Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

Nyíradony Város Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 03. 14

Nyíradony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

Hatályos: 2024. 03. 14
Nyíradony Város Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Különösen fontos, hogy a költségvetési egyensúly megtartása, helyreállítása érdekében milyen rendelkezések, intézkedések születnek. Az előző évben történtek jelentős hatású költségvetési egyensúlyt javító intézkedések, de még jelentősebb hatású költségvetést javító intézkedésekre van szükség, a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló törvény „Az alapvető lakossági szolgáltatások” mellékletében meghatározott alapfeladatok végzését figyelembe véve.
Az előző években is bemutatott "lehetőség <=> igény" közötti óriási különbség a 2024. évi költségvetés tervezésekor is fennáll, sőt tovább nőtt. Az előző évekhez képest olyan és nagyságrendileg nagyobb hatású VÉGREHAJTHATÓ döntésekre van szükség, ami egyértelműen meghatározza, hogy milyen feladatok és mennyi pénzügyi keret erejéig végezhetők, AZT IS MEGHATÁROZVA ÉS BETARTATVA, HOGY EZEN DÖNTÉSEN KÍVÜL ESŐ ÉLŐ SZERZŐDÉSEKET FEL KELL MONDANI, ILLEVE TOVÁBBI SZERZŐDÉSEK KÖTÉSE, TOVÁBBI KÖTELEZETTSÉGEK VÁLLALÁSA TILTOTT.
A csőd elkerülése érdekében kérem együttműködésüket VÉGREHAJTHATÓ döntések meghozatalában, és azok következetes végrehajtásának MEGKÖVETELÉSÉBEN.
Meghatározó tényező, hogy az előző években alapjaiban megváltoztak a Nyíradony Város Önkormányzatának feladat és finanszírozási feltételrendszerei. A korábbi években megvalósult feladatellátási szint forrásigénye többszöröse volt, mint az önkormányzat arra szánható bevétele. Az ellentmondás feloldására az előző években többször történtek -hitelfelvétel, ingatlanértékesítési, kiadás csökkentési- intézkedések, de nem olyan nagyságrendben, hogy azok a költségvetési egyensúlyt érdemben és eredményesen helyreállítsa.
Érzékelvén, hogy mind a Képviselő-testület mind a Polgármester irányában történt figyelemfelhívások és megtett intézkedések ellenére a 2024. költségvetési évben és azt megelőzően is az önkormányzat olyan kiadást generáló feladatvégzést hajtott végre mely meghaladta az önkormányzat arra szánható bevételét, valamint tekintettel arra, hogy olyan állami támogatás nincs kilátásban, ami helyreállítaná a költségvetési egyensúlyt, az adósságrendezési (csőd) eljárás elkerülése érdekében az említett túlköltekezés ellentételezéseként szigorúan végrehajtandó intézkedések meghozatalára és a költségvetési egyensúly helyreállítását eredményező végrehajtás szükséges.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: az Mötv.) 35. § (2) bekezdésében előírtak kimondják, hogy az önkormányzati képviselő számára történő tiszteletdíj megállapítása nem veszélyeztetheti az önkormányzat kötelező feladatai ellátását.
A képviselő-testület elkötelezettségének és motiváltságának kifejezéseként kiinduló feltétel, hogy a tiszteletdíjak kifizetése év végén akkor történjen meg részükre, ha sikerült elérni, hogy arra költségvetési előirányzat fedezet és azt a célt szolgáló pénz maradjon.
A költségvetési egyensúly helyreállítása, azaz a negatív maradványok visszarendezése érdekében egyrészt több feladatellátás megszüntetése, ellátási színvonala csökkentése, és ezeken túl jelentős összegű ingatlanérékesítési bevétel tervezése szükséges.
Az ingatlanértékesítési bevétel tervezésénél figyelembe lett véve a remélhető, és betervezett 292 millió forint állami támogatás. De ha az nem érkezik meg, akkor ingatlanértékesítési igény annyival nőni fog.
A költségvetés ingatlanértékesítési bevételként tervezett összeg teljesülését követően lehetséges visszatérni az önként vállat feladatvégzések fedezetnek megfelelő óvatos folytatásához. A költségvetés ingatlanértékesítési bevétel során szereplő összeg teljesülése kiváltható más nem tervezett többletbevétel (pl.REKI támogatás, egyéb többlettámogatások), vagy tervezett, de nem teljesített kiadással (pl. a tervezetthez képest kevesebb a projektek visszatérítési kötelezettsége, a tervezett hitel kamatkiadáshoz képest alacsonyabb lesz a tényleges kamatkiadás), feltételezve, hogy a tervezett többi bevétel teljesült. A költségvetési egyensúly helyreállítása szándékának megléte esetén, az várhatóan több (akár 4-5) évet vesz igénybe.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: az Mötv.) 115. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
Nagyon fontos, hogy az önkormányzat milyen döntésekkel, intézkedésekkel biztosítja a gazdálkodás biztonságát. Valamint hasonlóan nagyon fontos, hogy az intézkedések és jogszabályok érvényesülését, azaz a gazdálkodás szabályszerűségét a polgármester hogyan biztosítja. Az említett jogszabályok betartására, betartatására részletesebb intézkedési terv, szabályok meghozatala indokolt:
1. Elsődlegesen érvényesítendő irányelv, hogy a túlköltekezés ellentételezése történjen meg minél hamarabb. Ennek érdekében érvényesítendő kiemelt intézkedések:
- Tiszteletdíjak szüneteltetése év végéig, amelyek akkor fizethetők ki, ha maradt rá előirányzat és pénzeszköz,
- Vagyonkezelő Kft. jelentősen csökkentett finanszírozása valósuljon meg, különösen fontos, hogy kizárólag a képviselő-testület által meghatározott feladataihoz kapcsolódó kifizetések valósuljanak meg,
- a Vagyonkezelő Kft. olyan feladatvégzést, amit saját állományával el tud végezni, azon feladatok esetében külső szolgáltatást ne vegyen igénybe, valamint saját bevételt generáló tevékenységet folytasson minél nagyobb mértékben és nem csak az önkormányzat és intézményei irányába
- Vagyonkezelő Kft. tervszámainak részletes bemutatása szükséges, majd ugyanolyan részletesen az időszaki és éves beszámolásnál is,
- Sportcsarnokok ez évi meglévő kiadáson túl legfeljebb vagyonmegőrzési szintű finanszírozása akár közvetlenül, akár a Vagyonkezelő Kft-n keresztül. Nem kizárt az olyan szintű üzemeltetés, amit teljes egészében lefed a hozzá rendelhető kiszámlázott bevétel,
- A helyi újság papír alapú terjesztésének megszüntetése
- Sportegyesület és más civil szervezetek támogatása nem jöhet számításba,
- Rendezvényekre sem az Önkormányzat, sem az intézményei, sem a Vagyonkezelő Kft. nem adjon finanszírozást. Amennyiben év közben annak valamilyen nem önkormányzati forrásból történő finanszírozására lesz lehetőség, úgy azt a képviselő-testület újra tárgyalja, annak figyelembevételével, amennyiben saját forrás is szükséges a lebonyolításához, úgy az ne kerüljön megrendezésre. A megrendezésre kerülő rendezvényekről időben történő előzetes költség kalkuláció bemutatása is szükséges, valamint képviselő-testületi döntés. A megrendezésre került rendezvény teljes költségét az azt követő képviselő-testületi ülésen a képviselő-testület felé beszámolásra be kell terjeszteni.
- az ingatlan értékesítésből származó bevétel mihamarabbi elérése érdekében azt azonnal meg kell hirdetni, a bevétel teljesülése a korábbi évek túlköltekezésének visszapótlását szolgála, ami várhatóan több év alatt tud teljesülni.
2. Mindaddig amíg a túlköltekezés ellentételezése nincs teljes mértékben rendezve, addig az önként vállalt feladatvégzések szüneteltetendők, mint például az olyan rendezvények szervezése, amihez önkormányzati bevétel felhasználása szükséges, sport tevékenység támogatása, az önként vállalt, azaz állami támogatás nélküli kulturális feladatok végzése, valamint néptánc támogatása, civil szervezetek támogatása, feladatvégzések áttekintő felsorolása mellékletben részletezve. A szüneteltetendő feladatok finanszírozása az önkormányzati költségvetésből eredeztethetően, azaz közvetett módon (pl. a Vagyonkezelő Kft-n, az önkormányzati intézményeken keresztül) sem finanszírozhatók.
3. Érvényesítendő minimum követelmény, hogy a rendelet hatálybalépését követően a túlköltekezés miatti ellentételezendő összege évről évre csökkenjen, és a teljes visszapótlás lehetőleg ne tartson tovább 4-5 évnél.
4. A mindenkori éves költségvetésben a szabadon felhasználható saját bevételénél kevesebbnek kell lenni az önként vállalt feladatok kiadásainak. Az éves költségvetés kiadáscsökkentő kényszere nem az állományban lévő dolgozók bércsökkentésével, béremelés elmaradásával oldandó meg, mivel a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló törvény „Az alapvető lakossági szolgáltatások” mellékletében meghatározott alapfeladatok ellátását is veszélyeztetné.
5. A Gazdálkodási Osztály közreműködésével az éves költségvetésben megjelenítésre kerüljön olyan előirányzott bevételi adat (matematikailag szükséges összegű bevétel az ingatlanok értékesítéséből), amelynek a nem teljesült része mutatja a fennálló hiányosság figyelmeztető összegét.
6. A költségvetés ingatlanértékesítési bevételként tervezett összeg teljesülését követően lehetséges visszatérni az önként vállat feladatvégzések fedezetnek megfelelő óvatos folytatásához. A költségvetés ingatlanértékesítési bevétel során szereplő összeg teljesülése kiváltható más nem tervezett többletbevétel, vagy tervezett, de nem teljesített kiadással.
7. Amíg a tervezett bevételek együttes összege nem teljesül időarányosan, addig még a betervezett kiadásokra sincs meg a költségvetési fedezet, tehát még a betervezett kiadások időarányos teljesítése is kizárólag akkor történhet meg, ha a tervezett bevételek időarányosan teljesültek.
8. Ha „háborgás” érzékelhető valamely nem tervezett, vagy állami támogatás nélküli feladat elmaradása miatt, az nem jelenti azt, hogy a feladat azonnal elvégzendő és kifizetés azonnal teljesíthető az azonnali elvégzése érdekében, hanem átgondolt képviselő-testületi döntéshozatal szükséges.
9. A félreértések csökkentése érdekében a polgármester minden nap email-ben értesíti a képviselő-testület tagjait, alpolgármestert, jegyzőt, gazdálkodási osztályvezető arról, hogy az előző nap aláírt szerződések, – munkaügyi szerződések kivételével – kötelezettségvállalások főbb adatairól, különös tekintettel azokra, amelyhez várhatóan saját erő (helyi adó forrás) felhasználása szükséges.
10. Az önkormányzati átutalásokat második aláíróként be kell vonni az alpolgármestert, vagy a pénzügyi bizottság elnökét, hogy ezzel is érvényesülhessenek a pénzügyi egyensúly érdekében betartandó szabályok. Ha az utalásban az alpolgármester, vagy a pénzügyi bizottság elnöke nem vesz részt, az utalásokat, ellenjegyzéseket, érvényesítéseket a hivatali kollégák írásbeli utasítás alapján végzik, melyről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad az utasítás kiadója.
11. Biztosítani szükséges, hogy a projekttervek minél valósabbak legyenek, azok a várható áremelkedéseket is tartalmazza. Az alkalmazott előremutató árak alkalmazásáról nyilatkozatokat ki kell kérni a tervezésben részt vevőktől és arról, hogy várható-e többlet saját erő igény, mert ha igen, akkor a projekt indítása veszélyezteti a költségvetési egyensúlyt, ezért attól való elállás szükséges. Erről a polgármester vagy az alpolgármester tájékoztatja a képviselő-testületet és jegyzőt.
12. A polgármester biztosítson a projektmenedzsmenttel és a jegyző közreműködésével a Gazdálkodási Osztály részére rendszeres, havi-negyedévi egyeztetési lehetőséget, egyrészt a pénzügyi egyezőségek szempontjából, másrészt a műszaki és pénzügy megvalósítás, várható befejezhetőségére tekintettel, többletköltségek elkerülésére külön figyelemmel. A pénzügyi egyezőség meglétével érendő el, hogy a könyvelés megbízhatóbb, pontosabb adatszolgáltatást nyújthasson.
13. A félreértések csökkentése érdekében mind az önkormányzati, mind a polgármesteri email fiókra érkező levelek automatikusan kerüljenek továbbításra, egy vagy több másik email címre.
14. Polgármester adjon felhatalmazást az alpolgármester részére a munkaköri leírásában foglalt feladatok ellátása érdekében a fenti elvek érvényesülésének nyomon követése érdekében.
15. Ha az itt meghatározott szabályok bármelyike nem érvényesül, akkor értelmét veszíti a pénzügyi egyensúly helyreállítására vonatkozó törekvések, melynek akadályairól a polgármester, vagy az alpolgármester a legközelebbi képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
16. Tervszerűen előre tekintve szükséges biztosítani, hogy a képviselő-testület tárgyalandó napirendi pontjainak többsége a rendes testületi üléseken kerüljenek előterjesztésre. Rendkívüli testületi ülésre minél kevesebbszer, csak az előre nem tervezhető, kivételes alkalommal kerüljön sor.
17. A helyzet súlyossága szükségessé teszi, hogy a Pénzügyi, Gazdasági, Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság is segítse a képviselő-testület munkáját, azaz folyamatosan vizsgálja a költségvetés alakulását, a fenti szabályok érvényesülését, és a pénzügyi egyensúly mihamarabbi elérése érdekében a szükséges további intézkedésekre tegyen javaslatot.
18. Megfelelő információk nélkül lehetetlen az elvárható helyes döntés meghozatala, ezért heti rendszerességgel vezetői megbeszélés történjen, melyeken a folyó releváns ügyekről a polgármester beszámol, az érintett szervezeti egységeket beszámoltatja, az elrendelt intézkedéseket nyomon követi, a szükséges további intézkedéseket megteszi.
A fentiek érvényesülése érdekében szükséges az alpolgármester, a jegyző és a gazdálkodási osztályvezető közreműködése, figyelemfelhívása írásban, ha mégis azt érzékelik, hogy a fenti irányelvek, szabályok nem érvényesülnek.

