Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021.(III.12.) önkormányzati rendeletének indokolása

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló 5/2021. (III.12.) önkormányzati rendelete

Hatályos: 2021. 03. 13

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló 5/2021. (III.12.) önkormányzati rendelete

Részletes indokolás

Az 1–9. §-hoz és az 1.1–8. melléklethez

2. számú függelék a 24/2019. (X.18.) önkormányzati rendelethez

Iktatószám: I/ -_______/2021.

F E D L A P

NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK

képviselő-testületi, illetve bizottsági ülés elé kerülő

előterjesztéséhez.

Tárgy: Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Nyíradony Város Önkormányzat 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet megvitatása

Napirend sorszáma:

Előterjesztő: Tasó Béla polgármester

Készítette: Hadház Tibor gazd.vez.

Az előterjesztés készítésében részt vett: Puskás Éva főtanácsos

Az ülés időpontja: 2021.02.13.

Előzetesen tárgyalja:

Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság,

Közművelődési, Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság,

Egészségügyi és Szociális Bizottság

A döntés

x rendelet

□ határozat

A döntéshez

x egyszerű

□ minősített többség szükséges.

A döntéshozatal módja

x nyílt

□ titkos

□ névszerinti szavazás.

Az előterjesztést x nyílt

□ zárt ülésen kell tárgyalni.

Nyíradony, 2021. február 7.

Tasó Béla

polgármester

Tisztelt Képviselő Testület!

Különösen fontos, hogy a költségvetési egyensúly megtartása, visszaállítása érdekében milyen rendelkezések, intézkedések születnek.

Az előző években is bemutatott "lehetőség <=> igény" közötti óriási különbség a 2021. évi költségvetés tervezésekor is fennáll. Továbbra is olyan VÉGREHAJTHATÓ döntésekre van szükség, ami egyértelműen meghatározza, hogy milyen feladatok és mennyi pénzügyi keret erejéig végezhetők, AZT IS MEGHATÁROZVA ÉS BETARTATVA, HOGY EZEN DÖNTÉSEN KÍVÜL ESŐ ÉLŐ SZERZŐDÉSEKET FEL KELL MONDANI, ILLEVE TOVÁBBI SZERZŐDÉSEK KÖTÉSE, TOVÁBBI KÖTELEZETTSÉGEK VÁLLALÁSA TILTOTT.

A csőd elkerülése érdekében kérem együttműködésüket VÉGREHAJTHATÓ döntések meghozatalában, és azok következetes végrehajtásának MEGKÖVETELÉSÉBEN, VÉGREHAJTÁSÁBAN.

A költségvetés tárgyalása során kiemelten kerüljön mérlegelésre, hogy a helyi adóbevételek milyen felhasználási célokat szolgáljanak.

A költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék. A bekért és beérkező információkat figyelembe véve, azok fontosságát, kockázatát, várható következményét súlyozva, a felhasználási célokról és hozzárendelt költségvetési keretekről a döntés minél előbb meghozandó.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: az Mötv.) 115. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

Nagyon fontos, hogy az önkormányzat milyen döntésekkel, intézkedésekkel biztosítja a gazdálkodás biztonságát. Valamint hasonlóan nagyon fontos, hogy az intézkedések és jogszabályok érvényesülését, azaz a gazdálkodás szabályszerűségét a polgármester hogyan biztosítja.

Az intézkedések, döntések meghozatalát az is sürgeti, hogy ha az intézmények normatíván felüli többletigényei nem kerülnek támogatásra, akkor az eddig megszokott, jelenleg is többletkiadást generáló feladatstruktúra átalakítása kevésbé késlekedjen, és a költségvetési egyensúly visszaállhasson. Az is különösen mérlegelendő, hogy ha „elkerülhetettlen” feladatok kimaradnak a szükséges támogatásokból attól még azon feladatok kiadásai jelentkezni fognak, és a költségvetési egyensúly javulása nem következik be.

El kell érni tárgyalások eredményes lezárását úgy, hogy a költségvetési rendelet lehetőleg egy fordulós módosításaként történhessen meg. Ennek hiányában a normatíván felül jelentkező igények esetenként és esetleges jóváhagyásokkal elégíthető ki, amit indokolatlanul sok önkormányzati gyűlést igényel és kiszámíthatatlan, hogy a végére marad-e keret kötelező feladatvégzésre, vagy olyan feladatvégzésre, amit az Önkormányzat kiemelten végzendőnek tart.

A kötelezően bevetett ASP könyvelési rendszer lehetőségeit is megtapasztalva, a költségvetés adatainak elemzéséhez 2020. évtől kialakításra került egy olyan sajátfejlesztésű információs rendszer, ami segíti a könnyebb átláthatóságot, részletesebb, már-már tételes információt nyújt tervezett feladatvégzések bevételeiről és kiadásairól, ezáltal a döntéshozás is pontosabbá, célirányosabbá válhat, ami a 2021. év költségvetésének tervezésénél is érvényesül.

Hivatkozott jogszabályok rövidítése:

Jogszabály neve és száma

rövidítése

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény

Mötv.

az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény

Áht.

az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet

Ávr.

