Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2025. (XII. 22.) önkormányzati rendelete

Biharnagybajom Községi Önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2025. (XII. 22.) önkormányzati rendelete

Biharnagybajom Községi Önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról

2026.01.01.

[1] A rendelet célja Biharnagybajom Község Önkormányzatának és intézményeinek jogszerű működésének és finanszírozásának biztosítása az Önkormányzat 2026. évi költségvetéséről szóló rendelet hatályba lépéséig.

[2] Biharnagybajom Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés l) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelet 39. § a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Biharnagybajom Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága, valamint Népjóléti Bizottsága véleményének kikérésével következőket rendeli el:

1. Az Önkormányzat átmeneti gazdálkodása

1. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmeneti gazdálkodás időszakában az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az önkormányzati gazdálkodásra vonatkozó jogszabályi rendelkezések betartásával intézkedéseket tegyen az Önkormányzatot megillető bevételek folyamatos beszedésére és a felmerülő, indokolt kiadások teljesítésére.

(2) A működési, fenntartási kiadások teljesítése a költségvetési évet közvetlenül megelőző év költségvetése eredeti előirányzatának 1/12 részéig terjedhet havonta.

(3) Az 1/12 rész összegének meghatározásánál figyelemmel kell lenni az áthúzódó feladat-elmaradásokra, az áthúzódó és a rendszeres jellegű kötelezettség-vállalások körére is. Ettől eltérni csak a Képviselő-testület eseti döntései alapján lehet.

2. Költségvetési intézmények átmeneti gazdálkodása

2. § (1) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek intézményi finanszírozását az átmeneti gazdálkodás időszakában a költségvetési évet közvetlenül megelőző év eredeti intézményi finanszírozási előirányzat 1/12 részének megfelelő összegben kell biztosítani havonta, figyelemmel az előző évi feladatelmaradásokra vagy többletfeladatok többletköltségei időarányos részére, a rendszeres és az áthúzódó kötelezettségvállalások kiadási szükségleteire.

(2) Az intézmény az átmeneti gazdálkodás időszakában az előző évi intézményi költségvetés eredeti előirányzatának 1/12 részéig vállalhat kötelezettséget, teljesíthet kiadásokat, figyelemmel az (1) bekezdésben meghatározott szempontokra is.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltaktól kizárólag a Képviselő-testület eseti döntései alapján lehet eltérni.

3. Beruházások, felújítások átmeneti finanszírozása

3. § (1) Beruházás, felújítás, nagyobb beszerzés az átmeneti gazdálkodás időszakában kizárólag a Képviselő-testület külön, határozatban rögzített eseti döntése alapján indítható, ha ezen feladatok indításához szükséges pénzügyi fedezet rendelkezésre áll.

(2) Folyamatban lévő beruházás, felújítás beszerzés esetén kötelezettségvállalásra és pénzügyi teljesítésre a már korábban a Képviselő-testület által elfogadott, határozatban rögzített keretösszegig vállalható kötelezettség.

4. § Az átmeneti időszakban teljesített bevételek és kiadások a költségvetésről szóló rendeletbe beépítésre kerülnek.

5. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.