Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

Nyíradony Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 10

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

Nyíradony Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 10

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontja, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, szervei meghatározása és működésének szabályozása céljából a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyíradony Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 4254 Nyíradony, Árpád tér 1.

(3) Az önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Nyíradonyi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: polgármesteri hivatal).

(4) Az önkormányzati hivatal székhelye: 4254 Nyíradony, Árpád tér 1.

2. A képviselő-testület szervei

2. § A képviselő-testület - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv. 41. § (2) bekezdésében meghatározott- szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület bizottságai,

c) a polgármesteri hivatal,

d) a jegyző,

e) Kelet-Hajdúsági Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás:

ea) Jogállása: helyi önkormányzatok jogi személyiségű társulása,

eb) A társulás feladatai: Ivóvízminőség-javító program.

f) Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás:

fa) Jogállása: helyi önkormányzatok jogi személyiségű társulása,

fb) A társulás feladatai: Bölcsődei ellátás, család- és gyermekjóléti szolgálat és központ, házi segítségnyújtás, időskorúak nappali ellátása, fogyatékossággal élők nappali ellátása, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés, tanyagondnoki szolgálat, támogató szolgálat,

g) Debreceni Agglomerációs Hulladékgazdálkodási Társulás:

ga) Jogállása: helyi önkormányzatok jogi személyiségű társulása,

gb) Feladatai: nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása, hulladék újrahasznosítása, már nem működő települési szilárd hulladéklerakóinak rekultivációja, a rekultivációt követő utógondozási és monitoring feladatok ellátása, a Társulás működési területén keletkező hulladékok és egyéb megújuló energiaforrások hasznosításának elősegítése, a hulladékgazdálkodási közfeladat ellátását segítő célokra pályázat benyújtása, a tagok az európai uniós és a hazai támogatás megszerzése esetén a Társulási feladatok között felsorolt területeken együttműködnek, különösen a hulladékgazdálkodási rendszer létesítése és működtetése, valamint a hulladékszállító eszközök beszerzése, működtetése érdekében, ezen belül felelősségük fennáll a célok érdekében megvalósuló rendszer előkészítéséért, megvalósításáért, működtetéséért, illetve kiterjed a kivitelezéshez kapcsolódó biztosítékok szolgáltatására, fenntartására is.

h) Hajdúsági Szilárd Hulladéklerakó és Hasznosító Társulás:

ha) Jogállása: helyi önkormányzatok jogi személyiségű társulása,

hb) A társulás feladata: nem veszélyes hulladék gyűjtése.

3. Az önkormányzat jelképei, kitüntető díjak, hivatalos honlap, együttműködés más önkormányzattal

3. § (1) Az önkormányzat címerrel és zászlóval rendelkezik, melynek leírását és használati rendjét önkormányzati rendelet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat pecséttel rendelkezik, melynek leírását, valamint használatának rendjét belső szabályzat tartalmazza.

(3) Az önkormányzat által alapított kitüntető díjakat, azok adományozásának rendjét önkormányzati rendelet szabályozza.

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjai: https://nyiradony.asp.lgov.hu, www.nyiradony.hu

(5) A jogszabály alapján kötelezően közzéteendő adatokat az önkormányzat a https://nyiradony.asp.lgov.hu honlapján teszi közzé.

(6) Az önkormányzat hivatalos lapja a Ligetaljai Hírmondó. A Ligetaljai Hírmondó időszaki kiadvány, melynek felelős kiadója a polgármester.

(7) Megállapodás alapján az önkormányzat együttműködik külföldi önkormányzattal, csatlakozik nemzetközi önkormányzati szervezethez. Az ennek keretében végzett tevékenységről a polgármester a képviselő-testületnek évente beszámol.

II. Fejezet

FELADAT ÉS HATÁSKÖRI RENDELKEZÉSEK

4. § (1) Az önkormányzat a jogszabályokban meghatározott kötelező feladatai és hatáskörei mellett az Mötv.ben meghatározott szabályok szerint vállalhatja további feladatok és hatáskörök ellátását.

(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatait és hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti besorolását a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a 3. melléklet alapján a polgármesterre, a jegyzőre, valamint az Egészségügyi és Szociális Bizottságra ruházza át.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

4. Képviselő-testület munkaterve, ülései

5. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.

(2) A képviselő-testületi üléseket a polgármesteri hivatal konferencia termében, vagy a galériában szükséges tartani. Ettől a polgármester -a meghívóban az ülés helyének megjelölésével- eltérhet, abban az esetben, ha az érdeklődők nagy száma, illetve a tárgyalt napirendek témája azt indokolja.

(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal tart rendes ülést, lehetőleg a tárgyévet megelőző év utolsó képviselő-testületi ülésén elfogadott éves munkaterve alapján, melyet a polgármester terjeszt elő, a jegyző javaslatának figyelembe vételével.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontjait és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pont előterjesztőjének megjelölését,

c) a tervezett napirendi pontot véleményező bizottság megjelölését.

(5) Az éves munkaterv napirendjétől a polgármester a jegyző javaslatának figyelembevételével eltérhet.

(6) A közmeghallgatás tervezett időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a munkatervvel egyidejűleg terjeszti elő.

(7) Rendkívüli ülésnek a képviselő-testület azon ülése minősül, amely nem a rendes ülésre vonatkozó szabályok szerint kerül összehívásra.

(8) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze, amennyiben a tárgyalt napirend:

a) határidejének lejárta jogvesztő,

b) az önkormányzat, és intézményeinek működését érinti,

c) pályázati eljárásokkal kapcsolatos,

d) vis major helyzettel kapcsolatos.

(9) A rendkívüli ülését a polgármester a rendkívüli ülés okának felmerülésétől számított 15 napon belül hívja össze.

(10) A képviselő-testület állami ünnepek tiszteletére ünnepi ülést tarthat.

