Vámospércs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Vámospércs Városi Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 18

Vámospércs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Hatályos: 2025. 02. 18

[1] Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és látja el a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. A rendelet célja, hogy Vámospércs Városi Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglalt, költségvetési rendelet elfogadásával kapcsolatos kötelezettségnek és a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen. A költségvetés a polgárok megelégedésére biztosítja a forrást a település színvonalas működéséhez és a szükséges fejlesztésekhez.

[2] Vámospércs Városi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatköre alapján - Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvényben előírtakat figyelembe véve - a következőket rendeli el:

Vámospércs Városi Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) a Képviselő-testületre, annak bizottságaira,

b) az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre.

(2) Az önkormányzat által fenntartott intézmények és ellátott feladatok külön címeket alkotnak. A Képviselő-testület a címrendet az 1. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

II. Fejezet

A költségvetés bevételei és kiadásai

1. Az önkormányzat 2025. évi költségvetése

2. § (1) A Képviselő-testület Vámospércs Városi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) 2025. évi költségvetését a 28. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület 2025. évben a működési célú költségvetési hiányt 210 151 E Ft-ban, a felhalmozási célú költségvetési hiányt 225 319 E Ft-ban állapítja meg a 2. számú melléklet szerint.

(3) A Képviselő-testület a 435 470 E Ft összegű működési és a felhalmozási célú költségvetési hiány, valamint a 16 219 E Ft működési célú finanszírozási kiadás belső finanszírozására összesen 451 689 E Ft - ezen belül 226 370 E Ft működési és 225 319 E Ft felhalmozási célú - maradvány igénybevételét irányozza elő.

2. A költségvetés bevételei

3. § A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított bevételi főösszeget, 1 940 262 E forintban, bevételi forrásonként a 29. melléklet szerint hagyja jóvá.

3. A költségvetés kiadásai

4. § A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított kiadási főösszeget, 1 940 262 E forintban, kiemelt előirányzatonként a 30. melléklet szerint hagyja jóvá.

4. A költségvetés információs rendszere, kimutatások

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi működési célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét a 2. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak előirányzatait mérlegszerűen a 2. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat és az általa fenntartott intézmények 2025. évi bevételi és kiadási előirányzatait a 2-9. számú mellékletek szerint hagyja jóvá.

(4) A Képviselő-testület az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2025. évi bevételi és kiadási előirányzatainak – kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) - feladatok szerinti kimutatását a 13. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi beruházási kiadásait a 15. számú melléklet, a 2025. évi felújítási kiadásait a 16. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) A Képviselő-testület az Európai Uniós forrásokból megvalósuló projektek 2025. évi bevételeit és kiadásait, valamint a projektekhez kapcsolódóan az önkormányzat saját forrásból történő hozzájárulásait a 17. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) Az önkormányzat központi költségvetésből származó 2025. évi támogatásainak részletezését a 18. számú melléklet tartalmazza.

(8) Az önkormányzat 2025. évi likviditási tervét (előirányzat felhasználási ütemtervét) a 20. számú melléklet tartalmazza.

(9) Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettségeit évenkénti bontásban a 21. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

(10) A Képviselő-testület az önkormányzat - Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (Stabilitási tv.) rendelkezési szerinti – adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit (az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig) és az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII.30.) Kormányrendeletben meghatározottak szerinti saját bevételeit a 21. számú melléklet szerint állapítja meg.

(11) A Képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások 2025. évi jogcímeit és azok összegét a 22. számú melléklet szerint fogadja el.

(12) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésében biztosított tartalékok jogcímét és összegét – az évközben elmaradt bevételek pótlása, valamint az előre nem látható kiadások fedezetére – Működési (általános) tartalék jogcímen 18 965 E Ft összegben hagyja jóvá a 26. számú melléklet alapján. A Működési (általános) tartalék kizárólag a Képviselő-testület döntése alapján használható fel.

(13) A Képviselő-testület az ellátottak pénzbeli juttatásainak 2025. évi előirányzatát jogcímenként a 23. számú melléklet szerint állapítja meg.

(14) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi támogatásait és pénzeszköz átvételeit, illetve az önkormányzat által 2025. évben nyújtott támogatásokat, pénzeszköz átadásokat a 24. és 25. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(15) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évet követő három évre tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait a 27. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

5. A költségvetési létszámkeret

6. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési szerveinek 2025. évi engedélyezett létszámkeretét a 19. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

6. A költségvetés évközi finanszírozása

7. § (1) A rendelet 2. §-a nem tartalmaz külső finanszírozású hiányt.

(2) Az önkormányzat és intézményei minden jogcímen elért többletbevételét a belső finanszírozású hiány csökkentésére kell fordítani.

