RENDELET A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATRÓL

Ágfalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2013.(XI.29.) rendelete SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATRÓL

Hatályos: 2013. 12. 01- 2013. 12. 29

Ágfalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének

11/2013.(XI.29.) rendelete

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATRÓL




Ágfalva Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában biztosított eredeti jogalkotó hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés c) pontjában és 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás, valamint Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja meg szervezeti és működési rendjéről.

I.Fejezet


Általános rendelkezések


1.§



(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Ágfalva Községi Önkormányzat

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 9423 Ágfalva, Soproni utca 3.

(3) Az önkormányzat telephelyei: az önkormányzat telephelyeinek felsorolását a 2. számú melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Ágfalva Községi Önkormányzat Képviselő-testülete.

(5) A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Ágfalvi Közös Önkormányzati Hivatal

(6) Az önkormányzat illetékességi területe: Ágfalva község közigazgatási területe

(7) Az önkormányzat honlapjának címe: www.agfalva.hu

(8) a) az önkormányzat e-mail címe: agfalva@agfalva.hu

b) polgármester e-mail címe: polgarmester@agfalva.hu

(9) Az Önkormányzat jelzőszámai:

Adószáma: 15728104-2-08

Statisztikai számjele: 15728104-8411-321-08

Pir törzsszáma: 728108

Teáor Kódja: 8411

KSH kódja: 0804880

Bankszámlaszáma: 59500382-11010539

2.§



(1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.

(3) Az önkormányzat „Ágfalváért” elismerő címet adományozza. Az elismerő cím adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.

3.§



  1.  A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő (ebből: 1 fő polgármester, 6 fő képviselő).

    A képviselő-testület tagjainak felsorolását a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.



I.Fejezet


Az önkormányzat feladata, hatásköre


5. §


Ágfalva Községi  Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.)  20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

Az Önkormányzat szakfeladatrendjét az 1. számú melléklet tartalmazza.



6. §


(1) A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)–(5) bekezdése tartalmazza.

III. Fejezet


A képviselő-testület működése



1. A képviselő-testület üléseinek száma


8. §


A képviselő-testület rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.

9. §


(1) Évente legalább 6 alkalommal kell rendes ülést tartani.

(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő- 

testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az

(1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.

(3) A munkatervet a következő évre vonatkozóan minden év december 31-éig a polgármester terjeszti elő.

(4) A munkaterv tartalmazza

     a) az ülések időpontját,

     b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,

     c) az előterjesztő megnevezését.

10. §


(1) Rendkívüli ülést kell összehívni

    a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,

    b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,

    c) ha azt más hivatalos szervek kezdeményezik.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen

     kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.

2. A képviselő-testületi ülések összehívása


11. §


(1)A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben     meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskört az alpolgármester gyakorolja.

(2)A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a testületi ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3) A képviselő-testület ülését- főszabályként – az önkormányzat székhely címére kell összehívni.

(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.


12. §


A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.

13. §


A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze.

14. §


  1. A képviselő-testület rendes ülésének összehívása – a polgármester által –írásos formában történik, a meghívót és mellékleteit kell a képviselők részére megküldeni.

    (2)A meghívónak tartalmaznia kell

         a) az ülés helyét,

         b) az ülés időpontját,

         c) a tervezett napirendeket,

         d) a napirendek előadóit,

         e) a képviselő-testület ülése összehívásának megnevezését.

    (3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztéseket.

    (4) Az előterjesztésben szereplő rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.

    (5) A meghívót és az előterjesztéseket legkésőbb a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

    (6) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

         a) a települési képviselőknek,

         b) a jegyzőnek

         c) a Német Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét

         d) a tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek,

         e) a nem állandó meghívottaknak,

         f) az előterjesztőknek és

         g) akiket az ülés összehívója megjelöl.

15. §


(1)  A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan történik.

(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására

     a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

     b) egyéb szóbeli meghívással

(3) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását. Ez esetbe el lehet tekinteni a 14. § (5) bekezdés szerinti határidőtől.


16 §


(1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan

            a) a jegyzőt,

            b) a Német Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét

c) a rendelet által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit.