6. § (1) Az ülés meghívóját és előterjesztését legalább 3 nappal a rendes ülés és az ülést megelőző napon a rendkívüli ülés tartása előtt a 3. § (5) bekezdésében megjelölt honlapon közzé kell tenni.

(2) A nyilvános ülés meghívóját legalább 3 nappal a rendes ülés és az ülést megelőző napon a rendkívüli ülés tartása előtt a jegyző közzéteszi a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján.

(3) A polgármester az ülés nyilvánosságának biztosítása, az önkormányzat tevékenységének demokratikussá tétele érdekében a jelenlévő szavazati vagy tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevő részére 2 perces időtartamú hozzászólást engedélyezhet a jelentkezés sorrendjében, ha olyan napirend tárgyalására kerül sor, mely a lakosság széles körét, közszolgáltatását, egészségügyi ellátását, a településen élő gyermekek helyzetét alapvetően befolyásolja.

(4) Amennyiben az érintett az Mötv. 46. § (2) bekezdése alapján zárt ülés tartását kéri, úgy arra vonatkozó kérését legkésőbb a képviselő-testületi ülésen jelentheti be a polgármesternek. Az ülést megelőzően tett bejelentést írásban szükséges benyújtani a polgármesternek.

(5) A polgármester az önkormányzati rendeletek véleményezésében való társadalmi részvétel lehetőségét a 3. § (5) bekezdédében megjelölt honlapon keresztül biztosítja. Véleményt nyilvánítani a képviselő-testületi ülést megelőző második nap 14:00 óráig lehet az onkormanyzat@nyiradony.hu elektronikus elérhetőségen.

(6) A társadalmi egyeztetés keretében a rendelettervezethez megküldött vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelettervezet esetleges módosításáról, vagy kiegészítéséről.

(7) A lakosság, egyesületek közvetlen tájékoztatása, fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását a (5) bekezdésben megjelölt eljárás szerint biztosítja.

5. Előterjesztések

7. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) önálló döntést igénylő javaslat, kérelem, amely rendeletalkotásra, vagy határozathozatalra irányuló írásbeli előterjesztés,

b) sürgősségi indítvánnyal előterjesztett írásbeli előterjesztés,

c) rendkívüli indítvánnyal előterjesztett írásbeli előterjesztés,

d) a képviselő-testület ülésén tett szóbeli előterjesztés,

e) beszámoló,

f) tájékoztató.

(2) Előterjesztésre jogosultak:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) az önkormányzati képviselő,

d) a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke,

e) feladatkörükben a bizottságok,

f) a jegyző.

(3) Az előterjesztésre jogosultak írásbeli előterjesztéseiket legalább tíz nappal a rendes ülést megelőzően kötelesek a jegyzőnek leadni.

(4) Az előterjesztő az előterjesztést – jogszabályban megállapított határidőhöz kötött döntések kivételével – a határozati javaslatról, rendelet-tervezetről történő szavazás megkezdéséig indokolás nélkül visszavonhatja.

(5) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztésnek megfelelően kitöltött 4. melléklet szerinti fedlapot,

b) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,

c) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket,

d) a jogszabályi kereteket,illetve jogszabály által előírt kötelező elemeket,

e) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket,

f) a döntések várható következményeit.

8. § (1) Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha

a) a jogszabályban előírt határidő mulasztása miatt, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be, vagy

b) azt pályázat benyújtása, elbírálása vagy véleményezése indokolja.

(2) Sürgősségi indítványt az ülést megelőző nap 16.00 órájáig írásban lehet a polgármesternek benyújtani, a sürgősség rövid indokolásával.

(3) Sürgősségi indítványt az előterjesztésre jogosultak nyújthatnak be.

(4) Sürgősségi indítvány tárgyalása esetén -a rendelettervezet kivételével- a bizottság véleményétől el lehet tekinteni.

9. § A rendkívüli indítvánnyal előterjesztett írásbeli előterjesztésnek szükséges tartalmaznia annak indokát, hogy rendkívüli ülésen történő tárgyalása milyen okból szükséges.

10. § (1) A beszámoló

a) önkormányzati hatáskör gyakorlásáról,

b) a 16. § (2) bekezdés d) és e) pontjában foglaltakról,

c) az önkormányzat és szervei működéséről,

d) az önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező gazdasági társaság vagy jogszabályban beszámolásra kötelezett szerv tevékenységéről

készíthető.

(2) A beszámoló benyújtására a 7. § (2) bekezdésben szabályozottakon túl a bizottsági elnök, továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezett jogosult.

11. § (1) A tájékoztató a településen élők életével kapcsolatos vagy nem önkormányzati szervek tevékenységének megismerését segítik elő.

(2) Tájékoztató benyújtására a 7. § (2) bekezdésben szabályozottakon túl a jogszabály alapján tájékoztatásra kötelezett, továbbá a polgármester által felkért személy jogosult.

(3) A tájékoztató esetében nem kötelező vitát nyitni.

6. A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése

12. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, illetve ezen tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság elnöke hívja össze, és vezeti a képviselő-testület ülését, a polgármesterre vonatkozó szabályok szerint.

13. § (1) A meghívó tartalmi elemei:

a) testületi ülés időpontja, helye,

b) alakuló, rendes, rendkívüli, ünnepi ülés jelölését,

c) a tervezett napirendi pontok felsorolása,

d) előterjesztő megnevezése,

e) véleményező bizottság megnevezése,

f) a meghívó kelte,

g) az összehívásra jogosult aláírása, és bélyegzője.

(2) Az előterjesztések a meghívó mellékletét képezik.

14. § (1) Az alakuló ülés meghívója kézbesítésének időpontjára a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(2) A képviselő-testület rendes ülésének meghívóját és az előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt a meghívottak legkésőbb 5 nappal az ülés előtt megkapják.

(3) A meghívó és az előterjesztések elektronikus levélként is kézbesíthetőek.

(4) A rendkívüli ülés meghívóját, és az előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt a meghívottak legkésőbb 2 nappal az ülés előtt megkapják.

