Hortobágy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2003. (VIII.29.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 10. 28

A képviselő-testület – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b.) pontjában, a 32. § (1) bekezdés b.) pontjában és (3) bekezdésében, a 37/D. § (3) bekezdésében, a 38. § (1) bekezdés c.) pontjában és (9) bekezdésében, a 43/B. § (1) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, a 47. § (2) bekezdésében és az 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a szociális ellátások helyi szabályairól a következő rendelet alkotja:[1]


I. fejezet


A rendelet célja


1. §


E rendelet célja, hogy a szociálisan rászorult egyének és családok gondjainak enyhítése érdekében az Szt. rendelkezéseinek megfelelően meghatározza a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, az önkormányzati ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.


A rendelet hatálya


2. §


(1) E rendelet hatálya - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel – kiterjed a Hortobágyon élő 
a) magyar állampolgárokra, 
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.

(2) A rendelet hatálya – az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.[2]

(3) A rendelet hatálya kiterjed 
a) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint


b) a 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásiról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.[3]

II. fejezet


Eljárási szabályok


3. §


(1)[4] A rendeletben szabályozott ellátások megállapítása iránti kérelmeket Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségénél lehet előterjeszteni. A hivatal a beérkezett kérelmeket döntésre előkészíti.


(2)[5] A Képviselő-testület – a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 16/2013. (IV. 30.) számú önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdésében foglaltak szerint – az Szt-ből adódó szociális igazgatási feladatokat és hatásköröket a polgármesterre ruházza át.

(3) Az e rendeletben szabályozott ellátások esetében a jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a család vagyoni, jövedelmi viszonyairól, illetve igazolnia kell azokat. A jövedelmi és vagyoni helyzet vizsgálata során az Szt. 10. § (1)-(6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell eljárni.
A kérelmekhez kapcsolódó nyilatkozatok és csatolandó bizonyítékok tekintetében a 63/2006. (III. 27.) számú Kormányrendelet szabályait kell alkalmazni, ha e rendelet eltérő rendelkezést nem tartalmaz.


(4)[6] Nincs szükség azon adatok igazolására, melyek a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége nyilvántartásában rendelkezésre állnak.


(5) A kérelmező jövedelmének számításánál irányadó időszak – ha a jogszabály másként nem rendelkezik –, a havi rendszerességgel járó jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelme, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egy havi átlaga.


(6)[7]


(7)[8]


(8)[9] A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége a támogatást igénylők szociális helyzetéről tájékozódik, melynek keretében környezettanulmányt készít és vizsgálja az Szt. 10. § (2) bekezdésében foglaltakat.
Az azonnali intézkedést igénylő esetekben, illetve amennyiben egy éven belül már készült környezettanulmány az igénylőről, és az életkörülményekben lényeges változás nem tételezhető fel, nem kell környezettanulmányt készíteni.


4. §


[10]A pénzbeli szociális juttatások kifizetése, illetve folyósítása a 5Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége házipénztárából történik a szociális ellátások kifizetésére készült éves ütemezés alapján. Kérésre a támogatás összege az igénylő által megadott bankszámlára átutalható az ütemezés figyelembevételével.

III. fejezet


Pénzbeli ellátások


5. §


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára


a) a települési önkormányzat jegyzője az e törvényben meghatározott feltételek szerint
aa)[11]
ab)[12] foglalkoztatást helyettesítő támogatás,
ac) rendszeres szociális segélyt,
ad)[13]
b)[14] a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt-ben, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint
ba) méltányossági közgyógyellátást
bb) önkormányzati segélyt

bc)[15] 

bd)[16] 

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő ellátások).


(2)[17] A rászorultság feltételeit – az ellátási formához igazodóan – az aktív korúak ellátása esetén (foglalkoztatást helyettesítő támogatás és rendszeres szociális segély) az Szt. 33-37/C §, a lakásfenntartási támogatást az Szt. 38-39. §, az önkormányzati segélyt e rendelet 11. §-a, a méltányossági közgyógyellátást e rendelet 14. §-a szabályozza.


Aktív korúak ellátása


Rendszeres szociális segély megállapítása


6. §[18]


(1) A jegyző rendszeres szociális segélyben részesíti azt az aktív korúak ellátására jogosult személyt, aki az Szt. 37-37/C rendelkezései alapján jogosult az ellátásra.


(2) A Sztv. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján - a Sztv. 37. § (1) bekezdés a)-c) pontjában foglaltakon túl – a jegyző az aktív korúak ellátására jogosult személy részére rendszeres szociális segélyre való jogosultságot állapít meg, családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel.


