Nyíradony Város Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (III. 24.) önkormányzati rendeletének indokolása

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások helyi szabályairól szóló 7/2021. (III.24.) önkormányzati rendeletről

Hatályos: 2021. 03. 24

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások helyi szabályairól szóló 7/2021. (III.24.) önkormányzati rendeletről

Részletes indokolás

Az 1–15. §-hoz

Tisztelt Képviselő-testületi tagok!

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testülete a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2017.(V.31.) önkormányzati rendelet az szabályozza a szociális ellátásokról és a szociális igazgatásról szólót törvény által folyósítható települési támogatásokat. A rendelet felülvizsgálata több pontban is szükségessé vált az előterjesztés szerinti rendelet-tervezetnek megfelelően az alábbiak szerint:

I. fejezet

Tartalmazza a rendelet célját és hatályát.

II.fejezet

Eljárási rendelkezéseken belül a kérelem beadásával, valamint folyósításával kapcsolatos eljárási szabályokon túl rendelkezik a hatáskörök gyakorlásáról.

A jelenleg hatályos rendelet 5. §-ban szabályozott hatásköri rendelkezések esetén a (2) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó, a rendeletben meghatározott pénzbeli és természetbeni ellátások ügyében a Képviselő-testület a rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörét a Polgármesterre és a Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének Egészségügyi és Szociális Bizottságára (a továbbiakban: Bizottság) ruházza át.

A hatáskörök újra szabályozásánál javasolt a polgármester hatáskörébe átruházott ellátások esetén a jegyzői hatáskörbe történő átruházása is, tekintettel a Nyíradonyi Polgármesteri Hivatal szervezetére, és arra, hogy a települési támogatások előkészítését a szociális és igazgatási osztály végzi, így az elbírálás a nem rendszeres ellátások tekintetében hatékonyabban működhet. Viszont jegyzői hatáskör esetén a magasabb összegű támogatás megítéléskor a javaslom a bizottság véleményének kikérést, vagyis 20.000 Ft felett a döntés előtt a bizottság adjon javaslatot. Rendszeres ellátások esetén pedig változatlanul az Egészségügyi és Szociális Bizottság a hatáskör gyakorlója.

Ezen fejezeten belül kapott helyet a jogosulatlanul igénybevett ellátások megtérítésének szabályai is.

III.fejezet

E fejezet rendelkezik a pénzbeli és természetbeni ellátások szabályozásával.

7. §

Kimondja, hogy a havi rendszerességgel folyósított települési támogatást legfeljebb 12 hónapra lehet folyósítani úgy, hogy azt a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.

A rendszeres települési támogatáson belül a lakhatási támogatás, az ápolási támogatás, valamint a gyógyszerköltség támogatás került szabályozásra az alábbiak szerint:

8. §

A lakhatási támogatás kizárólag természetbeni ellátásként folyósítható, ezáltal közvetlenül a kérelmező által megjelölt közüzemi szolgáltatóhoz utalványoz az önkormányzat, megvalósítva ezzel a szabályozás célját, vagyis a közüzemi költségek csökkentéséhez való hozzájárulást. Az ellátás megállapítása egy főre eső jövedelemhez kötött. Az ellátás legfeljebb 12 hónapra állapítható meg, a hatáskört a bizottság gyakorolja.

9. §

Az ápolási támogatás a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy gondozását, ápolását végző hozzátartozok részére nyújthat támogatást. A támogatás rendszeres ellátás formájában legfeljebb 12 hónapra állapítható meg. A hatáskört jelen esetben is a bizottság gyakorolja.

10. §

A gyógyszerköltség támogatás három esetben kérelmezhető. A klasszikus gyógyszerköltség támogatás esetén egy főre eső jövedelem függvényében annak 30 %-át meghaladó rendszeres gyógyszerköltség támogatására, 5000 Ft/hó összegeben, az esetben, ha a kérelmező érvényes közgyógyellátásra jogosító igazolvánnyal nem rendelkezik.