A jegyző által az előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a képviselő-testületnek. / Áht. 24. § (3)

1. Tájékoztató mérlegek, kimutatások és szöveges indoklásai

I.1. Tájékoztatás a Nyíradony Város Önkormányzat költségvetési mérlegéről közgazdasági tagolásban, és előirányzat felhasználási tervéről /Áht. 24. § (4) a)

Nyíradony Város Önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban az 1. melléklet tartalmazza. (a mérleg a vonatkozó év tervadatait, az előző év várható, és az azt megelőző év tényadatait tartalmazzák /Áht. 102. § (3))

Szöveges kiegészítés, főbb tendenciák, figyelmeztető jelek, fontosabb jellemzők:

1. Figyelembe véve az 5-600 millió Ft összegű helyi adó terhére jelentkező együttest igényt, valamint a reálisan tervezhető 200-260 millió Ft összegű helyi adóbevételt a költségvetési tárgyalás során felmerülő elvégzendő feladatok és azok jelenlegi részeredményeit, több fordulós tárgyalás történt arról, hogy a többszörös igényekhez képest mely területek kerüljenek támogatásra a normatíván felül, de még nem jutott odáig, hogy a helyi adóbevételek szintjén belül maradjon.

2. A szociális normatíva jellemzően és elsősorban segélyezésre, szociális szolgáltatásra, gyermekétkeztetésre használható.

3. Az Áht. 23. § (3) előírja, hogy a költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék. A beruházási projektek megvalósulása során visszatérő tapasztalat, hogy a tényleges bekerülési költség meghaladja a tervezett költségeket. Ezt figyelembe véve milyen összegű tartalékképzés a reális? Valamint a tapasztalat is azt támasztaj alá, hogy egyéb, előre pontosan nem látható, felmerülő kiadásokra is szükséges tartalékot képezni. Jelen költségvetési tervezetben 30.000.000,-Ft összegű tartalék szerepel egyrészt az előre nem láható kiadásokra, másrészt a járvány miatti kockázatos adóbevétel miatt.

4. Amíg az ingatlanértékesítésből származó többletbevétel akkor célszerű számolni, ha a bevétel tárgyévi realizálása legalább a megkötött szerződés alapján valószínűsíthető, az előző évre tervezett ingatlanértékesítésből származó bevétel sem teljesül.

5. A Vagyonkezelő Kft. által igénylendő támogatás a végzett feladatokhoz rendelten kerüljön megtervezésre, és a támogatás igénylése is aszerint történjen. Előrelépés, hogy Vagyonkezelő Kft. üzleti tervének és a költségvetési rendelet munkaanyaga egyidőben készül, így a döntéshozás is egyszerre tárgyalhatja.

6. A konyhai költség továbbra fedezik kellően a bevételei. Ha az Önkormányzat nem akarja azokat a helyi adóból finanszírozni, akkor az élelmezési díjak további emelése szükséges.

7. Kerüljenek bemutatásra az üzleti és egyéb bevételszerző tevékenységek, ill. azok növelésére irányuló tervezett intézkedések (díjemelések, tevékenységi kör bővítése, stb.), valamint vagyonértékesítésbe bevonható vagyonelemek. A járvány miatt a díjemelési lehetőségek felfüggesztésre kerültek. Ez nem csak bevételkiesést jelent, hanem folyamatos költségfelmerülés, pl. élelmezés esetén még ez is ráfizetéses tevékenység folytatását eredményezi.

8. A sportcélú ingatlanok fenntartása, üzemeltetése történhet-e más intézményi rendszerben úgy, hogy az az önkormányzat költségvetését ne, vagy minél kisebb mértékben terhelje. A sportcsarnok fenntartásában modellváltás várható, ennek előzményeként a fenntartási költségek közvetlenül az önkormányzatnál jelentkeznek.

9. A közüzemi fogyasztási helyek áttekintése, indokoltságának, fellelhetőségének bemutatásával javítani szükséges az átláthatóságot.

10. A költségvetési rendeletben kerüljön meghatározásra, hogy a helyi adóból finanszírozandó feladatok jóváhagyott összegeinek igénylése és folyósítása időarányosan, ill. feladatvégzéssel arányosan történjen.

11. Az iparűzési adóalapból számított egy főre jutó adóerő-képesség 19.981,-Ft-ra emelkedett, ami azt az örvendetes tényt jelenti, hogy javul Nyíradony gazdasági ereje, de ezzel együtt csökkenhetnek egyes állami támogatások, mint pl: tavaly 570,-Ft-ról 542,-Ft-ra csökkent 1 adag szünidei étkeztetés támogatása, ami 2021. évben változott. (21.000,-Ft-ot meghaladó adóerő-képesség esetén 513,-Ft lenne. További érdekesség, hogy 22.000,-Ft-ot meghaladva már szolidaritási hozzájárulást kell fizetni.)

12. A helyi adóbevétel tervezése a járvány miatt, még tendencia elven sem kalkulálható, teljesen bizonytalan kimenetelű. A tervszámok az előző évi helyi adóbevételt tartalmazzák, melynek teljesülési bizonytalanság kockázatának csökkentésére 30.000.000,-Ft tartalékot képezünk, amit csak akkor célszerű felhasználni, ha a tervezett adóbevétel teljesülése valószínűsíthető.

