Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének 12/2021. (V. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelet <br>módosításáról<br>

Hatályos: 2021. 05. 15

a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 114. § (1) bekezdése szerint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni. A Szt. 115. § (1) bekezdése értelmében az intézményi térítési díjat a fenntartó állapítja meg tárgyév április 1-jéig.

A Szt. 115. § (1)-(2) bekezdése a következők szerint rendelkezik: Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a szolgáltatási önköltség és a normatív hozzájárulás különbözete), melyet szolgáltatásonként kell meghatározni. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget (az a költség, amibe a szolgáltatás nyújtása kerül). A személyi térítési díj (az ellátott által ténylegesen fizetendő térítési díj) összegét az intézményvezető konkrét összegben állapítja meg, mely nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.

Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2011. (V. 2.) önkormányzati rendelete (továbbiakban: Rendelet) szabályozza az Szt. hatálya alá tartozó ellátásokért fizetendő térítési díjakat.

A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges gazdasági intézkedésről szóló 603/2020. (XII.18.) Korm. rendeletszerint 2021. december 31-ig a helyi önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv az általa nyújtott szolgáltatásért, végzett tevékenységéért megállapított díj mértéke nem lehet magasabb, mint az ugyanazon díjnak az e rendelet hatálybalépését megelőző napon hatályos és alkalmazandó mértéke. A fentieknek megfelelően 2021. december 31. napjáig a személyes gondoskodást nyújtó intézményeinkben a térítési díj mértéke nem változik.

A Soproni Szociális Intézmény és a Gyermekjóléti Intézet az általuk nyújtott, Szt. hatálya alá tartozó szolgáltatások tekintetében a szükséges önköltség számításokat elvégezte. A Rendelet 1. mellékletében a 2020. évi adatoknak megfelelően módosulnak a szolgáltatási önköltség számai, valamint az állami támogatás és az önkormányzati hozzájárulás mértéke is.

A Rendeletben átvezetésre került az intézmény szakmai dokumentumaiban időközben történt változásai, továbbá pontosítások, és a közérthetőség miatt történtek módosítások.

A Rendelet módosítását az alábbiak indokolják:

Az ÖR. 1. §. (2) és 2. § (2) bekezdés a közérthetőség miatt módosul aszerint, hogy szolgáltatási területenként kiírásra kerültek a szolgáltatások nevei.

Az ÖR. 3. § (2) bekezdésben az „étkezés” helyébe az „étkeztetés” kerül.

Az ÖR. 3. § (4), (5), (7), (9), és a 4. § (4) bekezdéseknél a jogszabályi változások miatti nyomtatványok, jövedelemnyilatkozatok mellékletei és eljárásai módosulnak.

Az ÖR. 4. § (3) bekezdésében a jogszabály szövege szerint pontosításra kerül a jogszabály szerint: (házastárs, élettárs, testvér, fogyatékos közeli hozzátartozó).

Az ÖR. 6. § (1) bekezdésben átvezetésre került a helyes megnevezés: a „családsegítés” helyett családsegítés- és gyermekjóléti szolgáltatás”

Az ÖR. 6. § (6), a 7. § (1) és 8. § (1) bekezdésben a jogszabályi hivatkozás pontos lekövetése történt.

Az ÖR. 8. § (3), a 10. § (1), a 11. § (1) és a 12. § (2) bekezdésben pontosítások történtek: „ellátásvezetői” szövegrész helyébe az „intézményvezető” szövegrész kerül.

A Szociális alapszolgáltatások és szakellátások személyi térítési díjait tartalmazó 2. melléklet kiegészítésre kerül a Hajléktalanok átmeneti szállása személyi térítési díjaival.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ban előírt előzetes hatásvizsgálat és a 18. §-ban előírt indokolási kötelezettség eredménye a következő:

Társadalmi hatások: a módosítás a jelenlegi szolgáltatási minőség megtartásával a társadalmi elégedettséget szolgálja.

Gazdasági, költségvetési hatások: a korábbi időszakhoz képest változás nem várható.

Környezeti és egészségi hatások: a rendelet módosítása környezeti és egészségi hatással nem jár.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások: az adminisztratív terhek a rendelet módosítását követően nem változnak.

A jogszabály megalkotásának szükségességét indokolja: a jogszabályban előírt kötelezettségek és a gazdasági hatások összessége.

A jogalkotás elmaradásának várható következményei: a jogszabályi változásokat követve, annak megfelelve szükséges a módosításokat saját hatáskörben elvégezni.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek: rendelkezésre állnak.