Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 03. 02- 2024. 09. 29

Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 03. 02- 2024. 09. 29

[1]Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. F e j e z e t

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balmazújváros Város Önkormányzata. Az önkormányzat székhelye: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5. sz.

(2) Az önkormányzat jelképei a település címere, zászlója és pecsétje. Az önkormányzat a jelképeit és kitüntetéseit külön rendeletben határozza meg.

(3) A települési önkormányzat jogi személy. A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 12 fő.

(4) Helyi ünnepek: az augusztus 20-át megelőző héten tartott városi napok, és a Veres Péter születésének emlékünnepe minden év januárjában.

II. F e j e z e t

Az önkormányzat feladat- és hatásköre

2. § (1) [2] A képviselő-testület kizárólagos hatásköre a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltakon kívül:

a) a települési önkormányzat helyi közügyeken, valamint helyben biztosítható közfeladatokon túli közfeladat önkéntes vállalása,

b) testvérvárosi kapcsolat kialakítása, megszüntetése,

c)[3] önkormányzati delegáció külföldi utazásáról való döntés, ezen belül az utazás céljának, a delegációban részt vevők számának és személyének,, valamint az utazás költségének és fedezetének meghatározása.

(2) [4] A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, állandó bizottságaira, a jegyzőre és a társulásra átruházhatja.

(3) Önkormányzati hatósági ügyben első fokon a képviselő-testület jár el. Ezt a hatáskörét rendeletben a polgármesterre és állandó bizottságaira átruházhatja.

(4) Az (2) és (3) bekezdésben említett átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(5) [5] Önként vállat feladatok:

a) járóbeteg szakellátás,

b) mezei őrszolgálat,

c) nem kötelező helyi szociális ellátások.

III. F e j e z e t

A képviselő-testület szervezet és működése

3. § (1) [6] Az Önkormányzati egyéni választókerületek száma 8, a helyi képviselők névjegyzékét a 3. melléklete tartalmazza.

(2) A képviselő-testület szükség szerint ülést tart, ha döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben. A képviselő-testület évente legalább 9 alkalommal ülést tart, melyet a munkatervben kell ütemezni.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) napirendjét,

c) napirendek előadóját,

d) szükség szerint a beszámolók, jelentések főbb követelményeit,

e) meghatározza azokat a napirendeket, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani, illetve amely napirendeket több fordulóban tárgyal,

f) meghatározza azokat a témákat, amelyeket valamely bizottság nyújt be, illetőleg amelyhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,

g) a napirendek előkészítésében közreműködőket.

(4) A munkaterv tervezet összeállításához javaslatot kell kérni az önkormányzati bizottsági elnököktől, önkormányzati intézmények vezetőitől, a helyi társadalmi szervek, az önkormányzatban képviselővel nem rendelkező pártok vezetőitől, rendőrkapitányságtól, jelentősebb gazdasági szervek vezetőitől, országgyűlési képviselőktől, helyi cigány és német kisebbségi önkormányzattól.

(5) [7] A munkaterv tervezetét a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal állítja össze, a polgármester terjeszti jóváhagyás céljából a képviselő-testület elé. A munkaterv tervezetének benyújtásakor tájékoztatást kell adni a tervezetbe fel nem vett javaslatokról is.

(6) A képviselő-testület, ha a napirendek száma vagy jellege ezt indokolja, ülésszakot tarthat.

1. Az ülés összehívása

4. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2) [8]A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére a Képviselő-testület üléseit (munkaterv szerinti, illetőleg rendkívüli) a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3) [9] A meghívó és az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, kiküldése a jegyző feladata. A jegyző ezen költelezettségének munkaterv szerinti ülés esetén az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülés előtt 2 nappal köteles eleget tenni.

(4) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület telefonon vagy egyéb módon is összehívható, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell. [10]Az ülésen megtárgyalásra kerülő előterjesztést legkésőbb az ülés napján kell kiküldeni, vagy az ülés kezdetekor kell kiosztani.

(5) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztőik nevét, továbbá a határozati javaslat teljes szövegét és az írásbeli előterjesztéseket. A meghívót a polgármester írja alá.

(6) [11] A képviselő-testület ülés időpontjáról, helyéről és a napirendjéről a jegyző a munkaterv szerinti ülés időpontja előtt 5 nappal, rendkívüli ülés előtt 2 nappal korábban tájékoztatja a lakosságot a www.balmazujvaros.hu weboldalon keresztül, a testületi anyag megjelentetésével. Ezzel egyidejűleg gondoskodik arról, hogy a meghívó egy példánya a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztésre kerüljön.

(7) [12] A képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztéseket és határozati javaslatokat a zárt ülés anyagának kivételével meg kell küldeni a Városi Könyvtárhoz, ahol azokba az érdeklődő állampolgárok betekinthetnek.

(8) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást csak a polgármester adhat, a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályok betartásával.

(9) A képviselő-testület ülését határozatképtelenség esetén az ülés időpontjától számított 15 napon belül ismételten össze kell hívni.

(10) [13] Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a Mötv.42. §-ban meghatározott ügyek kivételével -valamennyi ügyben döntést hoz.

(11) [14] A képviselő-testület nem határoz meg olyan ügyet, melyben a polgármester két ülés között döntést hoz.

2. Meghívandók köre

5. § (1) A képviselő-testület munkaterv szerinti és rendkívüli ülésére meg kell hívni a helyi önkormányzati képviselőket, valamint tanácskozási joggal:

a) Balmazújváros Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,

b) Balmazújváros Város Német Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,

c) Hajdú-Bihar megye 6. számú egyéni választókerület országgyűlési képviselőjét.

