Hortobágy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2003. (VIII.29.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2003. 09. 01- 2013. 12. 31

A képviselő-testület – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b.) pontjában, a 32. § (1) bekezdés b.) pontjában és (3) bekezdésében, a 37/D. § (3) bekezdésében, a 38. § (1) bekezdés c.) pontjában és (9) bekezdésében, a 43/B. § (1) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, a 47. § (2) bekezdésében és az 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a szociális ellátások helyi szabályairól a következő rendelet alkotja:[1]


I. fejezet


A rendelet célja


1. §


E rendelet célja, hogy a szociálisan rászorult egyének és családok gondjainak enyhítése érdekében az Szt. rendelkezéseinek megfelelően meghatározza a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, az önkormányzati ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.


A rendelet hatálya


2. §


(1) E rendelet hatálya - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel – kiterjed a Hortobágyon élő 
a) magyar állampolgárokra, 
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.

(2) A rendelet hatálya – az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.[2]

(3) A rendelet hatálya kiterjed 
a) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint


b) a 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásiról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.[3]

II. fejezet


Eljárási szabályok


3. §


(1)[4] A rendeletben szabályozott ellátások megállapítása iránti kérelmeket Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségénél lehet előterjeszteni. A hivatal a beérkezett kérelmeket döntésre előkészíti.


(2)[5] A Képviselő-testület – a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 26/2006. (XI. 30.) Hö. rendelet 5. §-ában foglaltak szerint – az Szt-ből adódó szociális igazgatási feladatokat és hatásköröket a polgármesterre ruházza át.


(3) Az e rendeletben szabályozott ellátások esetében a jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a család vagyoni, jövedelmi viszonyairól, illetve igazolnia kell azokat. A jövedelmi és vagyoni helyzet vizsgálata során az Szt. 10. § (1)-(6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell eljárni.
A kérelmekhez kapcsolódó nyilatkozatok és csatolandó bizonyítékok tekintetében a 63/2006. (III. 27.) számú Kormányrendelet szabályait kell alkalmazni, ha e rendelet eltérő rendelkezést nem tartalmaz.


(4)[6] Nincs szükség azon adatok igazolására, melyek a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége nyilvántartásában rendelkezésre állnak.


(5) A kérelmező jövedelmének számításánál irányadó időszak – ha a jogszabály másként nem rendelkezik –, a havi rendszerességgel járó jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelme, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egy havi átlaga.


(6)[7]


(7)[8]


(8)[9] A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége a támogatást igénylők szociális helyzetéről tájékozódik, melynek keretében környezettanulmányt készít és vizsgálja az Szt. 10. § (2) bekezdésében foglaltakat.
Az azonnali intézkedést igénylő esetekben, illetve amennyiben egy éven belül már készült környezettanulmány az igénylőről, és az életkörülményekben lényeges változás nem tételezhető fel, nem kell környezettanulmányt készíteni.


4. §


[10]A pénzbeli szociális juttatások kifizetése, illetve folyósítása a 5Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége házipénztárából történik a szociális ellátások kifizetésére készült éves ütemezés alapján. Kérésre a támogatás összege az igénylő által megadott bankszámlára átutalható az ütemezés figyelembevételével.

III. fejezet


Pénzbeli ellátások


5. §


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára


a) a települési önkormányzat jegyzője az e törvényben meghatározott feltételek szerint
aa)[11]
ab)[12] foglalkoztatást helyettesítő támogatás,
ac) rendszeres szociális segélyt,
ad)[13]
b) a települési önkormányzat képviselő-testülete az e törvényben, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint
ba)[14]
bb)[15]

bc) átmeneti segélyt,

bd) temetési segélyt 

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).


(2)[16] A rászorultság feltételeit  - az ellátási formákhoz igazodóan - aktív korúak ellátása esetén (foglalkoztatást helyettesítő támogatás és rendszeres szociális segély) az Szt. 33-37/C §, a lakásfenntartási támogatást az Szt. 38-39. §, átmeneti segélyt e rendelet 11. §-a, temetési segélyt a 12. §-a, méltányossági közgyógyellátást a rendelet 14. §-a szabályozza.

Aktív korúak ellátása


Rendszeres szociális segély megállapítása


6. §[17]


(1) A jegyző rendszeres szociális segélyben részesíti azt az aktív korúak ellátására jogosult személyt, aki az Szt. 37-37/C rendelkezései alapján jogosult az ellátásra.


(2) A Sztv. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján - a Sztv. 37. § (1) bekezdés a)-c) pontjában foglaltakon túl – a jegyző az aktív korúak ellátására jogosult személy részére rendszeres szociális segélyre való jogosultságot állapít meg, családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel.


