Rendelete a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályozásáról

Ágfalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2007.(III.01.) rendelete a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályozásáról

Hatályos: 2007. 03. 01- 2013. 12. 31

Ágfalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2007.(III.01.) rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályozásáról


Ágfalva Község Önkormányzatának Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 32.§ (3) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendelet alkotja:


I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja

1.§


A rendelet célja, hogy a törvényi felhatalmazással összhangban megállapítsa a szociális rászorultságtól függő, pénzben és természetben nyújtott ellátások, a személyes gondoskodást nyújtóellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének módját és feltételeit.


A rendelet hatálya

2.§


A rendelet hatálya kiterjed Ágfalva község területén élő lakosokra – figyelemmel az Sztv. 3.§ (1)-(3) bekezdésében, a 6.§ és 7.§-ában foglaltakra.


Az ellátások formái

3.§


Ágfalva Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a rászorultságtól függően igénybe vehető ellátások az alábbiak szerint határozza meg:


            Pénzbeli ellátások

  • rendszeres szociális segély
  • helyi lakásfenntartási támogatás
  • méltányossági ápolási díj
  • átmeneti segély
  • újszülött családok támogatások
  • temetési segély

            Természetben nyújtott ellátások

  • gyógyszerutalvány
  • közgyógyellátás

            Szociális szolgáltatások

  • étkeztetés
  • házi segítségnyújtás
  • családsegítés
  • támogató szolgáltatások
  • jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


Eljárási szabályok

4.§


  1. Az általános, minden e rendeletben szabályozott szociális ellátásra érvényes eljárási szabályokat az Sztv. 5-10.§-ai határozzák meg.
  2. Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.



Az eljárás indítása

5.§


  1. Az eljárás megindítása történhet kérelemre és hivatalból. A kérelmet a polgármesteri hivatalban lehet előterjeszteni. A kérelmet írásban kell benyújtani az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal ( igazolások, nyilatkozatok) együtt.
  2. Ha adott szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához e rendelet szerint kell benyújtani vagyoni, jövedelmi viszonyokra vonatkozó nyilatkozatot, igazolást, akkor ezek tekintetében a jövedelem igazolásoknál irányadó időszak
    • a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél három hónap
    • az egyéb jövedelmeknél egy év.


Az ellátások kifizetése

6.§


Az ellátások kifizetése:

  1. havi rendszeres ellátásoknál a tárgyhót követő hó 5. napja
  2. nem rendszeres ellátások esetén a határozat jogerőre emelkedését követően házipénztárból történik
  3. rendkívüli esetben – a kérelmező anyagi szociális helyzetére tekintettel – házipénztárból történik a segély kifizetése



II. Fejezet

Pénzbeli ellátások

Rendszeres szociális segély

7.§


  1. A rendszeres szociális segély megállapítása az Sztv.37/A-G.§-ában meghatározottak szerint történik.
  2. Az Sztv.  37/A.§  (1)  bekezdés  b) pontja alapján a rendszeres szociális segélyre jogosult az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás keretében legalább 30 munkanap időtartamú foglalkoztatáson köteles részt venni.

      Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatási lehetőségek a következők:

  • település tisztántartása, környezet gondozása, parkgondozás
  • temető gondozása
  1. A foglalkoztatottnál a munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja. E jogkörében a polgármester meghatározza az elvégzendő munkák körét, a munkaidő beosztást, a munkaidő tartamát. A havi kereset teljes munkaidős foglalkoztatás esetén a minimálbérösszegnél kevesebb nem lehet.

      A polgármester a munka jellegére tekintettel eltérő bért is megállapíthat.

  1. A nem foglalkoztatott személy az Sztv.  37/D.  §-ában meghatározottak szerint a            Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ győri Regionális Kirendeltség Soproni Kirendeltsége (a továbbiakban. Munkaügyi Központ) köteles együttműködni, az általa szervezett beilleszkedési programokon részt venni.




Az együttműködési kötelezettség megszegése

8.§


  1. Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a kérelmező a Munkaügyi Központ által szervezett programokon kettő alkalommal nem vesz részt és kötelezettségének elmulasztását kimenteni nem tudja.
  2. Az együttműködési kötelezettség súlyos megszegésének minősül, ha a kérelmező az együttműködési kötelezettségét nem vállalja, illetve a programokon legalább négy alkalommal nem vesz részt és kötelezettségének elmulasztását kimenteni nem  tudja.



Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei

9.§


  1. Amennyiben a rendszeres szociális segélyre jogosult együttműködési kötelezettségét a 8.§ (1) bekezdése szerint megszegi, a rendszeres szociális segélyt további 6 hónapig 75%-os mértékben kell folyósítani.
  2. Ha a  kérelmező a 8.§ (2) bekezdésében foglalt együttműködési kötelezettséget nem vállalja, vagy súlyosan, illetve ismételten megszegi, a rendszeres szociális segély iránti kérelmet el kell utasítani, illetve a segély folyósítását meg kell szüntetni.
  3. Az együttműködési kötelezettség megszegése vagy súlyos megszegése esetén a kérelmező mentesül a fenti jogkövetkezmények alól, ha a kötelezettség elmulasztását 8 napon belül kimenteni.



