Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2012. (X. 18.) önkormányzati rendelete
Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2012. (X.18.) sz. rendelete Nyíradony Város Önkormányzat a közterületek elnevezésének, a házszámtáblák elhelyezésének, a házszámozás rendjének szabályozásáról
Hatályos: 2012. 11. 01- 2023. 04. 29
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2012. (X. 18.) önkormányzati rendelete
Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2012. (X.18.) sz. rendelete Nyíradony Város Önkormányzat a közterületek elnevezésének, a házszámtáblák elhelyezésének, a házszámozás rendjének szabályozásáról
2012.11.01.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. LXV. tv. 16. §. (1) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján, - figyelemmel az előző törvény 10. §-a (1) bekezdése a. és h. pontjaiban foglaltakra – a közterületek elnevezéséről, utca és házszámtáblák elhelyezéséről, a házszámozás rendjének szabályozásáról , a következő rendeletet alkotja:
(1) A rendelet hatálya Nyíradony város közigazgatási területére és az ott lakó minden természetes személyre, illetve székhellyel, telephellyel rendelkező jogi személyre, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre kiterjed, aki illetve, amely Nyíradony város közigazgatási területén ingatlan tulajdonnal rendelkezik, vagy annak használója, kezelője, bérlője (a továbbiakban: a tulajdonos).
(2) A rendelet megalkotásának célja a közterületek elnevezése, és névtáblával való megjelölése, továbbá az ingatlanok számozása és házszámtáblával történő teljes körű ellátása, a városképbe illő táblák kialakításával, illetve egységesítésével.
Az utcanév megállapítása és nyilvántartása
(1) A város területén minden közterületet – városrészt, külterületi lakott helyet, egyéb belterületi minősítésű területeket, utat, utcát, teret, parkot, lakótelepet, tanyarészeket, tanyacsoportokat, stb.- (továbbiakban: utca) és egyéb elnevezéssel (pl. puszta, tanya, stb) el kell nevezni.
(2) Az utcák és más közterületek elnevezése a Képviselő-testület kizárólagos hatásköre.
(3) Új utca nevét közvetlenül a terület kialakítását, illetve közterületként való lejegyzését követően meg kell állapítani.
(4) Az utcák és egyéb közterületek, településrészek elnevezésénél figyelembe kell venni azok történelmi és helyi hagyományait, térségi tagozódását, szervezeti egységét, földrajzi fekvését, kereszteződésbe, úttölcsérbe való csatlakozását.
(5) Településrész, vagy utcanév megállapításakor figyelemmel kell lenni a történelmi és helyi hagyományokra, korábbi elnevezésekre, a környezetben lévő utcanevekre, az ott élő lakosok véleményére és arra, hogy az utcanév könnyen érthető, írható és kiejthető legyen. A már elnevezett utca természetes folytatásaként nyíló új útszakasz külön elnevezési eljárás nélkül a már elnevezett utca nevét veszi fel.
(6) A város közigazgatási területén azonos elnevezésű közterület nem lehet.
(7) Utca és közterületek elnevezésére és annak megváltoztatására: a település polgármestere, a képviselő-testület bizottsága, a képviselő-testület tagja, a településen működő és az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában tanácskozási joggal résztvevőként nevesített párt helyi szervezetének vezetősége, vagy elnöksége, a cégbíróságnál nyilvántartásba vett, s az önkormányzattal együttműködési kapcsolatban lévő egyesület elnöke vagy elnöksége, a településen működő történelmi egyházak képviselői, valamint a területrészen (utcában, közterületen) ingatlantulajdonnal rendelkezők vagy használók több mint fele tehet javaslatot. A javaslatok előterjesztéséről a város polgármestere gondoskodik.
(8) A javaslat elfogadásáról vagy elutasításáról a Képviselő-testület jogosult dönteni. A képviselő-testület döntését határozat formájában hozza meg.
(9) Az elfogadott javaslatról írásban kell értesíteni: a központi lakcímnyilvántartást végző szervet, a területileg hatáskörrel rendelkező okmányirodát, illetve feladatai megváltoztatása esetén jogutódját, az ingatlan nyilvántartási hatóságot, valamint mind azokat a hatóságokat, melyek feladataik ellátása során az állampolgárok lakcímének kezelésével kapcsolatos feladatokat látnak el.
(1) A Város közterületeinek és utcáinak névjegyzékét ABC sorrendben kell elkészíteni és az alábbi adatokat kell nyilvántartani: sorszám, utca, közterület neve, jellege, az elnevezés ideje és önkormányzati határozat száma.