2a.) Családi körülmény
– Súlyos, tartósan beteg hozzátartozót ápoló személy esetében, amennyiben az ápolást maga végzi és nem részesül ápolási díjban,

– Az egészségi és mentális problémával küzdő családtag felügyeletének, ápolásának szükségessége megalapozhatja a mentesség biztosítását azon esetekben, ahol egyéb szociális/egészségügyi szolgáltatások, ellátások igénybevételével a családtag ellátása nem biztosítható. 
A rendszeres szociális segély megállapításához ezen esetekben mellékelni kell a házi orvosi/szakorvosi véleményt.


2.b) Egészségi állapot
- legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodottnak minősül, vagy munkaképesség csökkenésének mértéke legalább 40 %-os,
- közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább két alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott.
A rendszeres szociális segély megállapításához ezen esetekben mellékelni kell orvos szakértői szerv által kiadott, az egészségkárosodást, ill. munkaképesség csökkenést alátámasztó szakhatósági állásfoglalás, vagy szakértői vélemény másolatát, ill. munkaköri alkalmassági vizsgálat eredményét tartalmazó szakvélemény másolatát.


2.c) Mentális állapot
- Pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt rendszeres orvosi kezelés alatt áll. 
A rendszeres szociális segély megállapításához ezen esetben mellékelni kell orvosi szakvéleményt, vagy a kezelést végző orvos által kiállított igazolást.


A rendszeres szociális segélyben részesülők együttműködésének szabályai, megszegésének formái és következményei


7. §


(1)[18] A rendszeres szociális segélyben részesülő személy köteles együttműködni a Balmazújvárosi Kistérség Humán Szolgáltató Központtal (e rendelet alkalmazásában továbbiakban: Családsegítő Szolgálat). A családsegítő szolgáltatás az intézmény Hortobágy, Kossuth u. 8. szám alatti telephelyén vehető igénybe.


(2) Az együttműködés keretében a nem foglalkoztatott személy:
a) a Családsegítő Szolgálatnál nyilvántartásba veteti magát, és
b) a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik a Családsegítő Szolgálattal, 
c) teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat,
d) közreműködik az ellátás felülvizsgálatában.


(3) A Családsegítő Szolgálat feladatai, kötelezettségei:
a) a rendszeres szociális segélyben részesülő, együttműködésre kötelezett személyt nyilvántartásba veszi és tájékoztatja az együttműködési kötelezettség feltételeiről és menetéről,


b) a rendszeres szociális segélyben részesülő számára, beilleszkedésének elősegítése érdekében: 
- tanácsadást (jogi, munkaügyi, egészségügyi),
- életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkoztatást,
- álláskeresésre irányuló, 
- munkára és pályára állítási,
- továbbtanulási,
- pályakorrekciós csoportfoglalkozásokat és tanácsadást szervez.


c) Az együtt nem működés tényéről a bekövetkezéstől számított 8 napon belül értesíti Hortobágy település jegyzőjét.


(4) Az együttműködési tevékenység alapján szervezhető programtípusok az alábbiak lehetnek:
- a Családsegítő Szolgálattal kijelölt szervvel való kapcsolattartás,
- a támogatásban részesülő számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részétel,
- a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére irányuló képzésben való részvétel.


(5) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, egyben a rendszeres szociális segélyben részesülő támogatásra való jogosultságát meg kell szüntetni, ha


a) a Családsegítő Szolgálatnál a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül – önhibáján kívül – nem jelenik meg, és távolmaradását 5 munkanapon belül háziorvosi, szakorvosi igazolással, vagy az akadályoztatás tényét hitelt érdemlő módon bizonyító egyéb dokumentummal nem igazolja, 


b) a Családsegítő Szolgálat által kidolgozott és elfogadott beilleszkedési programban foglaltakat nem teljesíti. 


Időskorúak járadéka


8. §[19]


Lakásfenntartási támogatás


9. §[20]


Ápolási díj


10. §[21]


Átmeneti segély


11. §


(1) Átmeneti segélyben részesíthető a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek közül különösen az, aki: 


a) elemi kár (ár-, belvíz, tűz) esetén - a lakás helyre állítása miatt - anyagi segítségre szorul, illetve alkalmanként jelentkező jelentős többletkiadásai vannak (pl.: beiskolázási költségek, gyógyászati segédeszköz vásárlás), betegség, baleset miatt anyagi segítségre szorul, és anyagi helyzetének átmeneti javítása más módon nem biztosítható, és családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimumot; egyszemélyes háztartás esetén az öregségi nyugdíjminimum másfélszeresét; 


b) elemi kár esetén nem nyújtható támogatás, ha a biztosító a kárt megtéríti, illetve amennyiben a károsultak, illetve házastársának, élettársának, kiskorú gyermekének, együtt költöző családtagjainak - a károsodott ingatlanon túlmenően - lakástulajdona, használati joga, vagy bérleti jogviszonya van.   


