Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2018. (VIII.31.) önkormányzati rendelete
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról és vagyonnal kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 10/2018. (VIII.31.) önkormányzati rendelete
Hatályos: 2023. 05. 01- 2024. 04. 28Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2018. (VIII.31.) önkormányzati rendelete
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról és vagyonnal kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 10/2018. (VIII.31.) önkormányzati rendelete
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésében és 143. § (4) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 5. § (4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) E rendelet hatálya Nyíradony Város Önkormányzata tulajdonában álló ingatlanokra – lakások és nem lakások célú helyiségek bérbeadásának kivételével – és ingó vagyontárgyakra, valamint vagyoni értékű jogokra (a továbbiakban: önkormányzati vagyon), értékpapírokra és követelésekre terjed ki.
(2) Az önkormányzat vagyona az Nvtv. 1. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak alapján része a nemzeti vagyonnak.
(3) A rendelet nem terjed ki az Nvtv. 2. §-ában megfogalmazott vagyonelemekre.
2. Az önkormányzati vagyon
2. §
3. §
II. Fejezet
Vagyongazdálkodás
3. Az önkormányzati vagyongazdálkodás alapelvei
4. §
4. Az önkormányzati vagyon ingyenes, vagy kedvezményes átruházása, követelés elengedése, vagyonkezelői jog létesítésének szabályai
5. § (1) Vagyonkezelői jog vagyonkezelési szerződéssel jön létre. Vagyonkezelői szerződés csak annak az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésével létesíthető.
(2) Az önkormányzati vagyont ingyenesen, vagy kedvezményesen átruházni a következő célra lehet:
a) meghatározott céllal más önkormányzatnak
b) kötelezettségvállalással, közérdekű célra
c) közösségi célra, alapítványi hozzájárulásként.
(3) Az önkormányzat és szerve csak az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben követeléséről:
a) csődegyezségi megállapodásban,
b) bírói egyezség keretében,
c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,
d) a végrehajtás során nem vagy csak részben térül meg,
e) ha a követelés igazoltan csak veszteséggel (aránytalan költségráfordítással) érvényesíthető.
(4) Az (1) és (2) bekezdésekben meghatározott döntéseket csak a képviselő-testület minősített többségével hozott határozatával lehet meghozni.
5. A felajánlott vagyon elfogadása
6. § (1) Ha a vagyonról az önkormányzat javára lemondtak, ezt a lemondásban megnevezett intézmény elfogadhatja, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére.
(2) Az önkormányzat részére egymillió forint értékhatár felett ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásához szükség van a képviselő-testület jóváhagyására.
6. Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása
7. § (1) A vagyon értékének megállapítására általában a nyilvántartási érték az irányadó.
(2) Értékesítéskor a vagyon értékét az alábbiak szerint kell megállapítani:
a) értékpapír esetében a névérték alapján,
b) örökölt vagyon esetén a hagyatéki eljárás során megállapított értéket kell a vagyon értékének tekinteni, amennyiben az adó- és értékbizonyítvány 6 hónapnál nem régebbi,
c) egyéb vagyoni elemek esetén 6 hónapnál nem régebbi értékbecslés alapján.
(3) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, a rendelet értékhatárra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.
7. A vagyon hasznosításának közös szabályai
8. §
(1) A vagyon hasznosítása általában versenyeztetési eljárásban valósulhat meg, mely lehet pályázati eljárás, illetve egyszerűsített pályázati eljárás.
(2) A pályázati eljárás lebonyolító nyilvános vagy zártkörű (meghívásos) pályázat alapján.
(3) Versenyeztetési eljárás nélkül történhet az önkormányzati ingó vagyontárgy, vagyonértékű jog, értékpapír és követelés elidegenítése, használatba adása, vagy más módon történő hasznosítása, ha annak értéke nem éri el az 10 millió forintot.
(4) Egyszerűsített pályázati eljárás útján történik a vagyon hasznosítása, ha annak értéke ingatlan vagyon esetén nem haladja meg az 20 millió forintot.
(5) Pályázati eljárás során történik a vagyon hasznosítása, ha annak értéke
a) az ingatlan vagyon elidegenítése esetén meghaladja az 20 millió Ft-ot,
b) önkormányzati ingó vagyontárgy, vagyonértékű jog, értékpapír és követelés elidegenítése, használatba adása, vagy más módon történő hasznosítása esetén meghaladja a 10 millió forintot.
