Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 10Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Földes Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezés
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Földes Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 4177 Földes, Karácsony Sándor tér 5.
(3) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.foldes.hu
(4) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Földes Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).
(5) A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület e rendeletben létrehozott bizottságai, a Polgármesteri Hivatal, a jegyző.
(6) A polgármesteri hivatal hivatalos megnevezése: Földesi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: zászló, címer, pecsét. A jelképek leírását, használatának rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(2) Az önkormányzat által adható elismerő címek adományozására vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(3) Az önkormányzat testvér települési kapcsolatot tart fenn: Romániában, Maros Megyében lévő Marossárpatak községgel, valamint a Lengyelországban lévő Gościeradów Községgel.
A képviselő-testület működése
1. A képviselő-testület tagjai, jogai és kötelezettségei
3. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) A képviselő – más jogszabályban meghatározott kötelezettségei mellett – köteles
a) írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén, illetve a bizottsági ülésen részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,
b) a testületi ülésen, a döntést megelőzően bejelenteni a személyes érintettségét, amennyiben az ügy őt, vagy közvetlen hozzátartozóját személyesen érinti.
(4) A képviselő-testület a képviselő Mötv-ben vagy e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját legfeljebb 12 hónapra csökkentheti vagy megvonhatja, melyről a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(5) A képviselő az összeférhetetlenségi okot a megválasztásától vagy az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított harminc napon belül köteles megszüntetni. Amennyiben jogszabályban meghatározottak szerint nem lehetséges az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony harminc napon belül történő megszüntetése, akkor a képviselő által tett és a jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatának a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottságnak történő átadását az összeférhetetlenség megszüntetésének kell tekinteni.
2. A képviselő-testület feladat és hatásköre
4. § (1) A képviselő-testület törvény által meghatározott kötelező feladat- és hatáskör mellett a képviselő-testület vagy helyi népszavazás döntésével önként vállalhat helyi közügy megoldását, amennyiben az nem veszélyezteti a kötelező feladatok ellátását, valamint a feladatellátásához szükséges anyagi, személyi és tárgyi feltételek biztosítottak.
(2) A feladat- és hatáskör önkéntes vállalásáról szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a megvalósításhoz szükséges költségvetési források ismertetését.
(3) A képviselő-testület az át nem ruházható hatáskörein kívül egyes hatásköreit a Mötv-ben meghatározottak szerint szerveire átruházhatja.
(4) Az átruházott hatásköröket a címzettek nem ruházhatják tovább, azok gyakorlásáról a polgármester és a bizottságok kötelesek a soron következő testületi ülésen a Képviselő-testületnek beszámolni. A jegyző az átruházott hatáskör gyakorlásáról Polgármesteri Hivatal éves beszámolója keretében számol be.
(5) Földes Nagyközség Önkormányzatának tevékenységi körébe tartozó kormányzati funkciót a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(6) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 3. számú mellékete tartalmazza.
3. Gazdasági program
5. § (1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára gazdasági programot készít.
(2) A program magában foglalja azokat a helyi közügyeket, közszolgáltatásokat, amelyek megoldását a képviselő-testület célul tűzi ki, s amelynek megoldásában feladatot vállaló önszerveződő lakossági szervezetek tevékenységét támogatja.
(3) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről a bizottsági elnökök bevonásával a polgármester gondoskodik.
(4) A képviselő-testület a gazdasági programot az alakuló ülését követő hat hónapon belül fogadja el.
4. A képviselő-testület ülések formái, munkaterv
6. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
(2) A képviselő-testület az üléseit az önkormányzat székhelyén tartja.
(3) A képviselő-testület évente legalább 9, az éves munkatervben meghatározott rendes ülést tart. Rendes üléseit rendszerint havonta, a hónap utolsó csütörtöki napján 15.00 órai kezdettel tartja. 10-nél több napirendi pont tárgyalásakor az ülés kezdő időpontja 14.00 óra.
(4) A képviselő-testület júliusban, augusztusban és decemberben rendes ülést nem tart.
(5) Rendkívüli ülés a képviselő-testület munkatervétől eltérő időpontra összehívott ülés.
7. § (1) A képviselő-testület üléseit - az önkormányzat rendkívüli, halaszthatatlan ügyeinek kivételével - a képviselő-testület éves munkatervében meghatározott időpontokban tartja.
(2) A munkatervet a polgármester állítja össze, és terjeszti a testület elé.
(3) A munkaterv tartalmára bármely képviselő javaslatot tehet.
(4) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület ülésének tervezett időpontját
b) az előterjesztés címét, előterjesztő nevét;
c) az előterjesztést véleményező bizottság nevét,
d) a tervezett napirendi pontokhoz meghívandók felsorolását;
e) előterjesztések elkészítésének, illetve jegyzőnek történő leadásának idejét, valamint a testületi anyag kiküldésének időpontját,
f) azoknak a témaköröknek a pontos megjelölését, amelyek eldöntéséhez a testület igényli a lakossági fórumok segítségét és közreműködését,
g) azoknak az üléseknek vagy napirendeknek a megjelölését, amelyek esetében közmeghallgatást kívánnak tartani,
h) ünnepi képviselő-testületi ülés tervezett időpontját, helyszínét,
i) lakossági fórumok tervezett időpontját, helyszínét, tájékoztatók témáját, meghívott vendégeket.
(5) A munkaterv év közben jogszabály módosítás, közérdekű javaslat, valamint a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján módosítható.
(6) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:
a) az önkormányzati képviselőknek,
b) a bizottság nem képviselő tagjainak,
c) az önkormányzati intézmények vezetőinek,
d) a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőinek.
(7) A jóváhagyott munkatervet közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján és Földes nagyközség honlapján.
