Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete 5/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete
a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól
Hatályos: 2020. 05. 04- 2020. 05. 17Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete 5/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete
a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól
2020-05-04-tól 2020-05-17-ig
- 2020. V. 4. napjától hatályos állapota egységes szerkezetben a 7/2015. (II. 27.), 35/2015. (X. 8.), 42/2015. (XI. 27.), 17/2019. (IX. 23.), 27/2019. (XII. 19.), 6/2020. (II. 27.), 10/2020. (IV. 30.) önkormányzati rendeletekkel -
Hajdúsámson Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (l) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Szoc. tv. 2. §-ában, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában és a 45. § (1) és (3) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában foglalt feladatkörében eljárva a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól a következőket rendeli el.
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- A rendelet célja
1. §
(1) E rendelet célja, hogy Hajdúsámson Város közigazgatási határain belül élő szociálisan rászoruló egyének és családok szociális biztonságának megőrzése elősegítése érdekében a Szoc. tv. rendelkezéseinek megfelelően megállapítsa a rászorultak számára települési támogatás keretében adható pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, a települési támogatások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociálisan rászorult egyének és családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy maguk és családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből) tudjanak gondoskodni.
- A rendelet hatálya
2. §
E rendelet személyi hatálya a Szoc. tv. 3. §-ában meghatározottakra, míg területi hatálya Hajdúsámson Város Önkormányzata közigazgatási területére terjed ki.
II. fejezet
AZ ELLÁTÁSOK TÍPUSAI
3. §
Hajdúsámson Város Önkormányzata az e rendeletben meghatározott feltételek szerint az alábbi ellátásokat biztosítja:
(1)[1] Rendszeres települési támogatás:
- lakhatási támogatás
- gyógyszerköltség támogatás
- súlyos fogyatékos gyermekek pénzbeli támogatása
(2) Eseti települési támogatás
a.) rendkívüli települési támogatás
b.) krízis támogatás
c.) temetési támogatás
d.) a város első újszülötte
e.) többes szülés esetén nyújtott támogatás
f.) köztemetés
1. Lakhatási támogatás
4. §
(1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) Lakhatási támogatás villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez nyújtható.
(3) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,
a) aki a kérelemben megjelölt lakásban bejelentett lakcímmel rendelkezik, abban életvitelszerűen lakik, és annak tulajdonosa, haszonélvezője, bérlője
b) akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 170%-át, és
c) akinek háztartása egyik tagjának sincs vagyona.
(4) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki lakásfenntartási támogatásban részesül.
(5) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(6) Fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a.) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b.) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c.) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d.) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e.) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(7) Ha a háztartás
a.) (6) bekezdés a) - c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
b.) (6) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
c.) gyermekét egyedülállóként nevelő szülő – ideértve a gyámot és a nevelőszülőt – él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(8) A lakhatási támogatás havi összege
a.) azon kérelmező háztartásában ahol az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 100%-át nem éri el: 5000 Ft /hó,
b.) azon kérelmező háztartásában ahol az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 100%-a és 170-% között van: 3000 Ft /hó,
(9) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói ítélettel megosztott lakás lakrészeit.
(10) Amennyiben a jogosult a lakhatási támogatást jogosulatlanul és rosszhiszeműen veszi igénybe, abban az esetben az ellátás folyósítását meg kell szüntetni, a jogosultsággal érintett háztartásra egy évig lakhatási támogatást megállapítani nem lehet, továbbá a jogosulatlanul és rosszhiszeműen ellátást igénybe vevőt kötelezni lehet az ellátás visszafizetésére.
2. A lakhatási támogatásra való jogosultság egyéb feltételei
5. §
(1) A lakhatási támogatás iránti kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a jogosultság
egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) az általa lakott ingatlan udvarán kettő darab szeméttároló edény ( kommunális és szelektív) elhelyezése és rendeltetésszerű használata,
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét, lom, gaz és gyom eltávolítása, a kártevőktől, rágcsálóktól való mentesítése
c) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartására,
d) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint: a fertőzésveszély elkerülése érdekében, tartsa be az elvárható higiéniás szabályokat.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.
