Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 03. 02- 2024. 09. 29Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról
[1]Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. F e j e z e t
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balmazújváros Város Önkormányzata. Az önkormányzat székhelye: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5. sz.
(2) Az önkormányzat jelképei a település címere, zászlója és pecsétje. Az önkormányzat a jelképeit és kitüntetéseit külön rendeletben határozza meg.
(3) A települési önkormányzat jogi személy. A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 12 fő.
(4) Helyi ünnepek: az augusztus 20-át megelőző héten tartott városi napok, és a Veres Péter születésének emlékünnepe minden év januárjában.
II. F e j e z e t
Az önkormányzat feladat- és hatásköre
2. § (1) [2] A képviselő-testület kizárólagos hatásköre a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltakon kívül:
a) a települési önkormányzat helyi közügyeken, valamint helyben biztosítható közfeladatokon túli közfeladat önkéntes vállalása,
b) testvérvárosi kapcsolat kialakítása, megszüntetése,
c)[3] önkormányzati delegáció külföldi utazásáról való döntés, ezen belül az utazás céljának, a delegációban részt vevők számának és személyének,, valamint az utazás költségének és fedezetének meghatározása.
(2) [4] A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, állandó bizottságaira, a jegyzőre és a társulásra átruházhatja.
(3) Önkormányzati hatósági ügyben első fokon a képviselő-testület jár el. Ezt a hatáskörét rendeletben a polgármesterre és állandó bizottságaira átruházhatja.
(4) Az (2) és (3) bekezdésben említett átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(5) [5] Önként vállat feladatok:
a) járóbeteg szakellátás,
b) mezei őrszolgálat,
c) nem kötelező helyi szociális ellátások.
III. F e j e z e t
A képviselő-testület szervezet és működése
3. § (1) [6] Az Önkormányzati egyéni választókerületek száma 8, a helyi képviselők névjegyzékét a 3. melléklete tartalmazza.
(2) A képviselő-testület szükség szerint ülést tart, ha döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben. A képviselő-testület évente legalább 9 alkalommal ülést tart, melyet a munkatervben kell ütemezni.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) az ülések tervezett időpontját,
b) napirendjét,
c) napirendek előadóját,
d) szükség szerint a beszámolók, jelentések főbb követelményeit,
e) meghatározza azokat a napirendeket, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani, illetve amely napirendeket több fordulóban tárgyal,
f) meghatározza azokat a témákat, amelyeket valamely bizottság nyújt be, illetőleg amelyhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,
g) a napirendek előkészítésében közreműködőket.
(4) A munkaterv tervezet összeállításához javaslatot kell kérni az önkormányzati bizottsági elnököktől, önkormányzati intézmények vezetőitől, a helyi társadalmi szervek, az önkormányzatban képviselővel nem rendelkező pártok vezetőitől, rendőrkapitányságtól, jelentősebb gazdasági szervek vezetőitől, országgyűlési képviselőktől, helyi cigány és német kisebbségi önkormányzattól.
(5) [7] A munkaterv tervezetét a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal állítja össze, a polgármester terjeszti jóváhagyás céljából a képviselő-testület elé. A munkaterv tervezetének benyújtásakor tájékoztatást kell adni a tervezetbe fel nem vett javaslatokról is.
(6) A képviselő-testület, ha a napirendek száma vagy jellege ezt indokolja, ülésszakot tarthat.
1. Az ülés összehívása
4. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.
(2) [8]A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére a Képviselő-testület üléseit (munkaterv szerinti, illetőleg rendkívüli) a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(3) [9] A meghívó és az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, kiküldése a jegyző feladata. A jegyző ezen költelezettségének munkaterv szerinti ülés esetén az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülés előtt 2 nappal köteles eleget tenni.
(4) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület telefonon vagy egyéb módon is összehívható, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell. [10]Az ülésen megtárgyalásra kerülő előterjesztést legkésőbb az ülés napján kell kiküldeni, vagy az ülés kezdetekor kell kiosztani.
(5) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztőik nevét, továbbá a határozati javaslat teljes szövegét és az írásbeli előterjesztéseket. A meghívót a polgármester írja alá.
(6) [11] A képviselő-testület ülés időpontjáról, helyéről és a napirendjéről a jegyző a munkaterv szerinti ülés időpontja előtt 5 nappal, rendkívüli ülés előtt 2 nappal korábban tájékoztatja a lakosságot a www.balmazujvaros.hu weboldalon keresztül, a testületi anyag megjelentetésével. Ezzel egyidejűleg gondoskodik arról, hogy a meghívó egy példánya a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztésre kerüljön.
(7) [12] A képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztéseket és határozati javaslatokat a zárt ülés anyagának kivételével meg kell küldeni a Városi Könyvtárhoz, ahol azokba az érdeklődő állampolgárok betekinthetnek.
(8) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást csak a polgármester adhat, a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályok betartásával.
(9) A képviselő-testület ülését határozatképtelenség esetén az ülés időpontjától számított 15 napon belül ismételten össze kell hívni.
(10) [13] Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a Mötv.42. §-ban meghatározott ügyek kivételével -valamennyi ügyben döntést hoz.
(11) [14] A képviselő-testület nem határoz meg olyan ügyet, melyben a polgármester két ülés között döntést hoz.
2. Meghívandók köre
5. § (1) A képviselő-testület munkaterv szerinti és rendkívüli ülésére meg kell hívni a helyi önkormányzati képviselőket, valamint tanácskozási joggal:
a) Balmazújváros Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
b) Balmazújváros Város Német Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
c) Hajdú-Bihar megye 6. számú egyéni választókerület országgyűlési képviselőjét.