2a.) Családi körülmény
– Súlyos, tartósan beteg hozzátartozót ápoló személy esetében, amennyiben az ápolást maga végzi és nem részesül ápolási díjban,

– Az egészségi és mentális problémával küzdő családtag felügyeletének, ápolásának szükségessége megalapozhatja a mentesség biztosítását azon esetekben, ahol egyéb szociális/egészségügyi szolgáltatások, ellátások igénybevételével a családtag ellátása nem biztosítható. 
A rendszeres szociális segély megállapításához ezen esetekben mellékelni kell a házi orvosi/szakorvosi véleményt.


2.b) Egészségi állapot
- legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodottnak minősül, vagy munkaképesség csökkenésének mértéke legalább 40 %-os,
- közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább két alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott.
A rendszeres szociális segély megállapításához ezen esetekben mellékelni kell orvos szakértői szerv által kiadott, az egészségkárosodást, ill. munkaképesség csökkenést alátámasztó szakhatósági állásfoglalás, vagy szakértői vélemény másolatát, ill. munkaköri alkalmassági vizsgálat eredményét tartalmazó szakvélemény másolatát.


2.c) Mentális állapot
- Pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt rendszeres orvosi kezelés alatt áll. 
A rendszeres szociális segély megállapításához ezen esetben mellékelni kell orvosi szakvéleményt, vagy a kezelést végző orvos által kiállított igazolást.


A rendszeres szociális segélyben részesülők együttműködésének szabályai, megszegésének formái és következményei


7. §


(1)[19] A rendszeres szociális segélyben részesülő személy köteles együttműködni a Balmazújvárosi Kistérség Humán Szolgáltató Központtal (e rendelet alkalmazásában továbbiakban: Családsegítő Szolgálat). A családsegítő szolgáltatás az intézmény Hortobágy, Kossuth u. 8. szám alatti telephelyén vehető igénybe.


(2) Az együttműködés keretében a nem foglalkoztatott személy:
a) a Családsegítő Szolgálatnál nyilvántartásba veteti magát, és
b) a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik a Családsegítő Szolgálattal, 
c) teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat,
d) közreműködik az ellátás felülvizsgálatában.


(3) A Családsegítő Szolgálat feladatai, kötelezettségei:
a) a rendszeres szociális segélyben részesülő, együttműködésre kötelezett személyt nyilvántartásba veszi és tájékoztatja az együttműködési kötelezettség feltételeiről és menetéről,


b) a rendszeres szociális segélyben részesülő számára, beilleszkedésének elősegítése érdekében: 
- tanácsadást (jogi, munkaügyi, egészségügyi),
- életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkoztatást,
- álláskeresésre irányuló, 
- munkára és pályára állítási,
- továbbtanulási,
- pályakorrekciós csoportfoglalkozásokat és tanácsadást szervez.


c) Az együtt nem működés tényéről a bekövetkezéstől számított 8 napon belül értesíti Hortobágy település jegyzőjét.


(4) Az együttműködési tevékenység alapján szervezhető programtípusok az alábbiak lehetnek:
- a Családsegítő Szolgálattal kijelölt szervvel való kapcsolattartás,
- a támogatásban részesülő számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részétel,
- a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére irányuló képzésben való részvétel.


(5) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, egyben a rendszeres szociális segélyben részesülő támogatásra való jogosultságát meg kell szüntetni, ha


a) a Családsegítő Szolgálatnál a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül – önhibáján kívül – nem jelenik meg, és távolmaradását 5 munkanapon belül háziorvosi, szakorvosi igazolással, vagy az akadályoztatás tényét hitelt érdemlő módon bizonyító egyéb dokumentummal nem igazolja, 


b) a Családsegítő Szolgálat által kidolgozott és elfogadott beilleszkedési programban foglaltakat nem teljesíti. 


Időskorúak járadéka


8. §[20]


Lakásfenntartási támogatás


9. §[21]


Ápolási díj


10. §[22]


11. §[23]


Önkormányzati segély


(1)  Az önkormányzati segély formái:

a) eseti segély,

b) gyermeknevelési támogatás,

c) temetési hozzájárulás.


(2) Az önkormányzati segély jogosultsági feltételei:


Önkormányzati segélyben részesíthetők a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek, illetve családok, akik a létfenntartásról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


a) Eseti és gyermeknevelési támogatásra jogosult az, akinek a családjában az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 130 %-át, egyszemélyes háztartás esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át nem haladhatja meg.

b) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelemhatártól – kivételes méltánylást érdemlő esetben – el lehet térni.

c) Az eseti segély folyósítható készpénzben vagy természetbeni formában.

d) A természetben nyújtott eseti segély különösen élelmiszer, tankönyv, gyógyszervásárlás, tüzelővásárlás, közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.