5. A képviselő-testület összehívásának rendje, nyilvánossága
8. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül, más helyszínre is összehívható.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(3) Tartós akadályoztatásnak minősül a 15 napot meghaladó betegség, tervezett szabadság vagy az érintett személyét érintő más elháríthatatlan akadály.
(4) A képviselő-testület ülésére a polgármesteren, jegyzőn és a képviselőkön kívül - ide nem értve a zárt ülést- tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a polgármesteri hivatal pénzügyi irodájának vezetőjét és helyettesét,
b) a képviselő-testület hivatalának alkalmazottait (feladatkörüket érintő kérdések tárgyalása esetén),
c) a napirend szerint illetékes és érintett szerv, intézmény, gazdasági társaság vezetőjét vagy képviselőjét,
d) a Földesen székhellyel rendelkező önszerveződő közösségek képviselőit, amennyiben a tárgyalt napirend érinti a szervezet tevékenységi körét,
e) a települési roma nemzetiségi önkormányzat elnökét, amennyiben a tárgyalt napirend érinti a nemzetiségi önkormányzat tevékenységét, működését,
f) akinek jelenlétét a napirend kapcsán a polgármester indokoltnak tartja.
9. § (1) A képviselő-testületet a polgármester az ülés helyének, az ülés időpontjának, az ülés jellegének, a napirendi javaslat tárgyának és előterjesztőjének megnevezését tartalmazó írásbeli meghívóval hívja össze.
(2) A Képviselő-testület meghívóját a képviselő-testületi ülés napjától visszafelé számított legkésőbb 5. napon, sürgősségi napirend és a soron kívüli ülés napirendje esetén előző nap 24:00 órájáig kell kézbesíteni. A nyílt ülés előterjesztéseit a meghívó kiküldésével egyidejűleg az önkormányzat weboldalán elérhetővé kell tenni. Az érintett az e-mail megérkezését a visszaigazolás megküldésével igazolja.
(3) A zárt ülésen tárgyalandó előterjesztések e-mailben kerülnek kézbesítésre.
(4) A település lakosságát értesíteni kell a képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a meghívó önkormányzat hirdetőtábláján történő megjelenítésével.
(5) A meghívón szerepeltetni kell, hogy a képviselő-testületi ülés előterjesztései megtekinthetőek a polgármesteri hivatalban vagy a település hivatalos honlapján, „https://www.foldes.hu/onkormanyzat/eloterjesztesek" link megnyitásával.
10. § (1) Rendkívüli ülés a képviselő-testület munkatervétől eltérő időpontra összehívott ülés.
(2) A polgármester rendkívüli ülést hív össze az arra jogosult kezdeményező indítványára.
(3) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívását kezdeményező indítvány alapján az ülést a polgármesternek tizenöt napon belüli időpontra össze kell hívni.
(4) A polgármester a képviselő-testület a rendkívüli ülését e-mailen keresztül, sürgősségi indítvány kezdeményezése esetén telefonon keresztül is összehívhatja.
(5) A polgármester az ülés összehívásakor meghatározza az összehívás indokát, időpontját, helyszínét és napirendjét.
(6) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés tárgyalásának - ha jogszabály másként nem rendelkezik - nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.
6. A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések és a sürgősségi indítvány
11. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések:
a) írásbeli előterjesztés,
b) szóbeli előterjesztés,
c) beszámoló,
d) tájékoztató.
(2) Írásbeli előterjesztést nyújthat be:
a) a polgármester, alpolgármester,
b) a jegyző,
c) bármely települési képviselő,
d) azon szerv vezetője, aki jogszabály alapján beszámol vagy tájékoztatást ad,
e) az, akit a polgármester előterjesztőként felkér.
(3) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 15. napon kell eljuttatni elektronikus formában a jegyzőhöz az önkormányzat e-mail címére, előterjesztésenként 2 MB-ot meg nem haladó Microsoft word és pdf formátumban, valamint 1 példányban papír alapon.
(4) Az előterjesztés törvényességi véleményeztetéséről a jegyző dönt.
12. § (1) Az írásbeli előterjesztés tartalmazza:
a) a határozati javaslat, vagy rendelet-tervezet megértéséhez szükséges – az előterjesztő által lényegesnek tartott – előzményeket, magyarázatot, az azok alapjául szolgáló tényeket, adatokat, jogszabályokat,
b) annak említését, hogy a témakör szerepelt-e már korábban napirenden, és ha igen milyen döntés született, mi indokolja az ismételt tárgyalását,
c) szükség szerint a döntési alternatívákat.
(2) Az írásbeli előterjesztés határozati javaslatot, határozati javaslatokat, illetve rendelet-tervezetet, rendelet-tervezeteket tartalmazhat.
(3) Az írásbeli előterjesztés határozati javaslata tartalmazza:
a) a testületi döntést, rendelkezést, intézkedést, illetve ezek lehetséges változatait,
b) szükség szerint a végrehajtás módjára vonatkozó előírásokat,
c) a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését,
d) a végrehajtási határidőt.
(4) A sürgősségi indítvánnyal előterjesztett írásbeli előterjesztés formai és tartalmi követelményeire e § rendelkezéseit kell alkalmazni. Az előterjesztést sürgősségi indítvánnyal kell kiegészíteni, amelynek szöveges része tartalmazza annak indokolását, hogy a téma sürgősséggel történő napirendre tűzése milyen okból szükséges.
13. § (1) A szóbeli előterjesztésről utóbb az ülés jegyzőkönyvében leirat készül, amelyre alkalmazni kell az e rendeletben az írásbeli előterjesztésre vonatkozóan rögzített tartalmi követelményeket. A szóbeli előterjesztés szövegét utóbb a képviselők részére megküldeni nem kell.
(2) Szóbeli előterjesztést tehet:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a jegyző.
14. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel. A polgármester, a jegyző, az alpolgármester, a testületi tagok legalább egynegyede, a bizottságok javasolhatják a képviselő-testületnek a napirendi javaslatba fel nem vett ügyek tárgyalását.
(2) Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha
a) az jogszabályban előírt, vagy a Képviselő-testület által megállapított határidő mulasztása miatt, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be, vagy
b) azt pályázat benyújtása, elbírálása vagy véleményezése indokolja.
(3) Sürgősségi indítvánnyal rendelet-tervezet csak akkor tűzhető napirendre, ha a rendeletalkotási kötelezettséget magasabb szintű jogszabály írja elő olyan határidővel, hogy a jogszabályi előírás másképp nem teljesíthető. A Kormányhivatal kifejezett ilyen irányú utasítására is tárgyalható sürgősségi indítvánnyal rendelet-tervezet.
(4) Sürgősségi indítvánnyal előterjesztett javaslat tárgyalásának - ha jogszabály másként nem rendelkezik - nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.
7. A képviselő-testületi ülés vezetésének szabályai, a tanácskozás rendje
15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. A polgármester akadályoztatása vagy távolléte esetén az alpolgármester, mindkettő akadályoztatása vagy távolléte esetén a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti az ülést.
(2) Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:
a) Megnyitja az ülést, megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet, az ülés végén berekeszti az ülést,
b) Javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,
c) Előterjeszti a napirendi javaslatot, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról,
d) Tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről,
e) Napirendi pontonként megnyitja, vezeti, illetve lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
f) A hosszúra nyúlt vita esetén indítványozhatja a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását,ha a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel így dönt,
g) Tárgyalási szünetet rendelhet el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja vagy berekesztheti,
h) Határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti, azokat a napirendi pontokat, amelyek tárgyalása elmaradt, a soron következő ülés napirendjére kell felvenni.
i) Javaslatot tehet a napirendek összevont tárgyalására, az ok megjelölésével napirendi pont tárgyalásának elnapolására, amelynek időpontjáról a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel dönt.
8. A képviselő-testületi ülés rendjének fenntartása
16. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.
(2) Az ülésvezető a képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti meg:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek mondanivalója eltér a tárgyalt témától, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben már nem szólalhat fel,
b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,
c) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja,
d) ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet, hogy a képviselő-testület a rendbontó képviselő 1 havi tiszteletdíját csökkentse vagy megvonhassa, ez ügyben a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel így dönt.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
(4) A polgármesternek a rendfenntartása érdekében tett intézkedése ellen vitának, felszólalásnak, visszautasításnak helye nincs.
9. A képviselő-testületi ülés napirendje
17. § (1) A képviselő-testület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) A képviselő-testület minden munkaterv szerinti rendes ülésén első napirendi pontként tárgyalja a polgármesternek az előző ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről, átruházott hatáskörben hozott döntéseiről, jelentősebb eseményekről szóló tájékoztatóját, az önkormányzat pénzügyi helyzetéről szóló tájékoztatót és a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról szóló beszámolót.
(3) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő vagy bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet. A javaslatot az ülésvezető felszólítására indokolni kell. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt. Egy napirend tárgyalását legfeljebb két alkalommal lehet elnapolni.
(4) Meghívóban nem szereplő napirend tárgyalására csak kivételesen indokolt esetben, írásban elkészített és sürgősséggel kézbesített vagy az ülés előtt kiosztásra kerülő előterjesztés esetében kerülhet sor.
(5) Rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amely a rendkívüli ülés összehívását szükségessé tette, ezen kívül egyéb tárgyalandó témát a napirendek közé felvenni nem lehet.
(6) Rendeleti formát igénylő vagy rendeletet érintő napirend szóbeli előterjesztés alapján nem tárgyalható.
10. A napirendek vitája
18. § (1) A polgármester a testületi ülés meghívójában feltüntetett sorrendben, külön - külön bocsátja vitára az előterjesztéseket. Kivételes esetben a meghívóban feltüntetett sorrendtől el lehet térni, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) Az előterjesztések tárgyalásakor:
a) Az előterjesztő a vita előtt a napirendhez legfeljebb 2 percben szóbeli kiegészítést tehet, amely nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
b) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.
(3) Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak, feltéve, ha ezt a szándékukat az ülés megnyitásáig bejelentették a polgármesternek. Az ülésen megjelent állampolgároknak tanácskozási joguk nincs az ülésen.
(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a felszólalás időtartama a 3 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(5) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.
(6) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet annak, akit a testületi ülésen a vitában elhangzottak késztetnek szólásra.
(7) A képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt tehet.
(8) Az előterjesztő, illetve a települési képviselő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
(9) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(10) Napirend vitáját a polgármester foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító javaslatait.
(11) A napirend vitájának bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, de a határozathozatal előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
11. Határozatképesség
19. § (1) A polgármester az ülés kezdetekor megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri. A képviselő-testület akkor határozatképes, ha a képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) Az egyszerű szótöbbséghez a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata, minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(3) Minősített többség szükséges az Mötv-ben meghatározottakon túl:
a) a képviselő-testület gazdasági programjának, munkatervének az elfogadásához,
b) önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanvagyon értékesítése esetén, valamint az önkormányzat vagyonáról szóló rendeletben meghatározott esetekben,
c) hitelfelvétel esetén,
d) képviselő-testületi hatáskörök átruházásához,
e) a településrendezési eszközök elfogadásához,
f) az önkormányzat által alapított „Földes Községért Emlékérem”, valamint a „Kállay László díj Földes Nagyközség Közéletéért” adományozásához,
g) helyi népszavazás kiírásához.
12. Döntéshozatal, a szavazás módja
20. § (1) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza meg.
(2) Szavazni csak személyesen lehet. A szavazás kézfelemeléssel történik.
21. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor a jogszabály azt kötelező jelleggel előírja. A képviselő-testület minősített többséggel titkos szavazást rendelhet el a Mötv. 46. § (2) bekezdésben foglalt ügyekben.
(2) A titkos szavazást bármely képviselő kezdeményezheti, a kezdeményezésről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A titkos szavazás a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság közreműködésével, borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(5) A titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazás megismétléséről, illetve elhalasztásáról – annak konkrét idejének megjelölésével – azonnal dönteni kell. A szavazás újabb szavazategyenlősége esetén a javaslat elvetettnek tekintendő.
22. § (1) Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el.
(2) Név szerinti szavazás esetén az ülésvezető ABC sorrendben felolvassa a képviselő-testületi tagok nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen”-nel vagy „nem”-mel szavazhatnak, melyet az ülésvezető névük mellett rögzít.
(3) A név szerinti szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, illetve – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén – elrendeli a szavazás megismétlését.
(4) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást nem lehet tartani.
(5) Szavazategyenlőség esetén nem születik döntés. Az előterjesztés ebben az esetben ülésszünet elrendelését követően vagy a következő képviselő-testületi ülésen tárgyalható újra. Az újratárgyalás időpontjáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
13. Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
23. § (1) A képviselő-testület nyílt üléséről, jegyzőkönyv elkészítését megkönnyítő céllal hangfelvétel, és a szélesebb körű nyilvánosság megteremtése érdekében a helyi televízióban történő közvetítés céljából videó-felvétel készül.
(2) A hangfelvétel alapján készített jegyzőkönyvet két példányban kell elkészíteni, mely a Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a képviselő-testületi ülésen megválasztott (ABC sorrendben következő) két jegyzőkönyv hitelesítő nevét,
b) a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására (az ülésen történt fontosabb eseményeket),
c) az elhangzott kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, döntéseket, intézkedéseket,
d) az ülés bezárásának időpontját,
e) a jegyzőkönyv elkészítésének időpontját,
f) polgármester, jegyző aláírásán túl, a két jegyzőkönyv-hitelesítő aláírását,
g) a jegyzőkönyv aláírására jogosultak aláírásának időpontját.
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, az írásos előterjesztéseket, azokat a képviselői indítványokat, hozzászólásokat és azokat az írásos dokumentumokat, melyek csatolását a képviselő-testületi tagok kérik.
(4) A jegyzőkönyv irattári példányához csatolni kell a jelenléti ív eredeti példányát is.
(5) A jegyzőkönyvet az ülést követő tizenöt napon belül a Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás Modul igénybevételével meg kell küldeni a Hajdú – Bihar Vármegyei Kormányhivatalnak.
(6) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv:
a) a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan oldalszámozott jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző kezeli, évente tartalomjegyzéket készíttet hozzá, és könyv formájában történő bekötéséről gondoskodik, majd elhelyezi azt a Polgármesteri Hivatal irattárában,
b) a jegyzőkönyv második példánya tartalmazza az iktatóiroda bélyegzőjét és az ülés teljes anyagával együtt, mint munkapéldány kerül a Polgármesteri Hivatal irattárába elhelyezésre,
c) a jegyzőkönyvet elektronikus formában a Nemzeti Jogtár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszerén keresztül kell megküldeni a kormányhivatalnak.
(7) A jegyzőkönyvet a Hivatalban – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – az állampolgárok megtekinthetik. A képviselő-testületi előterjesztések és az ülések jegyzőkönyvei megtekinthetők az önkormányzat weboldalán is.
(8) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(9) A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak. A betekintést a jegyző engedélyezi.
(10) A jegyzőkönyvről a képviselőknek kérésre másolatot kell kiadni. A zárt ülés jegyzőkönyvéről nem lehet másolatot kiadni.
14. A képviselő-testület határozatai
24. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön, évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint: Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének ...../...... (... ...) számú határozata, a határozat tárgyának a megjelölésével.
(2) A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti, valamint határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésre, ellenőrzésre.
(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül meg kell küldeni a határozat végrehajtásában érdekelt és a határozattal érintettek részére.
(4) A jegyző a munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésekre jelentést készít a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról, melyet a polgármester terjeszt a képviselő-testület elé.
15. A képviselő-testület rendelete
25. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását és módosítását kezdeményezheti:
a) a polgármester, alpolgármester
b) képviselő,
c) a testület bármely bizottsága.
(2) Az önkormányzat rendelet-tervezetét a jegyző vagy az általa megbízott hivatali munkatárs készíti elő. E szabály irányadó akkor is, ha a rendeletalkotást kezdeményező által benyújtott tervezet átdolgozásra szorul. Ebben az esetben az átdolgozás munkáiba be kell vonni a kezdeményezőt.
(3) A jegyző által törvényességi szempontból ellenőrzött rendelet-tervezeteket – bizottsági vélemények csatolásával és a rendelet-tervezetet indokolásával együtt a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(4) Ha a tervezet tárgyalásakor annak tartalmát érdemben és lényegesen módosító több új javaslat merül fel, és a tervezet átdolgozása szükséges, a képviselő-testület a tervezetet átdolgozásra visszautalja az előterjesztőnek. Az átdolgozott rendelet-tervezetet a képviselő-testület soron következő rendes ülésére kell beterjeszteni a vonatkozó szabályok betartásával.
(5) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől kezdődően évenkénti folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a rendelet tárgyának megjelölésével, következő minta szerint: Földes Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének ...../..... (... ...) önkormányzati rendelete (rendelet címe) –ról/ről.
(6) A rendelet hiteles és végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
(7) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a rendelet elfogadását követő 3 munkanapon belül a helyben szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 15 napra történő kifüggesztéssel gondoskodik.
(8) A jegyző gondoskodik a hatályos rendeletek nyilvántartásáról.
