Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.25.) rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2017. 05. 01- 2017. 10. 31

Egyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének

2/2015. (II.12) Önkormányzati rendelete a szociális ellátások

helyi szabályairól


Egyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. Cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. Cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi LXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el.

Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában:

a) környezettanulmány: a kérelmező és családja vagyoni, jövedelmi, szociális körülményeit feltáró, az ellátást igénylő bejelentett lakó- vagy tartózkodási helyén a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szemlére irányadó rendelkezéseinek alkalmazásával lefolytatott helyszíni ellenőrzés során felvett jegyzőkönyv;

b) különös méltánylást érdemlő eset, illetve körülmény: olyan esemény, avagy élethelyzet, amelyre tekintettel a kérelem elutasítása

ba) az ellátást igénylő vagy családtagja életét, testi épségét, egészségét közvetlenül veszélyeztetné,

bb) az ellátást igénylőt és családját súlyos nélkülözésnek tenné ki, avagy az egyébként

bc) az eset körülményeit mérlegelve rendkívül méltánytalan lenne.

c) vagyon:   az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek

ca) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát, vagy

cb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát

meghaladja, azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.

Eljárásrend

2. § (1) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátásokat – átruházott hatáskörben – a polgármester, illetve a Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottság állapítja meg.  

  (2) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló kérelmek Egyek Nagyközség Önkormányzatának Polgármesteri Hivatalánál (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) írásban, postai úton vagy ügyfélfogadási időben személyesen terjeszthetőek elő.

(3) A kérelmekhez az igénylő, valamint családja vagyoni, jövedelmi viszonyait feltáró, e rendeletben megjelölt környezettanulmányt és igazolásokat – jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában – minden esetben csatolni kell.

(4) A (2) bekezdésben foglaltakra tekintettel a kérelmek mellékletét képező környezettanulmány az 1. mellékletben megjelölt adatokat tartalmazza.

(5) A kérelemben foglaltak igazolására a rendelkezésre álló, nyilvános vagy hivatalból beszerezhető adatokon túl különösen

a) munkáltatói jövedelemigazolás,

b) rendszeres pénzbeli ellátás igazolószelvénye, valamint

c) iskolalátogatási igazolás

szolgálhat.

3. § (1) A Polgármesteri Hivatal a kérelmeket döntésre előkészíti, majd – szükség szerint – az igény elbírálására jogosult szervhez továbbítja.

 (2) Amennyiben környezettanulmány felvételére az ellátást igénylő együttműködési készségének hiányára visszavezethető okból kifolyólag nincs lehetőség, a kérelmet a rendelkezésre álló adatok alapján kell megítélni.

(3) Az ellátási igényeket a döntésre jogosult szerv a kérelemben foglaltak alapján, a – jogszabály vagy e rendelet vonatkozó előírásaira tekintettel csatolt – igazolások, valamint a környezettanulmány megállapításaira figyelemmel bírálja el.

Az ellátások folyósításának rendje

4. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokat lehetőség szerint – a kérelmező által megjelölt pénzintézetnél vezetett – számlára utalással, ennek hiányában pénztári kifizetés vagy postai kiutalás útján,

a) rendszeres juttatások esetében minden hónap 5. napjáig,

b) nem rendszeres támogatások esetén az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő nyolc munkanapon

belül kell folyósítani.

(2) Különös méltánylást érdemlő esetben az ellátás összege a pénztárból haladéktalanul kifizethető.

5. § (1) A szociális hatáskör gyakorlója az e rendeletben szabályozott

a) rendszeres ellátásokat a folyósítás időtartama alatt, az

b) eseti támogatásokat az igénybevételt követő három hónapon belül

szükség szerint ellenőrzi.

(2) Az ellátásban részesülő a felülvizsgálat során köteles mindenben együttműködni.

(3) Az együttműködési kötelezettség megszegése, a különös méltánylást érdemlő esetek kivételével, az ellátás megszüntetését eredményezi, és megtérítési igényt alapoz meg.

6. § A szociális hatáskört gyakorló szerv a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény vagy e rendelet előírásainak megsértésével, illetve a szükséges feltételek hiányában jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás összegének, pénzegyenértékének, továbbá a kamat összegének

a) teljes, avagy részleges elengedéséről vagy

b) részletfizetési kedvezmény biztosításáról

kizárólag különös méltánylást érdemlő esetben határozhat.

Köztemetés


„7. § (1) A polgármester, átruházott hatáskörben -  a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről ha

a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt különös méltánylást érdemlő esetben a köztemetés költségeinek megtérítése alól a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglaltak szerint – átruházott hatáskörben – részben vagy egészben mentesítheti.