Helyi lakásfenntartási támogatás

10.§


  1. Az önkormányzat normatív lakásfenntartási támogatást nyújt azon személyeknek, akik az Sztv.38-39. §-ában meghatározott jogosultsági feltételeknek megfelel.
  2. Az önkormányzat helyi lakásfenntartási támogatást nyújt azon kérelmezőnek, aki a (3) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.
  3. Helyi lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás havi költsége a háztartás havi összjövedelmének 30 %-át nem haladja meg.
  4. A helyi lakásfenntartási támogatás megállapításánál figyelembe vehető költségek felsorolását az Sztv. 38.§ (10) bekezdése tartalmazza.
  5. A helyi lakásfenntartási támogatást havi összege 2.500 Ft.


11.§


  1. A helyi lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet évente két alkalommal április 30-ig, valamint október 30-ig lehet benyújtani a polgármesteri hivatalban.
  2. A lakásfenntartási költséget a támogatást kérő nevére kiállított számlával kell igazolni.
  3. A jövedelemigazolásokat a támogatás iránti kérelem benyújtását megelőző 3 hónap figyelembevételével kell beszerezni, a lakásfenntartási költségeket igazoló számlák a tüzelőanyag számla, amely 1 évnél régebbi nem lehet.
  4. A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
  5. A fűtési támogatás október 15-től április 15-ig szól.


Méltányossági ápolási díj

12.§


  1. Az önkormányzat méltányosságból ápolási díjat állapíthat meg annak az ágfalvi lakcímmel rendelkező nagykorú hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi. A méltányossági ápolási díj megállapításának nem feltétele, hogy az ápoló és az ápolt egy háztartásban éljen. Az ápolási díj akkor állapítható meg, ha az ápolást végzőnek és a vele egy háztartásban élő családtagjainak az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül álló személyek esetében 200 %-át.
  2. Az (1) bekezdésben szabályozott esetekben az ápolási díj összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-a.
  3. Meg kell szüntetni az ápolási díj folyósítását, ha az ápoló a kötelezettségét nem teljesíti.


Átmeneti segély

13.§


  1. Az önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyeket átmeneti segélyben részesíti, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többlet kiadások, különösen betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorulnak, feltéve, hogy családjukban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül álló személyek esetében 200 %-át.





            Amennyiben egy határozatban többszöri segélyezés kerül megállapításra, fel kell
            sorolni a későbbi kifizetések időpontjait és a kifizetendő összeget.

  1. Különös méltánylást érdemlő esetben ( családban bekövetkezett rendkívüli esemény pl. haláleset, természeti katasztrófa, baleset, betegség miatti rendkívüli kiadás) a kérelmező évente legfeljebb egy alkalommal átmeneti segélyben részesíthető, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.
    A segély összege nem haladhatja meg a 150. 000 Ft-ot.
  2. A megállapított átmeneti segély folyósítása készpénzben történik, kivéve, ha az összes körülményekre tekintettel feltételezhető, hogy a segélyt nem rendeltetésének megfelelően használják fel. Ebben az esetben a segélyt az igénylő költségeinek átvállalásával, vagy élelmiszercsomag vásárlásával kell megfizetni.
  3. Sürgős szükség esetén – ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kifizethető. Ilyen esetben a polgármesteri hivatal a kifizetést követő 15 napon belül, de legkésőbb a határozathozatalt követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról. Ebben az esetben a polgármester intézkedhet a határozat azonnali végrehajtásaként a hivatal pénztárából történő kifizetésről.













Temetési segély


14.§


  1. Az önkormányzat temetési segélyt nyújt az elhunyt eltemetéséről gondoskodó, az Sztv. 46.§ (1) bekezdésében meghatározott ágfalvi lakcímmel rendelkező személy rézére.
  2. A temetési segély összegét a rászorultsághoz igazodóan a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10-100 %-a között lehet megállapítani, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-t.
  3. A helyben szokásos legolcsóbb temetési segély költség 150.000Ft.
  4. A temetési segély megállapítása iránti eljárásban a kérelemhez szükséges:
  • a temetés költségeiről a segélyt kérő nevére kiállított számlák eredeti példánya,
  • ha a haláleset más település önkormányzatának területén történt, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonata,
  • jövedelemigazolások.



Újszülöttek családjának támogatása


15.§


  1. Az önkormányzat a gyermek(ek) születését követően egyszeri támogatásban részesíti a gyermek születésekor a családot, a gyermeket egyedül nevelő szülőket, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.
  2. A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szülők valamelyike, illetve a gyermeket egyedül nevelő szülő Ágfalván lakcímmel rendelkezzen.
  3. A támogatás mértéke a feltételek fennállása esetén gyermekenként 20.000 Ft.
  4. A kérelmet a polgármesteri hivatalhoz kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazolásokon kívül a gyermek(ek) születési anyakönyvi kivonatát is.


