szakmai egység vezetői a döntésről értesítik az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét. Elutasítás esetén az értesítés írásban történik. Ha az igénybe vevő, vagy törvényes képviselője a SOSZI Intézetvezetőinek, a Gyermekjóléti Intézet vezetőjének vagy szolgálatvezetőinek az ellátás igénybevételéről szóló döntéseit vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez vagy a Társulás Társulási Tanácsának elnökéhez (továbbiakban: Társulási Tanács elnöke) fordulhat, aki határozatban dönt az ellátás igénybevételének kérdéséről.
(6) A rendelet 1. § (2) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott személyeken túlmenően ápolást-gondozást nyújtó intézménybe ellátás csak abban az esetben biztosítható, ha az intézmény kihasználtsági mutatói ezt lehetővé teszik, az ellátott vagy annak törvényes képviselője nyilatkozatban vállalja, hogy megfizeti a teljes intézményi térítési díjat. A felvételhez a polgármester engedélye szükséges.
7. § (1) A rendelet 2. § (4) bekezdés a) pontja és bc) alpontja szerinti szociális ellátások igénylése esetén soron kívüli ellátást kell biztosítani abban az esetben, ha a kérelmező:
a) önmaga ellátására teljesen képtelen, és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna, illetve ellátása más szociális szolgáltatás biztosításával sem oldható meg,
b) háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint soron kívüli elhelyezése indokolt,
c) szociális helyzetében, egészségügyi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely miatt soron kívüli elhelyezése vált szükségessé.
(2) A soron kívüli elhelyezés iránti igény sorrendben megelőzi a többi kérelmet. A soron kívüli felvételről a SOSZI Idősek Otthona Intézetvezetője dönt. A döntést nyilvántartásban rögzíti.
(3) Több, egy időben nem teljesíthető, soron kívüli elhelyezési kérelem esetén az előgondozás elvégzése után a SOSZI Idősek Otthona Intézetvezetője dönt a jogosultak elhelyezési sorrendjéről. Soron kívüli elhelyezést csak az intézményben rendelkezésre álló üres férőhelyekre lehet biztosítani. Nem teljesíthető ilyen igény azon igénybe vevő férőhelyére, aki a férőhely elfoglalásának időpontjáról már értesítést kapott.
5. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás megszűnése
8. § (1) Az intézményi jogviszony a Szt. 100. §-ában fogalt esetekben szűnik meg.
(2) A SOSZI Intézetvezetői az intézményi jogviszonyt – írásban – megszüntethetik, ha
a) az ellátást igénybe vevő vagy törvényes képviselője írásban lemondja a szolgáltatást,
b) az ellátott súlyosan megszegi a házirendben megfogalmazott szabályokat,
c) az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy térítésdíj-fizetési kötelezettségének – az Szt. 102. §-a szerint – nem tesz eleget,
d) az ellátott másik intézményben történő elhelyezése indokolt vagy további intézményi elhelyezése nem indokolt,
e) a határozott idejű intézeti elhelyezés lejár.
(3) Az intézményi jogviszony megszüntetése esetén a SOSZI szakmai egységeinek vezetői írásban értesítik az igénybe vevőt, és törvényes képviselőjét:
a) az intézmény elhagyásának időpontjáról,
b) a személyes használati tárgyak elvitelének határidejéről,
c) a be nem fizetett térítési díj és egyéb tartozás összegéről, valamint a befizetés határidejéről és módjáról.
(4) Az ellátott az intézményi jogviszony megszüntetéséről szóló döntés ellen annak kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez fordulhat, aki határozattal dönt az intézményi jogviszonyt érintő kérdésben.
6. A térítési díj
9. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért az Szt. 114. § (2) bekezdés a) pontja alapján az igénybe vevőnek, vagy a (2) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott személyeknek kell a megállapított személyi térítési díjat megfizetni.
(2) A szociális alapellátások térítési díj megállapítására vonatkozó szabályokat, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet) tartalmazza.
(3) Nem kell térítési díjat fizetni:
a) családsegítés,
b) pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás,
c) utcai szociális munka,
d) népkonyha,
e) nappali melegedő,
f) éjjeli menedékhely
igénybe vételekor.