(6) A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv, illetve a kiíró bármikor dönthet úgy, hogy az e rendelet szabályai szerint:
a) versenyeztetési eljárás nélkül elidegeníthető, hasznosítható vagyontárgyat versenyeztetési eljárás keretében értékesíti;
b) az értéke vagy más ok alapján e rendelet szerint az egyszerűsített pályázati eljárás, továbbá ingatlan- és ingó vagyon esetén az árverés hatálya alá tartozó önkormányzati vagyont e rendeletnek a forgalmi értéke alapján magasabb értéket elérő vagyontárgy értékesítésére, hasznosítására irányadó szabályai szerint vagy nyilvános pályázat útján idegeníti el, hasznosíthatja vagy adja más használatába, kezelésébe, valamint
c) zártkörű pályázati eljárás helyett nyilvános pályázatot ír ki.
A versenyeztetés egyes módjai és szabályai
8. A pályázati eljárás
9. § (1) A pályázati eljárás főszabályként nyilvános. Nyilvános pályázat helyett csak a (11) bekezdésben előírt, valamely feltétel fennállása esetén írható ki zártkörű pályázat.
(2) A pályázat módjáról a kiírásról történő döntés alkalmával kell rendelkezni.
(3) Nyilvános pályázat során is – speciális feltételek meghatározásával – szűkíthető a pályázók köre, ha az szakmai érdekből vagy versenyszempontból indokolt.
(4) A zártkörű pályázatra – ha e rendelet másként nem rendelkezik – a nyilvános pályázatra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(5) A pályázat eredményét az elbírálást követően haladéktalanul, de legkésőbb 5 munkanapon belül írásban kell közölni, valamennyi ajánlattevővel.
(6) A pályázat nyertese az, aki a döntésre jogosult szerv, vagy személy döntése alapján a kiírásban foglalt szempontok és az önkormányzat tulajdonosi érdekeinek összességében a legmegfelelőbb ajánlatot tette.
(7) Az önkormányzati vagyon értékesítésére, hasznosítására, kezelésbe adására vonatkozóan a felek a megkövetendő szerződés tartalmát a közzétett pályázati feltételek, illetve a pályázatot megnyert ajánlattevő ajánlata alapján alakítják ki.
(8) A szerződést a pályázat elbírálásáról történt értékesítéstől számított 15 napon belül kell megkötni.
(9) Ha a pályázat nyertesével a szerződés megkötése – a szerződéskötésre nyitva álló határidőben – meghiúsul, vagy a szerződés aláírása után a nyertes pályázó a szerződést nem vagy nem szerződésszerűen teljesíti és ezért a kiíró a szerződéskötéstől eláll, vagy felmondja azt, úgy a kiíró jogosult a soron következő pályázóval – azonos feltételek mellett – szerződést kötni vagy új pályázatot kiírni.
(10) A nyertes pályázó helyébe lépő pályázóval csak akkor köthető szerződés, ha:
a) a pályázati kiírás erre lehetőséget adott, továbbá
b) a pályázat eredményének közlésekor a 2. helyre rangsorolt ajánlattevőt erről külön értesítették.
(11) Zártkörű pályázat írható ki, ha:
a) a pályázat tárgyául szolgáló önkormányzati vagyon jellege, jelentősége, valamint annak leghatékonyabb hasznosításával kapcsolatos feladatok megoldása a pályázatok előre meghatározott ajánlattevők, befektetők, illetőleg társasági partnerek részvételét teszi szükségessé,
b) versenypolitikai ok alapján az indokolt,
c) az önkormányzati érdekek, különösen a közszolgáltatás ellátása vagy az üzleti titok megóvása azt indokolttá teszik,
d) a kiírásban foglaltak teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek.
9. A pályázat kiírása, meghirdetése
10. § (1) [1]A nyilvános pályázatot
10. Pályázati biztosíték
11. § (1) A pályázaton való részvétel biztosíték adásához is köthető, melyet az ajánlat megküldésével egyidejűleg vagy a kiíró által a pályázati felhívásban meghatározott időpontig és módon kell a kiíró rendelkezésére bocsátani.
(2) A biztosítékot a pályázati felhívás visszavonása, az ajánlatok érvénytelenségének megállapítása, valamint a pályázatok elbírálása után – a (3) bekezdésében foglalt kivételektől eltekintve – vissza kell adni.