Áttekintő lista a jellemző feladatvégzésekről.
Melyik alábbi feladat elhagyása történjen meg, ill. csökkenjen az ellátási színvonala:
1 - Önkormányzati általános feladatok elhagyása ÖNK/KÖT
2 - önkormányzati illetmény fizetésre, jellemzően takarítás elhagyása ÖNK/KÖT
3 - képviselők tiszteletdíjazásának elhagyása ÖNK
4 - bizottsági tagok tiszteletdíjazásának elhagyása ÖNK
5 - helyi újság elhagyása ÖNK
6 - fénymásolók üzemeltetése elhagyása ÖNK/KÖT
7 - főépítészeti, ügyvédi feladatok elhagyása KÖT
8 - hitelekhez kapcsolódó fizetési kötelezettség elhagyása ÖNK
9 - projektek visszafizetési kötelezettségének elhagyása ÖNK
11 - Kelet-Hajdú Társulás tartozásrendezésének elhagyása ÖNK
12 - szolidaritási hozzájárulás elhagyása KÖT
13 Szünidei gyermekétkezés feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
14 Díszpolgárok feladatellátás elhagyása ÖNK
15 Közvilágítás feladatellátás elhagyása KÖT
16 Közkifolyó, vízellátás feladatellátás elhagyása KÖT
17 Középületek üzemetetése feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
18 Vízműtelep felújítása feladatellátás elhagyása KÖT
19 Egészségügyi feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
20 Rendezvények (akár közvetett) finanszírozása feladatellátás elhagyása ÖNK
21 Segélynyújtási feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
22 POLGÁRMESTERI HIVATAL feladatellátás elhagyása KÖT
23 - pénzügy feladatellátás elhagyása
24 - adóbeszedési feladatellátás elhagyása
25 - hatósági feladatellátás elhagyása
26 - műszaki feladatellátás elhagyása
27 - iktatási feladatellátás elhagyása
28 - titkársági feladatellátás elhagyása
29 - törvényességi feladatellátás elhagyása
30 - egyéb feladatellátás elhagyása
31 SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
32 - konyhai feladatellátás elhagyása
33 - mezőőri feladatellátás elhagyása
34 - ebrendészeti feladatellátás elhagyása
35 SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA feladatellátás elhagyása KÖT
36 MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
37 - néptánc feladatellátás elhagyása
38 - kultúrális rendezvények feladatellátás elhagyása
39 - könyvtár feladatellátás elhagyása
40 Vagyonkezelő Kft feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
41 - Önkorm.ing feladatellátás elhagyása
42 - Lakásgazd. feladatellátás elhagyása
43 - Közmunka feladatellátás elhagyása
44 - Városgazd. feladatellátás elhagyása
45 - Sportcsarnok fenntartás feladatellátás elhagyása
46 - Eu. park feladatellátás elhagyása
47 - Sportpálya feladatellátás elhagyása
48 - Vállalkozás feladatellátás elhagyása
49 - TTP feladatellátás elhagyása
50 - Gazd. irány feladatellátás elhagyása
51 Sportcsarnok fenntartás feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
52 Szociális és Gyermekjóléti Társulásnak feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
53 Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
54 Sportegyesület támogatása feladatellátás elhagyása ÖNK/KÖT
55 Önkormányzati saját erőt igénylő projektek elhagyása, megkövetelve a projekt reális költségvetésének alkalmazását ÖNK
Az intézkedések, döntések meghozatalát az is sürgeti, hogy ha az intézmények normatíván felüli többletigényei nem kerülnek támogatásra, akkor az eddig megszokott, jelenleg is többletkiadást generáló feladatstruktúra átalakítása kevésbé késlekedjen, és a költségvetési egyensúly visszaállhasson, azaz a negatív maradványok visszarendezése megtörténjen. Az is különösen mérlegelendő, hogy ha „elkerülhetettlen” feladatok kimaradnak a szükséges támogatásokból attól még azon feladatok kiadásai jelentkezni fognak, és a költségvetési egyensúly javulása nem következik be, így a negatív maradványok visszapótlása nem történik meg.
Lényegét tekintve a költségvetési rendelettel kapcsolatos döntés alternatívája arról szól, hogy:
1.
1.
1.
1. a költségvetési egyensúly helyreállítása történjem meg, ami többlet állami támogatás hiányában a feladatellátások drasztikus csökkentését jelenti,
2. vagy a költségvetési egyensúly helyreállítása NE történjem meg, ami azt jelenti, hogy továbbra is a túlköltekezésen alapuló, szabálytalan gazdálkodás folyjon, és az adóságrendezési (csőd) eljárás minél nagyobb valószínűséggel induljon meg.
Hivatkozott jogszabályok rövidítése:

Jogszabály neve és száma

rövidítése

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény

Mötv.

az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény

Áht.

az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet

Ávr.

A jegyző által az előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a képviselő-testületnek. / Áht. 24. § (3)
1. Tájékoztató mérlegek, kimutatások és szöveges indoklásai
I.1. Tájékoztatás a Nyíradony Város Önkormányzat költségvetési mérlegéről közgazdasági tagolásban, és előirányzat felhasználási tervéről /Áht. 24. § (4) a)
Nyíradony Város Önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban az 1. melléklet tartalmazza. (a mérleg a vonatkozó év tervadatait, az előző év várható, és az azt megelőző év tényadatait tartalmazzák /Áht. 102. § (3))
Szöveges kiegészítés, főbb tendenciák, figyelmeztető jelek, fontosabb jellemzők:
1. Figyelembe véve az 600-800 millió Ft összegű helyi adó terhére jelentkező együttest igényt, valamint a reálisan tervezhető cca. 480 millió Ft összegű helyi adóbevételt, a költségvetési tárgyalás során felmerülő elvégzendő feladatok és azok jelenlegi részeredményeit, több fordulós tárgyalás történt arról, hogy a többszörös igényekhez képest mely területek kerüljenek támogatásra a normatíván felül.
2. A szociális normatíva jellemzően és elsősorban segélyezésre, szociális szolgáltatásra, gyermekétkeztetésre használható.
3. Az Áht. 23. § (3) előírja, hogy a költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék. A beruházási projektek megvalósulása során visszatérő tapasztalat, hogy a tényleges bekerülési költség meghaladja a tervezett költségeket. Valamint a tapasztalat is azt támasztja alá, hogy egyéb, előre pontosan nem látható, felmerülő kiadásokra és negatív maradványok visszapótlására is szükséges tartalékot képezni. Jelen költségvetési tervezetben 5.000.000,-Ft összegű tartalék szerepel egyrészt az előre nem láható kiadásokra. A korábbi évek tapasztalat azt mutatja, hogy a terven felül akár 50 millió forintnál is több előre nem tervezhető kiadások is megjelennek a tárgyév során, tehát indokolt volna nagyságrendileg nagyobb összeget biztosítani a tartalékra.
4. Jelentős összegű ingatlanérékesítési bevétel tervezendő. A költségvetés ingatlanértékesítési bevételként tervezett összeg teljesülését követően lehetséges visszatérni az önként vállat feladatvégzések fedezetnek megfelelő óvatos folytatásához. A költségvetés ingatlanértékesítési bevétel során szereplő összeg teljesülése kiváltható más nem tervezett többletbevétel, vagy tervezett, de nem teljesített kiadással.
5. A Vagyonkezelő Kft. által igénylendő támogatás a végzett feladatokhoz rendelten kerüljön megtervezésre, és a támogatás igénylése is aszerint történjen.
6. A konyhai költségeket továbbra sem fedezik kellően a bevételei.
7. Kerüljenek bemutatásra az üzleti és egyéb bevételszerző tevékenységek, ill. azok növelésére irányuló tervezett intézkedések (díjemelések, tevékenységi kör bővítése, stb.), valamint vagyonértékesítésbe bevonható vagyonelemek. Ez nem csak bevételkiesést jelent, hanem folyamatos költségfelmerülés.
8. A sportcélú ingatlanok fenntartása, üzemeltetése történhet-e más intézményi rendszerben úgy, hogy az az önkormányzat költségvetését ne, vagy minél kisebb mértékben terhelje. A sportcsarnok fenntartásában modellváltás érendő el, ennek előzményeként a fenntartási költségek közvetlenül az önkormányzatnál jelentkeztek, de a költségvetési egyensúly helyreállítsa érdekében ezen feladatellátás megszüntetendő, vagy önfenntartó mértékig minimalizálandó.
9. A közüzemi fogyasztási helyek áttekintése, indokoltságának, fellelhetőségének bemutatásával javítani szükséges az átláthatóságot.
10. A költségvetési rendeletben kerüljön meghatározásra, hogy a helyi adóból finanszírozandó feladatok jóváhagyott összegeinek igénylése és folyósítása időarányosan, ill. feladatvégzéssel arányosan történjen.
11. Az egy főre jutó adóerőképesség emelkedése azzal jár, hogy csökkennek egyes állami támogatások, mint pl: Ismét tovább csökken a szünidei étkeztetés támogatás összege mivel az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra az alábbiak szerint.