13. A járvány a rendezvény kiadások megtervezésére is hasonló bizonytalansággal hat. A tervszámok a Ligetalja napok rendezvénytől kezdődően tartalmaz kalkulált kiadásokat.

14. Ez évtől megjelenik és egyre nagyobb mértékben meg fog jelenni a költségvetésben a fejlesztési hitelek tőketörlesztési és kamatkiadási költségei. A költségvetési tervben további 90 millió Ft összegű fejlesztési hitel felvétele szerepel. Minden újabb hitelfelvételi szándék esetén fontos átgondolni, hogy jelzálogfedezetként milyen a bank által is elfogadható ingatlan merülhet fel.

15. A projektek megvalósításának egyik sajátossága a hiányosságból fakadó visszafizetési kötelezettség, melyet most is tervezni szükséges. Valamint célszerű átnézni, a projektek várható saját erő igényét, és hogy hogyan tudja azt biztosítani az önkormányzat.

16. Az önkormányzat szokott élni a REKI támogatás igénylési lehetőséggel, ami tavaly igen kedvezően alakult. Egyrészt nem tudni, hogy hogyan alakul a tervezett évben, másrészt tervezéskor nem is jeleníthető meg, arra számítani, azzal számolni nem lehet.

A korábbi években megahatározott teendők, tendenciák jelentős része még mindig érvényesek. A költségvetési egyensúly javítása érdekében további figyelmet és cselekvést igényel, amit a 2020. évben jelentkező járvány drámaian ellehetetlenített.

A helye adóbevétel tervezett felhasználása, helyi adóból támogatott feladatok

száma

megnevezése, rövid leírása

helyi adóból fedezett rész (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

12001

Önkormányzat általános üzemeltetése

24 832 837

köt./önk.

12005

Közvilágítás

kötelező

52006

Közkifolyó, vízellátás

kötelező

12003

Díszpolgárok

1 000 000

önk.vállalt

12007

Középületek üzemetetése

8 603 768

kötelező

52010

Be nem sorolt egészségügyi feladatok

17 500 000

köt./önk.

12011

Háziorvosi alapellátás

köt./önk.

12012

Ügyeleti ellátás

köt./önk.

12013

Fogorvosi alapellátás

köt./önk.

12014

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

köt./önk.

12015

Ifjúság-egészségügyi gondozás

köt./önk.

12016

Egészségügy igazgatása

köt./önk.

12017

Gyermekorvosi ellátás

köt./önk.

12100

Be nem sorolt intézmény finanszírozás

400 000

kötelező

12101

POLGÁRMESTERI HIVATAL

35 769 619

köt./önk.

12102

SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY

45 482 208

köt./önk.

12103

SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA

10 295 114

köt./önk.

12104

MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR

17 043 937

köt./önk.

12105

Vagyonkezelő Kft.

38 711 425

önk.vállalt

12106

Sportcsarnok fenntartás

53 240 000

önk.vállalt

12200

Be nem sorolt szervezet támogatása

720 000

önk.vállalt

12202

Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása

1 000 000

köt./önk.

12203

Sportegyesület támogatása

10 000 000

köt./önk.

Összesen:

264 598 908

Előzetes hatásvizsgálat a

a Nyíradony Város Önkormányzata 2021.évi költségvetési rendeletalkotáshoz

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti az önkormányzat 2021.évi működésére, céljaira, pályázataira vonatkozó döntések és a támogatási rendszer továbbfejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a foglalkoztatás szinten tartását a közmunka programok keretében, továbbá a fejlesztési elképzelések csak az elfogadott költségvetés alapján valósíthatóak meg.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti a Gazdasági Program előkészítésében és a településfejlesztési elképzelésekben foglaltak megvalósítását, megvalósulását.

Célunk a település megtartó erejének növelése, illetőleg a lakosságszám növelése, mind a fejlesztésekkel, mind a szociális támogatási rendszerrel, a közmunka programmal, illetőleg az infrastruktúra fejlesztéssel. A megvalósult beruházások megállíthatja a fiatalok elvándorlását. A további fejlesztési elképzelések is a lakosság komfortérzet javítását és többletszolgáltatásokhoz való hozzájutását célozzák meg.

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,-számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára. A 2018. évtől alkalmazandó ASP rendszer nehézségei a számviteli- pénzügyi szabályok változása jelentős többletterhet jelent a rendelkezésre álló munkatársak részére.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló törvénysértésnek minősül, ami támogatás megvonásával jár, illetőleg az önkormányzat és intézményei feladatellátási kötelezettségének csak az elfogadott költségvetés alapján tudnak eleget tenni.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek korlátozottan rendelkezésre állnak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Mötv. 115. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

Áht. 4. § (3) A gazdálkodás során biztosítani kell a bevételek és kiadások tervezés során meghatározott célhoz kötött felhasználását.

