Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

Nyíradony Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 09. 01

Nyíradony Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1–3. §-hoz, az 1. melléklethez és a 2. melléklethez

Részletes Indoklás

1. §

A polgármester számos olyan hatáskörrel, jogosítvánnyal rendelkezik, amelyek folyamatos gyakorlása a helyi önkormányzat zavartalan, zökkenőmentes működésének elengedhetetlen feltétele. A jogalkotó szükségesnek tartotta, hogy ez a polgármester távollétében, tartós akadályoztatása esetén is biztosított legyen. Ezeket a célokat szolgálja az alpolgármester intézménye.

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 74. § (1) bekezdése képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert, főpolgármester-helyettest, a megye közgyűlése alelnököt (a továbbiakban együtt: alpolgármester) választ, több alpolgármestert választhat. A képviselő-testület legalább egy alpolgármestert saját tagjai közül választ meg. Az alpolgármester jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek, a megbízatás megszűnésével szűnnek meg.

Az Mötv. 43. § (3) bekezdésében foglaltak alapján a képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait, az alpolgármestert, alpolgármestereket, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.

A választható alpolgármesterek számát, mint alapvető szervezeti kérdést az SzMSz-ben kell szabályoznia a képviselő-testületnek. Az alpolgármesteri tisztség főállásban és társadalmi megbízatásban is betölthető. Az alpolgármester megválasztásáról és a tisztség betöltésének módjáról a jogszabályi rendelkezések figyelembevételével a képviselő-testület dönt. Az SzmSz-ben rendelkezni kell arról is, hogy az alpolgármester tisztségét főállású alpolgármesterként, vagy társadalmi megbízatásban végzi.

A jelenlegi szabályozás alapján az alakuló ülésen a képviselő-testület az alpolgármesteri tisztséget társadalmi megbízatásban történő ellátással határozta meg a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének Nyíradony Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendeletének 25. §-a alapján a képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

Az Mötv. 75. § (1) bekezdése alapján az alpolgármesteri tisztség főállásban is ellátható. A főállású alpolgármester foglalkoztatási jogviszonya a helyi önkormányzat képviselő-testületének a tisztség főállásban történő betöltéséről szóló döntését követően, az alpolgármester megválasztásával jön létre.

Az Mötv. 64. § (2) bekezdése alapján a főállású a polgármester, ha főállású polgármesterként választották meg. A polgármesteri tisztség betöltésének módját a képviselő-testület a megbízatás időtartamán belül egy esetben a polgármester egyetértésével, a szervezeti és működési szabályzat egyidejű módosításával megváltoztathatja. Az Mötv 79. § (2) bekezdése alapján a polgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a főpolgármester jogállására vonatkozó szabályokat az alpolgármesterre, a megyei közgyűlés alelnökére és a főpolgármester-helyettesre is megfelelően alkalmazni kell.

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény az alábbiakban rendelkezik:

A 225/A. § (2) bekezdés b) pontja alapján a főállású polgármester foglalkoztatási jogviszonya a szervezeti és működési szabályzat módosításával jön létre, ha a képviselő-testület a társadalmi megbízatást – a polgármesterrel egyetértésben – főállásúra változtatja.

A 225/K. § (1) bekezdése alapján ha e törvény eltérően nem rendelkezik, a polgármesteren az alpolgármestert, a megyei közgyűlés elnökét, alelnökét, a főpolgármestert, a főpolgármester-helyettest is érteni kell.

2. §

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Nyíradony Város Önkormányzatát támogatásban részesíti a Tér-zene Program Nyíradonyban címen benyújtott pályázata kapcsán. A támogatás elszámolását a 082030-Művészeti tevékenységek (kivéve színház) kormányzati funkción könyvelve szükséges megtenni.

Valamint az alaprendelet 5. számú melléklete tartalmazza az Egészségügyi és Szociális Bizottság feladatait, melyet az alábbi pontokkal szükséges kiegészíteni:

1., „rendkívüli települési támogatás esetén a 20.000 Ft feletti összeg megállapításánál a jegyző előzetes kérésére véleményezi azt.” Melynek indoka, hogy korábban a települési támogatást szabályozó rendelet módosításra került, így szükséges az SzMSz szabályozását is hozzá igazítani.

2., „az önkormányzati tulajdonú lakások bérlőjének kijelölésére javaslatot tesz, valamint a javaslatot tesz az üresen álló vagy megüresedő szociális célú bérlakások szükséglakássá történő átminősítésére” feladatok kiegészítésére az önkormányzati bérlakások bérbeadásának újra szabályozása végett a szükséges.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítésének hatásvizsgálatával kapcsolatban a rendelet várható következményeiről a (2) bekezdésben meghatározottak alapján az alábbi tájékoztatást adom:

a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen

aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait:

A jogviszonyban foglalkoztatott alpolgármester illetményre és költségtérítésre jogosult, mely költség fedezetét az önkormányzat költségvetése tartalmazza.

ab) környezeti és egészségi következményeit:

nem releváns.

ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait:

nem releváns.

b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit:

nem releváns.

c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket:

az önkormányzat rendelkezésére áll.