(3)[2] Amennyiben a lakhatási támogatást kérelmező vagy a támogatásra jogosult személy e rendelet 5. § (1) bekezdéseiben foglalt kötelezettségének – írásbeli felszólítás ellenére – nem tesz eleget, kérelmét el kell utasítani vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.
(4)[3] A jogosultság feltételeként e rendelet 5. §-ban foglalt szabályok betartását a Polgármesteri Hivatal Szociális és Gyámügyi Irodája alkalomszerűen ellenőrizheti.
[4]2/A. A Súlyos fogyatékos gyermekek pénzbeli ellátása
[5]5/A. § (1) A rendelet alkalmazása során súlyosan fogyatékos gyermek az, akinek
a) segédeszközzel vagy műtéti úton nem korrigálható módon látóképessége teljesen hiányzik, vagy alig látóként minimális látásmaradvánnyal rendelkezik, és ezért kizárólag tapintó - halló - életmód folytatására képes,
b) hallásvesztesége olyan mértékű, hogy a beszédnek hallás útján történő megértésére és spontán elsajátítására segédeszközzel sem képes és halláskárosodása miatt a hangzó beszéd érthető ejtése elmarad,
c) értelmi akadályozottsága genetikai, illetőleg magzati károsodás vagy szülési trauma következtében, továbbá tizennegyedik életévét megelőzően bekövetkező súlyos betegség miatt középsúlyos vagy annál nagyobb mértékű, továbbá aki IQ értékétől függetlenül a személyiség egészét érintő (pervazív) fejlődési zavarban szenved, és az autonómiai tesztek alapján állapota súlyosnak vagy középsúlyosnak minősíthető (BNO szerinti besorolása: F84.0-F84.9),
d) mozgásszervi károsodása, illetőleg funkciózavara olyan mértékű, hogy helyváltoztatása a külön jogszabályban meghatározott segédeszköz állandó és szükségszerű használatát igényli, vagy állapota miatt helyváltoztatásra még segédeszközzel sem képes, vagy végtaghiánya miatt önmaga ellátására nem képes és állandó ápolásra, gondozásra szorul.
(2) A képviselő-testület rendszeres pénzbeli támogatásban részesíti, azt a súlyos fogyatékos gyermeket, aki a tizennyolcadik életévét nem töltötte be, és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíjminimum 200%-át.
(3) A rendszeres pénzbeli támogatás összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22%-val.
- Gyógyszerköltség támogatás
6. §
(1)[6][7] Gyógyszertámogatásban részesíthető az a kérelmező, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az 58 140 Ft-ot, az egyedülálló, egyedül élő esetén a 61 560 Ft-ot, és a vényköteles havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri vagy meghaladja a 8 550 Ft-ot.
(2) Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki alanyi, normatív, méltányossági közgyógyellátásra jogosult.
(3) A vényköteles gyógyszerszükségletet a háziorvos igazolja, melyet a gyógyszertár áraz be. A kérelmező a kérelméhez az alábbiakat köteles csatolni:
– jövedelemigazolás,
– a gyógyszertár által beárazott vényköteles gyógyszerszükséglet igazolás,
– 30 napnál nem régebbi, jogerős, alanyi, vagy normatív közgyógyellátásra való jogosultságot elutasító határozat, vagy a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatalának igazolása arról, hogy a kérelmező alanyi, illetve normatív jogon közgyógyellátásra nem jogosult.
(4) A formanyomtatvány beszerezhető a Polgármesteri Hivatal Szociális és Gyámügyi Irodájánál.
(5) A (3) bekezdés szerinti háziorvosi igazoláson kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyszerköltséget lehet feltüntetni.
