Ágfalva Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi gazdálkodás Zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 05. 22

a 2020. évi gazdálkodás Zárszámadásáról

Részletes indokolás

Az 1–10. §-hoz

1.Társadalmi hatások

Nincs társadalmi hatás.

2.Gazdasági, költségvetési hatások

A rendelet-tervezetben gazdaságélénkítő hatása nincsen.

3.Környezeti következmények, hatások

Környezetre gyakorolt hatása nincs.

4.Egészségügyi következmények, hatások

A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi következményei nem várhatók.

5.Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A rendelet végrehajtása adminisztratív terhek jelentkező hatása nincs.

6 A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdés alapján kötelező rendeletalkotási feladat. Elmaradása esetén az ellenőrző szerv törvényességi felhívással él.

7.A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti, pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület felé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztést követő 30 napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésére, továbbá a 27/2021. (I.29.) Korm. rendeletben elrendelt veszélyhelyzetre tekintettel a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében eljárva a zárszámadást a polgármester fogadja el.

Ágfalva Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadása elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.

1.) Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése

Ágfalva Községi Önkormányzat által ellátandó közszolgáltatási feladatok körét elsősorban Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben szabályozottak határozták meg. Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait saját költségvetési szerveivel, intézményeivel látta el, tehát gondoskodott azon feladatok ellátásáról, melyeket törvények, rendeletek előírtak. A törvényben meghatározott kötelező, illetve önként vállalt feladatai ellátásának területén a 2020-as évben jelentősebb változást nem hajtott végre az Önkormányzat.

Kötelező feladataink közül a legfontosabb az intézmények működőképességének biztosítása, amelynek a 2020. évben teljes mértékben eleget tudtunk tenni.

Az önkormányzati feladatellátás személyi és tárgyi feltételei az elmúlt időszakhoz viszonyítva számottevően nem változtak.

Az Ágfalvi Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszáma nem változott. A jegyzői feladatokat ebben az évben is dr. Szováti Júlia látta el.

Az önkormányzatnál a város- és községgazdálkodási feladatok ellátására éves átlagban 2,5 fő fizikai munkást foglalkoztattunk. A közfoglalkoztatási program keretében további, éves átlagban 0,5 fő fizikai dolgozót alkalmaztunk.

A bölcsődei nevelést az önkormányzati fenntartású Ágfalvi Szivárvány Mini Bölcsőde működtetésével biztosítja az önkormányzat.

A Bölcsőde dolgozói létszáma 4 fő volt (1 fő vezető beosztású kisgyermeknevelő, 1 fő kisgyermeknevelő és 2 fő dajka).

A védőnői szolgálatot Magyarné Artner Hajnalka látta el.

Az egészségügyi alapellátást a községben működő háziorvosi, valamint a védőnői szolgálat biztosítja.

A háziorvos vállalkozásban, míg a védőnői szolgálat önkormányzati szakfeladat ellátás alapján biztosított.

A háziorvosi szolgálatot az önkormányzat a rendelőhelyiség biztosításával, valamint annak fenntartásával kapcsolatos rezsi költség átvállalásával támogatja. Az orvosi ügyelet ellátása – Pereszteg község központtal - több község önkormányzati társulási formában megoldott.

A foglalkozás egészségügyi ellátást a fertőrákosi szakorvossal kötött szerződés alapján biztosítja az önkormányzat.

Önkormányzatunk a 2004. évben megalakult Sopron-Fertőd Kistérségi Többcélú Társulásnak tagja.

A társulás létrehozásának célja a kistérség területének összehangolt fejlesztése, különösen a fejlesztési tervek, programok, pályázatok készítése, megvalósítása, valamint a településfejlesztés összehangolása. A társulás hatékonyan működik.

Az önkormányzat 2006. évben belső ellenőrzési, 2007. évben gyermekjóléti szolgálat tevékenységét átadta a társulás működési feladatai közé.

Önkormányzatunk nem rendelkezik belső ellenőri egységgel. A belső ellenőrzési tevékenység 2006. évtől, jelenleg is a Sopron-Fertőd Kistérségi Többcélú Társulás keretében történik. A társult községek a belső ellenőrzési feladataikat társuláson belül oldják meg.

