Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete 16/2016. (V.26.) önkormányzati rendelete
az egészségügyi alapellátások körzeteiről
Hatályos: 2016. 06. 01- 2017. 04. 30Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete 16/2016. (V.26.) önkormányzati rendelete
az egészségügyi alapellátások körzeteiről
2016-06-01-tól 2017-04-30-ig
Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 6. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az 5. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a 6. § (2) bekezdése alapján az alapellátásért felelős országos módszertani intézet, valamint Hajdúsámson Város Önkormányzata Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló 1/2016. (I. 29.) önkormányzati rendelet 40. § (4) bekezdésének 12. pontjában meghatározott feladatkörében a Szociális, Családügyi és Köznevelési Bizottság véleményét kikérve a következőket rendeli el:
1. Háziorvosi és házi gyermekorvosi ellátás
1. §
(1) Hajdúsámson Város Önkormányzata Hajdúsámson város lakosságának háziorvosi ellátásáról –
területi ellátási kötelezettséggel – négy háziorvosi körzet kialakításával gondoskodik.
(2) A háziorvosi körzetek területeit az 1. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
(3) Hajdúsámson Város Önkormányzata Hajdúsámson város lakosságának házi gyermekorvosi ellátásáról – területi ellátási kötelezettséggel – két házi gyermekorvosi körzet kialakításával gondoskodik.
(4) A házi gyermekorvosi körzetek területeit a 2. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
2. Fogorvosi alapellátás
2. §
(1) Hajdúsámson Város Önkormányzata Hajdúsámson város lakosságának fogorvosi alapellátásáról – területi ellátási kötelezettséggel – két vegyes fogorvosi körzet kialakításával gondoskodik.
(2) A fogorvosi körzetek területeit a 3. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
3. Az alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi ügyeleti ellátás
3. §
(1) Hajdúsámson Város Önkormányzata Hajdúsámson város lakosságának az alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi ügyeleti ellátásáról központi ügyelet kialakításával gondoskodik.
(2) A központi ügyeleti ellátás Hajdúsámson város teljes közigazgatási területére terjed ki.
(3) A központi ügyeleti ellátás rendjét a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
4. Védőnői ellátás
4. §
(1) Hajdúsámson Város Önkormányzata Hajdúsámson város lakosságának a védőnői ellátásáról – területi ellátási kötelezettséggel – hat védőnői körzet kialakításával gondoskodik.
(2) A védőnői körzetek területeit az 5. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
5. Iskola-egészségügyi ellátás
5. §
(1) Hajdúsámson Város Önkormányzata Hajdúsámson város lakosságának iskola-egészségügyi ellátásáról hat védőnői körzet, egy önálló iskolavédőnő, két gyermekorvos és két fogorvos közreműködésével biztosítja.
(2) Az iskola-egészségügyi ellátásban részesülő iskolák és óvoda felsorolását a 6. számú melléklet tartalmazza.
6. Záró rendelkezések
6. §
(1) Ez a rendelet 2016. június 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti
a) Hajdúsámson Város Önkormányzata egészségügyi alapellátások körzeteiről szóló 23/2013. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete,
b) Hajdúsámson Város Önkormányzata egészségügyi alapellátások körzeteiről szóló 23/2013. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló 12/2014. (VI. 4.) önkormányzati rendelete.
Hajdúsámson, 2016. május 26.
Dr. Danku József Antal Szabolcs
jegyző polgármester
Ezt a rendeletet a mai napon kihirdettem.
Hajdúsámson, 2016. május 26.
Dr. Danku József
jegyző
1. sz. melléklet
1. sz. felnőtt háziorvosi körzet területe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sámsonkert: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. sz. felnőtt háziorvosi körzet területe
1. Ady Endre u. | 20. Melegoldal dűlő |
2. Alsószállás dűlő | 21. Nagyszőlőskert u. |
3. Ág u. | 22. Nefelejcs u. |
4. Bodzás u. | 23. Rákóczi u. |
5. Csillag u. | 24. Rét u. |
6. Csire u. | 25. Szabó Pál u. |
7. Esze Tamás u. | 26. Szeder u. |
8. Görbe u | 27. Szegfű |
9. Harangi u. | 28. Szondi u. |
10. Hársfa u. | 29. Táncsics M. u. |
11. Hunyadi u. u. | 30. Vámospércsi u. |
12. Irinyi | 31. Váczi Mihály u. |
13. Jókai u. | 32. Veres Péter u. |
14. József A. u. | 33. Viola u. |
15. Kertész u. | 34. Virágos u. |
16. Kölcsey u. | 35. Vörösmarty u. |
17. Kút u. | 36. Zöldfa u. |
18. Liszt Ferenc u. | |
19. Martinka kert utcajegyzéke: 1. Akác 2. Avar 3. Bojtorján 4. Búzavirág 5. Csemege 6. Darvas 7. Debreceni 8. Diófa 9. Domb 10. Erdőalja 11. Fagyal 12. Fagyöngy 13. Főző 14. Harmathy 15. Homok | 16. Iskola 17. Kastély 18. Lomb 19. Nefelejcs 20. Nyugati 21. Orgona 22. Rét 23. Rezeda 24. Rigó 25. Sámsoni 26. Sas 27. Szondy 28. Szőlős 29. Török 30. Vadvirág |
3. sz. háziorvosi körzet területe
1. Akácos u. | 16. Kazinczy u. |
2. Alkotmány u. | 17. Kinizsi Pál u. |
3. Arany János u. | 18. Kőrösi Cs. S. u. |
4. Árpád út | 19. Kunos Ignác u. |
5. Bethlen u. | 20. Krúdy Gyula u. |
6. Bezerédi u. | 21. Láng u. |
7. Buzogány | 22. Liget tanya |
