Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (V. 26.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2022. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2023. 05. 28

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

Hatályos: 2023. 05. 28
Az önkormányzat 2022. évi zárszámadásáról
Általános indokolás
A Képviselő-testület Nyíradony Város Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) 2022. évi költségvetését a 3/2022(III.11). önkormányzati rendeletével hagyta jóvá. Figyelembe véve a 2022. évi költségvetés elmaradt bevételeit, továbbra is különösen fontos, hogy a költségvetési egyensúly megtartása, visszaállítása érdekében milyen végrehajtható rendelkezések, intézkedések születnek.
Nyíradony Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetési rendeletének végrehajtása során meghatározó tényező a bevételek és kiadások rendkívül óvatos tervezése. A közhatalmi bevételek (helyi adóbevételek) teljesülése 9 millió forinttal meghaladta az eredeti előirányzatot, de a kívánat módosított előirányzattól 45 millió forinttal elmaradt. Az ingatlanok értékesítése rovaton az eredetileg tervezett 80 millió forint összegű bevétel nem teljesült, pedig nagyon szükség lett volna erre a bevételre is. A kiadási oldalt alapvetően a projektek előző évi maradvány igénybevétele és működési és felhalmozási bevételek teljesülése határozta meg. Sajnos eredetileg nem tervezett (rendezvények, sport, stb.) kiadások megjelentek az év közben. A beruházások és felújítások teljesülése alulmaradt az eredeti elképzeléshez képest, de az ezek adott támogatások maradványként áthúzódnak a következő évre.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: az Mötv.) 115. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
Előzetes hatásvizsgálat a
a Nyíradony Város Önkormányzata 2023. évi költségvetési rendeletalkotáshoz
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti az önkormányzat 2023.évi működésére, céljaira, pályázataira vonatkozó döntések és a támogatási rendszer továbbfejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a foglalkoztatás szinten tartását a közmunka programok keretében, továbbá a fejlesztési elképzelések csak az elfogadott költségvetés alapján valósíthatóak meg.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti a Gazdasági Program előkészítésében és a településfejlesztési elképzelésekben foglaltak megvalósítását, megvalósulását.
Célunk a település megtartó erejének növelése, illetőleg a lakosságszám növelése, mind a fejlesztésekkel, mind a szociális támogatási rendszerrel, a közmunka programmal, illetőleg az infrastruktúra fejlesztéssel. A megvalósult beruházások megállíthatja a fiatalok elvándorlását. A további fejlesztési elképzelések is a lakosság komfortérzet javítását és többletszolgáltatásokhoz való hozzájutását célozzák meg.
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,-számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló törvénysértésnek minősül, ami támogatás megvonásával jár, illetőleg az önkormányzat és intézményei feladatellátási kötelezettségének csak az elfogadott költségvetés alapján tudnak eleget tenni.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek korlátozottan rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz
1. A zárszámadás készítés folyamatának főbb lépései jellemzői, meghatározó tényezői:
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 91. §-a (1) bekezdésében foglaltak szerint „a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.”
„A zárszámadási rendelet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:
1. az Áht. 24. §-a (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat (az éves költségvetés szerkezetére vonatkozó tartalommal) azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,
2. a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Gst. 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,
3. vagyonkimutatást, és
4. a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.”
1. NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
A zárszámadási rendeletterezett 1-3. melléket táblázatából Nyíradony Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetése végrehajtására vonatkozó adatokból az alábbi főbb következtetéseket vonhatjuk le:
Az önkormányzat kiadásainak teljesülését az év végéig megérkező projekt támogatási bevételek, a helyi adóbevétel és hátralékainak bevételei, és az egyébként az önkormányzat könyvelésében szereplő, de itt külön soron hozott Vagyonkezelő Kft. többlet igénye is részben ebből, valamint az év végén megkapott REKI támogatásból volt részben biztosítható, míg a bejelentett többletigényének nagy része továbbra is kielégítettlen maradt. Az ingatlanok értékesítése rovaton az eredetileg tervezett 80 millió forint összegű bevétel nem teljesült, pedig nagyon szükség lett volna erre a bevételre is. Ugyanakkor az eredeti előirányzathoz képest többlet kiadások merültek fel, pl: a rendezvények támogatása több mint 10 milliós többlet kiadással, Vagyonkezelő Kft 88 milliós többlet kiadással, Sportcsarnok fenntartás 70 milliós többlet kiadással, sportegyesület támogatása 8 millió forintos többlet kiadással, valamint a projektek nem tervezett többlet kiadással teljesült, melyek túlköltekezések tovább rontották az egyébként is rossz állapotban lévő költségvetést.