(2) A munkaterv szerinti ülésekre – zárt ülés kivételével – tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a bizottságok nem képviselő tagjait,

b) a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal osztályvezetőit,

c) Balmazújváros Város Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervek vezetőit,

d) Balmazújváros Város Önkormányzat többségi tulajdonú gazdasági társaságainak vezetőit,

e) a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatal vezetőjét,

f) az Önkormányzati Tűzoltóság Balmazújváros parancsnokát,

g) Balmazújváros Város közigazgatási területén működő nem önkormányzati fenntartású oktatási-nevelési intézmények vezetőit,

h) a napirendek tárgya szerint illetékes előadót,

i) azt a személyt, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges,

(3) Rendkívüli ülésre – zárt ülés kivételével – az (1) bekezdésben foglaltakon túl meg kell hívni azt a személyt, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges.

(4) A Képviselő-testületi ülés anyagát a meghívottak előzetes egyeztetést követően e-mailen kapják.

(5) Balmazújváros Város Önkormányzatának munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésére tanácskozási jog nélkül meg kell hívni e rendelet 7. mellékletében felsorolt önszerveződő közösségek és intézmények képviselőit.

(6) A képviselő-testület zárt ülésére az Mötv.-ben foglaltakon túl az előterjesztésben érintett személy meghívása minden esetben kötelező. Az érintett távolléte az előterjesztés megtárgyalását és az abban való döntést nem befolyásolja.

3. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárási szabályok

6. § (1) A képviselő-testület a vagyonnyilatkozat és összeférhetetlenségi nyilatkozat átvételét, nyilvántartását, vizsgálatát és ellenőrzését az Pénzügyi és Jogi Bizottság feladatkörébe utalja.

(2) A Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozat-tételhez szükséges nyomtatványoknak a polgármester, a képviselők, valamint a hozzátartozók részére a leadási határidőt megelőző 15 napon belül történő átadásáról, az érintettek írásban igazolják a nyomtatványok átvételét.

(3) A nyomtatványoknak a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek részére való átadásával egyidejűleg a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke közli a nyomtatványok leadásának határidejét.

(4) [16] A vagyonnyilatkozatok átvételére a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az őt korban követő bizottsági tag - jogosult, aki köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozatoknak a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében lévő lemezszekrényben való elhelyezéséről a helyi adatvédelmi szabályzat rendelkezéseinek megfelelően. A vagyonnyilatkozatok tárolására szolgáló lemezszekrényben más irat nem helyezhető el.

(5) A nyilvános vagyonnyilatkozatokba való betekintést bárki kezdeményezheti írásban a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnökénél.

(6) [17] A betekintési jog a bizottság elnökének jelenlétében gyakorolható.

(7) A hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nem nyilvánosak, így azokba csak a Pénzügyi és Jogi Bizottság tekinthet be ellenőrzés céljából.

(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatását a név,- lakcím és a vagyonnyilatkozat kifogásolt tartalmának megjelölésével lehet kérni a Pénzügyi és Jogi Bizottságtól.

(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bejelentést a (8) bekezdésben foglalt feltételek hiányában a Pénzügyi és Jogi Bizottság érdemi vizsgálat nélkül terjeszti a képviselő-testület elé.

(10) A bizottság valamennyi vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás iránti kezdeményezést nyilvántartásba vesz, melyet iktatószámmal kell ellátni. A nyilvántartást lemezszekrényben kell elhelyezni.

(11) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a bizottság elnöke haladéktalanul - 3 napon belül - a bizottság elé terjeszti, s a bizottság dönt arról, hogy a kezdeményezést érdemben vizsgálja- e figyelemmel a (9) bekezdésben foglaltakra.

(12) Az eljárást a bizottság zárt ülés keretében folytatja le, amelyről külön jegyzőkönyvet kell készítenie.

(13) Az eljárás során a nyilatkozattételre kötelezett a bizottság felhívására a saját illetve hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat a felhívástól számított 3 napon belül köteles írásban benyújtani.

(14) A (13) bekezdésben megjelölt azonosító adatok csak a bizottság tagjai számára hozzáférhetőek, az eljárás befejezését követő 8 napon belül ezen adatokat meg kell semmisítenie a bizottságnak.

(15) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a Pénzügyi és Jogi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.

(16) A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatban a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó tájékoztatója alapján.

(17) A döntés-előkészítését végző Pénzügyi és Jogi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai, a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek figyelemmel a (7) és (14) bekezdésben foglaltakra.

(18) A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke köteles biztosítani.

4. Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárási szabályok

7. § (1) Összeférhetetlenségi bejelentést a név, lakcím és az ok megjelölésével a polgármesterhez kell írásban benyújtani, aki a beadványt az iktatást követően haladéktalanul - 3 napon belül - átadja kivizsgálásra a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak.

(2) Az összeférhetetlenségi beadványt a Pénzügyi és Jogi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.

(3) A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb az összeférhetetlenséggel kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó előterjesztése alapján.

(4) A döntés-előkészítését végző Pénzügyi és Jogi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek.

(5) A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke biztosítja.

6. Előterjesztések

8. § (1) A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:

a) polgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a képviselő-testület bizottságának elnöke,

d) települési képviselő,

e) jegyző,

f) a testület munkatervében meghatározott előadó.

(2) A Képviselő-testület ülésére előterjesztés csak írásban nyújtható be, mely két részből áll. Az első részben ismertetni kell:

a) a testület korábbi döntéseit, állásfoglalásait,

b) a korábbi intézkedések végrehajtásának eredményeit,

c) fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket és összefüggéseket, amelyek indokolják a meghozandó döntést,

d) az előterjesztéseknek a határozati javaslatban foglaltakat tartalmaznia kell.