A

B

Egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képesség (forint)

Fajlagos összeg korrigált értéke
(forint/étkezési adag)

1

0-18 000

570

2

18 001-21 000

542

3

21 001-24 000

513

4

24 001-27 000

485

5

27 001-30 000

456

6

30 001-35 000

399

7

35 001-40 000

342

8

40 001-

285

Az évekkel ezelőtti 570,-Ft-ról 399,-Ft-ra csökkent 1 adag szünidei étkeztetés támogatása,

Csökken a települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása többek között azért mert a számított egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képesség összege esetében a támogatási mérték számításakor alkalmazandó paramétertábla szerint csökkenő:

A

B

C

D

Kategóriák az önkormányzat egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képessége szerint (forint)

Támogatási mérték (%)

alsó határ

felső határ

maximuma

minimuma

1

1

18 000

100

95

2

18 001

24 000

95

60

3

24 001

32 000

60

30

4

32 001

35 000

30

10

A több tényező együttes hatására települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása a 2022-re tervezhető 129 998 000,-Ft-ról, 2023-re 70 916 000,-Ft-ra, míg 2024-re 46 449 000,-Ft-ra csökkent.
Növekszik a szolidaritási hozzájárulás befizetendő összege, mivel a számításakor alkalmazandó paramétertábla kategóriája az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képesség alapján növekszik:

A

B

C

D

Kategóriák az önkormányzat egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képessége szerint (forint)

Hozzájárulás mértéke a szolidaritási hozzájárulás alapjának százalékában

alsó határ

felső határ

minimum

maximum

1

0

22 000

0

0

2

22 001

50 000

0

0,40

3

50 001

58 000

0,40

0,50

4

58 001

78 000

0,50

0,60

5

78 001

102 000

0,60

0,67

6

102 001

950 000

0,67

0,75

Míg két évvel ezelőtt még nem kellett szolidaritási hozzájárulást fizetni, úgy 2023-ban már 5 477 039,-Ft, addig 2024-ben 25 875 593,-Ft befizetendő a központi költségvetésbe.
1. Ez évtől megjelenik és egyre nagyobb mértékben meg fog jelenni a költségvetésben a fejlesztési hitelek tőketörlesztési és kamatkiadási költségei. Újabb hitelfelvételi szándék esetén fontos átgondolni, hogy jelzálogfedezetként milyen a bank által is elfogadható ingatlan merülhet fel. A beruházási hitelek törlesztése 2024. évre 13 millió forint, a kamatok mind a folyószámlahitel estében mind a beruházási hitelek estében 2024. évre várhatón 10% körül lesz, így 32 millió forint kamatfizetési kötelezettség várható, ami egyrészt az elmúlt évek felvett hitelösszegek növekedéséből adódik, másrészt jelenleg a hitelkamatok is rendkívül magasak.
2. A projektek megvalósításának egyik sajátossága a hiányosságból fakadó visszafizetési kötelezettség, melyet most is tervezni szükséges, ami 2024. évet érintően 100 millió feletti be és visszafizetési kötelezettséget jelent. Valamint célszerű átnézni, a projektek várható saját erő igényét, és hogy hogyan tudja azt biztosítani az önkormányzat, különös tekintettel arra, hogy az önkormányzatnak nincs saját erős a pénzügyi mozgástere a korábbi évek túlköltekezése, a költségvetési hiány megléte miatt.
3. Az önkormányzat szokott élni a REKI támogatás igénylési lehetőséggel. Egyrészt nem tudni, hogy hogyan alakul a tervezett évben, másrészt tervezéskor nem is jeleníthető meg, arra számítani, azzal számolni nem lehet.
4. Az önkormányzat adóbevételének 89 %-át a helyi iparűzési adó képezte 2023-ban, így ennek elemzése kiemelten szükséges a következő évi költségvetés tervezéséhez. Az adóerőképesség rendkívüli növekedése pozitív várakozást teremthet, azonban létfontosságú kiemelni, hogy ezen adóbevétel szigorúan a vállalkozók előző évi és jelenlegi teljesítőképességétől függ. A várható adóbevételek becsléséhez mérlegelendő körülmények a következők: A 2023-as kimagasló 487 892 147 Ft adóbevételért a vállalkozók 2022-ben megnövekedett bevétele felelős – melyért egyrészt indokolt lehet a 2022-2023-ban kiugró, 25.7 %-ban kicsúcsosodó infláció nominál értéket növelő, és reál értéket csökkentő hatását is okolni, azonban szignifikáns hatással volt a mikro-, kis- és középvállalkozások számára nyújtott 50%-os helyi iparűzési adó támogatás is. 2023-ban 106 millió Ft támogatást adtunk a vállalkozóknak, mely adóbevétel kiesést késedelem nélkül és maradékmentesen kiutalt a Kormány az önkormányzat részére. 2023-ra majdnem minden iparágban teljesítmény javulás volt tapasztalható, azonban ez a támogatás 2023-ban utoljára volt igényelhető, ezért ezen bevételrész állami támogatás helyett adózói befizetésből fog származni 2024-ben. Az adókedvezmény vállalkozások teljesítőképességére való pozitív hatása továbbá nem elvárható. Az országos gázellátás krízis következtében a 2023-as rendkívüli adóbevételt kiemelten jelentős mértékben érintette a faipar fellendülése is, azonban a gázellátás megoldódása és a lakosságnak a fa tüzelőanyag iránti kereslet csökkenése miatt indokolt lehet a stagnálás, vagy negatív várakozás ebben a szférában is. A 2023. január 1-től hatályos helyi iparűzési adóról szóló 1990. évi C. törvény jogszabályváltozásai felülírták a vállalkozások által választható adózási módokat, mely változások adóbevételre való hatása 2024-től várható. Megszűnt a kisadózó vállalkozások tételes adója és az átalányadó, új adózási mód a rendkívül kedvezményes és megnövelt bevételi határral korlátozott sávos adózás. Ebbe az adózási módba jelenleg 101 adózó jelentkezett be, számuk várható növekedése bevételkiesést fog jelenteni az önkormányzat számára. A bevételek növelése érdekében szükséges az adó hátralékállomány csökkentése, mely a decemberben 87 587 550 Ft volt. A hátralékállomány részben behajthatatlannak minősülő tartozásokból tevődik össze, annak teljes behajtása nem lehetséges, azonban csökkentésére további végrehajtási eszközök bevezetése várható. Mindezek figyelembevételével az előző évhez képest a 2024. évre érdemi adóbevétel változás nem vélelmezhető.
A korábbi években meghatározott költségvetési egyessúlyt helyreállító teendők, tendenciák még mindig érvényesek. A költségvetési egyensúly javítása, a negatív maradványok visszarendezése érdekében rendkívüli odafigyelést és cselekvést igényel.
A helyi adóbevétel tervezett felhasználása, helyi adóból és ingatlan ért. bevételből támogatott feladatok

A feladat összesen kiadása és főbb bevételek

száma

megnevezése, rövid leírása

kiadási főösszege (Ft)

állami támogatásból (Ft)

helyi adóból fedezett rész (Ft)

ingatlan értékesítésből (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

12001

Önkorámnyzat általános üzemeltetése

410 830 715

11 976 650

68 105 083

147 082 982

köt./önk.

12003

Díszpolgárok

2 000 000

0

2 000 000

0

köt és önk

12006

Közkifolyó, vízellátás

7 048 500

0

7 048 500

0

kötelező

12007

Középületek üzemetetése

70 412 730

0

26 012 730

0

kötelező

12032

Rendkívüli segély / települési tám. / egyszeri

4 566 364

1 296 364

3 270 000

0

kötelező

12034

Rendszeres segély / települési tám. / rendszeres

6 390 000

0

6 390 000

0

önként

12038

Köztemetés

1 000 000

0

1 000 000

0

kötelező

12039

Bursa Hungarica Ösztöndíj

340 000

0

340 000

0

önként

12050

Mentőállomás

6 451 600

0

1 371 600

0

kötelező

12101

POLGÁRMESTERI HIVATAL

276 730 798

163 980 120

112 750 678

0

köt./önk.

12102

SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY

224 564 164

101 226 987

123 337 177

0

köt./önk.

12104

MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR

56 394 370

24 380 240

32 014 130

0

köt./önk.

12105

Vagyonkezelő Kft.

209 256 580

53 064 602

47 694 621

108 497 357

önk.vállalt

12106

Sportcsarnok fenntartás

41 656 000

0

31 656 000

0

önk.vállalt

12200

Be nem sorolt szervezet támogatása

1 000 000

0

1 000 000

0

önk.vállalt

12202

Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása

1 000 000

0

1 000 000

0

köt./önk.