(2) A megszűnt utcanevet az utca-nyilvántartásban továbbra is fel kell tüntetni, jelölve a megszűnés idejét és okát, valamint a megszüntetés kimondó képviselő-testületi határozat számát.
(3) Az utcanév jegyzéken a változások átvezetéséről az érintett szervek és a lakosság tájékoztatásáról a Képviselőtestület döntését követő 30 napon belül gondoskodni kell. Az utcanévjegyzék felfektetése és folyamatos vezetése, valamint az érintett ingatlan tulajdonosok és társhatóságok kiértesítése a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodája feladatkörébe tartozik.
Az utcanév táblákra vonatkozó szabályozás
(1) Az utcákat a Képviselőtestület által jóváhagyott közterületi elnevezésnek megfelelő utcanév táblával kell ellátni.
(2) Az utcanév táblát az utca mindkét oldalán, az elején és végén, valamint az útkereszteződéseknél a sarok ingatlanokon - a vonatkozó építésügyi, városrendezési és egyéb szabályok betartásával - jól látható helyen (kerítésen, épületen, vagy önálló műtárgyként kell elhelyezni.
(3) Az utcanév megváltozása esetén a korábbi utcanév-táblát a tájékozódás megkönnyítése érdekében áthúzással érvénytelenítve 1 év időtartamig az új nevet jelző tábla mellett meg kell hagyni.
(4) Az utca névtábla mérete: hosszúsága szükség szerinti, szélessége minimum 20, maximum 25 cm. A tábla fehér színű és fekete feliratozású, vagy világoskék színű és fehér feliratozású lehet. A névtáblán az utca megnevezését teljes szöveggel, nyomtatott nagybetűvel kell kiírni.
(5) Az utcanév táblák a hagyományoknak megfelelő, egységes formájú és kivitelű elkészítéséről, valamint kihelyezéséről, illetve az ingatlan tulajdonosnak történő kiosztásáról és szükség szerinti karbantartásáról a Polgármesteri Hivatal a Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft. útján, az Önkormányzat költségvetése terhére gondoskodik. A kiosztott házszámok készíttetésének költségeit a - képviselő-testület döntésétől függően - az ingatlan tulajdonosával meg lehet téríttetni.
(6) Az ingatlan tulajdonosa, használója az utcanév tábla elhelyezését tűrni köteles, valamint a házszámtábla kihelyezésére köteles a szükséges intézkedéseket megtenni. Ennek elmaradása esetén a házszámtábla kihelyeztetéséről - hatósági eljárás keretében – a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodája intézkedik.
Az ingatlanok számozási rendje
(1) A Város utcáiban lévő közterületre csatlakozó, beépített, vagy beépíthető ingatlanokat (az épületeket és a beépítetlen telkeket) a közterületről jól látható táblán feltüntetett számmal (továbbiakban: házszámmal) kell ellátni.
(2) Az utcában több ingatlan azonos házszámmal nem jelölhető.
(3) A házszámozást a város központjából az Árpád tértől kezdődően, majd a fő közlekedési, illetve a felsőbbrendű utakhoz való csatlakozásból kiindulva kell megkezdeni, úgy, hogy az utca menetirány szerinti jobb oldalán páratlan, bal oldalán páros házszámok legyenek. Kialakult számozás után egyesített ingatlanok az eredeti sorszámukat megtartják.
(4) Tereken, lakótelepeken az ingatlanokat folyamatos házszámozással kell ellátni.
(5) Új utcában az ingatlanok házszámozását az engedélyező hatóság a telekalakítás engedélyezésekor köteles elvégezni.
(6) Régi utcában kialakításra kerülő új építési telkeket a telekalakítás, illetve a telekmegosztás engedélyezésekor be kell házszámozni. A telekmegosztásokkal megváltozott házszámok miatt szükségessé váló házszámozási korrekciókat legalább négyévente el kell végezni. A korrekciók elvégzése a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodája feladatkörébe tartozik. A házszámozásról az okmányirodát, valamint jogutódját, valamint a lakosságot tájékoztatni kell. A hivatalból indított eljárás esetén az érintetteket illetékmentesség illeti meg.
(7) Lakótelepek épületeit, tömb és sorházakat a beépítési terv jóváhagyása után, de legkésőbb az építési engedély kiadásakor házszámozni kell.
(8) Amennyiben egy építési telken több családi ház épül, az építési engedély kiadásakor meg kell határozni a házszámokat.
(9) Több zárt lépcsőházzal rendelkező lakóépületeknél a lépcsőházakat kell házszámozni.
(10) A lépcsőházon belül az emeleteket folyamatos római számokkal, a lakásokat szintenként folyamatos arab számmal kell jelölni.
