Egyek Nagyközség Önkormányzata Polgármesterének 2/2021. (II.15.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2021. 02. 15

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről

Általános indokolás

Előterjesztés

Egyek Nagyközség Önkormányzat képviselő-testületének

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Előterjesztő: Dr. Miluczky Attila polgármester

Készítette: Szekeres Zsuzsanna közgazdasági irodavezető

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény (továbbiakban Áht.) 24. §-a, valamint a 2011. évi Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény alapján az alábbi költségvetési rendelet-tervezetet terjesztem az önkormányzat képviselő-testülete elé.

A mellékelt rendelettervezet:

- a vonatkozó jogszabályok által előírt szerkezetben és tartalommal,

- a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet figyelembe-vételével,

- a jegyző irányításával

került összeállításra.

Az önkormányzat összesített 2021. évi költségvetése

A költségvetési rendelet szerkezetének kialakításkor figyelembe-vételre került:

- az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § és a 24. § (a továbbiakban: Áht.), amely a szerkezeti előírásokat tartalmazza),

- az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában a költségvetési rendeletre vonatkozó előírások.

A rendelet ezen része az önkormányzati szintű adatokat tartalmazza.

Az önkormányzat összesített költségvetési főösszege

Az önkormányzat 2021. évi költségvetésének

kiadási főösszege, 1 492 633 166 forint,

bevételi főösszege, 1 492 633 166 forint.

Bevételek

Az Áht. 23. § és 24. § alapján a rendeletnek tartalmaznia kell az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételeit előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban.

A tervezett bevételek részletezését a rendelettervezet 2. melléklete tartalmazza. Valamint a bevételek további részletezését a 2/1, 2/1)a, 2/1)b, 2/2, 2/2)a, 2/3, 2/3)a és 2/4 számú mellékletek tartalmazzák.

Az önkormányzat összesített bevételei az alábbi főbb bevételi jogcímek szerint kerülnek tervezésre

Adatok Ft-ban

Főbb bevételi jogcímek

2021. évi eredeti
előirányzat

Összege

Bevételi forrás %-a az összes bevételhez viszonyítva

B1. Működési támogatások államháztartáson belülről


740 821 582



44,6

B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről


274 060 762


16,5

B3. Közhatalmi bevétel

75 522 000

4,5

B4. Működési bevételek

103 542 644

6,2

B5. Felhalmozási bevételek

30 000 000

1,8

B6. Működési célú átvett pénzeszközök

30 951 155

1,9

B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök


-


B8. Finanszírozási bevételek


405 274 017


24,5

ebből:B811 Hitel kölcsön felvétele államháztartáson kívülről

50 000 000

12,3

B813. Maradvány igénybevétele



176 060 172



43,4

B814. Államháztartáson belüli megelőlegezések

11 674 851

2,9

B816. Központi irányítószervi támogatás

167 538 994



41,4



Összesen

1 660 172 160

100

A fentiek alapján a bevételek között a legnagyobb arányt a működési támogatások államháztartáson belülről bevételek jelentik.

B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről bevételek jellemzői:

A fenti jogcímen az alábbiak kerültek tervezésre:

- az állami költségvetésből származó bevételek az alábbi jogcímeken keletkeznek:

- Önkormányzatok működési támogatásai:

- Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása,

- Települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása,

- Települési önkormányzatok támogatása nyilvános könyvtári ellátásokhoz és közművelődési feladatokhoz,

- Helyi önkormányzatok általános működési támogatásának kiegészítő támogatása,

- Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről (közmunkaprogramok kiadásainak támogatása).

B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről bevételek jellemzői:

A fenti jogcímen az alábbiak kerültek tervezésre:

- Felhalmozási célú önkormányzati támogatások

- Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei államháztartáson belülről

A B3. Közhatalmi bevételek jellemzői:

Közhatalmi bevételként került tervezésre:

a vagyoni típusú adók /helyi adók /,

a termékek és szolgáltatások adói / helyi iparűzési adó, talajterhelési díj/ és

egyéb közhatalmi bevételek/ bírság, pótlék, mezőőri díj/.

