Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017. (II.15.) rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről
Hatályos: 2017. 11. 30- 2018. 02. 14Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017. (II.15.) rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről
2017-11-30-tól 2018-02-14-ig
Egyek Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény által biztosított források figyelembe vételével, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és f) pontja alapján Egyek Nagyközség Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §.
A rendelet hatálya kiterjed Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületére és bizottságaira, az önkormányzat irányítása alá tartozó:
- költségvetési szerv (továbbiakban: intézmény)
- önkormányzat hivatala
költségvetésére, költségvetésének módosítására.
A költségvetés címrendje
2. §.
- A képviselő testület a rendelet 1. számú melléklete szerint állapítja meg a költségvetés címrendjét.
- A (2) bekezdéshez nem tartozó önkormányzati tevékenységgel kapcsolatos kiadások és bevételek szintén külön-külön címet alkotnak.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. §.
Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a 2017. évi költségvetése az alábbi:
Bevételek mindösszesen: 4 054 866 641 Ft
Kiadások mindösszesen: 4 054 866 641 Ft
Hiány: 0 Ft
KÖLTSÉGVETÉS ÖSSZESEN:
Költségvetési bevételek összesen: 3 878 550 418 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 4 036 816 286Ft
Tárgyévi költségvetési hiány: 158 265 868 Ft
Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek:
Előző évek költségvetési maradványa (várható): 127 198 434 Ft
Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése: 10 495 990 Ft
Belső finanszírozás egyenlege: 116 702 444 Ft
Költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási műveletek:
Hitelek bevételei: 49 117 789 Ft
Hiteltörlesztés kiadásai: 7 554 365 Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 41 563 424 Ft
MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS: (10. sz. melléklet szerint)
Költségvetési bevételek összesen: 797 098 095 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 903 241 521 Ft
Költségvetési hiány: 106 143 426 Ft
Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek:
Előző évi költségvetési maradvány: 116 639 416 Ft
Áh-on belüli megelőlegezések visszafizetése 10 495 990 Ft
Belső finanszírozás egyenlege: 106 143 426 Ft
Költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek:
Hitelek bevételei: 0 E Ft
Hiteltörlesztés kiadásai 0 E Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 0 E Ft
FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉS: (10. sz. melléklet szerint)
Költségvetési bevételek összesen: 2 956 540 930 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 3 008 663 372 Ft
Költségvetési hiány: 52 122 442 Ft
Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek:
Előző évi pénzmaradvány: 10 559 018 Ft
Finanszírozási célú műveletek:
Költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek:
Hiteltörlesztés bevételei: 49 117 789 Ft
Hiteltörlesztés kiadásai: 7 554 365 Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 41 563 424 Ft
Költségvetési bevételek
4. §
(1) Az 1. §-ban megállapított bevételi főösszeg önkormányzati és költségvetési szervei bevételi forrásonkénti bontását főbb jogcím-csoportonkénti részletezettségben e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, és a Tárkányi Béla Könyvtár és művelődési Ház költségvetési szerv bevételeit kormányzati funkciónként a 2.1, 2.1)a, 2.1)b., 2.2., 2.2a., 2.3., 2.3)a számú melléklet mutatja be.
(3) Az állami támogatások jogcímenkénti bontását a 2.4 számú melléklet mutatja.