(11) A meglévő és egy házszámmal már ellátott több zárt lépcsőházzal rendelkező lakóépületeknél a lépcsőházakat úgy kell beszámozni, hogy a lakóépület házszámát törve ki kell egészíteni a sorrendnek megfelelő A, B, C, betűvel (pl. 10/A.)
(12) Telekmegosztása esetén, illetve, ha egy telekre több családi ház épül és azok folyamatos házszámmal nem láthatók el – az utca és házszámozási eljárás lefolytatásáig - a házszámozást úgy kell elvégezni, hogy az ingatlan házszámát törve ki kell egészíteni a sorrendnek megfelelő kis a, b, c, betűkkel (pl. 25/a.).
(13) Meglévő és házszámmal ellátott utcákban utóbb kialakított építési telkeket, illetve ezen lévő épületeket a
(12) bekezdésben meghatározottak szerint kell házszámozni.
Házszámtáblákkal kapcsolatos rendelkezések
(1) A házszámtábla négyszögű, vagy téglalap alakú, oldalainak mérete minimum 15 cm, maximum 20 cm lehet. Középső részén az ingatlan házszámát és esetleges betűjelét kell feltüntetni. Az utca elnevezését a házszámtáblán feltüntetni nem kell.
(2) A házszámtáblák első alkalommal történő elkészíttetéséről a Polgármesteri Hivatal útján az Önkormányzat gondoskodik. A házszámtáblák költsége, kihelyezése és szükség szerinti pótlása az ingatlanok tulajdonosainak, kezelőinek, haszonélvezőinek kötelessége.
(3) A házszámtáblát az ingatlan bejáratánál úgy kell elhelyezni, hogy az közterületről jól látható legyen. Az elhelyezett házszámtáblát megrongálni, beszennyezni, olvashatatlanná tenni tilos, a házszámot megváltoztatni csak a Jegyző engedélyével lehet.
(4) Indokolt esetben a Jegyző elrendelheti az utca egészének, vagy egy részének átszámozását. A legalább 10 ingatlant, illetve címet érintő átszámozás végrehajtása előtt ennek költségeit az Önkormányzat költségvetésébe előzetesen be kell építeni. A hiányok pótlása és a házszámozás rendezése a Jegyző feladata. E feladatának a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodája útján tesz eleget.
(5) Amennyiben a házszámtábla a későbbiek során eltűnik, vagy megrongálódik, azt az ingatlan tulajdonosának 30 napon belül jelezni kell a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodája felé. Az esemény jellegétől függően - vizsgálva azt, hogy a tulajdonos, vagy használó a kár okozásában részes-e - a Hivatal kétféleképpen intézkedik. A táblát díjmentesen, vagy az ingatlan tulajdonosának költségére pótolja.
A törvény, vagy felhatalmazás alapján Korm. rendelet, továbbá jelen Önkormányzati rendelet által a Jegyzőnek, vagy a Polgármesteri Hivatalnak adott hatáskörök és feladatok ellátását a Polgármesteri Hivatal Irodái a útján történik.
A Polgármesteri Hivatal Titkársági Irodája feladata:
a./ Az utca és településrész elnevezési ügyek döntésre való előkészítése,
A Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodájának feladata:
a./ Az utcanév és településrész név megállapításánál az illetékes postai, közlekedési, közrendészeti, ingatlan nyilvántartó és lakcím nyilvántartó szervek, valamint a lakosság tájékoztatása.
b./ Az utcanévjegyzék vezetése.
c./ A változó utcanév és házszám átvezetése a népesség nyilvántartáson, valamint az okmányiroda vagy jogutódja értesítése annak érdekében, hogy az állampolgárok személy azonosító igazolványában és okirataiban a változások étvezettetése megtörténjen.
d./ A szabálytalan házszámozás rendezése és erről az érintettek tájékoztatása.
e../ Az ingatlanok házszámának meghatározása és erről az érintettek tájékoztatása.
b./ Az utcanév táblák megrendelése, kihelyezése, karbantartása, pótlása a Vagyonkezelő Kft bevonásával.
c./ Az utcanév táblával összhangban lévő házszámtáblák elkészíttetése, az érintettekhez való eljuttatása, a kihelyezés és a házszám tábla meglétének ellenőrzése.
Jelen rendelet 2012. november 01. napján lép hatályba. A rendelet kihirdetéséről az SZMSZ előírásai szerint a jegyző gondoskodik. A településen elindított utca és házszám rendezési eljárás lefolytatása során jelen önkormányzati rendeletben foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni.
Nyíradony, 2012. október 12.
Polgármester Címzetes főjegyző
A rendelet kihirdetve:
Nyíradony, 2012. október 18.
Benő János
Címzetes főjegyző