(3) Az előterjesztés második része a határozati javaslat, melynek követelményei a következők:

a) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat, indokolást nem tartalmazhat,

b) a határozati javaslat ne ismételje meg a szervek jogszabályban előírt feladatait,

c) az eltérő tartalmú alternatív határozati javaslatokat külön-külön kell megfogalmazni,

d) a határozati javaslatnak tartalmazni kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét,

e) a végrehajtás határidejére tett javaslat "azonnal, folyamatos" vagy naptár szerinti megjelölést használhat, folyamatos határidő esetében meg kell jelölni az időközönkénti beszámolás időpontját is,

f) ha a határozati javaslat nem, vagy nem csak az előterjesztés készítőjét jelöli meg felelősként, vagy más szervre is megállapít kötelezettséget, csak úgy terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az érintett szerv vagy személy véleményét kikérték és ez az előterjesztés első részéből kitűnik.

(4) Az előterjesztésben javaslatot kell tenni, hogy a képviselő-testület határozata végrehajtásának ellenőrzésével mely bizottságát bízza meg, átfogó határozata végrehajtásának helyzetét, időközönként mikor tűzze ülésének napirendjére.

(5) Az előterjesztések előkészítői érdemben terjesszék a testület elé az előkészítés alkalmával felmerült nézeteket, a mellettük és ellenük szóló érvekkel együtt, hogy a testület ezek ismeretében a legalkalmasabb változatot választhassa ki.

(6) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére az ülést megelőző 15. napig, a soron kívüli ülésre az ülést megelőző 3. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét és gondoskodik valamennyi testületi anyag postázásáról.

(7) [18] A Képviselő-testület soron kívüli üléseinek anyagát a képviselők részére az ülést megelőző 2 nappal kell kézbesíteni.

(8) Sürgősségi előterjesztést terjeszthet elő:

a) a polgármester,

b) a bizottság,

c) a bizottsági elnök,

d) a települési képviselők egynegyede.

(9) [19]

(10) A jegyző, jegyzői rendelkezésben szabályozza a hivatali dolgozók által készítendő előterjesztések előkészítésének rendjét, a vonatkozó felelősségi szabályokkal együtt.

7. A tanácskozás

9. § (1) A polgármester megállapítja a testületi ülés határozatképességét.

(2) A polgármester előterjeszti az ülés napirendi tervezetét, a napirendről a testület - vita nélkül - határoz.

(3) [20]A munkaterv szerinti üléseken a polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, a két munkaterv szerinti testületi ülés között történt fontosabb eseményekről.

(4) A polgármester javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.

(5) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

(6) A jegyző az előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételeiről a napirend tárgyalásának megkezdésekor tájékoztatja a képviselő-testületet.

(7) A napirendi pontok tárgyalását maximum egyszeri 3-3 perces szóbeli kiegészítés előzheti meg, ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

(8) Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.

(9) A vita során a polgármester bejelenti a számítógépes kijelzés alapján a hozzászólások sorrendjét, melynek időtartama egy napirendi pont keretében 5 perc. Az idő túllépése miatt a polgármester a felszólalótól a szót megvonja.

(10) Ugyanazon napirend keretében az ismételt hozzászólásra egyszer van lehetőség, melynek időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.

(11) A vita lezárására, a képviselő-testület bármely tagja indítványt tehet, az indítványról a testület vita nélkül dönt. A vita lezárása után a napirend előadója összefoglalhatja az indítványokat és észrevételeket.

(12) Ügyrendi javaslat esetén a (9) - (11) bekezdés korlátozó rendelkezései nem érvényesülnek.

(13) A települési képviselő az önkormányzat ülését ügyrendi észrevétel címén a tanácskozás rendjére, a szavazás módjára, a határozati javaslat pontatlanságára, hiányosságára jogosult felhívni a testület figyelmét. Amennyiben a hozzászólás nem ügyrendi, a polgármester a szót azonnal köteles megvonni.

(14) A tanácskozási joggal meghívottak a vita során legfeljebb napirendenként egy alkalommal két perces időtartammal szólalhatnak fel.

(15) A vita lezárását követően - a szavazás megkezdése előtt - az ülést vezető a vita lényegét tömören összegzi, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre.

(16) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.

(17) Határozathozatal után ügyrendi kérdésként csak a szavazás módjára vonatkozóan kerülhet sor ismételt szavazásra.

(18) Bármely előterjesztés elnapolásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(19) [21] Ha a képviselő a szavazás előtt elmulasztja a személyes érintettségét bejelenteni, a polgármester első alkalommal figyelmezteti a jogszabályi kötelezettsége megtartására, második és minden további alkalommal történő mulasztás esetén a tiszteletdíját kötelezettség szegésenként 10-10%-kal csökkenteni kell.

8. Az ülés rendje

10. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.

a) A polgármester figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától.

b) Megvonja a szót a polgármester azon hozzászólótól, aki a figyelmeztetés ellenére is eltér a tárgytól.

c) Rendre utasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

d) A polgármester köteles attól a felszólalótól azonnal megvonni a szót, aki a jelenlévő vagy távollévő személyt sértegeti, rá vonatkozóan sértő kifejezést, megengedhetetlen hangnemet használ.

e) A mobiltelefon használata tilos.

(2) Személyes megjegyzést tehet a képviselő-testület ülésén az, akit a vita során név szerint megszólítottak, aki az Őt méltatlanul ért támadást kívánja visszautasítani, illetve aki az álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértéseket szeretné eloszlatni. Személyes megjegyzést 1 perc időtartamban a vita során bármikor lehet tenni.

(3) A képviselő-testület a vita lezárása és a polgármesteri összefoglaló után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(4) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén a polgármestert az alpolgármestereket együttesen érintő ügyet tárgyal és az érintettek azon nem kívánnak részt venni, akkor az ülésvezetői teendőket a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke látja el.