12423

VP6-7.2.1.1-21 Külterületi helyi közutak fejlesztése

235 739 769

0

13 295 224

0

önk.vállalt

12424

VP6-19.2..-23-6-21 Települési környezet és szolgáltatások fejlesztése saját erőre

15 695 160

0

855 557

0

önk.vállalt

Összesen:

4 380 583 245

1 593 402 705

479 141 300

255 580 339

Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz, a 7–9. §-hoz és az 1–13. melléklethez
Az 1-10. §-hoz és az 1-13. melléklethez
Előzetes hatásvizsgálat a
a Nyíradony Város Önkormányzata 2024.évi költségvetési rendeletalkotáshoz
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti az önkormányzat 2024.évi működésére, céljaira, pályázataira vonatkozó döntések és a támogatási rendszer továbbfejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a foglalkoztatás szinten tartását a közmunka programok keretében, továbbá a fejlesztési elképzelések csak az elfogadott költségvetés alapján valósíthatóak meg.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti a Gazdasági Program előkészítésében és a településfejlesztési elképzelésekben foglaltak megvalósítását, megvalósulását.
Célunk a település megtartó erejének növelése, illetőleg a lakosságszám növelése, mind a fejlesztésekkel, mind a szociális támogatási rendszerrel, a közmunka programmal, illetőleg az infrastruktúra fejlesztéssel. A megvalósult beruházások megállíthatja a fiatalok elvándorlását. A további fejlesztési elképzelések is a lakosság komfortérzet javítását és többletszolgáltatásokhoz való hozzájutását célozzák meg.
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,-számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló törvénysértésnek minősül, ami támogatás megvonásával jár, illetőleg az önkormányzat és intézményei feladatellátási kötelezettségének csak az elfogadott költségvetés alapján tudnak eleget tenni.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek korlátozottan rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Az Áht. 4. § (3) A gazdálkodás során biztosítani kell a bevételek és kiadások tervezés során meghatározott célhoz kötött felhasználását.
Rendkívül fontos, hogy a költségvetés tervezésének eredményeként reálisan várható bevételeket és kiadásokat tartalmazzon, mert ellenkező esetben a tervszerűtlen és szabálytalan gazdálkodást alapozza meg.
A döntési folyamat során mérlegelési lehetőség leginkább a helyi adóbevételek felhasználása szempontjából adódik. Ezért különösen fontos egy olyan részletezettségű, célszerűen használható előirányzat felhasználási terv, amiből minél könnyebben átlátható, kiolvasható, hogy milyen feladatokra szükséges helyi adóbevételt is fordítani.
Az alábbi előirányzat felhasználási terv bemutatja, hogy adott feladatra menyi az összes bevételi, kiadási összege. Valamint bemutatja, hogy a kiadások teljesüléséhez melyik feladathoz milyen összegű helyi adóbevétel, vagy ingatlan értékesítési bevétel hozzárendelése szükséges. Ez ad iránymutatást a polgármester, az intézményvezetők és a Vagyonkezelő Kft ügyvezetője részre, hogy a költségvetési rendelet végrehajtása során a milyen feladatvégzéshez milyen kiadások elismerése teszi lehetővé a tervszerű és szabályszerű gazdálkodást. Ha nem sikerül az előirányzat felhasználási terv alábbi részletezettségű jóváhagyását elérni, akkor az tervszerűtlen és szabálytalan gazdálkodást vetít előre.
ELŐIRÁNYZAT FELHASZNÁLÁSI TERV
KÖLTSÉGVETÉSI SZERVENKÉNT
NYÍRADONY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

A feladat összesen kiadása és főbb bevételek

száma

megnevezése, rövid leírása

kiadási főösszege (Ft)

állami támogatásból (Ft)

helyi adóból fedezett rész (Ft)

ingatlan értékesítésből (Ft)

jellege
(köt. / önk. vállalt)

12001

Önkorámnyzat általános üzemeltetése

410 830 715

11 976 650

68 105 083

147 082 982

köt./önk.

12002

Szünidei gyermekétkezés

43 256 200

43 256 200

0

0

kötelező

12003

Díszpolgárok

2 000 000

0

2 000 000

0

köt és önk

12004

Nem támogatott közfoglalkoztatás

19 169 995

0

0

0

kötelező

12005

Közvilágítás

21 996 000

21 996 000

0

0

kötelező

12006

Közkifolyó, vízellátás

7 048 500

0

7 048 500

0

kötelező

12007

Középületek üzemetetése

70 412 730

0

26 012 730

0

kötelező

12008

Vízműtelep felújítása

21 590 000

0

0

0

kötelező

12010

Be nem sorolt egészségügyi feladatok

6 922 770

0

0

0

köt./önk.

12011

Háziorvosi alapellátás

1 426 300

0

0

0

köt./önk.

12012

Ügyeleti ellátás

612 000

612 000

0

0

köt./önk.

12013

Fogorvosi alapellátás

600 000

0

0

0

köt./önk.

12014

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

0

0

0

0

2023.07.01-től nem önk.

12015

Ifjúság-egészségügyi gondozás

615 600

615 600

0

0

köt./önk.

12017

Gyermekorvosi ellátás

20 845 900

20 845 900

0

0

kötelező

12020

Be nem sorolt rendezvény feladatok

0

0

0

0

önk.vállalt

12021

Városnap

0

0

0

0

önk.vállalt

12022

Gyermeknap

0

0

0

0

önk.vállalt

12023

Ligetaljai napok

0

0

0

0

önk.vállalt

12024

Aradványpuszta falunap

0

0

0

0

önk.vállalt

12025

Szüreti Sokadalom

0

0

0

0

önk.vállalt

12026

Mikulás, nyugdíjas találkozó

0

0

0

0

önk.vállalt

12027

Népzenei Találkozó

0

0

0

0

önk.vállalt

12030

Be nem sorolt segélyek

0

0

0

0

önként

12031

Első lakáshoz jutók tám.

0

0

0

0

önként megszüntetve

12032

Rendkívüli segély / települési tám. / egyszeri

4 566 364

1 296 364

3 270 000

0

kötelező

12033

Temetési segély / települési tám. / egyszeri

0

0

0

0

kötelező

12034

Rendszeres segély / települési tám. / rendszeres

6 390 000

0

6 390 000

0

önként

12035

Gyógyszerköltség / települési tám. / rendszeres

0

0

0

0

önként

12036

Lakhatási támog. / települési tám. / rendszeres

0

0

0

0

önként

12038

Köztemetés

1 000 000

0

1 000 000

0

kötelező

12039

Bursa Hungarica Ösztöndíj

340 000

0

340 000

0

önként

12040

Rendkívüli temetési segély / települési tám. / egyszeri

0

0

0

0

önként

12050

Mentőállomás

6 451 600

0

1 371 600

0

kötelező

12100

Be nem sorolt intézmény finanszírozás

0

0

0

0

köt./önk.

12101

POLGÁRMESTERI HIVATAL

276 730 798

163 980 120

112 750 678

0

köt./önk.

12102

SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY

224 564 164

101 226 987

123 337 177

0

köt./önk.

12103

SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA

258 379 778

258 379 778

0

0

kötelező

12104

MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR

56 394 370

24 380 240

32 014 130

0

köt./önk.

12105

Vagyonkezelő Kft.

209 256 580

53 064 602

47 694 621

108 497 357

önk.vállalt

12106

Sportcsarnok fenntartás

41 656 000

0

31 656 000

0

önk.vállalt

12200

Be nem sorolt szervezet támogatása

1 000 000

0

1 000 000

0

önk.vállalt

12201

Szociális és Gyermekjóléti Társulásnak

599 781 060

599 781 060

0

0

köt./önk.

12202

Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása

1 000 000

0

1 000 000

0

köt./önk.

12203

Sportegyesület támogatása

0

0

0

0

önk.vállalt

52204

Egyházak támogatása

0

0

0

0

önk.vállalt

12400

Be nem sorolt projektek

0

0

0

0

önk.vállalt

12413

VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 Piaci infrastruktúra és közétkeztetés fejl.

10 607 737

0

0

0

önk.vállalt

12414

KEHOP-1.2.1-18-2018-00159 Helyi klímastratégia

3 987 810

0

0

0

önk.vállalt

12415

TOP foglalkoztatás

0

0

0

0

önk.vállalt

12416

Futópálya projekt

67 780 000

67 780 000

0

0

önk.vállalt

12420

TOP-2.1.3-16-HBI-2021-00029-Bel-és csapadékvíz elvez.

