Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 7/2013. (III.4.) önkormányzati rendelete
Sopron Megyei Jogú Város 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 12. 24- 2014. 03. 05Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 7/2013. (III.4.) önkormányzati rendelete
Sopron Megyei Jogú Város 2013. évi költségvetéséről
2013-12-24-tól 2014-03-05-ig
Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Sopron Megyei Jogú Város
a) Közgyűlésére (a továbbiakban: Közgyűlés) és annak bizottságaira,
b) Önkormányzata által irányított költségvetési szerveire (a továbbiakban: intézmények),
c) gazdasági társaságainak költségvetési kapcsolataira.
2. A gazdálkodás általános alapelvei
2. § (1) Az éves költségvetés végrehajtását az intézményeknek, gazdasági társaságoknak:
- az alapító okiratban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban, továbbá a szervezeti, működési szabályzatban részletezett feladatkörükben és kötelezettségeik mellett,
- a szakmai hatékonyság, a takarékosság, különösen a gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
- a gazdálkodási, számviteli előírások betartásával,
ellenőrizhető módon kell biztosítani.
(2) A helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 115. § (1) bekezdése szerint a helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a közgyűlés, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési évről, december 31-ei fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat - ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is - minden évben leltározni kell. Amennyiben az önkormányzat költségvetési szervénél a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint a költségvetési szerv az eszközökről és azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a leltározást elegendő kétévenként végrehajtani. A leltározás és selejtezés részletes szabályait a költségvetési szervek saját hatáskörben állapítják meg az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 37. §-a alapján.
3. § (1) A Közgyűlés az Önkormányzat 2013. évi költségvetését 16.324.173.000 Ft bevétellel állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg megoszlását az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A bevételi főösszeg előirányzat csoportonkénti és költségvetési intézmények szerinti megoszlásait a 3-6. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A Közgyűlés az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének kiadási főösszegét 16.324.173.000 Ft-ban állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított főösszeg jogcímek szerinti megoszlását a 2. melléklet tartalmazza.
(3) A kiadási előirányzatok feladatonkénti és előirányzat csoportonkénti alakulását a következő mellékletek tartalmazzák és a Közgyűlés ennek alapján hagyja jóvá:
a) az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési intézmények működési és fenntartási kiadásait az 5. és 34. mellékletben foglaltak szerint összesen 2.878.741.000 Ft összeggel,
b) a Polgármesteri Hivatal működési és fenntartási kiadásait a 6. mellékletben foglaltak szerint összesen 1.472.536.000 Ft összeggel,
c) a fejlesztési előirányzatok feladatait és pénzügyi szükségletét ágazati bontásban a 8. melléklet részletezése alapján 3.288.478.000 Ft összeggel,
d) a felújítási előirányzatok feladatait és pénzügyi szükségletét ágazati bontásban a 9. melléklet részletezése alapján 942.117.000 Ft összeggel,
e) az általános támogatások keretében megnevezett jogcímeket és ezek pénzügyi szükségletét ágazati bontásban a 10. melléklet alapján 1.317.216.000 Ft összeggel,
f) a pályázati támogatások keretében megnevezett jogcímeket és ezek pénzügyi szükségletét ágazati bontásban a 11. melléklet alapján 33.300.000 Ft összeggel,
g) az önkormányzati személyi juttatások és munkaadókat terhelő járulékok pénzügyi szükségletét a 12. melléklet alapján 118.773.000 Ft összeggel,
h) a városüzemeltetési kiadások pénzügyi szükségletét a 13. melléklet alapján 1.015.906.000 Ft összeggel,
i) az ellátottak pénzbeli juttatásai keretében megnevezett jogcímeket és ezek pénzügyi szükségletét a 14. melléklet alapján 147.723.000 Ft összeggel,
j) az önkormányzati dologi kiadások keretében megnevezett jogcímeket és ezek pénzügyi szükségletét a 15. melléklet alapján 2.751.852.000 Ft összeggel,
k) a hitelek, kölcsönök nyújtása és törlesztése, értékpapírok beváltása és járulékok keretében megnevezett jogcímeket és ezek pénzügyi szükségletét a 16. melléklet alapján 1.540.742.000 Ft összeggel,
l) a lakásalap kiadásai keretében megnevezett jogcímeket és ezek pénzügyi szükségletét a 17. melléklet alapján 401.115.000 Ft összeggel,
m) a céltartalékot a 18. mellékletben felsorolt célokra 373.175.000 Ft-tal,
n) az általános tartalékot 42.499.000 Ft-tal összeggel,
o) az Önkormányzat 2013. évi költségvetését kiemelt előirányzatonként a 19. mellékletben foglaltak alapján,
p) az Önkormányzat 2013. évi összevont költségvetését kiemelt előirányzatonként a 20. mellékletben foglaltak alapján.