A képviselő-testület szervei
16. Bizottság
26. § (1) A képviselő-testület az alábbi, 5-5 főből álló állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi-, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság,
b) Egészségügyi-, Ifjúsági, Kulturális és Szociális Bizottság.
(2) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó, egymással mellérendeltségi viszonyban álló választott testületi szervek.
(3) Az állandó bizottságok tagjainak névsorát, bizottságok feladat- és hatáskörét a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
(4) A Bizottságra átruházott hatásköröket a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(5) A bizottságok feladatkörét érintő előterjesztés bizottsági megtárgyalás után terjeszthető a képviselő-testület elé, kivéve 10.§ (6) bekezdés és 14.§ (4) bekezdés eseteit, vagy ha a bizottsági ülés határozatképtelen volt.
27. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze. A bizottságok az üléseiket a képviselő-testület rendes üléseihez igazodóan tartják.
(2) Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülés napját megelőző 3. napon e-mailben kézhez kapják az érdekeltek.
(3) A bizottság ülését a bizottság elnöke vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén az elnök feladatait a bizottságnak az idősebb képviselő tagja (korelnök) látja el.
(4) A képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(5) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester és a jegyző.
(6) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára az Mötv.-nek a képviselő-testületre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
(7) A bizottság ülése nyilvános, kivéve, ha a bizottság olyan napirendet tárgyal, amit a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok szerint zárt ülésen kell tárgyalni. Az elnök javaslatára a bizottság dönti el, hogy ad-e a jelenlevő tanácskozási joggal nem rendelkező személynek hozzászólási jogot.
28. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint – a bizottsági tag külön kérésére – a döntéstől eltérő véleményét tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(3) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
17. A polgármester
29. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester az Mötv. által meghatározott kereteken belül látja el feladatait és gyakorolja önkormányzati és hatósági hatásköreit.
(3) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát, szervezi a közszolgáltatások ellátását, segíti a képviselők és a bizottságok munkáját, együttműködik a polgárok önszerveződő közösségeivel, ellátja és irányítja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat.
(4) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a 3. számú melléklet tartalmazza.
(5) A polgármester hetente, keddi napokon 08.00. és 12.00 között fogadóórát tart a Polgármesteri Hivatalban.
30. § (1) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) dönthet olyan pályázatok benyújtásáról és az ahhoz kapcsolódó dokumentumok aláírásáról, amelyhez önerő nem szükséges.
b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet-, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzetben, ha a veszélyhelyzet elhárítása érdekében intézkedést kell hozni.
(2) Amennyiben a polgármester a képviselő-testület döntését a helyi önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben – a képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott döntése kivételével – egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást.
(3) A képviselő-testület nem határoz meg olyan ügyet, amelyben a polgármester a Mötv. 68. § (2) bekezdésében meghatározott jogkörében döntést hozhat.
18. Alpolgármester
31. § (1) A képviselő-testület a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére és munkájának segítségére 1 fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát a polgármester irányításával.
(3) Az alpolgármester tanácskozási joggal vehet részt a képviselő-testület bizottságainak ülésén.
19. A jegyző
32. § (1) A jegyző vezeti és képviseli a hivatalt, megszervezi annak munkáját, felelős a hivatal működésének jogszerűségéért. A jegyző feladatait a Mötv. határozza meg, a Mötv.-ben meghatározott feladatok ellátásán túl:
a) előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a testület, valamint a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről,
d) a képviselő-testület valamint bizottsága ülésén szóban jelzi, ha döntésük vagy működésük jogszabálysértő,
e) tudomására jutását követően haladéktalanul írásban, a jogszabályi háttér megjelölésével jelzi a polgármesternek, ha döntése jogszabálysértő,
f) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
g) évente egy alkalommal beszámol a Polgármesteri Hivatal működéséről, valamint ennek keretében az átruházott hatáskörök gyakorlásáról.
(2) A Képviselő-testület jegyzőre átruházott feladat és hatáskörét a rendelet 3. számú melléklet tartalmazza.
(3) A jegyző feladatait a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzata szerint a hivatal dolgozóinak közreműködésével látja el, akadályoztatása esetén a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti.
20. A Polgármesteri Hivatal
33. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézménye, a Földesi Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik. A Polgármesteri Hivatalt a jegyző vezeti.
(2) A hivatal mint költségvetési szerv működésének személyi és tárgyi feltételeit az önkormányzat éves költségvetése révén biztosítja. A hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket szervezeti és működési szabályzata határozza meg.
34. § (1) A képviselői munkához szükséges adminisztratív közreműködést a Polgármesteri Hivatalban vehetik igénybe a megválasztott képviselők. A folyamatos közreműködést a jegyző biztosítja.
(2) A képviselői munkához szükséges tájékoztatást a már befejezett és folyamatban lévő ügyekről a jegyző útján, a feladat elvégzésével megbízott ügyintézőktől lehet kérni.
(3) A kért iratokat a képviselő megfelelő körülmények biztosítása mellett betekintésre kaphatja meg a jegyző útján az ügyintézőtől. Az iratokról a képviselő csak a vonatkozó jogszabályok betartása mellett kaphat másolatot.
(4) A képviselő részére biztosított betekintésekről és a lemásolt iratokról részletes nyilvántartást kell vezetni, melyről a polgármester tájékoztatása mellett.
21. Az önkormányzat társulásai és egymüttműködései
35. § (1) A képviselő-testület feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb, célszerűbb megoldása érdekében a vonatkozó jogszabályi rendelkezések figyelembevételével szabadon társulhat.
(2) Földes Nagyközség Önkormányzata társulásainak listáját, a társulásra ruházott feladatköröket a rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.
(3) A képviselő-testület önkormányzati és egyéb, a helyi közösséget érintő ügyekben együttműködhet más helyi vagy térségi önkormányzati, vagy egyéb szervvel.
