Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (I. 28.) önkormányzati rendelete

Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (I. 28.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2022. 01. 28- 2022. 04. 28

Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (I. 28.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

2022.01.28.

Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásásokról szóló 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: Sztv.) 92.§ (1)-(2) bekezdésében, a 132.§ (4) bekezdés d) és g) pontjában foglaltak, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (a továbbiakban: Mötv.) 13.§ (1) bekezdés 8., 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendelei el:

1. § E rendeletcélja, hogy Hosszúpályi Nagyközség közigazgatási határain belül élő személyek számára meghatározza Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások, szociális szolgáltatások és gyermekjóléti ellátások formáit, jogosultsági feltételeit, igénybevételének módjait.

2. § A rendelet hatálya kiterjed

a) Hosszúpályi Nagyközség közigazgatási területén élő magyar állampolgárokra, bevándoroltakra és letelepedettekre, hontalanokra, a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre

b) azokra a hajléktalan személyekre, akik Hosszúpályi Nagyközség közigazgatási területét jelölték meg tartózkodási helyként az adott szociális ellátás igénybevételekor megtett nyilatkozatukban.

c) az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az a) pontban foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is,

d) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint Hosszúpályi Nagyközségben bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

3. § Ezen rendeletben foglaltakat

a) pénzbeli és természetbeni szociális ellátások esetén az Szt., valamint a 63/2006.(III. 27.) Korm. rendelet,

b) szociális szolgáltatásokra vonatkozóan az Szt., a 29/1993.(II. 17.) Korm. rendelet, a 9/1999.(XI. 24.) SZCSM rendelet, valamint az 1/2000.(I.7.) SZCSM rendelet szabályaival együtt kell alkalmazni.

4. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköreit:

a) rendkívüli települési támogatás 1. melléklet

b) köztemetés

(2) Az alábbi feladatokat az Önkormányzat a Szociális Szolgáltató Központon keresztül biztosítja:

a)étkeztetés
b)házi segítségnyújtás
c)jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
d)nappali ellátás: idősek klubja.
A benyújtott kérelmekkel kapcsolatban az intézmény vezetője dönt.
(3)A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett szociális ellátás megtérítését a támogatást megállapító önkormányzati szerv rendeli el.
(4)A támogatást megállapító önkormányzati szerv a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, valamint a kamat összegét méltányosságból elengedheti, csökkentheti, vagy részletekben fizettetheti meg, amennyiben annak megfizetése a kötelezett személy megélhetését – elsősorban tartós betegség, elemi kár, vagy haláleset miatt - súlyosan veszélyezteti.
(5)Az e rendelet alapján nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.
(6)A pénzbeli és természetbeni ellátások iránti igények döntésre való előkészítését a Polgármesteri Hivatal végzi. Az ügyintézők feladatkörükben gondoskodnak a szociális támogatások iránti kérelmekkel kapcsolatos előkészítő eljárás lefolytatásáról, valamint a döntések határidőben történő végrehajtásáról.
(7)Az e rendelet alapján nyújtható szociális szolgáltatások iránti kérelmet – a családsegítés és a tanyagondnoki szolgáltatás kivételével - a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjéhez kell benyújtani.

5. § (1) Lakókörnyezet: a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvara, illetve kertje, a ház kerítésével kívül határos terület, járda, belvízelvezető árok.

(2) A lakókörnyezet akkor rendezett, amennyiben az udvar és kert hulladéktól mentes, a ház kertje és udvara gaz- és gyommentes vagy füvesített vagy kultúrnövényekkel került beültetésre. A füvesített kertben a fű nyírott. A kérelmezőnek, illetve a jogosultnak az ingatlan előzőekben ismertetett részeinek megfelelő állagát és rendeltetésszerű használhatóságát, valamint higiénikus állapotát biztosítania kell.

6. § (1) A lakókörnyezet rendezettségét helyszíni szemle lefolytatásával kell vizsgálni.