1. NYÍRADONYI POLGÁRMESTERI HIVATAL
A zárszámadási rendeletterezett 4-5. melléket táblázatából a Polgármesteri Hivatal költségvetésének főbb jellemzője, hogy az előirányzatok módosítása után a költségvetési főösszege 197.254.157,-Ft-ban került meghatározásra.
A költségvetési főösszeg a bevételi oldalon 94%-ban teljesült az Önkormányzat által nyújtandó tervezett támogatást nem volt szükséges igénybe venni mert a kiadásokat a költségvetési főösszeg 92%-án sikerült teljesíteni, jellemzően a dologi kiadások és a következő évet terhelő decemberi személyi kifizetésekből adódó visszafogásának köszönhetően.
Összeségében a teljesült bevételek és kiadások együttes hatása azaz a maradvány fejezi ki, hogy a költségvetési egyensúlyra milyen hatást gyakorol az intézményi költségvetés, ami jelen esetben 3.669.783,-Ft.
1. NYÍRADONYI SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA
A zárszámadási rendeletterezett 6-7. melléket táblázatából az Óvoda költségvetésének főbb jellemzője, hogy az előirányzatok módosítása után a költségvetési főösszege 151.907.665,-Ft-ban került meghatározásra.
A költségvetési főösszeg mind a bevételi, mind a kiadási oldalon 100-100%-ban teljesült.
Összeségében a teljesült bevételek és kiadások együttes hatása azaz a maradvány fejezi ki, hogy a költségvetési egyensúlyra milyen hatást gyakorol az intézményi költségvetés, ami jelen esetben 65.970,-Ft.
1. MÓRICZ ZSIGMOND MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR
A zárszámadási rendeletterezett 8-9. melléket táblázatából a Művelődés ház és Könyvtár költségvetésének főbb jellemzője, hogy az előirányzatok módosítása után a költségvetési főösszege 76.825.040,-Ft-ban került meghatározásra.
A költségvetési főösszeg a bevételi oldalon 97%-ban teljesült amire hatással volt, hogy az önkormányzati támogatás és a szolgáltatási bevétel alul teljesült. A kiadásokat a költségvetési főösszeg 91%-án sikerült teljesíteni, jellemzően a dologi kiadások visszafogásának köszönhetően.
Összeségében a teljesült bevételek és kiadások együttes hatása azaz a maradvány fejezi ki, hogy a költségvetési egyensúlyra milyen hatást gyakorol az intézményi költségvetés, ami jelen esetben 4.720.750,-Ft.
1. NYÍRADONYI ÉLELMEZÉST SZOLGÁLTATÓ SZERVEZET
A zárszámadási rendeletterezett 10-11. melléket táblázatából a NYSZI költségvetésének főbb jellemzője, hogy az előirányzatok módosítása után a költségvetési főösszege 359.886.567,-Ft-ban került meghatározásra.
A költségvetési főösszeg mind a bevételi és a kiadási oldalon 95-91%-ban teljesült.
Összeségében a teljesült bevételek és kiadások együttes hatása azaz a maradvány fejezi ki, hogy a költségvetési egyensúlyra milyen hatást gyakorol az intézményi költségvetés, ami sajátos gazdálkodásnak köszönhetően jelen esetben 13.568.168,-Ft.
A 6. §-hoz
Hatállyal kapcsolatos rendelkezések.
Az 1. melléklethez
1. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) a) & Áht. 24. § (4) a) bekezdések által előírt) költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (mely tartalmazza a költségvetési év terv és tény-, továbbá az előző év tényadatait),
A 2–11. melléklethez
2.-11. mellékletetek tartalmazzák az 1. melléklettel szinkronban lévő Önkormányzati és intézményei bevételek és kiadások módosított és teljesített adatait,
A 12. melléklethez
12. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) a) & Áht. 24. § (4) a) bekezdések által előírt) pénzeszközök változásának bemutatását,
A 13. melléklethez
13. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) a) & Áht. 24. § (4) b) bekezdések által előírt) többéves kihatással járó döntéseinek számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
A 14. melléklethez
14. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) a) & Áht. 24. § (4) c) bekezdések által előírt) közvetett támogatásait,
A 15. melléklethez
15. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) a) & Áht. 24. § (4) d) bekezdések által előírt) költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban,
A 16. melléklethez
16. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) b) bekezdés által előírt) adósságának állományát,
A 17. melléklethez és a 18. melléklethez
17.-18. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) c) bekezdés által előírt) vagyonkimutatását,
A 19. melléklethez
19. melléklete tartalmazza az Önkormányzat (Áht. 91. § (2) d) bekezdés által előírt) tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását,
A 20. melléklethez
20. melléklete tartalmazza az Önkormányzat és intézményeinek költségvetési maradványok megállapítását.