(2) A munkaterv szerinti ülésekre – zárt ülés kivételével – tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a bizottságok nem képviselő tagjait,
b) a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal osztályvezetőit,
c) Balmazújváros Város Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervek vezetőit,
d) Balmazújváros Város Önkormányzat többségi tulajdonú gazdasági társaságainak vezetőit,
e) a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatal vezetőjét,
f) az Önkormányzati Tűzoltóság Balmazújváros parancsnokát,
g) Balmazújváros Város közigazgatási területén működő nem önkormányzati fenntartású oktatási-nevelési intézmények vezetőit,
h) a napirendek tárgya szerint illetékes előadót,
i) azt a személyt, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges,
(3) Rendkívüli ülésre – zárt ülés kivételével – az (1) bekezdésben foglaltakon túl meg kell hívni azt a személyt, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges.
(4) A Képviselő-testületi ülés anyagát a meghívottak előzetes egyeztetést követően e-mailen kapják.
(5) Balmazújváros Város Önkormányzatának munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésére tanácskozási jog nélkül meg kell hívni e rendelet 7. mellékletében felsorolt önszerveződő közösségek és intézmények képviselőit.
(6) A képviselő-testület zárt ülésére az Mötv.-ben foglaltakon túl az előterjesztésben érintett személy meghívása minden esetben kötelező. Az érintett távolléte az előterjesztés megtárgyalását és az abban való döntést nem befolyásolja.
3. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárási szabályok
6. § (1) A képviselő-testület a vagyonnyilatkozat és összeférhetetlenségi nyilatkozat átvételét, nyilvántartását, vizsgálatát és ellenőrzését az Pénzügyi és Jogi Bizottság feladatkörébe utalja.
(2) A Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozat-tételhez szükséges nyomtatványoknak a polgármester, a képviselők, valamint a hozzátartozók részére a leadási határidőt megelőző 15 napon belül történő átadásáról, az érintettek írásban igazolják a nyomtatványok átvételét.
(3) A nyomtatványoknak a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek részére való átadásával egyidejűleg a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke közli a nyomtatványok leadásának határidejét.
(4) [16] A vagyonnyilatkozatok átvételére a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az őt korban követő bizottsági tag - jogosult, aki köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozatoknak a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében lévő lemezszekrényben való elhelyezéséről a helyi adatvédelmi szabályzat rendelkezéseinek megfelelően. A vagyonnyilatkozatok tárolására szolgáló lemezszekrényben más irat nem helyezhető el.
(5) A nyilvános vagyonnyilatkozatokba való betekintést bárki kezdeményezheti írásban a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnökénél.
(6) [17] A betekintési jog a bizottság elnökének jelenlétében gyakorolható.
(7) A hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nem nyilvánosak, így azokba csak a Pénzügyi és Jogi Bizottság tekinthet be ellenőrzés céljából.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatását a név,- lakcím és a vagyonnyilatkozat kifogásolt tartalmának megjelölésével lehet kérni a Pénzügyi és Jogi Bizottságtól.
(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bejelentést a (8) bekezdésben foglalt feltételek hiányában a Pénzügyi és Jogi Bizottság érdemi vizsgálat nélkül terjeszti a képviselő-testület elé.
(10) A bizottság valamennyi vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás iránti kezdeményezést nyilvántartásba vesz, melyet iktatószámmal kell ellátni. A nyilvántartást lemezszekrényben kell elhelyezni.
(11) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a bizottság elnöke haladéktalanul - 3 napon belül - a bizottság elé terjeszti, s a bizottság dönt arról, hogy a kezdeményezést érdemben vizsgálja- e figyelemmel a (9) bekezdésben foglaltakra.
(12) Az eljárást a bizottság zárt ülés keretében folytatja le, amelyről külön jegyzőkönyvet kell készítenie.
(13) Az eljárás során a nyilatkozattételre kötelezett a bizottság felhívására a saját illetve hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat a felhívástól számított 3 napon belül köteles írásban benyújtani.
(14) A (13) bekezdésben megjelölt azonosító adatok csak a bizottság tagjai számára hozzáférhetőek, az eljárás befejezését követő 8 napon belül ezen adatokat meg kell semmisítenie a bizottságnak.
(15) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a Pénzügyi és Jogi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.
(16) A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatban a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó tájékoztatója alapján.
(17) A döntés-előkészítését végző Pénzügyi és Jogi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai, a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek figyelemmel a (7) és (14) bekezdésben foglaltakra.
(18) A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke köteles biztosítani.
4. Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárási szabályok
7. § (1) Összeférhetetlenségi bejelentést a név, lakcím és az ok megjelölésével a polgármesterhez kell írásban benyújtani, aki a beadványt az iktatást követően haladéktalanul - 3 napon belül - átadja kivizsgálásra a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak.
(2) Az összeférhetetlenségi beadványt a Pénzügyi és Jogi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.
(3) A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb az összeférhetetlenséggel kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó előterjesztése alapján.
(4) A döntés-előkészítését végző Pénzügyi és Jogi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek.
(5) A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke biztosítja.
6. Előterjesztések
8. § (1) A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:
a) polgármester,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a képviselő-testület bizottságának elnöke,
d) települési képviselő,
e) jegyző,
f) a testület munkatervében meghatározott előadó.
(2) A Képviselő-testület ülésére előterjesztés csak írásban nyújtható be, mely két részből áll. Az első részben ismertetni kell:
a) a testület korábbi döntéseit, állásfoglalásait,
b) a korábbi intézkedések végrehajtásának eredményeit,
c) fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket és összefüggéseket, amelyek indokolják a meghozandó döntést,
d) az előterjesztéseknek a határozati javaslatban foglaltakat tartalmaznia kell.