8. Csokonai u. | 23. Mikótelek dűlő |
9. Dankó telep | 24. Munkácsi M. u. |
10. Edina u. | 25. Nap u. |
11. Epreskert u. | 26. Nád u. |
12. Fazekas Mihály u. | 27. Szatmári u. |
13. Fenyves u. | 28. Szigligeti u. |
14. Hajnal u. | 29. Vasút tér |
15. Haladás u. | 30. Zsindely u. |
31. Holdfény u. |
4. sz. háziorvosi körzet területe
Sámsonkert |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. sz. melléklet
1. sz. házi gyermekorvosi körzet területe
1. Alkotmány u. | 25. Kossuth u. | |
2. Árpád u. | 26. Krúdy Gyula u. | |
3. Bartók Béla u. | 27. Láng u. | |
4. Bethlen u. | 28. Liget tanya | |
5. Bocskai u. | 29. Mikszáth Kálmán u. | |
6. Buzogány u. | 30. Mikótelek dűlő | |
7. Csokonai u. | 31. Mókus | |
8. Dankó telep | 32. Munkácsi Mihály u. | |
9. Diósvári dűlő | 33. Nád u. | |
10. Domb u. | 34. Petőfi u. | |
11. Dózsa György u. | 35. Radnóti u. | |
12. Edina u. | 36. Rózsa u. | |
13. Epreskert u. | 37. Sámsonkert | |
14. Fazekes Mihály u. | 38. Szabadság tér | |
15. Fecske u. | 39. Széchenyi u. | |
16. Galamb u. | 40. Szigligeti u. | |
17. Gólya u. | 41. Tiszti lakótelep | |
18. Garai u. | 42. Toldi u. | |
19. Gyöngyvirág u. | 43. Vasút tér | |
20. Hadházi u. | 44. Wesselényi u. | |
21. Haladás u. | 45. Zrínyi u. | |
22. Ibolya u. | 46. Zsindely u. | |
23. Kazinczy u. | 47. Holdfény u. | |
24. Kőrösi Cs. S. u. | ||
37. Sámsonkert utca jegyzéke:
|
| |
2. sz. házi gyermekorvosi körzet területe
1. Ady Endre u. | 28. Kölcsey u. | |
2. Akácos u. | 29. Kunos Ignác u. | |
3. Alsószállás dűlő | 30. Kút u. | |
4. Arany János u. | 31. Liszt Ferenc u. | |
5. Ág u. | 32. Malom u. | |
6. Bezerédi u. | 33. Martinka kert | |
7. Béke u. | 34. Melegoldal tanya | |
8. Bodzás u. | 35. Nagyszőlőskert u. | |
9. Csillag u. | 36. Nap u. | |
10. Csire u. | 37. Nefelejcs | |
11. Csukás dűlő | 38. Rákóczi u. | |
12. Damjanich u. | 39. Rét u. | |
13. Esze Tamás u. | 40. Szabó Pál u. | |
14. Fenyves u. | 41. Szatmári u. | |
15. Görbe u. | 42. Szeder u. | |
16. Hajnal u. | 43. Szegfű u. | |
17. Harangi u. | 44. Szondi u. | |
18. Hársfa u. | 45. Táncsics u. | |
19. Hunyadi u. | 46. Újtelep u. | |
20. Irinyi u | 47. Vámospércsi u. | |
21. Jánostava dűlő | 48. Váczi Mihály u. | |
22. Jókai Mór u. | 49. Veres Péter u. | |
23. József Attila u. | 50. Viola u. | |
24. Kertész u. | 51. Virágos u. | |
25. Kinizsi Pál u. | 52. Vörösmarty u. | |
26. Kiss u. | 53. Zöldfa u. | |
27. Kiscsere dűlő | 54. Zsák u. | |
33. Martinka kert utca jegyzéke: 1. Akác 2. Avar 3. Bojtorján 4. Búzavirág 5. Csemege 6. Darvas 7. Debreceni 8. Diófa 9. Domb 10. Erdőalja 11. Fagyal 12. Fagyöngy 13. Főző 14. Harmathy 15. Homok 16. Iskola | 17. Kastély 18. Lomb 19. Nefelejcs 20. Nyugati 21. Orgona 22. Rét 23. Rezeda 24. Rigó 25. Sámsoni 26. Sas 27. Szondy 28. Szőlős 29. Török 30. Vadvirág | |
3. sz. melléklet
1. sz. fogorvosi körzet területe
| 53. Kölcsey utca |
| 54. Kőrösi Cs. S. u. |
| 55. Krúdy Gy. u. |
| 56. Kunos Ignácz u. |
| 57. Kút utca |
| 58. Láng utca |
| 59. Ligetdűlő |
| 60. Liszt Ferenc utca |
| 61. Malom utca |
| 62. Martinka |
| 63. Melegoldal tanya |
| 64. Mikótelek dűlő |
| 65. Mikszáth Kálmán utca |
| 66. Mókus utca |
| 67. Munkácsy M. utca |
| 68. Nád utca |
| 69. Nagyszőlőskert út |
| 70. Nap utca |
| 71. Nefelejcs utca |
| 72. Petőfi út |
| 73. Radnóti utca |
| 74. Rákóczi út |
| 75. Rét utca |
| 76. Rózsa utca |
| 77. Sámsonkert |
| 78. Szabadság tér |
| 79. Szabó Pál utca |
| 80. Szatmári út |
| 81. Széchenyi I. utca |
| 82. Szeder utca |
| 83. Szegfű utca |
| 84. Szigligeti utca |
| 85. Szondi utca |
| 86. Táncsics utca |
| 87. Tiszti-Lakótelep |
| 88. Toldi utca |
| 89. Újtelep utca |
| 90. Váci Mihály utca |
| 91. Vámospércsi út |
| 92. Vasút tér |
| 93. Vénkertdűlő |
| 94. Veres Péter utca |
| 95. Viola utca |
| 96. Virágos utca |
| 97. Vörösmarty utca |
| 98. Wesselényi utca |
| 99. Zöldfa utca |
| 100. Zrínyi utca |
| 101. Zsák utca |
| 102. Zsindely utca |
| 103. Holdfény utca |
| az utcák páros oldala |
2. sz. fogorvosi körzet területe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 100. Zrínyi utca |
| 101. Zsák utca |
| 102. Zsindely utca |
| 103. Holdfény utca |
| az utcák páratlan oldala |
5. sz. melléklet
1. sz. védőnői körzet területe
1. Bartók B. u. | 21. Ibolya u. |
2. Bocskai u. | 22. Mikszáth K. u. |
3. Diósvári u. | 23. Mókus u. |
4. Domb u. | 24. Petőfi S. u. |
5. Dózsa Gy. u. | 25. Radnóti u. |
6. Galamb u. | 26. Rózsa u. |
7. Garai u. | 27. Széchenyi u. |
8. Gólya u. | 28. Tiszti lakótelep |
9. Gyöngyvirág u. | 29. Toldi u. |
10. Fecske u. | 30. Wesselényi u. |
11. Hadházi u. | 31. Zrínyi u. |
12. S.kert, Egres u. | 32. S.kert, Seregély u. |
13. S.kert, Hangyás u. | 33. S.kert, Sirály u. |
14. S.kert, Holló u. | 34. S.kert, Sóska u. |
15. S.kert, Madár u. | 35. S.kert, Sörte u. |
16. S.kert, Halom u. | 36. S.kert, Strázsa u. |
17. S.kert, Mák u. | 37. S.kert, Suba u. |
18. S.kert, Mécses u. | 38. S.kert, Sünös u. |
19. S.kert, Nyicki u. | 39. S.kert, Szellő u. |
|
2. sz. védőnői körzet területe:
1. Ady E. u. | 19. Nefelejcs u. |
2. Ág u. | 20. Rákóczi u. |