(2) Amennyiben megállapítást nyer, hogy a lakókörnyezet nem rendezett, akkor a 5. §-ban foglaltak teljesítésére - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - 8 napos határidőt kell előírni. A feltételek teljesítését ismételt helyszíni szemle lefolytatásával kell ellenőrizni, amelyről fényképfelvétel készül.

7. § (1) A települési támogatása 2. melléklet a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatalon keresztül a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztőrészletéhez, a közös költséghez, illetve a tüzelőanyag költségeihez települési támogatást nyújt

a) az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak (a továbbiakban: települési támogatás), vagy

b) az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személynek.

(2) A települési támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) Települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(4) A települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(5) Ha a háztartás

a)(4) bekezdés a)–c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b)(4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(6)Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(7)A települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét - az energiaárak várható alakulására figyelemmel - az éves központi költségvetésről szóló törvény határozza meg.
(8)A települési támogatás esetében elismert lakásnagyság
a)ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
b)ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
c)ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
d)ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
e)ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,
de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(9)Azon személy esetében, akinél előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék működik, a települési támogatást vagy annak meghatározott részét természetben, a készülék működtetését lehetővé tévő formában kell nyújtani.
(10)A települési támogatás egy hónapra jutó összege
a)a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,
b)a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2.500.-Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.
c)a települési támogatás havi összegének felső határa 6.000.-Ft.
(11)A (10) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik: ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-t századra kerekítve kell meghatározni. TM= 0,3 - J - 0,5 NYM x 0,15.
(12)A települési támogatás iránti kérelem elbírálásának határidejére az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tv. 50. §-ban foglaltak az irányadóak.
(13)A települési támogatást egy évre kell megállapítani. A települési támogatás a kérelmezőt pozitív elbírálás esetén a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.
(14)A települési támogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, ezen rendelet 5. §, valamint 6. §-ban megállapított feltételeket teljesítse. A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó feltételeket a támogatásban részesítettnek folyamatosan fenn kell tartania a megállapított egy éves időtartam alatt. A Polgármesteri Hivatal ezt három havonta ellenőrzi. Amennyiben a lakókörnyezet rendezettségében változás áll be, akkor a megállapított támogatás azonnali hatállyal megszüntetésre kerül és további három hónapig ismételten nem nyújtható be a támogatás megállapítására irányuló kérelem.
(15)Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.
(16)Amennyiben a települési támogatás iránti kérelmet a (14) bekezdés szerinti okból el kell utasítani, vagy a megállapított települési támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan
a)a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be települési támogatás iránti kérelmet, valamint
b)a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a települési támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.
(17)Települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(18)A (17) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

8. § Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata természetben nyújtott szociális támogatásban részesíti minden év december hónapjában az életvitelszerűen Hosszúpályiban élő, állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező 65 év feletti személyeket. A természetben nyújtott támogatás értékéről minden év november 30. napjáig a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt. A támogatás odaítélése nem kérelemhez kötött, a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő valamennyi személy részesül a támogatásban, melyet az Önkormányzat juttat el az érintetteknek.

9. § (1) Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata tanévkezdési támogatást nyújt a településen bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen is itt élő szülő (vagy gyám) részére, akinek gyermeke bölcsődei, óvodai, általános-, illetve középiskolai tanulmányokat folytat és a fennálló tanulói jogviszonyt a szülő (gyám) igazolni tudja.

(2) A tanévkezdési támogatás évente egy alkalommal állapítható meg, melynek összege gyermekenként 10.000.-Ft. A bölcsődei nevelésben, illetve középiskolai oktatásban résztvevők, valamint azon gyermekek után akik nem a település oktatási, nevelési intézményeibe járnak, a teljes összeget készpénzben, a helyi óvodákba, illetve iskolába járó gyerekek után megosztva, 2.000.-Ft értékben természetbeni juttatást, 8.000.-Ft értékben készpénzt kapnak.

(3) A támogatás odaítélése nem kérelemhez kötött, a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő valamennyi személy részesül a támogatásban, melynek kifizetésére az előzetesen meghirdetett alkalmakkor kerül sor a Hosszúpályi Polgármesteri Hivatal pénztárában, illetve kérésre utalással is folyósítható a támogatás.