Az önkormányzat a külterületű szántók területi arányában tagja a Kapuvári Víztársulatnak. A társulat működési köre a vízi létesítmények fenntartásával kapcsolatos feladatok elvégzése.

A Német Nemzetiségi Önkormányzattal a kapcsolatunk nagyon jó, feladatellátásait segítjük, s a nemzetiségi önkormányzat pedig jelentős részt vállal a rendezvényeink lebonyolításában, a falu életének szerves részét képezik a nemzetiségi önkormányzati szervezésű rendezvények. A hagyományőrzésben is jelentős szerepet vállalnak, községünk is elégedett a két önkormányzat közös munkájával.

2.) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91 § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat 2020. évi gazdálkodási feladatainak ellátását 337.905.000 Ft eredeti, 373.207.000 Ft módosított költségvetési előirányzatból biztosította, mely 368.169.363 Ft bevétellel és 222.274.341 Ft kiadással teljesült.

Az önkormányzat bevételei az alábbiak szerint alakultak:

Működési célú támogatások 100.542.033 Ft

Felhalmozási célú támogatások: 45.834.001 Ft

Közhatalmi bevételek 54.715.869 Ft

Működési bevételek 31.571.455 Ft

Felhalmozási bevételek 0 Ft

Működési célú átvett pénzeszközök 173.000 Ft

Felhalmozási célú átv. pénzeszközök 4.498.000 Ft

Finanszírozási bevételek 130.805.005 Ft

Az Önkormányzat bevételei között jelentős hányadot képviselnek az állami hozzájárulások.

A feladatfinanszírozási rendszer keretében 2020. évben a központi költségvetés az önkormányzat számára az eredeti előirányzatként tervezett 111.201.407 Ft-hoz képest 91.791.269 forint költségvetési támogatást biztosított.

Intézményenként lebontva:

Ágfalva Községi Önkormányzat 36.417.942 Ft

Ágfalvi Polgármesteri Hivatal 36.901.500 Ft

Ágfalvi Szivárvány Mini Bölcsőde 18.471.827 Ft

A folyósított összegek a Polgármesteri Hivatal esetében teljes mértékben felhasználásra kerültek; a Bölcsőde esetében 16.115 Ft, az Önkormányzat esetében pedig 205.414 Ft visszafizetési kötelezettségünk keletkezett. Ágfalva Községi Önkormányzatot 133.500 Ft pótlólagos támogatás illeti meg a települési önkormányzatok idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó kiegészítő támogatása jogcímen a IV. negyedév elszámolása alapján. (5. és 6. számú melléklet)

Önkormányzatunk a helyi önkormányzatokért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével, a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 3. melléklet II. 2. pont a), b) és c) pontok szerinti Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására meghirdetett pályázati kiírására sikeres pályázati anyagot nyújtott be, melynek alapján 10.439.724 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesültünk. A hozzájárulást a Bölcsőde épületének napelemekkel történő felszerelésre fordíthatjuk. Megvalósítása 2021. évben várható.

Önkormányzatunk a Magyar Falu program keretében meghirdetett, Önkormányzati tulajdonban lévő út-, hídépítés/felújítás című pályázati kiírásra is sikeres pályázati anyagot nyújtott be, melynek alapján 25.579.857 Ft-ot kaptunk a Lépesfalvi utca felújítására. Ez a fejlesztés is 2021. évben valósul meg.

A Vidékfejlesztési Program keretén belül meghirdetett, „Külterületi helyi közutak fejlesztése, önkormányzati utak kezeléséhez, állapotjavításához, karbantartásához szükséges erő- és munkagépek beszerzése” című, VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 kódszámú felhívás alapján 2017-ben elnyert és 2019-ben részünkre kiutalt támogatáshoz további 10%-os, 1.176.468 Ft hozzájárulás érkezett 2020-ban.