5. § A Közgyűlés az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, az Önkormányzat 2013. évi létszámát és a közfoglalkoztatottak létszámát a 7. melléklet szerint jóváhagyja.
6. § A Közgyűlés tudomásul veszi:
a) az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait a 21. melléklet szerint;
b) az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségek több éves hatását a 22. melléklet szerint;
c) az Önkormányzat hitel- és kötvénytartozás állomány kimutatását a 23. melléklet szerint;
d) az Önkormányzat adósságot keletkeztető kötelezettségek többéves hatásának bemutatása a 24. melléklet szerint;
e) az Önkormányzat 2013. évi működési és felhalmozási költségvetését kiemelt előirányzatonként a 25. melléklet szerint;
f) az Önkormányzat 2013. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 26. melléklet szerint;
g) a többéves kihatással járó döntések hatásának évenkénti bemutatását a 27. melléklet szerint, azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg;
h) az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások összegét a 28. melléklet szerint.
7. § Az Önkormányzat által működtetett költségvetési intézmények működési kiadásai előirányzatának, intézményenkénti bontását a 29. melléklet mutatja be.
8. § Az állami fenntartású költségvetési intézmények Önkormányzatra eső működési kiadásai előirányzatának, intézményenkénti bontását a 30. melléklet mutatja be.
9. § A Közgyűlés a „Pályázati támogatások” 37 420 000 Ft előirányzatának körét és felhasználásának szabályait a 31. mellékletben megfogalmazottak szerint állapítja meg.
10. § A Közgyűlés a települési önkormányzati képviselők és a bizottsági tagok külföldi kiküldetésének szabályait a 32. mellékletben foglaltak szerint jóváhagyja.
11. § A Közgyűlés a költségvetés Címrendjét a 33. mellékletben foglaltak szerint jóváhagyja.
3. Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetésével összefüggő szabályok
12. § (1) Az Önkormányzati irányítású költségvetési szervek a 2013. évi költségvetésüket e rendeletben meghatározott keretszámok főösszegeinek, kiemelt előirányzatainak betartása mellett a 3. § (3) bekezdésében, valamint a jelen § (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel kötelesek összeállítani.
(2) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények - kivéve Polgármesteri Hivatal -
a) a költségvetési szerv az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 42. § alapján a bevételek eredeti vagy módosított előirányzatán felül teljesült összeggel a kiadási és bevételi előirányzatait megemelheti, melyről az intézményvezető írásos dokumentációja alapján a polgármester a Közgyűlést 30 napon belül tájékoztatja.