(4) A társulás vagy együttműködés részletes szabályait a képviselő-testület a társulási vagy együttműködési megállapodásban hagyja jóvá.
22. Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal
36. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása - különösen az anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának a nemzetiségi önkormányzatok által történő megvalósítása és megőrzése - érdekében együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzatokkal.
(2) Földes településen egy nemzetiségi önkormányzat működik, a Földesi Roma Nemzetiségi Önkormányzat (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat)
(3) A Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeinek biztosításáról a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben foglaltakra tekintettel Földes Nagyközség Önkormányzata a Nemzetiségi Önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerint gondoskodik.
Lakossági fórumok
23. Közmeghallgatás
37. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, mely a képviselő-testületi ülésnek egy speciális formája.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek közérdekű ügyekben a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, melyet a közmeghallgatást megelőzően írásban is eljuttathatnak a polgármesterhez.
(3) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell választ adni.
(4) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat nem válaszolható meg, a közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester, jegyző, vagy a tárgykör szerint érintett bizottság vizsgálja meg és ad rá választ.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(6) A közmeghallgatás idejét, helyét és témáját a képviselő-testület határozza meg munkatervének elfogadásakor. A képviselő-testület a munkatervében határozza meg azt a képviselő-testületi ülést, melyen egyben közmeghallgatásként is meghirdethető.
(7) A közmeghallgatás általában az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben önkormányzat intézményének székhelyén, telephelyén is megtartható.
(8) A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a képviselő-testület nyilvános ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók azzal, hogy a meghívottak köre bővíthető.
(9) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a polgármesteri hivatal hirdetőtábláin, valamint a település honlapján kell tájékoztatni a lakosságot, a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.
(10) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
24. Falugyűlés
38. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal Falugyűlést tart.
(2) A Falugyűlés idejét, helyét és témáját a képviselő-testület határozza meg a munkatervének elfogadásakor.
(3) A falugyűlés összehívása és vezetése a polgármester feladata.
(4) A falugyűlésen elhangzott javaslatokról, véleményekről és állásfoglalásokról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
25. A képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartása
39. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését a Pénzügyi,- Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) végzi.
(2) A vagyonnyilatkozatot a bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, az igazolás egyik példányát az iratokhoz kell csatolni. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását. A képviselői vagyonnyilatkozatot nyitott borítékban, a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot lezárt, és a bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.
(3) A bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet. Minden képviselőről egyedi nyilvántartó lapot kell kiállítani, amely tartalmazza a képviselő nevét, a vagyonnyilatkozatot tett hozzátartozója nevét, a benyújtás időpontját, a vagyonnyilatkozatba betekintés időpontját, jogalapját, a betekintő nevét.
(4) A bizottság a vagyonnyilatkozatot elkülönítetten tárolja. A vagyonnyilatkozatokat külön vasszekrényben kell tárolni úgy, hogy azokhoz csak a Bizottság férhet hozzá. A szekrény kulcsát a Polgármesteri Hivatal titkárságán bélyegző lenyomattal lezárt dobozban kell tárolni. A szekrényt a bizottság elnöke a Bizottság egy másik tagja jelenlétében, konkrét ok megléte esetén nyithatja ki. A szekrény kinyitásának tényét az erre rendszeresített és a szekrényben tartott, Bizottság elnöke által hitelesített füzetben kell rögzíteni a kinyitás időpontjának, okának feltüntetésével a jelenlévők aláírása mellett.
(5) A képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános, azt bárki megtekintheti. A megtekintés iránti igényt a Bizottság elnökénél írásban vagy szóban kell bejelenteni, a megtekintést a Bizottság elnöke biztosítja. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát csak a Bizottság tekintheti meg vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás keretében.
40. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a Bizottság elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás szabályait a rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.
(2) A Bizottság vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos ügyviteli feladatait a Polgármesteri Hivatal jegyző által kijelölt dolgozója látja el a szolgálati és hivatali titok betartásával.
Vegyes rendelkezések
26. Helyben szokásos módon történő közzététel
41. § Helyben szokásos módon történő közzétételnek a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján vagy a www.foldes.hu honlapon történő közzététel minősül.
42. §1
27. Záró rendelkezések
43. § Ez a rendelet 2024. október 9-én 17 órakor lép hatályba.
1. melléklet a 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Bertalanitsné Fegyver Anna Bíborka
2. Biró Imre
3. Horváth Sándorné
4. Karacs Géza
5. Kaskötő Krisztián András
6. Sápi Zoltán
2. melléklet a 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
Sorszám |
Kormányzati funkció száma |
Kormányzati funkció megnevezés |
---|---|---|
1. |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
2. |
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
3. |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
4. |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
5. |
032020 |
Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek |
6. |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
7. |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
8. |
045120 |
Út, autópálya építése |
9. |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
10. |
047120 |
Piac üzemeltetése |
11. |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
12. |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
13. |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
14. |
052030 |
Szennyvíziszap kezelése, ártalmatlanítása |
15. |
063020 |
Víztermelés,- kezelés,- ellátás |
16. |
063080 |
Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
17. |
064010 |
Közvilágítás |
18. |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
19. |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
20. |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
21. |
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
22. |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
23. |
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
24. |
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
25. |
074040 |
Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás |
26. |
076062 |
Település-egészségügyi feladatok |
27. |
081041 |
Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása |
28. |
081061 |
Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás |
29. |
081071 |
Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés |
30. |
082010 |
Kultúra igazgatása |
31. |
086030 |
Nemzetközi kulturális együttműködés |
32. |
098010 |
Oktatás igazgatása |
33. |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
34. |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
35. |
109010 |
Szociális szolgáltatások igazgatása |
3. melléklet a 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Egészségügyi-, Ifjúsági-, Kulturális és Szociális Bizottságra átruházott feladat- és hatáskörök
1.1. Elbírálja a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló helyi önkormányzati rendeletben szabályozott települési létfenntartási támogatások, települési gyermeknevelési támogatások tárgyában benyújtott kérelmeket, karácsonyi ajándékcsomagra való jogosultságot,
1.2. Elbírálja a természetben nyújtandó tüzelőanyag támogatási feltételeiről szóló helyi önkormányzati rendelet szerint benyújtott kérelmeket,
1.3. Dönt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj Pályázatra beérkező igények odaítéléséről,
2. Polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök
2.1. Elbírálja a közterület használatáról szóló helyi önkormányzati rendeletben közterület használati hozzájárulással kapcsolatos kérelmeket,
2.2. A 100.000 Ft forgalmi értéket meg nem haladó ingó vagyontárgyat értékesíthet, az önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint,
2.3. Dönt a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott kis összegű követelés értékét meg nem haladó, be nem hajtható követelések törléséről,
2.4. Dönt települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló helyi önkormányzati rendeletben nevesített rendkívüli létfenntartási támogatással, temetési támogatással, gyógyszer támogatással, lakásfenntartási támogatással, tanévkezdési támogatással, köztemetés, valamint a magánszemélyek lakókörnyezet rendezettségének biztosításával kapcsolatos ügyekben.