(3) Részben mentesíthető a köztemetés költségeinek megtérítése alól az a szociálisan rászoruló

a) személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének százötven százalékát, illetve az az

b) egyedül élő személy, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszáz százalékát

nem haladja meg.

(4) A köztemetés költségeinek megtérítése alól teljesen mentesíthető az a szociálisan rászoruló

a) személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, illetve az az

b) egyedül élő személy, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének százötven százalékát

nem haladja meg.

(5) A köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés iránti kérelem a Polgármesteri Hivatalban írásban terjeszthető elő.”

Aktív korúak ellátása



8. § ---[1]

Települési támogatás


9. § (1) Egyek Nagyközség Önkormányzata a települési támogatás alábbi formáit biztosítja:

a) szépkorúak és tartósan beteg gyermekek részére biztosított támogatás

b) gyógyszertámogatás

c) hátrányos helyzetű gyermekek ösztöndíja

d) rendkívüli települési támogatás

e) temetési kölcsön.

(2) Nem részesülhet települési támogatásban a rosszhiszemű jogcím nélküli lakáshasználó.

„Szépkorúak és tartósan beteg gyermekek részére biztosított támogatás

 

10. § A Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottság támogatásban részesíti évente 1 alkalommal a településen élő valamennyi 90. életévét betöltött  személyt.

11. § A támogatás megállapítására irányuló eljárás hivatalból indul. A támogatásban részesített személyek köre a Polgármesteri Hivatal által vezetett nyilvántartások alapján kerül megállapításra.

12. § A támogatás összege 3 000 Ft./jogosult/alkalom és utalvány formájában kerül kifizetésre.

13. § A Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottság támogatásban részesíti, évente 1 alkalommal, a településen élő valamennyi tartósan beteg gyermeket.

„14. § (1) A támogatás megállapítására irányuló eljárás hivatalból indul. A támogatásban részesített személyek köre a Polgármesteri Hivatal által vezetett nyilvántartások alapján kerül megállapításra.

(2) A támogatás utalvány formájában kerül kifizetésre.”

15. § (1) A polgármester – átruházott hatáskörben – szennyvíz bekötési támogatást állapít meg - az e rendeletben szabályozottak szerint - annak a talajterhelési díj fizetésére kötelezett természetes személynek, aki lakás, lakóház, lakóépület vagy tanya megnevezésű ingatlan tulajdonosaként, az ingatlan telekhatárán belül, annak közművesítése érdekében szennyvízcsatorna bekötővezetéket létesít, és akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nettó összege nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének négyszeresét, vagy egyedülálló esetében a négy és félszeresét.

(2) Szennyvízbekötési támogatás az e rendelet hatályba lépését követően megkezdett beruházásokhoz adható.

(3) A támogatás mértéke a szennyvízbekötés számlákkal igazolt bekerülési költségének 50%-a, azzal együtt, hogy a résztámogatások együttes összege a 100 000 Ft-ot nem haladhatja meg.

(4) A támogatás formája vissza nem térítendő pénzbeli és természetbeni juttatás.

(5) Amennyiben a szennyvízbekötéshez terv készítése szükséges, annak költsége 50%-ig az önkormányzat természetbeni támogatást nyújt a kérelmezőnek, olyan formában hogy a tervezés költségének 50%-át közvetlenül a tervezőnek fizeti ki, az önkormányzat nevére kiállított számla ellenében.

(6) A szennyvízbekötés kivitelezéséhez és a rákötés költségéhez az önkormányzat pénzbeli támogatást nyújt. Támogatás ez esetben is az előzetesen becsült költségek 50%-áig nyújtható. A támogatás abban az esetben fizethető ki, ha a kérelmező a szükséges előkészítő munkálatokat elvégezte (a szennyvízvezeték létesítéséhez szükséges nyomvonalat az előírt mélységig kiásta).

(7) A támogatást csak a megjelölt célra lehet felhasználni. A támogatás felhasználásának ellenőrzése céljából a támogatott köteles benyújtani a szolgáltatóval kötött közüzemi szerződést, és a csatornarákötési munkálatok számláit a Polgármesteri Hivatalhoz, legkésőbb a támogatás odaítéléséről szóló értesítés keltét követő hat hónapon belül.  

(8) Amennyiben az odaítélt támogatás összege meghaladja a csatornarákötési munkálatok számlákkal igazolt összegének felét, a különbözetet a támogatott az elszámolást követő 15 napon belül köteles az önkormányzat részére visszatéríteni.