(6) A gyógyszertámogatás összege az (3) bekezdés alapján igazolt költség, de legfeljebb esetenként 5.000 forint összegben állapítható meg.
[8](7) A gyógyszertámogatást egy évre kell megállapítani, melynek havi összegét a pénzügyi iroda havonta utalja a kérelemben megjelölt gyógyszertár számlájára minden hónap ötödik napjáig.
(8) A kérelemben megjelölt gyógyszertár megnevezését a kérelmező a jogosultság időtartama alatt nem változtathatja meg.
[9](9) A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó gyógyszertámogatás, a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illeti meg.
- Rendkívüli települési támogatás
(1)[14] A rendkívüli támogatás a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére állapítható meg, feltéve hogy családjukban az egy főre jutó jövedelem a 48 165 Ft-ot, egyedül élő esetén a 66 690-Ft-ot nem haladja meg.
(2)[15] E rendelet alkalmazásában
- Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:
- hirtelen fellépő betegség, baleset,
- hozzátartozó halála,
- ellátatlan marad (munkaviszony megszűnése, NYUFI, önkormányzat, MÁK által folyósított ellátás megszűnése)
- kérelmező sérelmére elkövetett bűncselekmény, szabálysértés miatti élethelyzet
- szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások
- Időszakosan bekövetkező, vagy tartósan fennálló létfenntartási gond különösen:
- krónikus betegség miatti kórházi gyógykezelés, gyógyászati segédeszköz beszerzése, gyógyszerszükséglet
- közüzemi szolgáltatás éves elszámoló számla kifizetése
- nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetőleg a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése.
- Krízishelyzet: elemi kár, belvízkár miatt-a kérelmező és családja létfenntartása veszélyeztetve van.
- A Rendelet alkalmazása során tömeges megbetegedés: a település közigazgatási területén egyazon tünet-együttes alapján, térben és időben szoros összefüggést és megjelenést mutató fertőző, vagy járványos megbetegedés, mely legalább 100 fő megbetegedését okozza.
(3) A segély nyújtható alkalmanként vagy legfeljebb a rendkívüli élethelyzet megszűnéséig.
[16](4) A települési támogatás összege nem lehet kevesebb 1 000 Ft-nál.
(5) Évente egy alkalommal jövedelemvizsgálat nélkül, orvosi igazolás, vagy ambuláns lap alapján, 5.000.-Ft/fő összegű támogatásban részesíthetőek a tömeges megbetegedést okozó fertőző betegségben, vagy járványok okozta megbetegedésben szenvedő személyek. A kérelem meghatalmazott, vagy törvényes képviselő útján is benyújtható. A támogatásról a polgármester dönt.
(6) A Képviselő-testület évente egy alkalommal, december hónapban, jövedelemvizsgálat nélkül bruttó 5 000 Ft összegű, vagy értékű eseti támogatásban részesítheti a 65. életévüket tárgyévben betöltött, Hajdúsámsonban állandó lakóhellyel rendelkező személyeket. A támogatás formájáról az adott támogatási időszakot megelőzően a Képviselő-testület egyedi határozatában dönt.
(7) Természetben nyújtott ellátásként adható az oltással és transzponderrel nem rendelkező ebek tulajdonosai számára az oltás és egyidejűleg a transzponder beültetés költsége. A támogatási kérelmet ingatlanonként egy kérelmező – 3 évente – legfeljebb egy eb vonatkozásában nyújthatja be. A támogatás egy eb esetében egyszer – a transzponder beültetéssel egy időben – igényelhető.
Az oltás beadását és egyidejűleg a transzponder beültetését az önkormányzat által kijelölt – Hajdúsámson város illetékességi területén székhellyel, feladatellátási hellyel rendelkező – állatorvos végezheti el.
Jelen természetbeni támogatásra az jogosult, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem a 48 165 Ft-ot, egyedül élő esetén a 66 690 Ft-ot nem haladja meg. A támogatásról a polgármester dönt.