II. A költségvetési kiadások
5.§
A költségvetési rendelet 5.§-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervei kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban, a 3. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szerve működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint határozza meg:
Működési kiadások előirányzata összesen: 900 931 356 Ft
- Személyi jellegű kiadások 506 243 379 Ft
- Munkaadókat terhelő járulékok és
szociális hozzájárulási adó 77 834 738 Ft
- Dologi jellegű kiadások 188 308 593 Ft
- Ellátottak pénzbeli juttatásai 12 415 975 Ft
- Egyéb működési célú kiadások 98 007 138 Ft
- Finanszírozási kiadások: 18 121 533 Ft
(3) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásait a Képviselő-testület a következők szerint határozza meg:
Felhalmozási kiadások összesen: 2 976 900 031 Ft
- Beruházások 2 931 129 565 Ft
- Felújítások 36 507 338 Ft
- Egyéb felhalmozási célú kiadások 1 708 763 Ft
- Finanszírozási kiadások 7 554 365 Ft
(4)Az önkormányzat és költségvetési szerve kiadási előirányzatait kiemelt előirányzat szerinti bontásban feladatonként a 3.1, 3.1)a, 3.1)b.,3.2., 3.2)a,,3.3.,3.3)a.. számú melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat és költségvetési szervei működési kiadásai kiemelt előirányzatonként a 4. számú mellékletben kerülnek kimutatásra.
(6) Az önkormányzat és költségvetési szervei felújítási előirányzatait célonként, felhalmozási kiadásait feladatonként az 5. számú melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzat pénzügyi mérlegét működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatonként a 7. számú melléklet tartalmazza.
(8) Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat-felhasználási ütemtervet a 8. számú melléklet mutatja.
(9) Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 10. számú melléklet tartalmazza.
Tartalékok
6.§
Az önkormányzat az alábbi tartalékokat állapítja meg, a 11. számú melléklet szerint:
Általános tartalék 12 806 155 Ft előre nem látható kiadások, valamint a fejlesztési célú tartalékok 39 317 706 Ft.
Felhalmozási tatalék: 39 317 706 Ft
Általános fejlesztési tartalék 1 747 578 Ft
Fejlesztési célú tartalék: Mezőgazdasági utak fejlesztése pályázat önerő 37 570 128 Ft
Az előirányzatok feletti jogosultsággal és a költségvetés módosításával kapcsolatos rendelkezések
7.§
A Képviselő-testület az előirányzatok feletti jogosultságot az alábbiak szerint szabályozza:
- Az általános (működési), valamint felhalmozási tartalék előirányzatának felhasználásról a Polgármester dönt.
A tartalékok felhasználásáról a Polgármester utólag, a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
- A költségvetési szervek közötti előirányzat átcsoportosítás Képviselő-testületi döntés alapján történhet.
- A költségvetési intézmények vezetői a meghatározott célra átvett pénzeszközökkel saját hatáskörben módosíthatják költségvetési előirányzataikat és erről a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatják. Az egyéb bevételek miatt előirányzat módosításokat és kiemelt előirányzat csoportok közötti átcsoportosításokat az intézmények vezetői a Képviselő-testületnél kezdeményezhetik.
- A központi költségvetésből meghatározott célra juttatott, érdemi döntést nem igénylő támogatások összegét és az a.)-c.) pontok szerinti módosításokat, átcsoportosításokat a soron következő rendeletmódosításba be kell építeni.
A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezések
8. §.
- Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
- A költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét, könyvvitelét meghatározó szabályzatot a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért a felelősség a jegyzőt terheli.
- A Képviselő-testület felhívja a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit, a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, azok lehetőség szerinti növelésére.
- A 2017. évi költségvetési rendelet tartalmaz zárolt kiadási előirányzatokat. A zárolt előirányzatok feloldása képviselő-testületi határozat értelmében lehetséges.
- Az önkormányzat tulajdonát képező vagyon értékesítésére az önkormányzat vagyonrendeletében meghatározottak az irányadók.
- Az önkormányzat tulajdonát képező vagyon ingyenes átruházása, követelésről történő lemondása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
- Ha az önkormányzat javára vagyonról lemondanak, elfogadása értékhatár nélkül a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
- A nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű- árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadásra, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetén annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait a szerződés létrejöttét követően a (8) bekezdésben foglaltak szerint kell közzétenni.
- A (8) bekezdésben előírt közzétételről történő intézkedés a polgármester feladata.