(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapellátások önköltség alapon számított intézményi térítési díjait a rendelet 1. melléklete tartalmazza. A térítési díj megállapítását a 29/1993. (II. 17.) Korm rendelet 3. §-a, 9-13. §-a, 14/A-15. §-ában foglalt rendelkezések alapozzák meg.
(5) Az Önkormányzat által a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően megállapított, a személyi térítési díj megállapításának alapját képező intézményi térítési díjakat a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
10. § (1) A szociális szakellátások térítési díjának megállapítására vonatkozó szabályokat, a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 3. §-a és a 16-28. §-a tartalmazza. Az önköltség alapon számított intézményi térítési díj megállapítását szolgáltatásonként és ellátási helyenként a szolgáltató állapítja meg és dokumentálja. A megállapított önköltség alapon számított intézményi térítési díjakat a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat által a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően megállapított a személyi térítési díj megállapításának alapját képező intézményi térítési díjakat a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
11. § (1) A személyi térítési díjakat a SOSZI intézetvezetői és a Gyermekjóléti Intézet szolgálatvezetői a jogszabályokban és e rendeletben foglaltak alapján állapítják meg. A személyi térítési díj megállapításának alapja az intézményi térítési díj. A megállapításkor az Szt. vonatkozó rendelkezéseit kell figyelembe venni.
(2) A személyi térítési díj mérsékelhető, illetve elengedhető a kérelmező és családja egyedi szociális helyzetének mérlegelésével. Az erre vonatkozó kérelmet írásban, indokok megjelölésével az Intézmény vezetőjéhez kell előterjeszteni.
(3) A szociális alapszolgáltatások vonatkozásában különösen méltányosság gyakorlására okot adó körülmény a 90 év feletti életkor, a családot sújtó elemi kár, létfenntartást veszélyeztető élethelyzet.
(4) Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a személyi térítési díj fizetésére a tartását szerződésben vállaló, vagy a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj mérséklésének, vagy elengedésének nincs helye.
(5) Az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésére kötelezett más személy, ha a személyi térítési díj összegét vagy annak megállapítását vitatja, a térítési díj megállapításáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel a polgármesterhez vagy a Társulási Tanács elnökéhez fordulhat, aki az ügyben határozattal dönt.
(6) Amennyiben az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésére kötelezett más személy a személyi térítési díj csökkentését, vagy elengedését kéri, a fizetési kötelezettségről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel a polgármesterhez vagy a Társulási Tanács elnökéhez fordulhat. A kérelemről a Közgyűlés vagy a Társulás Társulási Tanácsa dönt.
7. Az emelt színvonalú bentlakásos ellátásra vonatkozó külön rendelkezések
12. § (1) Az emelt szintű idősek otthonába történő beutalás határozatlan időre kérhető.
(2) Az emelt szintű férőhelyet és szolgáltatást biztosító idősek otthonát a SOSZI Idősek Otthona szakmai egysége működteti.
(3) a férőhely elfoglalásakor érvényben levő egyszeri hozzájárulás összegét a beköltözéssel egy időben köteles az ellátott megfizetni.
(4) Egy lakóegységben élő személyek egyikének elhalálozása esetén a túlélő - változatlan térítési díjfizetési kötelezettség mellett - jogosult az egyszemélyes szobahasználatra legfeljebb a halálesetet követő hónap utolsó napjáig. Az ezen idő alatt az egyszemélyes szoba használatára előterjesztett kérelméről az Idősek Otthonának intézetvezetője dönt. Amennyiben az egyszemélyes lakrész iránti kérelem nem teljesíthető, vagy kérelem hiányában az ellátott az intézményi ellátásra változatlan feltételekkel igényt tart, akkor a kétszemélyes lakrészt az egyszemélyes lakrész térítési díja ellenében használhatja, mindaddig, amíg az intézet egyszemélyes elhelyezést biztosítani nem tud.
(5) Ha az emelt szintű ellátás öt éven belül – az ellátást igénybe vevő elhalálozása kivételével – megszűnik, az egyszeri hozzájárulásának a fennmaradó napokra jutó időarányos részét vissza kell fizetni.
(6) A befizetett egyszeri hozzájárulás összegének 10%-át Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése költségvetési elszámolási számlájának e célra nyitott alszámláján kell kezelni.