(8) A COVID-19 koronavírus okozta járványügyi helyzetre tekintettel természetbeni juttatás adható azoknak a 2020. január 1. napját megelőzően már hajdúsámsoni állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen Hajdúsámsonban élő magánszemélyek, akiknek foglalkoztatásra irányuló jogviszonya a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet hatálybalépését (2020. március 11. napja) követően megszűnt és a családban élők egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg a 60 000 Ft-ot. Ugyanazon családból csak egy személy részesíthető támogatásban.
A természetbeni támogatás mértéke havonta 10 000 Ft értékben tartós élelmiszercsomag, 3 hónapon keresztül, azaz mindösszesen 30 000 Ft értékben. A benyújtott kérelmek a Hajdúsámson Városi Segélyalapból (bankszámlaszám: 60600101-00638399) kerülnek finanszírozásra.
A kérelem benyújtásának határideje a Hajdúsámson Városi Segélyalapban rendelkezésre álló keretösszeg felhasználásáig, kimerüléséig folyamatos.
Jelen támogatási forma alkalmazásában család: az egy lakásba bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége. A támogatásról a polgármester dönt.
- Krízis támogatás
8. §
Az a személy, akinek lakása elemi csapás, belvíz okozta kár következtében életveszélyessé, lakhatatlanná vált, a krízis állapot átmeneti megoldására legfeljebb 100.000.- Ft támogatásban részesíthető, amennyiben a család egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum 300%-át.
- Temetési támogatás
9. §
(1) Temetési támogatásban részesíthető az a személy, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.
(2) A temetési támogatás a temetést követő 60 napon belül formanyomtatványon kérelmezhető. A kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazolásokat, valamint a temetési számlákat és a halotti anyakönyvi kivonatot.
(3) A temetési segély összege nem lehet kevesebb, mint a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a. A helyben szokásos temetési költség összege 250.000.-Ft
(4) Nem állapítható meg települési támogatás annak a kérelmezőnek, aki az elhunyttal tartási, öröklési, vagy életjáradéki szerződést kötött vagy a hadigondozásról szóló 1994.évi XLC törvény 16. §-a alapján temetési hozzájárulásban részesült.
[17][18](5) 40 000 Ft összegű temetési segély állapítható meg annak, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az 51 300 Ft-ot.
[19][20](6) 35 000 Ft összegű temetési segély állapítható meg annak, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el 92 340 Ft-ot.
- A város első újszülötte
10. §
(1) A polgármester egyszeri „a város első újszülöttje” részére állapít meg minden naptári év első szülött, Hajdúsámson állandó lakóhellyel rendelkező gyermek törvényes képviselője számára.
(2) A támogatás feltétele, hogy a gyermek legalább egyik törvényes képviselője a gyermek születését megelőzően egy éve folyamatosan bejelentett Hajdúsámsoni állandó lakóhellyel rendelkezik, és életvitelszerűen is Hajdúsámsonban él.
(3) A támogatás összege 50.000 forint.
(4) Az első szülött hajdúsámsoni illetőségű gyermek adatait a Védőnői Szolgálat közli a Polgármesteri Hivatal Szociális és Gyámügyi Irodájával, minden naptári év január 30-áig. A polgármester ezt követően a Szociális és Gyámügyi Irodája útján, hivatalból dönt a támogatás megállapításáról.
- Többes szülés esetén nyújtott támogatás
11. §
(1) A polgármester 6 hónapon keresztül havi rendszerességgel többes szülés esetén gyermekenként 15.000 Ft támogatást állapít meg, azon gyermekek törvényes képviselője számára, aki hajdúsámsoni állandó lakóhellyel rendelkezik.
(2) Többes szülés esetén támogatás három vagy annál több élő gyermek gondozásához, biztosított ellátás.
(3) A támogatás iránti kérelmet a Szociális és Gyámügyi Irodába kell benyújtani. A támogatásról a polgármester dönt.