(3) Az előterjesztés második része a határozati javaslat, melynek követelményei a következők:
a) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat, indokolást nem tartalmazhat,
b) a határozati javaslat ne ismételje meg a szervek jogszabályban előírt feladatait,
c) az eltérő tartalmú alternatív határozati javaslatokat külön-külön kell megfogalmazni,
d) a határozati javaslatnak tartalmazni kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét,
e) a végrehajtás határidejére tett javaslat "azonnal, folyamatos" vagy naptár szerinti megjelölést használhat, folyamatos határidő esetében meg kell jelölni az időközönkénti beszámolás időpontját is,
f) ha a határozati javaslat nem, vagy nem csak az előterjesztés készítőjét jelöli meg felelősként, vagy más szervre is megállapít kötelezettséget, csak úgy terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az érintett szerv vagy személy véleményét kikérték és ez az előterjesztés első részéből kitűnik.
(4) Az előterjesztésben javaslatot kell tenni, hogy a képviselő-testület határozata végrehajtásának ellenőrzésével mely bizottságát bízza meg, átfogó határozata végrehajtásának helyzetét, időközönként mikor tűzze ülésének napirendjére.
(5) Az előterjesztések előkészítői érdemben terjesszék a testület elé az előkészítés alkalmával felmerült nézeteket, a mellettük és ellenük szóló érvekkel együtt, hogy a testület ezek ismeretében a legalkalmasabb változatot választhassa ki.
(6) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére az ülést megelőző 15. napig, a soron kívüli ülésre az ülést megelőző 3. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét és gondoskodik valamennyi testületi anyag postázásáról.
(7) [18] A Képviselő-testület soron kívüli üléseinek anyagát a képviselők részére az ülést megelőző 2 nappal kell kézbesíteni.
(8) Sürgősségi előterjesztést terjeszthet elő:
a) a polgármester,
b) a bizottság,
c) a bizottsági elnök,
d) a települési képviselők egynegyede.
(9) [19]
(10) A jegyző, jegyzői rendelkezésben szabályozza a hivatali dolgozók által készítendő előterjesztések előkészítésének rendjét, a vonatkozó felelősségi szabályokkal együtt.
7. A tanácskozás
9. § (1) A polgármester megállapítja a testületi ülés határozatképességét.
(2) A polgármester előterjeszti az ülés napirendi tervezetét, a napirendről a testület - vita nélkül - határoz.
(3) [20]A munkaterv szerinti üléseken a polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, a két munkaterv szerinti testületi ülés között történt fontosabb eseményekről.
(4) A polgármester javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.
(5) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
(6) A jegyző az előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételeiről a napirend tárgyalásának megkezdésekor tájékoztatja a képviselő-testületet.
(7) A napirendi pontok tárgyalását maximum egyszeri 3-3 perces szóbeli kiegészítés előzheti meg, ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
(8) Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.
(9) A vita során a polgármester bejelenti a számítógépes kijelzés alapján a hozzászólások sorrendjét, melynek időtartama egy napirendi pont keretében 5 perc. Az idő túllépése miatt a polgármester a felszólalótól a szót megvonja.
(10) Ugyanazon napirend keretében az ismételt hozzászólásra egyszer van lehetőség, melynek időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.
(11) A vita lezárására, a képviselő-testület bármely tagja indítványt tehet, az indítványról a testület vita nélkül dönt. A vita lezárása után a napirend előadója összefoglalhatja az indítványokat és észrevételeket.
(12) Ügyrendi javaslat esetén a (9) - (11) bekezdés korlátozó rendelkezései nem érvényesülnek.
(13) A települési képviselő az önkormányzat ülését ügyrendi észrevétel címén a tanácskozás rendjére, a szavazás módjára, a határozati javaslat pontatlanságára, hiányosságára jogosult felhívni a testület figyelmét. Amennyiben a hozzászólás nem ügyrendi, a polgármester a szót azonnal köteles megvonni.
(14) A tanácskozási joggal meghívottak a vita során legfeljebb napirendenként egy alkalommal két perces időtartammal szólalhatnak fel.
(15) A vita lezárását követően - a szavazás megkezdése előtt - az ülést vezető a vita lényegét tömören összegzi, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre.
(16) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.
(17) Határozathozatal után ügyrendi kérdésként csak a szavazás módjára vonatkozóan kerülhet sor ismételt szavazásra.
(18) Bármely előterjesztés elnapolásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(19) [21] Ha a képviselő a szavazás előtt elmulasztja a személyes érintettségét bejelenteni, a polgármester első alkalommal figyelmezteti a jogszabályi kötelezettsége megtartására, második és minden további alkalommal történő mulasztás esetén a tiszteletdíját kötelezettség szegésenként 10-10%-kal csökkenteni kell.
8. Az ülés rendje
10. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
a) A polgármester figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától.
b) Megvonja a szót a polgármester azon hozzászólótól, aki a figyelmeztetés ellenére is eltér a tárgytól.
c) Rendre utasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
d) A polgármester köteles attól a felszólalótól azonnal megvonni a szót, aki a jelenlévő vagy távollévő személyt sértegeti, rá vonatkozóan sértő kifejezést, megengedhetetlen hangnemet használ.
e) A mobiltelefon használata tilos.
(2) Személyes megjegyzést tehet a képviselő-testület ülésén az, akit a vita során név szerint megszólítottak, aki az Őt méltatlanul ért támadást kívánja visszautasítani, illetve aki az álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértéseket szeretné eloszlatni. Személyes megjegyzést 1 perc időtartamban a vita során bármikor lehet tenni.
(3) A képviselő-testület a vita lezárása és a polgármesteri összefoglaló után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(4) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén a polgármestert az alpolgármestereket együttesen érintő ügyet tárgyal és az érintettek azon nem kívánnak részt venni, akkor az ülésvezetői teendőket a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke látja el.