B4. működési bevételek jellemzői:

Bevételként kerültek tervezésre a következők:

- szolgáltatások ellenértéke

- közvetített szolgáltatások

- tulajdonosi bevételek

- áru és készletértékesítés ellenértéke

- kamatbevételek

- egyéb működési bevételek

- áfa bevétek, visszatérülések

B5. Felhalmozási bevétel:

Felhalmozási bevétel esetében az immateriális javak, ingatlanok, egyéb tárgyi eszközök, részesedések értékesítését engedi tervezni a jogalkotó, az Önkormányzat már korábban szándékát fejezte ki az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok értékesítése tekintetében. Ezen értékesítések bevételeként került tervezésre 10 000 000 forint előirányzat.

B6. Működési célú átvett pénzeszközök:

Működési célú garancia- és kezességvállalásból származó megtérülések államháztartáson kívülről,

Működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök visszatérülése államháztartáson kívülről (Egyeki Szöghatár Nonprofit Kft-nek nyújtott kölcsönök megtérülése),

Egyéb működési célú átvett pénzeszközök.

B7.Felhalmozási célú átvett pénzeszközök:

- Felhalmozási célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök visszatérülése államháztartáson kívülről,

- Egyéb felhalmozási célú átvett pénzeszközök.

B8. Finanszírozási bevételek

Belföldi finanszírozás bevételei

Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről,

Hosszú lejáratú hitelek, kölcsönök felvétele,

Rövid lejáratú hitelek, kölcsönök felvétele,

Maradvány igénybevétele (működési és felhalmozási célú),

Kölcsönök bevételei

A tervezett hitelfelvétel okai, körülményei:

A 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet 40 000 000 forint összegben tartalmaz éven belüli, rövid lejáratú, rulírozó hitelfelvételt.

A hitelkeret felhasználása időszakos jelleggel fog történni, addig, amíg az elmúlt időszakban, többnyire az elmúlt évben megvalósult fejlesztési célú pályázatokkal kapcsolatos kifizetési kérelmek jóváhagyása meg nem történik és a támogatási összegek jóváírása megtörténik az önkormányzat számláján.

Az a tény, hogy a kifizetési kérelmek elbírálása nagyon sok időt vesz igénybe a támogató hatóság részéről, arra kényszerítette az önkormányzatot, hogy a hitelkeret egy részét igénybe vegye a 2021. év gazdálkodása során. Ennek költsége a kamat megjelenik, mint kiadási tényező a rendelet-tervezetben.

Ezen rendelet-tervezet szerint az önkormányzat a 20121. évben önkormányzati fejlesztési célú pályázatok önerejének fedezeteként 10 000 000 forint összegű több éves futamidejű fejlesztési célú hitel felvételét tervezi.

Fő szempontként kell mérlegelni a fejlesztések kiválasztásánál, hogy az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi összes fizetési kötelezettsége az adósságot keletkeztető ügylet futamidejének végéig egyik évben sem haladhatja meg az önkormányzat adott évi saját bevételeinek 50 %-át. A 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet 14. számú melléklete tartalmazza 2021. év, valamint az azt követő 3 év saját bevételeinek összegéből kiszámított - 50 %-os korlát alapján figyelembe vett – adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi összes (tőke+kamat) fizetési kötelezettséget.

A kiadások

Az Áht 6. § (2) bekezdés, (3) bekezdés, 23. § (2) bekezdés és az Ávr. 24. § alapján a rendeletnek tartalmaznia kell a helyi önkormányzat költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, valamint működési és felhalmozási költségvetés előirányzat csoportok szerinti bontásban.

A kiadásokat az Ávr. 24. § (1) b) bekezdése szerint a költségvetési rendeletnek tartalmaznia kell az önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként.

A kiadások a kiemelt előirányzatok szerint a következők szerint alakultak

Adatok Ft-ban

Kiemelt kiadási előirányzatok

2021. évi eredeti
Előirányzat

összege

Kiadási forrás %-a az összes kiadáshoz viszonyítva

K1. Személyi juttatások

435 974 855


26,3

K2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó


44 183 910

2,6

K3. Dologi kiadások


420 499 413


25,3

K4. Ellátottak pénzbeli juttatásai



14 425 000



0,9

K5. Egyéb működési célú kiadások (tartalékok nélkül)


114 588 160


6,9

K513. Tartalékok


20 000 000


1,2

K6. Beruházások


350 752 695


21,2

K7. Felújítások


21 959 717


1,3

K.8. Egyéb felhalmozási célú kiadások


-

K9. Finanszírozási kiadások


237 788 410

14,3

- ebből finanszírozási kiadások (működési)

219 213 845


92,2

- ebből finanszírozási kiadások (felhalmozási)

18 574 565


7,8

Összesen

1 660 172 160

100,0

A fentiek alapján a kiadások között a legnagyobb arányt a személyi juttatások kiadásainak előirányzata jelenti. Ezt követi a beruházások kiadásainak előirányzata és a finanszírozási kiadások előirányzata.