(3) Az önkormányzat költségvetési szervei kötelesek – amennyiben az önerő rendelkezésre áll – az önkormányzat belső forráshiányának csökkentése, illetve a megvalósítani kívánt feladatokhoz rendelt források bővítése érdekében pályázati lehetőségekkel élni.

(4) A belső hiány csökkentése érdekében – amennyiben az indokolt és alátámasztható – rendkívüli támogatási igényt kell benyújtani az önkormányzatokért felelős miniszternek.

III. Fejezet

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

7. Általános rendelkezések

8. § (1) A költségvetésben jóváhagyott feladatok felhalmozási jellegű kiadásaira kötelezettség kizárólag a felhalmozási célú bevételek teljesítésével arányosan vállalható.

(2) Az önkormányzat gazdálkodása során átmenetileg szabad pénzeszközeit csak kockázatmentes lekötött betétben vagy államkötvényben történő elhelyezés útján hasznosíthatja.

(3) A képviselő-testület az (2) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos pénzügyi műveletek lebonyolítását a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a tett intézkedéséről a következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(4) A polgármester az önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, amelyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles.

8. A költségvetési szervek gazdálkodása

9. § Az önkormányzat költségvetési szervei az éves költségvetésüket:

a) az Alapító Okiratban előírt, továbbá a Szervezeti és Működési Szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság, gazdaságosság, eredményesség, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) e rendeletben meghatározott létszámmal és kiadási előirányzatok mértékéig,

d) az államháztartási, gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.

9. A maradvány elszámolása

10. § (1) A maradvány elszámolása során az intézményektől elvonásra kerül:

a) meghatározott célra biztosított kiadási előirányzat fel nem használt része,

b) feladatelmaradás miatt, az elmaradt feladattal arányos támogatási rész.

(2) A költségvetési szervet megillető maradvány felhasználását a Képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben korlátozhatja.

10. Személyi juttatások

11. § (1) Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésének felhatalmazása alapján, Vámospércs Városi Önkormányzat Képviselő-testülete, az önkormányzat hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 2025. évben 46 380 Ft-ban állapítja meg.

(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdése, valamint Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (3) bekezdése alapján, az önkormányzati hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők cafetéria juttatásának éves összege jelen rendeletben megállapított illetményalap ötszöröse. A cafetéria juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.

(3) A közalkalmazottak 2025. évi illetménye a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 6. számú mellékletében foglaltak szerinti mértékű.

(4) Az önkormányzatnál a nettó személyi juttatások kifizetése egységesen, a jogosult által megválasztott lakossági folyószámlára utalással történik. A személyi juttatások átutalására vonatkozóan a hatályos jogszabályokban foglaltak szerint kell intézkedni.

(5) Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (4) bekezdésében meghatározott, a fizetési számlához kapcsolódó, egy foglalkoztatottnak havonta adható bankszámla-hozzájárulás összege 2025. évben 1 000 Ft.

11. Előirányzat felhasználás és módosítás

12. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak a vonatkozó jogszabályokban és jelen rendeletben meghatározottak szerint.

(2) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

(3) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább negyedévenként – az első negyedév kivételével – és évente legalább négy alkalommal - június, szeptember, december hónapokban, valamint negyedik alkalommal az éves költségvetési beszámolót megelőzően – december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(4) Az évközi központi előirányzat-zárolást a polgármester köteles haladéktalanul, a költségvetési rendelet egyidejű módosítása érdekében a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(5) A Képviselő-testület az Áht. 34. § (1) bekezdése alapján a jóváhagyott kiadási előirányzatok módosítását és az azok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

12. Egyéb rendelkezések

13. § A Képviselő-testület az Áht. alapján a felügyelete alá tartozó intézményéhez önkormányzati biztost rendelhet ki, ha az intézmény elismert 30 napon túli elismert tartozásállományát egy hónap alatt sem képes 30 nap alá szorítani, és tartozásának mértéke eléri az intézmény éves eredeti előirányzatának 10 %-át.

IV. Fejezet

Költségvetési mérleg bemutatásának szabályozása

14. § Az önkormányzat összevont, központi-, irányítószervi támogatással konszolidált költségvetési mérlegében az önkormányzat és intézményei összes bevételét és összes kiadását mérlegszerűen, egyensúlyban, ezer forintban kell bemutatni. A költségvetésben elkülönítve működési és felhalmozási mérleget is kell készíteni.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

15. § (1) A Képviselő-testület megbízza a polgármestert, hogy az e rendeletben megállapított szabályoknak megfelelően gondoskodjon a költségvetési gazdálkodás operatív végrehajtásáról.

(2) A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 2025. január 1-jétől kell alkalmazni. A rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.