(9) Amennyiben a támogatott a támogatás összegével nem számol el a (7) bekezdésben maghatározott határidőn belül, úgy a támogatás teljes összegét 15 napon belül köteles az önkormányzat részére visszatéríteni.

(10) E rendelet alkalmazása során bekerülési költségnek minősül a terveztetés, a kivitelezés és a rákötés saját névre – terveztetés esetén az önkormányzat nevére – kiállított áfás számlákkal igazolt teljes költsége.

(11) A bekerülési költség összegét a kérelem mellékletét képező költségvetésben kell a kérelmezőnek előre megbecsülnie. Az önkormányzat minden esetben vizsgálja a benyújtott költségvetés tervezetek alaposságát, ha a költségvetést túlzónak ítéli meg, a kérelmet elutasítja. Ilyen esetben alaposabban kidolgozott költségvetéssel új kérelmet lehet benyújtani.”

Gyógyszertámogatás


16. §(1)  A Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottság gyógyszertámogatásban részesíti azt a szociálisan rászoruló

a) személyt, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének százötven százalékát, illetve az az

b) egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszáz százalékát

nem haladja meg, amennyiben az igénylő rendszeresen szedett gyógyszerei havi költségének  mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át, egyedül élő igénylő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át eléri és a kérelmező sem alanyi, sem normatív közgyógyellátásra nem jogosult.

(2) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelem a Polgármesteri Hivatalban erre a célra rendszeresített formanyomtatványon (4 sz. melléklet) terjeszthető elő. A kérelemhez csatolni szükséges a kezelőorvos igazolását a kérelmező havi gyógyszerköltségéről (5. számú melléklet).

(3) A gyógyszertámogatás pénzbeli támogatás, összege 10.000 Ft/fő/év.

(4) Gyógyszertámogatás évente 1 alkalommal állapítható meg.

(5) A támogatás kifizetésére a Polgármesteri Hivatal házipénztárából a támogató határozat jogerőre emelkedésétől számított 8 napon belül kerül sor.

Hátrányos helyzetű gyermekek ösztöndíja


17. §  (1) A Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottság szociális ösztöndíjban részesíti azt a szociálisan rászoruló, általános iskolában felső tagozatos tanulmányokat folytató gyermeket, akire nézve hátrányos vagy halmozottan hátrányos állapítottak meg és akinek tanulmányi átlaga a kérelem beadását megelőző félévben a 4,7-et meghaladta.

(2) Az ösztöndíj iránti kérelmeket évente 1 alkalommal 1 tanulmányi évre lehet előterjeszteni, augusztus hónapban.

(3) A kérelmeket a Polgármesteri Hivatalban kell előterjeszteni és azokhoz csatolni szükséges a tanulmányi átlagot igazoló bizonyítvány fénymásolatát. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság vizsgálatára hivatalból kerül sor.

(4) Az ellátást a tanulmányi hónapokra állapítják meg, pénzben. Az ellátás méretéke 3.000 Ft/fő/tanulmányi hónap.

(5) A Családsegítő Szolgálat vagy a Gyermekjóléti Szolgálat családgondozójának javaslata alapján, az ellátás természetben is megállapítható.

(6) A szociális ösztöndíj folyósítására minden hónap 5. napjáig, utólag, a kérelmező (azaz a gyermek törvényes képviselője) folyószámlájára történő utalással kerül sor. Folyószámla hiányában a kifizetés a Polgármesteri Hivatal házipénztárából történik.

Rendkívüli települési támogatás


18. § (1) A Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottság a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény felhatalmazása alapján – átruházott hatáskörben – rendkívüli települési támogatásban részesíti azt a szociálisan rászoruló

a) személyt, akiknek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszázötven százalékát, illetve azt az

b) egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszáz százalékát

nem haladja meg.

(2) Rendkívüli települési támogatás nyújtható különösen:

a) a családban előforduló elhalálozás esetén, a temetéssel összefüggő kiadásokra;

b) nem kívánt terhesség megelőzése céljából, beültetett fogamzásgátló eszközzel összefüggő kiadásokra;

c) gyermeknevelési költségek fedezésére, beiskolázási, tankönyv- és tanszervásárlási kiadásokra;

d) közüzemi szolgáltatónál fennálló hátralék rendezésére;

e) elemi csapás következményeinek felszámolására, továbbá

f) súlyos baleset, illetve bűncselekmény áldozatának vagy egyéb

g) rendkívüli krízishelyzet elszenvedőjének

(3) A (2) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott esetekben a segély legkisebb összege 10.000 Ft/eset.