K1. személyi juttatások jellemzői:

A köztisztviselők illetményalapja a 2021. évben sem változott az elmúlt évhez képest, a közalkalmazottak illetményalapja a 2021. évben 20 000 forint.

A törvény szerinti illetmények, munkabérek jellemzői:

A költségvetési rendelet-tervezetben meghatározott személyi juttatások tervezése a jogszabályoknak megfelelően történt, figyelembe véve – mind a közalkalmazottak, mind a köztisztviselők tekintetében a soros előrelépéseket.

Tervezésre került a vonatkozó jogszabálynak megfelelően a köztisztviselők tekintetében a cafeteria keret, a költségvetési törvényben megengedett maximális keretösszeg 67,5%-ának megfelelő összegben.

Tervezésre került üdülési támogatás az önkormányzat képviselő-testülete szerint elfogadott - a 2021. évi költségvetési rendeletet megalapozó döntést tartalmazó határozatban foglaltaknak megfelelően.

Tervezésre került a Polgármester, a köztisztviselők, a közalkalmazottak, a tanyagondnok és a 4 óra munkaviszonyban foglalkoztatott mezőőrök részére egy havi bérnek megfelelő jutalom előirányzata.

Tervezésre került a jogszabály szerint megengedett költségtérítések összege az önkormányzat munkavállalói részére.

Tervezésre került a közfoglalkoztatottak személyi jellegű kiadása, összhangban az önkormányzat által már benyújtott és a 2020. évről áthúzódó közfoglalkoztatási pályázatokkal.

Tervezésre került a közfoglalkoztatási programokban foglalkoztatottak részére a nettó bevétel 10%-ának megfelelő céljuttatás (Gyepmesteri-telep, betonelemgyártó üzemcsarnok, varroda)

K2. A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó jellemzői

A kiadás előirányzata a személyi juttatások előirányzatával összhangban, valamint a jogszabályok által meghatározott mértékben került tervezésre.

K3. Dologi jellegű kiadások jellemzői

A 420 499 413 forint összegű dologi kiadások előirányzata között a legnagyobb arányt:

- a szolgáltatási kiadások, 210 073 976 forint előirányzattal.

K4. Ellátottak pénzbeli juttatásai jellemzői:

Az ellátottak pénzbeli juttatásai között tervezésre kerültek a következők:

Kiadási jogcím megnevezése

Kiadási előirányzat (Ft)

Települési támogatás

5 000 000

Szép korúak, beteg gyermeket támogatása

1 000 000

Arany János tehetséggondozó

175 000

Visszatérítendő krízis támogatás

6 000 000

Iskolai buszbérlet térítés

450 000

Köztemetés

1 500 000

Gyógyszer támogatás

300 000

Összesen:

14 425 000

K9. Finanszírozási kiadások

Ezen a kiadási jogcímen került tervezésre:

az önkormányzat irányítása alá tartozó, általa működtetett költségvetési intézményeknek folyósított működési célú támogatás, 167 538 994 forint összegben,

a 2020. év december hónapban kiutalt, a 2021. évi finanszírozás előlege, 11 674 851 forint összegben,

az előző években felvett felhalmozási célú hitelek törlesztése, 18 574 565 forint összegben, valamint

a tervezett éven belüli rulírozó hitel törlesztése 40 000 000 forint összegben, az alábbiak szerint:

Hitelcél megnevezése

Törlesztendő (tőke) összeg (Forint)