3. Bodzás u. | 21. Rét u. |
4. Béke u. | 22. Szabó P. u. |
5. Damjanich u. | 23. Szondi u. |
6. Görbe u. | 24. Szeder u. |
7. Harangi u. | 25. Szegfű u. |
8. Hársfa u. | 26. Újtelep u. |
9. Hunyadi u. | 27. Táncsics u. |
10. Jánostava u. | 28. Vámospércsi u. |
11. József A. u. | 29. Veres P. u. |
12. Jókai u. | 30. Váci M. u. |
13. Kiss u. | 31. Vörösmarty M. u. |
14. Kertész u. | 32. Virágos u. |
15. Kút u. | 33. Zöldfa u. |
16. Liszt F. u . | 34. Zsák u. |
17. Malom u., | 35. Csillag u. |
18. Nagyszőlőskert u. | 36. Esze T. u. |
3. sz. védőnői körzet területe:
1. Alkotmány u. | 11. Liget tanya, |
2. Árpád u. | 12. Kazinczy u. |
3. Bethlen u. | 13. Kossuth u., |
4. Bezerédi u. | 14. Krúdy u., |
5. Csokonai u. | 15. Körösi Cs. S. u. |
6. Fazekas M. u. | 16. Mikótelek |
7. Edina u. | 17. Munkácsy u., |
8. Epreskert u., | 18. Nap u. |
9. Haladás u. | 19. Szigligeti u. |
10. Láng u. |
4. sz. védőnői körzet területe:
1. Akácos u. | 23. Martinka, Főző u. |
2. Arany J. u. | 24. Martinka, Harmathy út |
3. Csire u. | 25. Martinka, Homok u. |
4. Hajnal u. | 26. Martinka, Iskola u. |
5. Irinyi u. | 27. Martinka, Kastély u. |
6. Kölcsey u. | 28. Martinka, Nefelejcs u. |
7. Kunos I. u. | 29. Martinka, Nyugati u. |
8. Kinizsi u. | 30. Martinka, Orgona u. |
9. Melegoldal | 31. Martinka, Rét u. |
10. Szatmári u. | 32. Martinka, Rezeda u. |
11. Viola u. | 33. Martinka, Rigó utca |
12. Martinka Avar u. | 34. Martinka, Sámsoni út |
13. Martinka, Bojtorján u. | 35. Martinka, Sas u. |
14. Martinka, Búzavirág u. | 36. Martinka, Szondy u. |
15. Martinka, Csemege u. | 37. Martinka, Szőlős u. |
16. Martinka, Darvas u. | 38. Martinka,Török u. |
17. Martinka, Debreceni út | 39. Martinka, Vadvirág u. |
18. Martinka, Diófa u. | 40. Martinka, Vincellér u. |
19. Martinka, Domb u. | 41. Martinka,Vénkert dűlő |
20. Martinka, Erdőalja u. | 42. Holdfény utca |
21. Martinka, Fagyal u. | |
22. Martinka, Fagyöngy u. |
5. sz. védőnői körzet területe:
Sámsonkert
| 23. Meggyes u. |
| 24. Menta u. |
| 25. Méhes u. |
| 26. Moha u. |
| 27. Művész u. |
| 28. Pillangó u. |
| 29. Sáfrány u. |
| 30. Sarjú u. |
| 31. Sarok u. |
| 32. Sas u. |
| 33. Sáska u. |
| 34. Sellő u. |
| 35. Sikátor u. |
| 36. Sima u. |
| 37. Síp u. |
| 38. Sólyom u. |
| 39. Sövény u. |
| 40. Sújtás u. |
| 41. Summás u. |
| 42. Szűcs u. (páratlan 1-99-ig, páros 2-128-ig) |
| 43. Véndiófa u. |
|
6. sz. védőnői körzet területe:
Sámsonkert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
| |
| |
|
6. számú melléklet
Iskola-egészségügyi ellátás (védőnői)
1.) Önálló iskolavédőnő, és 1-5. számú védőnői körzetek:
Eszterlánc Óvoda (Hajdúsámson, Kossuth u. 11-15.)
2.) Önálló iskolavédőnő:
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
(Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)
3.) 6. számú védőnői körzet:
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
(Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)
Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye
(Hajdúsámson, Jókai u. 61., Hajdúsámson, Sámsonkert, Fő u. 41.
Iskola-egészségügyi ellátás (gyermekorvosi, fogorvosi)
1.) 1. és 2. számú házi gyermekorvos:
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
(Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)
2.) 1. számú házi gyermekorvos
Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye
(Hajdúsámson, Sámsonkert, Fő u. 41.)
3.) 2. számú házi gyermekorvos:
Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye
(Hajdúsámson, Jókai u. 61.)
4.) 1. és 2. számú fogorvos:
1. II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
(Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)
2. Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye
(Hajdúsámson, Jókai u. 61. és Hajdúsámson, Sámsonkert, Fő u. 41.)
4. számú melléklet
HAJDÚSÁMSON KÖZPONTI ÜGYELET
(4251, Hajdúsámson, Hársfa u. 3-5.)
06-52/702-779
ÜGYELETI REND
Az Ügyeleti Rend az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 93. §, 94. §, 123. § és a háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi tevékenységről szóló 4/2000 EüM rendeletben foglaltak, valamint a 60/2003 az egészségügyi szolgáltatások szakmai minimumfeltételeiről szóló ESzCsM rendelet alapján készült.
Feladat elvégzésének részletes bemutatása
1. Az ügyelet személyi és tárgyi feltételei
A központi ügyelet tárgyi feltételeit Hajdúsámson Város Önkormányzata biztosítja, az orvosi ügyeleti szolgálat szervezéséért és működéséért az ügyelet szakmai vezetője felelős.
2. Az ügyelet időtartama
Az ügyelet
- Munkanapokon (hétfőtől-péntekig 16.00-8.00-ig) 1 orvos (ambuláns és kijáró feladatkörben), 1 ügyeleti ápoló (ambuláns és diszpécser feladatkörben), 1 gépkocsivezető,
- Munkaszüneti és ünnepnapokon (szombat, vasárnap és ünnepnapokon 08.00-08.00-ig) 1 orvos (ambuláns és kivonuló feladatkörben) 1 ügyeleti ápoló (ambuláns és diszpécser feladatkörben), 1 gépkocsivezető bevonásával működik és végzi el a felnőtt, illetve gyermek lakosok betegellátását az ambulancián és a beérkező igények szerint a beteg lakásán sürgősségi ellátás formájában.
