Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelete

Nyíradony Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 05. 01- 2025. 05. 01

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelete

Nyíradony Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

2025.05.01.

[1] E rendelet célja Nyíradony Város Önkormányzata 2025. évi költségvetésének megállapítása és a költségvetési gazdálkodásra vonatkozó szabályok meghatározása.

[2] Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. § cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - a Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság, az Egészségügyi és Szociális Bizottság, a Közművelődési, Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság előzetes véleményével - a következőket rendeli el

1. § A rendelet hatálya kiterjed Nyíradony Város Önkormányzatára (továbbiakban: Önkormányzat), az önkormányzat valamennyi intézményére, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervezetekre (továbbiakban együtt: Önkormányzat és Szervei).

2. § (1) Nyíradony Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az Önkormányzat és Szervei 2025. évi költségvetését

a) 3.019.470.431 forint költségvetési bevétellel,

b) 3.797.188.853 forint költségvetési kiadással,

c) -777.718.422 forint költségvetési egyenleggel, hiánnyal,

d) 1.197.177.960 forint finanszírozási bevétellel,

e) 419.459.538 forint finanszírozási kiadással,

f) 4.216.648.391 forint bevételi főösszeggel,

g) 4.216.648.391 forint kiadási főösszeggel

állapítja meg.

(2) A képviselő-testület megállapítja, hogy a költségvetési egyenleg (költségvetési hiány) mínusz 777.718.422 forint összegéből a működési bevételek és működési kiadások egyenlege mínusz 388.809.303 forint (működési hiány), és a felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások egyenlege mínusz 388.909.119 forint (felhalmozási hiány).

(3) A képviselő-testület úgy dönt, hogy a költségvetési hiány teljes összegét belső forrásból finanszírozza, amelynek fedezeteként az előző évi költségvetési maradvány igénybevételét jelöli meg.

(4) A képviselő-testület a finanszírozási bevételek között megjelenő előző évi költségvetési maradvány igénybevételének összegét 877.804.822 forintban állapítja meg.

(5) A Képviselő-testület az (1) bekezdés f) pontban megállapított bevételeket, kiemelt előirányzatonként a rendelet 1. melléklete alapján hagyja jóvá.

(6) A Képviselő-testület az (1) bekezdés g) pontban megállapított kiadásokat, kiemelt előirányzatonként, a rendelet 2. melléklete szerint hagyja jóvá.

(7) Az Önkormányzat és Szervei összevont költségvetési mérlegét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(8) Az Önkormányzat és Szervei beruházási kiadásait beruházásonként a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(9) Az Önkormányzat és Szervei felújítási kiadásait felújításonként a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését a rendelet következő mellékletei szerint hagyja jóvá:

a) a bevételeket kiemelt előirányzatonként az 6. melléklet,

b) a kiadásokat kiemelt előirányzatonként a 7. melléklet,

c) a bevételek és kiadások költségvetési mérlegét az 8. melléklet

tartalmazza.

(2) A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 45. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban, a 353/2011. (XII.30.) Korm. rendeletben, meghatározottak szerinti saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletekből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület megállapítja, hogy az Önkormányzatnak a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8. § (2) szerinti adósságot keletkeztető ügyletből eredő 2025. évi fizetési kötelezettsége 13.356.760 forint, 2025. évben további ilyen ügyletet nem tervez.

(4) Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait a 10. melléklet tartalmazza.

(5) A Képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 24. § (4) bekezdés c) pontja és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 28. §-a szerinti közvetett támogatást nem nyújt.

(6) A Képviselő-testület a 2025. költségvetési évre 3.324.220 forint általános tartalékot képez.

4. § (1) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal költségvetését a rendelet következő mellékletei szerint hagyja jóvá:

a) bevételeket kiemelt előirányzatonként az 11. melléklet,

b) kiadásokat kiemelt előirányzatonként a 12. melléklet,

c) bevételek és kiadások költségvetési mérlegét a 13. melléklet

tartalmazza.

(2) Az Ávr. 51. § (1) bekezdésében meghatározott rovatok terhére a költségvetési évben 5.000.000 forint összeghatárig vállalható kötelezettség.