(5) [22][23][24]A képviselő-testület munkaterv szerinti ülése 10.00 órakor kezdődik. Ettől az időponttól csak kivételesen indokolt esetben lehet eltérni, de a polgármesternek az ülés kezdő időpontjának meghatározásakor ebben az esetben is figyelembe kell vennie a napirendre tűzött előterjesztések számát, terjedelmét. A soron kívüli ülések kezdő időpontjának meghatározása – a napirend terjedelmének függvényében – a polgármester mérlegelési jogkörébe tartozik.

(6) Az ülés vezetője a tanácskozás megkezdésétől számított másfél óránként 10 perc szünetet rendel el.

(7) Tanácskozás közben a képviselő a távozását és visszatérését a képviselői szavazópulton köteles jelezni. A tanácskozás során az ülésen részt vevő hozzászólása esetén köteles a mikrofont használni.

9. Határozathozatal

11. § (1) [25] A képviselő-testület a határozatait a Mötv. és jelen rendeletben meghatározott kivételektől eltekintve egyszerű szótöbbséggel hozza, összevont napirendek tárgyalása esetén a határozathozatal külön-külön történik.

(2) [26] Minősített többséggel dönt a Mötv. meghatározottakon túl:

a) képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,

b) sürgősségi indítvány elfogadásáról,

c) díszpolgári cím és kitüntető díjak adományozásáról,

d) hitelfelvétel, közfeladat önkéntes felvállalása, erről történő lemondás.

(3) A képviselő-testület határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos, arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A meghozott határozat teljes jelölése: Balmazújváros Város Önkormányzat ….(arab sorszám)/....(év, hó,nap) határozata a ….....-ról, -ről; rövid megjelölése: …...(arab sorszám)/......(év,hó,nap) sz. határozat.

(4) A testületi határozatokról a polgármesteri hivatal határidős nyilvántartást vezet.

(5) A határozatokat a testületi ülést követően legkésőbb 20 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, illetve szerveknek. Sürgős, indokolt esetben a jegyző a jegyzőkönyv elkészültét megelőzően a határozat kiadását engedélyezheti. E határozatot a jegyző és a polgármester írja alá.

10. Önkormányzati rendeletalkotás

12. § (1) A kötelező önkormányzati rendeletalkotáson kívüli szabályozás szükségességéről a Pénzügyi és Jogi Bizottság, valamint a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság javaslata alapján dönt a képviselő-testület.

(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a települési képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) polgármester,

d) jegyző.

(3) A kezdeményezést a polgármesternél nyújthatják be. A polgármester a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.

(4) [27] A rendelet tervezet szakmai előkészítését a jegyző irányítása mellett a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, de a testület az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre. A tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület szükség esetén más szakértőt is felkérhet.

(5) [28] A helyi rendeleteket társadalmi vitára kell bocsátani, a testület erre irányuló külön döntése alapján, ezen esetekben gondoskodni kell a kétlépcsős megvitatásról. Testületi döntés alapján a társadalmi vitát a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője szervezi meg a testület által meghatározottak szerint. A szervezés során arra kell törekedni, hogy a viták résztvevői a lakosságnak abból a rétegéből kerüljenek ki, amelyet a tervezett szabályozás a leginkább érint. A vita során elhangzott javaslatokról, észrevételekről a helyi képviselő-testület tájékoztatása szükséges, a tájékoztatás a polgármester feladata. A társadalmi vitára bocsátott rendeletek tervezetét legalább 30 napra nyilvánosságra kell hozni (pld. hirdető táblán, szórólapokon, helyi sajtóban). Ezt követően lehet a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszteni. A rendeletalkotást megelőző közmeghallgatásról a képviselő-testület esetenként dönt.

(6) A rendelet tervezetet és annak indoklását, a polgármester vagy a jegyző, vagy pedig az előkészítésével közvetlenül megbízott személy terjeszti elő. A képviselő-testületet tájékoztatni kell az előkészítésnél felvett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.

(7) [29] Az önkormányzati rendeletekről a jegyző irányítása mellett nyilvántartást kell vezetni, amely tartalmazza a rendelet számát arab számozással, tárgyát, megalkotásának, valamint hatálybelépésének időpontját, és a megjegyzés rovatban a módosító vagy hatályon kívül helyező rendelet számát arab számmal, időpontját.

(8) [30] Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik. A jegyző a kihirdetést követő 30 napon belül gondoskodik arról, hogy az önkormányzat rendeleteiről a lakosság tudomást szerezzen. A közzététel módjai:

a) kifüggesztés a hivatal hirdetőtábláján,

b) a helyi képviselők által való ismertetése,

c) helyi sajtóban,

d) Balmazújváros Város Önkormányzat honlapján.

(9) Az önkormányzati rendeletet a kihirdetést követő 15 napon belül meg kell küldeni a városi könyvtárnak.

11. Az önkormányzat rendelkezéseinek végrehajtása és a végrehajtás ellenőrzése

13. § (1) A polgármester és a jegyző akár a határozatban megjelölt felelősként, akár közvetetten, felelősek a feladatkörüket érintő határozatok eredményes végrehajtásáért.

(2) A határozatok végrehajtása során a polgármester gondoskodik az összetett vagy több szerv közreműködését igénylő határozatok végrehajtásának tervszerű ütemezéséről, megszervezi a bizottságok közreműködését a végrehajtás ellenőrzésében.

(3) Azokban az esetekben, amikor a képviselő-testület határozatát a végrehajtásért felelős személy vagy szerv mulasztása miatt nem hajtották végre, az erről szóló beszámoló keretében a képviselő-testületet a mulasztást elkövetők felelősségre vonásáról is tájékoztatni kell, illetőleg ha a felelősség megállapítása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik, erre nézve javaslatot kell a testület elé terjeszteni.