10. § (1) A Polgármester a (2) bekezdésben felsorolt címeken a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő szociálisan rászorult családok részére rendkívüli települési támogatást nyújt.

(2) A rendkívüli települési támogatás adható

a) eseti segély,

b) gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatása,

c) temetési segély formájában.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászorultnak minősül az a kérelmező, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, különösen betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorul.

(4) Eseti segély abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező krízishelyzetbe került. Krízishelyzetnek kell tekinteni különösen

a) akinek lakásában rendkívüli esemény miatt súlyos kár keletkezett;

b) elemi kár, baleset esetén;

c) egyéb, rendkívüli ok bekövetkezése esetén.

(5) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott eseti segély alkalmanként egy adott problémára, élethelyzetre vonatkozóan egy családból csak egyetlen személy részére állapítható meg.

(6) Az eseti segély alkalmanként adható legmagasabb összege 50.000.-.Ft.

(7) A polgármester rendkívüli települési támogatás részesítheti a 90. életévüket betöltött személyeket évente egy alkalommal születésnapjuk alkalmából. A segély értéke 5.000.-Ft, melynek folyósítása természetben történik.

(8) A rendkívüli települési támogatás igénylésére szolgáló nyomtatványt a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

(9) Az Önkormányzat által megállapított egyéb pénzbeli ellátások kamatmentes kölcsön (temetéshez).

11. § (1) A 10. § (2) bekezdés b) pontja szerinti gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatására jogosult a gyermek törvényes képviselője és a fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel, aki az Szt. szerinti időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) A gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatásának összege nem haladhatja meg esetenként és gyermekenként az 5.000.-Ft-ot. Ez a megkötés nem vonatkozik a 11. § (5) c) pontjában foglalt esetekre.

12. § (1) A 10. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott temetési segélyre jogosult az a Hosszúpályiban állandó bejelentett lakcímmel rendelkező kérelmező, aki a temetés költségeit viselte, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, amennyiben a családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 300%-át.

(2) Temetési segély nem állapítható meg annak:

a) akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem eléri vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át,

b) aki a hadigondozásról szóló 1994. évi tv. 16. §-a alapján temetési hozzájárulásban részesült.

(3) A 2014. évre vonatkozóan a temetési segély összege 28.500.-Ft.

13. § (1) Ha a haláleset Hosszúpályi közigazgatási területén történt, a polgármester – a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül – gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha

a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) Ha az elhunyt személy utolsó lakóhelye Hosszúpályi közigazgatási területén volt, akkor az önkormányzat

a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3) A polgármester különös méltányosságból a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól

a) részben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át;

b) teljesen mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

14. § (1) Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzata a szociálisan rászoruló személyek részére a következő szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

e) tanyagondnoki szolgáltatás,

f) nappali ellátás (idősek klubja).

(2) Az Önkormányzat ápolást, gondozást nyújtó, bentlakásos intézményként idősek otthonát működtet. Az idősek otthona a Szociális Szolgáltató Központ (4274 Hosszúpályi, Debreceni utca 2/c.) keretén belül működik.

(3) A Szociális Szolgáltató Központ vezetője dönt az intézmény keretein belül működő idősek otthonába történő felvételről. A felvételt nyert gondozottakkal ellátási megállapodást köteles kötni.

(4) A Szociális Szolgáltató Központ keretén belül biztosított az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás valamint a nappali ellátást nyújtó idősek klubja.

(5) A családsegítéshez való hozzáférés a Hosszúpályi Mikrotérség Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (4274 Hosszúpályi, Petőfi köz 7.) útján biztosított.

15. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásért – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a jogosultnak vagy tartásra, gondozásra kötelezett hozzátartozónak térítési díjat kell fizetni.

(2) Hosszúpályi Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete térítésmentesen biztosítja a családsegítést, a tanyagondnoki szolgáltatást, a házi segítségnyújtást, valamint a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást.