- Köztemetés
12. §
(1) Mentesíthető a fizetési kötelezettség alól az az eltemettetésre köteles személy, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a nyugdíjminimumot, egyedül élő esetén a nyugdíjminimum 120%-át nem haladja meg és vagyona sem neki, sem a családtagjainak nincs, továbbá ha az elhunyt személy után hagyatéki vagyon nem maradt, illetve az nem olyan mértékű, amely a köztemetés költségeit fedezné.
(2) Az eltemettetésre köteles személy kérelmére a polgármester a köztemetés költségeinek részletekben történő megfizetését engedélyezheti, ha a kérelmező
– egyedül él és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem éri el, vagy
– családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 120%-át nem éri el.
(3) A megfizetésre egyetemlegesen kötelezhető hozzátartozók esetén a (2)-(3) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét külön-külön kell vizsgálni.
III. fejezet
HATÁSKÖRI SZABÁLYOK
13. §
(1) A képviselő-testület e rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköreit a polgármester, a jegyző és a Szociális, Családügyi és Köznevelési Bizottság gyakorolja.
[21](2) A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköreit:
- rendkívüli települési támogatás
- krízistámogatás
- temetési támogatás
- köztemetés
- a város első újszülötte
- súlyos fogyatékos gyermekek támogatása.
(3) Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át az alábbi hatáskörét:
a.) gyógyszertámogatás
b.) lakhatási támogatás
IV. fejezet
ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK
14. §
(1) Az e rendeletben szabályozott ellátások megállapítása, a (10) bekezdésében meghatározottak kivételével – kérelemre történik, melyet az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell a formanyomtatványon felsorolt – az egyes ellátásokra való jogosultság megállapításához szükséges – mellékleteket.
(2) A kérelmet postai úton a Hajdúsámsoni Polgármesteri Hivatal postacímére címezve vagy személyesen a Polgármesteri Hivatal Szociális és Gyámügyi Irodájában (Hajdúsámson, Szabadság tér 5. szám) lehet benyújtani.
(3) A kérelem benyújtására az ellátás igénylője, annak törvényes képviselője vagy meghatalmazottja jogosult.
(4) Az önkormányzat által nyújtott szociális ellátásra való jogosultság elbírálása érdekében a kérelmezőnek csatolnia kell saját és családja jövedelmi viszonyairól az igazolást.
(5) Az igénylő, illetőleg családja jövedelmi viszonyainak igazolásaként elfogadható bizonyítékok:
a) az igénylő, ellátásban részesülő és a családja havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó – jövedelme esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről szóló 30 napnál nem régebbi munkáltatói igazolás,
b) rendszeres pénzellátások esetén az utolsó havi postai szelvény, vagy bankszámlakivonat,
c) nyugdíj, egyéb nyugdíjszerű ellátások esetében a kifizető által kiállított nyugdíjközlő lap és az utolsó havi nyugdíjszelvény,
d) munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátás esetén az erről szóló határozat,
e) vagyon hasznosításából származó jövedelmek esetén a hatályos szerződés, a havonta rendszeresen nem mérhető jövedelmekről a kifizető (egy évnél nem régebbi ) igazolása;
f) egyéni és társas vállalkozás esetén az előző évi adóbevallás;
g) alkalmi munkából származó jövedelem esetén a kérelmező és családja nyilatkozata az alkalmi munkából származó jövedelemről;
h) nyilatkozat arról, hogy a kérelmező és családja semmilyen jövedelemmel nem rendelkeznek, valamint az állami foglalkoztatási szervvel kötött együttműködés.
(6) A nyilatkozatok, igazolások tartalmi kellékei:
1. A kérelmező által benyújtott nyilatkozat tartalmazza
a) a kérelmező személyi adatait (név, szül. hely, szül. idő, anyja neve, lakóhelye, tartózkodási helye, szálláshelye)
b) a kérelmező havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó – jövedelme esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét;
c) dátumot, nyilatkozó aláírását.