(2) Az (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott jövedelemhatártól - kivételes méltánylást érdemlő esetben - el lehet térni.  


(3) A megállapított segély folyósítása megbontható, a későbbi kifizetések időpontját és a kifizetendő összeget a határozatban kell rögzíteni. 

 
(4) Az átmeneti segély minimális összege 3.000,-Ft.


(5) Az átmeneti srgély folyósítható kézspénzben vagy természetben (pl. élelmiszer- és gyógyszervásárlás). 


(6) A természetben nyújtott átmeneti segély különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás. 

A természetbeni támogatás abban az esetben kerülhet megállapításra, ha azt az ügyfél írásban kéri. 

Temetési segély


12. §


(1)  Temetési segély adható azon kérelmező részére, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum háromszorosát.


(2)[22] A temetési segély összege a számlával igazolt temetési költség 10%-a, de maximum a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 80%-a lehet.

A temetési segély nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.


(3)[23] A helyben szokásos legolcsóbb temetés (köztemetés) költsége 2013. évben  -  a Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat közlése alapján - : koporsós temetés: 121.699.-Ft, hamvasztásos temetés: 115.513.- Ft.


(4)  Rendkívüli élethelyzet, szociális körülmény esetén méltányosságból a temetési segély kifizethető a számlák utólagos becsatolása mellett is. Rendkívüli élethelyzetnek, szociális körülménynek tekintendő, ha a kérelmező egyedülálló, vagy gyermekét(-eit) egyedül nevelő és tartósan (két hónapot meghaladóan) jövedelem nélküli, illetve három hónapot meghaladó táppénzben részesülő.


(5)  A (4) bekezdés szerinti esetben a temetési segély összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 120%-a, mely az illetékes temetkezési vállalathoz kerül átutalásra.


IV. fejezet


Természetben nyújtott juttatások


Köztemetés


13. §


A polgármester - a halálesetről való tudomásszerzést követő 30 napon belül - gondoskodik a településen elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt. 48. §-ában foglalt rendelkezések figyelembe vételével.

Méltányossági közgyógyellátás


14. §[24]


(1) Közgyógyellátásra jogosult méltányossági alapon az a szociálisan rászoruló személy, akinek

a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át nem haladja meg, és

b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át eléri, vagy meghaladja.


(2) Közgyógyellátásra jogosult méltányossági alapon az a szociálisan rászoruló személy, aki a 65. életévét betöltötte és 
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedül élő esetén 300%-át nem haladja meg, és
b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át eléri. 


Lakásfenntartási támogatás


14./A §[25]


Normatív lakásfenntartási támogatás megállapítására az Szt. 38-39. §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

V. fejezet


Záró rendelkezések


15. §


(1) E rendelet 2003. szeptember 1-től lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő – még el nem bírált – ügyekben alkalmazni kell.


(2) E rendelet a Közösségben mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló a Tanács 1408/71. EGK rendeletével és annak végrehajtását tartalmazó 574/72. EGK rendelettel, valamint a Tanács munkavállalók szabad mozgásáról szóló 1612/68. EGK rendeletével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz. 
 


Hortobágy, 2003. augusztus 29.



Titi Éva                                                                                                             Vincze Andrásné 
polgármester                                                                                                            jegyző


Záradék: E rendelet kihirdetve, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztve: 2003. augusztus 29-én.


Hortobágy, 2003. augusztus 29.


                                                                                                                        Vincze Andrásné
                                                                                                                               jegyző

[1]

Módosította és egységes szövegét megállapította az 5/2009. (II. 20.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2009. március 1-től

[2]

Az Szt. 3. § (2) bekezdésének szó szerinti átvétele. 

[3]

Az Szt. 3. § (3) bekezdésének szó szerinti átvétele. 

[4]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[5]

A rendelet szövegét az 1/2010. (I. 29.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2010. február 1-től

[6]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[7]

Hatályon kívül helyezte a 11/2009. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatálytalan: 2009. július 1-től

[8]

Hatályon kívül helyezte a 11/2009. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatálytalan: 2009. július 1-től

[9]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[10]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[11]

Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2013. április 5-től

[12]

A rendelet szövegét a 23/2011. (IX. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2011. szeptember 12-től

[13]

Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2013. április 5-től

[14]

Hatályon kívül helyezte a 2/2012. (I. 31,) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatálytalan: 2012. február 1-től

[15]

Hatályon kívül helyezte a 27/2011. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2011. december 1-től

[16]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[17]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[18]

A rendelet szövegét a 11/2009 (VI. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2009. július 1-től

[19]

Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatálytalan: 2013. április 5-től

[20]

Hatályon kívül helyezte a 2/2012. (I. 31,) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatálytalan: 2012. február 1-től

[21]

Hatályon kívül helyezte a 27/2011. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2011. december 1-től

[22]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[23]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[24]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 5. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[25]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 6. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től