(4) A kérelemhez minden esetben csatolni kell az annak megalapozottságát igazoló, rendelkezésre álló dokumentumokat.

 (5) Rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból állapítható meg alkalmanként nyújtott pénzbeli, illetve természetbeni ellátás formájában.

(6) Természetben kell megállapítani a rendkívüli települési támogatást, amennyiben:

a) a kérelem kifejezetten arra irányul, vagy

b) az az ellátást igénylő és családja vagyoni, jövedelmi, szociális körülményeire, életmódjára, életvitelére figyelemmel indokolt.

(7) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem a Polgármesteri Hivatalban írásban terjeszthető elő. A kérelemben foglaltak valódiságának ellenőrzésére környezettanulmány készül.

  1. § (1) A rendkívüli települési támogatás keretén belül, krízis támogatásban részesülhet az az igénylő, akinek családjában rendkívüli esemény, krízishelyzet következik be (bántalmazás, elemi kár, bűncselekmény áldozatává válás, kórházba szállítás, gyógyszer kiváltás stb…) és más megoldási lehetőség nem áll rendelkezésre.

(2) A krízis támogatás visszatérítendő és nem visszatérítendő formában adható.

[2](3) A támogatás odaítéléséről átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(4) A támogatás odaítéléséről – a családsegítő javaslata alapján – átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

Temetési kölcsön


20. § (1) A polgármester temetési kölcsönben részesítheti azt a személyt, aki az elhunyt személy eltemettetéséről köteles gondoskodni, de arra anyagi helyzete miatt nem képes, feltéve ha:

a) kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át, egyedülálló esetén a 350%,

b) ingatlannal rendelkezik és

c) hozzájárulását adta, hogy a kapott temetési kölcsön és járulékai, mint jelzálogjog bejegyeztetését az ingatlanára,

d) a kérelmet a halálesetet követő 15 napon belül terjeszti elő.

(2) A temetési kölcsönt a kérelmező kapja kézhez, melyet az elhunyt eltemettetésére köteles fordítani és annak összegével a saját nevére szóló számlával kell a hivatal felé elszámolni.

(3) A kérelemhez mellékelni kell a család valamennyi jövedelméről szóló igazolást.

(4) A temetési kölcsön legfeljebb 12 (tizenkettő) hónapra adható. Amennyiben a kérelmező a temetés és az ügyvédi munkadíj költségeit ezen időszak alatt maradéktalanul visszafizeti az önkormányzat javára, úgy a polgármester kezdeményezi az illetékes földhivatalnál a temetési kölcsön és járulékai erejéig az ingatlanra bejegyzett jelzálogjog törlését az ingatlan-nyilvántartásból.

(5) Nem kaphat temetési kölcsönt, akinek az elhunyttal, annak halála idején, érvényes tartási-öröklési szerződése volt.

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások

21. §A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról az Önkormányzat a Balmazújvárosi Kistérség Többcélú Társulással kötött megállapodás révén gondoskodik. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások részletes szabályait Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2014 (X.09.) számú rendelete tartalmazza.

A Szociálpolitikai Kerekasztal

22. §A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott feladatokat ellátó Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:

  1. a polgármester;
  2. a képviselő-testület Szociális, Egészségügyi, Gyermekvédelmi, Közrend és Közbiztonsági Bizottságának elnöke;
  3. a képviselő-testület Pénzügyi, Településfejlesztési, Oktatási és Sport Bizottságának elnöke;
  4. a Balmazújvárosi Kistérség Humán Szolgáltató Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat képviselője és
  5. az Egyeki Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke.

23. §(1) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülésezik.

(2) A Kerekasztal üléseit a polgármester hívja össze.

(3) A testület határozatképes, ha az ülésen tagjainak több mint a fele – a jelenléti íven saját kezű aláírással igazoltan – jelen van.

(4) A Kerekasztal döntéseit a jelenlévő tagok egyszerű szótöbbségével, nyílt szavazással hozza meg.

(5) A Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak.

A Tanyagondnoki Szolgálat

24. §A Tanyagondnoki Szolgálatra irányadó rendelkezéseket a Tanyagondnoki Szolgálatról szóló 9/2009 (II.12.) számú önkormányzati rendelet tartalmazza.

Záró rendelkezések

25. §(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő hónap első napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 16/2013. ( IV. 25.) önkormányzati rendelet.

[1]

Hatályon kívül helyezte a 17/2015.(VI.25.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatálytalan: 2015.07.01-től

[2]

A rendelet szövegét a 10/2016. (III.03.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2016.03.07.-től