A Teleki László Alapítvány - mint megvalósító szerv - támogatási lehetőségre történő felhívására sikeresen benyújtott pályázatunk megvalósításához (mely a Tájház felújítására irányul) az Ágfalvi Német Nemzetiségi Önkormányzat saját költségvetése terhére 2.000.000 Ft támogatást nyújtott Önkormányzatunknak. Az elnyert pályázati összegből 2020. évben 2.035.000 Ft már átutalásra került részünkre.

A Vidékfejlesztési Program keretén belül az Alpokalja-Fertő táj Vidékfejlesztési Egyesület működési területére meghirdetett, „Alpokalja-Fertő táj Vidékfejlesztési Egyesület – Kultúrháló Komplex – Térségi kulturális, komplex együttműködési programok támogatása” című, VP6-19.2.1.-5-1.2-17 kódszámú felhívás alapján 2020. évben 6.637.952 Ft támogatásban részesültünk, szintén a Tájház felújítására.

Lakosságtól beszedett, víziközmű hozzájárulás címen a tavalyi évben 2.463.000 Ft-ot realizálhattunk.

Az Önkormányzat decemberben 3.787.137 forint előleget kapott a 2021. évi költségvetési támogatásból.

Kiadások jogcímenkénti alakulása:

Személyi jellegű kiadások 72.954.418 Ft

Munkaadót terhelő járulékok 12.242.760 Ft

Dologi jellegű kiadások 31.480.157 Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai 5.926.266 Ft

Egyéb működési célú kiadások 9.065.051 Ft

Felújítási kiadások 23.556.600 Ft

Beruházási kiadások 61.017.592 Ft

Egyéb felhalmozási célú kiadások 1.583.441 Ft

Finanszírozási kiadások 4.448.056 Ft

Az önkormányzat a 2020-as évben hitel felvételére nem kényszerült.

Az önkormányzat jelentős hangsúlyt helyez a felújítások és beruházások finanszírozására, a rendelkezésre álló pénzeszközökből, valamint a pályázati forrásokból.

A 2020. évi gazdálkodási évben fejlesztésre összességében 84.574.192 forintot költöttünk, ezek közül a legjelentősebbek:

Konyha-étkező építés II. ütem 19.090.074 Ft

Határőr utca felújítása 29.861.749 Ft

Tájház felújítása 1.423.175 Ft

Gépjármű vásárlás 3.100.000 Ft

Közvilágítás korszerűsítése 4.626.133 Ft

Az Áht. 24 § (4) bekezdés c) pontja szerint a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell mutatni a közvetett támogatásokat – így különösen az adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást.

2020-ban a közvetett támogatások tényleges összege 763.020 forint volt, mely a következő jogcímeken keletkezett:

Ingyenes bölcsődei gyermekétkeztetés 763.020 Ft

Ágfalva Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 2020-ban pályázatos eljárás keretében, vagy egyedi kérelem alapján támogatta a településen működő civil szervezeteket, egyházközségeket:

Községi Sportkör Ágfalva 500.000 Ft

Evangélikus Egyházközség 500.000 Ft

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. Belföldi kötelezettségként 35.204.443 forint került kimutatásra, melyből nem lejárt 28.369.108 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 3.386.765 Ft.

Az adósságállomány alakulását - részletesen lebontva - a 13. számú melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat és intézményei eszközeinek értéke 2020. december 31-én 1.930.424.807 forint, mely 2,85 %-kal (53.545.075 Ft-tal) nőtt az előző évhez képest.

Az immateriális javak állománya 1.132.599 Ft-tal csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva.

A tárgyi eszközök állománya 46.741.147 Ft, 2,74%-os növekedést mutat, melynek oka, hogy a 2020. évben megvalósított beruházások nettó értéke meghaladta az elszámolt értékcsökkenések összegét.

A befektetett pénzügyi eszközök állománya az elmúlt évhez képest nem változott. Az Önkormányzat részesedése a Soproni Vízmű Zrt-ben: 0,96% (5.773.000 Ft névértékű részvény).

Az önkormányzat és költségvetési szervei 2020. december 31-i összevont záró pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak egyenlege) 92.560.454 forint.

A követelések vonatkozásában növekedés tapasztalható, mértéke 109,81 % az előző évhez képest.