8. A jogosultak érdekvédelme
13. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátás keretében ellátottak érdekeit az ellátottjogi képviselő, szociális szakellátások esetén - kivéve az átmeneti ellátások - az Érdekképviseleti Fórum és az ellátottjogi képviselő biztosítja. Az ellátottjogi képviselő elérhetősége a SOSZI és a Gyermekjóléti Intézet szakmai egységeiben kifüggesztésre kerül.
(2) Az Érdekképviseleti Fórumban a fenntartó Önkormányzatot a Népjóléti Bizottság választott tagja képviseli. Az Érdekképviseleti Fórum önkormányzatot képviselő tagját a Népjóléti Bizottság választja meg.
(3) Az Érdekképviseleti Fórumban való tagság megszűnése esetén 30 napon belül gondoskodni kell az új tag választásáról.
(4) Az Érdekképviseleti Fórum működésének részletes szabályait a SOSZI Idősek Otthona szakmai egysége házirendje tartalmazza.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó SOSZI szakmai egységeiben az ellátottak és a szociális szolgáltatást végzők jogait az Szt. 94/E-99/A. §-a szerint biztosítani szükséges.
(6)
9. A fenntartó feladat és jogköre
14. § (1) Az Önkormányzat biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó SOSZI szakmai egységeinek tárgyi, személyi és folyamatos működésének feltételeit.
(2) A Közgyűlés
a) meghatározza az intézményi térítési díjat, valamint az emelt szintű elhelyezéskor fizetendő egyszeri hozzájárulás összegét.
b) dönt a SOSZI alapító okiratának elfogadásáról, gazdálkodási köréről, átszervezéséről, megszüntetéséről, tevékenységi körének módosításáról, nevének megállapításáról.
c) a SOSZI vezetője tekintetében gyakorolja az alapvető munkáltatói jogokat.
d) ellenőrzi a SOSZI szakmai egységeinek működését, az intézményvezetői hatáskör gyakorlását, a felvételi eljárás ügyviteli rendjét, az intézményvezető adatszolgáltatási kötelezettségét.
e) gondoskodik a szakemberek képzéséről, továbbképzéséről.
f) kikéri az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területi illetékes szervének véleményét az intézmények működését érintő lényeges döntések meghozatala előtt.
(3) A Népjóléti Bizottság
a) véleményezi és a Közgyűlés elé terjeszti az Szt. által előírt szolgáltatástervezési koncepciót,
b) jóváhagyja a szociális és gyermekvédelmi intézmények szakmai programját, Szervezeti és Működési Szabályzatát, Házirendjét és benne az Érdekképviseleti Fórum megalakításának és működésének szabályait,
c) ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét. [Szt. 92/B. § (1) bekezdés c) és d) pontja]
(4) A Közgyűlés a (2) bekezdésben meghatározott feladatait a Humánszolgáltatási Osztály közreműködésével látja el.
(5) A Közgyűlés
a) az Szt. 92/B. § (1) bekezdés h) pontja alapján a SOSZI szakmai egységeinek működését érintő lényeges döntés meghozatala előtt az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területileg illetékes szerve véleményének kikérésével kapcsolatos,
b) az Szt. 94/A. § (3) bekezdésben foglalt, valamint a területi hatály alá nem tartozó személyek szakellátásának nyújtása tekintetében az Szt. 94/A. § (1) bekezdés c) pontja alapján, a beutalást érintő döntéssel kapcsolatos, az Szt. 94/A. § (3) bekezdésben foglalt, a beutalást érintő döntéssel kapcsolatos,
c) az Szt. 17. § (5) bekezdése alapján a szociális ellátás megtérítése összegének, illetve pénzegyenértékének, és a kamat összegének méltányosságból való elengedésével, illetve csökkentésével kapcsolatos,
d) az Szt. 115. § (4) bekezdése alapján a SOSZI szakmai egység vezetői által megállapított személyi térítési díj mértéke ellen benyújtott észrevétel elbírálásával kapcsolatos,
e) az Szt. 117. § (3) bekezdésében foglalt személyi térítési díj megállapításával kapcsolatos,
f) a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 31. § (3) bekezdése alapján a térítési díj hátralékának a közadók módjára történő behajtásával, a behajthatatlan követelés törlésével kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza.
