Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének7/2015.(II.27.) Önkormányzati Rendelete

az államháztartáson kívülre történő forrás átadására és az államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályokról

Hatályos: 2015. 02. 28- 2016. 04. 07

Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1.§


(1) A rendelet személyi hatály atermészetes személyekre és az államháztartás körébe nem tartozó jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.

(2) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed minden, az államháztartáson kívüli forrás átvételére és – a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott pénzbeli támogatásra.

(3) A rendelet tárgyi hatálya nem terjed ki a tárgy szerinti külön önkormányzati rendeletekben meghatározott támogatásokra, így különösen a szociális ellátásokra, a szociálisan rászorultak részére megállapított pénzbeli támogatásokra, az ösztöndíjakra, a lakáscélú támogatásokra, valamint közfeladat ellátására kötött megállapodás keretében átadott pénzeszközökre.



Államháztartáson kívülre történő forrás átadása


A helyi önszerveződő közösségek, civil szervezetek támogatása

2.§


Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete elismeri és támogatja azt a tevékenységet, amelyet a településen élő vagy dolgozó állampolgárok önszerveződő közösségei végeznek az önkormányzati feladatok megvalósítása, a lakostársak közéletbe való bevonása, a szabadidő hasznos eltöltése, a település fejlesztése és szépítése, a környezetvédelem, az arra rászorulók támogatása, a kultúra és a hagyományok ápolása, a lakosság művelődése, oktatása, szórakozása, sportolása érdekében.


3.§


(1) Az 1. §-ban foglalt elvek megvalósítása érdekében a Képviselő-testület az éves költségvetéséről szóló rendeletében – a település anyagi lehetőségeitől függően – keretet állapít meg.

(2) Az önszerveződő közösségek, civil szervezetek közötti esélyegyenlőség biztosítása érdekében főszabályként működteti a pályázati rendszert, melynek feltételeit, eljárási rendjét e rendeletében szabályozza.


4.§


(1) A rendelet hatálya kiterjed valamennyi olyan helyi önszerveződő közösségre, civil szervezetre akik részére Földes Nagyközség Önkormányzata – költségvetéséből – pályázati eljárás keretében vagy anélkül pénzügyi támogatást nyújt.

(2) E rendelet alkalmazásában önszerveződő közösség, civil szervezet: a bíróság által bejegyzett egyesület, amely az önkormányzat illetékességi területén bejegyzett székhellyel rendelkezik,

(3) Nem minősül önszerveződő közösségnek a politikai párt helyi szervezete.

(4) Közérdekű feladatot lát el az olyan önszerveződő közösség, amely az önkormányzat Mötv-ben vagy más törvényben meghatározott kötelező vagy önként vállalt feladatainak ellátásában vesz részt vagy azt segíti, illetőleg tevékenységével a polgárok helyi közéletbe való bevonását szolgálja.

(5) A rendelet nem vonatkozik az alapítványokra, közalapítványokra.



A pályázatok benyújtása

5.§


(1) Az önszerveződő közösségek pénzügyi támogatása (a továbbiakban: pénzügyi támogatás) iránti pályázati felhívást az Önkormányzat költségvetésének elfogadását követő 8 napon belül ki kell hirdetni a Földesi Polgármesteri Hivatal hivatalos hirdetőtábláján. A felhívást a Képviselő-testület nevében a polgármester írja ki.

(2 )A pályázat beadási határideje a kihirdetést követő 15 nap.

(3) A pályázatokat e rendelet 1. sz. mellékletében szereplő „Pályázati Adatlap” kitöltésével és a (4) bekezdésben szereplő mellékletek csatolásával Földes Nagyközség Önkormányzata (4177 Földes, Karácsony S. tér 5.) nevére és címére kell benyújtani.


(4) A pályázathoz csatolni kell:


a) az önszerveződő közösség bíróság általi bejegyzéséről szóló végzés másolatát,

b) az önszerveződő közösség alapszabályát vagy működésének egyéb alapdokumentumát;

c) az önszerveződő közösség civil szervezet tevékenységének leírását, tagjainak – hitelt érdemlően igazolt – számát,

d) az önszerveződő közösség előző évi tevékenységéről szóló tájékoztatót, különös tekintettel a végzett feladatokra, elért eredményekre;

e) az önszereződő közösség azon üléséről készült jegyzőkönyvet vagy határozati kivonatot, mely a pályázat benyújtására vonatkozó döntést és a megvalósítani kívánt célt tartalmazza

f) az önszerveződő közösség által pályázott összeg felhasználásának tervezetét, a várható költségek szerint részletezve

g) nem bejegyzett szervezet esetén a pénzügyi lebonyolítást vállaló szervezet nyilatkozatát


(5) Amennyiben az önszerveződő közösség korábban már részesült támogatásban, a (4) bekezdés a)-b) pontokban felsorolt dokumentumok benyújtása mellőzhető abban az esetben, ha az előző támogatás óta eltelt időszakban e dokumentumok tartalmát illető változás nem történt.