(5) [22][23][24]A képviselő-testület munkaterv szerinti ülése 10.00 órakor kezdődik. Ettől az időponttól csak kivételesen indokolt esetben lehet eltérni, de a polgármesternek az ülés kezdő időpontjának meghatározásakor ebben az esetben is figyelembe kell vennie a napirendre tűzött előterjesztések számát, terjedelmét. A soron kívüli ülések kezdő időpontjának meghatározása – a napirend terjedelmének függvényében – a polgármester mérlegelési jogkörébe tartozik.
(6) Az ülés vezetője a tanácskozás megkezdésétől számított másfél óránként 10 perc szünetet rendel el.
(7) Tanácskozás közben a képviselő a távozását és visszatérését a képviselői szavazópulton köteles jelezni. A tanácskozás során az ülésen részt vevő hozzászólása esetén köteles a mikrofont használni.
9. Határozathozatal
11. § (1) [25] A képviselő-testület a határozatait a Mötv. és jelen rendeletben meghatározott kivételektől eltekintve egyszerű szótöbbséggel hozza, összevont napirendek tárgyalása esetén a határozathozatal külön-külön történik.
(2) [26] Minősített többséggel dönt a Mötv. meghatározottakon túl:
a) képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,
b) sürgősségi indítvány elfogadásáról,
c) díszpolgári cím és kitüntető díjak adományozásáról,
d) hitelfelvétel, közfeladat önkéntes felvállalása, erről történő lemondás.
(3) A képviselő-testület határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos, arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A meghozott határozat teljes jelölése: Balmazújváros Város Önkormányzat ….(arab sorszám)/....(év, hó,nap) határozata a ….....-ról, -ről; rövid megjelölése: …...(arab sorszám)/......(év,hó,nap) sz. határozat.
(4) A testületi határozatokról a polgármesteri hivatal határidős nyilvántartást vezet.
(5) A határozatokat a testületi ülést követően legkésőbb 20 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, illetve szerveknek. Sürgős, indokolt esetben a jegyző a jegyzőkönyv elkészültét megelőzően a határozat kiadását engedélyezheti. E határozatot a jegyző és a polgármester írja alá.
10. Önkormányzati rendeletalkotás
12. § (1) A kötelező önkormányzati rendeletalkotáson kívüli szabályozás szükségességéről a Pénzügyi és Jogi Bizottság, valamint a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság javaslata alapján dönt a képviselő-testület.
(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a települési képviselő,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) polgármester,
d) jegyző.
(3) A kezdeményezést a polgármesternél nyújthatják be. A polgármester a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) [27] A rendelet tervezet szakmai előkészítését a jegyző irányítása mellett a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, de a testület az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre. A tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület szükség esetén más szakértőt is felkérhet.
(5) [28] A helyi rendeleteket társadalmi vitára kell bocsátani, a testület erre irányuló külön döntése alapján, ezen esetekben gondoskodni kell a kétlépcsős megvitatásról. Testületi döntés alapján a társadalmi vitát a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője szervezi meg a testület által meghatározottak szerint. A szervezés során arra kell törekedni, hogy a viták résztvevői a lakosságnak abból a rétegéből kerüljenek ki, amelyet a tervezett szabályozás a leginkább érint. A vita során elhangzott javaslatokról, észrevételekről a helyi képviselő-testület tájékoztatása szükséges, a tájékoztatás a polgármester feladata. A társadalmi vitára bocsátott rendeletek tervezetét legalább 30 napra nyilvánosságra kell hozni (pld. hirdető táblán, szórólapokon, helyi sajtóban). Ezt követően lehet a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszteni. A rendeletalkotást megelőző közmeghallgatásról a képviselő-testület esetenként dönt.
(6) A rendelet tervezetet és annak indoklását, a polgármester vagy a jegyző, vagy pedig az előkészítésével közvetlenül megbízott személy terjeszti elő. A képviselő-testületet tájékoztatni kell az előkészítésnél felvett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.
(7) [29] Az önkormányzati rendeletekről a jegyző irányítása mellett nyilvántartást kell vezetni, amely tartalmazza a rendelet számát arab számozással, tárgyát, megalkotásának, valamint hatálybelépésének időpontját, és a megjegyzés rovatban a módosító vagy hatályon kívül helyező rendelet számát arab számmal, időpontját.
(8) [30] Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik. A jegyző a kihirdetést követő 30 napon belül gondoskodik arról, hogy az önkormányzat rendeleteiről a lakosság tudomást szerezzen. A közzététel módjai:
a) kifüggesztés a hivatal hirdetőtábláján,
b) a helyi képviselők által való ismertetése,
c) helyi sajtóban,
d) Balmazújváros Város Önkormányzat honlapján.
(9) Az önkormányzati rendeletet a kihirdetést követő 15 napon belül meg kell küldeni a városi könyvtárnak.
11. Az önkormányzat rendelkezéseinek végrehajtása és a végrehajtás ellenőrzése
13. § (1) A polgármester és a jegyző akár a határozatban megjelölt felelősként, akár közvetetten, felelősek a feladatkörüket érintő határozatok eredményes végrehajtásáért.
(2) A határozatok végrehajtása során a polgármester gondoskodik az összetett vagy több szerv közreműködését igénylő határozatok végrehajtásának tervszerű ütemezéséről, megszervezi a bizottságok közreműködését a végrehajtás ellenőrzésében.
(3) Azokban az esetekben, amikor a képviselő-testület határozatát a végrehajtásért felelős személy vagy szerv mulasztása miatt nem hajtották végre, az erről szóló beszámoló keretében a képviselő-testületet a mulasztást elkövetők felelősségre vonásáról is tájékoztatni kell, illetőleg ha a felelősség megállapítása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik, erre nézve javaslatot kell a testület elé terjeszteni.