A képviselő-testület évekkel ezelőtt támogatni célozta meg az igazoltan daganatos betegségben szenvedő lakosok költségeinek támogatását. A rendelet meghatározza, hogy mely esetekben igazolt a betegség, ami esetén havi 1000 Ft-os összegű pénzbeli támogatás nyújtható.

Új elemként került szabályozásra azok támogatása, akinek a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) alapján a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermekre tekintettel vagy személy részére járó magasabb összegű családi pótlékot folyósítása lett megállapítva. Jelen támogatás célja, a betegség miatt terhelt családok részére anyagi segítségnyújtás.

11. §

Rendkívüli támogatás kérelmezhető azon esetekben, amikor a kérelmezők önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, gyermek fogadásának előkészítéséhez, nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz, a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak, temetési költségek finanszírozása érdekében, a közüzemi szolgáltatás éves elszámoló számla kifizetéséhez, kikapcsolt közüzemi szolgáltatás újra üzembe helyezéséhez, közüzemi szolgáltatónál fennálló hátralék rendezéséhez, súlyos baleset, illetve bűncselekmény áldozatának, a nyugdíjkifizetése valamely ok miatti késése végett.

Az ellátás lehet pénzbeli vagy természetbeni is, akár tűzifa támogatás formájában is megállapítható.

A temetési költségek hozzájárulása esetén a minimális adható összeg a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10 %-ról, 15.000 Ft összegre emelkedett.

12. §

Közköltségen történő temetésről egyéb jogszabály rendelkezik. Jelen rendelet esetében a költségek mentesítésének és részletekben történő visszafizetésének szabályai lettek meghatározva oly módon, hogy annak egy főre eső jövedelem alapján történő megállapítását írja elő.

13. §

A Nyíradony Város Önkormányzata 2021. évi költségvetésének tervezéskor napirendre került a települési támogatásra fordítható szociális normatíva újragondolása. A képviselő-testület évek óta prefelálja a településen élő 65 év feletti lakosok támogatását, mely a jelenlegi vírus helyzet miatt ismét jelentőssé vált. A 65. év feletti lakosok száma a településen a mai napi adatok alapján 1241 fő, javaslom részükre 10.000 Ft pénzbeli ellátás megállapítását a szociális keret terhére.

A másik jelentős problémakör a különböző ételallergiával rendelkező gyermekek étkeztetésének támogatása. Tekintettel arra, hogy a szakorvosi igazolással rendelkező gyermekek után szülei vagy törvényes képviselői magasabb összegű családi pótlékban is részesülnek, ami jelen rendelet tekintetében más támogatásra való jogosultságot is eredményez, így évente egyszeri 50.000 Ft összegű támogatást javaslok megállapítani.

III. fejezet

A szociálpolitikai kerekasztal működésével kapcsolatos részletszabályokat tartalmazza.

IV. fejezet

A rendelet hatálybalépésével kapcsolatos szabályokról rendelkezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. Törvény 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítésének hatásvizsgálatával kapcsolatban a rendelet várható következményeiről az alábbi tájékoztatást adom:

1., A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági költségvetési hatásai:

Társadalmi hatása jelentős, tekintettel arra, hogy a rendeletben meghatározott jövedelemhatár alatt élő családok nagyobb fokú támogatását hajtja végre. A megállapított ellátás közműszolgáltatokhoz történő utalásával közvetlenül a rezsi költségek csökkentését eredményezi, mely előnyösen szolgálja a jogosultak megélhetését. A gyógyszerköltség támogatás megítélése egészségügyi szempontból is jelentős azáltal, hogy anyagi támogatást nyújt a jogosultak és családjaik számára.

2., Környezeti és egészségügyi következmények:

A rendelet újra szabályozása nem jár környezeti következményekkel. A közművek költségeinek csökkentése eredményezhet egészségügyi helyzetben történő növekedést.

3., Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

A rendelet bevezetésével kapcsolatos adminisztratív terhek nem változnak.

4., A jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

Nem releváns.

5., Személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

A települési támogatás összegének fedezetét az önkormányzat 2021. évi szociális normatíva adja.