Hortobágy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2017. 04. 03- 2017. 06. 26

Hortobágy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének


5/2015.(II. 27.)

önkormányzati rendelete


a szociális ellátások helyi szabályairól



Hortobágy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjához meghatározott feladatköréhez eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontja és a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) 45. § (1) bekezdésében, valamint a 134/E. §-ban kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el.



 1. A rendelet célja


1. §


E rendelet célja, hogy a szociálisan rászorult egyének és családok gondjainak enyhítése érdekében meghatározza a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, az önkormányzati ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.


2. A rendelet hatálya


2. §


E rendelet hatálya kiterjed a Hortobágy közigazgatási területén állandó bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra.,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre,

e) a szabad mozgás és tartózkodási jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolják,

f) az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Hortobágy területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira és gyermekeire, továbbá

g) menedékjogról szóló törvény szerint arra a 18. életévét be nem töltött menedékjogi kérelmet benyújtó külföldi gyermekekre, aki jogszabály, vagy szokás alapján felügyeletéért felelős nagykorú személy kísérete nélkül lépett Magyarország területére, vagy a belépést követően maradt felügyelet nélkül mindaddig, amíg ilyen személy felügyelete alá kerül – feltéve, hogy az illető gyermek kiskorúságát a menekültügyi hatóság megállapította.


3. Eljárási szabályok


3. §


(1) A rendeletben szabályozott ellátások megállapítása iránti kérelmeket az – jelen rendelet mellékletét képező - erre rendszeresített formanyomtatványon Balmazújváros Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségénél lehet előterjeszteni. A hivatal a beérkezett kérelmeket döntésre előkészíti.

(2) Az e rendeletben szabályozott ellátások esetében a jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a család vagyoni, jövedelmi viszonyairól, illetve igazolnia kell azokat. A jövedelmi és vagyoni helyzet vizsgálata során az Szt. 10. § (1)-(7) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell eljárni.

A kérelmekhez kapcsolódó nyilatkozat és csatolandó bizonyítékok tekintetében a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szabályait kell alkalmazni, ha e rendelet eltérő rendelkezést nem tartalmaz.

(3) A kérelemben foglaltak ellenőrzése céljából a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségének ügyintézője környezettanulmányt végezhet, valamint felkérheti a gyermekjóléti és családsegítő szolgálat családgondozóját környezettanulmány elvégzésére.

(4) Az önkormányzati szociális hatóság – a hatáskörébe tartozó ellátás felhasználásának ellenőrzése céljából – a felhasználást igazoló dokumentumok bemutatására kötelezheti a jogosultat.

(5) A kérelmező jövedelmének számításánál irányadó időszak az Szt. 10. § (2) bekezdés a) - b) pontjában meghatározottak alapján.

(6) A támogatás iránti kérelmeket a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségéhez kell benyújtani vagy postai úton eljuttatni.

(7) A rendszeres települési támogatás vonatkozásában a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. § - ában rögzítettek az irányadók.

(8) A rendszeres települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha

a) jogosultság feltételei már nem állnak fenn, vagy jogosultságot kizáró körülmény következett be,

b) a jogosult azt kéri,

c) a jogosult meghalt,

d) az e rendeletben meghatározott egyéb okból.

(9) A (8) bekezdés szerinti megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja.

(10) A megállapított rendszeres települési támogatást meg kell szüntetni abban az esetben, ha      a jogosult az érintett lakásból elköltözött.

(11) Az e rendeletben nem szabályozott kérdések vonatkozásában az Szt. és a Korm. rendelet rendelkezései az irányadóak.



4. §


(1) A pénzbeli szociális juttatások kifizetése, illetve folyósítása a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége házipénztárából történik pénztári napokon. A kifizetés a jogosult nyilatkozata alapján bankszámlára utalással is történhet.


(2) A rendkívüli települési támogatás kifizetése a megállapítást követő 15 napon belül történik az (1) bekezdésben foglaltak szerint.


A természetben nyújtott települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi a szolgáltatóval kötött megállapodásban foglaltak alapján.




4. A rendeletben szabályozott ellátási formák


5. §

(1) Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek, családok részére e rendelet alapján az alábbi támogatásokat nyújtja:


a) települési támogatás, formái:

aa) rendkívüli települési támogatás,

- létfenntartási támogatás

- temetési támogatás

ab) rendszeres települési támogatás

- lakhatási támogatás

b) köztemetés,

c) tűzifa támogatás.


(2) Az e rendeletben meghatározott támogatások, ellátásokkal kapcsolatos hatáskörök gyakorlását a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza.



5. Létfenntartási támogatás


6. §


(1) A létfenntartási támogatás, mint rendkívüli települési támogatás jogosultsági feltételei:


a) Létfenntartási támogatásban részesíthetők a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek, illetve családok, akik a létfenntartásról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

b)[1] [2]Létfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő vagy gyermekét egyedül nevelő 200%-át nem haladhatja meg.

A létfenntartási támogatás eseti jelleggel családonként állapítható meg.

A létfenntartási támogatás minimális összege: 5000,- Ft."



(2) Az (1) bekezdés b.) pontjában foglaltaktól a polgármester kivételes méltánylást érdemlő esetben eltekinthet.


(3) A létfenntartási támogatás folyósítható készpénzben vagy természetbeni formában.


(4) A természetben nyújtott támogatás különösen élelmiszer, tankönyv, gyógyszervásárlás, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.


(5) Létfenntartási támogatás iránti kérelmet a rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.