2. A munkáltatói igazolás tartalmi követelményei:
a) munkáltató adatai: név, telephely, adószám;
b) munkavállaló adatai: neve (leánykori név), anyja neve, születési helye és ideje, lakóhelye, tartózkodási helye;
c) kérelmezőnek a kérelem benyújtását megelőző havi nettó átlagkeresete;
d) dátum, aláírás, hivatalos bélyegző.
(7) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a rendkívüli élethelyzetet, létfenntartási gondot igazoló bizonyítékokat.
(8) A jövedelemszámításra irányadó időszakra a Szoc. tv. 10. § (2) - (5) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(9)[22] A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó lakhatási támogatás és súlyos fogyatékos gyermekek pénzbeli támogatása a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg, melyet egy évre kell megállapítani. A rendszeres ellátás iránti kérelmet legkorábban az adott ellátásra való jogosultság időtartamának lejárta előtt egy hónappal lehet benyújtani, mely esetben az új jogosultság kezdő időpontja a korábbi jogosultság lejártát követő nap.
(10) A rendkívüli települési támogatás hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, és természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére.
(11) A kérelemben foglaltak, a benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése céljából a Polgármesteri Hivatal megkeresheti:
a) az állami adóhatóságot,
b) a polgárok személyi adatait lakcímét nyilvántartó szervet,
c) az igazolást kiállító szervet,
d) a munkáltatót,
e) környezettanulmányt végezhet, valamint felhasználható a gyermeket nevelő családoknál e célja a gyermekjóléti szolgálat, a védőnő, és a gyermek- és családvédelemmel foglalkozó szervek javaslata, környezettanulmánya is.
(12) A Polgármesteri Hivatal ügyintézői – feladatkörükben – a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása céljából az előkészítő eljárás keretében ellenőrzik a támogatást igénylő személyek jogosultsági feltételeinek meglétét. Az ellenőrzés során helyszíni ellenőrzést végezhetnek, amely tapasztalatait környezettanulmányban, (jegyzőkönyvben) rögzítik.
(13) Amennyiben a Polgármesteri Hivatalnak a környezettanulmány lefolytatása során tudomására jut, vagy hivatalos tudomása van arról, hogy a kérelmező életkörülményei a támogatás iránti kérelemhez csatolt jövedelemnyilatkozatban foglaltakkal ellentétes, a támogatás folyósítása ügyében hozott döntés meghozatalához a hivatal felhívatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembe vételével vélelmezhető.
(14) Ha a (13) bekezdésben szabályozott ellenőrzés során bebizonyosodik, hogy a támogatást igénylő, illetőleg a támogatásban részesülő személy a támogatásra nem jogosult, az ellenőrzést végző köteles a támogatás elutasítására, csökkentésére, megvonására, visszatérítésére javaslatot tenni.
(15) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Polgármesteri Hivatal már bármely ügyben hat hónapon belül vizsgálta, és nem feltételezhető azokban lényeges változás.
(16) A rendszeres ellátást utólag minden hónap 5-éig, az eseti ellátásokat –- a megállapítást követő 3 napon belül kell folyósítani.
(17) A pénzbeli ellátások folyósítása házipénztárban történő kifizetéssel, vagy – külön kérésre, a számlaszám igazolása mellett – lakossági folyószámlára utalással történik a jogosult, vagy törvényes képviselője részére.
(18) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:
- a jogosultság feltételei már nem állnak fenn, vagy jogosultságot kizáró körülmény következett be,
- a jogosult azt kéri,
- a jogosult meghalt,
- az e rendeletben meghatározott egyéb okból.
(19) A (18) bekezdés szerinti megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja.
(20) A jogosult által lakott lakáshoz kapcsolódó rendszeres ellátásra való jogosultságot – a (18) bekezdés szerinti eseteken kívül – meg kell szüntetni abban az esetben is, ha a jogosult a támogatással érintett lakásból elköltözött.
