Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2015 (VI.4.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2021. 03. 12- 2021. 10. 31

Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2015 (VI.4.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról

2021.03.12.

Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. §

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Pereszteg Község Önkormányzat.
2. Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 9484 Pereszteg, Ady utca 1.
3. Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testülete.
4. Az önkormányzat illetékességi területe: Pereszteg Község közigazgatási területe.
5. Az önkormányzat honlapjának címe: www.pereszteg.hu
6. Az önkormányzat elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségei:
a. az önkormányzat e-mail címe: polgarmester@pereszteg.hu
b. polgármester e-mail címe: polgarmester@pereszteg.hu
c. a jegyző e-mail címe:
7. Az Önkormányzat jelzőszámai:
Adószáma: 15728238-2-08
Statisztikai számjele: 15728238-8411-321-08
PIR törzsszáma: 728230
TEÁOR kódja: 8411
KSH kódja: 0823773
Bankszámlaszáma: 59500313-10003365

2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

3. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.

4. § Az önkormányzat hivatalos lapja a Peresztegi Hírek.

5. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselők aktuális névjegyzékét a jegyző az önkormányzat hivatalos honlapján teszi közzé.

A képviselő-testület tagjainak felsorolását az 1. sz. függelék tartalmazza
II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

6. §

1. Pereszteg Község Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi Önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.
2. Az Önkormányzat alaptevékenysége szerinti kormányzati funkciókat az 1. számú melléklet tartalmazza.

7. § A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a rendelet 4. számú melléklet tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

1. A képviselő-testület üléseinek száma

8. § A képviselő-testület rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.

9. § (1) Évente legalább 6 alkalommal kell rendes ülést tartani.

(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-

testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az
1. bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
(3) A munkatervet minden év január 31-éig a polgármester terjeszti elő.
(4) A munkaterv tartalmazza
a) az ülések időpontját,
b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését.

10. §

1. Rendkívüli ülést kell összehívni
a. az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,
b. ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,
c. ha azt más hivatalos szervek kezdeményezik.
2. Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.

2. A képviselő-testületi ülések összehívása

11. §

1. A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskört az alpolgármester gyakorolja.
2. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a testületi ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
3. A képviselő-testület ülését- főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
4. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.

12. § A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni, mely időpont, a képviselő-testület tagjainak előzetes bejelentése alapján változhat.

13. § A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze.

14. §

1. A képviselő-testület rendes ülésének összehívása – a polgármester által –írásos formában történik, a meghívót és mellékleteit kell a képviselők részére megküldeni.
2. A meghívónak tartalmaznia kell
a. az ülés helyét,
b. az ülés időpontját,
c. a tervezett napirendeket,
d. a napirendek előadóit,
e. a képviselő-testület ülése összehívásának megnevezését.
3. A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztéseket.
4. Az előterjesztésben szereplő rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.
5. A meghívót és az előterjesztéseket legkésőbb a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
6. A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni
a) a képviselőknek,
b) a jegyzőnek, helyettesének
c) a tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek ( a településen székhellyel, vagy telephellyel rendelkező bejegyzett civil szervezetek, melyeket az ülés összehívója az adott napirendi pontnál megjelöl )
d). a bizottságok nem képviselő tagjainak,
e) a nem állandó meghívottaknak,
f) Az előterjesztőknek és
g) akiket az ülés összehívója megjelöl.
7. A meghívót és mellékleteit elektronikus úton, a honlapon is meg kell jeleníteni.

15. §

1. A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan történik.
2. Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására
a. telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
b. egyéb szóbeli meghívással.
3. A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását. Ez esetbe el lehet tekinteni a 14. § (5) bekezdés szerinti határidőtől.

16. §

1. A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
2. A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan
a. a jegyzőt, a helyettesét
b. a bizottság nem képviselő tagját,
c. az illetékes országgyűlési képviselőt,
d. a rendelet által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit.
3. Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül
a. az önkormányzat intézményének vezetőjét,
b. akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.

17. §

1. A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formái:
a. a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,
b. a meghívó honlapon történő közzététele.
2. Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egy időben meg kell tenni.