- Azon felhalmozási kiadások tekintetében, amelyeknek fedezeteként a 2017. évi költségvetésben fejlesztési célú támogatás került meghatározásra, pályázat lebonyolításával kapcsolatos kötelezettségvállalásra csak abban az esetben kerülhet sor, ha a pályázat pozitív elbírálásban részesült a támogató hatóság részéről.
Pénzellátás, támogatások folyósítása
9. §
- Az önkormányzati intézmények előirányzat felhasználása a közgazdasági iroda által készített és a polgármester által jóváhagyott likviditás menedzselési terv alapján történik.
- A helyi önszerveződő közösségek támogatására, pénzeszköz átadásokra biztosított előirányzat felhasználására, elszámolási kötelezettséget tartalmazó megállapodások alapján kerülhet sor.
A 2017. évi hiány finanszírozásának módja és a költségvetési maradványokhoz kapcsolódó elvek
10. §
- Az önkormányzat gazdálkodása során működési hiány nem keletkezhet.
- A költségvetési maradvány elszámolásának alapja a hatályos jogszabályok alapján módosított előirányzat.
- A költségvetési maradványt az önkormányzat hivatalának gazdasági irodája az éves beszámolóhoz kapcsolódóan felülvizsgálja.
- A költségvetési maradvány felhasználásáról a 2016. évi zárszámadás tárgyalásakor a Képviselő-testület dönt.
Pénz- tőke és hitelműveletek
11.§
- Egyek Nagyközség Önkormányzata és a hozzá tartozó költségvetési szervek költségvetési elszámolási számláit a 3A Takarékszövetkezet Egyeki Kirendeltségénél vezeti.
- Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek a számlavezető pénzintézetnél rövidlejáratú kamatozó betétként történő lekötéséről – a gazdálkodás zavartalan biztosítása mellett - a polgármester rendelkezik.
- A 30 napon belüli visszafizetési kötelezettségű munkabér megelőlegezési hitel felvételére a polgármester jogosult, melynek forgalmáról a költségvetési gazdálkodási beszámolókban a képviselő-testületet tájékoztatja.
- A költségvetésben tervezett fejlesztési célú hitel felvételéről a Képviselő-testület dönt.
- Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. év CXCIV. törvény figyelembe vételével köthet érvényesen.
Köztisztviselők illetményalapja, közalkalmazottak juttatása
12. §.
- A Képviselő-testület a köztisztviselők illetményalapját 2008. január 1-től 38 650 Ft-ban állapította meg, ez az illetményalap az irányadó a 2017. évben is.
- A 2017. évi minimálbér emeléssel nem érintett, 7 fő köztisztviselő tekintetében a Képviselő-testület 25%-os béremelést engedélyezett. Az ehhez szükséges 6 135 624 forint összegű előirányzatot biztosította az alábbiak szerint:
- személyi jellegű kiadások előirányzata: 5 029 200 forint
- munkaadókat terhelő járulékok előirányzata: 1 106 424 forint
- A Képviselő-testület a köztisztviselők részére az illetménykiegészítés mértékét 10%-os mértékben állapítja meg.
Tartozásokkal kapcsolatos eljárás
13. §.
- Az önkormányzat képviselő testülete a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki, ha a költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományát egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani és tartozásának mértéke eléri az éves eredeti előirányzat 10 %-át, vagy 100 millió forintot.
- Az (1) bekezdés fennállása esetén a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármester útján a Képviselő-testületet haladéktalanul írásban értesíteni.
- Az írásbeli értesítést követő 3 munkanapon belül a költségvetési szervnél a polgármester célvizsgálatot köteles elrendelni.
Hatályba léptető és záró rendelkezések
14. §.
- E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az Egyek Nagyközség Önkormányzatának a 2017. évi költségvetési gazdálkodásának átmeneti szabályairól szóló 30/2016.(XII.15.) számú Önkormányzati rendelet.
- E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról 368/2011.(XII.31) Kormányrendelet előírásait kell alkalmazni.
- A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.