Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 3/2011. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az anyakönyvi szolgáltatások helyi szabályairól

Hatályos: 2015. 01. 01- 2017. 05. 31

Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. törvényerejű rendelet 42/A. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében megállapított jogalkotói feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. A házasságkötés helyszíne


1. § (1) A házasságkötésre, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére (a továbbiakban együtt: házasságkötés) alkalmas hivatali helyiségek a következők:

a) az anyakönyvvezető hivatali helyisége,

b) a Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme,

c) a Polgármesteri Hivatal Tükörterme, és

d) a Polgármesteri Hivatal Díszterme.

(2) A házasságkötés hivatali helyiségen kívül az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény (továbbiakban: At.) szabályai szerint engedélyezhető.

(3) Kereskedelmi, vendéglátó üzletben házasságkötés kizárólag akkor engedélyezhető, ha a szertartás lebonyolítására a vendéglátástól elkülönített helyiség, terület biztosított.

(4) Közterületen, nyílt vízen, nyílt vízen keresztül megközelíthető építményben, vízi és légi járművön, valamint lakóházban és annak kertjében házasságkötés nem engedélyezhető.

2. § (1) A házasságkötés olyan helyszínen engedélyezhető, ahol a méltó megünnepléshez szükséges feltételek a következők szerint biztosíthatók:

a) a helyszín gondozott, hulladéktól, szaghatástól mentes,

b) közlekedési és egyéb zajok a szertartás méltóságát nem zavarhatják meg,

c) biztosított az anyakönyv és az anyakönyvvezető védelme káros behatásoktól, így különösen esőtől, széltől, sérüléstől,

d) a házasságkötés résztvevői számára megfelelő nagyságú tér álljon rendelkezésre, és

e) más tevékenység a szertartást nem zavarhatja meg.

(2) Ha a házasságkötés szabadtéri helyszínen történik, a megfelelő esőhelyszín biztosításáról a kérelmezőnek kell gondoskodni. Az esőhelyszín megjelölése az engedély megadásának feltétele.

(3) Ha a házasuló állapota közeli halállal fenyeget, vagy szabad mozgásában a bíróság vagy más hatóság döntése miatt korlátozva van, a házasságkötés méltó megünneplésének feltételeit a házasuló tartózkodási helye szerinti intézmény szabályainak figyelembevételével kell biztosítani.


2. A házasságkötés ideje


3. § (1) Házasságot kötni hivatali munkaidőben, az e rendeletben előírtak szerint lehet.

(2) Nem lehet házasságot kötni vasárnap és munkaszüneti napokon, december 24-én és december 31-én.

(3) Hivatali munkaidőn kívül hivatali helyiségben pénteken és szombaton 13.00 óra és 18.00 óra között engedélyezhető a házasságkötés.

(4) Hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül zárt épületben, pénteken és szombaton 11.00 és 18.00 óra között engedélyezhető a házasságkötés.

(5) Hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül szabadtéren engedélyezett helyszínen május 2. és szeptember 15. között engedélyezhető a házasságkötés, az anyakönyvi és más jogszabályok előírásainak betartásával.

4. § (1) Hivatali helyiségben 30 percenként kerülhet sor házasságkötésre.

(2) Hivatali helyiségen kívül egy napon legfeljebb két házasságkötés tartható úgy, hogy a két szertartás kezdő időpontja között legalább 90 perc különbség legyen.

(3) A hivatali időn kívüli házasságkötés időpontját lehetőleg úgy kell engedélyezni, hogy két szertartás közvetlenül kövesse egymást.


3. A hivatali munkaidőn túli, illetve hivatali helyiségen kívüli házasságkötésre vonatkozó engedélyezési eljárás


5. § (1) Hivatali munkaidőn túl, illetve hivatali helyiségen kívül jegyzői engedéllyel lehet házasságot kötni. Az engedélyezési eljárás során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az engedélyezési eljárás kérelemre indul. A kérelemnek tartalmaznia kell a házasulandók nevét, a tervezett házasságkötés időpontját, helyét, a szertartáson résztvevők várható számát, és az At.-ben illetve jelen rendeletben foglalt feltételek biztosítására vonatkozó adatokat, információkat.