(21) A Szoc. tv-ben, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben és az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e jogszabályok megsértésével nyújtott ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell
- a pénzbeli ellátás jegybanki alapkamattal megemelt összegben való visszafizetésére,
- természetben nyújtott ellátás esetén a pénzegyenérték jegybanki alapkamattal megemelt összegben való megfizetésére.
(22) Ha a rendszeres ellátásra való jogosultság a (21) bekezdés alapján szűnt meg, a jogosult a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy évig nem jogosult a megszüntetettel azonos típusú rendszeres ellátásra.
(23) A lakáshoz kapcsolódó rendszeres ellátások vonatkozásában a (21) bekezdés szerinti korlátozás kiterjed a lakásban élő valamennyi személyre.
(24) A támogatást megállapító önkormányzati szerv a hatáskörébe tartozó ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, vagy pénzegyenértékét és a kamat összegét – amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – az önkormányzati szociális hatóság méltányosságból elengedheti,
- csökkentheti, vagy
- részletfizetést engedélyezhet.
(25) A visszafizetés elrendelése akkor veszélyezteti súlyosan a visszafizetésre kötelezett megélhetését, ha a kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.
(26) Az e rendeletben nem szabályozott fogalmak, kérdések vonatkozásában a magasabb rendű szociális jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
(27) A szociális igazgatási eljárás, költség- és illetékmentes.
(28) A polgármester, a jegyző, valamint a Bizottság döntése ellen Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületéhez címzett fellebbezést lehet benyújtani.
(29)[23] Nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki álláskeresőként, illetve akinek családjában élő személy munkanélküliként munkahely keresés céljából nem működik együtt a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatalának Foglalkoztatási Osztályával, kivéve a rendkívüli települési és a krízis támogatást.
(30) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.
(31) A lakhatási támogatásra való jogosultság, az ellátást érintő lényeges változások esetében felülvizsgálható.
V. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
15. §
Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
16. §
(1) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások helyi szabályairól szóló 10/2014. (IV. 24.), 37/2013. (XII. 19) rendelettel módosított 3/2013. (II. 28.) rendelete.
(2) A rendeletet a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
17. §
E rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben 1991. december16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az Európai Közösségek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
Hajdúsámson, 2015. február 26.
Bagolyné Szűcs Mariann Antal Szabolcs
jegyző polgármester
E rendeletet a mai napon kihirdettem:
Hajdúsámson, 2015. február 26.
Bagolyné Szűcs Mariann
jegyző
Az önkormányzati rendelet mai napon hatályos szövegét egységes szerkezetbe foglaltam:
Hajdúsámson, 2020. május 4.
Dr. Danku József
jegyző
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től.
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 2. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től.
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 2. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től.
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 3. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től.
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 3. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től.
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete. Hatályos 2015. III. 1.-től. 2019. XII. 19-ig
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2019. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 1.§-a. Hatályos 2019. XII. 20-tól
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2015. X. 12-től.
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2015. X. 12-től.
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2019. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-a. Hatályos 2019. IX. 24-től.
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatályos 2019. XI. 29-től
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2020. (II. 27.) önkormányzati rendelete 1.§-a. Hatályos 2020. III. 16-tól
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatályos 2020. V. 4-től
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2019. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 2.§-a. Hatályos 2019. XII. 20-tól
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2019. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatályos 2019. IX. 24-től.
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 42/2015. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatályos: 2015. XI. 30-tól.
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2019. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 3.§-a. Hatályos 2019. XII. 20-tól
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 5. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től. 2019. XII. 19-ig
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2019. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 3.§-a. Hatályos 2019. XII. 20-tól
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 5. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től 2019. XII. 19-ig.
Kiegészítette Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 6. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től.
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 35/2015. (X. 8.) önkormányzati rendelete 7. §-a. Hatályos 2015. X. 12-től
Módosította Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testületének 42/2015. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-a. Hatályos: 2015. XI. 30-tól.