3. A képviselő-testület ülésének vezetése

18. §

1. A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:
a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása, az egyebeken belül tervezett felszólalások
rögzítése
c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
d) napirendenként
da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó
megadása,
db) a vita összefoglalása,
dc) az indítványok szavazásra való feltevése,
dd) a határozati javaslatok szavaztatása,
de) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,
e) a rend fenntartása,
f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
g) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h) az ülés bezárása.

19. §

1. A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
2. Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozat-képtelen. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell újra mellékelni.

20. §

1. Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.
2. A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

21. §

1. A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.
2. A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
3. A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.
4. A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.

22. §

1. Előterjesztés nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni. Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendeletalkotással összefüggő napirendet.
2. Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat indokolásával.

23. §

1. Az előterjesztések tartalmi elemei
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések,
azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
f) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,
g) rendelet-tervezet, rendelet-tervezet indoklása.
2. A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet 23. §-ában, valamint a 24. § (1) bekezdésében előírt követelményeknek.

24. §

1. A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség.
Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
2. A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

25. §

1. A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőkhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.
2. A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

26. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendeleti javaslatot teszi fel szavazásra.

27. §

1. A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.
2. A határozati javaslat részei
a. a határozat szövege
b. a végrehajtást igénylő döntéseknél
ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,
bb) a határozat végrehajtásának időpontja,
3. A rendelet javaslat a rendelet szövegét tartalmazza.

28. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényesség észrevételt tenni.

29. § A képviselő-testület a döntéseit az ülésen a Mötv. 47. § (2) bekezdése szerint egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.

30. §

1. Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének ( legalább 4 képviselő) szavazata szükséges a Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyekben hozott döntések esetén.
2. Az önkormányzat nem él a Mötv. 50. §-ában rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.

4. A képviselő-testület döntései

31. §

1. A képviselő-testület döntései
a) határozat,
b) rendelet

32. §

1. A képviselő-testület a 31. § (1) bekezdésében meghatározott döntéseit
a.) nyílt szavazással, ezen belül:
aa.) nem név szerinti nyílt szavazással,
ab.) név szerinti nyílt szavazással,
b.) titkos szavazással hozza.
2. A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először a polgármester az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.
3. A polgármester vagy a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerint szavazást kell tartani, a Mötv. 48. § (3) bekezdés szabályainak betartása mellett.
4. A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ ( igen, nem, tartózkodom ) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozik.

33. §

1. A titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza, és titkos szavazással dönt az alpolgármester választás esetén.
2. A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
3. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye. A szavazólapot a szavazást követően meg kell semmisíteni.

34. § Az ülés vezetője megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rendeletet elfogadta, vagy elutasította.

35. § A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. a határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó nap megjelöléssel).

A határozatok jelölése a következő formában történik:
Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./…(……..) önkormányzati határozata a …………………………………….-ról.

36. § A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

37. §

1. A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A rendeletek jelölése a következő formában történik:
Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./……(………)önkormányzati rendelete a …………………….-ról.
2. A képviselő-testület rendeleteinek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet az elfogadását követő 3 munkanapon belül a község hirdetőtábláján kell elhelyezni, és a község honlapján kell megjelentetni. Az önkormányzati rendelet a kifüggesztését követő 10. naptári napon tekintendő kihirdetettnek.
3. A képviselő-testület normatív határozatát az önkormányzati rendeletekre vonatkozó előírások szerint kell közzétenni és kihirdetni.

38. §

1. A képviselőnek joga van a Mötv. 32. § (2) b.) pontjában meghatározott felvilágosítás-kéréssel élni a képviselő-testületi ülésen.
2.
2. Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
3. A felvilágosítás kérésre az ülésen vagy az ülést követő 30 napon belül, írásban, érdemi választ kell adni.

39. §

1. Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.
2. Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kéz-felemeléssel jelzik.
3. A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

40. §

1. Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszűntetésére.
2. Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.
3. A (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

41. § A testületi ülésen önálló napirendi ponton kívül is tájékoztatást kell adni az időszerű kérdésekről. A tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogosult személy.

42. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy ha az ülés a levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá ha a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

5. A jegyzőkönyv

43. §

1. A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.
2. A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeket kell tartalmaznia.

44. §

1. A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés f-m) pontokat.
2. A tárgyalt napirendeknél az Mötv. 52. § (1) bekezdés g) pontjaként legalább a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint a jegyzőkönyvbe rögzíteni.
3. A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.
4. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, a rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében a rendelet címét és számát kell szerepeltetni.
5. Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.
6. A jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni
a) egy példányt a jegyző kezel
b) egy példány irattári példány, melyet a lakosság számára is hozzáférhető (közszemlére kitett) kell tenni.
c.) A jegyző köteles a kormányhivatalnak elektronikusan a Mötv. 52. § (2) bekezdése szerint a jegyzőkönyvet megküldeni
7. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet
c) az írásos előterjesztéseket,
d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, vagy
e) a képviselők kérése alapján
ea) a képviselői indítványokat
eb) a képviselői hozzászólásokat.

45. §

1. Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia.
2. A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti bekötéséről, vagy lefűzéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad.
IV. Fejezet

A közmeghallgatás és a falugyűlés

46. §

1. Általános közmeghallgatást kell tartani a Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.
2.
2. A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó.
3. A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

47. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

48. §

1. A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.
2. A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával egyezik meg.

49. § A közmeghallgatás vezetője lehetőséget ad a megjelentek részére javaslatok és kérdések feltevésére.

50. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

51. §

1. A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel falugyűlést tart.
2. A falugyűlés meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni.
3. A falugyűlésen minden képviselő köteles részt venni.
4. A falugyűlésen elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok szerint.
V. Fejezet

A települési képviselő

52. § A települési képviselő esküje letételének megszervezése a jegyző feladata.

53. § A települési képviselő jogait és kötelezettségeit az Mötv. 32.-34. § tartalmazza.

54. §

1. Az önkormányzati képviselő megbízatása keletkezésével és megbízatásának megszűnésével kapcsolatos szabályokat az Mötv. 28-31. §-a tartalmazza.
2.
2. Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségét és az összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv 36-37 § tartalmazza.
3. Az önkormányzati képviselő méltatlanságát és a méltatlansági szabályokat az Mötv. 38. § foglalkozik.
4. Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozattételével kapcsolatos kötelezettségét az Mötv. 39. §-a tartalmazza.
VI. Fejezet

Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai

55. § A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester (alpolgármester),

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző,

d) a közös önkormányzati hivatal,

e) a társulás

6. A polgármester és az alpolgármester

56. §

1. A polgármester főállású tisztségviselő.
2. A polgármesteri tisztség összeférhetlenségéről a Mötv. 72. §-a rendelkezik, míg a polgármester vagyonnyilatkozattétteli, méltatlansági eljárásának szabályaira az önkormányzati képviselőkre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

57. § A polgármesteri tisztség keletkezésére és megszűnésére vonatkozó szabályokat az Mötv. 63. §; 69. § és 70. §-a tartalmazza.

58. §

1. A polgármester a Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túl további feladatai:
a.
a. segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
b. meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,
c. kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
d. fogadóórát tart,
e. nyilatkozik a sajtónak
2. A polgármester fogadóórája:
Kedd: 9,00 - 11,00
Szerda: 14,00-16,00
3. A polgármester külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

59. §

1. A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerül, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a. önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati ha-táridő a következő ülésig lejár,
b. az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati főösszeg 5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettség-vállalás esetén,
c. az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

60. §

1. A Képviselő-testület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, alpolgármestereket választhat. Alpolgármesternek olyan személy is megválasztható, aki nem tagja a képviselő-testületnek, de a polgármestert a képviselő-testület elnökeként csak olyan alpolgármester helyettesítheti, aki a képviselő-testület tagja.
2. Az alpolgármesterre képviselő-testületi hatáskör nem ruházható át.
3. A polgármesteri tisztség megüresedésekor, a polgármester távollétében, tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesítési jogkörében ellátja a polgármester valamennyi feladatát, gyakorolja hatásköreit. Tartós akadályoztatásnak minősül a polgármester három héten túli távolléte.
4. Az alpolgármester tiszteletdíját a mindenkori hatályos jogszabályi rendelkezések figyelembe vételével a polgármester javaslatára a képviselő-testület állapítja meg.
5. Az alpolgármester megbízatásának keletkezésére és megszűnésére a Mötv 74-78. § kell alkalmazni.