A dolgozók kötelesek a jelzett kezdési időpontokra azonnali kivonulásra készen, kipihenten megjelenni. Az ügyeleti szolgálatban köteles minden dolgozó az egészségügyi ellátási feladatnak megfelelően, tisztán, rendezetten megjelenni. Szolgálati időszakban az ügyelet elhagyása csak hívás, területi betegellátás esetén engedélyezett.
Az elvégzett munka igazolására a jelenléti ív szolgál. Munkába lépéskor és a szolgálat leadásakor a jelenléti ívet saját kezűleg ki kell tölteni és alá kell írni. Ennek ellenőrzése a diszpécser feladata; hó végi összesítését a telephelyvezető végzi. A jelenléti ívet előzetesen kitölteni, illetve arra utólagos bejegyzést tenni tilos. A munkabér számfejtése a jelenléti ív alapján történik.
3. A betegellátás rendje
A szolgálati beosztást a telephelyvezető készíti el a szakmai vezető felügyelete mellett. Bármilyen csere csak a telephelyvezető/szakmai vezető tudtával és engedélyével történhet. Bármilyen akadályoztatás esetén a szolgálatot teljesíteni nem tudó dolgozó a lehető leghamarabb köteles a telephelyvezetőt/szakmai vezetőt értesíteni.
A terület fekvőbeteg ellátó gyógyintézeteivel és szakrendelőivel való szoros együttműködés, a szakmai protokollok, valamint helyi ellátási specialitások átvétele, kialakítása, alkalmazása közös érdek. Különösen nagy hangsúlyt kell fordítani a szív és érrendszeri betegségekre. Ezen szempontok figyelembe vételével született belső utasításokban, körlevelekben foglaltak betartása minden dolgozóra kötelező.
A Központi Orvosi Ügyelet alapvető célkitűzése a lakosság számára az adott körülmények között elérhető legmagasabb színvonalú alapellátási ügyeleti és sürgősségi ellátás biztosítása. Ehhez elengedhetetlen, hogy az ügyeletben dolgozó kollégák felnőtt és gyermek újraélesztésben, alapvető sürgősségi beavatkozásokban jártasak legyenek. Ennek elsajátítására és szinten tartására az Orvosi Ügyelet biztosít lehetőséget.
4. Az ügyleti szolgálatot teljesítő személyzet feladatai:
4.1. Az ügyeleti szolgálatot teljesítő orvos feladatai:
A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja. Munkája során az orvosi szakma mindenkori szabályai szerint, a tevékenységét szabályozó jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelően jár el:
- a szolgálat felvételekor az ügyeletes ápolóval és ügyeleti gépkocsivezetővel közösen a gyógyszer és eszközkészletet csekklista szerint átveszi, ha olyan hiányosságot észlel, mely megítélése szerint a betegellátást akadályozza vagy lehetetlenné teszi, azt az Orvosi Ügyelet szakmai vezetője felé haladéktalanul jelenteni köteles (pl.: nincs használható EKG készülék),
- orvosi ellátásban részesíti a rendelőben megjelent járó betegeket, hívásra lakáson vagy közterületen lévő fekvőbeteget vagy sérültet,
- a heti pihenő és munkaszüneti napokon biztosítja a folyamatos gyógykezelésre szoruló betegek orvosi ellátását (pl.: injekciózás).
Gondoskodik:
- a kórházi, szakorvosi ellátásra szoruló beteg beutalásáról,
- szükség esetén a beteg kórházba szállításáról,
- hatósági megkeresésre vagy a sérült kérelmére orvosi látleletet készít és kiadja azt a hatóság kérésére vagy a külön jogszabályban foglalt térítési díj megfizetését követően a sérültnek,
- hatósági megkeresésre a betegnél (sérültnél) általános orvosi vizsgálatot végez, véralkohol vizsgálatra vért vesz,
- rendkívüli esetben (tömeges sérülés, mérgezés, elemi csapás) a mentést megszervezi, és mindaddig irányítja, amíg a mentőszolgálat orvosa a helyszínen a mentés irányítását át nem veszi,
- ellátja a halottakkal kapcsolatos rendelkezésekben előírt feladatokat.
Kijáró ügyeletes orvosként a hívás beérkezése után a gépkocsivezetővel a megadott címre kivonul. A lakáson a beteget, illetve hozzátartozóit a beteg anamnéziséről, gyógyszerszedéséről, esetleg allergiáról, stb. kikérdezi, a szakma szabályai szerint megvizsgálja és amennyiben lehetséges, a szükséges helyszíni ellátásban részesíti. Amennyiben a beteget további ellátásra gyógyintézetbe utalja, rendelkezik a betegszállítás szakkíséreti igényéről és sürgősségéről. A mentő megérkezéséig ha „azonnalos” feladatot adott le, kötelessége a beteg mellett maradni és állapotát folyamatosan követni, állapotváltozás esetén a szükséges beavatkozásokat megtenni.
Ambuláns ügyeletes orvosként az ügyeleti helyen tartózkodik. A rendelőt felkereső betegeket az ügyeleti ápoló fogadja, az ügyeleti ápoló értesítése után azonnal megkezdi a szakma szabályainak megfelelő betegellátást, amely megegyezik a kivonuló ügyeletes orvos feladatainál leírtakkal. A váróban esetleg sürgősebb ellátást igénylő beteg jelentkezése esetén a betegellátás sorrendjét megváltoztathatja, illetve sürgős esetben ezt köteles megtenni.
Az ügyeletes orvos minden általa történt betegellátásról az ügyeletben működtetett számítógépes szoftver rendszeresen rögzíti a vizsgálat adatait, az ellátás időpontját, melyből a beteg egy nyomtatott példányt kap. A beteg lakásán történő betegellátás esetén az ügyeletes orvos köteles ambuláns lapot (C. 3410-5/r.sz.) két példányban kiállítani, melyből egy példányt megkap a beteg, a másik példányról az ápoló rögzíti a betegellátás tényét a számítógépes szoftverben.
Az orvos halottkémi intézkedéseinél köteles figyelembe venni a halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet, valamint az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 217. §-át (ld. melléklet).
A beteg kérésére az orvos az ügyeleten való megjelenésről, ellátásról külön igazolást ad. Az igazolás kiadásának ténye rögzítésre kerül a szolgálatban lévő ügyeleti ápoló által a betegforgalmi naplóban.
Gyógyintézeti továbbküldés javallásakor, annak megtagadása esetén ezt a tényt az ambuláns lapon rögzíteni kell, és a beteggel nyilatkozatot aláíratni.