15. § (1) A polgármester az Mötv. 68. § (1) bekezdésében szabályozott joga alapján az előterjesztést köteles írásban kiegészíteni az általa megítélt önkormányzat érdeksérelme indokával. Ennek benyújtását követően lehet az ülést az Mötv. 68.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint összehívni.

(2) Az (1) bekezdésben szabályozott esetben az ülés meghívójának kézbesítési időpontjára a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

16. § (1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselő-testület tagjait, és tanácskozási joggal az alábbi személyeket:

a) a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,

b) a napirend szerint illetékes és érintett szerv vezetőjét, vagy képviselőjét,

c) az előterjesztések készítőit vagy az abban résztvevőket.

(2) A polgármester meghívja a képviselő-testület ülésére a nyíradonyi székhelyű önszerveződő közösségeket a tevékenységi körüket érintő napirendek tárgyalására. Ezen közösségek képviselőit a napirend tárgyalása során mind a képviselő-testület, mind az illetékes bizottság ülésén tanácskozási jog illeti meg.

17. § (1) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül.

(2) A polgármester az ülés vezetése során:

a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését a szervezeti és működési szabályzatnak megfelelően hívta össze,

b) megállapítja az ülés határozatképességét, és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,

c) előterjeszti az ülés napirendjét,

d) a rendes üléseken beszámol:

da) a lejárt határidejű határozatok végrehajtására tett intézkedésekről,

db) az előző testületi ülésen elhangzott bejelentések, interpellációk nyomán tett intézkedésekről, azok hatásairól,

dc) az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről,

dd) a bevételek és kiadások teljesüléséről,

de) a pályázatok műszaki és pénzügyi teljesüléséről, felmerülő kockázatokról,

df) a Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft. által végzett feladatokról, gazdálkodásáról,

dg) munkavégzési feltétek biztosítására,

dh) a képviselő-testület tevékenységét érintő fontosabb eseményekről.

(3) Amennyiben a (2) bekezdés d) pontjában foglaltakat a képviselő-testület nem fogadja el, úgy a kifogásoltak figyelembevételével a következő képviselő-testületi ülésre újabb beszámolót köteles beterjeszteni.

18. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amely alapján a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül megállapítja a napirendet.

(2) Amennyiben az előterjesztés a 14. § (1), (2) és (4)bekezdésében meghatározott határidőben nem került kézbesítésre, úgy annak napirendre vételéről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(3) Az előterjesztési joggal rendelkezők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, az ülés napirendjéről való levételét, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

(4) A már napirendre vett napirendi pont elnapolásáról, napirendről történő levételéről, a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatásáról a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(5) Amennyiben sürgösségi indítvány érkezett és annak azonnali tárgyalását a polgármester, illetve bármely képviselő ellenzi, akkor a sürgősség kérdését a napirend lezárása előtt vitára kell bocsátani. A napirend tárgyalása során a polgármester ismerteti a sürgősségi indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.

(6) Ha a képviselő-testület -a sürgősség tárgyában hozott határozati döntésével- nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, és a polgármester indítványára a képviselő-testület dönt arról, hogy a sürgősségi indítvány melyik testületi ülésen kerül megtárgyalásra.

19. § (1) Az előterjesztések bizottságok általi tárgyalása esetén elsőként a bizottság elnökének kell megadni a hozzászólás lehetőségét, a bizottság véleményének és javaslatainak kifejtésére. A bizottság az előterjesztéshez módosító javaslatokat és értékelő ajánlást is benyújthat a képviselő-testületnek.

(2) A napirend tárgyalása során a jegyző és az előterjesztés készítője a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet.

(3) Az előterjesztés készítőjéhez a képviselő-testület, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, melyre az előterjesztést készítő vagy az előterjesztés készítésében részvevő köteles választ adni.

(4) Az ülésen résztvevő napirend szerint illetékes és érintett szerv vezetőjéhez, vagy képviselőjéhez a képviselő-testület és a tanacskozási joggal részt vevők kérdést intézhetnek.

(5) A kérdésekre adott válasz lezárását követően a polgármester az előterjesztés fölött a vitát megnyitja. A vita során a felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Amennyiben a napirend tárgyát illetően a polgármester úgy ítéli meg, hogy felszólalás időtartama nem elegendő a döntés meghozatalához, úgy abban az esetben engedélyezheti az e rendelkezéstől való eltérést.

(6) Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás 3 perc.

(7) Amennyiben az ismételt felszólalás idejét a hozzászóló túllépi, vagy nem a napirendhez kapcsolódó hozzászólást tesz, indokolt esetben a polgármester megvonhatja a szót.

(8) Az előterjesztő és a képviselő-testület módosító javaslatot tehet, mely módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, illetve a szavazás megkezdéséig azt vissza is vonhatja.

(9) A polgármester az ülésen tanácskozási joggal résztvevők részére legfeljebb 5 perc hozzászólást engedélyezhet.

(10) A vita lezárása során a határozathozatalt megelőzően a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(11) A határozati javaslatot a polgármester ismerteti a szavazás előtt. Nem kell ismertetni, ha az mindenben megegyezik az előterjesztésben foglat határozati javaslattal.

(12) A polgármester az előterjesztésben szereplő, és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület az elhangzásuk sorrendjében, majd az eredeti határozati javaslatról.

(13) A testület döntése során kialakuló szavazategyenlőség esetén a képviselő-testületi ülés végén ismételten szavazásra kell bocsátani. Ha ez sem vezet eredményre, akkor az előterjesztést az előterjesztőnek mérlegelésre vissza kell adni. Az így újra átgondolt előterjesztést a következő lehetőleg rendes ülésen kell ismételten megtárgyalni.