Rendkívül fontos, hogy a költségvetés tervezésének eredményeként reálisan várható bevételeket és kiadásokat tartalmazzon, mert ellenkező esetben a tervszerűtlen és szabálytalan gazdálkodást alapozza meg.

Az előirányzat felhasználási tervben meghatározott feladatok bevételi és kiadási főösszegei az alábbiak szerint alakul és figyelembe veendő Mötv. 35. § (2) bekezdésében előírtak, miszerint az önkormányzati képviselő számára történő tiszteletdíj megállapítása nem veszélyeztetheti az önkormányzat kötelező feladatai ellátását.

A döntési folyamat során mérlegelési lehetőség leginkább a helyi adóbevételek felhasználása szempontjából adódik. Ezért különösen fontos egy olyan részletezettségű, célszerűen használható előirányzat felhasználási terv, amiből minél könnyebben átlátható, kiolvasható, hogy milyen feladatokra szükséges helyi adóbevételt is fordítani.

Az alábbi előirányzat felhasználási terv bemutatja, hogy adott feladatra menyi az összes bevételi, kiadási összege. Valamint bemutatja, hogy a kiadások teljesüléséhez melyik feladathoz milyen összegű helyi adóbevétel hozzárendelése szükséges. Ez ad iránymutatást a polgármester, az intézményvezetők és a Vagyonkezelő Kft ügyvezetője részre, hogy a költségvetési rendelet végrehajtása során a milyen feladatvégzéshez milyen kiadások elismerése teszi lehetővé a tervszerű és szabályszerű gazdálkodást. Ha nem sikerül az előirányzat felhasználási terv alábbi részletezettségű jóváhagyását elérni, akkor az tervszerűtlen és szabálytalan gazdálkodást vetít előre.

ELŐIRÁNYZAT FELHASZNÁLÁSI TERV

KÖLTSÉGVETÉSI SZERVENKÉNT

NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

A feladat

megnevezése, rövid leírása

bevétli főösszege (Ft)

kiadási főösszege (Ft)

helyi adóból fedezett rész (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

Önkormányzat általános üzemeltetése

289 585 559

291 277 038

24 832 837

köt./önk.

Közvilágítás

20 768 000

13 335 000

kötelező

Közkifolyó, vízellátás

0

5 778 500

kötelező

Szünidei gyermekétkezés

17 085 180

17 085 180

kötelező

Díszpolgárok

1 000 000

1 000 000

1 000 000

önk.vállalt

Középületek üzemetetése

28 815 818

28 815 818

8 603 768

kötelező

Vízműtelep felújítása

21 590 000

21 590 000

0

kötelező

Koronavírus

0

0

0

önk.vállalt

Be nem sorolt egészségügyi feladatok

0

1 840 086

17 500 000

köt./önk.

Háziorvosi alapellátás

0

3 674 345

köt./önk.

Ügyeleti ellátás

29 025 608

27 476 025

köt./önk.

Fogorvosi alapellátás

1 238 400

558 800

köt./önk.

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

25 000 000

24 999 999

köt./önk.

Ifjúság-egészségügyi gondozás

600 000

261 000

köt./önk.

Egészségügy igazgatása

0

0

köt./önk.

Gyermekorvosi ellátás

17 000 000

14 172 472

köt./önk.

Be nem sorolt rendezvény feladatok

0

0

0

önk.vállalt

Városnap

0

0

0

önk.vállalt

Gyermeknap

0

0

0

önk.vállalt

Ligetaljai napok

8 001 000

8 001 000

0

önk.vállalt

Aradványpuszta falunap

635 000

635 000

0

önk.vállalt

Szüreti Sokadalom

635 000

635 000

0

önk.vállalt

Mikulás, nyugdíjas találkozó

254 000

254 000

0

önk.vállalt

Népzenei Találkozó

508 000

508 000

0

önk.vállalt

Be nem sorolt segélyek

18 616 373

18 616 373

0

kötelező

Első lakáshoz jutók tám.

11 000 000

11 000 000

0

kötelező

Rendkívüli segély / települési tám. / egyszeri

30 000 000

30 000 000

0

kötelező

Temetési segély / települési tám. / egyszeri

2 500 000

2 500 000

0

kötelező

Rendszeres segély / települési tám. / rendszeres

6 000 000

6 000 000

0

kötelező

Gyógyszerköltség / települési tám. / rendszeres

11 000 000

11 000 000

0

kötelező

Lakhatási támog. / települési tám. / rendszeres

9 000 000

9 000 000

0

kötelező

Köztemetés

3 500 000

3 500 000

0

kötelező

Bursa Hungarica Ösztöndíj

2 500 000

2 500 000

0

kötelező

Rendkívüli temetési segély / települési tám. / egyszeri

4 000 000

4 000 000

0

kötelező

Be nem sorolt intézmény finanszírozás

400 000

400 000

400 000

kötelező

POLGÁRMESTERI HIVATAL

172 699 369

172 699 369

35 769 619

köt./önk.

SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY

99 394 756

99 394 756

45 482 208

köt./önk.

SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA

136 245 584

136 245 584

10 295 114

köt./önk.

MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR

34 110 987

34 110 987

17 043 937

köt./önk.