(6) A Közgyűlés
a) az Szt. 99. § (1) bekezdésében meghatározott érdekvédelmi fórum megalakításának és tevékenysége szabályainak meghatározásával,
b) a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 16. § (1) bekezdése alapján a fenntartó képviselőjének kijelölésével kapcsolatos hatáskörét a Népjóléti Bizottságra ruházza.
(7) A Népjóléti Bizottság megbízatásának lejárta és az újonnan megválasztott Népjóléti Bizottság megalakulása közötti időszakban, illetve ha működésük szünetel, a Bizottság e rendeletben meghatározott hatásköreit a polgármester gyakorolja.
10. Szociálpolitikai Kerekasztal
15. § (1) Az Önkormányzat a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának figyelemmel kísérése céljából Szociálpolitikai Kerekasztalt (a továbbiakban: Kerekasztal) működtet.
(2) A Kerekasztal résztvevői, tagjai:
a) az Önkormányzat részéről:
aa) szociális ügyekért felelős alpolgármester, aki egyben a Kerekasztal elnöke,
ab) A Népjóléti Bizottság elnöke,
b) Intézmények részéről:
ba) egészségügyi intézmények, szolgáltatók által delegált személy,
bb) egyházi fenntartók által delegált két személy,
bc) a SOSZI és az Egyesített Bölcsődék által delegált személy
c) Civil szervezetek részéről:
ca) önkéntes segítő szervezetek által delegált személy,
cb) egészségkárosodottakat képviselő szervezetek által delegált személy,
cc) rétegképviseletek által delegált személy.
d) Foglalkoztatást elősegítő és biztosító szervezetek részéről:
da) Munkaügyi Kirendeltség által delegált személy,
db) FORENO Foglalkoztatási és Rehabilitációs Nonprofit Kft. által delegált személy,
dc) Helyi Érdekegyeztető Tanács által delegált személy.
(3) Több szervezet együttes képviseletét ellátó delegáltak megbízatása 2 évre szól, mely a szervezetek döntésének megfelelően többször ismételhető. A delegáltak személyének kiválasztása az önkormányzat által kezdeményezett egyeztetésen történik, melyről jegyzőkönyvet kell felvenni. A delegált személy lemondása, illetve visszahívása esetén a képviseletről a küldő szervezet gondoskodik.
(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal feladatai:
a) Véleményezi:
aa) a Szociális Szolgáltatástervezési Koncepciót, módosítását és végrehajtásáról rendelkező előterjesztéseket,
ab) az Önkormányzat által fenntartott SOSZI és Egyesített Bölcsődék szakmai beszámolóit,
ac) az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi területet érintő hosszú távú programjait, koncepcióit.
b) Javaslatot tehet:
ba) feladatát érintően a Közgyűlés és a Népjóléti Bizottság napirendjére.
c) Dönt:
ca) saját ügyrendjének elfogadásáról,
cb) munkatervének, tárgyalt napirendjeinek összeállításáról.
(5) A Kerekasztal évente legalább két alkalommal ülést tart, mely ülések nyilvánosak. Működési szabályait ügyrendben határozza meg. A Kerekasztal üléseivel kapcsolatos adminisztratív teendőket a Polgármesteri Hivatal Szociális Csoportja látja el.
(6) A Kerekasztal üléseit az elnök hívja össze, mely akkor határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van. Az ülést össze kell hívni, ha azt a Kerekasztal tagjainak több mint fele írásban kezdeményezi. A kezdeményezésnek a tárgyalandó napirend témáját is tartalmaznia kell.
(7) A Kerekasztal véleményének, illetve javaslatainak, állásfoglalásának elfogadásához egyszerű többség szükséges, mely véleményt a bizottsági, illetve közgyűlési napirend tárgyalása során ismertetni kell.