b) a személyi juttatás kiadási főcsoport foglalkoztatási formákhoz (teljes-, részfoglalkoztatás) kapcsolódó rovat tételein kívüli jogcímekre előirányzatot mindaddig nem tervezhetnek (kiadást nem teljesíthetnek), míg a foglalkoztatási formákhoz kapcsolódó rendszeres-, a munkavégzéshez kapcsolódó személyi juttatások, jubileumi jutalom, végkielégítés, valamint felmentési idő fedezete maradéktalanul nem áll rendelkezésükre,
c) a munkavégzéshez kapcsolódó személyi juttatások jogcímeken teljesítendő kifizetéseik fedezetét e jogcímek előirányzatának és a foglalkoztatási formákhoz kapcsolódó előirányzatok megtakarításainak együttesen kell biztosítaniuk,
d) a tárgyi eszköz beszerzésre, felújításra kiadást - felhalmozási célú önkormányzati támogatás nélkül (azon felül) -, az intézményi ellátási díjak (térítési díj, szociális intézeti ellátás, szociális és ellátotti étkeztetés, ápolás, gondozás), a könyvtári beiratkozási díjtételek kivételével egyéb bevételeik terhére tervezhetnek, illetve teljesíthetnek az intézményi saját bevételek felhasználására vonatkozó (egyéb) szabályok betartása mellett,
e) pót-előirányzati igényt csak akkor nyújthatnak be, ha a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítással sem teljesíthető az intézményi feladatellátás,
f) jutalmazásra és céljuttatásra tervezhető összeg az eredeti rendszeres személyi juttatások 5%-a.
g) a feladatmutatók alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a tényleges feladatmutató teljesülése,
h) a nekik felróható okból bekövetkező, az Önkormányzat normatív hozzájárulások és kötött felhasználású támogatások körében keletkező visszafizetési kötelezettségéért a költségvetési támogatásukkal felelnek,
i) a költségvetési szerveknek a szabad kapacitás kihasználását célzó, nem haszonszerzés céljából végzett alaptevékenységeit a szakmai tevékenységtől nem kell elkülönítetten nyilvántartani és elszámolni.
(3) Polgármesteri Hivatal
a) az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 42. § alapján a bevételek eredeti vagy módosított előirányzatán felül teljesült összeggel a kiadási és bevételi előirányzatait megemelheti, melyről a jegyző írásos dokumentációja alapján a polgármester a Közgyűlést 30 napon belül tájékoztatja,
b) a személyi juttatás kiadási főcsoport foglalkoztatási formákhoz (teljes-, részfoglalkoztatás) kapcsolódó rovat tételein kívüli jogcímekre előirányzatot mindaddig nem tervezhet (kiadást nem teljesíthet), míg a foglalkoztatási formákhoz kapcsolódó rendszeres-, a munkavégzéshez kapcsolódó személyi juttatások, jubileumi jutalom, végkielégítés, valamint felmentési idő fedezete maradéktalanul nem áll rendelkezésre,
c) a munkavégzéshez kapcsolódó személyi juttatások jogcímeken teljesítendő kifizetéseik fedezetét e jogcímek előirányzatának és a foglalkoztatási formákhoz kapcsolódó előirányzatok megtakarításainak együttesen kell biztosítaniuk,
d) a tárgyi eszköz beszerzésre, felújításra kiadást - felhalmozási célú önkormányzati támogatás nélkül (azon felül) egyéb bevételei terhére tervezhet, illetve teljesíthet a saját bevételek felhasználására vonatkozó (egyéb) szabályok betartása mellett,
e) pót-előirányzati igényt csak akkor nyújthat be, ha a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítással sem teljesíthető a feladatellátás,
f) jutalmazásra és céljuttatásra tervezhető összeg az eredeti rendszeres személyi juttatások 5%-a.
13. § (1) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 43. § (2) bekezdése alapján átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt.
(2) Az intézmény kiadási kiemelt előirányzatán belül az élelmezési, a vásárolt élelmezés előirányzatát nem változtathatja meg.
(3) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak személyi juttatások terhére növelhető.
(4) Az intézmény állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés igazolt teljesítése után kerülhet sor. Szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg az intézmény állományában tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.