(3) Nem jár vissza a biztosíték, ha a pályázati kiírás szerint az a megkötött szerződést biztosító mellékkötelezettséggé alakul át, továbbá akkor sem, ha az ajánlattevő az ajánlati kötöttség időtartama alatt ajánlatát visszavonta, vagy a szerződés megkötése neki felróható vagy az ő érdekkörében felmerült más okból hiúsult meg.
11. A pályázati ajánlat
12. §
(1) Az ajánlattevők ajánlataikat zárt borítékban legalább 2 példányban aláírva, személyesen, postai úton vagy meghatalmazott útján kötelesek benyújtani.
(2) A pályázatra benyújtott ajánlatnak tartalmaznia kell az ajánlattevő részletes és jogilag kötelező erejű nyilatkozatát, különösen:
a) a pályázati felhívásban foglalt feltételek elfogadására,
b) az általa vállalt szolgáltatásokra és kötelezettségekre,
c) a vételár vagy ellenszolgáltatás összegére,
d) egyéb, a kiíró által meghatározott kötelezettségvállalásra.
(3) Ha a pályázat biztosítékadási kötelezettséget ír elő, az ajánlat csak akkor érvényes, ha az ajánlattevő igazolja – vagy kétséget kizáróan igazolható -hogy a kiírásban megjelölt összegű biztosítékot az ott megjelölt formában és módon a kiíró vagy az általa megjelölt személy rendelkezésére bocsátotta, illetve igazolja a biztosíték összegének letételét.
(4) Az ajánlattevő az ajánlatában közölt egyes adatoknak az elbírálása utáni nyilvánosságra hozatalát megtilthatja.
12. A pályázati anyagok beérkezése, felbontása
13. § (1) A pályázatok beérkezése során az átvevő – a kiíró képviselője – az átvétel pontos időpontját rávezeti a pályázatot tartalmazó zárt borítékra, és egyúttal igazolja az átvétel tényét. Az ajánlati dokumentumok beérkezésük sorrendjében kapnak sorszámot.
(2) A határidőben beérkezett pályázatok felbontásán a kiíró képviselője, az ajánlattevők, illetve meghatalmazottjaik vehetnek részt.
(3) Az ajánlatok nyilvános bontásakor a jelenlévőkkel ismertetni kell az ajánlattevők nevét, székhelyét, az ajánlatok lényeges tartalmát azon adatok kivételével, melyek nyilvánosságra hozatalát az ajánlattevő megtiltotta. Az ajánlatok felbontásáról és ismertetéséről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(4) Azok az ajánlattevők, akiknek a pályázatát érvénytelenítették, a pályázati eljárás további szakaszában nem vehetnek részt.
(5) A kiíró képviselője annak érdekében, hogy a pályázatok értékelése és összehasonlítása jobban elvégezhető legyen, az ajánlatok felbontása után felvilágosítást kérhet a pályázótól, ezeket a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(6) Érvénytelen az ajánlat, ha nem felel meg a pályázati felhívásban, a jogszabályokban, valamint az e rendeletben foglalt feltételeknek.
13. A pályázatok értékelése, elbírálása
14. § (1) Az érvényes pályázati ajánlatokat a kiíró vagy az általa meghatározott személy illetőleg bizottság bírálja el az alábbiak szerint:
a) ha versenyeztetési eljárás nélkül történt az önkormányzati vagyon elidegenítése, akkor döntésre jogosult az intézmény vezetője, illetve a polgármester,
b) egyszerűsített pályázati eljárás esetén döntésre jogosult a polgármester, aki előzetesen kikéri a Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság véleményét,
c) ha a vagyon elidegenítése pályázati eljárás útján történik csak a képviselő-testület jogosult a döntés meghozatalára.
(2) Az elbírálásra jogosult dönt arról, hogy a pályázat eredményes volt-e vagy nem.
14. Egyszerűsített pályázati eljárás
15. §1 (1) Az egyszerűsített pályázati eljárás esetén a testület a határidőt és a minimál árat megjelölve, felhatalmazza a polgármestert az eljárás lebonyolítására, a döntés meghozatalára, a szerződés aláírására.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott minimál ár meghaladja az 1 000 000 Ft-ot, úgy a polgármesternek a döntés meghozatala előtt ki kell kérnie a Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság véleményét.
A vagyon nyilvántartása
16. §
.
Záró rendelkezések
17. § (1) E rendelet 2018. szeptember 01. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2017.(XI.30) számú önkormányzati rendelete az önkormányzat vagyonáról és vagyonnal kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 16/2013. (IV.30.) számú önkormányzati rendelet módosításáról.
A 15. § a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (IV. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.