(4) Ha a képviselő-testület határozatának végrehajtásáért felelős személy a végrehajtást akadályozó körülményt észlel, annak elhárítását a polgármestertől köteles kérni. A polgármesternek a határozatok végrehajtását akadályozó körülmények elhárítására intézkedni kell.

12. Hallgatóság

14. § (1) A hallgatóság nem rendelkezik tanácskozási és szavazati joggal, az ülés idején tartózkodni köteles bármilyen megnyilvánulástól.

(2) A testületi munka hatékonysága érdekében a képviselő-testület kivételesen, egyedileg, egyszerű szótöbbséggel - vita nélkül - dönt a hozzászólási lehetőség megadásáról a hallgatóság részére. A hozzászólás időtartama maximum 2 perc.

13. A szavazás módja

15. § (1) [31] A képviselők igenlő vagy ellenszavazatokkal, illetve tartózkodás útján vesznek részt a szavazásban. A nyílt szavazás szavazatszámláló gép alkalmazásával, ennek hiányában kézfelemeléssel történik.

(2) [32] Név szerinti szavazással dönt a képviselő-testület az 5 millió Ft összeg feletti hitel felvételéről, továbbá az 5 millió Ft feletti értékű önkormányzati ingatlanról való rendelkezésnél (eladás, eladásra kijelölés, megterhelés, biztosítékul adás, üzemeltetésbe, bérbe, haszonbérbe adás).

(3) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak, illetve tartózkodnak.

(4) A szavazás módjának megváltoztatását az adott napirend tárgyalása során a polgármester és bármelyik képviselő javasolhatja, kivéve a (2) bekezdésben, valamint a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakat. A Képviselő-testület a javaslatról vita nélkül határoz.

(5) [33] A titkos szavazás a szavazatszámláló géppel történik, oly módon, hogy a gép a képviselők nevének feltüntetése nélkül a szavazatok számát összesíti. Amennyiben a szavazatszámláló géppel való szavazás feltételei nem adottak, akkor a titkos szavazást a Pénzügyi és Jogi Bizottság bonyolítja le.

(6) [34] A titkos szavazás során a képviselők a szavazatukat tartalmazó borítékokat egy lezárt urnába helyezik. A szavazást követően a Pénzügyi és Jogi Bizottság megállapítja a szavazás eredményét, és a bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet.

14. Felvilágosítás kérés, tájékoztatás kérés, bejelentés a munkaterv szerinti ülésen

16. § (1)

(2) [35]

(3) [36]

(4) [37]

(5) [38]A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertő (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.

(6) [39]A felvilágosítás kérésre az ülésen, szóban, vagy legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni. A felvilágosítás kérésre adott válasz elfogadásáról a felvilágosítást kérő nyilatkozik. Ha a felvilágosítást kérő a választ nem fogadja el, a felvilágosítás kéréssel érintett kérdésben a soron következő munkaterv szerinti testületi ülésre részletes tájékoztatást kell benyújtani.

(7) A bejelentés valamely tény, körülmény megismertetése a testülettel, amely intézkedést nem igényel.

(8) [40]A képviselő a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését. Az intézkedés kezdeményezésére 30 napon belül érdemi választ kell adni.

(9) [41]

15. Jegyzőkönyv

17. § (1) Az ülésről a szavazatszámláló és mikrovoks rendszer hangfelvétele alapján összefoglaló jegyzőkönyv (továbbiakban jegyzőkönyv) készül. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet, a jelenléti ívet.

(2) A képviselő-testület üléséről a hangfelvétel alapján készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyvvezető írja alá.

(3) [42] A jegyzőkönyv eredeti példányát - mellékleteivel együtt - a polgármesteri hivatal kezeli. A jegyzőkönyvet a Mötv. foglaltakon túl a zárt ülések jegyzőkönyvének kivételével a városi könyvtárnak is meg kell küldeni.

(4) A jegyzőkönyvet évenként be kell köttetni és irattárba kell helyezni.

(5) [43] A Képviselő-testület üléséről kép- és hangfelvételt kell készíteni. A képviselő-testület nyilvános üléseiről a helyi televízió által történő közvetítés útján a lakosságot tájékoztatni kell. Az ülésekről készült kép- és hangfelvételt a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatalban kell tárolni. A felvételek tárolásának és őrzésének rendjét a jegyző szabályozza. A Képviselő-testület üléseiről készült hang- és képanyag nem selejtezhető, azt a szerkesztett jegyzőkönyv elkészülte után a keletkezést követő év március 31-ig a levéltárba le kell adni.

(6) A testület rendeleteinek, határozatainak nyilvántartásáért a jegyző felelős.

IV. F e j e z e t

Közmeghallgatás

18. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer a munkatervében meghatározottak szerint közmeghallgatást tart. Közmeghallgatási napirendet kell tartani akkor is:

a) ha a testület korábbi ülésén úgy döntött,

b) ha a képviselők fele indítványozta.

(2) A közmeghallgatási napirendet a helyben szokásos módon kell közzétenni. A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a tervezett testületi ülésekhez hasonló módon és időben úgy kell értesíteni, hogy lehetősége nyíljon a kérdések, javaslatok megtételére.

V. F e j e z e t

A települési képviselő

19. § (1) A települési képviselő önkormányzati képviselői munkája végzése során - előzetes bejelentés alapján - jogosult a városháza egyes helyiségeinek igénybevételére. Erre irányuló igényét, valamint a munkája egyéb feltételeit a jegyző a hivatal útján biztosítja.