(5) Az intézmény a bevételi kiemelt előirányzatain belül az intézményi ellátási díjak (térítési díj, szociális intézeti ellátás, szociális és ellátotti étkeztetés, ápolás, gondozás), a könyvtári beiratkozási díjtételek részelőirányzatait nem változtathatja meg.
(6) Államháztartáson kívüli forrás átvételéről - amennyiben többlet kötelezettségvállalást az intézmény részére nem jelent - az intézményvezető dönt, melyről a polgármester az intézményvezető írásos dokumentációja alapján a soron következő rendelet módosításakor tájékoztatja a Közgyűlést.
(7) Államháztartáson kívüli forrás átadásáról az intézményi költségvetésben rendelkezésre álló forrás terhére 100 000 Ft összeghatárig az intézményvezető dönt, melyről a polgármester az intézményvezető írásos dokumentációja alapján a soron következő rendelet módosításakor tájékoztatja a Közgyűlést. Intézményi költségvetésben rendelkezésre álló forrás terhére a 100 000 Ft-ot meghaladó államháztartáson kívüli forrás átadásáról a Közgyűlés dönt.
14. § (1) Az intézmény vezetője a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Osztály vezetőjével egyeztetve intézménye pénzügyi forrásainak nem a fenntartótól származó kiegészítése céljából pályázatot csak a polgármesterrel történő írásos egyeztetést követően nyújthat be.
(2) Ha az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtása az adott évben, vagy az azt követő években az intézmény számára eredetileg jóváhagyott önkormányzati támogatás mellett többlet biztosítását feltételezi, a pályázat benyújtására csak a Közgyűlés egyetértésével, fedezet biztosításával kerülhet sor.
(3) Ha a költségvetési szerv utófinanszírozott pályázatot nyer, - a pályázati pénz számlára történő beérkezéséig - kiadásokat támogatásból az irányító szerv engedélyével teljesíthet. Amennyiben a kiadásokhoz kapcsolódó pályázati összeg előreláthatólag év végéig nem érkezik meg, úgy a - feladattal kapcsolatban - a költségvetési szervnek kérnie kell az irányító szervtől a támogatás megelőlegezését, amely összeg a következő évben az intézmény költségvetési támogatását csökkenti.
15. § (1) Az intézményeknél személyi jellegű kifizetések teljesítésére 30.000 Ft felett csak bankszámlára utalással kerülhet sor, kivétel:
- a közlekedési költségtérítés,
- nem köztisztviselő és nem közalkalmazottak részére történő kifizetés,
- olyan személy részére történő kifizetés, aki nem rendelkezik bankszámlával.
(2) A Polgármesteri Hivatal kivételével az intézmények dologi kiadásokat esetenként 100.000 Ft-ig teljesíthetnek készpénzben. Az intézmények - likviditásuk ütemezése érdekében - 50.000 Ft-ot meghaladó készpénzes dologi kiadásaikat előzetesen írásban kötelesek a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Osztálya részére bejelenteni, az ellenjegyzésre megküldött kötelezettségvállalással együtt.
4. Intézményi feladatmutató értékek meghatározása
16. § (1) Az oktatási intézményekben önkormányzati költségvetési támogatást igénylő, új szakmai program indítására csak közgyűlési jóváhagyással kerülhet sor.
(2) Költségvetési támogatást nem igénylő új szakmai program indítását az intézmény csak a Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság engedélyével vállalhat. Amennyiben új szakmai program indítását az intézmény önkormányzati költségvetési támogatási igény nélkül vállalja fel, az indítást követő öt éven belül pót-előirányzati igényt a fenntartó felé semmilyen jogcímen és indokkal nem kaphat.
