Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének 13/2021. (V. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 05. 15

a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 146. § (1) bekezdése értelmében, ha e törvény másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért és gyermekek átmeneti gondozásáért térítési díjat kell fizetni. A Gyvt. 147. § (1) bekezdése szerint az ellátások intézményi térítési díját, amely a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás különbözete, a fenntartó állapítja meg.

A Sopron és Környéke Szociális-Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (a továbbiakban: Társulás) létrehozásáról szóló megállapodás IV. fejezet 4. pontja értelmében az önkormányzati rendelet megalkotására kijelölt önkormányzat Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata, ezért a közös fenntartású intézmények által nyújtott szolgáltatásokat, valamint az azokért fizetendő térítési díjakat Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának rendeletei szabályozzák.

Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: ÖR.) a Gyvt. és a társulási megállapodás fent hivatkozott felhatalmazása alapján szabályozza az Egyesített Bölcsődék és a Társulás által fenntartott Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete (a továbbiakban: Gyermekjóléti Intézet) keretében nyújtott gyermekjóléti alapellátásért fizetendő térítési díjakat.

A Gyvt. hatálya alá tartozó szolgáltatások tekintetében az Egyesített Bölcsődék elvégezte a jogszabályban előírt önköltségszámításokat. A bölcsődei gondozási díj önköltsége közel egyenlő a 2020. évben számolt önköltséggel, a bölcsődei étkezés önköltsége 30% -kal nőtt a 2020-as év adataihoz képest. Ennek oka a nyersanyagköltségek növekedése. Az állami támogatás a bölcsődék mindkét szolgáltatását tekintve jelentősen, közel 50%-kal emelkedett.

A Gyvt. hatálya alá tartozó szolgáltatások tekintetében a Gyermekjóléti Intézet elvégezte a jogszabályban előírt önköltségszámításokat.

A szolgáltatás önköltsége a Családok Átmeneti Otthona, és a Gyermekek Átmeneti Otthona tekintetében közel azonos a 2020-as adatokkal. Az állami támogatás mind a két ellátás tekintetében csaknem 20%-kal nőtt.

A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Módszertani Főosztálya 2020. augusztus 05-én végzett szakmai módszertani ellenőrzést a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézetében. A 2020. október 29-én kelt szakértői vélemény a szolgáltatás alapdokumentumai között vizsgálta Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 51/2005. (XII.21.) önkormányzati rendeletét. Szakértői véleményükben az ÖR. szövegének korrigálására tettek javaslatot, az idézett törvényi szöveg időközbeni megváltozása miatt. Mivel az intézmény a törvényi rendelkezéseket megfelelően alkalmazta, a rendeleti szöveg pontosítását nem kérték soron kívül, azt a ÖR. következő módosításakor javasolták.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ban előírt előzetes hatásvizsgálat és a 18. §-ban előírt indokolási kötelezettség eredménye a következő:

Társadalmi hatások

: a módosítás a jelenlegi szolgáltatási minőség megtartásával a társadalmi elégedettséget szolgálja.

Gazdasági, költségvetési hatások

: a korábbi időszakhoz képest változás nem várható.

Környezeti és egészségi hatások

: a rendelet módosítása környezeti és egészségi hatással nem jár.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:

az adminisztratív terhek a rendelet módosítását követően nem változnak.

A jogszabály megalkotásának szükségességét indokolja:

a jogszabályban előírt kötelezettségek és a gazdasági hatások összessége.

A jogalkotás elmaradásának várható következményei:

a jogszabályi változásokat követve, annak megfelelve szükséges a módosításokat saját hatáskörben elvégezni.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek

: rendelkezésre állnak.