(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül

            a) az önkormányzat intézményének ( megbízott intézmény is) vezetőjét,

            b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.

17. §


(1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája: a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egy időben meg kell tenni.

3. A képviselő-testület ülésének vezetése


18. §


 (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása, az egyebeken belül tervezett felszólalások  

  rögzítése

c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

d) napirendenként

da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó

     megadása,

db) a vita összefoglalása,

dc) az indítványok szavazásra való feltevése,

dd) a határozati javaslatok szavaztatása,

de) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

e) a rend fenntartása,

f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

g) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) az ülés bezárása.

19. §


(1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozat-képtelen. A határozatképtelen ülést 7 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell újra mellékelni.

20. §


(1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt

21. §


(1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(3) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(4) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.

22. §


(1) Előterjesztés nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni. Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendeletalkotással összefüggő napirendet.

(2) Az éves költségvetési, zárszámadási-, az előirányzat-átcsoportosításról szóló rendelet megalkotására, a hitelfelvételi kérelem elbírálására a pénzügyi bizottság előzetes véleményezése alapján kerülhet sor.

(3) Az előterjesztésnek alkalmasnak kell lennie a tárgykör valósághű bemutatására, megfelelő következtetések levonására és a legcélravezetőbb döntések meghozatalára, tömör, az érdekeltek számára világos megfogalmazására.

(4)Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet, rendelet-tervezet indoklása, határozati javaslat, és a határozati javaslat indokolása.

23. §


(1)Az előterjesztések tartalmi elemei

            a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

            b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések,  

                azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

            c) a téma ismertetése,

            d) a jogszabályi háttér bemutatása,

            e) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

            f) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,

            g) rendelet-tervezet, rendelet-tervezet indoklása,

(2) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet

    23. §-ában, valamint a 24. § (1) bekezdésében előírt követelményeknek.


24. §


(1)A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult. (2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

25. §


(1)A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőkhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

26. §


A ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendeleti javaslatot teszi fel szavazásra.

27. §


(1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei

            a) a határozat szövege

            b) a végrehajtást igénylő döntéseknél

            ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,

            bb) a határozat végrehajtásának időpontja,


(3)A rendelet javaslat a rendelet szövegét tartalmazza.

28. §


A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényesség észrevételt tenni.

29. §


A képviselő-testület a döntéseit az ülésen a Mötv. 47. § (2) bekezdése szerint egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.

30. §


(1)Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének ( legalább 4 képviselő) szavazata szükséges a Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyekben hozott döntések esetén.

(2) Az önkormányzat nem él a Mötv. 50. §-ában rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.


4. A képviselő-testület döntései


31. §


(1) A képviselő-testület döntései

            a) határozat,

            b) rendelet

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

            a) az ügyrendi kérdésekről,

b) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz   elfogadásáról.


32. §


(1)A képviselő-testület a 31. § (1) bekezdésében meghatározott döntéseit

       a.) nyílt szavazással, ezen belül:

       aa.) nem név szerinti nyílt szavazással,

       ab.) név szerinti nyílt szavazással,

       b.) titkos szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először a polgármester az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A polgármester vagy a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerint szavazást kell tartani.

(4) A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ ( igen, nem, tartózkodom ) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozik.

33.§


(1) A titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az ügyrendi bizottság dönt.

(3) A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye. A szavazólapot a szavazást követően meg kell semmisíteni.

34. §


Az ülés vezetője megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rendeletet elfogadta, vagy elutasította.

Önkormányzati határozatok


35. §


(1) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. a határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

(2) A határozatok jelölése a következő formában történik:

…./…(……..) Határozat.

36. §


(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

Önkormányzati rendeletalkotás


37. §


(1) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).


(2) A rendeletek jelölése a következő formában történik:

Ágfalva Községi Önkormányzat Képviselő-testületének ….../……(………) rendelete a …………………….-ról.


(3) A képviselő-testület rendeleteinek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet az elfogadását követő 3 munkanapon belül a község hirdetőtábláján kell elhelyezni, és a község honlapján kell megjelentetni. Az önkormányzati rendelet a kifüggesztését követő 10. naptári napon tekintendő kihirdetettnek.


