Sokorópátka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2004. (V. 10.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat által biztosított gyermekvédelmei ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2004. 10. 01- 2006. 03. 27

Sokorópátka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2004. (V. 10.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat által biztosított gyermekvédelmei ellátások helyi szabályozásáról

2004.10.01.

Sokorópátka Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §(2) bekezdésében, 29. § (1)—(2) bekezdésében, 131. § (l) bekezdésében (továbbiakban: Gyvt,) kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja, hatálya, ellátási formák
1 .§ A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához — a helyi sajátosságokat figyelembe véve — a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.

2. §1 A rendelet hatálya kiterjed Sokorópátka község közigazgatási területén lakhellyel

rendelkező a Gyvt. 4. §(1) és (2) bekezdésében meghatározott személyekre.
(2) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül Sokorópátka közigazgatási területén tartózkodó a Gyvt. 4. § (3) bekezdésében meghatározott személyek esetében.

3. § (1) A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli és természetbeni ellátások:

- rendszeres gyermekvédelmi támogatás, - rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, - tankönyvtámogatás.
b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgálat,
- gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi.
(2) A rendeletben meghatározott, a gyermekek védelmét biztosító feladat- és hatásköröket:
a) az önkormányzat képviselő-testülete
b) az önkormányzat jegyzője
c) a gyermekjóléti szolgálat vezetője gyakorolja.
(3) A megelőző tevékenységhez kapcsolódó feladatokhoz a hatékonyabb munka érdekében a feladat- és hatásköröket ellátók figyelembe veszik az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, a közoktatási intézményekben dolgozók, a rendőrség, a társadalmi szervezetek, a katolikus egyház részéről érkezett észrevételeket.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
A pénzbeli ellátások megállapítását a nevelési oktatási intézmény, a gyámhatóság, a családvédelemmel foglalkozó intézmény, a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, és természetes személyek kezdeményezhetik.
II. Fejezet

PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

4. § (1) Az önkormányzat a gyermeket rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétben, feltéve, hogy az e rendelet alapján elrendelt vagyoni helyzet vizsgálata során a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó vagyoni érték nem haladja meg külön-külön számítva az öregségi nyugdíj legkisebb összegének huszonötszörösét, vagy együtt számítva az öregségi nyugdíj legkisebb összegének hetvenötszörösét.

(2) A jövedelem számításánál közös háztartásban élő közeli hozzátartozóként a Gyvt. 19. (4) bekezdésében foglaltakat kell figyelembe venni.

(3) A kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódiságának megállapítása érdekében a döntéshozatalt megelőzően környezettanulmányt kell végezni. Ha az önkormányzat hivatalos tudomása alapján a gyermeket gondozó család életkörülményei nem felelnek meg a jövedelemnyilatkozatban foglaltaknak, meg kell vizsgálni a család vagyoni körülményeit is.

(4) A vagyoni helyzet vizsgálata kiterjed a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében meghatározott közös háztartásban élő közeli hozzátartozók vagyonára is.

(5) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás összegét a Gyvt. 20. § (3) — (7) bekezdése szerint kell megállapítani.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

5. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, akinek családjában az egy fóre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került.

Elsősorban azokat a gyermekeket, illetve családokat kell alkalmanként rendkívüli támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásról más módon nem lehet gondoskodni, illetve alkalmanként jelentkező többletkiadások — gyermek tartós betegsége, elemi kár, beiskolázás, szülők munkanélkülivé válása, egyik szülő elhalálozása stb. — miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) 2 Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként 1.000-20.000. Ft-ig terjedhet.
(4) Egy naptári éven belül ugyanaz a gyermek legfeljebb 4 alkalommal részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.
(5) Sürgős szükség esetén, illetve, ha a késedelem a gyermek életét, épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól, illetve a (3) — (4) bekezdésben foglaltaktól is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
Tankönyvtámogatás

6. § (1) Az önkormányzat a tanévkezdés megkönnyítése érdekében a település közigazgatási területén lakcímmel rendelkező általános iskolai és középiskolai nappali tagozatos tanulók, továbbá felsőoktatási intézmények hallgatói részére a tanulmányok folytatásával járó anyagi terhek enyhítése érdekében tankönyvtámogatást biztosít, ha a gyermek családjában az egy fire jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét.

(2) A tankönyvtámogatás összegéről a Képviselő-testület külön határozattal dönt.

Gyermekek karácsonyi támogatása

7. § Az önkormányzat — hivatalból — a karácsonyi ünnepek előtt a 0—14 éves korú, továbbá a középfokú oktatási intézmények nappali tagozatos tanulói, valamint a felsőfokú oktatási intézmények nappali tagozatos, jövedelemmel nem rendelkező hallgatói részére támogatást biztosíthat.