Az ambuláns lapot a beteggel (akadályoztatása esetén hozzátartozóval) minden esetben alá kell íratni (két helyen), annak első példányát a beteg megkapja, ezzel kell szükség esetén családorvosához, szakrendelésre, gyógyintézeti kezelésre irányítani.
Gyógyintézetbe utaláskor az ellátó orvos köteles beutalót, mentőszállítás igénybevételekor mentési utalványt is kiállítani, minden iratot aláírással és körbélyegzővel ellátni.
Elvégzi a vizsgálatokkal kapcsolatos, a jogszabályok alapján előírt orvosi adminisztrációs feladatokat, jelentéseket/kiértékeléseket, illetve vezeti ezen dokumentációkat az ügyeletes ápolóval közösen.
A nyilvántartások, az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelését és védelmét az 1997. évi XLVII. törvénynek és az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésének egyes kérdéseiről szóló 62/1997. (XII. 21.) NM rendeletnek megfelelően végzi.
Az ügyeleti ellátásra megbízott orvos közvetlen betegellátási tevékenységet végez. A megbízási szerződés feltétele a Megbízott érvényes orvosi szakmai felelősségbiztosítása, melynek fénymásolatát a szükséges egyéb dokumentumokkal (diploma, szakvizsga bizonyítvány, szakorvos jelöltként az előírt gyakorlati, törzsképzési idő teljesítésének igazolása) a Megbízó számára biztosítja.
Szakorvos jelöltként csak az végezhet önálló ügyeleti munkát, aki a 4/2000 EüM rendeletben előírt képzettséggel, illetve letöltött törzsképzési gyakorlattal rendelkezik, szakmai felügyelete biztosított, illetve ha a felügyelő orvos konzultáció céljából folyamatosan elérhető és szükség esetén az ügyelet telephelyén 1 órán belüli megjelenése biztosított.
4.2. Az ügyeleti szolgálatra beosztott egészségügyi szakdolgozó (ápoló vagy mentőtiszt) feladatai:
A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja.
A szolgálat felvételekor az ügyeletes orvossal és ügyeletes gépkocsivezetővel közösen a gyógyszer és eszközkészletet csekklista szerint átveszi és ellenőrzi az egészségügyi felszerelés működőképességét, valamint az ügyeleti helyiséget. Ebben a tevékenységben az ügyeletes gépkocsivezetőnek kötelezően részt kell vennie, hiszen a helyszíni ellátás alkalmával ő biztosítja az orvos számára a megfelelő asszisztenciát. Az észlelt hiányosságokat a Telephelyvezetőnek jelenti. Ha megítélése alapján az észlelt hiányosság a betegellátást veszélyezteti, azt haladéktalanul köteles az Orvosi Ügyelet szakmai vezetőjének is jelenteni (pl.: nincs működőképes EKG készülék az Ügyeleten).
Az aktuális ügyeleti szolgálat során felhasznált gyógyszereket, eszközöket rögzíti.
Dátum feltüntetésével és telephelybélyegzővel hitelesíti az ambuláns betegforgalmi naplót.
Fogadja a telefonon beérkező hívásokat, melyeket napi bontásban, a szolgálat megkezdésekor a szolgálatban részt vevők nevének feltüntetésével számozott sorrendben, a betegforgalmi naplóban rögzít a szükséges adatokkal együtt. Ugyanitt rögzíti a csak telefonon történt tanácsadásokat is.
A hívás felvétele után riasztja a kivonuló orvost és gépkocsivezetőt, ellátja őket a szükséges információkkal. Ha az ügyeleti gépkocsi ellátást végez, akkor az ügyeleti gépkocsivezetőnek mobiltelefonon adja át a címet.
Az ügyeletben rendszeresített mobiltelefonok feltöltöttségéért felel, használatukért anyagilag is felelős.
Feladata a rendelőt felkereső betegek fogadása és behívása, a szükséges adatok rögzítése. Több beteg együttes jelentkezése esetén a szakmailag sürgősebb esetet kell először ellátni. A betegellátás sorrendjéről dönt, szükség esetén az ambuláns orvos bevonásával.
Az orvos utasításának megfelelően a betegvizsgálat és ellátás során kiemelt feladatai:
- közreműködés EKG vizsgálat elvégzésében, segédkezés a betegellátásban,
- az orvos által indikált injekciós készítmények muscularis, subcutan, intracutan beadása,
- sebkötözés,
- vérnyomásmérés,
- azonnali ellátásra szoruló betegek ellátásának megkezdése az orvos távolléte esetén,
- adminisztráció vezetése.
A térítésköteles szolgáltatásokról számlát állít ki. A telephelyvezető felé köteles a befolyt pénzösszegekkel, számlákkal elszámolni, a kiszámlázandó ellátásokról adatokat szolgáltatni.
Feladata a mentő, a rendőrség, illetve a hozzátartozói igény szerint a halottszállítás megrendelése.
Feladata az egészségügyi szolgálat, a tisztiorvosi szolgálat, mentőszolgálat, más hatóságok illetékesség szerinti azonnali tájékoztatása rendkívüli eseményekről, több személyt érintő járványról.
A betegforgalmi adatok folyamatos rendelkezésre állását biztosítja az egészségügyi szolgálatok felé.
Szolgálatának befejezéséig elvégzi a vizsgálatokkal kapcsolatos, a jogszabályok alapján előírt adminisztrációs feladatokat.
A szolgálatra beosztott ügyeleti dolgozók megbetegedése, illetve bármilyen akadályoztatása esetén, valamint rendkívüli esemény kapcsán azonnal értesíti a telephelyvezetőt/szakmai vezetőt.
A nyilvántartások, az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelését és védelmét az 1997. évi XLVII. törvénynek és az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésének egyes kérdéseiről szóló 62/1997. (XII. 21.) NM rendeletnek megfelelően végzi.
A hatáskörébe tartozó egészségügyi/irodai felszerelést szakszerűen használja, a hiányt pótolja, a rendelő tisztaságáért és a rendjéért felel.
Az ügyeleti szakdolgozó, mentőtiszt, vagy mentőápoló végzettséggel esetkocsin eltöltött gyakorlattal, vagy szakápolói minősítéssel rendelkezzen.
4.3. Az ügyeleti gépkocsivezető feladata
A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja.