6. § (1) A hivatali helyiségen kívüli házasságkötés engedélyezésére irányuló kérelemhez csatolni kell a kérelemben megjelölt helyszín tulajdonosának, üzemeltetőjének, azzal rendelkezni jogosultnak a helyszín biztosításáról szóló nyilatkozatát, vagy a használatról szóló megállapodás egy példányát.

(2) Az engedélyező helyszíni szemle során köteles meggyőződni arról, hogy a kérelemben megjelölt helyszín illetve esőhelyszín megfelel az At., valamint e rendelet előírásainak.

(3) Az esőhelyszín biztosítása történhet oly módon, hogy megfelelő méretű és minőségű sátor, lábon álló fedett szín stb. alatt történik a házasságkötés.

7. § (1) Sopron Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala a külső helyszínen csak az anyakönyvvezető közreműködését biztosítja.

(2) Az anyakönyvvezető a jegyzői engedélytől függetlenül megtagadhatja a házasságkötést, ha annak időpontjában a meghatározott feltételek mégsem teljesülnek.


4. A házasságkötés és a kapcsolódó szolgáltatások díjai


8. § (1) A házasságkötés a hivatali helyiségben és hivatali munkaidőben díjmentes.

(2) A hivatali munkaidőn, illetve hivatali helyiségen kívül tartott házasságkötés, mint külön szolgáltatás esetén az önkormányzatot megillető díjakat a rendelet melléklete tartalmazza. A jegyző a házasulandók kérelmére – különös méltánylást érdemlő esetben – a megfizetendő díj összegét mérsékelheti.

(3) A házasságkötés ünnepélyessé tétele érdekében igénybe vehető külön szolgáltatások díját a Polgármesteri Hivatal hivatali szolgáltatásokról szóló szabályzata tartalmazza.

(4) A külön szolgáltatások díját, a házasságkötést megelőzően előre, számla ellenében kell az önkormányzat számlájára megfizetni.

9. § (1) A házasságkötési eljárás során az anyakönyvvezető köteles közreműködni.

(2) Az anyakönyvezetőt a hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben megtartott házasságkötések esetén eseményenként 6.000 Ft, a hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívül megtartott házasságkötések esetén eseményenként 10.000 Ft közreműködői díj illeti meg.

(3) Az anyakönyvvezető évente egy alkalommal a köztisztviselői illetményalapnak megfelelő összegű adóköteles költségtérítésre jogosult.

(4) A költségtérítést minden év március 31-ig, a közreműködői díjat utólag, minden hónap 5. napjáig kell az anyakönyvvezető részére kifizetni.


5. Záró rendelkezések


10. § (1) Jelen rendelet a kihirdetését követő hónap 15. napján lép hatályba.

(2)



Melléklet a 3/2011. (II. 28.) önkormányzati rendelethez


1. Házasságkötés díja hivatali munkaidőben:

1.1 anyakönyvvezető irodájában ingyenes

1.2 Tükörteremben ingyenes

1.3 Házasságkötő teremben 26.000 Ft

1.4 Díszteremben 52.000 Ft

1.5 külső helyszínen 100.000 Ft

– a R. 2. § (3) bekezdésében megjelölt külső helyszínen ingyenes


2. Házasságkötés díja hivatali munkaidőn túl:

2.1 Házasságkötő teremben 26.000 Ft

2.2 Díszteremben 52.000 Ft

2.3 külső helyszínen 100.000 Ft


3. A Házasságkötő terem és Díszterem térítési díja a következő alapszolgáltatásokat tartalmazza:

a) az ünnepség céljára megfelelően berendezett termet,

b) lépcsőház, folyosók szőnyegezését,

c) virágtálat ill. tálakat,

d) házassági emléklapot,

e) az anyakönyvvezető ünnepi beszédét, zenei közreműködést és a zenei jogdíjat.


4. Az 1-2. pontban feltüntetett díjak az áfát nem tartalmazzák.