Nyírábrány Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2006.(II.10.) önkormányzati rendelete
a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezmény és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapításának eljárási szabályairól
Hatályos: 2015. 10. 01- 2021. 06. 13Nyírábrány Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2006.(II.10.) önkormányzati rendelete
a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezmény és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapításának eljárási szabályairól
Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata a helyi Önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. §. (1) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján, figyelemmel a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 20. §. (2) bekezdésében foglaltakra, az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. §
A rendelet célja
A rendelet célja, hogy elősegítse a gyermek családi környezetében történő ellátását, nevelését és megelőzze a gyermek kiemelését a családból, illetve támogatásban részesítse az időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő, vagy létfenntartásukat veszélyeztető élethelyzetbe került családokat.
2. §
A rendelet hatálya
A rendelet hatálya Nyírábrány közigazgatási területén tartózkodó gyermekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre terjed ki, valamint a Gyvt. 4. § (1), (2), (3) bekezdésében meghatározott személyekre.
3. §
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
1. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani. A kérelemhez csatolni szükséges a jövedelemre vonatkozó igazolásokat.
2. A polgármester a gyermeket maximum 5.000 Ft. rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe kerül.
Létfenntartást veszélyeztető helyzet:
- krónikus, hosszan tartó betegségből eredő jövedelem-kiesés,
- nagyobb összegű, váratlan, vagy tervezhető önhibáján kívüli kiadások (tüzelő vásárlás, beiskolázás),
- elemi kár esetén,
- egyéb támogatási formából való kiszorultság.
3. A hivatal gyámügyi előadója a beadott kérelmeket gyűjti, döntésre előkészíti, majd azokat úgy továbbítja a polgármesternek, hogy az 30 napon belül elbírálásra kerüljön.
4. A kérelemnek teljes egészében helyt adó I. fokú döntés esetén, ellenérdekű ügyfél hiányában, mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról szóló tájékoztatás.
5. A Képviselőtestület a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra vonatkozó hatósági ügyben hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
4. §[1]
5. § A Képviselőtestület a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás hatósági ügyben hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
5/A. § A település önkormányzat jegyzője az óvodáztatási támogatást első alkalommal pénzbeli támogatásként biztosítja. A támogatás időbeni kifizetéséhez a Képviselőtestület előleget biztosít.
6. §
Gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek átmeneti gondozásának feltételei
Helyettes szülő
1. A helyettes szülő a családban élő gyermekek átmeneti gondozását saját háztartásában biztosítja.
2. A gyermekek átmeneti gondozását – a szülő, felügyeletet gyakorló szülő, vagy más törvényes képviselő (továbbiakban együtt: szülő) kérelmére, vagy beleegyezésével – ideiglenes jelleggel, teljes körű ellátással kell biztosítani, ha a szülő egészségügyi körülménye, életvezetési problémája, indokolt távolléte, vagy más akadályoztatása
miatt a gyermek nevelését a családban nem tudja megoldani. A fogyatékos gyermek számára a sajátos szükségleteihez igazodó ellátást kell biztosítani.
3. A gyermek átmeneti gondozása során a gyermek iskolai oktatását lehetőség szerint iskolaváltás nélkül kell biztosítani.
4. Az átmeneti gondozás iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.
5. A gyermek átmeneti gondozásáért a kötelezett személy térítési díjat köteles fizetni, melynek alapja az intézményi térítési díj.
6. Az intézményi térítési díj napi összege 150 Ft., havi összege 4.500 Ft., mely összeg tartalmazza az egy ellátottra jutó önköltséget.
7. Az ellátásért fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg a kötelezett havi jövedelmének 25 %-át, több gyermek esetén a kötelezett havi jövedelmének 50 %-át.
8. Egyéni rászorultság alapján, a személyi térítési díj 50 %-kal csökkenthető, ha a térítési díjfizetésre kötelezett rendszeres havi jövedelme nem éri el a nyugdíjminimum másfélszeresét.
9. A személyi térítési díj megfizetése alól mentesíthető a kötelezett, amennyiben a gyermek helyettes szülővel kapcsolatos igénybevétele nem a szülő, vagy más törvényes képviselő eljárására indult.
7. §
Záró rendelkezés
E rendelet 2006. március 1-jén lép hatályba, egyidejűleg hatályon kívül helyezésre kerül a 3/2000.(II.15.) sz. rendelet, valamint az azt módosító 7/2001.(IV.3.), a 16/2002.(XI.26.), a 9/2005.(IV.20.) és a 16/2005.(VIII.30.) sz. rendeletek.
8. §
1. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formái:
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- gyermekek napközbeni ellátása,
- gyermekek átmeneti gondozása.
2. A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelmet az önálló gyermekjóléti szolgáltatónál (Nyírábrány, Hajnal u. 2.) kell benyújtani.
3. A kérelem elbírálásánál előnyben kell részesíteni azon gyermek ellátását, amely azonnali végrehajtást indokol, illetve a soronkívüliséget a kérelem indokolja.
4. A gyermekjóléti szolgáltatás ellátásáért térítési díj nem állapítható meg.
5. Az ellátás megszűnik kérelem alapján, illetve ha az ellátás igénybevételének indokai már nem állnak fenn, valamint a Gyvt. 37/A. §-ában meghatározott esetekben.
6. A gyermekek napközbeni ellátása családi napközi keretében kerül ellátásra.
A családi napközi intézményvezetője hatáskörében külön eljárás nélkül biztosíthatja az ellátásokat, ha a kiskorú azonnali ellátásáról kell gondoskodni.