7. A képviselő-testület bizottságai

61. § A képviselő-testület feladatinak eredményesebb ellátása érdekében állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.

62. § A képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság.

A bizottság tagjainak felsorolását és feladatait a 2. számú melléklet tartalmazza.

63. § A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.

64. § A bizottságok működésének szabályaira az Mötv. 40. §-t, valamint az Mötv. 57-61. §-át kell alkalmazni.

65. § A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

8. A jegyző

66. §

1. A jegyző jogállására a Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
2.
2. A jegyző a Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívül kiemelt feladatai
a. tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
b. tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c. gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
d. biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését,
e. a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,
f. rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,
g. gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról és az önkormányzat honlapján történő közzétételéről.

67. §

1. A 66. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről.
2. A kihirdetési módok:
a. kötelező jelleggel az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés,
b. az önkormányzat honlapján való megjelentetés

68. §

1. A jegyző kinevezése, felmentése: a Mötv. 83. § b) pontja alapján az érintett települések polgármestereinek lakosságszám-arányos, többségi döntése szükséges. A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogok gyakorlása: a jegyző esetében az egyéb munkáltatói jogokat a székhely település polgármestere a többi település polgármesterének egyetértésével gyakorolja.
2. Az aljegyző a jegyző általános helyettese, továbbá ellátja a jegyző által a munkaköri leírásában meghatározott feladatokat.
3. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a székhelytelepülésen az adóügyi feladatokkal megbízott köztisztviselő látja el.

9. Közös Önkormányzati Hivatal

69. §

1. A képviselő-testület a Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hoz létre.
2.
2. Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Nagycenki Közös Önkormányzati Hivatal
Székhelye: 9485 Nagycenk, Gyár utca 2.
Peresztegi Kirendeltségének címe: 9484 Pereszteg, Ady Endre utca 1.
Fertőbozi ügyfélszolgálat címe. 9493 Fertőboz, Fő utca 17.
Adószáma: 15803548-2-08
Törzskönyvi azonosító száma: 803548
KSH számjele: 15803548-8411-32508
Számlaszáma: 10404058-50526680-8351003
3. A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatit a Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat a Mötv. 67. § b) pontja alapján a polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal Köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat-és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
4. A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét a hivatal SZMSZ-e tartalmazza.
5. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői közül vagyonnyilatkozat-tételre köteleztettek körét a 3. számú melléklet tartalmazza.

10. Társulások

70. § A képviselő-testület jogi személyiséggel rendelkező társulásokban részt vesz:

a. Sopron és Térsége Önkormányzati Társulás
b. Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményi Társulás
c. Ikva Menti Szennyvíztisztító Létesítése Önkormányzati Társulás
d. Sopron térségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
VII. Fejezet

A képviselő-testület gazdasági programja

71. §

1. A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.
2. A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

72. §

1. Ez a rendelet 2015. június 5-én lép hatályba.
2. Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2014.(XI.21.) önkormányzati rendelete.
1. számú függelék

PERESZTEG KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK TAGJAI

Polgármester:
Sellei Tamás Pereszteg, Sport u. 15.
Alpolgármester:
Gáspár András Pereszteg, Ady u. 8.
Képviselők:
Botkáné Mikó Brigitta Pereszteg, Fő utca 84.
Koloszárné Varga Elvira Pereszteg, Petőfi utca 29/A.
Rédecsi Tamás Pereszteg, Petőfi u. 6.
Talhammer Lászlóné Pereszteg, Sport u. 6.
Tóth Dániel Pereszteg, Sport u. 37.