20. § (1) A polgármester

a) bármikor tárgyalási szünetet rendelhet el annak időtartamának megállapítása mellett. Az ülést meghatározott időre megszakíthatja, vagy berekesztheti,

b) a képviselő-testülethez méltatlan, a testület munkáját zavaró magatartás esetén az érintettet rendre utasítja, illetve ennek eredménytelensége esetén megvonja a szót,

c) a nyilvános ülésen résztvevő más személy esetében az ülés rendjének megzavarásáért az állampolgárt rendreutasítja, a rendzavarás ismétlődése esetén a terem elhagyására kötelezi.

(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester az ülést berekeszti és

a) felveszi a munkaterv szerint soron következő ülés napirendjére vagy

b) az 5. § (8) bekezdésében foglalt esetekben legfeljebb tizenöt napon belül a rendkívüli ülés összehívásának szabályi szerint újra összehívja.

7. Felszólalások

21. § (1) A képviselő-testület ülésein az alábbi felszólalásokra kerülhet sor:

a) napirenden kívüli felszólalás,

b) napirendhez kapcsolódó felszólalás,

c) ügyrendi felszólalás,

d) kérdés,

e) interpelláció,

f) állampolgári jogon történő hozzászólás.

(2) Napirenden kívüli felszólalást az ülés előtt írásban a polgármesterrel közölni szükséges.

(3) A napirenden kivüli felszólalásról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(4) Napirenden kívüli felszólalást bármely képviselő kizárólag rendes ülésen, rendkívüli ügyben, valamennyi napirendi pont lezárását követően tehet legfeljebb 3 perc időtartamban.

(5) A napirenden kívüli felszólalásra a felszólalással érintett 3 perc időtartamban viszontválaszra jogosult, de arról vita nem nyitható.

(6) A napirendhez kapcsolódó felszólalásra a képviselőknek és a tanácskozási joggal megjelenteknek 19. § (5) bekezdés rendelkezései az irányadóak.

(7) Az állampolgári jogon történő hozzászólásra a 6.§ (3) bekezdése az irányadó.

(8) Az ügyrendi felszólalás ülésének rendjével kapcsolatos, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, intézkedést igénylő észrevétel, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat, melyre a képviselő-testület tagja kézfeltartással kér szót a polgármestertől.

(9) Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz, egyszerű többséggel.

(10) A képviselő-testület bármely tagja a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés, vagy annak végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása kapcsán lehet előterjeszteni.

(11) Ha a képviselő az interpellációt a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 3 nappal korábban benyújtotta, arra a legközelebbi ülésen kell választ adni. Egyéb esetben az interpellációra a rákövetkező ülésen kell válaszolni.

(12) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(13) Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, a polgármester elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melyben az interpelláló képviselő részt vehet.

(14) A képviselő-testület bármely tagja kérdést szóban, vagy írásban terjeszthet elő az önkormányzat intézményei ügykörébe tartozó ügyekben.

(15) A képviselő-testület ülését megelőző 3 napig írásban benyújtott kérdésre a megkérdezett a testületi ülésen szóban válaszol. A válasz időtartama legfeljebb 5 perc.

(16) A képviselő-testületi ülésen szóban feltett kérdésre adandó választ a kérdező választása szerint 15 napon belül írásban, vagy a következő képviselő-testületi ülésen szóban kell ismertetni.

(17) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

8. A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja

22. § (1) A képviselő-testület nyílt szavazással meghozandó döntése során a képviselő-testület a polgármester által feltett kérdésre kézfeltartással szavaznak.

(2) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg.

(3) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el:

a) a polgármester,

b) a bizottság elnöke,

c) bármely képviselő

kérésére.

(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a jelenlévő képviselők névsorát, akik „igen” vagy „nem”, illetve „tartózkodás” nyilatkozattal szavaznak.

(5) Név szerinti szavazásnál a képviselők nyilatkozatait jegyzőkönyvben szükséges rögzíteni.

(6) Titkos szavazás rendelhető el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben a polgármester, valamint bármely képviselő javaslatára,melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(7) Titkos szavazás esetén a szavazatok számlálásához a képviselő-testület egyszerű többséggel a polgármester javaslatára az elnök megnevezésével egy három tagú bizottságot választ.

(8) A titkos szavazás külön helyiségben, urna igénybevételével történik.

(9) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a szavazás tárgyát,

b) a szavazás helyét, napját,

c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét,

d) az urna lezárásának tényét,

e) a szavazás során felmerült körülményeket,

f) a leadott összes szavazat számát,

g) a konkrét kérdésre leadott „igen” és „nem”, illetve a jelöltekre leadott szavazatok számát,

h) a szavazás eredményét,

i) a szavazatszámláló bizottság tagjainak aláírását.

(10) A titkos szavazás eredményét a képviselő-testülettel az elnök ismerteti.

(11) A döntéshozatalban való személyes érintettség bejelentésének szándékos elmulasztása esetén a képviselő-testület az érintett önkormányzati képviselőt első alkalommal határozatával figyelmeztetésben részesíti, ismételt előfordulás esetén a mulasztást megállapító határozatával a tárgyhavi tiszteletdíja megvonására tesz intézkedést.

(12) A képviselő-testület -az Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyeken kívül- minősített többséggel dönt:

a) Nyíradony Város díszpolgára kitüntető cím adományozásáról,

b) hitelfelvételről,

c) önkormányzat vagyonával való rendelkezésről.

9. Rendeletalkotás

23. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását és módosítását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) bármely képviselő,

c) a feladatkörét érintően bármely bizottság,

d) a jegyző,

e) az önkormányzati főépítész.

(2) A rendelet megalkotását és módosítását az (1) bekezdésben megjelölt szervek és személyek a polgármesternél kezdeményezhetik.

(3) A rendelettervezetét csak bizottsági ülésen történő tárgyalással és a bizottság javaslatának ismertetésével lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.

(4) A bizottságok a javaslataik elkészítése során módosító javaslatokat is terjeszthetnek a képviselő-testület elé, melyet a bizottság elnöke a képviselő-testület ülésén terjeszt elő.