Vagyonkezelő Kft.

91 000 000

91 000 000

38 711 425

önk.vállalt

Sportcsarnok fenntartás

53 240 000

53 240 001

53 240 000

önk.vállalt

Be nem sorolt szervezet támogatása

720 000

720 000

720 000

önk.vállalt

Szociális és Gyermekjóléti Társulásnak

330 603 807

330 603 807

0

köt./önk.

Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása

1 000 000

1 000 000

1 000 000

köt./önk.

Sportegyesület támogatása

10 000 000

10 000 000

10 000 000

köt./önk.

Egyházak támogatása

0

0

0

önk.vállalt

Jókai Mór utca burkolatfelújítása

17 940 975

17 940 975

0

önk.vállalt

EFOP-1.2.11-16-2017-00027 Otthon Nyíradonyban

61 652 386

61 652 386

0

önk.vállalt

EFOP-1.5.3-16-2017-00077 Humán szolgáltatások fejl.

13 694 095

13 694 095

0

önk.vállalt

EFOP-3.9.2-16-2017-00042 Humán kapacitás fejl.

59 512 820

59 512 820

0

önk.vállalt

ROHU 392 Mentőállomás létesítése

183 238 251

183 238 251

0

önk.vállalt

TOP-1.1.1-15-HB1-2016-00017 Tudományos és Technológiai Park

3 733 600

3 733 600

0

önk.vállalt

TOP-2.1.2-15-HBI-00013 Zöld város kialakítása

278 449 986

278 449 986

0

önk.vállalt

TOP-4.1.3-16-HB1-2017-0008 Leromlott Városi területek rehab.

158 779 006

158 779 006

0

önk.vállalt

TOP-5.1.2-16-HB1 Foglakoztatási együttműködések a Dél-Nyírségi paktumterületen "

31 896 140

31 896 140

0

önk.vállalt

TOP-5.2.1-15-HB-2016-00011 Társadalmi együttműködés erősításe

3 041 909

3 041 909

0

önk.vállalt

VP6-7.2.1-7.4.1.1-16 Művelődési Ház felújítása

66 312 166

66 312 166

0

önk.vállalt

VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 Külterületi helyi közutak fejlesztése

0

0

0

önk.vállalt

VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 Piaci infrastruktúra és közétkeztetés fejl.

14 060 896

14 060 896

0

önk.vállalt

KEHOP-1.2.1-18-2018-00159 Helyi klímastratégia

20 000 000

20 000 000

0

önk.vállalt

TOP 5.1.1.

0

0

0

önk.vállalt

Futópálya projekt

45 000 000

45 000 000

0

önk.vállalt

Tisztítsuk meg az országot projetk

7 105 263

7 105 263

0

önk.vállalt

Nem támogatott közfoglalkoztatás

17 620 959

13 730 688

0

önk.vállalt

2021-22/Start szociális jell. program

63 399 800

64 191 896

0

önk.vállalt

2021-22/Start mezőgazdaság

68 151 481

68 998 196

0

önk.vállalt

2021-22/Start helyi sajátosság épülő

33 119 406

33 466 425

0

önk.vállalt

2020-21/Start szociális jell. program 60911/30/00143

3 948 774

4 477 650

0

önk.vállalt

2020-21/Start mezőgazdaság 60911/30/00141

8 888 420

8 888 420

0

önk.vállalt

2020-21/Start helyi sajátosság épülő 60911/30/00142

1 014 514

2 234 380

0

önk.vállalt

2020-21/60911/26/00246 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

2 257 931

2 257 931

0

önk.vállalt

2020-21/60911/26/00250 Képzés

3 963 961

3 963 961

0

önk.vállalt

2020-21/60911/26/00251 Képzés

9 429 503

9 429 503

0

önk.vállalt

2020-21/60911/26/00261 8 fő Képzés

1 986 152

1 986 152

0

önk.vállalt

2020-21/60911/26/00262 gépkezelő

1 049 292

1 049 292

0

önk.vállalt

GINOP

0

0

0

önk.vállalt

EFOP 1.8.19-17-2017-00007 Fenntartása

2 739 944

2 739 944

0

önk.vállalt

Összesen:

2 671 260 071

2 671 260 071

264 598 908

NYÍRADONYI POLGÁRMESTERI HIVATAL

A feladat

megnevezése, rövid leírása

bevétli főösszege (Ft)

kiadási főösszege (Ft)

egyenleg (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

Közigazgatás

187 306 259

187 306 259

0

önk/köt.

NYÍRADONYÉRT SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY

A feladat

megnevezése, rövid leírása

bevétli főösszege (Ft)

kiadási főösszege (Ft)

egyenleg (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

Konyha

206 670 987

206 670 987

0

köt./önk.

Ebrendészet

6 230 620

6 230 620

0

köt.

Eü. szolgálat

10 464 920

10 464 920

0

köt./önk.

Mezőőri szoláglat

16457624

16457624

0

köt.

NYÍRADONYI SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA

A feladat

megnevezése, rövid leírása

bevétli főösszege (Ft)

kiadási főösszege (Ft)

egyenleg (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

Nyíradony óvoda

95 410 693

95 410 693

0

köt.