(4) Ha a képviselő-testület határozatának végrehajtásáért felelős személy a végrehajtást akadályozó körülményt észlel, annak elhárítását a polgármestertől köteles kérni. A polgármesternek a határozatok végrehajtását akadályozó körülmények elhárítására intézkedni kell.
12. Hallgatóság
14. § (1) A hallgatóság nem rendelkezik tanácskozási és szavazati joggal, az ülés idején tartózkodni köteles bármilyen megnyilvánulástól.
(2) A testületi munka hatékonysága érdekében a képviselő-testület kivételesen, egyedileg, egyszerű szótöbbséggel - vita nélkül - dönt a hozzászólási lehetőség megadásáról a hallgatóság részére. A hozzászólás időtartama maximum 2 perc.
13. A szavazás módja
15. § (1) [31] A képviselők igenlő vagy ellenszavazatokkal, illetve tartózkodás útján vesznek részt a szavazásban. A nyílt szavazás szavazatszámláló gép alkalmazásával, ennek hiányában kézfelemeléssel történik.
(2) [32] Név szerinti szavazással dönt a képviselő-testület az 5 millió Ft összeg feletti hitel felvételéről, továbbá az 5 millió Ft feletti értékű önkormányzati ingatlanról való rendelkezésnél (eladás, eladásra kijelölés, megterhelés, biztosítékul adás, üzemeltetésbe, bérbe, haszonbérbe adás).
(3) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak, illetve tartózkodnak.
(4) A szavazás módjának megváltoztatását az adott napirend tárgyalása során a polgármester és bármelyik képviselő javasolhatja, kivéve a (2) bekezdésben, valamint a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakat. A Képviselő-testület a javaslatról vita nélkül határoz.
(5) [33] A titkos szavazás a szavazatszámláló géppel történik, oly módon, hogy a gép a képviselők nevének feltüntetése nélkül a szavazatok számát összesíti. Amennyiben a szavazatszámláló géppel való szavazás feltételei nem adottak, akkor a titkos szavazást a Pénzügyi és Jogi Bizottság bonyolítja le.
(6) [34] A titkos szavazás során a képviselők a szavazatukat tartalmazó borítékokat egy lezárt urnába helyezik. A szavazást követően a Pénzügyi és Jogi Bizottság megállapítja a szavazás eredményét, és a bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet.
14. Felvilágosítás kérés, tájékoztatás kérés, bejelentés a munkaterv szerinti ülésen
16. § (1)
(2) [35]
(3) [36]
(4) [37]
(5) [38]A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertő (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.
(6) [39]A felvilágosítás kérésre az ülésen, szóban, vagy legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni. A felvilágosítás kérésre adott válasz elfogadásáról a felvilágosítást kérő nyilatkozik. Ha a felvilágosítást kérő a választ nem fogadja el, a felvilágosítás kéréssel érintett kérdésben a soron következő munkaterv szerinti testületi ülésre részletes tájékoztatást kell benyújtani.
(7) A bejelentés valamely tény, körülmény megismertetése a testülettel, amely intézkedést nem igényel.
(8) [40]A képviselő a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését. Az intézkedés kezdeményezésére 30 napon belül érdemi választ kell adni.
(9) [41]
15. Jegyzőkönyv
17. § (1) Az ülésről a szavazatszámláló és mikrovoks rendszer hangfelvétele alapján összefoglaló jegyzőkönyv (továbbiakban jegyzőkönyv) készül. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet, a jelenléti ívet.
(2) A képviselő-testület üléséről a hangfelvétel alapján készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyvvezető írja alá.
(3) [42] A jegyzőkönyv eredeti példányát - mellékleteivel együtt - a polgármesteri hivatal kezeli. A jegyzőkönyvet a Mötv. foglaltakon túl a zárt ülések jegyzőkönyvének kivételével a városi könyvtárnak is meg kell küldeni.
(4) A jegyzőkönyvet évenként be kell köttetni és irattárba kell helyezni.
(5) [43] A Képviselő-testület üléséről kép- és hangfelvételt kell készíteni. A képviselő-testület nyilvános üléseiről a helyi televízió által történő közvetítés útján a lakosságot tájékoztatni kell. Az ülésekről készült kép- és hangfelvételt a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatalban kell tárolni. A felvételek tárolásának és őrzésének rendjét a jegyző szabályozza. A Képviselő-testület üléseiről készült hang- és képanyag nem selejtezhető, azt a szerkesztett jegyzőkönyv elkészülte után a keletkezést követő év március 31-ig a levéltárba le kell adni.
(6) A testület rendeleteinek, határozatainak nyilvántartásáért a jegyző felelős.
IV. F e j e z e t
Közmeghallgatás
18. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer a munkatervében meghatározottak szerint közmeghallgatást tart. Közmeghallgatási napirendet kell tartani akkor is:
a) ha a testület korábbi ülésén úgy döntött,
b) ha a képviselők fele indítványozta.
(2) A közmeghallgatási napirendet a helyben szokásos módon kell közzétenni. A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a tervezett testületi ülésekhez hasonló módon és időben úgy kell értesíteni, hogy lehetősége nyíljon a kérdések, javaslatok megtételére.
V. F e j e z e t
A települési képviselő
19. § (1) A települési képviselő önkormányzati képviselői munkája végzése során - előzetes bejelentés alapján - jogosult a városháza egyes helyiségeinek igénybevételére. Erre irányuló igényét, valamint a munkája egyéb feltételeit a jegyző a hivatal útján biztosítja.
