Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 19/2021. (VI. 24.) önkormányzati rendeletének indokolása
a Sopron Megyei Jogú Város 2021. évi költségvetéséről szóló 2/2021. (II. 9.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 06. 25a Sopron Megyei Jogú Város 2021. évi költségvetéséről szóló 2/2021. (II. 9.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) 34. §-ának (4) bekezdése szerint „A képviselő-testület […] – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.”
A jelen költségvetési rendelet módosítására irányuló előterjesztés 1.106.364.730 Ft összegű előirányzat mozgást tartalmaz, melyből a főösszeget módosító tételek összege 856.087.480 Ft.
A főösszeget módosító tételek:
Önkormányzatok működési támogatásai 856.062.400 Ft
Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről 25.080 Ft
A jelenlegi előirányzat-módosítás 2,54 %-os előirányzat növekedést jelent.
Jelen költségvetési rendeletmódosítás az Áht. és Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének Sopron Megyei Jogú Város 2021. évi költségvetéséről szóló 2/2021. (II. 9.) önkormányzati rendelet 21. §-ának előírásai szerint készült.
I. Tervezett rendeletmódosítás főbb jellemzői
1. Központi költségvetési kapcsolatokból származó támogatások (Önkormányzatok működési támogatásai, Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről) előirányzata összességében 856.087.480 Ft-tal növekedik.
Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 4.313.060 Ft-tal, a Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 38.304.000 Ft-tal növekedik a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló törvény módosítása miatt.
Települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása összesen 60.115.432 Ft-tal növekedik. Szociális ágazati összevont pótlék címén 34.949.117 Ft-tal emelkedik, mely beépül az Önkormányzati Intézmények költségvetésébe és a Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete kiadási előirányzatát növeli. Szociális ágazatban egészségügyi végzettséghez kötött munkakörben foglalkoztatottak egészségügyi kiegészítő pótlék kifizetéséhez kapcsolódó támogatás 148.627 Ft. A 2021. évi XLIV. törvény alapján Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény módosításáról kapott többlettámogatás összege 25.017.688 Ft.
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása 2.089.908 Ft-tal növekedik a Települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és közművelődési feladatainak támogatása címén.
A Belügyminisztérium a huszonötezer fő feletti települési önkormányzatokat érintő, a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése kapcsán szükséges további intézkedésekről szóló 1369/2021. (VI.10.) Kormány határozat alapján Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata részére 750.000.000 Ft vissza nem térítendő támogatást biztosít.
2019. évi elszámolás felülvizsgálatából származó pótlólagos támogatás összege 1.240.000 Ft.
Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről előirányzat összesen Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás címén 25.080 Ft-tal növekedik, mely a Polgármesteri Hivatal ellátottak pénzbeli juttatása kiadási előirányzat növekedésének fedezete.
Az Önkormányzati bevételeket jogcím szerint a rendelettervezet 6. melléklete tartalmazza.
1. A költségvetési intézmények előirányzatát összesen 96.807.590 Ft-tal javasoljuk módosítani az alábbiak szerint:
Kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítások +/- 1.000.000 Ft (az előterjesztés T/1 és T/2 melléklete szerint).
Szociális ágazati összevont pótlék
Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 3. melléklet 12. 2.2.2. pontja alapján a központi költségvetés támogatást biztosít a 257/2000.(XII.26.) Kormányrendelet 15/A. §-a szerinti, 2021. évben kifizetendő szociális ágazati pótlék és annak szociális hozzájárulási adójának kifizetéséhez.
Jelen előterjesztés tartalmazza a Soproni Szociális Intézményt és az Egyesített Bölcsődéket megillető, a MÁK által közölt összeget, mely május-június hónapokat érintően együttesen 19.531.948 Ft.
Egészségügyi kiegészítő pótlék
Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 3. melléklet 12. 2.2.2. pontja támogatást biztosít a 257/2000.(XII.26.) Kormányrendelet 15/C. §-a szerinti (a szociális ágazatban egészségügyi végzettséghez kötött munkakörben) foglalkoztatottak részére kifizetett egészségügyi kiegészítő pótlékhoz és annak szociális hozzájárulási adójához. A Soproni Szociális Intézményben e körbe tartozó dolgozók jogán leutalt támogatás összege május-június hónapok vonatkozásában 148.627 Ft.