(3) A nevelési-oktatási intézményekben - a Balfi Tagiskola, a Balfi Tagóvoda, a Sopronkőhidai Tagóvoda és a Brennbergbányai Tagóvoda kivételével -
a) óvodai csoportot, iskolai osztályt, csoportot úgy kell indítani és működtetni, hogy annak létszáma (a felvett és beiratkozott gyermek- és tanuló létszám figyelembe vételével) megfeleljen a köznevelési törvényben foglalt előírásoknak,
b) az osztályok, csoportok a köznevelési törvényben foglaltak szerint, az elfogadott pedagógiai program keretei között szervezhetők.
(4) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérni csak közgyűlési döntéssel lehet.
5. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. § (1) Az intézmény vezetője az intézmény részére engedélyezett létszám-előirányzatot - a 2. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel - a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) A költségvetési szerv által jutalmazásra (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) kifizethető együttes összeg - beleértve a jutalom előirányzatának és a vállalkozási maradvány, vállalkozási tartalék felhasználását is - figyelemmel a 12. § (1) bekezdésére-, az eredeti rendszeres személyi juttatás 5%-át nem haladhatja meg.
(3) Intézményi körben - az eredeti, illetve a módosított személyi juttatás terhére, jutalom kifizetésére csak abban az esetben kerülhet sor, ha annak fedezetét az intézmény önkormányzati támogatás többletigénye nélkül biztosítani tudja, továbbá, ha az intézmény működéséhez pót-előirányzati igénnyel nem lép fel.
(4) Az évközben kifizetett jutalom összegéről az intézmény a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Osztályát a kifizetés kezdeményezése előtt tájékoztatni köteles.
(5) Intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézmény vezetőjének a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető, analitikus nyilvántartást kell kialakítania, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
6. Be nem hajtható követelések szabályai
18. § (1) Az intézmények
a) az egyenként 100 000 Ft-ot meg nem haladó, egy évnél régebben fennálló, közadók módjára be nem hajtható és behajtható követeléseiket - a hátralékos felszólítást követő nem teljesítés esetén - nyilvántartásaikból kivezethetik,
b) az esetenkénti 100 000 Ft-ot meghaladó, egy évnél régebben fennálló, közadók módjára behajtható követeléseiket - a hátralékos címe szerint területileg illetékes adóhatósághoz behajtásra történt eredménytelenséget igazoló kimutatást követően - nyilvántartásaikból kivezethetik,
c) az esetenként 100 000 Ft-ot meghaladó, egy évnél régebben fennálló, közadók módjára be nem hajtható követeléseik nyilvántartásaikból történő kivezetéséről - a tárgyév november 30-ig benyújtott dokumentumok alapján a Pénzügyi Bizottság a tárgyév december 31-ig dönt.
7. A költségvetés végrehajtásának szabályai
19. § (1) Ha az önkormányzat által felvállalt és a 24. mellékletben a 2013. költségvetési évre összegszerűen bemutatott 1 055 698 000 Ft készfizető kezességvállalásból ténylegesen fizetési kötelezettség válik, akkor a törlesztő összegeket és járulékait a költségvetésben szereplő feladatok és/vagy többletbevételek terhére a Közgyűlés határozza meg és építi be a költségvetésbe.
(2) Amennyiben a 2013. évi központi költségvetésről szóló 2012. évi CCIV. törvény 72. § (2) bekezdés a) pontjához kapcsolódóan a Soproni Erzsébet Oktató Kórház 2012. május 1-jei átadása során a SMJV Közgyűlése által elfogadott követelés állomány 1 074 894 000 Ft összegét a Magyar Állam átvállalja, jóváírása esetén a jelen rendelet (1) bekezdésében megjelölt és esedékessé váló összeg forrásaként bevonható.
20. § (1) Azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben, vagy teljes összegében átvett pénz vagy pályázati forrás, csak abban az esetben indítható, ha átvett pénz esetén a megállapodás szerinti összeg az önkormányzat számláján jóváírásra került, illetve pályázati forrás esetén az elnyert összegről, az értesítés, írásban rendelkezésre áll.
