Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 20/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása

a településkép védelméről szóló 12/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 08. 20

a településkép védelméről szóló 12/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

A Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a településkép védelméről szóló 12/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelete módosítását az alábbiak indokolják:

A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Tktv.) korábbi szabályozása alapján településkép védelmi ügyekben elsőfokú hatóságként a polgármester járt el. 2021. július 1. naptól módosításra került a Tktv., és a továbbiakban az önkormányzat képviselő- testületét jelölte ki elsőfokú hatóságként azzal, hogy a képviselő-testület ezt a hatáskört a településkép védelméről szóló helyi rendeletében átruházhatja.

A módosítás indoka az volt, hogy a törvényalkotó ezzel kívánta biztosítani az Mötv. 142/A. §-ával való összhangot. Így kivezetésre került az az Mötv-vel összhangban nem álló szabály, miszerint önkormányzati hatósági ügyet közvetlenül a polgármesterre, és nem a testületre telepít egy törvény. Ezután a képviselő-testület maga dönti el, hogy mint átruházható hatáskört átadja, vagy megtartja testületi hatáskörben.

A közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény részletesen leírja a közigazgatási bírság kiszabásának módját, és 10. § (3) bekezdésében maximálja az önkormányzati rendelet által megállapítható bírság összegét. Ezekkel a rendelkezésekkel való összhangot is biztosítani kívánjuk a jelen rendeletmódosítással.

Továbbá a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) 45. § (5) bekezdésével, és 47. § (2) bekezdésével, valamint az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. melléklet 5. pontjával való összhang megteremtése miatti változtatások kerültek átvezetésre.

A Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) 9. § alapján a Korm.rendelet által előírt megalapozó vizsgálat és alátámasztó javaslat beszerzése nem szükséges. A Korm.rendelet 78. § (1) bekezdés a) pontja szerint a településképi rendelet legkésőbb 2021. december 31-ig megkezdett készítése és módosítása során a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: korábbi R.) VI. Fejezetének eljárási rendelkezéseit kell alkalmazni. A korábbi R. 28. § (4) bekezdése szerint településképi rendelet vagy azok módosítása véleményezési eljárás lefolytatása nélkül nem fogadható el, kivéve ha a módosításra a magasabb szintű jogszabállyal ellentétes helyi önkormányzati előírás hatályon kívül helyezése miatt van szükség.

Fent leírtakra tekintettel a módosításhoz véleményezési eljárás lefolytatására nincsen szükség.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ban előírt előzetes hatásvizsgálat és a 18. §-ban előírt indokolási kötelezettség eredménye a következő:

Társadalmi hatások

: a módosítás a jelenlegi szolgáltatási minőség megtartásával a társadalmi elégedettséget szolgálja.

Gazdasági, költségvetési hatások

: a korábbi időszakhoz képest változás nem várható.

Környezeti és egészségi hatások

: a rendelet módosítása környezeti és egészségi hatással nem jár.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:

az adminisztratív terhek a rendelet módosítását követően nem változnak.

A jogszabály megalkotásának szükségességét indokolja:

a Tktv. 2021. január 1. és 2021. július 1. napján hatályba lévő változása.

A jogalkotás elmaradásának várható következményei:

a településképi eljárásokat jelentős adminisztrációs teherrel, az ügyfelek szükségtelen megterhelésével tudná lebonyolítani az önkormányzat, úgy, hogy gyakran a 15 napos határidők betartásáról sem tud gondoskodni.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek

: rendelkezésre állnak.