Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének 17/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Tárczy-Hornoch Antal utca – Póda Endre utca – Nemeskúti út – 5125/54 hrsz.-ú út, a 16467 hrsz.-ú út, a 16364 hrsz.-ú ingatlan és a Vendel Miklós utca által lehatárolt tömbre vonatkozóan változtatási tilalom elrendeléséről, az 5242/56-5242/59 hrsz.-ú és a 18013/2 hrsz.-ú ingatlanok kivételével

Hatályos: 2021. 05. 31 16:00

a Tárczy-Hornoch Antal utca – Póda Endre utca – Nemeskúti út – 5125/54 hrsz.-ú út, a 16467 hrsz.-ú út, a 16364 hrsz.-ú ingatlan és a Vendel Miklós utca által lehatárolt tömbre vonatkozóan változtatási tilalom elrendeléséről, az 5242/56-5242/59 hrsz.-ú és a 18013/2 hrsz.-ú ingatlanok kivételével

Általános indokolás

Városunk közigazgatási területére vonatkozóan – a Fertő vízitelep területét kivéve – valamennyi szabályozási terv és helyi építési szabályzat felülvizsgálata folyamatban van. A tervezési munkák egyik fő feladata a hatályos jogszabályok átvezetése, a jogbizonytalanságok megszüntetése és az egyértelmű jogi környezet és jogértelmezés megteremtése.

Az elmúlt években számos esetben fordult elő, hogy a jogalkotói szándéktól eltérően, sajátos jogértelmezés útján olyan építési beruházások valósultak meg, vagy indultak el, melyek nem egyeznek a településrendezési, településképi érdekekkel, elvárásokkal.

Az egyik ilyen, a Sopron, Aranyhegyi Ipari Park és környéke Szabályozási Tervéről és Helyi Építési Szabályzatáról szóló 24/2005. (V. 27.) önkormányzati rendelet hatálya alá tartozó, az előterjesztés mellékletét képező térképkivonat szerinti telektömb is. A terület az „Lke-3” jelű kertvárosias lakóövezetbe sorolt, ahol a jogalkotói szándék szerint telkenként legfeljebb kétlakásos lakóépületek elhelyezésére lenne lehetőség. A tömbben csak részben történtek telekalakítások, így nem tekinthető rendezett, a szabályozási terv szerint kialakított területnek. A lehatárolt telekcsoportban csupán néhány ingatlan felel meg a helyi építési szabályzatban rögzített, minimális telekméret és telekszélesség paraméterének. Sajnos ezen ingatlanok egy részén jelent meg a településképbe nem illő, a településképet védő elvekkel ellentétes beépítés.

Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. tv. (továbbiakban: Étv.) 20. § (1) bekezdése, valamint a 22. § alapján az ilyen jellegű, további negatív példa elkerülése érdekében szakmai és jogi szempontból is szükségesnek ítéljük meg változtatási tilalom elrendelését a területre a folyamatban lévő felülvizsgálat befejezéséig, az új szabályrendelet megalkotásáig, ahol a hasonló adottságú, beépítésre kijelölt, ugyanakkor jelentős átépítésre kerülő területeket az Étv. 24. § (2) bekezdése szerint kiemelten kezeljük. (Új beépítésre szánt, vagy jelentős mértékben átépítésre kerülő (pl.: rehabilitációs) területek esetében a területre vonatkozó helyi építési szabályzat elfogadása után a beépíthetőség feltételeként a telkeket az előírásoknak megfelelő építési telekké, telekké kell alakítani az érintett telekcsoport – legalább telektömbönként történő újraosztásával.)

Annak érdekében, hogy a HÉSZ felülvizsgálatának kidolgozása során jelentkező elhatározásokat sértő, vagy ellehetetlenítő építési akciókra ne kerülhessen sor, illetve annak elfogadásáig tartó függő időben változtatási tilalom elrendelését kezdeményezzük a Tárczy-Hornoch Antal utca – Póda Endre utca – Nemeskúti út – 5125/54 hrsz.-ú út, a 16467 hrsz.-ú út, a 16364 hrsz-ú ingatlan és a Vendel Miklós utca által lehatárolt tömbre vonatkozóan, az 5242/56-5242/59 hrsz.-ú és a 18013/2 hrsz.-ú ingatlanok kivételével.

A kivételek alkalmazásának oka, hogy az 5242/56-5242/59 hrsz.-ú és a 18013/2 hrsz.-ú ingatlanok rendezettek, a szabályozási tervnek megfelelően alakultak ki, azok tekintetében a fentiekben vázolt probléma nem áll fenn. Az Étv. 20. § (2) bekezdése rögzíti, hogy a tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és időtartamra kell korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. Az Étv. ezen rendelkezése értelmében az Önkormányzat a változtatási tilalmat csak a szabályozási cél eléréséhez feltétlenül szükséges mértékre és időtartamra rendelheti el. Tekintettel arra, hogy a szabályozási cél a kivételként megjelölt ingatlanok tekintetében már a változtatási tilalom elrendelésének időpontjában is megvalósult, így ezen terültre nem szükséges kiterjeszteni a változtatási tilalom területi hatályát.

A rendelet megalkotásának célja mindemellett a jogbiztonság megteremtése és az egyértelmű jogalkalmazás elérése.

E tilalom alá eső területen telket alakítani, új építményt létesíteni, meglévő építményt átalakítani, bővíteni, továbbá elbontani, illetőleg más, építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött értéknövelő változtatást végrehajtani nem szabad.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ában előírt előzetes hatásvizsgálat és a 18. §-ban előírt indokolási kötelezettség eredménye a következő:

A rendelet megalkotásának társadalmi, gazdasági és költségvetési hatásai: a településrendezési, településképi követelményeknek megfelelő, élhető lakókörnyezet biztosítása.

Környezeti és egészségi szempontból bekövetkezett hatásai: a kertvárosias lakóövezeti jelleg megőrzése.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai a korábbi állapothoz képest nem változnak.

A jogszabály megalkotásának szükségességét indokolja: településrendezési elképzelések megvalósítását ellehetetlenítő beavatkozások megelőzése.

A jogalkotás elmaradásának várható következményei: a szabályozási célok nem érhetőek el.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: biztosítottak.