0

0

0

0

önk.vállalt

12422

VP6-7.2.1.1-20 Helyi termékértékesítést szolgáló piacok infrastrukturális- és eszköz fejlesztése

67 310 000

32 211 204

0

0

önk.vállalt

12423

VP6-7.2.1.1-21 Külterületi helyi közutak fejlesztése

235 739 769

0

13 295 224

0

önk.vállalt

12424

VP6-19.2..-23-6-21 Települési környezet és szolgáltatások fejlesztése saját erőre

15 695 160

0

855 557

0

önk.vállalt

12425

TOP_PLUSZ-1.2.1-21-HB1 - Élhető települések - Élhető települési környezet kialakítása Nyíradony váro

382 162 500

121 000 000

0

0

önk.vállalt

12426

TOP_PLUSZ-2.1.1-21-HB1-2022-00028 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése

371 831 775

71 000 000

0

0

önk.vállalt

12428

TOP_PLUSZ-1.2.1-21-HB1-2022-00063 Kulturális infrastruktúra fejlesztése

480 901 872

0

0

0

önk.vállalt

12429

TOP_PLUSZ-1.1.1-21-HB1-2022-00023 Tudományos és Technológiai Park fejlesztésének II. üteme

13 500 000

0

0

0

önk.vállalt

12430

TOP_PLUSZ-1.2.3-21-HB1-2022-00057 Belterületi utak fejlesztése

404 035 800

0

0

0

önk.vállalt

12503

2021-22/Start helyi sajátosság épülő 60911/30/00169

2 730 234

0

0

0

önk.vállalt

12504

2023-24/39 fő Szociális jellegű 60911/30/00208

4 855 122

0

0

0

önk.vállalt

12505

2023-24/Start szociális jell. program 60911/30/198

4 608 042

0

0

0

önk.vállalt

Összesen:

4 380 583 245

1 593 402 705

479 141 300

255 580 339

Szöveg beírásához kattintson vagy koppintson ide.
NYÍRADONYI POLGÁRMESTERI HIVATAL

száma

megnevezése, rövid leírása

bevételi főösszege

kiadási főösszege

10

Polgármesteri Hivatal

286 065 884

286 065 884

NYÍRADONYÉRT SZOLGÁLTATÓ INTÉZMÉNY

1701

Konyha

465 444 611

465 444 611

1702

Ebrendészet

3 413 600

3 413 600

1704

Mezőőri szoláglat

22 867 856

22 867 856

1710

TOP

8 020 887

8 020 887

Szöveg beírásához kattintson vagy koppintson ide.
NYÍRADONYI SZIVÁRVÁNY ÖNKORMÁNYZATI ÓVODA

száma

megnevezése, rövid leírása

bevételi főösszege

kiadási főösszege

10

Óvodai feladatok

259 116 961

259 116 961

MÓRICZ ZSIGMOND MŰVELŐDÉSI HÁZ ÉS VÁROSI KÖNYVTÁR

száma

megnevezése, rövid leírása

bevételi főösszege

kiadási főösszege

10

Alaptevékenység általános

58 541 415

58 541 415

1373

CSSP-NEPTANC-MO-2023-0239

2 900 000

2 900 000

1374

CSSP-NEPZENE-MO-2023-0189

400 000

400 000

Szöveg beírásához kattintson vagy koppintson ide.
Vagyonkezelő Kft.
A Kft. által benyújtott alábbi üzleti terve szerinti bontás mutatja be a végzett feladatok bevételi és kiadási összegeit, valamint az önkormányzattól várt támogatási igényt, veszteségként kimutatva. A félreértések megelőzése érdekében fontos, hogy a költségvetés és az üzleti terv tárgyalásakor, módosítások esetén is biztosított legyen, hogy a költségvetésben a Kft. részre meghatározott támogatási összeg, egyezzen a Kft. üzleti tervében szereplő támogatási igénnyel.
Talán a Kft. által benyújtott alábbi üzleti tervtáblázatának egy oldalra összezsúfolása az olvashatóságot csökkenti, így a tevékenységenként kimutatott finanszírozandó, azaz az Önkormányzat által nyújtandó támogatás összege:

Tevékenység

tevékenységre igényelt támogatás (Ft)

Önkorm.ing

33 339 538

Lakásgazd.

14 948 284

Közmunka

21 968 937

Városgazd.

52 289 835

Sportcsarnok

34 489 135

Eu park

9 234 355

Sportpálya

3 804 502

Vállalkozás

5 181 993

TTP

34 000 000

Összesen:

209 256 580

Várhatóan az Önkormányzat felé kiszámlázott szolgáltatás

47 000 000

MINDÖSSZESEN:

256 256 580

Nyíradonyi Vagyonkezelő Kft 2024.évi előzetes terv

Önkorm.ing

Lakásgazd.

Közmunka

Városgazd.

Sportcsarnok

Eu park

Sportpálya

Vállalkozás

TTP

Gazd irány

Összesen

A.z.sz:

51

ANYAGKÖLTSÉGEK ÉS ANYAGJELLEGÛ KÖLTSÉGEK

3 248 081

6 588 689

1 526 088

1 956 613

500 000

1 602 708

1 862 796

3 711 793

1 000 000

5 353 232

27 350 000

511

Anyagköltségek elszámolása

3 248 081

6 588 689

1 526 088

1 946 613

500 000

1 602 708

1 862 796

3 711 793

1 000 000

5 163 232

27 150 000

511-01

Anyagköltség

2 000 000

1 000 000

1 000 000

1 150 000

500 000

500 000

300 000

3 300 000

0

3 500 000

13 250 000

511-02

Nyersanyag

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

511-03

Tisztítószer

0

37 585

0

0

0

0

0

411 793

0

150 622

600 000

511-04

Mûködési rezsiköltségek

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

511-05

Üzemanyagköltség

0

0

0

0

0

0

0

0

1 000 000

0

1 000 000

511-06

Víz és csatornadíj

10 734

17 089

0

85 606

0

0

114 773

0

0

71 798

300 000

511-07

Elektromos áramdíj

1 110 726

1 811 005

526 088

711 007

0

1 102 708

1 007 302

0

0

731 164

7 000 000

511-08

Gázdíj

126 621

3 723 010

0

0

0

0

440 721

0

0

709 648

5 000 000

513

Egyéb anyagköltség

0

0

0

10 000

0

0

0

0

0

190 000

200 000

513-01

Szakkönyv, hírlap elõfizetési díja

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

513-02

Nyomda ktsg

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

513-03

Nyomtatvány-, irodaszerköltségek

0

0

0

10 000

0

0

0

0

0

190 000

200 000

52

IGÉNYBE VETT SZOLGÁLTATÁSOK KÖLTSÉGEI

150 000

4 100 000

2 000 000

1 700 000

150 000

800 000

900 000

1 600 000

5 000 000

16 150 000

32 550 000

521

Szállítás-, rakodás és raktározás költségei

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

522

Bérleti díjak

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

523

Karbantartási költségek

0

0

0

0

0

0

700 000

0

5 000 000

0

5 700 000

525

Oktatás, továbbképzés költségei

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

526

Utazási és kiküldetési költségek

0

0

1 800 000

1 200 000

0

0

0

0

0

2 100 000

5 100 000

527

Könyvviteli szolgáltatás költségei

0

0

0

0

0

0

0

0

0

6 000 000

6 000 000

528

Egyéb igénybe vett szolgáltatások költségei

100 000

100 000

100 000

400 000

150 000

100 000

100 000

100 000

0

1 550 000

2 700 000

528-01

Postaköltség

0

0

0

0

0

0

0

0

0

100 000

100 000

528-02

Távközlés, kommunikációs költségek

0

0

0

0

150 000

0

0

0

0

1 350 000

1 500 000

528-03

Fenntartási, javítási költségek

100 000

100 000

100 000

400 000

0

100 000

100 000

100 000

0

100 000

1 100 000

528-04

Jogi, ügyvédi szolgáltatások költségei

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

529

Egyéb nem ag.jell.szolgáltatás

150 000

4 000 000

100 000

100 000

0

700 000

100 000

1 500 000

4 000 000

6 500 000

17 150 000

53

EGYÉB SZOLGÁLTATÁSOK KÖLTSÉGEI

240 000

0

46 000

0

0

0

0

0

0

1 630 000

1 916 000

531

Hatósági díjak, illetékek

0

0

0

0

0

0

0

0

0

100 000

100 000

531-01

Hatósági díjak

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

531-02

Igazgatási eljárási díjak

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

531-03

Illetékek

0

0

0

0

0

0

0

0

0

100 000

100 000

533

Biztosítási díjak

240 000

0

46 000

0

0

0

0

0

0

30 000

316 000

533-03

Gépjármû kötelezõ felelõsségbiztosítás

105 000

0

46 000

0

0

0

0

0

0

30 000

181 000

533-04

Gépjármû CASCO biztosítási díj

145 000

0

0

0

0

0

0

0

0

0

145 000

533-05

Egyéb biztosítási díjak

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

535

Bankköltség

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1 500 000

1 500 000

538

Különféle egyéb költségek

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

54-56

BÉRKÖLTSÉG

20 572 800

7 303 200

12 381 562

34 431 600

25 037 760

4 333 200

0

20 734 580

0

27 011 160

151 775 842

57

ÉRTÉKCSÖKKENÉSI LEIRÁS

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

571

Terv szerinti értékcsökkenési leírás

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

572

Kis értékû tárgyi eszközök azonnali értékcsökkenése

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

5

összesen

24 210 881

17 991 889

15 953 650

38 088 213

25 687 760

6 705 908

2 762 796

26 046 353

0

50 144 392

207 591 842

81

ANYAGJELLEGÛ RÁFORDÍTÁSOK

0

0

0

0

4 000 000

0

0

0

0

0

4 000 000

814

ELÁBÉ

0

0

0

4 000 000

0

0

0

4 000 000

815

Közvetített szolg.

0

0

0

0

0

0

0

86

EGYÉB RÁFORDÍTÁSOK

0

0

0

0

0

0

0

0

24 000 000

10 729 000

34 729 000

863

Mérleg-fordulónap elõtt bekövetkezett eseményeknek az üzleti évhez

0

0

0

0

0

0

0

0

24 000 000

100 000

24 100 000

863-02

Bírságok, kötbérek, fekbérek, késedelmi kamatok, kártérítések

0

0

0

0

0

0

0

0

24 000 000

0

24 000 000

863-04

Költségek (ráfordítások) ellentételezésére adott támogatás, juttatás

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

867-01

Vissza nem igényelhetõ áfa

0

0

0

0

0

0

0

0

0

10 629 000

10 629 000

869

Különféle egyéb ráfordítások

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

869-06

Kerekítési különbözetbõl származó egyéb ráfordítás

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

872-02

Fizetendõ kamatok

0

0

0

0

0

0

0

0

0

8

összes

0

0

0

4 000 000

0

0

0

24 000 000

10 729 000

38 729 000

5+8

Összesen kiadás

24 210 881

17 991 889

15 953 650

38 088 213

29 687 760

6 705 908

2 762 796

26 046 353

34 000 000

60 873 392

256 320 842

Gazdasági ktsg

9 128 657

6 783 801

5 015 287

14 361 074

11 193 702

2 528 447

1 041 706

9 820 718

60 873 392

Összes költség

33 339 538

24 775 690

21 968 937

52 449 287

40 881 462

9 234 355

3 804 502

35 867 071

34 000 000

252 320 842

91

BELFÖLDI ÉRTÉKESÍTÉS ÁRBEVÉTELE

0

9 735 096

0

157 964

6 332 283

0

0

30 396 850

0

442 079

47 064 272

911

Árbevétel

0

9 735 096

0

157 964

6 332 283

0

0

30 396 850

0

442 079

47 064 272

911-01

BELFÖLDI ÉRTÉKESÍTÉS ÁRBEVÉTELE

0

9 735 096

0

157 964

6 332 283

0

0

30 396 850

442 079

47 064 272

96

Egyéb bev

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

963

Támogatások (Önkormányzati)

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

963

Támogatás (TTP)

0

0

0

963

Bértámogatás

0

0

0

0

0

0

0

0

963

Önerő Önkorm. TTP

0

9

összes

0

9 735 096

0

157 964

6 332 283

0

0

30 396 850

0

442 079

47 064 272

Gazdasági irányitás árbevétele

0

92 310

0

1 498

60 044

0

0

288 228

0

0

442 079

Összes bevétel

0

9 827 406

0

159 452

6 392 327

0

0

30 685 078

0

0

47 064 262

9-(5+8)

nyereség

-33 339 538

-14 948 284

-21 968 937

-52 289 835

-34 489 135

-9 234 355

-3 804 502

-5 181 993

-34 000 000

0

-209 256 579

Nyíradony Város Önkormányzat intézmény- és feladatfinanszírozás bevételforrás terve:

Rovat

Rovat megnevezés

Eredeti előirányzat

MŰKÖDÉSI BEVÉTELEK

B1

Működési célú támogatás államháztartáson belülről

1 593 402 705

B11

Önk. ált. működési támogatása

1 265 098 001

B111

Helyi önk. működésének általános támogatása

240 017 372

B112

Települési onkorm.. egyes köznev. fa. tám. óvoda

233 762 902

B113

Telep.önk.szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása

766 937 487

B114

Telep.önk. kulturális támogatása

24 380 240

B16

Egyéb működési célú támogatások bevételi áht-n belülről

328 304 704

B3

Közhatalmi bevételek

479 141 300

B34

Vagyoni típusú adók

47 128 214

ebből: építményadó

29 754 566

ebből: magánszemélyek kommunális adója

13 904 004

ebből: telekadó

3 469 644

B35

Termékek és szolgáltatások adói

427 969 927

ebből: helyi iparűzési adó

425 470 727

ebből: tartózkodás után fizetett idegenforgalmi adó

2 499 200

B36

Egyéb közhatalmi bevételek

4 043 159

B4

Működési bevételek

104 505 995

B401

Készletértékesítés ellenértéke

15 094 484

B402

Szolgáltatások ellenértéke

33 100 000

B403

Közvetített szolgáltatások ellenértéke

24 000 000

B404

Tulajdonosi bevételek

17 000 000

B406

Kiszámlázott általános forgalmi adó

15 280 511

B408

Kamatbevételek

30 000

B411

Egyéb működési célú átvett pénzeszköz

1 000

B1+..+B6

MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

2 177 050 000

FELHALMOZÁSI BEVÉTELEK

B2

Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről

458 161 036

B25

Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei áht-n belülről

458 161 036

B5

Felhalmozási bevételek

255 580 339

B52

Ingatlanok értékesítése

255 580 339

B2+B5+B7

FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

713 741 375

B1+..+B7

KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

2 890 791 375

B8

Finanszírozási bevételek

1 489 791 870

B811

Hitel,-kölcsönfelvétel áht-n kívűlről

150 000 000

B8112

Likviditási célú hitelek, kölcsönök felvétele

150 000 000

B813

Maradvány igénybevétele

1 309 791 870

B814

Államháztartáson belüli megelőlegezések

30 000 000

B1+..+B8

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN

4 380 583 245

I.2. Tájékoztatás a többéves kihatással járó döntések számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve /Áht. 24. § (4) b)
Többéves kihatással járó döntések jellemzően az elnyert projektek végrehajtását tartalmazzák, valamint az éven túli felhalmozási hitel.

