Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2020.(III.27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2020. (III.27.) önkormányzati rendelete

Hatályos: 2020. 05. 01

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2020. (III.27.) önkormányzati rendelete

Végső előterjesztői indokolás

2. számú függelék a 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelethez

Iktatószám: I/17-59/2020.

F E D L A P

NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK

képviselő-testületi, illetve bizottsági ülés elé kerülő

előterjesztéséhez.

Tárgy:

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata

Napirend sorszáma: 5 (2020.03.26)/43

Előterjesztő: Tasó Béla polgármester

Készítette: Terdik János Intézményvezető

Az előterjesztés készítésében részt vett:

Az ülés időpontja: 2020. 03. 26.

Előzetesen tárgyalja:

☒ Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság,

☒ Egészségügyi és Szociális Bizottság,

☒ Köznevelési, Közművelődési, Ifjúsági és Sportbizottság

A döntés

☒ rendelet

☐ határozat

A döntéshez

☐ egyszerű

☒ minősített többség szükséges.

A döntéshozatal módja

☒ nyílt

☐ titkos

☐ névszerinti szavazás.

Az előterjesztést

☒ nyílt

☐ zárt ülésen kell tárgyalni.

Az előterjesztés jelentős feltételeinek összefoglalása

határozatok esetében

1.

Az előterjesztés tárgya:

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata

Mint önkormányzati feladat, a jellege szerint:

kötelező feladat, vagy önként vállalt feladat

2.

Pénzügyi igény forrásai:

nem releváns

önkormányzati saját forrás összege:

támogatás(ok) összege:

összes kiadás:

3.

A szükséges saját forrás fedezete:

-

4.

Főbb teljesítendő szakmai feltételek:

nem releváns

5.

Fenntartási időszak

nem releváns

- mettől meddig:

- szakmai kötelezettsége:
(pl: tovább foglalkoztatás, szolgáltatás teljesítés)

- kiadási igénye:

6.

A döntés folyamán figyelembe veendő egyéb jelentős feltételek, felmerülő kérdések:

-

Nyíradony, 2020. 03. 18.

Tasó Béla

polgármester

KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ELŐTERJESZTÉS

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata

Tisztelt Képviselő Testület!

Nyíradony Város Önkormányzata a Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás (a továbbiakban: Társulás) fenntartásában működő Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ (a továbbiakban: Szociális Központ) által biztosítja a különböző szociális és gyermekjóléti alapellátási feladatait.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 92. § (1) bekezdése alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról - ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban megjelölt székhely települési önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot.

E felhatalmazás alapján alkotta meg Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testülete a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V. 28.) önkormányzati rendeletét.

A mellékletként csatolt új rendelet-tervezet (a továbbiakban: Rendelet) megalkotásánál a magasabb szintű jogszabályi rendelkezések, valamint a Társulás korábban hozott döntései mellett figyelembe vettük az elmúlt évek tapasztalatait, illetőleg az ellátások igénylésével kapcsolatos tendenciákat is.

A rendelet 10. számú melléklete tartalmazza a Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ intézményi térítési díjait, melyet a Társulás Társulási Tanácsa az 5/2020. (II.4.) számú határozatával hagyott jóvá.

Mivel a rendelettervezet - a szociális étkeztetés esetében - intézményi térítési díj emelést is magában foglal, ezért az új, magasabb térítési díjakat, csak a rendelet kihirdetése után leghamarabb 30 nappal lehet bevezetni.

1. Általános indokolás

Jelen jogszabály Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V. 28.) önkormányzati rendeletét, valamint a tanyagondnoki szolgálatokról szóló 11/2009. (IX. 29.) számú rendeletét váltja fel.

Az Szt. 92. § (1) –(2) bekezdései alapján a fenntartó önkormányzat, illetve ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról.

A fentiek szerint a rendelet-tervezet tartalmazza a kérelem benyújtásával kapcsolatos eljárási szabályokat, a törvényi felhatalmazás alapján az egyes szociális pénzbeli ellátásokra vonatkozó részletszabályokat, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások formáit, az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának szabályait. Tartalmazza továbbá a rendelet megalkotásával egyidejűleg hatályon kívül helyezendő rendeletet.

2. Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A rendelet-tervezet 1. §-a tartalmazza a rendelet célját.

A 2. §-hoz

A tervezet ezen szakasza a rendeletben meghatározott ellátások személyi hatályát rögzíti.

A 3. §-hoz

A rendelet-tervezet 3. §-a a rendeletben szabályozott ellátási formák ellátási területét nevesíti.

A 4. – 10. §-hoz

A rendelet-tervezet ezen szakaszai az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a családsegítés, a támogató szolgáltatás, a tanyagondnoki szolgáltatás, és az idősek nappali ellátása jogosultsági feltételeit tartalmazza.

A 11. – 15. §-hoz

A tervezet ezen szakaszai az eljárási szabályokat rögzíti. Meghatározásra került, hogy az ellátások iránti kérelmeket hol kell benyújtani, mik az igénybevétel feltételei, továbbá az ellátás megszűnésének eseteit tartalmazza. A rendelet ezen szakaszai az intézményi és a fizetendő személyi térítési díjak mértékét, csökkentésének és elengedésének eseteit, módjait.

A 16. §-hoz

A rendelet ezen szakasza az ellátás megszüntetésével kapcsolatos eljárásrendet állapítja meg.

A 17. §-hoz

A rendelet kihirdetése és hatályba lépése közötti időtartamra vonatkozó szabályozás: A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-ában foglaltak értelmében a fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak kell eltelnie. Ezt a rendelkezést az önkormányzati rendeletekre is kell alkalmazni.

Fentiekre tekintettel a rendelet hatálybalépésének időpontja 2020. május 1. napja.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit.

Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

A Jat. 17. § (2) bekezdése szerint a hatásvizsgálat során vizsgálni kell:

a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen

aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,

ab) környezeti és egészségi következményeit,

ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint

b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és

c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.

A fentiek alapján a rendelet elfogadásának várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:

1. A rendeletmódosítás valamennyi jelentősnek ítélt hatása különösen:

a.) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:

A rendelet jóváhagyásához kapcsolódó társadalmi hatás a Szociális Központ által nyújtott szolgáltatásokat igénybe vevő ellátottak, törvényes képviselőjük, vagy családjuk számára várható. A térítési díj emelése nem ró aránytalan terheket az igénylőkre és megfizethető szolgáltatást tudnak igénybe venni, hiszen a jogszabályban foglalt terhelhetőséget továbbra is figyelembe veszi az intézmény.

b.) A Rendelet módosításának környezeti és egészségügyi következményei nem határozhatók meg.

c.) Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása változatlanul az intézménynél jelentkezik azáltal, hogy az intézményi jogviszonyról, a személyi térítési díjakról az intézményvezető dönt.

2. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye oly módon határozható meg, hogy az önkormányzatnak az Szt.-ben foglalt felhatalmazása alapján fennáll a végrehajtási szabályok tekintetében a jogalkotási kötelezettsége, továbbá az intézményi térítési díjat a fenntartónak kell meg állapítania, melyek elmaradása esetén az önkormányzat mulasztásos jogszabálysértést követne el, illetve ellentétes lenne a rendelet a magasabb szintű jogszabályokkal.

3. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

A Jat. 18. § (1) bekezdése alapján a jogszabály tervezetéhez indokolást kell csatolni, melyben ismertetni kell a Rendelet egyes rendelkezéseinek módosítását szükségessé tevő okokat, célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik.

Az indoklást az előterjesztés 2. számú melléklete tartalmazza.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.

Nyíradony, 2020. március 20.

Tasó Béla

polgármester