Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének 14/2021. (V. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

a nevelési-oktatási intézményekben biztosított gyermekétkeztetésről és az ellátás igénybevételéért fizetendő térítési díjakról szóló 26/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 05. 15

a nevelési-oktatási intézményekben biztosított gyermekétkeztetésről és az ellátás igénybevételéért fizetendő térítési díjakról szóló 26/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban Gyermekjóléti Rendelet) és a nevelési-oktatási intézményekben biztosított gyermekétkeztetésről és az ellátás igénybevételéért fizetendő térítési díjakról szóló 26/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Étkeztetési Rendelet) módosítását az alábbiak indokolják.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Kormányhivatal)- a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletével kapcsolatos ellenőrzési munkatervében elrendeltek szerint- illetékességi területén törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva a települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti tárgyú rendeleteinek vizsgálatát tervezi.

A Kormányhivatal a törvényességi ellenőrzést megelőzően nyújtott szakmai segítségnyújtás keretében leszögezte, hogy az ellenőrzés célja annak vizsgálata, hogy a gyermekvédelmi tárgyú és a gyermekjóléti alapellátásokért fizetendő térítési díjakról szóló önkormányzati rendeletek megfelelnek-e a jogszabályi követelményeknek.

A Kormányhivatal által megadott szempontokra tekintettel a releváns két rendelet felülvizsgálata megtörtént, a rendeletek módosítása az alábbiak szerint indokolt.

1. Az Étkeztetési Rendelet az intézményi gyermekétkeztetés tekintetében a szünidei gyermekétkeztetés és az ingyenes szünidei gyermekétkeztetés igénybevételének és lemondásának szabályait nem tartalmazza.

2. A Gyermekjóléti Rendelet a nyári napközi igénybevételének, lemondásának szabályait, az ellátásért fizetendő térítési díjat nem szabályozza.

Fenti hiányosságok a rendeletek módosításával a Kormányhivatal szakmai iránymutatásának megfelelően szabályozásra kerültek.

A Gyermekjóléti Rendelet módosítását a fentieken túl az alábbiak is szükségessé teszik.

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 146. § (1) bekezdése értelmében, ha e törvény másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért és gyermekek átmeneti gondozásáért térítési díjat kell fizetni. A Gyvt. 147. § (1) bekezdése szerint az ellátások intézményi térítési díját, amely a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás különbözete, a fenntartó állapítja meg.

A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges gazdasági intézkedésről szóló 603/2020. (XII.18.) Korm. rendeletszerint 2021. december 31-ig a helyi önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv az általa nyújtott szolgáltatásért, végzett tevékenységéért megállapított díj mértéke nem lehet magasabb, mint az ugyanazon díjnak az e rendelet hatálybalépését megelőző napon hatályos és alkalmazandó mértéke. A fentieknek megfelelően 2021. december 31. napjáig a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokat nyújtó intézményeinkben a térítési díj mértéke nem változik.

A Sopron és Környéke Szociális-Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (a továbbiakban: Társulás) létrehozásáról szóló megállapodás IV. fejezet 4. pontja értelmében az önkormányzati rendelet megalkotására kijelölt önkormányzat Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata, ezért a közös fenntartású intézmények által nyújtott szolgáltatásokat, valamint az azokért fizetendő térítési díjakat Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának rendeletei szabályozzák.

Az Étkezési Rendelet, a Gyvt. és a társulási megállapodás fent hivatkozott felhatalmazása alapján szabályozza az Egyesített Bölcsődék és a Társulás által fenntartott Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete (a továbbiakban: Gyermekjóléti Intézet) keretében nyújtott gyermekjóléti alapellátásért fizetendő térítési díjakat.

A Gyvt. hatálya alá tartozó szolgáltatások tekintetében az Egyesített Bölcsődék elvégezte a jogszabályban előírt önköltségszámításokat. A bölcsődei gondozási díj és az étkezés önköltsége közel egyenlő a 2020. évben számolt önköltséggel. Az állami támogatás a bölcsődék mindkét szolgáltatását tekintve közel 10%-kal emelkedett.

Az Egyesített Bölcsődékben a szolgáltatás tervezett önköltsége 5.193.000 Ft-tal, az állami támogatás várható összege 5.932.129 Ft-tal nő, a szolgáltatás biztosításához szükséges önkormányzati támogatás várhatóan 739.129 Ft-tal csökken az előző évi teljesítéshez képest.

A Gyvt. hatálya alá tartozó szolgáltatások tekintetében a Gyermekjóléti Intézet elvégezte a jogszabályban előírt önköltségszámításokat.

Az intézményi térítési díjakat illetően javaslom, hogy a Tisztelt Közgyűlés mind a két intézményt illetően a tavalyi évben elfogadott mértékben hagyja jóvá.

A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Módszertani Főosztálya 2020. augusztus 05-én végzett szakmai módszertani ellenőrzést a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézetében. A 2020. október 29-én kelt szakértői vélemény a szolgáltatás alapdokumentumai között vizsgálta a Gyermekjóléti Rendeletet. Szakértői véleményükben a Gyermekjóléti Rendelet szövegének korrigálására tettek javaslatot, az idézett törvényi szöveg időközbeni megváltozása miatt. Mivel az intézmény a törvényi rendelkezéseket megfelelően alkalmazta, a rendeleti szöveg pontosítását nem kérték soron kívül, azt a Gyermekjóléti Rendelet következő módosításakor javasolták.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ban előírt előzetes hatásvizsgálat és a 18. §-ban előírt indokolási kötelezettség eredménye a következő:

Társadalmi hatások

: a módosítás a jelenlegi szolgáltatási minőség megtartásával a társadalmi elégedettséget szolgálja.

Gazdasági, költségvetési hatások

: a korábbi időszakhoz képest változás nem várható.

Környezeti és egészségi hatások

: a rendelet módosítása környezeti és egészségi hatással nem jár.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:

az adminisztratív terhek a rendelet módosítását követően nem változnak.

A jogszabály megalkotásának szükségességét indokolja:

a jogszabályban előírt kötelezettségek és a gazdasági hatások összessége.

A jogalkotás elmaradásának várható következményei:

a jogszabályi változásokat követve, annak megfelelve szükséges a módosításokat saját hatáskörben elvégezni.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek

: rendelkezésre állnak.