11. Záró rendelkezések
16. § (1) Jelen rendelet 2011. július 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésének napjával hatályát veszti
a)-d)
17. § Jelen rendeletet a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
1. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
Az Szt. 115. § (1) bekezdése szerint számított önköltség alapú intézményi térítési díjak
A | B Ft | C egység | |
1 | Alapszolgáltatások: | ||
2 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Étkeztetés | 810 | adag |
3 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Házi segítségnyújtás | 2 710 | gondozási óra |
4 | Gyermekjóléti intézet, Támogató szolgálat | ||
5 | Személyi segítés | 4345 | óra |
6 | Szállítás | 870 | kilométer |
7 | Nappali ellátás: | ||
8 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja | 2 615 | gondozási nap |
9 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Napközi Otthona | 4 025 | gondozási nap |
10 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, pszichiátriai betegek nappali ellátása | 1 865 | gondozási nap |
11 | Ápolást, gondozást nyújtó szolgáltatások: | ||
12 | SOSZI, Idősek Otthona | 6 040 | gondozási nap |
13 | SOSZI, Idősek Otthona | 181 200 | egy hónap |
14 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész Balfi út | 6 040 | gondozási nap |
15 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész Balfi út | 181 200 | egy hónap |
16 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Demens ellátás Balfi út | 6 040 | gondozási nap |
17 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Demens ellátás Balfi út | 181 200 | egy hónap |
18 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész | 6 040 | gondozási nap |
19 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész | 181 200 | egy hónap |
20 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás | 6 040 | gondozási nap |
21 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás | 181 200 | egy hónap |
22 | Átmeneti elhelyezést nyújtó szolgáltatások: | ||
23 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Időskorúak Gondozóháza | 6 040 | gondozási nap |
24 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Időskorúak Gondozóháza | 181 200 | egy hónap |
25 | SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl) | 3 925 | gondozási nap |
26 | SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl) | 117 750 | egy hónap |
2. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
Szociális alapszolgáltatások fenntartó által megállapított intézményi térítési díjai
1 | A Alapszolgáltatások | Intézményi térítési díj | ||||
B Ebéd (Ft/fő/adag) | C Egész napos ellátás étkezéssel (Ft/nap) | D Egész napos ellátás étkezés nélkül (Ft/nap) | E Óradíj (Ft/óra) | F Kilométer-díj (Ft/km) | ||
2 | Étkeztetés a SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége által | |||||
3 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | ||||
4 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 150 | ||||
5 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 200 | ||||
6 | 74 101-96 900 Ft/hó jövedelem | 300 | ||||
7 | 96 901-119 700 Ft/hó jövedelem | 450 | ||||
8 | 119 701 Ft/hó jövedelem felett | 500 | ||||
9 | Étel kiszállítás költsége háztartásonként | 90 | ||||
10 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Fogyatékosok Napközi Otthonában (napi háromszori étkezés) | |||||
11 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 150 | 50 | |||
12 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 250 | 100 | |||
13 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 400 | 150 | |||
14 | 74 101-96 900 Ft/hó jövedelem | 550 | 200 | |||
15 | 96 901-119 700 Ft/hó jövedelem | 750 | 250 | |||
16 | 119 701 Ft/hó jövedelem felett | 850 | 300 | |||
17 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Idősek Klubjaiban | |||||
18 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | 0 | |||
19 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 200 | 50 | |||
20 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 300 | 100 | |||
21 | 74 101-96 900 Ft/hó jövedelem | 450 | 150 | |||
22 | 96 901-119 700 Ft/hó jövedelem | 650 | 200 | |||
23 | 119 701 Ft/hó jövedelem felett | 750 | 250 | |||
24 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egységének Pszichiátriai Betegek Nappali Ellátásában | |||||