(2) [44] A települési képviselő az önkormányzati képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivataltól. A hivatal a szükséges tájékoztatást – amennyiben az nem a következő testületi üléshez szükséges információt igényli – köteles 15 napon belül megadni.

(3) [45] [46]

(4) A képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységére, választók bizalmára.

(5) Felkérés alapján részt vesz a testületi ülés előkészítésében, az előkészítés során tervezett vizsgálatokban.

19/A. § (1) A képviselőt megválasztása időpontjától megbízatása megszűnéséig - e minőségben végzett munkájáért - tiszteletdíj illeti meg.

(2) [48] A képviselői tiszteletdíj mértéke 60.000 Ft/hó (továbbiakban: alapdíj).

(3) Ha a képviselő bizottságnak tagja - megválasztásától kezdődően - tiszteletdíja az alapdíjon felül:

a) állandó bizottsági tagság - több bizottsági tagság esetén is - az alapdíj 45 %-a,

b) állandó bizottság elnöke esetén az alapdíj 90 %-a, függetlenül a betöltött megbízatások számától.

(4) A bizottság nem képviselő tagjának havi tiszteletdíja az alapdíj 45%-a.

19/B. § (1) Ha a képviselő a tárgyhavi munkaterv szerinti képviselő-testületi ülés szavazásai több mint felén nem vesz részt, a 19/A. § (2) bekezdésében megállapított tárgyhavi alapdíja 25%-kal csökken, kivéve, ha hivatalos ügyben van távol és azt a polgármester igazolja, vagy ha a képviselő orvosi igazolást csatol be hiányzásának okáról.

(2) Ha az állandó bizottságban résztvevő képviselő, illetve nem képviselő tagja a tárgyhavi munkaterv szerinti bizottsági ülések szavazásai több mint felén nem vesz részt, a bizottsági tagságért járó 19/A. § (3) bekezdésében meghatározott tárgyhavi tiszteletdíja 25%-kal csökken, kivéve, ha hivatalos ügyben van távol, melyet az adott bizottság elnöke igazol, vagy ha a bizottsági tag orvosi igazolást csatol be hiányzásának okáról.

(3) Ha a képviselő vagy bizottság tag az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeinek határidőben nem tesz eleget, úgy a képviselő-testület - a polgármester írásbeli előterjesztése alapján - határozattal rendelkezik a képviselő vagy bizottsági tag tiszteletdíjának megvonásáról. A tiszteletdíj megvonás időtartama a képviselő vagy bizottsági tag kötelezettségének teljesítéséig, de legfeljebb 12 hónapig terjedhet.

19/C. § (1) Ha a képviselő a mandátumáról hóközben lemond, számára a megállapított tiszteletdíj időarányos része jár.

(2) Ha a bizottsági tag hóközben mond le tagságáról, számára a megállapított tiszteletdíj időarányos része jár.

(3) A képviselők tiszteletdíjának számfejtése és kifizetése a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig történik. A tiszteletdíj kifizetése az ülések jegyzőkönyvének mellékletét képező jelenléti ív alapján történik.

19/D. § [51] A polgármester előre meghirdetett helyen és időben a lakosság részére évente legalább egyszer lakossági fórumot tart. A fórum időpontjáról a www.balmazujvaros.hu weboldalon, hirdetőtáblán, valamint más – a polgármester által meghatározott módon - keresztül kerül tájékoztatásra a lakosság.

VI. F e j e z e t

Az önkormányzat bizottságai

20. § (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó, a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.

(2) [52] Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi bizottságokat hozza létre, és létszámukat a következők szerint állapítja meg:

a) Pénzügyi és Jogi Bizottság 5 fő

b) Gazdasági, Településfejlesztési és Településüzemeltetési Bizottság 5 fő

c) Egészségügyi, Szociális, Kulturális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottság 5 fő

d) [53]

(3) A bizottságok feladatkörüknek megfelelően fejtik ki tevékenységüket. A bizottságok tagjait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(4) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) [54]Bizottságoknak az önálló döntési jogkör megadása esetén a képviselő-testülettel való kapcsolatuk az alábbi:

a) Amennyiben az adott, konkrét ügynek az egész településre kiható jelentősége van, úgy a bizottság az ügyet tagjai egynegyedének indítványára - a helyi képviselő-testület elé terjeszti. Ebben az esetben a képviselő-testület foglal állást abban, hogy maga kíván-e dönteni az ügyben.

b) A képviselő-testület illetékessége áll fenn abban az esetben, ha kétségessé válik, hogy az adott ügy tárgyalása a helyi önkormányzati testülethez vagy valamely bizottsághoz tartozik-e.

c) Két bizottság közötti hatásköri vagy illetékességi összeütközés esetén a helyi képviselő-testület foglal állást.

d) A bizottságok kötelesek meghívni az előterjesztés tárgyalásához a tárgy szerinti illetékest, valamint a polgármestert és a jegyzőt.

e) [55]

(6) A bizottságok évenként legalább egy alkalommal tevékenységükről beszámolnak a képviselő-testületnek.

(7) Az önkormányzat feladatainak eredményesebb ellátása érdekében szükség szerint ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg. Az ideiglenes bizottság megszűnik a képviselő-testület által meghatározott feladat teljesítésével.

(8) A bizottságok szükség szerint, de évente legalább hat ülést tartanak. A bizottság elnöke akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő bizottsági tag hívja össze és vezeti a bizottsági ülést. A bizottság elnöke, illetve akadályoztatása estén a legidősebb képviselő bizottsági tag köteles összehívni a bizottságot:

a) a bizottság létrehozását követő 30 napon belül,

b) a képviselő-testület határozatára,

c) a bizottsági tagok több mint felének indítványára,

d) a polgármester indítványára, a jegyző indítványára.