A törvényi előírás alapján az állam által utólagosan biztosított támogatásokból és pályázati úton elnyert pénzekből megvalósuló feladatok a támogatás biztosításáról szóló szerződés aláírását követően indíthatók.
Az önkormányzati támogatások, ha önkormányzati irányítású költségvetési intézményt érint, akkor az illetékes bizottság határozata alapján folyósíthatók, ha ezen körön kívüli, ebben az esetben a meghozott határozat alapján megkötött támogatási szerződés szerint.
(2) Hitelforrás igénybevételével megvalósítandó felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtásának megkezdése, illetve végrehajtása a Közgyűlés döntését követően, valamint a költségvetési rendeletben a hitelkeret jóváhagyását követően történhet, figyelembe véve a Magyarország stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben foglaltakat.
21. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.
(2) A központi pótelőirányzatok és a bevételi többletek miatt végrehajtott előirányzat-módosítások esetén a költségvetési rendelet módosításáról a Közgyűlés a 12. § (2) bekezdés a) pontja illetve a 12. § (3) bekezdés a) pontja szerinti gyakorisággal, indokolt esetben a munkaterv szerinti költségvetés-módosításkor dönt, figyelemmel az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 34. § (4) bekezdésében megfogalmazottakra.
(3) Ha az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak e tényről a polgármester a Közgyűlést tájékoztatja.
22. § (1) A Közgyűlés egyes jogcímek előirányzatának felhasználási jogát az alábbiak szerint ruházza át:
a) A Polgármester dönt:
aa) a jóváhagyott eredeti költségvetés főösszegének 1%-án belül - esetenként - 15,2 millió forintot meg nem haladó előirányzat átcsoportosításáról; döntésről a polgármester Közgyűlést, a költségvetés soron következő módosításakor tájékoztatja;
ab) a céltartalékban szereplő „Rendkívüli feladat” és a „Polgármesteri keret” felhasználásáról illetve átcsoportosításáról;
ac) a céltartalékban szereplő az „Intézményvezetők jutalomkerete” jogcím felhasználásáról; a Közgyűlés felhatalmazza a Polgármestert, hogy az érintett érdekvédelmi körrel folytassa le az egyeztető tárgyalásokat és a személyre szóló jutalmak átadásáról intézkedjen;
ad) a céltartalékban szereplő „Iskolakezdési támogatás” jogcím előirányzatának felhasználásáról a Jegyző írásos előterjesztése alapján;
ae) a céltartalékokban szereplő „Egyéb évközi feladatok” jogcím előirányzatának felhasználásáról a Jegyző írásos előterjesztése alapján;
af) a céltartalékban szereplő „Önkormányzati pályázatokhoz önrész” jogcím előirányzatának felhasználásáról a Jegyző írásos előterjesztése alapján az illetékes szakmai bizottság előzetes állásfoglalásával;
ag) a céltartalékban szereplő „Kötvény 2012. évi felhalmozási feladatok fel nem használt része” jogcím előirányzatának felhasználásáról a Jegyző írásos előterjesztése alapján;
ah) az általános tartalék előirányzatának átcsoportosításáról. A felhasználása elsősorban a tervezett, de nem realizálható bevételek pótlására, majd az évközi többletigények teljesítésére történhet.
ai) a céltartalékban szereplő „Általános vis maior tartalék” jogcím felhasználásáról. A döntésről a polgármester a Közgyűlést a költségvetés soron következő módosításakor tájékoztatja.
b) A Gazdasági Bizottság dönt a céltartalékban szereplő „Eseményvezérelt felújítás és életveszély elhárítás” előirányzat átcsoportosításáról, melyek szakvéleménnyel alátámasztott életveszély elhárításra, hatósági előírásra és az intézmények jelentős ráfordítással járó felújítási munkálataira használhatók fel. Az előirányzatot a költségvetési év első felében maximum 50%-os mértékig lehet felhasználni.