(3) Az egyes szociális szolgáltatásokra vonatkozó térítési díjakat a képviselő-testület az 1. számú mellékletben foglaltak szerint határozza meg.

(4) A kötelezett által fizetendő térítési díj összegét (továbbiakban: személyi térítési díj) az intézményvezető konkrét összegben állapítja meg, és arról az ellátást igénylőt a megállapodás megkötésekor írásban tájékoztatja. Az önkormányzati fenntartó a személyi térítési díjat határozattal is megállapíthatja. A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.

(5) Ha az ellátott, a törvényes képviselője, vagy a térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, a fizetendő díjról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a Képviselő-testülethez fordulhat.

16. § (1) Az Önkormányzat a Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott jogosultak részére napi egyszeri meleg étkeztetést biztosít.

(2) Az arra rászoruló személyek részére a Szociális Szolgáltató Központon keresztül biztosított a napi egyszeri meleg étel. Rászorult az a személy, aki

a) tartósan beteg,

b) ágyhoz kötött beteg,

(3) A jogosultság fennállását hat havonta felül kell vizsgálni, indokolt esetben három havonta. A jogosultat bejelentési kötelezettség terheli, amennyiben állapotában változás áll be. A bejelentés elmaradása esetén a jogosultnak visszafizetési kötelezettsége keletkezik, amennyiben megállapításra kerül, hogy jogosulatlanul vette igénybe a szolgáltatást.

(4) A jogosultság megállapítása, illetve a felülvizsgálat a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjének a hatáskörébe tartozik.

(5) A (2) bekezdésbe nem tartozó rászorult személy részére az Önkormányzat a Szt. 120. §-a alapján a Vértesi Református Egyházközséggel kötött ellátási szerződés alapján biztosítja a napi egyszeri meleg étkeztetést.

(6) Az (5) bekezdés szerinti étkezés igénybe vehető helyben fogyasztással, az igénylő általi elvitellel, valamint az étel házhoz szállításával, amennyiben az igénybevevő gondozója ezt vállalja.

17. § (1) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat:

a) az ellátást igénybevevő jogosult

b) a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő

c) a jogosult tartására, gondozására kötelezett és képes személy köteles megfizetni.

(2) A térítési díj az étkeztetés teljes önköltsége és a hozzá tartozó normatív állami hozzájárulás különbözete, ennek az egy ellátottra jutó napi összege (továbbiakban: intézményi térítési díj). Az élelmezésért fizetett, illetve fizetendő általános forgalmi adóval növelt személyi térítési díj, amely az élelmezési térítés és az igénybevett étkezések számának szorzata, nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 25 %-át, házhoz szállítással a 30%-át.

(3) Az étkeztetés térítési díjának összegét a Képviselő-testület állapítja meg. Az intézményi térítési díj összegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(4) Az étkeztetést a Szociális Szolgáltató Központ az ott működtetett főzőkonyha bevonásával látja el. Az étkezés igénybe vehető helyben fogyasztással, az étel elvitelével, valamint az étel házhoz szállításával.

(5) A Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője a személyi térítési díj meghatározásakor figyelembe veszi, hogy ha a szociális étkeztetést igénybe vevő személy rendszeres jövedelme, vagy kiskorú igénybevevő esetén a családban az egy főre jutó rendszeres havi jövedelem (továbbiakban: rendszeres havi jövedelem):

a) az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 300%-ánál több, akkor a teljes intézményi térítési díjat kell személyi térítési díjként megfizetnie;

b) az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 200% - 300% közötti összeg, akkor az általa fizetendő személyi térítési díj összege nem lehet több az intézményi térítési díj 80%-ánál;

c) az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 200%-ánál kevesebb összeg, akkor az általa fizetendő személyi térítési díj összege nem lehet több az intézményi térítési díj 62,5%-ánál.”

(6) A Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjére átruházott hatáskörbe tartozó ügyekben az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtására írásban van lehetőség az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon, mely a Szociális Szolgáltató Központban érhető el.