Zúzott kő vásárlás

950 000

Horgászturizmushoz kapcsolódó pihenőpark és sétaút kialakítása


1 984 630

Betonelem gyártó üzemcsarnok építésének terve


135 255

Alacsony vételárú ingatlanok vásárlása

980 000

Műfüves pálya tervének készítése

30 480

Csapadékvíz elvezetés pályázati előleg visszafizetése

796 000

Gyepmesteri-telep építés (önerő)

1 436 000

Önkormányzati ingatlanok fűtéskorszerűsítése

262 000

Műfüves labdarugó pálya kialakítása Egyeken

980 000

Bölcsőde építése (önerő)

5 790 000

Mezőgazdasági út építés (pályázati önerő)

3 861 200

Úszóműves csónak- és kisgéphajó kikötő (pályázati önerő)

693 000

Piac-csarnok építés (pályázati önerő)

676 000

Éven belüli, rulírozó hitel

40 000 000

Összesen:

58 574 565

A költségvetési rendelet-tervezet 6. számú melléklete tartalmazza az önkormányzat és a intézményei többéves kihatással járó döntéseiből (kötelezettségvállalásokból, szerződésekből) származó kötelezettségeket célok szerint, a tárgyévet és az azt követő három évet érintő megbontásban.

A melléklet 1. sora működési célú, a 2. sora a fejlesztési célú hitelek törlesztésével kapcsolatos fizetési kötelezettségeket mutatja be, tőke és a kamat fizetési kötelezettségek tekintetében.

A melléklet 3. sora tartalmazza a beruházásokkal, fejlesztésekkel kapcsolatos döntések eredményeként létrejött több éves kihatású kötelezettségvállalások összegét, beruházási feladatonként részletezve, a 2021. évben valamint az azt követő 3 évre kitekintve.

A 6. számú melléklet 4. sora tartalmazza a fejlesztési kiadásokon felüli egyéb, működéssel kapcsolatos kiadásokhoz tartozó több éves kihatású kötelezettségvállalások összegét.

A működési és felhalmozási célú kiadások és bevételek

Ezt a tájékoztatást a rendelettervezet 7. számú, valamint a 10. számú melléklete mutatja be.

A felhalmozási bevételek között tervezésre került a különböző pályázatokhoz kapcsolódó felhalmozási célú támogatás.

A költségvetési rendelet-tervezet 13. számú és 14. számú melléklete tartalmazza az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit és ennek fedezeteként szolgáló saját bevételeket. A 2021. évben a felhalmozási kiadások önerejének fedezete a tervek szerint működési forrásból biztosított. Ennek az a veszélye, hogy a működési bevételek egy része kerül elvonásra a felhalmozási kiadások fedezetére, ami a működést veszélyeztetheti.

Előirányzat-felhasználási ütemterv

Az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemterve az éves tervezett előirányzatok hónapokra lebontott előirányzatait tartalmazza.

Az ütemterv a bevételek vonatkozásában figyelembe veszi, hogy az egyes bevételek mikor keletkeznek (pl. helyi adók).

Bevételek:

B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről bevétel a felosztás a hatályos kormányrendeletben meghatározott %-os mértékben történt.

B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről bevétel esetében a tervezés a pályázatokkal kapcsolatos kifizetési kérelmek benyújtásához igazodva került tervezésre.

B3. Közhatalmi bevételek esetében a tervezéskor figyelembe vételre került a helyi adók fizetésének határideje.

B4. Működési bevételek tervezése során az időarányos teljesítés került feltételezésre.

B6. Működési célú átvett pénzeszközök tervezésekor az időarányos teljesítést került feltételezésre.

B.8. Finanszírozási bevételek között tervezett maradvány esetében a maradványhoz kapcsolódó kiadások várható felmerülésének ideje szerint került feltüntetésre a bevétel összege. Hitelfelvétel esetében a kiadások várható felmerülésének időpontja határozta meg a várható hitelfelvétel időpontját.

Kiadások:

K1. Személyi juttatások és a K2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó várható teljesítésének időpontjaként az időarányos, egyenletes teljesítés került figyelembevételre.

K3. Dologi kiadások esetében is a fentiekben meghatározott szempontok kerültek figyelembevételre.

K4. Ellátottak pénzbeli juttatásai kiadás tekintetében az időarányos teljesítés került feltételezésre.

K5. Egyéb működési célú kiadások (tartalék nélkül) tervezésekor a kiadás felmerülését időarányosan terveztük.