c) A Városfejlesztési Bizottság dönt, a benyújtott pályázatok alapján, az általános támogatások közt szereplő „Városképi jelentőségű épületek felújítása” előirányzat felhasználásáról. A pályázati kiírás elkészítése, a beérkezett pályázatok összesítése és az összesített anyag átadása a Bizottságnak a Jegyző feladata.
d) A Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság dönt az általános támogatások közt szereplő „Egyéb kulturális feladatok” keret előirányzatára beérkezett írásos igényekről. A beérkezett írásos igények összesítése és az összesített anyag átadása a Bizottságnak a Jegyző feladata.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt felhasználások esetében június 30-ig, illetve a költségvetés soron következő módosításakor, de legkésőbb a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a Közgyűlés a költségvetési rendelet ennek megfelelő módosításáról.
23. § A Közgyűlés felhatalmazza a polgármestert, hogy a helyi nemzetiségi önkormányzatok és a város önkormányzata közötti, az államháztartásról szóló törvénnyel összhangban lévő megállapodás megkötéséről gondoskodjon.
24. § (1) A költségvetésben jóváhagyott - törvényben meghatározott - kötelező feladatok ellátását az önként vállalt feladatok nem veszélyeztethetik. Az önként vállalt feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak, az adósságszolgálati kötelezettség teljesítésének igénybevételükre fedezetet időarányosan, felhalmozási, felújítási kiadásokat teljesítményarányosan - a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel - lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a Közgyűlés jóváhagyása szerint történhet.
(2) Az intézmények és a Polgármesteri Hivatal kivételével az önkormányzati költségvetésben szereplő kiadási előirányzatok terhére a polgármester vagy az általa írásban felhatalmazott személy vállalhat kötelezettséget. Ezen kiadási előirányzatokra kötelezettséget vállalni a jegyző által írásban megbízott vezető előzetes pénzügyi ellenjegyzése alapján lehet. A vállalható kötelezettség a bevételi előirányzatok, illetve a mindenkori likviditás alakulásától függ.
(3) Többletfeladatot a forrás és az előirányzat egyidejű biztosításával lehet vállalni.
(4) Ha az előző időszaki saját bevételi teljesítés nem éri el az időarányos teljesítés szintjét, akkor a saját bevételek terven felüli többletbevételét és nem tervezett bevételét - kivéve az intézményi bevételeket - nem lehet tervesíteni.
(5) A Pénzügyi Bizottság és az Önkormányzat Könyvvizsgálójának külön írásos véleménye alapján a hitelfelvételről és az igénybevétel feltételeiről, valamint a kézfizető kezességről a Közgyűlés külön dönt.
(6) A „Lakásalapot” megillető pénzeszközökből 1 289 963 000 Ft tervezett összeg használható fel a 2013. évi egyéb önkormányzati feladatok finanszírozására. Ezen összegből a tényleges felhasználásnak megfelelő összeget a 2014. évi költségvetésbe - eredeti előirányzatként - vissza kell tervezni a „Lakásalapra” és biztosítani kell, hogy rendelkezésre álljon a „Lakásalap” számlán. Az Önkormányzat likviditási helyzetének függvényében a „Lakásalap” számlán lévő összegből, az igénynek megfelelő összeg évközben felhasználható, melyet a tárgy év december 31-ig vissza kell utalni a Lakásalap számlára.
(7) Az önkormányzati támogatás kiutalásának feltétele, hogy az Önkormányzat nevében eljáró és a támogatott között a megállapodás - ami kiemelten kell, hogy tartalmazza a támogatott elszámolási kötelezettségét - aláírásra kerüljön.
(8) Azon szervezetek, amelyeknek köztartozása, illetve tartozása van az Önkormányzat, intézményei, illetve gazdasági társaságai felé, semmilyen támogatásban nem részesülhetnek.
8. Záró rendelkezések
25. § Jelen rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 2013. január 1-jétől kell alkalmazni.