Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2020.(III.27.) önkormányzati rendeletének indokolása
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2020. (III.27.) önkormányzati rendelete
Hatályos: 2020. 05. 01Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2020. (III.27.) önkormányzati rendelete
Végső előterjesztői indokolás
2. számú függelék a 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelethez
Iktatószám: I/17-59/2020.
F E D L A P
NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK
képviselő-testületi, illetve bizottsági ülés elé kerülő
előterjesztéséhez.
Tárgy:
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata
Napirend sorszáma: 5 (2020.03.26)/43
Előterjesztő: Tasó Béla polgármester
Készítette: Terdik János Intézményvezető
Az előterjesztés készítésében részt vett:
Az ülés időpontja: 2020. 03. 26.
Előzetesen tárgyalja:
☒ Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság,
☒ Egészségügyi és Szociális Bizottság,
☒ Köznevelési, Közművelődési, Ifjúsági és Sportbizottság
A döntés
☒ rendelet
☐ határozat
A döntéshez
☐ egyszerű
☒ minősített többség szükséges.
A döntéshozatal módja
☒ nyílt
☐ titkos
☐ névszerinti szavazás.
Az előterjesztést
☒ nyílt
☐ zárt ülésen kell tárgyalni.
Az előterjesztés jelentős feltételeinek összefoglalása
határozatok esetében
1. | Az előterjesztés tárgya: | Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló
15/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata |
Mint önkormányzati feladat, a jellege szerint: | kötelező feladat, vagy önként vállalt feladat | |
2. | Pénzügyi igény forrásai: | nem releváns |
önkormányzati saját forrás összege: | ||
támogatás(ok) összege: | ||
összes kiadás: | ||
3. | A szükséges saját forrás fedezete: | - |
4. | Főbb teljesítendő szakmai feltételek: | nem releváns |
5. | Fenntartási időszak | nem releváns |
- mettől meddig: | ||
- szakmai kötelezettsége: | ||
- kiadási igénye: | ||
6. | A döntés folyamán figyelembe veendő egyéb jelentős feltételek, felmerülő kérdések: | - |
Nyíradony, 2020. 03. 18.
Tasó Béla
polgármester
KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ELŐTERJESZTÉS
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata
Tisztelt Képviselő Testület!
Nyíradony Város Önkormányzata a Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás (a továbbiakban: Társulás) fenntartásában működő Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ (a továbbiakban: Szociális Központ) által biztosítja a különböző szociális és gyermekjóléti alapellátási feladatait.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 92. § (1) bekezdése alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról - ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban megjelölt székhely települési önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot.
E felhatalmazás alapján alkotta meg Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testülete a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V. 28.) önkormányzati rendeletét.
A mellékletként csatolt új rendelet-tervezet (a továbbiakban: Rendelet) megalkotásánál a magasabb szintű jogszabályi rendelkezések, valamint a Társulás korábban hozott döntései mellett figyelembe vettük az elmúlt évek tapasztalatait, illetőleg az ellátások igénylésével kapcsolatos tendenciákat is.
A rendelet 10. számú melléklete tartalmazza a Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ intézményi térítési díjait, melyet a Társulás Társulási Tanácsa az 5/2020. (II.4.) számú határozatával hagyott jóvá.
Mivel a rendelettervezet - a szociális étkeztetés esetében - intézményi térítési díj emelést is magában foglal, ezért az új, magasabb térítési díjakat, csak a rendelet kihirdetése után leghamarabb 30 nappal lehet bevezetni.
1. Általános indokolás
Jelen jogszabály Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 15/2015. (V. 28.) önkormányzati rendeletét, valamint a tanyagondnoki szolgálatokról szóló 11/2009. (IX. 29.) számú rendeletét váltja fel.
Az Szt. 92. § (1) –(2) bekezdései alapján a fenntartó önkormányzat, illetve ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról.
A fentiek szerint a rendelet-tervezet tartalmazza a kérelem benyújtásával kapcsolatos eljárási szabályokat, a törvényi felhatalmazás alapján az egyes szociális pénzbeli ellátásokra vonatkozó részletszabályokat, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások formáit, az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának szabályait. Tartalmazza továbbá a rendelet megalkotásával egyidejűleg hatályon kívül helyezendő rendeletet.
2. Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet-tervezet 1. §-a tartalmazza a rendelet célját.
A 2. §-hoz
A tervezet ezen szakasza a rendeletben meghatározott ellátások személyi hatályát rögzíti.
A 3. §-hoz
A rendelet-tervezet 3. §-a a rendeletben szabályozott ellátási formák ellátási területét nevesíti.
A 4. – 10. §-hoz
A rendelet-tervezet ezen szakaszai az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a családsegítés, a támogató szolgáltatás, a tanyagondnoki szolgáltatás, és az idősek nappali ellátása jogosultsági feltételeit tartalmazza.
A 11. – 15. §-hoz
A tervezet ezen szakaszai az eljárási szabályokat rögzíti. Meghatározásra került, hogy az ellátások iránti kérelmeket hol kell benyújtani, mik az igénybevétel feltételei, továbbá az ellátás megszűnésének eseteit tartalmazza. A rendelet ezen szakaszai az intézményi és a fizetendő személyi térítési díjak mértékét, csökkentésének és elengedésének eseteit, módjait.
A 16. §-hoz
A rendelet ezen szakasza az ellátás megszüntetésével kapcsolatos eljárásrendet állapítja meg.
A 17. §-hoz
A rendelet kihirdetése és hatályba lépése közötti időtartamra vonatkozó szabályozás: A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-ában foglaltak értelmében a fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak kell eltelnie. Ezt a rendelkezést az önkormányzati rendeletekre is kell alkalmazni.
Fentiekre tekintettel a rendelet hatálybalépésének időpontja 2020. május 1. napja.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit.
Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
A Jat. 17. § (2) bekezdése szerint a hatásvizsgálat során vizsgálni kell:
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
A fentiek alapján a rendelet elfogadásának várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
1. A rendeletmódosítás valamennyi jelentősnek ítélt hatása különösen:
a.) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet jóváhagyásához kapcsolódó társadalmi hatás a Szociális Központ által nyújtott szolgáltatásokat igénybe vevő ellátottak, törvényes képviselőjük, vagy családjuk számára várható. A térítési díj emelése nem ró aránytalan terheket az igénylőkre és megfizethető szolgáltatást tudnak igénybe venni, hiszen a jogszabályban foglalt terhelhetőséget továbbra is figyelembe veszi az intézmény.
b.) A Rendelet módosításának környezeti és egészségügyi következményei nem határozhatók meg.
c.) Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása változatlanul az intézménynél jelentkezik azáltal, hogy az intézményi jogviszonyról, a személyi térítési díjakról az intézményvezető dönt.
2. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye oly módon határozható meg, hogy az önkormányzatnak az Szt.-ben foglalt felhatalmazása alapján fennáll a végrehajtási szabályok tekintetében a jogalkotási kötelezettsége, továbbá az intézményi térítési díjat a fenntartónak kell meg állapítania, melyek elmaradása esetén az önkormányzat mulasztásos jogszabálysértést követne el, illetve ellentétes lenne a rendelet a magasabb szintű jogszabályokkal.
3. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
A Jat. 18. § (1) bekezdése alapján a jogszabály tervezetéhez indokolást kell csatolni, melyben ismertetni kell a Rendelet egyes rendelkezéseinek módosítását szükségessé tevő okokat, célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik.
Az indoklást az előterjesztés 2. számú melléklete tartalmazza.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.
Nyíradony, 2020. március 20.
Tasó Béla
polgármester