Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása
a Nyírábrányi Közös Önkormányzati Hivatal 2026. évi igazgatási szünetének elrendeléséről
Hatályos: 2026. 01. 01Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
a Nyírábrányi Közös Önkormányzati Hivatal 2026. évi igazgatási szünetének elrendeléséről
Általános indokolás
A jogszabály normatív tartalmával összefüggő társadalmi, gazdasági, szakmai okok: A rendeletalkotás célja, hogy a köztisztviselői szabadnapok kiadása a jogszabályi előírásoknak megfelelően, előrelátható ütemezés szerint történhessen, elkerülve ezzel a szabadnapok következő évre történő átvitelét.
A jogi szabályozás várható hatásai: A szabályozással a Polgármesteri Hivatal dolgozói számára biztosítandó a tárgyévi szabadságaik kivétele, megfelelve ezzel a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 104. § (1) bekezdésében előírtaknak, miszerint a szabadságot esedékességének évében kell kiadni.
Álláspont az indokolás közzétételéről: Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21. § (2) b) pontja alapján – a szabályozás technikai vagy végrehajtási jellegű – nem kerül közzétételre.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet személyi hatályáról rendelkezik.
A 2. §-hoz
Az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény 7. § (1) bekezdésére tekintettel a Képviselőtestület a Kormány tárgyban kiadott rendeletében meghatározott időszakra igazgatási szünetet rendelhet el a Polgármesteri Hivatalnál. A Kttv. 232. § (3) bekezdése szerint a Képviselő-testület – a Kormány ajánlásának figyelembevételével – a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el. Az ilyen módon kiadott rendes szabadság azonban nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét, vagyis a 15 munkanapot, ami e rendelkezésnek megfelelően az igazgatási szünet Képviselő-testület által elrendelhető időtartamának felső határa.
A szabadnapok kiadásának előrelátható ütemezése, továbbá a szabadnapok jövő évre történő átvitelének elkerülése indokolttá teszi a nyári és téli időszakra vonatkozó igazgatási szünet elrendelését.
A 3. §-hoz
A rendelet időbeli hatályáról rendelkezik.