(9) A bizottság döntéseinek ismertetésére az elnök akadályoztatása esetén a bizottság által meghatalmazott bizottsági tag jogosult.

(10) A bizottság éves munkatervet köteles készíteni tárgyév január 31. napjáig, melynek előkészítéséért a bizottság elnöke a felelős. A bizottságok a tevékenységi körükbe tartozó rendeletek hatályosulását folyamatosan ellenőrzik.

(11) A bizottság feladatkörében, hatáskörében tartozó kérdésekben a képviselő-testület határozathozatalára vonatkozó szabályok szerint jár el, ennek érdekében a képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki, vagy a bizottságra átruházott hatáskör gyakorlásánál döntést hoz. A bizottságok döntéseinek jelölése megegyezik a Képviselő-testületi határozatok jelölésével annyi különbséggel, hogy a sorszámozás és keltezés után a bizottság rövidített nevét kell feltüntetni.

(12) [56] A bizottságok ügyviteli feladatait a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(13) Bizottsági elnök feladata, hatásköre:

a) bizottság üléseit szükség szerint összehívni,

b) a bizottság éves munkatervére javaslatot tenni,

c) az elfogadott munkaterv szerint a bizottságot összehívni,

d) a bizottság üléseit levezetni,

e) a helyi önkormányzatokról szóló törvény nyilvánosságra vonatkozó rendelkezéseinek biztosítása,

f) kapcsolat tartása és koordináció a bizottsági ülések szervezésében, szükség esetén az együttes ülések tartása,

g) kapcsolattartás a város polgármesterével és jegyzőjével.

16. A bizottságok feladatai

21. § (1) Valamennyi bizottság előzetesen állást foglal és véleményt nyilvánít:

a) a feladatkörét érintő előterjesztésekről,

b) a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetről,

c) az önkormányzat gazdasági programjáról,

d) a bizottság feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezetről.

(2) [57] Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a rendkívüli ülésen, valamint a 4. § (4) bekezdés alapján összehívott ülésen megtárgyalásra kerülő előterjesztések, valamint önkormányzati rendelet-tervezetek esetében.

(3) A bizottságok döntenek a képviselő-testület által átruházott jogkörökben.

(4) A bizottság ellenőrzi határozatainak és a feladatkörét érintő képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását, a felelős személyek beszámoltatása útján.

(5) A bizottságok részletes feladat- és hatáskörét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

VII. F e j e z e t

Az önkormányzat és a nem önkormányzati szervek együttműködése

22. § (1) Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködnek a nem önkormányzati szervekkel.

(2) Az együttműködési megállapodásokat az Önkormányzat nevében, képviseletében a polgármester jogosult megkötni. Azok a megállapodások, amelyek az Önkormányzatra nézve a költségvetési vagy fejlesztési előirányzatot meghaladó, vagy a következő költségvetési évre vagy esetleg több évre szólóan tartalmaznak pénzügyi kötelezettséget csak az Önkormányzati képviselő-testület jóváhagyásával érvényesek. A társadalmi szervekkel kötött több évre szóló együttműködési megállapodásokat jóváhagyás végett a képviselő-testület elé kell terjeszteni. Az Önkormányzat és a nem Önkormányzati szervek közötti együttműködési megállapodások realizálását együttműködési szerződések szolgálják. Az együttműködési megállapodások vonatkozhatnak:

a) közös beruházás megvalósítására,

b) összesített célra, tehát közös beruházás, majd közös fenntartás, illetve működtetés biztosítására,

c) meglévő intézmény közös fenntartására.

(3) A polgármester az együttműködési megállapodásokról és azok megvalósulásáról a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja, gondoskodik a jóváhagyást igénylő megállapodások előterjesztéséről.

(4) Az Önkormányzat felhatalmazza az önkormányzati intézmények vezetőit, hogy az intézmény működési körében - a polgármesterrel történő egyeztetést követően - együttműködési megállapodást kössenek a nem önkormányzati szervekkel. Az együttműködési megállapodásban pénzügyi kihatással járó kötelezettséget csak az intézmény költségvetési előirányzatát meg nem haladó mértékben vállalhatnak.

(5) A településfejlesztés, a lakosság szükségleteinek kielégítése, vagy más közérdekű cél megvalósítása érdekében a polgármester - szükség szerint, de legalább évi egy alkalommal az érdekképviseleti szervek és a nem önkormányzati szervek vezetői részére koordinációs értekezletet tart. A nem önkormányzati szerveknek az Önkormányzat és szervei tevékenységét vagy a lakosságot érintő javaslatait az Önkormányzati szervek kötelesek megvizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, és 30 napon belül érdemben választ adni. A polgármester minden jelentős javaslatról és az azokra tett intézkedésekről köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(6) Az önkormányzat fontos feladatának tekinti a más Önkormányzatokkal való együttműködést, ezért a polgármester feladata a más Önkormányzatokkal való együttműködés lehetőségeinek folyamatos vizsgálata, különösen:

a) intézmény közös alapításának, működtetési lehetőségeinek feltárása,

b) tapasztalatok kölcsönös megismerése, főként az igazgatási munkakorszerűsítések, egyszerűsítések,

c) idegenforgalom, turizmus, fizetővendég-szolgálat területén.

(7) [58][59] Balmazújváros Város Önkormányzat együttműködik külön együttműködési megállapodások alapján a helyi roma és német nemzetiségi önkormányzattal a feladatai eredményesebb ellátása érdekében, így különösen gazdasági, kulturális téren. Balmazújváros Város Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok hatékony érdekérvényesítéséhez, külön törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorláshoz biztosítja valamennyi nemzetiségi önkormányzat részére a működésükhöz szükséges alapvető feltételeket, így különösen az ingyenes helyiséghasználatot, valamint a testületi munkához kapcsolódó szakmai, adminisztrációs, technikai segítséget a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal útján.