(2) [44] A települési képviselő az önkormányzati képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivataltól. A hivatal a szükséges tájékoztatást – amennyiben az nem a következő testületi üléshez szükséges információt igényli – köteles 15 napon belül megadni.
(3) [45] [46]
(4) A képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységére, választók bizalmára.
(5) Felkérés alapján részt vesz a testületi ülés előkészítésében, az előkészítés során tervezett vizsgálatokban.
19/A. § (1) A képviselőt megválasztása időpontjától megbízatása megszűnéséig - e minőségben végzett munkájáért - tiszteletdíj illeti meg.
(2) [48] A képviselői tiszteletdíj mértéke 60.000 Ft/hó (továbbiakban: alapdíj).
(3) Ha a képviselő bizottságnak tagja - megválasztásától kezdődően - tiszteletdíja az alapdíjon felül:
a) állandó bizottsági tagság - több bizottsági tagság esetén is - az alapdíj 45 %-a,
b) állandó bizottság elnöke esetén az alapdíj 90 %-a, függetlenül a betöltött megbízatások számától.
(4) A bizottság nem képviselő tagjának havi tiszteletdíja az alapdíj 45%-a.
19/B. § (1) Ha a képviselő a tárgyhavi munkaterv szerinti képviselő-testületi ülés szavazásai több mint felén nem vesz részt, a 19/A. § (2) bekezdésében megállapított tárgyhavi alapdíja 25%-kal csökken, kivéve, ha hivatalos ügyben van távol és azt a polgármester igazolja, vagy ha a képviselő orvosi igazolást csatol be hiányzásának okáról.
(2) Ha az állandó bizottságban résztvevő képviselő, illetve nem képviselő tagja a tárgyhavi munkaterv szerinti bizottsági ülések szavazásai több mint felén nem vesz részt, a bizottsági tagságért járó 19/A. § (3) bekezdésében meghatározott tárgyhavi tiszteletdíja 25%-kal csökken, kivéve, ha hivatalos ügyben van távol, melyet az adott bizottság elnöke igazol, vagy ha a bizottsági tag orvosi igazolást csatol be hiányzásának okáról.
(3) Ha a képviselő vagy bizottság tag az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeinek határidőben nem tesz eleget, úgy a képviselő-testület - a polgármester írásbeli előterjesztése alapján - határozattal rendelkezik a képviselő vagy bizottsági tag tiszteletdíjának megvonásáról. A tiszteletdíj megvonás időtartama a képviselő vagy bizottsági tag kötelezettségének teljesítéséig, de legfeljebb 12 hónapig terjedhet.
19/C. § (1) Ha a képviselő a mandátumáról hóközben lemond, számára a megállapított tiszteletdíj időarányos része jár.
(2) Ha a bizottsági tag hóközben mond le tagságáról, számára a megállapított tiszteletdíj időarányos része jár.
(3) A képviselők tiszteletdíjának számfejtése és kifizetése a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig történik. A tiszteletdíj kifizetése az ülések jegyzőkönyvének mellékletét képező jelenléti ív alapján történik.
19/D. § [51] A polgármester előre meghirdetett helyen és időben a lakosság részére évente legalább egyszer lakossági fórumot tart. A fórum időpontjáról a www.balmazujvaros.hu weboldalon, hirdetőtáblán, valamint más – a polgármester által meghatározott módon - keresztül kerül tájékoztatásra a lakosság.
VI. F e j e z e t
Az önkormányzat bizottságai
20. § (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó, a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.
(2) [52] Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi bizottságokat hozza létre, és létszámukat a következők szerint állapítja meg:
a) Pénzügyi és Jogi Bizottság 5 fő
b) Gazdasági, Településfejlesztési és Településüzemeltetési Bizottság 5 fő
c) Egészségügyi, Szociális, Kulturális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottság 5 fő
d) [53]
(3) A bizottságok feladatkörüknek megfelelően fejtik ki tevékenységüket. A bizottságok tagjait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(4) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(5) [54]Bizottságoknak az önálló döntési jogkör megadása esetén a képviselő-testülettel való kapcsolatuk az alábbi:
a) Amennyiben az adott, konkrét ügynek az egész településre kiható jelentősége van, úgy a bizottság az ügyet tagjai egynegyedének indítványára - a helyi képviselő-testület elé terjeszti. Ebben az esetben a képviselő-testület foglal állást abban, hogy maga kíván-e dönteni az ügyben.
b) A képviselő-testület illetékessége áll fenn abban az esetben, ha kétségessé válik, hogy az adott ügy tárgyalása a helyi önkormányzati testülethez vagy valamely bizottsághoz tartozik-e.
c) Két bizottság közötti hatásköri vagy illetékességi összeütközés esetén a helyi képviselő-testület foglal állást.
d) A bizottságok kötelesek meghívni az előterjesztés tárgyalásához a tárgy szerinti illetékest, valamint a polgármestert és a jegyzőt.
e) [55]
(6) A bizottságok évenként legalább egy alkalommal tevékenységükről beszámolnak a képviselő-testületnek.
(7) Az önkormányzat feladatainak eredményesebb ellátása érdekében szükség szerint ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg. Az ideiglenes bizottság megszűnik a képviselő-testület által meghatározott feladat teljesítésével.
(8) A bizottságok szükség szerint, de évente legalább hat ülést tartanak. A bizottság elnöke akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő bizottsági tag hívja össze és vezeti a bizottsági ülést. A bizottság elnöke, illetve akadályoztatása estén a legidősebb képviselő bizottsági tag köteles összehívni a bizottságot:
a) a bizottság létrehozását követő 30 napon belül,
b) a képviselő-testület határozatára,
c) a bizottsági tagok több mint felének indítványára,
d) a polgármester indítványára, a jegyző indítványára.
