Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testülete 14/2021. (VI. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása

Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Hatályos: 2021. 06. 14

Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

2. számú függelék a 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelethez

Iktatószám: I/_________/2021.

F E D L A P

NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK

képviselő-testületi, illetve bizottsági ülés elé kerülő

előterjesztéséhez.

Tárgy: Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról önkormányzati rendelet-tervezet megvitatása

Napirend sorszáma:

Előterjesztő: Tasó Béla polgármester

Készítette: Mezei-Czifra Bernadett jegyző

Az előterjesztés készítésében részt vett: -

Az ülés időpontja: Kat. 46. § (4)

Előzetesen tárgyalja: -

A döntés

x rendelet

□ határozat

A döntéshez

□ egyszerű

x minősített többség szükséges.

A döntéshozatal módja

x nyílt

□ titkos

□ névszerinti szavazás.

Az előterjesztést x nyílt

□ zárt ülésen kell tárgyalni.

Nyíradony, 2021. május 10.

Tasó Béla

polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!

A képviselő-testület a 2019. október 18-án tartott ülésén megalkotta a szervezeti és működési szabályzatát, melyet a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének Nyíradony Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendeletével (a továbbiakban: SzMSz) fogadott el.

Azonban a rendeletet módosítani szükséges, melyekről az alábbi indoklást adom:

A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a Továbbiakban: Ht.) 33. § (4) bekezdése alapján a települési önkormányzat önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat ellátási kötelezettsége nem mentesíti a települési önkormányzatot a Mötv. 13. § (1) bekezdés 5. pontjában foglalt köztisztasági feladatok ellátásának, azon belül is a közterületen elhagyott hulladék felszámolásával összefüggő kötelezettsége alól.

A Ht. 61. § az elhagyott hulladék tekintetében részletesen szabályozza a hulladék és érintett ingatlan birtokosának, tulajdonosának kötelezettségeit, valamint a jogszerűtlenül megvált hulladékról esetén annak szankcionálását.

A környezetvédelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdése alapján az önkormányzatok környezetvédelmi tárgyú rendeletének, így a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló rendeletének tervezetét véleményezésre meg kell küldeni az illetékes környezetvédelmi igazgatási szervnek.

Mindezek figyelembevételével jelen rendelet-tervezet megküldésre került: Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály részére. Mely a csatolt véleményt adta.

Jelen rendelet-tervezettel a hatályos helyi rendelet kerül a fentiek alapján kiegészítésre.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítésének hatásvizsgálatával kapcsolatban a rendelet várható következményeiről a (2) bekezdésben meghatározottak alapján az alábbi tájékoztatást adom:

1., A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági költségvetési hatásai:

A rendeletmódosításnak gazdasági, költségvetési hatása nincs.

2., Környezeti és egészségügyi következmények:

A rendelet-módosításnak környezetre gyakorolt hatása jelentős, ezzel arányosan a lakosság egészségügyi állapota is javulhat hosszútávon.

3., Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

A rendelet-tervezet elfogadásával az adminisztratív terhek növekedése várható, melyre a hivatali apparátus felkészült.

4., A jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

A rendelet megalkotásának a hiányában olyan helyzet állhatna elő, mely alapján a rendelet nem felelne meg a törvényi előírásnak.

Elmaradásának következménye a kormányhivatal által intézett törvényességi felhívás.

5., Személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

A jogszabály alkalmazásához a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

A fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő - testületet a rendelet-tervezet elfogadására.

Nyíradony, 2021. május 10.

Tasó Béla

polgármester

RENDELET-TERVEZET

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendeletének módosításáról szóló ___/2021. (…) önkormányzati rendelet

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testülete feladat- és hatáskörében eljárva, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján, a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletszerint kihirdetett, a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvénnyel megerősített és meghosszabbított veszélyhelyzetben Nyíradony Város Polgármestere, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában, és a 88. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 5. és 19. pontjaiban, valamint a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörben eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály, valamint Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testület véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. §

(1)Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendelet 12. §-a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

Az önkormányzat az elhagyott hulladék felszámolása érdekében a Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft. koordinálásával a Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft által foglalkoztatott munkavállalók, valamint az önkormányzat által e célból indított közfoglalkoztatási programokban résztvevő közfoglalkoztatottak bevonásával végzi a közterületen elhagyott, vagy ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett hulladék felderítését és gyűjtését.

(2)Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony város közigazgatási területén szervezett települési hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 23/2018. (XI.29.) önkormányzati rendelet 12. §-a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

Az önkormányzat az elhagyott, vagy ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett hulladék elszállításáról és kezeléséről közszolgáltató útján gondoskodik.

2. §

Jelen rendelet 2021. május …….. napján lép hatályba, és 2021. május ………. napján hatályát veszti.

Nyíradony, 2021. ………………………..

Tasó Béla Mezei-Czifra Bernadett

polgármester jegyző

A rendelet kihirdetése a hivatalban lévő hirdető táblára történő kifüggesztéssel megtörtént.

Nyíradony, 2021. ……………………. Mezei-Czifra Bernadett

jegyző

Tisztelt Képviselő-testület!

A veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletalapján a veszélyhelyzetben alkalmazni szükséges a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: katasztrófavédelmi törvény) 46. §-ának (4) bekezdését, amely az alábbiak szerint rendelkezik:

Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.

A járvány terjedésének megakadályozása végett a fenti előterjesztés alapján kérem a Tisztelt képviselő-testülettől, hogy a csatoltan megküldött előterjesztés véleményezését és a vonatkozó javaslatát 2021.06.14. napjáig számomra visszajuttatni szíveskedjen.

Nyíradony, 2021. június 10.

Tasó Béla

polgármester