Aradványpuszta Óvoda

41 733 452

41 733 452

0

köt.

MÓRICZ ZSIGMOND MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR

A feladat

megnevezése, rövid leírása

bevétli főösszege (Ft)

kiadási főösszege (Ft)

egyenleg (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

Művelődési ház

27 903 265

27 903 265

0

köt./önk.

Könyvtár

10 410 376

10 410 376

0

köt./önk.

Vagyonkezelő Kft.

A Kft. által benyújtott üzleti terve szerinti bontás mutatja be a végzett feladatok bevételi és kiadási összegeit, valamint az önkormányzattól vár támogatási igényt. Fontos, hogy a költségvetés és az üzleti terv tárgyalásakor, módosítások esetén is biztosított legyen, hogy a költségvetésben a Kft. részre meghatározott támogatási összeg, egyezzen a Kft. üzleti tervében szereplő támogatási igénnyel.

Nyíradony Város Önkormányzat intézmény- és feladatfinanszírozás bevételforrás terve:

Rovat

Rovat megnevezés

Eredeti előirányzat

MŰKÖDÉSI BEVÉTELEK

B1

Működési célú támogatás államháztartáson belülről

1 146 046 301

B11

Önk. ált. működési támogatása

853 749 403

B111

Helyi önk. működésének általános támogatása

211 013 975

B112

Települési onkorm.. egyes köznev. fa. tám. óvoda

125 950 470

B113

Telep.önk.szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása

499 717 908

B114

Telep.önk. kulturális támogatása

17 067 050

B16

Egyéb működési célú támogatások bevételi áht-n belülről

292 296 898

B3

Közhatalmi bevételek

264 598 908

B34

Vagyoni típusú adók

47 607 911

ebből: építményadó

30 280 869

ebből: magánszemélyek kommunális adója

13 958 746

ebből: telekadó

3 368 296

B35

Termékek és szolgáltatások adói

215 978 476

ebből: helyi iparűzési adó

213 540 476

ebből: tartózkodás után fizetett idegenforgalmi adó

2 438 000

B36

Egyéb közhatalmi bevételek

1 012 521

B4

Működési bevételek

64 336 377

B401

Készletértékesítés ellenértéke

13 874 771

B402

Szolgáltatások ellenértéke

10 022 666

B403

Közvetített szolgáltatások ellenértéke

10 000 000

B404

Tulajdonosi bevételek

17 000 000

B406

Kiszámlázott általános forgalmi adó

13 407 940

B408

Kamatbevételek

30 000

B411

Egyéb működési célú átvett pénzeszköz

1 000

B6

Működési célú átvett pénzeszköz

10 033 000

B65

Egyéb működési célú átvett pénzeszközök

10 033 000

B1+..+B6

MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

1 485 014 586

FELHALMOZÁSI BEVÉTELEK

B2

Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről

184 249 099

B25

Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei áht-n belülről

184 249 099

B5

Felhalmozási bevételek

128 000 000

B52

Ingatlanok értékesítése

128 000 000

B2+B5+B7

FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

312 249 099

B1+..+B7

KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

1 797 263 685

B8

Finanszírozási bevételek

873 996 386

B811

Hitel,-kölcsönfelvétel áht-n kívűlről

276 514 763

B8111

Hosszú lejáratú hitelek,kölcsönök felvétele

176 514 763

B8112

Likviditási célú hitelek, kölcsönök felvétele

100 000 000

B813

Maradvány igénybevétele

572 481 623

B814

Államháztartáson belüli megelőlegezések

25 000 000

B1+..+B8

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN

2 671 260 071

I.2. Tájékoztatás a többéves kihatással járó döntések számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve /Áht. 24. § (4) b)

Többéves kihatással járó döntések jellemzően az elnyert projektek végrehajtását tartalmazzák, valamint az éven túli felhalmozási hitel.

Beruházási kiadások megnevezése

időszak

Forrás

sor szám

folyósított támogatás

saját erő /
hitel igény

1

EFOP-1.2.11-16-2017-00027 Otthon Nyíradonyban

tárgyév előtt

179 755 789

0

tárgyévben

20 244 211

0

tárgyév után

0

0

összesen

200 000 000

0

2

EFOP-1.5.3-16-2017-00077 Humán szolgáltatások fejl.

tárgyév előtt

159 977 101

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

159 977 101

0

3

EFOP-3.9.2-16-2017-00042 Humán kapacitás fejl.

tárgyév előtt

136 503 897

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

136 503 897

0

4

ROHU 392 Mentőállomás létesítése

tárgyév előtt

66 423 384

0

tárgyévben

115 012 604

9 549 263

tárgyév után

0

0

összesen

181 435 988

9 549 263

5

TOP-1.1.1-15-HB1-2016-00017 Tudományos és Technológiai Park

tárgyév előtt

3 733 600

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

3 733 600

0

6

TOP-2.1.2-15-HBI-00013 Zöld város kialakítása

tárgyév előtt

200 000 000

0

tárgyévben

0

90 000 000

tárgyév után

0

0

összesen

200 000 000

90 000 000

7

TOP-4.1.3-16-HB1-2017-0008 Leromlott Városi területek rehab.