(5) A bizottság módosító javaslatát csak írásban lehet a képviselő-testület eléterjeszteni, melyről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. Ez esetben a képviselő-testület által támogatott javaslat kerül a rendelet tervezetének szövegébe.

(6) Az ülésen szóban a polgármester, a jegyző vagy bármely képviselő által javasolt módosításról az (5) bekezdésben szabályozottak szerint szükséges eljárni.

10. Önkormányzati határozatok

24. § (1) A képviselő-testület az ülésen valamennyi döntést számozott határozattal hoz.

(2) A határozatok számozása tartalmazza arabszámmal az adott évi sorszámot, az elfogadásának évét, zárójelben római számmal hónapját és arabszámmal a napját.

(3) A bizottsági határozat megjelölése a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza a bizottság elnevezésére utaló betűjelzést az alábbiak szerint:

a) Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság elnevezésére utaló betűjelzés: PÜB,

b) Közművelődési, Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság elnevezésére utaló betűjelzés: OKT,

c) Egészségügyi és Szociális Bizottság elnevezésére utaló betűjelzés: SZOC.

(4) A döntés tartalmazza a végrehajtásért felelős személy megnevezését, továbbá annak határidejét.

11. Képviselő-testület döntéseinek kihirdetése, közzététele, nyilvántartása

25. § (1) Az önkormányzati rendeleteket a polgármesteri hivatalban lévő hirdető táblára történő kifüggesztéssel szükséges kihirdetni.

(2) Az önkormányzati rendeleteket és a határozatokat a 3. § (5) bekezdésében meghatározott honlapon szükséges közzétenni.

(3) Az önkormányzat által hozott rendeletekről és határozatokról évenként, a tárgyának és számának jelölésével nyilvántartást kell vezetni.

12. A képviselő-testület jegyzőkönyve

26. § (1) A polgármester vagy bármely képviselő kérésére a jegyzőkönyv egy része vagy teljes terjedelme szószerint kerül rögzítésre.

(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza:

a) az ülés kezdetének és befejezésének időpontját,

b) az ülésen elhangzott jegyző vagy az előterjesztés készítőjének kiegészítését, bizottság véleményét,

c) az interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat,

d) a polgármester vagy bármely képviselő kérésére hozzászólásuk szó szerinti rögzítését,

e) a polgármester ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit,

f) a képviselő-testületi ülésen történt fontosabb eseményeket,

g) a kérdéseket, interpellációkat és az azokra adott választ.

(3) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések,

c) az írásban benyújtott képviselői hozzászólás,

d) az írásban benyújtott kérdések, interpellációk,

e) a jelenléti ív.

(4) A jegyzőkönyvet a képviselő-testület által az ülésen egyszerű többséggel megválasztott két jegyzőkönyvet hitelesítő képviselő is aláírja.

13. Közmeghallgatás, lakossági fórum

27. § (1) A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a képviselő-testület nyilvános ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók.

(2) A közmeghallgatás helyéről és idejéről azt megelőzően legalább 5 nappal a polgármesteri hivatal hirdető tábláján és 3. § (5) bekezdésben szabályozott honlapon történő közzététellel, illetve személyre szóló meghívók kiküldésével szükséges tájékoztatni a lakosságot.

(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg, akkor a polgármester, a tárgykör szerint érintett bizottság vagy jegyző a választ írásban megküldi a kérdezőnek.

(4) A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni szükséges.

(5) A polgármester a városban működő társadalmi szervezetekkel, önszerveződő közösségekkel, a roma nemzetiségi önkormányzattal együttműködve az állampolgárok, társadalmi szervezetek, gazdálkodó egységek és szervezetek közvetlen tájékoztatása céljából a jelentősebb önkormányzati döntések meghozatala előtt lakossági fórumokat, rétegtalálkozókat hívhat össze.

(6) A lakossági fórum helyéről, időpontjáról és napirendjéről a (2) bekezdésben foglaltak alapján szükséges tájékoztatni a lakosságot.

(7) Az állampolgárok által benyújtott, a képviselő-testületnek szóló, és az államigazgatási eljárás hatálya alá nem tartozó beadványok alapján előterjesztést kell készíteni, amit a legközelebbi ülésre a képviselő-testületnek meg kell küldeni.

(8) Az állampolgárt a beadvány napirendre tűzésének időpontjáról, vagy a napirendre tűzés elutasításáról, illetve a képviselő-testület érdemi döntéséről 15 napon belül írásban tájékoztatni kell.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

14. Az állandó bizottságok

28. § A képviselő-testület állandó bizottsága és tagjainak a száma:

a) Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság 3 képviselő, 2 nem képviselő tag, elnökkel együtt összesen 5 fő

b) Közművelődési, Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság 3 képviselő, 2 nem képviselő tag, elnökkel együtt összesen 5 fő

c) Egészségügyi és Szociális Bizottság 3 képviselő, 2 nem képviselő tag, elnökkel együtt összesen 5 fő

15. Az állandó bizottság feladatai

29. § (1) Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság:

a) Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásával kapcsolatos feladatai körében,

aa) véleményezi az önkormányzat éves költségvetési rendeletének módosításait,

ab) véleményezi az önkormányzat hitelfelvételét, egyetértő javaslata nélkül a képviselőtestület hitel felvételéről nem dönthet,

ac) véleményezi az önkormányzat vagyongazdálkodásához kapcsolódó előterjesztéseket,

ad) pénzügyi, gazdálkodási ellenőrzéseket végezhet az önkormányzati intézménynél,

ae) önkormányzati vagyon értékesítését egyszerűsített eljárásban történő értékesítésekor, ha annak összege meghaladja az 1 000 000 forintot a polgármester döntésének meghozatala előtt,

af) a Nyíradony Város Önkormányzata által lefolytatott 1 000 000 forintot meghaladó beszerzési eljárásokat a polgármester döntésének meghozatala előtt,

b) Az önkormányzat szervezetével és működésével kapcsolatos feladatai körében véleményezi:

ba) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelettervezetét,

bb) a képviselő-testület elé kerülő valamennyi önkormányzati rendelettervezetet,

bc) a 8. § (4) bekezdésben foglalt esetet kivéve valamennyi képviselő-testület által tárgyalt előterjesztést.

c) javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokkal való rendelkezés tárgyában,

d) javaslatot tesz a költségvetés végrehajtása és a gazdasági helyzet stabilitása érdekében a képviselő-testület felé,

e) végrehajtja az önkormányzati képviselők, és bizottságok nem önkormányzati képviselő tagjaival kapcsolatos összeférhetetlenségi, méltatlansági eljárásokat és döntési javaslatot tesz a képviselő-testületnek ezekben az ügyekben,

f) kezeli, és szükséges esetén ellátja a képviselők és bizottsági tagok összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozatai vizsgálatával kapcsolatos eljárást. Ennek keretében a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló lemondó nyilatkozatát a bizottsághoz nyújtja be.

g) elfogadja a bizottság munkatervét,

h) a bizottság elnökén keresztül beszámol a képviselő-testületnek évente egy alkalommal a bizottság éves működéséről.

(2) Egészségügyi és Szociális Bizottság:

a) dönt a képviselő-testület által a bizottságra átruházott hatáskörben,

b) javaslatot tesz az üresen álló vagy megüresedő szociális célú bérlakások szükséglakássá történő átminősítésére,

c) Az önkormányzat és intézményei működésével kapcsolatos feladatai körében véleményezi:

ca) az önkormányzat szociális ellátásokkal és egészségügyi ellátásokkal kapcsolatos rendeleteinek tervezeteit, beszámolóit, valamint az önkormányzat költségvetéséről és zárszámadásáról szóló rendeleteinek tervezeteit,

cb) a szociális és egészségügyi intézmények fejlesztésével kapcsolatos előterjesztéseket,

cc) az önkormányzat közfoglalkoztatási programokban történő részvételével kapcsolatos pályázatokat,

cd) a város egészségügyi ellátásáról és a szociális ellátások fejlesztéséről szóló középtávú fejlesztési terveit, koncepcióit.

d) Az önkormányzat szervezetével és működésével kapcsolatos feladatai körében:

da) véleményezi az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet-tervezetét,

db) elfogadja a bizottság ügyrendjét,

dc) elfogadja a bizottság munkatervét,

dd) a bizottság elnökén keresztül beszámol a képviselő-testületnek évente egy alkalommal a bizottság éves működéséről.

(3) Köznevelési, Közművelődési, Ifjúsági és Sportbizottság feladatai:

a) Az önkormányzat és intézményei működésével kapcsolatos feladatai körében véleményezi,

aa) a képviselő-testület elé kerülő közművelődéssel, közneveléssel, az ifjúság helyzetével és a helyi sport és egészséges életmód fejlesztésével kapcsolatos önkormányzati rendeletek tervezeteit,

ab) az önkormányzat éves költségvetésről, illetve a zárszámadásról szóló rendeletének tervezetét,

ac) a közművelődési, köznevelési, ifjúsági és sport fejlesztésével kapcsolatos fejlesztési programok, valamint beruházási programok tervezeteit,

ad) a szakág szerint hatáskörébe tartozó önkormányzati intézmények munkaterveit, tevékenységükről szóló beszámolóit,

ae) az önkormányzat éves rendezvénytervét,

b) Az önkormányzat szervezetével és működésével kapcsolatos feladatai:

ba) véleményezi az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelettervezetét,

bb) elfogadja a bizottság ügyrendjét,

bc) elfogadja a bizottság munkatervét,

bd) a bizottság elnökén keresztül beszámol a képviselő-testületnek évente egy alkalommal a bizottság éves működéséről.

16. Az állandó bizottság ülései

30. § (1) A bizottság évente legalább hat alkalommal ülésezik.

(2) A bizottság üléseinek összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén elnök helyettese gondoskodik. A bizottsági elnök és elnök helyettes egyidejű akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő tagja hívja össze a bizottság ülését.

(3) A bizottság elnöke a meghívó és az előterjesztések megküldésével kapcsolatban a képviselő-testület ülésére e rendeletben szabályozott rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság nem képviselő tagjainak az általuk választott formában és megadott kézbesítési címre küldi meg.

(4) Amennyiben a bizottság az előterjesztéseket nem a (3) bekezdésben meghatározott időben kapja meg, akkor annak napirendre vételéről egyszerű többséggel dönt.

(5) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestereket, a tárgyalt napirend témájában az e rendeletben tanácskozási joggal felruházott személyeket.

(6) A bizottság üléséről a napirend közlése mellett minden képviselőt értesíteni szükséges.

(7) Bármely képviselő javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó kérdés megtárgyalását, amelyet a bizottság elnöke a bizottság következő ülése elé kell terjeszteni. A bizottság ülésére az indítványozó képviselőt meg kell hívni.

(8) A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A bizottság tagjainak kizárásáról a bizottság egyszerű többséggel dönt. A kizárt bizottsági tagot a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(9) Amennyiben a bizottság által tárgyalt ügy más bizottság feladatkörét is érinti, úgy a bizottság elnöke összevont tárgyalást kezdeményezhet.

(10) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza:

a) az ülés kezdetének és befejezésének időpontját,

b) a bizottsági elnök ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit,

c) a bizottsági ülésen történt fontosabb eseményeket.

(11) A bizottság elnöke a Mötv-ben meghatározott feladatain túl:

a) a döntéshozatalt követően ismerteti a bizottság határozatát,

b) ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását.

(12) A bizottságok szakmai tevékenységét a jegyző által kijelölt osztályvezetők, mint referensek segítik.

(13) A jegyzőkönyv mellékleteire a 26. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

(14) A bizottság a képviselő-testület munkatervének elfogadása után a képviselő-testület munkatervéhez illeszkedő munkatervet készít.