25 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | 0 | |||
26 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 200 | 50 | |||
27 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 300 | 100 | |||
28 | 74 101-96 900 Ft/hó jövedelem | 450 | 150 | |||
29 | 96 901-119 700 Ft/hó jövedelem | 650 | 200 | |||
30 | 119 701 Ft/hó jövedelem felett | 750 | 250 | |||
31 | Házi segítségnyújtás SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége által | |||||
32 | Szociális segítés | Személyi gondozás | ||||
33 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 200 | 200 | |||
34 | 28 501-51 300 Ft/hó jövedelem | 250 | 250 | |||
35 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 300 | 300 | |||
36 | 74 101-96 900 Ft/hó jövedelem | 400 | 400 | |||
37 | 96 901-119 700 Ft/hó jövedelem | 500 | 500 | |||
38 | 119 701-140 000 Ft/hó jövedelem | 600 | 600 | |||
39 | 140 001-160 000 Ft/hó jövedelem | 800 | 800 | |||
40 | 160 001 Ft/hó jövedelem felett | 1 000 | 1 000 | |||
41 | Támogató Szolgálat a Gyermekjóléti Intézet szakmai egysége által | |||||
42 | Személyi segítés szociálisan rászorulók (fogy.tám+emelt csp.) számára (óradíj) | |||||
43 | 51 300 Ft/hó jövedelem alatt | 100 | ||||
44 | 51 301-74 100 Ft/hó jövedelem | 200 | ||||
45 | 74 101 Ft/hó jövedelem felett | 300 | ||||
46 | Személyi segítés szociálisan nem rászorulók számára (óradíj) | 600 | ||||
47 | Szociálisan rászoruló részére szállítási szolgáltatás esetenként (kilométerdíj) | 80 | ||||
48 | Szociálisan nem rászoruló részére szállítási szolgáltatás esetenként (kilométerdíj) | 300 | ||||
3. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
Átmeneti elhelyezés, valamint szakosított szociális ellátások fenntartó által megállapított intézményi térítési díjai
A | Egész napos ellátás | ||
B Ft/nap/fő | C Havi díj | ||
1 | Ápolást, gondozást nyújtó intézmények | ||
2 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Balfi út | ||
3 | Idősek Otthona | 3 000 | 90 000 |
4 | Gondozóházi részleg egyszemélyes lakrész | 3 300 | 99 000 |
5 | Gondozóházi részleg kétszemélyes lakrész | 3 000 | 90 000 |
6 | Gondozóházi részleg egyszemélyes lakrész Demens ellátás | 3 300 | 99 000 |
7 | Gondozóházi részleg kétszemélyes lakrész Demens ellátás | 3 000 | 90 000 |
8 | Időskorúak Gondozóháza | 3 000 | 90 000 |
9 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, IKVA Otthon | ||
10 | Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész | 4 600 | 138 000 |
11 | Emelt szintű Otthon kétszemélyes lakrész | 3 700 | 111 000 |
12 | Emelt Szintű Otthon egyszemélyes lakrész demens ellátás | 4 600 | 138 000 |
13 | Emelt szintű Otthon kétszemélyes lakrész demens ellátás | 3 700 | 111 000 |
14 | Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények egész napos ellátás | 3 000 | 90 000 |
15 | SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Éjjeli menedékhely | ||
16 | SOSZI, Hajléktalanokat Ellátó Intézet szakmai egysége, Hajléktalanok átmeneti szállása (30 napon túl) | ||
17 | 28 500 Ft/hó jövedelem alatt | 200 | 6 000 |
18 | 28 501-53 500 Ft/hó jövedelem | 300 | 9 000 |
19 | 53 501-78 500 Ft/hó jövedelem | 400 | 12 000 |
20 | 78 501-103 500 Ft/hó jövedelem | 500 | 15 000 |
21 | 103 501 Ft/hó jövedelem felett | 600 | 18 000 |
4. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
A SOSZI Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Idősek Otthona igénybevételekor fizetendő egyszeri hozzájárulás mértéke
Beköltözéskor fizetendő egyszeri hozzájárulás | |
SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége, Emelt Szintű Idősek Otthona József A. u. | |
Egyszemélyes lakrész | 2 200 000 Ft |
Kétszemélyes lakrész | 2 600 000 Ft |
Kétszemélyes lakrész (nem házaspár esetén) | 1 300 000 Ft/fő |
5. melléklet a 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelethez
A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokhoz kapcsolódó élelmezési normák
A Ellátási forma | B Nyersanyagnorma (Ft/fő/nap) | C Térítési díj (norma + rezsi + áfa) | |
1 | SOSZI, Idősek Otthona szakmai egysége egész napos ellátás | 640 | 1 210 |
2 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Idősek Klubja, pszichiátriai betegek nappali ellátása, ebéd | 288 | 545 |
3 | SOSZI, Szociális Alapellátások Intézete szakmai egysége, Fogyatékosok Nappali Intézménye tízórai, ebéd, uzsonna | 476 | 785 |
4 | Egytálétel | 276 | 351 |