K512. Tartalékok esetében az időarányos felhasználást feltételezve került feltüntetésre az előirányzat felhasználásnak ütemezése.

K6. Beruházások esetében, amelyek pályázathoz kapcsolódnak a cselekvési ütemterv és a tevékenységek ütemezéséhez igazodva került meghatározásra a tervezett előirányzat.

K7. Felújítások esetében az évszakok időjárásának figyelembe vételével kerületek feltüntetésre az adatok.

K9. Finanszírozási kiadások ütemezésének megállapításánál a hiteltörlesztés végső határideje volt a meghatározó, valamint az intézmény finanszírozás esetében az időarányos teljesítést feltételeztem.

Az előirányzat-felhasználási ütemtervet a rendelettervezet 8. számú melléklete tartalmazza.

Az önkormányzat által adott közvetett támogatások

Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások (kedvezmények) összegét a költségvetési rendelet 9. számú melléklete mutatja be.

Önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek hasznosításából származó bevételek tekintetében az önkormányzat az Egyeki Szöghatár Nonprofit Kft. részére biztosít kedvezményt. A kedvezmény biztosítása a Egyek Nagyközség Önkormányzata és az Egyeki Szöghatár Nonprofit Kft. között, 2014. február 18.-án létrejött megállapodás szerint történik. Ezen megállapodás szerint az Étterem nagytermének alkalmi rendezvényekre megállapított használati díja tekintetében a használó Kft. a 2021. évre 100 %-os kedvezményben részesül, ez kedvezmény összege, 400 900 forint összegű közvetett támogatást eredményez. Valamint az önkormányzat a 100 %-os mentességet biztosított az Egyeki Szöghatár Nonprofit Kft. részére, a konyha bérleti díjának tekintetében, 732 000 forint/év összegben.

Az önkormányzat kommunális adófizetés alóli mentességet biztosított az alábbiak szerint:

Időskorúak járadékában részesülők 100 %-ban mentesülnek az adó megfizetés alól, ez 14 000 forint közvetett támogatás eredményezett.

Az Önkormányzat a 70 évet betöltött személyek tekintetében 100 %-os mentességet biztosított a kommunális adó megfizetése alól, összegszerűen, 2 618 201 forint közvetett támogatást jelent.

A készenléti szolgálatot ellátó önkormányzati tűzoltók mentességet kaptak a kommunális adó megfizetése alól 100 %-ban, ez összességében 17 500 forint összegű közvetett támogatást jelent.

A 18. életévet be nem töltött magánszemélyek mentesülnek a kommunális adó megfizetése alól 100 %-os mértékben, melynek következtében 40 335 forint összegű közvetett támogatás jelentkezik.

Az önkormányzat talajterhelési díj fizetés alóli mentességet biztosított az alábbiak szerint:

A 70. életévén felüli személy, valamint az a személy, aki a tárgyévben a közcsatornára rákötött és azt az adóhatóságnál igazolja az 90%-os díjfizetési kedvezményben részesül 2 537 640 forint összegben.

A 70. életéven aluli személy 70 %-os díjfizetési kedvezményben részesül, melynek tervezett összege – a 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet 9. sz. melléklete szerint – 266 760 forint.

Az Európai Uniós forrásból finanszírozott programok, projektek

Az önkormányzat Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programjait, projektjeit a rendelettervezet 12. melléklete tartalmazza.

A mellékletben az alábbi projektek szerepelnek:

Négyállásos kocsi-mosó építés,

Piac építés,

Úszóműves csónak- és kisgéphajó – kikötő építés,

Egyek település szennyvízelvezetési és tisztítási projektje

Iparterület fejlesztése.

Az önkormányzat mindegyik projekt esetében rendelkezik hatályos Támogatási szerződésekkel. A pályázatok megvalósításával kapcsolatosan tervezett kiadások összegét a 12. számú melléklet mutatja be, részletezve a bevételi, a kiadási előirányzatokat.

A tartalék

A tartalékok alakulását a 11. számú melléklet tartalmazza, az alábbiak szerint:

Működési célú általános tartalék: 15 000 000 forint

Fejlesztési célú tartalék: 5 000 000 forint

Mindösszesen: 20 000 000 forint

Egyek, 2021. február 11.

Dr. Miluczky Attila

Polgármester