(7) A megállapított ellátásra való jogosultság felülvizsgálatára minden naptári év elején kerül sor. A jogosult haladéktalanul köteles bejelenteni a jogosultsággal összefüggő körülményeiben bekövetkezett változást. Az ellátás megszűnik a jogosultság elvesztésével, ha írásban nyilatkozik arról, hogy a továbbiakban nem kívánja igénybe venni a szolgáltatást, illetve a jogosult halálával.

(8) Külön eljárás keretében biztosítandó ellátás esetei, megszűnésének esetei, módjai

a) Az intézményvezető köteles külön eljárás nélkül ellátását nyújtani annak, akinek rendkívüli esemény következtében létfenntartása, életfeltételének biztosítása más módon nem lehetséges és azonnali intézkedés szükséges.

b) külön eljárás keretében biztosítható ellátás esetei

ba) ha az igénybevevő önmaga ellátására teljesen képtelen és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna,

bb) a háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint soron kívüli szolgáltatás biztosítása szükséges,

bc) szociális helyzete, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás állt be, mely gyorsított ellátást igényel,

bd) kapcsolata a vele együtt élő hozzátartozójával, eltartójával helyrehozhatatlanul megromlott és a kapcsolat hiánya az igénylő életét, testi épségét veszélyezteti.

18. § (1) Az Önkormányzat a házi segítségnyújtás kiegészítéseként elsősorban a külterületi tanyás ingatlanokon, külterületi lakott helyeken élő családok, személyek segítése, ellátásuk szervezése céljából tanyagondnoki szolgáltatást biztosít.

(2) A tanyagondnoki szolgáltatás számára

a) alapfeladatnak minősül a közreműködés

aa) az étkeztetésben külterületi lakott helyeken élő rászorultak esetében,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,

ad) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosításában,

ae) a háziorvosi rendelésre szállításban,

af) az egyéb egészségügyi intézménybe szállításban,

ag) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájárulás biztosításában,

ah) az óvodás és iskolás korú gyermekek szállításában.

b) kiegészítő feladatnak minősül

ba) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

bb) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

bc) egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés.

c) közvetett feladatnak minősül

ca) az ételszállítás önkormányzati intézménybe,

cb) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

cc) a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

(3) Önkormányzat a tanyagondnoki szolgáltatás folyamatos biztosítása érdekében, amennyiben a tanyagondnok feladatát szabadság, betegség, vagy egyéb körülmény miatt nem tudja ellátni, egy másik önkormányzattal kötött együttműködési megállapodás keretében biztosítja a szolgáltatás folyamatos működését.

(4) A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételét, illetve az arról történő lemondást a Polgármesteri Hivatalnál lehet kezdeményezni írásban, vagy szóban. A beérkezett igényekről a tanyagondnok egyeztet a polgármesterrel. Indokolt és sürgős esetben a tanyagondnok polgármesteri egyeztetés nélkül is jogosult intézkedni, ez esetben utólagosan tájékoztatja a polgármestert erről. A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevétele díjmentes.

(5) A tanyagondnok pénzügyi ellátmánnyal rendelkezik. A tanyagondnok és az ellátott közötti esetleges pénzmozgás részletes szabályait a pénzkezelési szabályzat határozza meg.

19. § (1) Az Önkormányzat szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, különös tekintettel:

a) a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére,

b) a szociálpolitika helyi szereplői közötti együttműködés, párbeszéd koordinálására.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

a) Hosszúpályi Nagyközség polgármestere

b) Oktatási-, Kulturális-, Ifjúsági- és Szociális Bizottság elnöke

c) Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke

d) Hosszúpályi Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője

e) Hosszúpályi Mikrotérség Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője

f) Irinyi József Általános Iskola igazgatója

g) Hosszúpályi Óvoda és Mini Bölcsőde intézményvezetője

h) Védőnői Szolgálat képviselője

i) Dr. Mikula Noémi háziorvos

j) Dr. Rónai György háziorvos

k) Hosszúpályi Nyugdíjas Egyesület elnöke

l) Mozgáskorlátozottak Hajdú-Bihar Megyei Egyesületének körzeti csoportvezetője

m) Látássérültek Észak-alföldi Regionális Egyesületének körzeti csoportvezetője

(3) A szociálpolitikai kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy ülést tart.