(15) A bizottságok tevékenységükről évente beszámolnak a képviselő-testületnek.

31. § (1) A képviselő-testület egyes feladatok ellátására, meghatározott ellenőrzési feladat végrehajtására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság létrehozásával egyidejűleg pontosan meg kell határozni a tagjait a bizottság elnökét, az ellátandó feladatot, a bizottság jogosítványait, az elvégzett feladatról történő beszámolás rendjét, működésének végső határidejét, valamint javadalmazás esetén annak összegét. A bizottság megbízatása a feladat elvégzéséig, illetve az erről szóló beszámoló elfogadásáig tart.

(2) Az ideiglenes bizottság működésének szabályaira az állandó bizottságra vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni.

V. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK, POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ

17. Önkormányzati képviselők

32. § (1) Az önkormányzati képviselőnek, illetve nem képviselő bizottsági tagnak a testület illetve a bizottsági ülésen való akadályoztatásukat legkésőbb az ülés előtt be kell jelenteniük a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének.

(2) Az önkormányzati képviselők és a bizottságok nem önkormányzati képviselő tagjai megállapított tiszteletdíjának tárgyhavi összege 50 %-kal csökkenthető, ha az érintett a képviselő-testület vagy a bizottság egymást követő 2 ülésén önhibájából nem vesz részt, és távolmaradásának okát a polgármesternek vagy a bizottság elnökének, illetve előzőek elérhetetlenségének hiányában a jegyzőnek nem jelenti be.

(3) A (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni azokban az esetekben is, amikor az önkormányzati képviselő, illetve a bizottság nem önkormányzati képviselő tagja a testületi vagy a bizottsági ülésen részt vesz, azonban arról időközben indokolatlanul eltávozik, vagy az ülésre úgy érkezik késve, hogy a jelenléte az ülés időtartamának 50 %-át nem éri el. Ennek tényét a jegyzőkönyvben is rögzíteni szükséges.

(4) A (2) és (3) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni mind addig, míg az (5) bekezdésben foglaltak meg nem valósulnak.

(5) Meg kell vonni a tárgyhavi juttatását annak az önkormányzati képviselőnek, illetve bizottság nem önkormányzati képviselő tagjának, aki a képviselő-testület, vagy bizottság egymást követő 3 ülésén nem vesz részt, s mind addig nem lehet a tiszteletdíjat kifizetni, míg az önkormányzati képviselő, vagy bizottság nem önkormányzati képviselő tagja az ülésen meg nem jelenik.

(6) A távollét számításakor az önkormányzati képviselők esetében a képviselő-testület és a bizottsági üléseken történő részvételt egyaránt figyelembe kell venni.

(7) Nem minősül kötelezettségszegésnek, ha a távolmaradás egészségügyi okból adódik, melyet a képviselőnek, illetve nem képviselő bizottsági tagnak a Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság részére kell igazolnia.

(8) A megállapított tiszteletdíj (2) és (3) bekezdés alapján történő csökkentéséről a képviselő-testület a jegyző előterjesztése alapján egyszerű szótöbbséggel dönt.

18. Polgármester, alpolgármester

33. § A polgármester tisztségét főállásban látja el.

34. § (1) A polgármester más jogszabályokban meghatározott feladatai mellett

a) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

b) koordinálja az önkormányzat testvérvárosi kapcsolatait,

c) segíti és összehangolja a képviselők és bizottságok munkáját,

d) együttműködik a társadalmi szervezetekkel különösen a lakosság önszervezödő közösségeivel.

(2) A polgármester -az Mötv. 68. § (2) bekezdése szerint- a képviselő-testület határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre utólagos tájékoztatás mellett kiterjed a 5 000 000 forintnál nagyobb kötelezettséget nem jelentő pályázati ügyekre.

(3) A polgármester -az Mötv. 68. § (3) bekezdése szerint- a képviselő-testület két ülése közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre utólagos tájékoztatás mellett kiterjed:

a) olyan megállapodás, vagy szerződés módosítás ügyben, amely az önkormányzat érdekeit nem sérti, azaz nem jár bevétel-kieséssel vagy költségnövekedéssel, valamint az önkormányzat részére -az adminisztratív terheket leszámítva- többletterhet nem jelent,

b) a 100 % támogatású pályázatok benyújtása, hiánypótlása ügyére,

c) hatósági, peres és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítésére, jognyilatkozatok megtételére.

(4) A polgármester által felhasználható forrás értékhatárának meghatározása az éves költségvetési rendeletben kerül szabályozásra.

35. § A polgármester munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét az 5. melléklet tartalmazza.

19. Az alpolgármester

36. § (1) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) Az alpolgármester ügyfélfogadási rendjét az 5. melléklet tartalmazza.

20. A jegyző

37. § (1) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatai mellett:

a) végzi a testületi és bizottsági ülések szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat,

b) megteremti az önkormányzat működésének nyilvánosságához szükséges feltételeket,

c) gondoskodik az önkormányzat döntéseinek megismertetéséről és végrehajtásáról,

d) az átruházott hatáskör gyakorlásáról évente egyszer beszámol.

(2) A jegyzőt távolléte esetén a Gazdálkodási Osztály vezetője helyettesíti.

(3) A jegyző és a Gazdálkodási Osztály vezetőjének egyidejű távolléte esetén a Szervezési Osztály vezetője látja el a helyettesítési feladatokat.

(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén a polgármester a jegyző kinevezésére vonatkozó követelményeknek megfelelő képesítéssel rendelkező közszolgálati tisztviselőt bízza meg legfeljebb hat hónapra a jegyzői feladatok ellátásával.

VI. Fejezet

A POLGÁRMESTERI HIVATAL

38. § (1) Az önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Nyíradonyi Polgármesteri Hivatal.

(2) Az önkormányzati hivatal székhelye: 4254 Nyíradony, Árpád tér 1.