Beruházási kiadások megnevezése

időszak

Forrás

sor szám

folyósított támogatás

saját erő /
hitel igény

1

TOP-2.1.2-15-HBI-00013 Zöld város kialakítása

tárgyév előtt

398 015 625

0

tárgyévben

60 340 537

0

tárgyév után

0

0

összesen

458 356 162

0

2

VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 Piaci infrastruktúra és közétkeztetés fejl.

tárgyév előtt

18 997 757

0

tárgyévben

-10 607 737

0

tárgyév után

0

0

összesen

8 390 020

0

3

KEHOP-1.2.1-18-2018-00159 Helyi klímastratégia

tárgyév előtt

20 000 000

0

tárgyévben

-3 987 810

0

tárgyév után

0

0

összesen

16 012 190

0

4

VP6-7.2.1.1-20 Helyi termékértékesítést szolgáló piacok infrastrukturális- és eszköz fejlesztése

tárgyév előtt

67 377 918

0

tárgyévben

18 714 388

7 879 439

tárgyév után

0

0

összesen

86 092 306

7 879 439

5

VP6-7.2.1.1-21 Külterületi helyi közutak fejlesztése

tárgyév előtt

0

0

tárgyévben

222 444 545

13 784 624

tárgyév után

0

0

összesen

222 444 545

13 784 624

6

VP6-19.2..-23-6-21 Települési környezet és szolgáltatások fejlesztése saját erőre

tárgyév előtt

0

0

tárgyévben

14 839 603

855 557

tárgyév után

0

0

összesen

14 839 603

855 557

7

TOP_PLUSZ-1.2.1-21-HB1 - Élhető települések - Élhető települési környezet kialakítása Nyíradony városában

tárgyév előtt

399 912 500

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

399 912 500

0

8

TOP_PLUSZ-2.1.1-21-HB1-2022-00028 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése

tárgyév előtt

380 000 000

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

380 000 000

0

9

TOP_PLUSZ-1.2.1-21-HB1-2022-00063 Kulturális infrastruktúra fejlesztése

tárgyév előtt

490 172 872

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

490 172 872

0

10

TOP_PLUSZ-1.1.1-21-HB1-2022-00023 Tudományos és Technológiai Park fejlesztésének II. üteme

tárgyév előtt

13 500 000

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

13 500 000

0

11

TOP_PLUSZ-1.2.3-21-HB1-2022-00057 Belterületi utak fejlesztése

tárgyév előtt

415 000 000

0

tárgyévben

0

0

tárgyév után

0

0

összesen

415 000 000

0

19

Fejlesztési hitel törlesztése

tárgyév előtt

13 356 760

tárgyévben

13 000 000

tárgyév után

0

99 994 334

összesen

0

126 351 094

ÖSSZESEN

tárgyév előtt

2 202 976 672

13 356 760

tárgyévben

301 743 526

35 519 620

tárgyév után

0

99 994 334

összesen

2 504 720 198

148 870 714

I.3. Tájékoztatás a közvetett támogatásokról /Áht. 24. § (4) c)

Megnevezés

2023 tény (Ft)

2024 terv (Ft)

Az ellátottak térítési díjának, kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege

0

A lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege

0

A helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként, és ebből:

134 261

- Építményadó

0

- Telekadó

22 554

- Magánszemélyek kommunális adója

108 554

- Idegenforgalmi adó

0

- Helyi iparűzési adó

0

- Gépjárműadó

0

- Pótlék

3 153

- Bírság és végrehajtási költség

0

A helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege

0

Az egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege

0

I.4. Tájékoztatás az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámairól főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokairól /Áht. 24. § (4) d)
Nyíradony Város Önkormányzatának az Áht. 29/A. §-a szerinti bevétel és kiadások tervszámait a 20/2024.(II.15.) határozata szerint állapította meg.

Saját bevételek és fizetési kötelezettség (Ft)

Év

Megnevezés

ssz.

2025

2026

2027

1

2

4

5

6

Helyi adók (B34-ből) (02/109+110+111+122+123+154 )

1

480 000 000

480 000 000

480 000 000

Tulajdonosi bevételek (B404) (02/191

2

17 000 000

17 000 000

17 000 000

Díjak, pótlékok, bírságok, települési adók (B355-ből, B36) (02/155+163+165)

3

1 500 000

1 500 000

1 500 000

Immateriális javak, ingatlanok és egyéb tárgyi eszközök értékesítése (B51, B52, B53) (02/221+223+225)

4

Saját bevételek (01+…+07)

8

498 500 000

498 500 000

498 500 000

Saját bevételek (09. sor) 50 %-a

9

249 250 000

249 250 000

249 250 000

Előző év(ek)ben keletkezett fizetési kötelezettség (11+… +18)

10

22 196 760

21 696 760

18 196 760

- Hitelből eredő fizetési kötelezettség

11

22 196 760

21 696 760

18 196 760

Tárgyévben keletkezett illetve keletkező, tárgyévet terhelő fizetési kötelezettség (20+…+27)

19

0

0

0

Fizetési kötelezettség összesen (10+19)

28

22 196 760

21 696 760

18 196 760

Fizetési kötelezettséggel csökkentett saját bevétel (09-28)

29

227 053 240

227 553 240

231 053 240

A költségvetési rendelet az Áht. 29/A. §-a szerinti bevétel és kiadások tervszámoknak megfelelően került tervezésre.
1. melléklet
Nyíradony Város Önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban

Nyíradony Város Önkormányzata

költségvetési mérleg közgazdasági tagolásban

2024. évi költségvetés tervezet

( Ft)

Kiemelt EI.

BEVÉTELEK

Két évvel korábbi tényadatok

Előző év várható tényadatai

Vonatkozó év előirányzat tervadatai

Kiemelt EI.

KIADÁSOK

Két évvel korábbi tényadatok

Előző év várható tényadatai

Vonatkozó év előirányzat tervadatai

I. MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSI MÉRLEG

B1

Működési célú támogatás államháztartáson belülről

1 562 845 288

1 651 697 626

1 593 402 705

K1

Személyi juttatások

355 935 289

352 836 500

78 459 918

B3

Közhatalmi bevételek

215 598 267

478 246 642

479 141 300

K2

Munkaadókat terhelő jár. és szoc. hozzájárulási adó

33 695 950

31 355 875

10 853 761

B4

Működési bevételek

98 930 617

158 797 623

104 505 995

K3

Dologi kiadások

481 696 982

487 575 017

661 123 069

B6

Működési célú átvett pénzeszköz

1 540 000

500 000

0

K4

Ellátottak pénzbeli juttatásai

102 334 663

40 141 793

11 956 364

K5

Egyéb működési célú kiadások

698 005 912

774 416 145

929 658 780

B1+..+B6

MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

1 878 914 172

2 289 241 891

2 177 050 000

K1+..+K5

Működési költségvetési kiadások összesen

1 671 668 796

1 686 325 330

1 692 051 892

Működési ktgv. bevételek, kiadások egyenlege, hiány:

többlet:

207 245 376

602 916 561

484 998 108

II. FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSI MÉRLEG

B2

Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről

1 271 101 732

857 528 934

458 161 036

K6

Beruházások

236 469 818

342 117 373

909 133 506

B5

Felhalmozási bevételek

600 344

600 344

255 580 339

K7

Felújítások

101 782 807

35 539 093

755 829 516

B7

Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

0

K8

Egyéb felhalmozási kiadások

0

B2+B5+B7

FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

1 271 702 076

858 129 278

713 741 375

K6+..+K8

Felhalmozási költségvetési kiadások összesen

338 252 625

377 656 466

1 664 963 022

Felhalmozási ktgv. bevételek, kiadások egyenlege, hiány:

951 221 647

többlet:

933 449 451

480 472 812

B1+..+B7

KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK ÖSSZESEN

3 150 616 248

3 147 371 169

2 890 791 375

K1+..+K8

Költségvetési kiadások összesen

2 009 921 421

2 063 981 796

3 357 014 914

Költségvetési bevételek és kiadások egyenlege, hiány

466 223 539

többlet:

1 140 694 827

1 083 389 373

III. FINANSZÍROZÁSI MÉRLEG

B8

Finanszírozási bevételek

388 065 246

1 031 978 530

1 489 791 870

K9

Finanszírozási kiadások

540 924 004

650 788 199

1 023 568 331

B811

Hitel,-kölcsönfelvétel áht-n kívűlről

36 357 051

0

150 000 000

K911

Hitel-,kölcsöntörlesztés

5 217 570

13 356 760

163 356 760

B812

Belföldi értékpapírok bevételei

0

K912

Belföldi értékpapírok vásárlása

0

B813

Maradvány igénybevétele

311 910 766

987 836 069

1 309 791 870

K913

Államháztartáson belüli megelőlegezések folyósítása

0

B814

Államháztartáson belüli megelőlegezések

39 797 429

44 142 461

30 000 000

K914

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

34 668 106

39 797 429

44 142 461

B816

Központi irányítószervi támogatás

0

K915

Központi irányító szervi támogatás folyósítása

501 038 328

597 634 010

816 069 110

K916

Pénzeszközök lekötött bankbetétként elhelyezése

0

K917

Pénzügyi lízing kiadásai

0

B1+..+B8

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN

3 538 681 494

4 179 349 699

4 380 583 245

K1+..+K9

KIADÁSOK MINDÖSSZESEN

2 550 845 425

2 714 769 995

4 380 583 245