A támogatást évente határozattal állapítja meg,
III. Fejezet

TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK

8. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

(2) Természetbeni ellátások különösen a megállapított támogatás, illetve segély összegének erejéig:

gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása; élelmiszerutalvány biztosítása; gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása; tandíj, kollégiumi díj átvállalása; tankönyv-, tanszerellátás költségeinek biztosítása.
(3) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról az eljárás során, az összes körülményt mérlegelve kell dönteni.
(4) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha a kérelem a gyermekek étkezési térítési díjának (díjhátralékának), tandíjának, tankönyv-, tanszerellátásának, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetett díjának támogatására irányul, vagy az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja,
(5) A pénzbeli ellátásként megállapított rendszeres gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásra kell átváltoztatni, ha bebizonyosodik, hogy a szülő (gondozó) az ellátást nem a gyermek érdekben használta fel.
IV. Fejezet

A PÉNZBELI És TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK ELJÁRÁSI SZABÁLYAI

9. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál lehet benyújtani.

A szóbeli kérelmet jegyzőkönyvbe kell mondani. Amennyiben olyan személy javasolja az ellátás megállapítását, akinek az ügy körülményeiről tudomása van, az eljárást hivatalból kell lefolytatni.
(2) A rendszeres gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni:
a) a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokkal együtt;
b) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot, illetőleg a szülői felügyeleti jog egyik szüló általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó — az illetékes gyámhivatal által készített — megállapodást tartalmazó jegyzőkönyvet;
c) a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást;
d) közép- vagy felsófokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében — ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást — az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról;
e) a családba fogadás, a gyámság alá helyezésről szóló gyámhivatali határozatot.
rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához az (l) bekezdés a) pontjában foglalt nyilatkozatot és jövedelemigazolásokat, illetve fiatal felnőtt kérelme esetén az (1) bekezdés d) pontja szerinti igazolást is be kell csatolni.
(4) E rendelet alkalmazásánál a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél I év /Gyvt. 131. (2)/. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. §(4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(5) A rendszeres és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, megállapítása előtt környezettanulmányt kell készíteni, ha pedig kétség merül fel a becsatolt nyilatkozatok és igazolások valóságtartalma tekintetében, eló kell írni az e rendelet 4. § (1) és (4) bekezdésében leírt vagyoni helyzet vizsgálatát.

10. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás összegét a tárgyhónapot követő hó 5. napján 9-15 óráig kell kifizetni a Polgármesteri Hivatal házipénztárából. Erről a határozatban tájékoztatni kell a támogatás felvételére jogosultat. Amennyiben a kifizetés napja szabad- vagy ünnepnap, úgy a kifizetés az azt megelózó munkanapon történik.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, illetve a pénzben fizetett tankönyvtámogatás a határozat kézhezvételét követő 3 napon belül kerül kifizetésre a Polgármesteri Hivatal házipénztárából. Erről a határozatban tájékoztatni kell a támogatás felvételére jogosultat.

(3) Ha a rendszeres vagy a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátás formájában biztosítják, úgy a támogatást az önkormányzat az illetékes intézménynek, gazdasági társaságnak, vállalkozónak utalja át, illetve az élelmiszer utalvány a Polgármesteri Hivatal házipénztárában vehető fel.

(4) Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, a tandíjat, kollégiumi díjat, a gyógyszerköltséget, az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díjat, a tankönyv, tanszer árát, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.

Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)—(2) bekezdésben foglaltak szerint. Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha természetbeni támogatást valamilyen okból nem lehet biztosítani (pl. az étkeztetést biztosító gyermekintézmény zárva tartása, betegség stb.). A fentiekról a kérelmezőt tájékoztatni kell.
V. Fejezet

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK

Általános szabályok
11.§. Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a) gyermekjóléti szolgálat,
b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda, iskolai napközis foglalkozás.
Gyermekjóléti szolgálat
12. §
(1) Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatást a Téti Kistérség Sokoróaljai Onkormányzatainak Gyermekjóléti és 3Szociális Intézménye útján biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár — gyermek veszélyeztetettségére utaló — jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a családgondozónál lehet.
(3) Az ellátás biztosítását a szolgálat vezetőjének intézkedése alapozza meg.
(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39—40. §-ai határozzák meg.
Óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás

13. § Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló — többszörösen módosított — 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezései alapján történik.

Térítési díj

14. § (1) Az óvodai ellátás, illetve az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetések intézményi térítési díjának mértékét a Képviselő-testület évente egy alkalommal, február 28-ig külön rendeletben határozza meg.

(3) A személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.

(4) A képviselő-testület egyéni rászorultság alapján, az intézményvezetó által megállapított személyi térítési díjat legfeljebb 50%-kal csökkentheti, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegú személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.

(5) A képviselő-testület a személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (elengedheti a díjat), amennyiben a gyermekek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, s a (4) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.

(6) A (4) bekezdésben foglalt esetben a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta mérhetó jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél I év. Az egy fóre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

15. § (1) E rendelet 2004. május 15. napján lép hatályba. Rendelkezéseit — amennyiben az a kérelmezó számára előnyösebb — a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt., továbbá A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII. 29.) Korm. rendeletben és A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. IO.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat által biztosított, gyermekvédelmi ellátásokról szóló 13/1997. (XII. 20.) rendelet és az ezt módosító 6/2001. (V. 15.) rendelet.

1

módosította a 13/2004.(X.1.) önk.r.

2

módosította a 2/2006.(III.28.) önk.r.

3

módosította a 2/2006.(III.28.) önk.r.