(9) A bizottság döntéseinek ismertetésére az elnök akadályoztatása esetén a bizottság által meghatalmazott bizottsági tag jogosult.
(10) A bizottság éves munkatervet köteles készíteni tárgyév január 31. napjáig, melynek előkészítéséért a bizottság elnöke a felelős. A bizottságok a tevékenységi körükbe tartozó rendeletek hatályosulását folyamatosan ellenőrzik.
(11) A bizottság feladatkörében, hatáskörében tartozó kérdésekben a képviselő-testület határozathozatalára vonatkozó szabályok szerint jár el, ennek érdekében a képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki, vagy a bizottságra átruházott hatáskör gyakorlásánál döntést hoz. A bizottságok döntéseinek jelölése megegyezik a Képviselő-testületi határozatok jelölésével annyi különbséggel, hogy a sorszámozás és keltezés után a bizottság rövidített nevét kell feltüntetni.
(12) [56] A bizottságok ügyviteli feladatait a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(13) Bizottsági elnök feladata, hatásköre:
a) bizottság üléseit szükség szerint összehívni,
b) a bizottság éves munkatervére javaslatot tenni,
c) az elfogadott munkaterv szerint a bizottságot összehívni,
d) a bizottság üléseit levezetni,
e) a helyi önkormányzatokról szóló törvény nyilvánosságra vonatkozó rendelkezéseinek biztosítása,
f) kapcsolat tartása és koordináció a bizottsági ülések szervezésében, szükség esetén az együttes ülések tartása,
g) kapcsolattartás a város polgármesterével és jegyzőjével.
16. A bizottságok feladatai
21. § (1) Valamennyi bizottság előzetesen állást foglal és véleményt nyilvánít:
a) a feladatkörét érintő előterjesztésekről,
b) a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetről,
c) az önkormányzat gazdasági programjáról,
d) a bizottság feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezetről.
(2) [57] Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a rendkívüli ülésen, valamint a 4. § (4) bekezdés alapján összehívott ülésen megtárgyalásra kerülő előterjesztések, valamint önkormányzati rendelet-tervezetek esetében.
(3) A bizottságok döntenek a képviselő-testület által átruházott jogkörökben.
(4) A bizottság ellenőrzi határozatainak és a feladatkörét érintő képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását, a felelős személyek beszámoltatása útján.
(5) A bizottságok részletes feladat- és hatáskörét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
VII. F e j e z e t
Az önkormányzat és a nem önkormányzati szervek együttműködése
22. § (1) Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködnek a nem önkormányzati szervekkel.
(2) Az együttműködési megállapodásokat az Önkormányzat nevében, képviseletében a polgármester jogosult megkötni. Azok a megállapodások, amelyek az Önkormányzatra nézve a költségvetési vagy fejlesztési előirányzatot meghaladó, vagy a következő költségvetési évre vagy esetleg több évre szólóan tartalmaznak pénzügyi kötelezettséget csak az Önkormányzati képviselő-testület jóváhagyásával érvényesek. A társadalmi szervekkel kötött több évre szóló együttműködési megállapodásokat jóváhagyás végett a képviselő-testület elé kell terjeszteni. Az Önkormányzat és a nem Önkormányzati szervek közötti együttműködési megállapodások realizálását együttműködési szerződések szolgálják. Az együttműködési megállapodások vonatkozhatnak:
a) közös beruházás megvalósítására,
b) összesített célra, tehát közös beruházás, majd közös fenntartás, illetve működtetés biztosítására,
c) meglévő intézmény közös fenntartására.
(3) A polgármester az együttműködési megállapodásokról és azok megvalósulásáról a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja, gondoskodik a jóváhagyást igénylő megállapodások előterjesztéséről.
(4) Az Önkormányzat felhatalmazza az önkormányzati intézmények vezetőit, hogy az intézmény működési körében - a polgármesterrel történő egyeztetést követően - együttműködési megállapodást kössenek a nem önkormányzati szervekkel. Az együttműködési megállapodásban pénzügyi kihatással járó kötelezettséget csak az intézmény költségvetési előirányzatát meg nem haladó mértékben vállalhatnak.
(5) A településfejlesztés, a lakosság szükségleteinek kielégítése, vagy más közérdekű cél megvalósítása érdekében a polgármester - szükség szerint, de legalább évi egy alkalommal az érdekképviseleti szervek és a nem önkormányzati szervek vezetői részére koordinációs értekezletet tart. A nem önkormányzati szerveknek az Önkormányzat és szervei tevékenységét vagy a lakosságot érintő javaslatait az Önkormányzati szervek kötelesek megvizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, és 30 napon belül érdemben választ adni. A polgármester minden jelentős javaslatról és az azokra tett intézkedésekről köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.
(6) Az önkormányzat fontos feladatának tekinti a más Önkormányzatokkal való együttműködést, ezért a polgármester feladata a más Önkormányzatokkal való együttműködés lehetőségeinek folyamatos vizsgálata, különösen:
a) intézmény közös alapításának, működtetési lehetőségeinek feltárása,
b) tapasztalatok kölcsönös megismerése, főként az igazgatási munkakorszerűsítések, egyszerűsítések,
c) idegenforgalom, turizmus, fizetővendég-szolgálat területén.
(7) [58][59] Balmazújváros Város Önkormányzat együttműködik külön együttműködési megállapodások alapján a helyi roma és német nemzetiségi önkormányzattal a feladatai eredményesebb ellátása érdekében, így különösen gazdasági, kulturális téren. Balmazújváros Város Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok hatékony érdekérvényesítéséhez, külön törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorláshoz biztosítja valamennyi nemzetiségi önkormányzat részére a működésükhöz szükséges alapvető feltételeket, így különösen az ingyenes helyiséghasználatot, valamint a testületi munkához kapcsolódó szakmai, adminisztrációs, technikai segítséget a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal útján.