A pályázatok véleményezése

6. §


(1) A beérkezett pályázatokat a pályázati határidő elteltét követő legközelebbi ülésén az Egészségügyi-, Ifjúsági-, Kulturális- és Szociális Bizottság (továbbiakban: EIKSZ Bizottság) megvizsgálja és indokolással ellátott javaslatot tesz a támogatás odaítélésére, összegére, illetve a támogatás céljára. Az EIKSZ Bizottság vizsgálata különösen arra terjed ki, hogy

a) az önszerveződő közösség tevékenysége mennyiben közérdekű, illetőleg a támogatásban részesítendő célkitűzés a köz javát mennyiben szolgálja és szakmai szempontból mennyiben megvalósítható,

b )a támogatásban részesítendő cél megvalósításához – a támogatás esetleges összegét is figyelembe véve, rendelkezik–e a megfelelő pénzügyi és egyéb feltételekkel;

c) a támogatásban részesítendő cél megvalósítása igényli-e az önkormányzat egyéb támogatását;

d) a támogatásban részesítendő cél megvalósítása pénzügyi támogatás helyett támogatható –e más, alkalmasabb módon.

(2) Az EIKSZ Bizottságnak javaslatot kell tennie a pályázati eljárás nélkül támogatott civil szervezetek támogatási céljának meghatározására, valamint a kifizetés ütemezésére is.


Pályázatok elbírálása

7.§


(1) A pályázatok Képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A pénzügyi támogatások megállapítása során a Képviselő-testület előnyben részesíti azt a közérdekű feladatot ellátó önszerveződő közösséget, amely programjával a lakosság mind szélesebb körét érinti.

(3) A pályázatok elbírálása során a Képviselő-testület dönthet úgy is, hogy a pénzügyi támogatás helyett más formában segíti a szervezetet, feltéve, hogy a támogatás más módja a pályázó által megjelölt cél megvalósításának támogatására alkalmas.

(4) A Képviselő-testület kedvező elbírálása esetén a pénzügyi támogatás megállapításáról szóló határozatnak tartalmaznia kell azt is, hogy a pénzügyi támogatás milyen célra használható fel, illetve a kifizetés milyen ütemben történik (pl. nagyobb összegek havi bontásban, kisebb összegek két részletben).

(5) A Képviselő-testületnek az (4) bekezdésben foglaltakról döntést kell hozni a pályázati eljárás nélkül támogatott civil szervezetek vonatkozásában is.


Támogatási szerződés megkötése

8.§


(1) Mind a pályázati eljárásban, mind a pályázati eljárás nélkül támogatott szervezettel a támogatási összeg felhasználásáról szerződést kell kötni. A szerződést a képviselő-testület nevében a polgármester írja alá.

(2) A szerződés elválaszthatatlan részét képezi

a) annak tudomásul vétele, hogy 60 napon túli köztartozás esetén a pályázót a köztartozás megfizetéséig a támogatás nem illeti meg, az esedékes támogatás folyósítása felfüggesztésre kerül, illetve az esedékes támogatás a köztartozások megfizetése érdekében a támogatás ellenében vállalt kötelezettségeket nem érintő módon visszatartásra kerülhet.

b) azon hozzájárulás, hogy a köztartozások figyelemmel kísérése érdekében pályázó nevét (megnevezését), lakhelyét (székhelyét), adószámát vagy adóazonosító jelét, társadalombiztosítási azonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát a támogató felhasználja, a lejárt köztartozások teljesítése, illetve az adósság bekövetkezése tényének és összegének megismerése érdekében az NAV-ot megkeresse.

c) annak tudomásul vétele, hogy a támogatott szervezet megnevezése, a támogatás tárgya, a támogatás összege, a támogatott program megvalósítási helye a támogató által nyilvánosságra hozhatók,

d) a támogatott szervezet azon nyilatkozata, hogy az államháztartás alrendszereiből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozás nincs,

e) a támogatott szervezet azon nyilatkozata, hogy a pályázat szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának jogszabályban meghatározott szervek által történő ellenőrzéséhez hozzájárul,

f) a támogatott szervezet azon nyilatkozata, hogy a pályázat elbírálásáig, illetve a támogatási szerződés lejártáig bejelenti, ha ellen csőd-, végelszámolási, vagy felszámolási eljárás indult, illetve 60 napnál régebbi köztartozása nem áll fenn.