5. § A Képviselő-testület a Nyíradonyért Szolgáltató Intézmény költségvetését a rendelet következő számú mellékletei szerint hagyja jóvá:

a) bevételeket kiemelt előirányzatonként a 14. melléklet,

b) a kiadásokat kiemelt előirányzatonként a 15. melléklet,

c) a bevételek és kiadások költségvetési mérlegét a 16. melléklet

tartalmazza.

6. § (1) A Képviselő-testület a Nyíradonyi Szivárvány Önkormányzati Óvoda költségvetését a rendelet következő mellékletei szerint hagyja jóvá:

a) bevételeket kiemelt előirányzatonként az 17. melléklet,

b) a kiadásokat kiemelt előirányzatonként a 18. melléklet,

c) a bevételek és kiadások költségvetési mérlegét az 19. melléklet

tartalmazza.

(2) Az Ávr. 51. § (1) bekezdésében meghatározott rovatok terhére 5.000.000 forint összeghatárig vállalható kötelezettség.

7. § A Képviselő-testület a Móricz Zsigmond Művelődési Ház és Városi Könyvtár költségvetését a rendelet következő mellékletei szerint hagyja jóvá:

a) bevételeket kiemelt előirányzatonként az 20. melléklet,

b) a kiadásokat kiemelt előirányzatonként a 21. melléklet,

c) a bevételek és kiadások költségvetési mérlegét az 22. melléklet

tartalmazza.

8. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a jogszabályokban, és az alapító okiratban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működni és gazdálkodni.

(3) A Képviselő-testület 2025. évben a köztisztviselők részére cafetéria-juttatás mértékét 300.000 forint/fő/év összegben állapítja meg. A juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.

(4) A Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a szerinti illetményalapot 2025. évben 57.975 forintban határozza meg.

(5) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv szabadon használhatja fel a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többlet költségvetési bevételét az éves költségvetésben meghatározott célokra.

(6) Az önkormányzatnál keletkező többletbevétel felhasználásáról 3.000.000 felett a képviselő-testület dönt, ezen összeghatár alatt a polgármester dönt.

(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(8) Az általános tartalékkal való rendelkezés jogát 2.000.000 Ft felett a Képviselő-testület gyakorolja, az összeghatár alatt a polgármester a rendelkező.

(9) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál és Szerveinél a munkába járással kapcsolatos személygépjármú közlekedési költségtérítés összegét 30 Ft/km összegben állapítja meg.

9. § (1) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, katasztrófa helyzet, illetve ezek következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – e rendelettől eltérő – intézkedéseket is hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(2) Ezen jogkörében a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

10. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatai módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 5.000.000 Ft összeghatárig – mely esetenként a 2.000.000.- Ft összeghatárt nem haladhatja meg – a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott átcsoportosításról a polgármester az első negyedév kivételével negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.

11. § (1) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok és dologi kiadások előirányzataival rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek feladataik ellátásáról úgy kötelesek gondoskodni, hogy biztosítsák a költségvetésében részükre megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(3) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 7.000.000 Ft-ban határozza meg.

(4) A bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. Az Áht. 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat, a polgármesteri hivatal házi pénztárából gazdasági eseményenként maximum 500 ezer forint összeghatárig, az intézmények házi pénztárából maximum 200.000 Ft összeghatárig a K1 Személyi juttatások, K3 Dologi kiadások, valamint K6 Beruházások kiemelt előirányzatra elszámolható kiadások, valamint az ezekre adott előlegek teljesíthetőek készpénzben, abban az esetben, amennyiben a bankszámlára történő utalás valamely oknál fogva nem lehetséges.

(5) A (4) bekezdésben rögzített esetek kivételével készpénz csak abban az esetben fizethető ki, amennyiben arra a polgármester külön engedélyt ad. Ebben az esetben a készpénzben történő kifizetés szükségességét és indokát külön dokumentálni kell, és azt a kifizetés dokumentumaihoz csatolni szükséges.

(6) A jegyző gondoskodik arról, hogy a költségvetési a rendeletben megtervezett irányító szervi támogatás átutalása a tényleges szükségletekhez igazodjon oly módon, hogy a költségvetési szervek pénzellátása folyamatosan biztosított legyen.

12. § Ezen rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.

13. § Hatályát veszti a 2025. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 2/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelet.

14. § Ez a rendelet 2025. május 1-jén lép hatályba.