Munkakezdéskor ellenőrzi a gépjármű sérülésmentességét, az eszközöket, felszereléseket és a jármű tisztaságát. A gépjármű átvétele a műszaki szemlelap kitöltésével, írásban történik. Ügyeleti gépkocsi esetében a gépkocsihoz tartozó egészségügyi felszerelés átvétele is a gépkocsivezető feladata, az egészségügyi felszerelést az ügyeletes orvossal és ügyeleti ápolóval közösen csekklista szerint átveszi, ellenőrzi. Nem csak az ápoló feladata a felszerelés ellenőrzése, hiszen a területi ellátásnál az ügyeleti gépkocsivezető végzi az asszisztensi feladatokat. Hiányosságról és sérülésről tájékoztatja az ügyeleti ápolót, valamint a telephelyvezetőt. Amennyiben a gépkocsi műszaki állapotában a kivonulást veszélyeztető károsodást észlel, köteles azt azonnal a telephelyvezetőnek jelezni, aki a gépkocsi cseréjét megszervezi.
A telephellyel/ügyeleti ápolóval szükség esetén mobiltelefon segítségével tartja a kapcsolatot.
Kivonulás során segédkezik:
- a betegmozgatásban,
- az orvostechnikai eszközök használatában (vérnyomásmérő előkészítése, felhelyezése, injekció és infúzió előkészítése),
- adminisztrációban,
- halott vizsgálatot követően az ambuláns naplóban rögzíti a család kérésének megfelelő szolgáltatót.
Naponta ellenőrzi az előírások szerint a gépjárművet, annak műszaki felszereltségét; gondoskodik a fogyóeszközök pótlásáról, a gépjármű belső takarításáról és külső mosásáról. Rendszeresen ellenőrzi a gépjármű műszaki állapotát, szemlék és műszaki vizsgák idejét; észrevételeiről tájékoztatja a telephelyvezetőt.
Ügyeleti gépkocsi esetén rendszeresen ellenőrzi az ügyeleti táska tartalmát. Az ambuláns lapok alapján elhasznált gyógyszereket az ügyeleti ápoló által kiadottakkal pótolja.
Megkülönböztetett jelzés használatát „kék-lámpa” könyvben rögzíti és annak indokoltságát az orvossal igazoltatja.
A gépjármű mozgását, műszak végén történő leállítását gépjármű-menetlevélen rögzíti.
Az üzemanyag tankolás szükség esetén a megjelölt benzinkútnál történik. A tankolt üzemanyag mennyiséget a menetlevélen fel kell tüntetni. Pénteki szolgálat felvétel során a gépjárművet mindig tele tankkal kell műszakba állítani.
A hatáskörébe tartozó gépjárművet, a hozzá tartozó felszerelést szakszerűen használja. Anyagilag felelős a gépjárművek felszerelésének, a KRESZ-tartozékok, szerszámok meglétéért és állapotáért.
A gépjárműben bekövetkezett kárért saját hibás káreseménynél a biztosító önrész mértékéig anyagilag felelős.
Kivonulás közben történt rendkívüli eseményről (pl.: a gépkocsi meghibásodása, baleset, időjárási anomália, közlekedési anomália, stb.), mely a további betegellátást akadályozza, azonnal tájékoztatja az ügyeleti ápolót.
Rendkívüli esemény esetén az ügyeleti ápoló haladéktalanul tájékoztatja az alpolgármestert, továbbá az ügyeleti gépkocsivezető az ügyeleten elhelyezett hátsó kapu pótkulccsal, valamint gépkocsi pótkulcsával igénybe veszi az önkormányzat telephelyéről az önkormányzati gépjárművet azzal a feltétellel, hogy azt másnap reggel 8.15 óráig menetlevéllel együtt visszaadja használatra az önkormányzatnak.
Minden, a beteg egészségi állapotával kapcsolatos, valamint az egészségügyi szolgáltatás nyújtása során tudomására jutott adat és egyéb tény vonatkozásában, időbeli korlátozás nélkül titoktartási kötelezettség terheli, függetlenül attól, hogy az adatokat közvetlenül a betegtől, vizsgálata vagy gyógykezelése során, illetve közvetetten az egészségügyi dokumentációból vagy bármely más módon ismerte meg.
A gépkocsivezető szakmai feltétele, hogy PÁV-I. minősítéssel rendelkezzen, és roham- vagy esetkocsin eltöltött gyakorlattal, vagy szakápolói minősítéssel rendelkezzen.
5. Váltás, adminisztráció
A szolgálatra beosztott ügyeleti dolgozó akadályoztatásakor köteles azonnal értesíteni a telephelyvezetőt, aki a helyettesítést megszervezi.
Kitöltendő dokumentumok, adminisztráció:
Ügyeleti ápoló: Ügyeleti gépkocsivezető:
- ügyeleti helyszíni szemlelap - műszaki szemlelap „A”
- betegforgalmi napló - gépkocsi menetlevél
- ambuláns lap - kéklámpa könyv
- számítógépes adatrögzítés - kábítószer füzet
- kábítószer nyilvántartás - csekklista
- halottas füzet
- csekklista
6. Hívás:
A hívások felvétele, mely az ismert vezetékes telefonon történik (52/702-779), az ügyeleti ápoló feladata és felelőssége. A hívások regisztrálása a betegforgalmi naplóban történik a hívás idejének, a bejelentő nevének, telefonszámának, a beteg nevének, korának, lakcímének, a bejelentés tartalmának és a megtett intézkedésnek a rögzítésével (pl.: a cím mobil telefonon történt leadásának időpontja, az OMSZ-nak történt átadás időpontja és az OMSZ diszpécserének neve, az orvos indítási idejének időpontja, stb.). Ha az ügyeleti gépkocsi ellátást végez, akkor a diszpécser az ügyeleti gépkocsivezetőnek mobiltelefonon adja át a címet, ezt az időt rögzítve a betegforgalmi naplóban, illetve az ügyeleti gépkocsivezető az ambuláns naplóban rögzíti a beteghez érkezés idejét.
A hívást felvevő ügyeleti ápoló köteles az ügyelet helyszínre küldése után párhuzamosan az OMSZ-t haladéktalanul riasztani a következő esetekben, amennyiben a hívás az ügyeletre érkezik:
- közterületi (utca, kereskedelmi egységek, munkahely, stb.) baleset, illetve rosszullét,
- reanimáció,
- szülés, fenyegető vetélés (terhes görcsöl, vérzik; veszélyeztetett terhesnek panasza van).
Az OMSZ riasztását nem a beteg vagy a bejelentő végzi, hanem az ügyeleti ápoló a megfelelő adminisztráció elvégzése és a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett, a 104-es telefonszámon.
Amennyiben az OMSZ szolgálatvezetője bármely okból (pl.: kocsi hiány) kéri a szolgálat kivonulását, akár a fentiek, akár bármely más esetben, azt haladéktalanul meg kell kezdeni.