(4) A szociálpolitikai kerekasztal elnöke a polgármester.

(5) A szociálpolitikai kerekasztal ülését az elnök hívja össze.

(6) A szociálpolitikai kerekasztal üléséről jegyzőkönyv készül.

(7) A szociálpolitikai kerekasztal ülései nyilvánosak.

20. § Ez a rendelet 2022. január 28-án lép hatályba.

1. melléklet

kérelem rendkívüli települési támogatás megállapításához

1. Kérelmező neve:

1.1. Kérelmező születési neve:

1.2. Anyja neve:

1.3. Születési helye, ideje (év, hónap, nap):

1.4. Lakóhely:

1.5. Tartózkodási hely:

1.6. Társadalombiztosítási azonosító jele:

1.7. Kérelem indoka:

1.8. Amennyiben releváns:

2. Az eltemetett hozzátartozó neve:

3. Rokoni kapcsolat:

4. A haláleset ideje:

5. a temetés költségei:

5.1. A kérelmező jövedelme:

5.2. A kérelmezővel egy háztartásban élők adatai:

5.3. Egyéb jövedelmek:

5.4. Önkormányzati egyéb rendszeres támogatás:

5.5. Együtt élők összes jövedelme:

5.6. Egy főre jutó jövedelem:

6. Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek és tudomásul veszem, hogy azok valódisága a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. alapján a NAV-nál ellenőrizhető.

7. Alulírott hozzájárulok, hogy személyi adataimat, illetve háztartásomban élők adatait a jogosultság megállapítása céljából felhasználják.

8. Hosszúpályi,

9. Kérelmező aláírása

2. melléklet

Kérelem a települési támogatás megállapítására

1. Személyi adatok

1.1. Neve:

1.2. Születési neve:

1.3. Anyja neve:

1.4. Születési helye:

1.5. Születési ideje:

1.6. Társadalombiztosítási azonosító jele:

1.7. Állampolgársága:

1.8. lakóhely:

1.9. Tartózkodási hely:

1.10. Telefonszám.

1.11. A kérelmező idegenrendészeti státusza:

2. Kérelmezővel közös háztartásban élők száma:

3. Kérelmező háztartásában élők személyi adatai:

4. Kijelentem, hogy a kérelem benyújtásának időpontjában a háztartásom táblázatban feltüntetett tagjai között van olyan személy:

4.1. aki után vagy részére súlyos fogyatékosság vagy tartós betegség miatt magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

4.2. aki fogyatékossági támogatásban részesül:

4.3. aki gyermekét egyedülállóként neveli.

5. Jövedelmi adatok

A kérelmező, valamint házastársának (élettársának) és a vele egy háztartásban élő személyeknek a havi jövedelme forintban:

5.1. Jövedelem típusa

5.2. Kérelmező

5.3. Házastársa/élettársa

5.4. Gyermekei illetve a közös háztartásban élő további személyek

6. Lakásviszonyok

6.1. A támogatással érintett lakás nagysága:

6.2. a lakásban tartózkodás jogcíme:

7. Nyilatkozatok

7.1. A kérelemmel érintett lakásba előrefizetős gáz- vagy áramszolgáltatást mérő készülék került-e felszerelésre.

7.2. A lakhatást a legnagyobb mértékben veszélyeztető lakásfenntartási kiadások:

7.3. Felelősségem tudatában kijelentem ,hogy életvitelszerűen a lakóhelyemen élek, a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.

8. Vagyonnyilatkozat

8.1. A kérelmező adatai:

8.1.1. Neve:

8.1.2. Anyja neve:

8.1.3. Születési helye, ideje:

8.1.4. Lakóhely:

8.1.5. Tartózkodási hely:

8.1.6. Társadalombiztosítási azonosító jel:

8.2. A kérelmező és a házastárs valamennyi tagjának vagyona

8.2.1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon

8.2.2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon

8.2.3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület

8.2.4. Termőföld

8.2.5. Gépjármű