tárgyév előtt

114 844 608

0

tárgyévben

45 155 392

38 580 362

tárgyév után

0

0

összesen

160 000 000

38 580 362

8

TOP-5.1.2-16-HB1 Foglakoztatási együttműködések a Dél-Nyírségi paktumterületen "

tárgyév előtt

105 056 631

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

105 056 631

0

9

TOP-5.2.1-15-HB-2016-00011 Társadalmi együttműködés erősításe

tárgyév előtt

105 056 631

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

105 056 631

0

10

VP6-7.2.1-7.4.1.1-16 Művelődési Ház felújítása

tárgyév előtt

0

0

tárgyévben

50 000 000

17 151 560

tárgyév után

0

0

összesen

50 000 000

17 151 560

11

VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 Piaci infrastruktúra és közétkeztetés fejl.

tárgyév előtt

11 027 244

0

tárgyévben

11 027 243

396 429

tárgyév után

0

0

összesen

22 054 487

396 429

12

KEHOP-1.2.1-18-2018-00159 Helyi klímastratégia

tárgyév előtt

20 000 000

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

20 000 000

0

13

Futópálya projekt

tárgyév előtt

45 000 000

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

45 000 000

0

14

Tisztítsuk meg az országot projetk

tárgyév előtt

0

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

0

0

15

Jókai Mór utca burkolatfelújítása

tárgyév előtt

17 940 975

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

17 940 975

0

19

Fejlesztési hitel törlesztése

tárgyév előtt

0

tárgyévben

0

3 645 035

tárgyév után

0

0

összesen

0

3 645 035

ÖSSZESEN

tárgyév előtt

1 165 319 860

0

tárgyévben

241 439 450

159 322 649

tárgyév után

0

0

összesen

1 406 759 310

159 322 649

I.3. Tájékoztatás a közvetett támogatásokról /Áht. 24. § (4) c)

Kimutatás a közvetett támogatásokról

Megnevezés

2020 tény (Ft)

2021 terv (Ft)

Az ellátottak térítési díjának, kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege

0

A lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege

0

A helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként, és ebből:

358 464

- Építményadó

0

- Telekadó

32 575

- Magánszemélyek kommunális adója

252 199

- Idegenforgalmi adó

0

- Helyi iparűzési adó

0

- Gépjárműadó

0

- Pótlék

73 690

- Bírság és végrehajtási költség

0

A helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege

0

Az egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege

0

I.4. Tájékoztatás az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámairól főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokairól /Áht. 24. § (4) d)

Nyíradony Város Önkormányzatának az Áht. 29/A. §-a szerinti bevétel és kiadások tervszámait a …/2021.(II.13.) sz. határozata szerint állapította meg.

Saját bevételek és fizetési kötelezettség (Ft)

Év

Megnevezés

ssz.

2021

2022

2023

2024

1

2

3

4

5

6

Helyi adók (B34-ből) (02/109+110+111+122+123+154 )

1

264 598 908

300 000 000

300 000 000

300 000 000

Tulajdonosi bevételek (B404) (02/191

2

17 000 000

17 000 000

17 000 000

17 000 000

Díjak, pótlékok, bírságok, települési adók (B355-ből, B36) (02/155+163+165)

3

1 500 000

1 500 000

1 500 000

1 500 000

Immateriális javak, ingatlanok és egyéb tárgyi eszközök értékesítése (B51, B52, B53) (02/221+223+225)

4

128 000 000

30 000 000

Részesedések értékesítése és részesedések megszűnéséhez kapcsolódó bevételek (B54-ből, B55)(02/(226-227)+228)

5

Privatizációból származó bevételek (B54-ből) (02/227)

6

Garancia- és kezességvállalásból származó megtérülések (B13, B22, B61, B71) (02/09+45+230+256)

7

Saját bevételek (01+…+07)

8

411 098 908

348 500 000

318 500 000

318 500 000

Saját bevételek (09. sor) 50 %-a

9

205 549 454

174 250 000

159 250 000

159 250 000

Előző év(ek)ben keletkezett fizetési kötelezettség (11+… +18)

10

6 845 035

9 858 512

26 765 507

25 982 927

- Hitelből eredő fizetési kötelezettség

11

6 845 035

9 858 512

26 765 507

25 982 927

- Kölcsönből eredő fizetési kötelezettség

12

- Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírból eredő fizetési kötelezettség

13

- Adott váltóból eredő fizetési kötelezettség

14

- Pénzügyi lízingből eredő fizetési kötelezettség4

15

- Halasztott fizetés, részletfizetés fizetési kötelezettsége

16

- Szerződésben kikötött visszavásárlási kötelezettség

17

- Kezesség-, és garanciavállalásból eredő fizetési kötelezettség

18

Tárgyévben keletkezett illetve keletkező, tárgyévet terhelő fizetési kötelezettség (20+…+27)