(6)[3]



6. Temetési támogatás


7. §


(1) A temetési támogatás, mint rendkívüli települési támogatás azon kérelmező részre adható, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és családjában az egy főre jutó havi családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 300 %-át.


a) A temetési hozzájárulás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető részére kiállított eredeti temetési számlát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.


b) Rendkívüli élethelyzet szociális körülmény esetén méltányosságból a temetési hozzájárulás kifizethető a számlák utólagos becsatolása mellett is.

Rendkívüli élethelyzetnek, szociális körülménynek tekintendő, ha a kérelmező egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő vagy tartósan (két hónapot meghaladóan) jövedelem nélküli, illetve három hónapot meghaladó táppénzben részesülő.


(2)[4] A temetési támogatás összege: a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 20%-a. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége a Platinum Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat közlése alapján koporsós temetés esetén 34.738,- Ft, urnás temetés esetén 23.192,- Ft.


(3) A hozzájárulás összege a (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben kivételes méltányosságból a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 100 %-ig terjedhet.


(4) A temetési támogatás iránti kérelmet a rendelet 2. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.



7. Lakhatási támogatás


8. §

(1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A polgármester a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás költségeihez támogatást állapít meg azon kérelmezőnek, aki megfelel jelen rendeletben foglalt feltételeknek.


(1a) A lakhatási támogatást havi rendszerességgel természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti. A támogatást az önkormányzat a jogosult választása szerinti szolgáltató részére havonta átutalja.


(2) A lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(2a) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.


(2b) Ha a háztartás

a) (2a) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b) (2a) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


(2c) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


(3) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 450.- Ft.


(4) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.


(5) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,
b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,
de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, és nem lehet több mint 6000,- Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

 

(6) A (5) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3 - J-0,5 NYM x 0,15

                     NYM 


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

 

(7) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.


(8) A lakhatási támogatást a kérem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.

 

(9) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

 

(10) Az (9) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


(11) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki lakásfenntartási támogatásban részesül.


(12) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 3. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

 

8. Köztemetés


9. §



A polgármester – a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül – gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt. 48. § - ában foglalt rendelkezések figyelembe vételével. 



9. Tűzifa támogatás


10. §[5]


(1) A tűzifa támogatás jogosultsági feltételei:

a) Támogatásra jogosult az, akinek a családjában az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, egyszemélyes háztartás esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 250 %-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át nem haladhatja meg.

b) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltaktól a polgármester kivételes méltánylást érdemlő esetben eltekinthet és engedélyezheti a támogatás megállapítását, ha – családban, egyszemélyes háztartás, valamint gyermekét egyedül nevelő szülő esetén - a kérelmező jövedelme a rendeletben előírt jövedelemhatárt maximum 10 %-kal lépi túl.

c) Nem állapítható meg tűzifa támogatás annak a kérelmezőnek, aki érvényes lakásfenntartási támogatás keretében gázdíj támogatásban részesül.

d) A támogatás csak természetbeni formában nyújtható.


(2) A tűzifa támogatás a rendelkezésre álló készlet mértékéig adható. A támogatás egy háztartásban csak egy személynek állapítható meg, egy éven belül 5q mennyiségben.


(3) A tűzifa támogatási kérelem abban az esetben nyújtható következő alkalommal, ha az előző évi kérelem benyújtásának időpontjától legalább 6 hónap eltelt.


(4) A támogatás abban az esetben biztosítható, ha a kérelmező tűzifa felhasználásához megfelelő tüzelő berendezéssel, eszközzel (kazán, kandalló, kályha stb.) rendelkezik.


(5) A tűzifa kiszállításáról jogerős döntést követően az önkormányzat előre meghatározott időben gondoskodik.


(6) A támogatás megállapítása iránti eljárás az e rendelet 4. sz. melléklete szerinti kérelemre indul.


(7) A tűzifa átvételét a jogosult átvételi elismervény aláírásával igazolja, amely e rendelet 5. sz. mellékletét képezi.


(8) A tűzifa támogatás iránti kérelem tárgyév december 31-ig nyújtható be.



10. Átmeneti és záró rendelkezések


11. §


E rendelet 2015. március 1-én lép hatályba.



12. §


(1) Az önkormányzati segély megállapítása iránt 2015. március 1-jén folyamatban lévő ügyben a rendkívüli települési támogatás szabályait kell alkalmazni.
(2) A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatás tekintetében – a jogosultság határozatban megállapított időtartamára, vagy annak megszüntetéséig – a 2015. február 28-án hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
(3) A tűzifa támogatás és köztemetés iránt 2015. március 1. napján folyamatban lévő ügyekben e rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.



13. §


E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Hortobágy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2003. (VIII.25.) önkormányzati rendelete.


Hortobágy, 2015. február 26.



             Vincze Andrásné                                                           Tóthné dr. Kertész Mariann

                polgármester                                                                             jegyző



Záradék:



A rendelet kihirdetve, a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségének hirdetőtábláján kifüggesztve 2015. február 27. napján





                                                                                              Tóthné dr. Kertész Mariann

                                                                                                                jegyző

[1]

Módosította a 10/2015. (VI.30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2015. július 1-től 

[2]

Módosította: 11/2017. (III.31.) Hö. rendelet 1. §. (1) bekezdése. Hatályos: 2017. IV. 3-tól.

[3]

Hatályon kívül helyezte: 11/2017. (III.31.) Hö. rendelet 1. §. (2) bekezdése. Hatályos: 2017. IV. 3-tól.

[4]

Módosította: 11/2017. (III.31.) Hö. rendelet 2. §. Hatályos: 2017. IV. 3-tól.

[5]

Módosította a 17/2015. (XII.12.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2015. december 14-től