Normatív támogatások változása
A 2021. évi XLIV. törvénnyel módosításra került Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény, illetve annak a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatásait tartalmazó melléklete. Ezen módosítás következtében az Önkormányzat által fenntartott intézmények részére biztosított központi költségvetési támogatás előirányzatok összességében 59.108.652 Ft-tal emelkednek.
Önkormányzati támogatás
~A COVID elleni védekezés során végzett közreműködésük elismeréséül az abban részt vevő önkormányzati intézményi dolgozók pluszjuttatásban részesülnek, melynek fedezeteként a Soproni Szociális Intézmény költségvetésében 1.744.628 Ft-tal, a Soproni Múzeum költségvetésében pedig 273.735 Ft-tal kerülnek megemelésre a személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulékok kiemelt előirányzatai.
~A Soproni Múzeum részére összesen 16.000.000 Ft pótelőirányzat kerül beépítésre a személyi juttatások, munkaadót terhelő járulékok, valamint dologi kiadások kiemelt előirányzatokra a „Hűség 100” rendezvénysorozat részeként a várkerületi bástyaszakasz előtt megvalósuló időszaki kiállításhoz.
A költségvetési intézmények előirányzatainak alakulását a rendelettervezet 2. melléklete tartalmazza.
1. A Polgármesteri Hivatal előirányzatait módosító tételek összesen 2.284.040 Ft összegben:
Személyi juttatások és járulékai összesen 2.258.960 Ft-tal növekedik a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló törvény módosítása miatt.
Ellátottak pénzbeli juttatásai kiegészítő gyermekvédelmi támogatás címén 25.080 Ft-tal növekszik.
A Polgármesteri Hivatal kiemelt előirányzatait a rendelettervezet 3. melléklete tartalmazza.
1. Önkormányzati dologi kiadások Lakások és helyiségek üzemeltetése sora előirányzatát 50.000.000 Ft-tal javasoljuk növelni jelen rendeletmódosítás keretein belül..
Az Önkormányzati dologi kiadások jogcímenkénti alakulását a rendelettervezet 8. melléklete tartalmazza.
1. Önkormányzati városüzemeltetési kiadások összességében 472.054.100 Ft-tal növekedik az alábbiak szerint:
Jelen rendeletmódosítás keretén belül kerül rendezésre:
~ SH Zrt. által ell. közutak, hidak felújítása 80.000.000 Ft
~ SH Zrt. által ell. települési hulladék 50.000.000 Ft
~ SH Zrt. által ell. kiseg. mg. szolg 60.000.000 Ft
~ Önkormányzat által ellátott közutak, hidak, karbantartása 62.054.100 Ft
~ Önkormányzat által ellátott közvilágítás 100.000.000 Ft
~ Önkormányzat által ellátott egyéb város és községgazd. fea. 120.000.000 Ft
Az Önkormányzati városüzemeltetési kiadások jogcímenkénti alakulását a rendelettervezet 9. melléklete tartalmazza.
1. Az Önkormányzati felújítások előirányzat Lenkey utcai rendelő homlokzati és belső felújítások sora 50.000.000 Ft-tal növekszik jelen rendeletmódosítás keretei belül.
Az Önkormányzati felújítások előirányzatait a rendelettervezet 10. melléklete tartalmazza.
1. A Területi és településfejlesztési program előirányzata összességében nem változik. Könyveléstechnikai rendezés miatt +/- 26.864.887 Ft a módosítás, a változásokat a T/1 és T/2. táblák részletezik.
A Terület és településfejlesztési program előirányzatait a rendelettervezet 11. melléklete tartalmazza.
1. Önkormányzati általános támogatások előirányzata összességében 196.114.113 Ft-tal növekszik az alábbiak szerint:
- Sopron és Környéke Gyermekjóléti Intézmény Fenntartó Társulás előirányzat növekedése (állami támogatás) 21.720.113 Ft
- Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének a 214/2021. (V. 19.) határozata alapján az F.K.L. Sportszolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság részére visszatérítendő tulajdonosi pótbefizetés címén 24.494.000 Ft-ot biztosít Sopron Megyei Jogú Város Polgármestere az Általános vis maior terhére.
- Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének a 245/2021. (V. 31.) határozata alapján az Általános tartalék terhére a Regőczi István Alapítvány a Koronavírus Árváiért elnevezésű civil szervezet 2.500.000 Ft-ot támogatásban részesül.
- Semmelweis nap támogatása (Kórház) elnevezésű előirányzat terhére a Soproni Gyógyközpont dolgozóinak Semmelweis napi jutalmazására 6.000.000 Ft fedezet biztosításhoz az Általános tartalék terhére 3.000.000 Ft kerül átcsoportosításra.
~Polgármesteri keret terhére (400.000 Ft):
Országos Erdészeti Egyesület. – Balek hét. tám. 100.000 Ft
PRESS&PR Kft. – Ezt a cselt már ismerem – Keglovich László c. kiadvány tám. 300.000 Ft
- Jelen rendeletmódosítással kerül rendezésre a Fürdő működtetés támogatás előirányzat 104.000.000 Ft-tal történő megemelése. Az Ifjúsági, Turisztikai és Sport Bizottság véleménye alapján a Gazdasági Bizottság döntött a Vízmű Zrt. Üzemeltetési Tervkoncepciójáról. A tervkoncepcióban jelzett, 2021. évre vonatkozó támogatási igény 280.000.000 Ft, emiatt szükséges az eredeti előirányzat emelése. Férfi Kosárlabda Sportszolgáltató Kft. előirányzata 40.000.000 Ft-tal növekszik jelen rendeletmódosítás keretében.
Könyveléstechnikai rendezés miatt +/- 30.000.000 Ft a módosítás, a változásokat a T/1 és T/2. táblák részletezik.
Az Önkormányzati általános támogatásokat feladatonként a rendelettervezet 12. melléklete tartalmazza.
1. Önkormányzati tartalékok
Az Általános tartalék előirányzata 7.721.637 Ft-tal nő, a Céltartalékok 400.000 Ft-tal csökken, az Intézményi egyéb évközi tartalék nem változik, az egyéb évközi tartalék 18.494.000 Ft-tal ik a T/1-2. számú mellékleteknek és az előterjesztésben foglaltaknak megfelelően.
A Tartalékok alakulását a rendelettervezet 13. melléklete mutatja.
II. Egyéb jogszabályban előírt mellékletek, egyéb kiegészítő, tájékoztató táblák
A „hatályos jogszabályok alapján előírt mellékletek, egyéb kiegészítő, tájékoztató táblák” jelen előterjesztéshez kapcsolódóan az alábbi mellékletekkel módosultak:
- Önkormányzat 2021. évi összevont mérlege közgazdasági osztályozás szerint
- Az önkormányzat 2021. évi összevont mérlege kötelező, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladat bontásban
- 2021. évi Előirányzat felhasználási ütemterv
Az egyéb jogszabályban előírt mellékletek, egyéb kiegészítő, tájékoztató táblák alakulását a rendelettervezet 14-16. mellékletei tartalmazzák.
III. Hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. § és 18. § alapján a 2021. évi önkormányzati költségvetési rendelet módosításának várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat és az indokolási kötelezettség tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
1. A rendeletmódosítás valamennyi jelentősnek ítélt hatása, különösen:
1.1. A rendeletmódosítás társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
Az önkormányzat 2021. évi költségvetési rendeletmódosítása
- a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény,
- a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény,
- az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény,
- az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet,
- a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény,
- az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet,
- az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletés
- ágazati jogszabályok,
alapján megfogalmazott pénzügyi-gazdasági feltételek figyelembevételével határozza meg a bevételi és kiadási előirányzatokat és a gazdálkodás főbb irányvonalait.
1.2. A rendeletmódosítás környezeti és egészségügyi következményei: nem határozhatók meg.
1.3. A rendeletmódosításnak adminisztratív terheket befolyásoló hatása: nincs.
2. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás várható következménye:
A rendeletmódosítás az 1.1. pontban foglaltakon felül a Jat.-ban előírt kötelezettségnek tesz eleget, ennek hiányában mulasztásos jogszabálysértést követne el az önkormányzat.
3. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: rendelkezésre állnak.