2.5. Lakás- és helyiségbérlet esetén gyakorolja a bérbeadással kapcsolatos bérbeadói jogokat.
2.6. Gyakorolja a közterület filmforgatási célú felhasználásáról szóló önkormányzati rendelet filmforgatási célú közterület használattal összefüggő, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott képviselő-testületi hatásköröket,
2.7. Dönt Földes Nagyközség településkép védelméről szóló önkormányzati rendeletében a településképi bejelentési eljárásokkal kapcsolatos ügyekben.
2.8. Véleményt nyilvánít a tankerületi központ által megállapított települési általános iskolai körzethatár tekintetében a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 50.§ (8) bekezdésében foglaltak szerint.
3. Jegyzőre átruházott feladat- és hatáskörök
3.1. Lefolytatja a közigazgatási eljárást a közösségi együttélés alapvető szabályairól és megsértésük jogkövetkezményeiről szóló helyi rendeletben foglalt ügyekben.
3.2. Dönt a közterületek elnevezéséről és a házszámok megállapításáról szóló önkormányzati rendelet szerinti házszámegállapítási ügyekben.
4. melléklet a 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Pénzügyi,- Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság
1.1. Elnök: Biró Imre
1.2. Tagok: Bertalanitsné Fegyver Anna Bíborka, Sápi Zoltán
1.3. Külső tagok: Biróné Vigh Eszter, Pércsi István
2. A Pénzügyi,- Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköre:
2.1. Véleményez minden pénzügyi kihatással járó előterjesztést, rendelet-tervezetet, így különösen:
a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot, költségvetési rendelet-tervezetet,
b) véleményezi a költségvetés végrehajtásáról szóló éves költségvetési beszámolót,
c) véleményezi önkormányzati vagyont érintő előterjesztéseket,
d) véleményezi a helyi adózási tevékenységgel összefüggő előterjesztéseket,
e) véleményezi az önkormányzat által benyújtandó pályázatokat, és javasolja az ehhez szükséges önerő fedezetének költségvetési rendeletben való biztosítását.,
f) közreműködik az önkormányzat gazdasági programjának, vagyongazdálkodási koncepciójának kidolgozásában,
g) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételek alakulására,
h) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,
i) ellenőrizheti a Polgármesteri Hivatalnál és intézményeinél a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,
j) részt vehet az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzésében,
k) figyelemmel kíséri az önkormányzat és intézményei gazdálkodását.
2.2. A Bizottság településfejlesztéssel kapcsolatos feladatai:
a) véleményez minden településfejlesztéssel, településrendezéssel kapcsolatos előterjesztést,
b) közreműködik a településrendezési tervek kidolgozásában,
c) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a településfejlesztéshez kötődő fejlesztések megvalósulását,
d) közreműködik feladatkörébe tartozó pályázatok elkészítésében,
e) megtárgyal és véleményez minden kommunális szolgáltatással (úgymint a köztisztasági feladatellátás, közterület-fenntartás, temetőfenntartás, temetkezési szolgáltatás, ingatlankezelés, vízgazdálkodás) összefüggő előterjesztést.
2.3. A Bizottság ügyrendi feladatai:
a) véleményezi a képviselő-testület éves munkatervét
b) véleményezi az önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal szervezetével és működésével kapcsolatos előterjesztéseket, alakuló ülésen el lehet tekintetni az szmsz bizottsági véleményeztetése alól,
c) ellátja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választási, kinevezési ügyekkel kapcsolatos szavazás ügyviteli, lebonyolítási feladatait,
d) kivizsgálja az összeférhetetlenség és a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést
e) nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, a képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatát, lefolytatja a vagyonnyilatkozati eljárást
3. Egészségügyi, Ifjúsági, Kulturális és Szociális Bizottság
3.1. Elnök: Horváth Sándorné
3.2. Tagok: Bertalanitsné Fegyver Anna Bíborka, Kaskötő Krisztián András
3.3. Külső tagok: Rák-Tóth Krisztina, Takács Katalin
4. Egészségügyi, Ifjúsági, Kulturális és Szociális Bizottság feladat- és hatásköre
a) véleményez minden egészségügyi, ifjúsági, kulturális és szociális tárgyú rendelet-tervezetet (pl.gyermekvédelmi rendelet, települési támogatásról szóló rendelet stb.)