(3) A polgármesteri hivatal az alábbi belső szervezeti egységekre tagozódik:

a) Polgármesteri Kabinet,

b) Szervezési Osztály,

c) Gazdálkodási Osztály,

d) Hatósági és Városüzemeltetési Osztály,

e) Szociális és Igazgatási Osztály.

(4) A polgármesteri hivatal szervezeti egységeinek munkarendjét és feladatait a Nyíradonyi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

VII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

39. § Ez a rendelet 2024. október 10-én 10 órakor lép hatályba.

40. § Hatályát veszti a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének Nyíradony Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet a 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat önként vállalt feladatai

A feladat megnevezése

A feladatot ellátást szabályozó jogszabály

A feladatot végző szerv

1

Civilszervezetek támogatása

Mötv. 10. § (2) bek.

Nyíradony Város Önkormányzata

2

Kitűntetések alapítása, adományozása

Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bek. i) pontja

Nyíradony Város Önkormányzata

3

Rendszeres települési támogatás folyósítása

Szt. 26. §

Nyíradony Város Önkormányzata

4

Bursa Hungarica Ösztöndíj folyósítása

Mötv. 10. § (2) bek.

Nyíradony Város Önkormányzata

2. melléklet a 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Nyíradony Város Önkormányzata alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti besorolása

COFOG kód

COFOG megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám-, és jövedéki igazgatás

011320

Nemzetközi szervezetekben való részvétel

013320

Köztemető-fenntartás és –működtetés

013330

Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

013350

Az önkormányzat vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

013370

Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

016080

Kiemelt állami én önkormányzati rendezvények

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb Időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

042210

Erdőgazdálkodás igazgatása és támogatása

044310

Építésügy igazgatása

045110

Közúti közlekedés igazgatása és támogatása

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045161

Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

045170

Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

047310

Turizmus igazgatása és támogatása

047320

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

051050

Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

054020

Védett természeti területek és természeti értékek bemutatása, megőrzése és fenntartása

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

074054

Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok

076010

Egészségügy igazgatása

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelés tevékenység támogatása

081071

Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082030

Művészeti tevékenységek (kivéve színház)

082070

Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

083010

Műsorszolgáltatási és kiadói ügyek igazgatása

083020

Könyvkiadás

083030

Egyéb kiadói tevékenység

083050

Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása

084070

A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220

Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

095020

Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

096030

Köznevelési intézményben tanulók lakhatásának biztosítása

098010

Oktatás igazgatása

104030

Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104060

A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok

105020

Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

107090

Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok

109010

Szociális szolgáltatások igazgatása

109030

Természetes személyek adósságrendezésével kapcsolatos feladatok

3. melléklet a 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Képviselő-testület által átruházott hatáskörök

1. A polgármesterre átruházott hatáskörök:

1.1. Egyéb önkormányzati rendeletben szabályozott feltételek alapján:

a) dönt a közterület-használati engedély iránti kérelem ügyében,

b) dönt a településképi véleményezés iránti kérelem ügyében,

c) önkormányzati vagyon értékesítése során egyszerűsített pályázati eljárás esetén a képviselő-testület által megjelölt határidő és a minimál ár figyelembevételével lebonyolítja az eljárást és dönt.

1.2. Jóváhagyja az önkormányzat költségvetési szerveinek házi rendjét.

1.3. Meghatározza az óvodai nyitvatartási rendet, gondoskodik ennek közzétételéről.

1.4. Dönt az óvodai beiratkozások időpontjáról, gondoskodik ennek közzétételéről.

1.5. Gondoskodik más önkormányzatokkal való kapcsolatok szervezéséről.

2. Jegyzőre átruházott hatáskörök:

Egyéb önkormányzati rendeletben szabályozott feltételek alapján dönt a rendkívüli települési támogatás és a köztemetés iránt beérkezett kérelmek ügyében.

3. Egészségügyi és Szociális Bizottságra átruházott hatáskörök:

Egyéb önkormányzati rendeletben szabályozott feltételek alapján dönt a havi rendszerességgel adott települési támogatás iránt beérkezett kérelmek ügyében.

4. melléklet a 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Fedlap előterjesztéshez

Iktatószám:
Napirend sorszáma:


F E D L A P
NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK
képviselő-testületi, illetve bizottsági ülés elé kerülő
előterjesztéséhez.
Tárgy:

Előterjesztő:

Készítette:
Az előterjesztés készítésében részt vett:

Az ülés időpontja:

Előzetesen tárgyalja:

A döntés
□ rendelet
□ határozat
A döntéshez
□ egyszerű
□ minősített többség szükséges.
A döntéshozatal módja
□ nyílt
□ titkos
□ névszerinti szavazás.
Az előterjesztést □ nyílt
□ zárt ülésen kell tárgyalni.

Dátum


aláírás
bélyegző

Az előterjesztés jelentős feltételeinek összefoglalása határozatok esetében

1.

Az előterjesztés tárgya:

Mint önkormányzati feladat, a jellege szerint:

kötelező feladat, vagy önként vállalt feladat

2.

Pénzügyi igény forrásai:

- önkormányzati saját forrás összege:

- támogatás(ok) összege:

- összes kiadás:

3.

A szükséges saját forrás fedezete:

4.

Főbb teljesítendő szakmai feltételek:

5.

Fenntartási időszak

- - mettől meddig:

- - szakmai kötelezettsége:
(pl: tovább foglalkoztatás, szolgáltatás teljesítés)

- kiadási igénye:

6.

A döntés folyamán figyelembe veendő egyéb jelentős feltételek, felmerülő kérdések:

5. melléklet a 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

A polgármester és az alpolgármester munkarendje és ügyfélfogadási rendje

Munkarend

Hétfő:

7:30-16:00

Kedd:

7:30-16:00

Szerda:

7:30-17:00

Csütörtök:

7:30-16:00

Péntek:

7:30-12:30

A polgármester ügyfélfogadásirendje:

szerda 10:00-12:00.

Az alpolgármester ügyfélfogadásirendje:

szerda 13:00-16:00.