(8) [60] A nemzetiségi önkormányzatokkal kötött együttműködési megállapodást a rendelet 9. és 10. melléklete tartalmazza.
Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző
17. A polgármester
23. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.[61] A polgármester felelős az önkormányzat egészének működéséért. Főbb feladatai a helyi önkormányzati törvényben foglaltakon kívül:
a) gazdasági program beterjesztése,
b) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének az elősegítése,
c) nyilvánosság megteremtése, városi szintű fórum szervezése,
d) a lakosság önszerveződő közösségének támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása,
e) kapcsolattartás a pártok, a társadalmi és gazdasági szervezetek helyi vezetőivel,
f) az önkormányzati intézmények működésének segítése,
e) a képviselő-testület munkatervének előkészítése, beterjesztése a képviselő-testület elé.
(2) A polgármester köteles heti 4 órát ügyfélfogadásra fordítani.
(3) A polgármester rendszeresen tájékoztatja a képviselőket a város egész lakosságát, egy vagy több választókerület lakosságát érintő minden fontos eseményről, intézkedésről. A tájékoztatás történhet írásban, szóban, személyes felkeresés útján vagy az érintett képviselők megbeszélésre való összehívásával.
(4) Ha a megyei közgyűlés ülésén a várost érintő kérdések szerepelnek, a polgármester a helyi testület következő ülésén erről tájékoztatást ad.
(5) [62] [63]
(6) A polgármester részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg.
18. Az alpolgármester
24. § [64] A képviselő-testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester a polgármester általános helyettese, a polgármestert annak távollétében vagy akadályoztatása esetén - teljes jogkörrel, korlátozás nélkül - helyettesíti.
19. Jegyző
25. § [65] A jegyző a Mötv. foglaltakon túl:
a) tájékoztatást ad a képviselő-testületnek az önkormányzat hatáskörét érintő új jogszabályokról,
b) jelentést ad a képviselő-testületnek a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal által a két ülés között elvégzett munkájáról,
c) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,
d) gondoskodik az önkormányzati rendeletek állampolgárokkal való megismertetéséről,
e) évente beszámol az önkormányzati gazdálkodás belső ellenőrzésének eredményéről.
20. Az aljegyző
26. § (1) [68] Az aljegyző a jegyző távollétében ellátja Mötv. meghatározott jegyzői feladatokat.
(2) [69] A jegyzői és aljegyzői munkakör egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és az aljegyző egyidejű távolléte, illetve akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Titkársági Osztályának vezetője látja el.
IX. F e j e z e t
Az önkormányzat gazdasági alapja
27. § (1) Az önkormányzat a választás évét követő évben a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít. Az önkormányzat gazdasági alapja az éves költségvetés. A képviselő-testület éves költségvetését, annak évközi módosításait, valamint a költségvetési zárszámadást önkormányzati rendelettel állapítja meg, illetve hagyja jóvá.
(2) A költségvetés tárgyalására kétfordulós tárgyalási módszerrel kerül sor. Az első tárgyaláson meg kell határozni a költségvetési irányelveket, elemezve a képviselő-testület kötelezően előírt és önként vállalt feladatait. Számításba kell venni a bevételi források bővítésének lehetőségét, meg kell határozni a kiadási szükségleteket, a gazdaságosság és célszerűség figyelembe vételével. A képviselő-testület az első tárgyaláson a költségvetés elkészítésére vonatkozó határozatot hoz, meghatározva a jogszabályi előírásokon túli részletezésekre vonatkozó igényeit. A második tárgyaláson a Képviselő-testület a költségvetési és államháztartási törvényben előírtakon túlmenően – a bizottságok által előzetesen megvitatott és véleményezett – részletes, intézményenkénti rendelet-tervezetet tárgyalja meg.
(3) Az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező évközi változások az éves költségvetés módosítását igényelhetik. A költségvetés módosítását tartalmazó rendelet-tervezetet egy fordulóban is megtárgyalhatja a képviselő-testület. Hasonló módon egy fordulóban kerülhet sor a költségvetési zárszámadás rendelet-tervezetének megtárgyalására is.
(4) Az önkormányzati gazdálkodás biztonságát szolgáló önkormányzati vagyonról és annak hasznosításáról szóló előírásokat külön rendelet tartalmazza.
X. Fejezet[70]
A közös önkormányzati hivatal
28. § (1) A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal
(2) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5.
(3) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Balmazújváros Város Önkormányzata, Hortobágy Község Önkormányzata és Újszentmargita Község Önkormányzata közös hivatala.
(4) A hivatal belső tagozódását, munkarendjét a Balmazújváros, Hortobágy és Újszentmargita önkormányzatának képviselő-testületei külön határozatban állapítják meg.
Záró rendelkezések
29. § (1) Jelen rendelet 2010. december 1. napján lép hatályba.
(2) Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti-és Működési Szabályzatáról szóló 4/2007. (III.21.) számú rendelete és módosításai hatályukat vesztik.
(3) [71] [72]Jelen rendelet mellékletei:
1. sz. A bizottságok feladat- és hatásköre
2. sz. A képviselő-testület átruházott hatáskörei
3. sz. Az önkormányzat képviselő-testülete tagjainak névsora
4. sz. Az önkormányzat bizottsági tagjainak névsora
5. sz. A képviselő-testületi ülésre állandó meghívottak jegyzéke
6. sz. Balmazújváros Város Önkormányzat szakfeladatrendje
7. sz. Együttműködési megállapodás Balmazújváros Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatával
8. sz. Együttműködési megállapodás Balmazújváros Város Német Nemzetiségi Önkormányzatával