b) véleményezi a köznevelési, a közművelődési, szociális intézményvezetői pályázatokat,
c) véleményezi az önkormányzat köznevelési, közművelődési, szociális és gyermekvédelmi intézményeinek működésének alap dokumentumait,
d) véleményezi a köznevelési, közművelődési, szociális és gyermekvédelmi intézmények által jogszabály által kötelezően elkészítendő, és a fenntartó által jóváhagyandó beszámolóit, munkaterveit,
e) véleményez minden köznevelési, közművelődési, szociális és gyermekvédelmi intézmények vezetői által képviselő-testületnek címzett előterjesztéseket (pl. óvodai beíratkozás)
f) véleményezi az önkormányzat által adományozható elismerések, díjak adományozására beérkezett javaslatokat,
g) figyelemmel kíséri köznevelési, közművelődési intézményekben végzett szakmai munkát,
h) figyelemmel kíséri a település kulturális és sport életét, az ifjúsági és civil szervezetek tevékenységét,
i) közreműködik a feladatkörébe tartozó pályázatok elkészítésében,
j) közreműködik a hatáskörébe tartozó fejlesztési célkitűzések kidolgozásában,
k) közreműködik az önkormányzat gazdasági programjának kidolgozásában,
l) ellátja a képviselő-testület által Bizottságra átruházott feladat és hatásköröket.
5. melléklet a 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ, Család és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ Intézményfenntartó Társulás
1.1. Társulás megalakulás éve: 2008.10.01
1.2. Társulás székhelye: Püspökladány
1.3. Társulásban ellátott feladatok felsorolása: demens személyek nappali intézményi ellátása, házi segítségnyújtás, időskorúak nappali intézményi ellátása, szociális és gyermekjóléti ellátás
2. Bihari Szilárd Hulladéklerakó és Hasznosító Társulás
2.1. Társulás megalakulás éve: 1999.07.16
2.2. Társulás székhelye: Berettyóújfalu
2.3. Társulásban ellátott feladatok felsorolása: hulladékgazdálkodási közszolgáltatás, hulladéklerakó és hasznosító telep létesítése közös beruházásban és a telep üzemeltetése, KEOP projekt keretében megvalósuló rekultivációval kapcsolatos előkészítő munkák, a rekultivált területek utógondozási feladatainak ellátása
3. Debreceni Agglomerációs Hulladékgazdálkodási Társulás
3.1. Társulás megalakulás éve: 2008.02.18
3.2. Társulás székhelye: Debrecen
3.3. Társulásban ellátott feladatok felsorolása: nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása, hulladék újrahasznosítása, már nem működő települési szilárd hulladéklerakóinak rekultivációja, a rekultivációt követő utógondozási és monitoring feladatok ellátása, a Társulás működési területén keletkező hulladékok és egyéb megújuló energiaforrások hasznosításának elősegítése, a hulladékgazdálkodási közfeladat ellátását segítő célokra pályázat benyújtása, a tagok az európai uniós és a hazai támogatás megszerzése esetén a Társulási feladatok között felsorolt területeken együttműködnek, különösen a hulladékgazdálkodási rendszer létesítése és működtetése, valamint a hulladékszállító eszközök beszerzése, működtetése érdekében, ezen belül felelősségük fennáll a célok érdekében megvalósuló rendszer előkészítéséért, megvalósításáért, működtetéséért, illetve kiterjed a kivitelezéshez kapcsolódó biztosítékok szolgáltatására, fenntartására is.
6. melléklet a 14/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnökénél bárki kezdeményezhet.
A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
2. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiánypótlásra. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Képviselő- testület a bizottság elnökének javaslatára eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
3. A Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnöke a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos kezdeményezés esetén felhívja az érintett képviselőt, hogy 5 napon belül nyilatkozzon a kezdeményezéssel kapcsolatban, illetve - -ammennyiben azt alaposnak találja - javítsa ki a kezdeményezésnek kifogásolt adatokat. Ha a képviselő a kifogásolt adatokat kijavítja, a bizottság elnöke nem rendeli el a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítását, mely tényről tájékoztatja a Képviselő- testületet és a kezdeményezőt.
4. Ha a képviselő a felhívásnak nem tesz eleget, illetve a kezdeményezésben foglaltakat vitatja, a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnöke elrendeli a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítását. Az eljárás során a bizottság tagjai betekinthetnek a képviselővel közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatába.
5. Az eljárás során a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamin gyermekének vagyonnyilatkozatában feltüntetett vagyoni, jövedelmi és érdekeltségi viszonyaira vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokba csak a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság tagjai tekinthetnek be, és azokat az eljárás lezárását követő napon törölni kell.
6. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatására zárt ülésen kerül sor, melynek során
6.1. - a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmát ellenőrzi,
6.2. - a képviselő 2. pont szerinti nyilatkozattételre történő felhívásától számított 30 napon belül az ellenőrzés eredményéről a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság tájékoztatót készít,
6.3. - a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság által megállapított tényekről a bizottság a képviselő- testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.
7. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállás nélküli- ismételt kezdeményezést a képviselő- testület az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
8. A polgármester és a települési képviselők vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – nyilvános, azt a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnökének (akadályoztatása esetén helyettesének) jelenlétében, munkanapokon 8-16 óra közötti munkaidőben lehet megtekinteni.
8.1. A betekintés iránti kérelmet írásban a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnökéhez kell benyújtani.
8.2. A betekintésnél az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben megfogalmazottakat kell alkalmazni. A betekintésről a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnöke nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a betekintés sorszámát, időpontját, a betekintő nevét, a megtekintett dokumentum megnevezését. A betekintésről az érintetteket a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság elnöke tájékoztatja.
9. A polgármester és a települési képviselők hozzátartozóinak vagyonnyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából. A betekintésről a 7. pont szerinti nyilvántartást kell vezetni, arról az érintettet tájékoztatni kell.
10. A Pénzügyi-, Településfejlesztési-, és Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozatokat az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény adatvédelmi szabályainak megfelelően őrzi és kezeli.
A 42. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.