A támogatás kifizetése és felhasználása

9. §


(1) A képviselő-testület által megállapított pénzügyi támogatás kifizetése a megállapodásban foglaltak szerint az önszerveződő közösség folyószámlájára történő átutalásával, nem bejegyzett szervezet esetén a pénzügyi lebonyolító folyószámlájára történő átutalásával történik.

(2) A támogatásban részesülő önszerveződő közösség a kapott támogatást csak a Képviselő-testület által meghatározott célra használhatja fel.

(3) A támogatás eltérő célra történő felhasználása csak akkor lehetséges, ha a Képviselő-testület ehhez - még a támogatás felhasználása előtt - hozzájárult. A támogatás eltérő célra történő felhasználásának megfelelően a támogatási szerződést módosítani kell.

(4) Az eltérő célra történő felhasználás iránti kérelmet a támogatás évében, indokolással ellátva kell benyújtani. A kérelem elbírálásáról – az EIKSZ Bizottság előzetes véleményezését követően – a Képviselő-testület dönt.


Elszámolás

10. §


(1) Valamennyi önszerveződő közösség, civil szervezet – függetlenül attól, hogy pályázati eljárás keretében vagy anélkül jutott támogatáshoz -  a kapott pénzügyi támogatás felhasználásáról a tevékenység/program befejezését követő 30 napon belül, de tárgyévet követő év január 31. napjáig köteles írásban elszámolni. Az elszámolásnak tartalmaznia kell:

a) a támogatott szervezetnek a támogatott cél megvalósulásáról szóló szakmai beszámolóját,

b) e rendelet 2-es számú mellékletében szereplő elszámoló lapot és annak mellékleteként a támogatás összegének a támogatott szervezet nevére és címére, a támogatás évében január 1. és december 31. között kiállított számviteli bizonylatok hitelesített másolatait,

c) az eredeti bizonylatokon fel kell tüntetni, hogy azok Földes Nagyközségi Önkormányzat támogatásával történő elszámolás során kerültek felhasználásra. Amennyiben ez nem szerepel a bizonylaton, azt az elszámolás során nem lehet figyelembe venni.


(2) Földesi Polgármesteri Hivatala Pénzügyi Irodája köteles és egyben jogosult a támogatás felhasználását ellenőrizni. Ennek keretében jogosult:

- a pénzügyi, számviteli dokumentumokat ellenőrizni, továbbá a számlákat kibocsátó személyektől a számlák és bizonylatok tartalmára nézve tájékoztatást kérni,

- a támogatott szervezettől írásban tájékoztatást, információt kérni,

- az elszámolást indokolt esetben kiegészíttetni.

(3) A támogatott szervezet köteles az ellenőrzéshez szükséges adatokat, bizonylatokat szükség szerint átadni a Pénzügyi Iroda írásbeli felhívását követő 8 napon belül.

(4) Amennyiben a támogatott szervezet a támogatás összegét jogszabálysértően vagy nem rendeltetésszerűen használta fel, a támogatás jogszabálysértően, nem rendeltetésszerűen felhasznált részét az elszámolással egyidejűleg, vagy legkésőbb a tárgyévet követő év február 15-ig vissza kell fizetni.

(5) Amennyiben a támogatott szervezet az előző évi támogatás elszámolásából származó visszafizetési kötelezettségének nem tesz eleget, úgy számára tárgyévben támogatás nem folyósítható.

(6) Az önszerveződő közösségek részére megállapított pénzügyi támogatás összegét, a támogatás tárgyát, a támogatott program megvalósulási helyét az önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján 15 napra közzé kell tenni.

(7) A közzétételről a polgármester gondoskodik.



Államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok

11. §


(1) Működési vagy fejlesztési célú államháztartáson kívüli forrás átvételéről – az alapítványi forrás kivételével – a Polgármester dönt.

(2) Az államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó megállapodást a Polgármester írja alá.

(3) A megállapodás aláírásáról a soron következő képviselő-testületi ülésen köteles a Polgármester tájékoztatni a képviselő-testületet.



A rendelet hatályba lépésére vonatkozó rendelkezések

12. §


(1) E rendelet kihirdetés követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzati rendelete az államháztartáson kívülre történő forrás átadására és az államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályokról szóló 29/2013. (XII.31.) önkormányzati rendelete