19

500 000

6 687 513

17 306 354

16 808 875

- Hitelből eredő fizetési kötelezettség

20

500 000

6 687 513

17 306 354

16 808 875

- Kölcsönből eredő fizetési kötelezettség

21

- Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírból eredő fizetési kötelezettség

22

- Adott váltóból eredő fizetési kötelezettség

23

- Pénzügyi lízingből eredő fizetési kötelezettség

24

- Halasztott fizetés, részletfizetés fizetési kötelezettsége

25

- Szerződésben kikötött visszavásárlási kötelezettség

26

- Kezesség-, és garanciavállalásból eredő fizetési kötelezettség

27

Fizetési kötelezettség összesen (10+19)

28

7 345 035

16 546 025

44 071 861

42 791 802

Fizetési kötelezettséggel csökkentett saját bevétel (09-28)

29

198 204 419

157 703 975

115 178 139

116 458 198

A költségvetési rendelet az Áht. 29/A. §-a szerinti bevétel és kiadások tervszámoknak megfelelően került tervezésre,

Tisztelt Képviselőt-testület kérem az előterjesztés megtárgyalását, és Nyíradony Város Önkormányzata költségvetési rendeltének elfogadását.

Nyíradony, 2021. február 7.

………………………….

Tasó Béla

polgármester

1. melléklet

Nyíradony Város Önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban

Kiemelt EI.

BEVÉTELEK

Két évvel korábbi tényadatok

Előző év várható tényadatai

Vonatkozó év előirányzat tervadatai

Kiemelt EI.

KIADÁSOK

Két évvel korábbi tényadatok

Előző év várható tényadatai

Vonatkozó év előirányzat tervadatai

I. MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSI MÉRLEG

B1

Működési célú támogatás államháztartáson belülről

1 440 995 658

1 430 907 036

1 146 046 301

K1

Személyi juttatások

422 375 995

324 987 304

244 538 979

B3

Közhatalmi bevételek

342 977 431

273 528 082

264 598 908

K2

Munkaadókat terhelő jár. és szoc. hozzájárulási adó

58 431 244

40 535 761

26 342 393

B4

Működési bevételek

128 575 679

69 237 599

64 336 377

K3

Dologi kiadások

370 961 266

331 098 906

614 549 176

B6

Működési célú átvett pénzeszköz

1 145 100

10 033 000

K4

Ellátottak pénzbeli juttatásai

51 420 861

86 209 784

78 616 373

K5

Egyéb működési célú kiadások

540 575 144

625 146 818

499 870 333

B1+..+B6

MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

1 912 548 768

1 774 817 817

1 485 014 586

K1+..+K5

Működési költségvetési kiadások összesen

1 443 764 510

1 407 978 573

1 463 917 254

Működési ktgv. bevételek, kiadások egyenlege, hiány:

többlet:

468 784 258

366 839 244

21 097 332

II. FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSI MÉRLEG

B2

Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről

19 498 757

235 194 167

184 249 099

K6

Beruházások

193 250 307

250 735 025

477 721 743

B5

Felhalmozási bevételek

47 410 000

503 110

128 000 000

K7

Felújítások

115 395 170

33 379 209

147 637 204

B7

Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

4 611 900

0

K8

Egyéb felhalmozási kiadások

80 499

0

0

B2+B5+B7

FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

66 908 757

240 309 177

312 249 099

K6+..+K8

Felhalmozási költségvetési kiadások összesen

308 725 976

284 114 234

625 358 947

Felhalmozási ktgv. bevételek, kiadások egyenlege, hiány:

241 817 219

43 805 057

313 109 848

többlet:

B1+..+B7

KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

1 979 457 525

2 015 126 994

1 797 263 685

K1+..+K8

Költségvetési kiadások összesen

1 752 490 486

1 692 092 807

2 089 276 201

Költségvetési bevételek és kiadások egyenlege, hiány

292 012 516

többlet:

226 967 039

323 034 187

III. FINANSZÍROZÁSI MÉRLEG

B8

Finanszírozási bevételek

762 384 024

687 987 486

873 996 386

K9

Finanszírozási kiadások

386 530 240

438 540 050

581 983 870

B811

Hitel,-kölcsönfelvétel áht-n kívűlről

49 278 524

276 514 763

K911

Hitel-,kölcsöntörlesztés

103 645 035

B812

Belföldi értékpapírok bevételei

0

K912

Belföldi értékpapírok vásárlása

0

B813

Maradvány igénybevétele

732 075 804

602 820 823

572 481 623

K913

Államháztartáson belüli megelőlegezések folyósítása

0

B814

Államháztartáson belüli megelőlegezések

30 308 220

35 888 139

25 000 000

K914

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

26 742 881

32 046 382

35 888 139

B816

Központi irányítószervi támogatás

0

K915

Központi irányító szervi támogatás folyósítása

359 787 359

406 493 668

442 450 696

K916

Pénzeszközök lekötött bankbetétként elhelyezése

0

K917

Pénzügyi lízing kiadásai

0

B1+..+B8

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN

2 741 841 549

2 703 114 480

2 671 260 071

K1+..+K9

KIADÁSOK MINDÖSSZESEN

2 139 020 726

2 130 632 857

2 671 260 071