III. Fejezet


Természetben nyújtott szociális ellátások


Gyógyszertámogatás


16.§


  1. Az önkormányzat rendszeres vagy egyszeri gyógyszertámogatásban részesíti azt a személyt, aki a szociálisan rászorult és a gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni. Szociális Rászorultsága alapján gyógyszerutalványra jogosult az, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át és a havi rendszeres gyógyszerköltsége meghaladja a havi 10.000 Ft-ot.
  2. A támogatás mértékét 3.000-10.000 Ft összegében, de legfeljebb az igazolt gyógyszerköltség 75 %-ig terjedően kell megállapítani.


Közgyógyellátás

17.§


  1. Közgyógyellátásra való jogosultság állapítható meg azon személyeknek. Akiknek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében 250 %-át nem haladja meg és a gyógyító ellátás havi költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át.
  2. A közgyógyellátásra való jogosultság megállapítására irányuló kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell az Sztv. 50/A.§ (3) bekezdésében meghatározott tartalmú háziorvosi igazolást.


IV. Fejezet


Szociális szolgáltatások


18.§


  1. Az önkormányzat – az Sztv. 58/B.§ (2) bekezdésében foglaltakra tekintettel – szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, melynek tagjai:
    1. polgármester
    2. jegyző
    3. Szociális, Kulturális és nemzetiségi Bizottság Elnöke
    4. Német nemzetiségi önkormányzat képviselője
    5. Óvodavezető Ágfalva
    6. Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Igazgatója Ágfalva
    7. védőnő
    8. házi orvos
  2. A szociálpolitikai kerekasztalt a polgármester hívja össze.
  3. A szociálpolitikai kerekasztal működésének rendjét maga határozza meg.









Étkeztetés


19.§


  1. Az önkormányzat az étkeztetést at Sztv. 62.§ (1) bekezdése alapján biztosítja.
  2. Az étkeztetésre jogosultság szempontjából az tekinthető szociálisan rászorultnak, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.
  3. Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díj mértékét és az igénybe vehető kedvezményeket a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
  4. A szociális helyzet miatti rászorultságot jövedelemnyilatkozattal, az egészségi állapot miatti rászorultságot háziorvosi igazolással kell igazolni.


Házi segítségnyújtás


20.§


  1. A házi segítségnyújtást az önkormányzat az Sztv.63.§-a alapján biztosítja.
  2. A házi segítségnyújtási ellátásban részesülő jogosult
    • Az ebéd házhoz szállítására,
    • Egyéni szükséglet szerinti gondozásra.
  3. A házi segítségnyújtásra való jogosultságot jövedelemnyilatkozattal, valamint háziorvosi igazolással kell igazolni.


Családsegítés


21.§


Az önkormányzat az Sztv. 64.§ (1) bekezdésében meghatározott családsegítési feladatait társulási megállapodás alapján Sopron és környéke Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás Útján biztosítja.


Támogató szolgáltatás


22.§


  1. Az önkormányzat az Sztv. 65/C.§ (3) bekezdésében meghatározott támogató szolgáltatás feladatait a Sopron és Környéke szociális és gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás útján biztosítja.
  2. A támogató szolgáltatásra irányuló kérelmeket a szolgálat vezetőjéhez kell benyújtani.





Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


23.§


Az önkormányzat az Sztv. 65.§-ában meghatározott jelzőrendszeres házi segítségnyújtás feladatait a Sopron-Fertőd Kistérségi Többcélú Társulás útján biztosítja.


V. Fejezet


Hatásköri szabályok


24.§


  1. A képviselő-testület az Sztv. és e rendelet szerinti, valamennyi képviselő-testület hatáskörébe utalt szociális pénzbeli és természetbeni ellátás első fokú megállapítására, megszüntetésére, felülvizsgálatára vonatkozó döntési hatáskörét – a (2) bekezdés szerinti kivétellel – a Szociális, Kulturális és Nemzetiségi Bizottságra ruházza át.
  2. Az újszülött családok támogatása, a temetési segély, házi segítségnyújtás igénybevétele, valamint a jogosulatlan felvett segély, támogatás, igénybe vett ellátás illetve kedvezmény megtérítése tárgyában - ,valamint az Sztv. 7.§-ban foglaltak esetében átruházott hatáskörben a polgármester jár el.
  3. A polgármester halasztást nem tűrő esetben a 13.§ (3) és (5) bekezdésében foglaltak alapján – átruházott hatáskörben – átmeneti segélyt állapíthat meg. A polgármester a döntésről haladéktalanul értesíti a Szociális, Kulturális és Nemzetiségi bizottság Elnökét.


VI. Fejezet


Hatályba léptető rendelkezések


25.§


  1. Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
  2. Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Ágfalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátás helyi szabályozásáról szóló 9/2006.(V.26.) rendelete és az ezt módosító 11/2006.(XI.10.) rendelete hatályát veszíti.





                     Gaál István                                                               Rasztovits Anna

                     polgármester                                                             jegyző




A rendelet kihirdetve:2007.március 1-én                                      Rasztovits Anna

                                                                                                      jegyző