Azonnali hívásnak (A) minősül:
- lakáson hirtelen kialakult életveszély (mérgezés, égés, baleset, öngyilkosság, keringés és légzésmegállással járó rosszullétek),
- eszméletlen állapot,
- fulladó beteg,
- hirtelen kialakuló mellkasi fájdalom,
- szorító mellkasi fájdalom, melyhez verejtékezés társul,
- hirtelen jelentkező panaszok,
- stroke,
- vérzés (haematemesis, melaena, nőgyógyászati eredetű vérzés, erős vérzéssel járó sérülés),
- erős, hirtelen kialakuló fájdalom (hasi-, fej-, végtagfájdalom, epegörcs, vesegörcs),
- traumás sérülés,
- magas vérnyomás,
- csillapíthatatlan orrvérzés,
- tudatzavar.
Egyszerű hívásnak (E) minősül:
- lázas beteg,
- több napos panaszok,
- több órás/napos sérülések, stb.
7. Kivonulás
A kivonuló ügyeletes orvos köteles minden olyan eseményhez kivonulni a beteg lakására, amikor a bejelentés alapján nyilvánvaló, hogy a beteg az ügyeletet felkeresni állapota miatt nem képes.
Ilyenek pl.:
- hirtelen rosszullét,
- különböző eredetű görcsroham,
- csillapíthatatlan lázas állapot,
- mellkasi fájdalom, nehézlégzés,
- halott vizsgálat- a családorvos rendelési idején kívül.
Az azonnali (A) hívásokhoz az orvost azonnal indítani kell.
Az egyszerű hívásokhoz (E) a sürgősség sorrendjét figyelembe véve maximum 30 percen belül kell indítani, illetve továbbítani az ügyeletet. Abban az esetben, ha az ügyeleti gépkocsi rendelkezésre áll, az egyszerű hívások esetén is azonnal indítani kell.
Több beteg együttes jelentkezése esetén a szakmailag sürgősebb esetet kell először ellátni, amiről az ügyeleti ápoló dönt, szükség esetén az ügyeletes orvos bevonásával.
8. Betegszállítás igénybevétele
Amennyiben a beteg állapota további obszervációt és/vagy kezelést igényel, a beteget az orvos a megfelelő kórházi osztályra utalja. A betegszállítási igényt amennyiben „azonnalos” vagy két órás feladatról van szó az OMSZ felé kell jelenteni. Amennyiben három órás vagy azon túli feladatról van szó az illetékes Betegszállítási Szolgáltatónak kell a feladatot jelenteni. Halott szállítás esetén a hozzátartozó által megjelölt szolgáltató értesítendő.
9. Az ügyeleti munka ellenőrzése
9.1. A telephelyvezető feladata
A telephelyvezető felel a telephely törvényes működésének biztosításáért. A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja és betartatja. Felelős az ügyeleti helyiségek rendjének megtartásáért, az ügyeleti munkáért, a raktáron tárolt gyógyszerekért és szükséges anyagokért, a szakdolgozók betanulásáért.
A szakdolgozók beosztását elkészíti, folyamatosan ellenőrzi a jelenléti ív vezetését, hónap végén összesíti és elszámolja a teljesített órákat.
A szolgálatra beosztott szakdolgozó akadályoztatása esetén feladata a helyettesítés megszervezése, illetve a behívható szakdolgozó értesítése.
Havonta összesíti a fogyott gyógyszereket, anyagokat és a szükségletnek megfelelően a havi megrendelést a működtető felé megteszi. Felelős az ügyelet részére a szükséges anyagok biztosításáért a raktárkészletből, illetve azok előírás szerinti nyilvántartásáért.
Az ügyelet munkájával kapcsolatos, külső fél részéről érkező észrevételeket a szakmai vezetővel közösen kivizsgálja, intézkedési javaslatot tesz a Polgármesternek.
9.2. A szakmai vezető feladata
A szakmai vezető felelős a telephely orvos-szakmai felügyeletéért, az orvos csapat szervezéséért, a telephely orvosainak toborzásáért, az orvosi beosztás felügyeletéért.
A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja és betartatja. Az ellátás minőségének biztosításának érdekében az ambuláns lapokat rendszeresen, a betegellátást szúrópróbaszerűen ellenőrzi. Az ügyeleti ellátás ellenőrzése során tett észrevételeit az ellenőrzési naplóba írja, valamint a dolgozók tudomására hozza. Amennyiben hiányosságot észlel, azt az érintett dolgozóval megbeszéli, az eset súlyosságától függően megteszi a szükséges intézkedéseket.
Az ügyelet munkájával kapcsolatos, külső fél részéről érkező észrevételeket a telephelyvezetővel közösen kivizsgálja, intézkedési javaslatot tesz a Polgármesternek.
Az ügyelet szakmai vezetője a kivonulást, betegellátást és eszközfelhasználást igazolja és havonta az önkormányzat részére beszámolót készít a tárgy hónapot követő hó 5. napjáig, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Gazdasági Osztályának nyújt be.
10. Szakmai továbbképzés rendszere
Továbbképzésen minden munkatársnak kötelező a megjelenés. A továbbképzések kiterjednek többek között a reanimatiora, a sürgősségi kórfolyamatokra, az ügyeleti hívások elemzésére, a gyógyszer változások figyelemmel kísérésére. Kiemelten nagy hangsúlyt fektetünk a beteg-elégedettség vizsgálatára, amelyet rendszeresen kiértékelünk és felülvizsgálunk.
11. Mobiltelefonok használata
Az ügyeleten rendszeresített mobiltelefon használatáért az ügyeleti ápoló, az ügyeleti gépkocsin rendszeresített mobiltelefon használatáért a gépkocsivezető felelős. Mindkettőjüket anyagi felelősség terheli. Betegellátás közbeni mobiltelefon használat a betegjogok figyelembe vételével a betegellátás zavartalan biztosításának érdekében a szükséges minimális szintre korlátozandó.
12. A dolgozók jelentési kötelezettsége
Az ügyeleti rend betartását első fokon a telephelyvezető és a szakmai vezető, másodfokon a Polgármester ellenőrzi.
Bármilyen rendkívüli eseményt azonnal jelenteni kell a telephelyvezetőnek/szakmai vezetőnek. Rendkívüli eseménynek minősül pl. baleset, a gépkocsi meghibásodása, időjárási anomália, közlekedési anomália, betegség, stb. Kivonulás közben történt rendkívüli eseményről, mely a további betegellátást akadályozza, az ügyeleti ápolót kell azonnal tájékoztatni, aki megteszi a szükséges intézkedéseket.