(4) A képviselő-testület normatív határozatát az önkormányzati rendeletekre vonatkozó előírások szerint kell közzétenni és kihirdetni.

38. §

 

(1) A képviselőnek joga van a helyi önkormányzatokról szóló 1990 évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 19. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott felvilágosítás-kérési joggal írásban élni.


(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcso-latban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.


(3) A felvilágosítás kérésre az ülésen vagy az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni.

39. §

 

(1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kéz-felemeléssel jelzik.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.


40. §

 

(1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszűntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.

(3) A (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

41. §


(1)A testületi ülésen önálló napirendi ponton kívül is tájékoztatást kell adni az időszerű kérdésekről. A tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogosult személy.

(2) A testületi ülésen szintén önálló napirendi ponton kívül kell tájékoztatást adni a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről.

42. §


Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy ha az ülés a levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá ha a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

5. A jegyzőkönyv


43. §


(1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeket kell tartalmaznia.

44. §


(1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés f-m) pontokat.

(2) A tárgyalt napirendeknél az Mötv. 52. § (1) bekezdés g) pontjaként legalább a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint a jegyzőkönyvbe rögzíteni.

(3) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.

(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, a rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében a rendelet címét és számát kell szerepeltetni.

(5) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(6) A jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni

     a) egy példányt a jegyző kezel ( ez az irattári példány )

     b) egy példányt meg kell küldeni a kormányhivatalnak

(7) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

     a) a meghívót,

     b) a jelenléti ívet

      c) az írásos előterjesztéseket,

     d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, vagy

     e) a képviselők kérése alapján

     ea) a képviselői indítványokat

     eb) a képviselői hozzászólásokat.

45. §


(1) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti bekötéséről, vagy lefűzéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad.

IV. Fejezet


A közmeghallgatás és a falugyűlés


46. §


(1) Általános közmeghallgatást kell tartani a Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó.

(3) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

47. §


A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.



48. §


(1) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.

(2) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog meg-adásával egyezik meg.

49. §


A közmeghallgatás vezetője lehetőséget ad a megjelentek részére javaslatok és kérdések feltevésére.

50. §


A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

51. §


(1) A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel falugyűlést tart.

(2) A falugyűlés meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni.

(3) A falugyűlésen minden képviselő köteles részt venni.

(4) A falugyűlésen elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok szerint.

V. Fejezet


A települési képviselő


52. §


A települési képviselő esküje letételének megszervezése a jegyző feladata.


53. §


(1)A települési képviselő – az Ötv. 19. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározottakon túl – köteles

a) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hi-telét óvni,

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatá-rozott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

54. §


(1) Az önkormányzati képviselő megbízatása a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 2-4 §-ában meghatározottak szerint szűnik meg.


(2) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 5-10. §-a tartalmazza.

VI. Fejezet



Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai


55. §


A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester (alpolgármester),

b) a képviselő-testület bizottságai,

c) a jegyző,

d) a közös önkormányzati hivatal,

e) a társulás

6. A polgármester és az alpolgármester


56. §


(1) A polgármester a település választópolgárai által közvetlenül választott tisztségviselő, megbízását főállásban látja el.


(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Ötv. 33/A. §-a, a vagyonnyi-latkozat tételi kötelezettségét az Ötv. 33/B. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait az Ötv. 33/C §-a tartalmazza.



57. §


(1) A polgármester lemondására „A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvényben” megha-tározottakat kell alkalmazni.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan akadályozva van a 13. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.


58. §


(1) A polgármester a Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túl további feladatai

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel.

d) fogadóórát tart,

e) nyilatkozik a sajtónak

(2) A polgármester külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

59. §


(1) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerül, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati ha-táridő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati fő-összeg 5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettség-vállalás esetén,

c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot ve-szélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.


60. §


(1) A Képviselő-testület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással  a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

     (2) Az alpolgármesterre képviselő- testületi hatáskör nem ruházható át.

