Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testülete 14/2021. (VI. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása
Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról
Hatályos: 2021. 06. 14Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz
2. számú függelék a 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelethez
Iktatószám: I/_________/2021.
F E D L A P
NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK
képviselő-testületi, illetve bizottsági ülés elé kerülő
előterjesztéséhez.
Tárgy: Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról önkormányzati rendelet-tervezet megvitatása
Napirend sorszáma:
Előterjesztő: Tasó Béla polgármester
Készítette: Mezei-Czifra Bernadett jegyző
Az előterjesztés készítésében részt vett: -
Az ülés időpontja: Kat. 46. § (4)
Előzetesen tárgyalja: -
A döntés
x rendelet
□ határozat
A döntéshez
□ egyszerű
x minősített többség szükséges.
A döntéshozatal módja
x nyílt
□ titkos
□ névszerinti szavazás.
Az előterjesztést x nyílt
□ zárt ülésen kell tárgyalni.
Nyíradony, 2021. május 10.
Tasó Béla
polgármester
Tisztelt Képviselő-testület!
A képviselő-testület a 2019. október 18-án tartott ülésén megalkotta a szervezeti és működési szabályzatát, melyet a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének Nyíradony Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendeletével (a továbbiakban: SzMSz) fogadott el.
Azonban a rendeletet módosítani szükséges, melyekről az alábbi indoklást adom:
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a Továbbiakban: Ht.) 33. § (4) bekezdése alapján a települési önkormányzat önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat ellátási kötelezettsége nem mentesíti a települési önkormányzatot a Mötv. 13. § (1) bekezdés 5. pontjában foglalt köztisztasági feladatok ellátásának, azon belül is a közterületen elhagyott hulladék felszámolásával összefüggő kötelezettsége alól.
A Ht. 61. § az elhagyott hulladék tekintetében részletesen szabályozza a hulladék és érintett ingatlan birtokosának, tulajdonosának kötelezettségeit, valamint a jogszerűtlenül megvált hulladékról esetén annak szankcionálását.
A környezetvédelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdése alapján az önkormányzatok környezetvédelmi tárgyú rendeletének, így a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló rendeletének tervezetét véleményezésre meg kell küldeni az illetékes környezetvédelmi igazgatási szervnek.
Mindezek figyelembevételével jelen rendelet-tervezet megküldésre került: Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály részére. Mely a csatolt véleményt adta.
Jelen rendelet-tervezettel a hatályos helyi rendelet kerül a fentiek alapján kiegészítésre.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítésének hatásvizsgálatával kapcsolatban a rendelet várható következményeiről a (2) bekezdésben meghatározottak alapján az alábbi tájékoztatást adom:
1., A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági költségvetési hatásai:
A rendeletmódosításnak gazdasági, költségvetési hatása nincs.
2., Környezeti és egészségügyi következmények:
A rendelet-módosításnak környezetre gyakorolt hatása jelentős, ezzel arányosan a lakosság egészségügyi állapota is javulhat hosszútávon.
3., Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A rendelet-tervezet elfogadásával az adminisztratív terhek növekedése várható, melyre a hivatali apparátus felkészült.
4., A jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásának a hiányában olyan helyzet állhatna elő, mely alapján a rendelet nem felelne meg a törvényi előírásnak.
Elmaradásának következménye a kormányhivatal által intézett törvényességi felhívás.
5., Személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
A fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő - testületet a rendelet-tervezet elfogadására.
Nyíradony, 2021. május 10.
Tasó Béla
polgármester
RENDELET-TERVEZET
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról szóló ___/2021. (…) önkormányzati rendelet
Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testülete feladat- és hatáskörében eljárva, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján, a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletszerint kihirdetett, a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvénnyel megerősített és meghosszabbított veszélyhelyzetben Nyíradony Város Polgármestere, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában, és a 88. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 5. és 19. pontjaiban, valamint a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörben eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály, valamint Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testület véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
(1)Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendelet 12. §-a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
Az önkormányzat az elhagyott hulladék felszámolása érdekében a Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft. koordinálásával a Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft által foglalkoztatott munkavállalók, valamint az önkormányzat által e célból indított közfoglalkoztatási programokban résztvevő közfoglalkoztatottak bevonásával végzi a közterületen elhagyott, vagy ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett hulladék felderítését és gyűjtését.
(2)Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendelet 12. §-a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
Az önkormányzat az elhagyott, vagy ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett hulladék elszállításáról és kezeléséről közszolgáltató útján gondoskodik.
2. §
Jelen rendelet 2021. május …….. napján lép hatályba, és 2021. május ………. napján hatályát veszti.
Nyíradony, 2021. ………………………..
Tasó Béla Mezei-Czifra Bernadett
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése a hivatalban lévő hirdető táblára történő kifüggesztéssel megtörtént.
Nyíradony, 2021. ……………………. Mezei-Czifra Bernadett
jegyző
Tisztelt Képviselő-testület!
A veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletalapján a veszélyhelyzetben alkalmazni szükséges a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: katasztrófavédelmi törvény) 46. §-ának (4) bekezdését, amely az alábbiak szerint rendelkezik:
Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.
A járvány terjedésének megakadályozása végett a fenti előterjesztés alapján kérem a Tisztelt képviselő-testülettől, hogy a csatoltan megküldött előterjesztés véleményezését és a vonatkozó javaslatát 2021.06.14. napjáig számomra visszajuttatni szíveskedjen.
Nyíradony, 2021. június 10.
Tasó Béla
polgármester