(3) A temetési hozzájárulás azon kérelmező részére adható, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és családjában az egy főre jutó havi családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 300 %-át.


a) A temetési hozzájárulás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető részére kiállított eredeti temetési számlát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.


b) Rendkívüli élethelyzet, szociális körülmény esetén méltányosságból a temetési hozzájárulás kifizethető a számlák utólagos becsatolása mellett is. Rendkívüli élethelyzetnek, szociális körülménynek tekintendő, ha a kérelmező egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő, vagy tartósan (két hónapot meghaladóan) jövedelem nélküli, illetve három hónapot meghaladó táppénzben részesülő.


(4) Az önkormányzati segély mértéke:


a) Az eseti segély minimális összege: 3.000,-Ft.

b) A gyermeknevelési támogatás összege gyermekenként minimum: 1.500,-Ft., és családonként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 50 %-át.

c) A temetési hozzájárulás összege: a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 20 %-a. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége a Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat közlése alapján koporsós temetés esetén 121.699,-Ft, urnás temetés esetén 115.513,-Ft.

A hozzájárulás összege a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben kivételes méltányosságból a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 100 %-ig terjedhet.


Temetési segély


12. §[24]


IV. fejezet


Természetben nyújtott juttatások


Köztemetés


13. §


A polgármester - a halálesetről való tudomásszerzést követő 30 napon belül - gondoskodik a településen elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt. 48. §-ában foglalt rendelkezések figyelembe vételével.

Méltányossági közgyógyellátás


14. §[25]


(1) Közgyógyellátásra jogosult méltányossági alapon az a szociálisan rászoruló személy, akinek

a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át nem haladja meg, és

b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át eléri, vagy meghaladja.


(2) Közgyógyellátásra jogosult méltányossági alapon az a szociálisan rászoruló személy, aki a 65. életévét betöltötte és 
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedül élő esetén 300%-át nem haladja meg, és
b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át eléri. 


Lakásfenntartási támogatás


14./A §[26]


Normatív lakásfenntartási támogatás megállapítására az Szt. 38-39. §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

V. fejezet


Záró rendelkezések


15. §


(1) E rendelet 2003. szeptember 1-től lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő – még el nem bírált – ügyekben alkalmazni kell.


(2) E rendelet a Közösségben mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló a Tanács 1408/71. EGK rendeletével és annak végrehajtását tartalmazó 574/72. EGK rendelettel, valamint a Tanács munkavállalók szabad mozgásáról szóló 1612/68. EGK rendeletével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz. 
 


Hortobágy, 2003. augusztus 29.



Titi Éva                                                                                                             Vincze Andrásné 
polgármester                                                                                                            jegyző


Záradék: E rendelet kihirdetve, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztve: 2003. augusztus 29-én.


Hortobágy, 2003. augusztus 29.


                                                                                                                        Vincze Andrásné
                                                                                                                               jegyző

[1]

Módosította és egységes szövegét megállapította az 5/2009. (II. 20.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2009. március 1-től

[2]

Az Szt. 3. § (2) bekezdésének szó szerinti átvétele. 

[3]

Az Szt. 3. § (3) bekezdésének szó szerinti átvétele. 

[4]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[5]

A rendelet szövegét a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2014. január 1-től

[6]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[7]

Hatályon kívül helyezte a 11/2009. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatálytalan: 2009. július 1-től

[8]

Hatályon kívül helyezte a 11/2009. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatálytalan: 2009. július 1-től

[9]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[10]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 7. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[11]

Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2013. április 5-től

[12]

A rendelet szövegét a 23/2011. (IX. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2011. szeptember 12-től

[13]

Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2013. április 5-től

[14]

A rendelet szövegét a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2014. január 1-től

[15]

Hatályon kívül helyezte a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2014. január 1-től

[16]

Hatályon kívül helyezte a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2014. január 1-től

[17]

A rendelet szövegét a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése módosította. Hatályos: 2014. január 1-től

[18]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[19]

A rendelet szövegét a 11/2009 (VI. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2009. július 1-től

[20]

Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatálytalan: 2013. április 5-től

[21]

Hatályon kívül helyezte a 2/2012. (I. 31,) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatálytalan: 2012. február 1-től

[22]

Hatályon kívül helyezte a 27/2011. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2011. december 1-től

[23]

A rendelet szövegét a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2014. január 1-től

[24]

Hatályon kívül helyezte a 29/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatálytalan: 2014. január 1-től

[25]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 5. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től

[26]

A rendelet szövegét a 9/2013. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 6. §-a módosította. Hatályos: 2013. április 5-től