1. melléklet

2. melléklet

PERESZTEG KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGAI

1. Ügyrendi Bizottság

Elnök: Koloszárné Varga Elvira

Tagok: Botkáné Mikó Brigitta

Tóth Dániel

Ügyrendi Bizottság feladatai

1. Szükség szerint megvitatja és véleményezi a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendeletet, a képviselők, a polgármester és az alpolgármesterek javadalmazására és egyéb juttatásaira vonatkozó előterjesztéseket, Alkotmánybírósági eljárás kezdeményezését, felterjesztési jog gyakorlásáról szóló előterjesztést. Véleményt nyilvánít olyan ügyekben – feladatkörében – amelyben a törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának kikérését írja elő.

1. Kivizsgálja az önkormányzati képviselők (polgármester) összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezést a Mötv. 36-38 §-ai, valamint a Mötv. 72. §-a alapján.

1. a) A jegyző bevonásával nyilvántartja és ellenőrzi a Mötv. 39. §-a alapján a polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozatokat, beleértve a külső (nem képviselő) bizottsági tagok vagyonnyilatkozatát is.

b) A vagyonnyilatkozatok ellenőrzéséről lefolytatott eljárás során a bizottság felhívja az érintettet a vagyonnyilatkozatban feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatok írásbeli közlésére.

c) Az ellenőrzési eljárás során a bizottság által kezelt azonosító adatokat az eljárás végeztével 8 napon belül meg kell semmisíteni.

d) A bizottság a képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos azonosító adatok, valamint képviselő hozzátartozójának vagyonnyilatkozata vizsgálatát zárt ülésen végzi – figyelemmel a Mötv. 39. §-ában foglaltakra.

1. Ellátja a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat. A képviselői vagyonnyilatkozatot nyitott borítékban, a hozzátartozói és a külsős (nem képviselő) bizottsági tagok vagyonnyilatkozatát lezárt – a Bizottság által az átvételkor lepecsételt és az Ügyrendi Bizottság elnöke által aláírt – borítékban kell leadni, illetve átvenni. A Bizottság elnöke az átvételről igazolást ad ki.

1. A (4) bekezdés szerint átvett vagyonnyilatkozatokat a Közös Önkormányzati Hivatal Peresztegi Kirendeltségénél, az anyakönyvi iratok tárolására is használt lemezszekrényében kell elhelyezni.

1. Külön a vagyonnyilatkozatokról (egységesen a képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatok vonatkozásában) és külön a képviselői vagyonnyilatkozatokba való betekintésről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás vezetését az Ügyrendi Bizottság elnökének felügyelete és irányítása mellett a Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője látja el.

1. A képviselői vagyonnyilatkozatokba való betekintést a Képviselő-testület a következők szerint biztosítja: képviselői vagyonnyilatkozatba való betekintés feltétele, hogy írásban azt Ügyrendi Bizottság elnökétől kell kérni a betekintés időpontjának naptári nap szerinti megjelölésével úgy, hogy az legalább ezen időpont előtt 5 nappal az Ügyrendi Bizottság elnökéhez megérkezzen.

1. Az Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatai ellátása vonatkozásában az elnök helyettesítésére tagjai közül minősített többséggel helyettest választ.

1. Az Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Mötv. 39. §-a alapján jár el.

3. melléklet

A Nagycenki Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők vagyonnyilatkozati kötelezettségéről a 2007. évi CLII. tv. 3. § (1) bek. c.) pontjában foglaltak alapján.
jegyző
aljegyző
pénzügyi ügyintézők
adóügyi ügyintézők
igazgatási ügyintézők
A vagyonnyilatkozatok a fenti törvény szerint a köztisztviselőknek 2 évente kell benyújtani.

4. melléklet

A képviselő-testületről a polgármesterre átruházott hatásköröket az alábbi rendeletek rögzítik:
Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2004. (XI.3.) önkormányzati rendelete az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól
Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013. (IX.23.) önkormányzati rendelete az önkormányzati tulajdonban álló közterületek filmforgatási célú használatról
Pereszteg Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2019. (III.13.) önkormányzati rendelete az önkormányzat és szervei 2019. évi költségvetéséről