13. Titoktartás, betegjogok érvényesítésének szabályai
Az egészségügyi dolgozót, így minden dolgozóját, valamint az egészségügyi szolgáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló más személyt minden, a beteg egészségi állapotával kapcsolatos, valamint az egészségügyi szolgáltatás nyújtása során tudomására jutott adat és egyéb tény vonatkozásában, időbeli korlátozás nélkül titoktartási kötelezettség terhel, függetlenül attól, hogy az adatokat közvetlenül a betegtől, vizsgálata vagy gyógykezelése során, ill. közvetetten az egészségügyi dokumentációból, vagy bármely más módon ismerte meg.
A titoktartási kötelezettség nem vonatkozik arra az esetre, ha ez alól a beteg felmentést adott vagy jogszabály az adat szolgáltatásának kötelezettségét írja elő.
Alkalmazandó jogszabályok:
- az egészségügyről szóló 1997. évi XLVII. törvény 25. §-a (titoktartás), valamint 28-33. §-ai (betegjogok érvényesítésének szabályai),
- az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésének egyes kérdéseiről szóló 62/1997. (XII. 21.) NM rendelet.
Adatszolgáltatásra csak az ügyvezető által kijelölt személy jogosult.
14. Felszerelés, gyógyszer, kötszer-felhasználás rendje
Az ambulancia felszereléséért a telephelyvezető, illetve a szolgálatot teljesítő személyzet a felelős. Az ügyeleti személyzet az ügyeleti szolgálat megkezdésekor csekklista szerint átveszi a munkához szükséges műszereket, gyógyszereket, hivatalos papírokat, pecsétet. Az ügyeleti gépkocsi felszereléséért a gépkocsivezető a felelős. Az ügyeleti táska feltöltése az ambuláns napló alapján elhasznált gyógyszerekkel az ügyeleti gépkocsivezető feladata, melyhez az ügyeleti ápoló adja ki a szükséges gyógyszereket.
A sürgősségi ellátásban használt gyógyszerek rendszeresen felülvizsgálatra kerülnek, szükség szerint azok új gyógyszerekkel kiegészülnek. Ezen változásokat az ügyeletben dolgozó munkatársakkal körlevél formájában, illetve az idevonatkozó jogszabályok kifüggesztésével ismerteti.
Gyógyszer, kötszer rendelése havonta, irodaszer rendelés háromhavonta történik, az előző havi felhasználás, valamint a várható igények alapján.
A megrendelést a telephelyvezető állítja össze és az Önkormányzathoz juttatja el. A megrendelt mennyiséget szintén ő veszi át. A gyógyszer és kötszer készlet kizárólag az ügyeleti ellátást szolgálja, a telephelyvezető felel a készletért, a havi felhasználásról kimutatást készít.
15. A helyiségek rendje
Az ügyeleti helyiségek rendjéért, tisztaságáért a szolgálatot teljesítő ügyeleti ápoló a felelős. Az ügyeleti helyiségekben csak a szolgálatra beosztott dolgozók, valamint az ellenőrzésükre jogosult személyek tartózkodhatnak. A szolgálatra beosztott dolgozók kötelesek maguk körül rendet és tisztaságot tartani. Dohányozni csak az arra kijelölt helyen szabad.
16. Fizetőköteles ellátások
Véralkohol-vizsgálat: A jogszabályban meghatározott térítés ellenében történik, általában az intézkedő rendőr vagy az állampolgár kérésére. Az intézkedő rendőr aláírással és pecséttel ellátott vizsgálatkérő lappal igazolja a vizsgálati igényt. Az elvégzett véralkohol-vizsgálatról ambuláns lap készül, melynek másodpéldányát az intézkedő rendőrnek kell átadni. Az ambuláns lap első példányához csatolni kell a vizsgálatkérő lapot, melynek a havi elszámolásáról a telephelyvezető gondoskodik.
Látlelet: A jogszabályban meghatározott összegű térítés ellenében végzett vizsgálat. A látleletet akkor is el kell készíteni, ha az állampolgár a helyszínen nem tud fizetni, ebben az esetben számára a leletet csak akkor lehet később kiadni, ha a beteg készpénzben az összeget kifizeti vagy feladóvevénnyel igazolja az összeg postára adását. Ebben az esetben a csekket a látlelet másolatához mellékelni kell. Helyszíni készpénzfizetés esetén az ügyeleti ápoló természetesen számlát köteles kiállítani.
Amennyiben a látlelet elkészítését az intézkedő rendőr kéri, az aláírással és pecséttel ellátott vizsgálatkérő lappal igazolja a vizsgálati igényt.
Az elvégzett vizsgálatról ambuláns lap készül, melynek másodpéldányát az intézkedő rendőrnek kell átadni. Az ambuláns lap példányához csatolni kell a vizsgálatkérő lapot, melynek a központban történő havi elszámolásáról a telephelyvezető gondoskodik.
Külföldi állampolgárok sürgősségi ellátása: Térítésmentesen kell ellátni a magyar és külföldi, TAJ kártyával és Hajdúsámson területén bejelentett lakással rendelkező betegeket és azokat, akik lakáson vendégként tartózkodnak.
A hazánkkal államközi szerződéssel rendelkező országok állampolgárai is jogosultak ingyenes sürgősségi ellátásra, mely sürgősségi ellátás a feltétlenül szükséges mértékig tart.
Az alábbi országok állampolgárai jogosultak térítésmentes sürgősségi ellátásra:
Angola, Örményország, Azerbajdzsán, Bosznia-Hercegovina, Belorusszia, Bulgária, Cseh Köztársaság, Horvátország, Kuba, Finnország, Nagy-Britannia, Grúzia, Irak, Jordánia, Kazahsztán, Észak-Korea, Kuwait, Kirgízia, Moldávia, Mongólia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Orosz Föderáció, Szlovénia, Szlovákia, Tádzsikisztán, Türkmenisztán, Ukrajna, Üzbegisztán, Jugoszlávia, Szerbia és Montenegro.
A fentieken kívüli országok állampolgárai a sürgősségi ellátásért is a Központi Ügyelet mindenkori árlistája szerinti térítést kötelesek fizetni. Az ellátás előtt a beteget az ellátás díjáról tájékoztatni kell, a szolgáltatásról számlát kell kiállítani. Ugyanezen rendelkezés vonatkozik az államközi szerződéssel rendelkező külföldi állampolgárok nem sürgősségi ellátására is. Az állampolgárságot minden esetben útlevéllel igazoltatni kell, az útlevél számát az ambuláns lapon és a számlán is fel kell tüntetni. A fizetőköteles ellátásokról a telephelyvezető havi összesítésben minden hónap elején a számlamásolatokkal együtt az ügyvezetőnek elszámol.
Hajdúsámson, 2016. május 26.