(8) [60] A nemzetiségi önkormányzatokkal kötött együttműködési megállapodást a rendelet 9. és 10. melléklete tartalmazza.

VIII. Fejezet

Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző

17. A polgármester

23. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.[61] A polgármester felelős az önkormányzat egészének működéséért. Főbb feladatai a helyi önkormányzati törvényben foglaltakon kívül:

a) gazdasági program beterjesztése,

b) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének az elősegítése,

c) nyilvánosság megteremtése, városi szintű fórum szervezése,

d) a lakosság önszerveződő közösségének támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása,

e) kapcsolattartás a pártok, a társadalmi és gazdasági szervezetek helyi vezetőivel,

f) az önkormányzati intézmények működésének segítése,

e) a képviselő-testület munkatervének előkészítése, beterjesztése a képviselő-testület elé.

(2) A polgármester köteles heti 4 órát ügyfélfogadásra fordítani.

(3) A polgármester rendszeresen tájékoztatja a képviselőket a város egész lakosságát, egy vagy több választókerület lakosságát érintő minden fontos eseményről, intézkedésről. A tájékoztatás történhet írásban, szóban, személyes felkeresés útján vagy az érintett képviselők megbeszélésre való összehívásával.

(4) Ha a megyei közgyűlés ülésén a várost érintő kérdések szerepelnek, a polgármester a helyi testület következő ülésén erről tájékoztatást ad.

(5) [62] [63]

(6) A polgármester részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg.

18. Az alpolgármester

24. § [64] A képviselő-testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester a polgármester általános helyettese, a polgármestert annak távollétében vagy akadályoztatása esetén - teljes jogkörrel, korlátozás nélkül - helyettesíti.

19. Jegyző

25. § [65] A jegyző a Mötv. foglaltakon túl:

a) tájékoztatást ad a képviselő-testületnek az önkormányzat hatáskörét érintő új jogszabályokról,

b) jelentést ad a képviselő-testületnek a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal által a két ülés között elvégzett munkájáról,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,

d) gondoskodik az önkormányzati rendeletek állampolgárokkal való megismertetéséről,

e) évente beszámol az önkormányzati gazdálkodás belső ellenőrzésének eredményéről.

20. Az aljegyző

26. § (1) [68] Az aljegyző a jegyző távollétében ellátja Mötv. meghatározott jegyzői feladatokat.

(2) [69] A jegyzői és aljegyzői munkakör egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és az aljegyző egyidejű távolléte, illetve akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Titkársági Osztályának vezetője látja el.

IX. F e j e z e t

Az önkormányzat gazdasági alapja

27. § (1) Az önkormányzat a választás évét követő évben a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít. Az önkormányzat gazdasági alapja az éves költségvetés. A képviselő-testület éves költségvetését, annak évközi módosításait, valamint a költségvetési zárszámadást önkormányzati rendelettel állapítja meg, illetve hagyja jóvá.

(2) A költségvetés tárgyalására kétfordulós tárgyalási módszerrel kerül sor. Az első tárgyaláson meg kell határozni a költségvetési irányelveket, elemezve a képviselő-testület kötelezően előírt és önként vállalt feladatait. Számításba kell venni a bevételi források bővítésének lehetőségét, meg kell határozni a kiadási szükségleteket, a gazdaságosság és célszerűség figyelembe vételével. A képviselő-testület az első tárgyaláson a költségvetés elkészítésére vonatkozó határozatot hoz, meghatározva a jogszabályi előírásokon túli részletezésekre vonatkozó igényeit. A második tárgyaláson a Képviselő-testület a költségvetési és államháztartási törvényben előírtakon túlmenően – a bizottságok által előzetesen megvitatott és véleményezett – részletes, intézményenkénti rendelet-tervezetet tárgyalja meg.

(3) Az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező évközi változások az éves költségvetés módosítását igényelhetik. A költségvetés módosítását tartalmazó rendelet-tervezetet egy fordulóban is megtárgyalhatja a képviselő-testület. Hasonló módon egy fordulóban kerülhet sor a költségvetési zárszámadás rendelet-tervezetének megtárgyalására is.

(4) Az önkormányzati gazdálkodás biztonságát szolgáló önkormányzati vagyonról és annak hasznosításáról szóló előírásokat külön rendelet tartalmazza.

X. Fejezet[70]

A közös önkormányzati hivatal

28. § (1) A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal

(2) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5.

(3) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Balmazújváros Város Önkormányzata, Hortobágy Község Önkormányzata és Újszentmargita Község Önkormányzata közös hivatala.

(4) A hivatal belső tagozódását, munkarendjét a Balmazújváros, Hortobágy és Újszentmargita önkormányzatának képviselő-testületei külön határozatban állapítják meg.

XI. Fejezet

Záró rendelkezések

29. § (1) Jelen rendelet 2010. december 1. napján lép hatályba.

(2) Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti-és Működési Szabályzatáról szóló 4/2007. (III.21.) számú rendelete és módosításai hatályukat vesztik.

(3) [71] [72]Jelen rendelet mellékletei:

1. sz. A bizottságok feladat- és hatásköre

2. sz. A képviselő-testület átruházott hatáskörei

3. sz. Az önkormányzat képviselő-testülete tagjainak névsora

4. sz. Az önkormányzat bizottsági tagjainak névsora

5. sz. A képviselő-testületi ülésre állandó meghívottak jegyzéke

6. sz. Balmazújváros Város Önkormányzat szakfeladatrendje

7. sz. Együttműködési megállapodás Balmazújváros Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatával

8. sz. Együttműködési megállapodás Balmazújváros Város Német Nemzetiségi Önkormányzatával