(3)A polgármesteri tisztség megüresedésekor, a polgármester távollétében, tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesítési jogkörében ellátja a polgármester valamennyi feladatát, gyakorolja hatásköreit. Tartós akadályoztatásnak minősül a polgármester három héten túli távolléte.

(4)Az alpolgármester tiszteletdíját a mindenkori hatályos jogszabályi rendelkezések figyelembe vételével a polgármester javaslatára a képviselő-testület állapítja meg.

(5)Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és az új képviselő-testület alakuló üléséig tart.

7. A képviselő-testület bizottságai


61. §


A képviselő-testület feladatinak eredményesebb ellátása érdekében állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.

62. §


A képviselő-testület állandó bizottságai


a) Ügyrendi Bizottság. A bizottság tagjainak száma 3 fő, ebből 3 fő képviselő testületi tag.

b) Pénzügyi Bizottság. A bizottság tagjainak száma 3 fő, ebből 2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő testületi tag.

c) Szociális Bizottság. A bizottság tagjainak száma 3 fő, ebből 2 fő képviselő. 1 fő nem képviselő testületi tag.


A bizottság tagjainak felsorolását és feladatait a 2. számú függeléke tartalmazza. (3)A bizottságok működésére vonatkozó alapvető szabályokat az SZMSZ. 3. számú melléklete, a bizottságok feladat-, és hatáskörét a 4. számú melléklete tartalmazza.

63. §


A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.

64. §


A bizottságok tagjaira vonatkozó szabályokat a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 11. §-a határozza meg.

65. §


(1) A bizottságok működésének szabályaira az Mötv. 60. §-át kell alkalmazni, azzal, hogy a bizottságot a polgármester vagy bármelyik képviselő kezdeményezésére – a konkrét tárgyalandó napirend megjelölése mellett – a bizottság elnökének, legkésőbb az indítvány kézhezvételétől számított 15 napon belül, össze kell hívnia.

(2) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

8. A jegyző


66. §


(1) A jegyző jogállására a Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző a Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívül kiemelt feladatai

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

g) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról és az önkormányzat honlapján történő közzétételéről


67. §


(1) A 66. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről. Akihirdetési módok:

a) kötelező jelleggel az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés,

b) az önkormányzat honlapján való megjelentetés

68. §



(1) A jegyző kinevezése, felmentése: az Mötv. 83. § b) pontja alapján a székhely település polgármestere nevezi ki és menti fel a jegyzőt, A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogok gyakorlása: a jegyző esetében az egyéb munkáltatói jogokat a székhely település polgármestere a többi település polgármesterének egyetértésével gyakorolja.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a Közös Önkormányzati Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízza meg.


9. Közös Önkormányzatai Hivatal


69. §


(1) A képviselő-testület a Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hoz létre Harka község önkormányzati képviselő- testületeivel. A Közös Önkormányzati Hivatal a székhely szerinti önkormányzat szerve.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Ágfalvi Közös Önkormányzati Hivatal

Székhelye: 9423 Ágfalva, Soproni utca 3.

Harkai Kirendeltségének címe: 9422 Harka, Nyéki u. 34.

Adószáma: 15812429-2-08

Törzskönyvi azonosító száma: 812423

KSH számjele: 158124-8411-325-08

Számlaszáma: 59500382-11101590


(3) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait a Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal Köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat-és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(4) A Közös önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét a hivatal SZMSZ-e tartalmazza.


10. Társulások


70. §


(1)A képviselő-testület jogi személyiséggel rendelkező társulásokban részt vesz:

a.)Sopron és Térsége Önkormányzati Társulás

b.) Sopron és Környéke Szociális – Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás


VII. Fejezet


A képviselő-testület gazdasági programja


71. §


(1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.


VIII. Fejezet


Záró rendelkezések


72. §


(1) Ez a rendelet december 1-én lép hatályba.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működéséi Szabályzatról szóló 4/2011.(IV.01.) rendelet.


Gaál István                                                    Szováti Júlia

polgármester                                                  jegyző

    


Záradék:


A rendelet kihirdetésének napja : 2013. november 29.



                                                                                              Szováti Júlia

                                                                                              jegyző